Kategorier
AI - Artificiell intelligens Detaljhandel/e-handel Sociala medier Sök/SEO Spaningar

Digitala spaningar vecka 49 2024

Domstol ger grönt ljus till lagen som inom kort kan förbjuda TikTok i USA. Threads gör det möjligt att följa användare från andra plattformar. Bluesky når 24 miljoner användare. ChatGPT får dyrare Pro-abonnemang och språkmodellen o1 blir skarp.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Threads gör det möjligt att följa användare från andra plattformar

Threads tar ännu ett litet steg mot en mer decentraliserad tillvaro. Nu blir det möjligt att följa användare i andra, externa tjänster inuti Threads.

Det är med andra ord kopplat till det stöd för decentraliserade sociala plattformar som Mastodon som har funnits i Threads sedan start. Stödet har däremot ännu inte fullt ut aktiverats – och det är det fortfarande inte. Men det är som sagt var ännu ett steg mot precis det.

Det finns däremot begränsningar i den begränsade nya funktionen: även om du följer någon från en annan tjänst så kommer deras inlägg inte att visas i Threads-flödet. De syns däremot om du går in på den personens profil – och man kan välja att få notiser när de lägger ut inlägg på andra plattformar som har stöd för samma decentraliserade teknik.

Men för att du överhuvudtaget ska kunna följa någon från en annan tjänst via Threads så krävs att personen på något sätt har interagerat med Threads-innehåll.

Threads takes an important baby step toward true fediverse integration

Threads now lets you follow Mastodon and other fediverse users

Instagram lägger till stöd för svar i sin Broadcast-funktion

Instagrams envägsmegafonfunktion Broadcast blir nu lite mindre enväg. Nu kan den som använder Broadcast välja att aktivera svar så att den som följer kanalen kan svara på inlägg – och varandra. Precis som vanliga Insta-inlägg, alltså.

Broadcast är funktionen där användare kan kabla ut inlägg till alla sina följare, som då dyker upp som en meddelandenotis och inte bara ett inlägg som kanske eller kanske inte visas i följarens flöde. Den tänkta målgruppen var användare med stora följarskaror – vilket också var anledningen till att det inte gick att svara på ett inlägg som lades ut den vägen.

Nu kan man som användare själv välja att aktivera funktionen, vilket förmodligen är en kombination av användarönskemål och att Instagram gärna ser att fler börjar broadcasta.

Instagram broadcast channels now let you reply to prompts

TikTok

Domstol ger grönt ljus till lagen som inom kort kan förbjuda TikTok i USA

Idag var en VÄLDIGT dålig dag för TikTok. En domstol avfärdade TikToks överklagande av den lag som om lite över en månad kan förbjuda TikTok i USA.

Recap: I våras klubbade USA en ny lag som förbjuder alla tjänster som kontrolleras av “fientligt inställda stater”. Som av en ren händelse är TikTok den enda tjänsten som namnnges i lagen. En lag som innebär att moderbolaget Bytedance måste säkerställa att TikTok klipper alla band med Kina och därmed allt kinesiskt inflytande.

För att åstadkomma detta måste Bytedance göra sig av med TikTok. Sälja den till någon annan. Vi kan anta att det i praktiken ska vara ett amerikanskt företag som tar över. Om så inte sker så väntar förbud.

Klockan började ticka når Joe Biden skrev under lagen. 9 månader till deadline. Den dagen infaller 19 januari.

Det är dagen innan Donald Trump svärs in som USA:s näste president.

Läget är mycket som 2020, när Donald Trump först försökte förbjuda TikTok, men stötte då på patrull i domstolar När Biden tog över så skrotades Trumps presidentorder som skulle tvinga fram försäljning om TikTok inte ville bli förbjudna i USA.

Det borde alltså vara dåliga nyheter för TikTok, med tanke på att Trump nu blir landets president igen. Men en sak som har ändrats sedan 2020 är att Trump nu inte alls vill förbjuda TikTok. Han har kommit på att han ogillar Meta mer än TikTok – eftersom Mark Zuckerberg hjälpte demokraterna att stjäla valet 2020 [sic!] Försvinner TikTok så får Schmuckenberg ännu större kontroll över amerikaners sociala medier-liv.

Att en av Trumps backare också har investerat i Bytedance är givetvis en ren slump.

Men Donald Trump är inte president 19 januari – det är Joe Biden. Det som kan rädda TikTok (vad det verkar just nu) är en av två saker – eller båda. Den ena är att det lär bli en fråga för USA:s högsta domstol och att förbudet därför skjuts upp till dess att domstolen kan titta på frågan. Den andra är att lagen ger tjänster som bedöms vara kontrollerade av de där fientliga makterna en möjlig förlängning på ytterligare tre månader för att hinna få en affär i hamn.

TikTok har alltså ytterligare tre månader efter januari att försöka upphäva lagen på något sätt. Mest sannolikt därför att högsta domstolen kommer fram till att lagen bryter mot USA:s författning, mer specifikt kring det första tillägget om yttrandefrihet.

Men de tre månaderna gör att frågan trillar över i Trumps knä. Så ironiskt nog så kan mannen som överhuvudtaget drev fram frågan om förbud mot TikTok nu kan kan bli tjänstens räddare.

Däremot är det oklart vad Trump faktiskt kan göra. Lagen är klubbad enligt konstens alla formella regler och därmed inget som Trump kan upphäva. Det blir dessutom jobbigt för de republikaner som röstade för lagen och som nu vill hålla sig väl med Trump.

Sista kapitlet i TikToks USA-turné är alltså inte skrivet. Men det är allt mindre sand kvar i timglaset.

Court ruling clears the way for US TikTok ban

LinkedIn

LinkedIn slutar visa profilbesökare i appen?

En ny feature i LinkedIn-appen: slut med visningar av profilbesökare i appen.

Ja, åtminstone hos mig. Men jag misstänker att förändringen, som kom i samband med en uppdatering, är en klassisk LinkedIn-bugg. Särskilt som jag fortfarande som tidigare kan se åtminstone några av profilbesökarna som gratisanvändare på webben.

Men hade jag varit konspiratoriskt lagd så hade jag kunnat börja spekulera i att LinkedIn hittar på profilbesökare bara för att lura in fler att börja betala för Premium. De där profilbilderna ser VÄLDIGT snarlika ut.Bluesky når 24 miljoner användare

Dags för veckans Bluesky-siffra. FKA Twitter-utmanaren har nu nått 24 miljoner användare.

Ni vet vad det innebär. Meta kommer därmed inom kort gå ut med hur många nya användare Threads har fått senaste veckan. Ja, eller snarare droppa ännu en siffra som visar att Threads fått fler nya användare på kort tid än vad Bluesky har totalt.

The Big Interview: Jay Graber on Bluesky 2024

Övrigt sociala medier

Regeringen kan överväga förbud mot sociala medier för barn

Japp. Där kom den. Som väntat. Tog nästan länge tid än jag trodde.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5EyGoK/sverige-kan-folja-australien-oppnar-for-sociala-medier-forbud

Sverige kan följa Australien – öppnar för sociala medier-förbud

Truth Social fick ingen Trump-boost efter valet

Nya siffror från Truth Social – Donald Trumps egen sociala plattform. Ja, eller ny uppskattning från extern källa åtminstone. Appaanalysföretaget Apptopia konstaterar att tjänsten nu har 355 000 dagliga användare. 3 % fler än för en månad sen.

Trumps vinst i det amerikanska valet har med andra ord inte gett något jätteuppsving – även om det kanske är för tidigt att dra några definitiva slutsatser redan nu.

Trump själv är – förstås – Truth Socials största stjärna. Men hans följarbas i den egna tjänsten är 400 gånger mindre än den är på X. Den plattform där han inte längre är aktiv (undantaget några inlägg då och då). Vi kan med andra ord anta att han VÄLDIGT gärna skulle vilja hänga mer på X, men kan inte för han då skulle underminera sin egen tjänst. En tjänst som lär stå och falla med Trumps närvaro.

En annan utveckling sedan valet är däremot att de båda Twitter-alternativen Threads och Bluesky har rusat i antal användare efter valet. Också lite för tidigt att säga om användningen av dem kommer att hålla i sig över tid, men vi kan anta att användarna till största del kommer från X.

Med andra ord: trots att Trump vann en rätt stor jordskredsseger i valet så ser de två tjänster som finns i centrum för Trumps hela hardcoresekt inte ut att ha gynnats.

Det är åtminstone ett litet ljus i tunneln. Även om det kan vara väldigt långt bort just nu.

Trump’s policy posts on Truth Social fail to improve traffic

 

Sök/SEO

Googles sök kommer att förändras i grunden 2025 – enligt Google

”Nästa år! Då jäklar händer det grejer i Googles sökfunktion! Som… jättestora grejer! Ni kan aldrig ana vad som händer sen!”

Sundar Pichai says Google Search will change profoundly in 2025

 

Detaljhandel/e-handel

Perplexitys shoppingfunktion visar sig vara svajig

En av de AI-kopplade funktioner som har fått mest uppmärksamhet senaste tiden är när AI-sökmotorn Perplexity rullade ut sin shoppingfunktion. Få shoppingrekommendationer och köp sedan produkterna direkt – utan att lämna Perplexity. Men det finns bevisligen barnsjukdomar. Och kanske större utmaningar för att få det att flyga.

Nu har Techcrunch testat funktionen och det visar sig att den i stort handlar om skrapande av webbplatser och sedan en botlösning som gör beställningen åt dig.

Det är kort sagt precis som AI-agenter är tänkta att fungera. Du kan ge dem i uppdrag att lösa uppgifter och så gör boten sedan jobbet åt dig. Som att att leta upp en produkt som du är ute efter och sedan köpa den.

Nu är det fortfarande bara tidigt för just den här typen av AI-lösningar, så förväntningarna bör därför läggas på rimliga nivåer. Det verkar inte minst gälla Perplexitys lösning.

När Techcrunch har testat så sker betalningen till Perplexity och inte till den handlare man köper från. Perplexity tar alltså pengarna från dig och knallar sedan vidare till butiken och lägger sedan ordern åt dig. Så långt inga konstigheter. Men det leder till frågor kring såväl säkerhet och integritet som vad som gäller exempelvis för frågor kring konsumentköpsskydd och garanti.

Men det visar sig dessutom att det tog upp till 8 timmar att få bekräftelse på ett gjort köp. Det verkar alltså som att köpet inte görs när man tror att det görs – utan en bra stund senare. Kanske inte heller ett jätteproblem – om hela upplägget med skrapning av sidor och fördröjning av köper leder till att en produkt hinner sälja slut. Vilket också drabbade Techcrunch när de testade, när de även då efter en lång fördröjning kom besked om att köpet inte kunde genomföras.

Det finns kort sagt en anledning att Perplexity vill få ombord handlare i deras nyligen sjösatta handlarprogram à la Googles Merchant-upplägg. Att säljare alltså kopplar produktkataloger och saldon till Perplexity via API. Perplexity lockar med att det också leder till högre synlighet bland rekommendationer som ges av tjänsten. Vilket i praktiken såväl gör att rekommendationerna blir mindre objektiva och att de de factor är annonser (även om handlarprogrammet i dagsläget är kostnadsfritt för att få ombord företag).

Det finns kort sagt en hel del frågor kvar att lösa. Och det är ännu ett bevis på hur företag som Google har en jättefördel jämfört med de mindre spelarna. Ja, de mindre kan vara vassare och mer innovativa, men Google har användarna och infrastrukturen. Det räcker långt. Särskilt som de kan kopiera sig till det som företagen längst fram hittar på.

The race is on to make AI agents do your online shopping for you

 

AI – artificiell intelligens

ChatGPT får dyrare Pro-abonnemang och språkmodellen o1 blir skarp

Igår öppnade Open AI den första luckan i sin Shipmaskalender (med det oortodoxa antalet 12 luckor). Bakom varje lucka kommer dölja sig en produktnyhet eller en demo av något. Först ut: ett nytt abonnemang och skarp språkmodell.

Tidigare i år började en enkät cirkulera där Open AI sonderade terrängen kring ett betydligt dyrare ChatGPT-abonnemang. Det verkar som att Open AI fick tillräckligt många positiva svar för att gå vidare med den idén – för nu kompletteras abonnemangsfamiljen med Pro. För 2000 dollar i månaden.

Vad får man då för sin månadskostnad på över 20 000? Obegränsat. Ja, obegränsad användning av språkmodellerna o1 och GPT-4o, samt av ChatGPT:s hyfsat nysläppta avancerade röstläge. Dessutom får man en mer kraftfull version av o1: o1 Pro Mode.

Och på tal om o1 så släppts den resonerande medlemmen i Open AI:s språkmodellsfamilj nu skarpt, efter att ha varit i ”preview” sedan den släpptes.

OpenAI’s O1 reasoning model and ChatGPT Pro tier are now available

ChatGPT används nu av 300 miljoner användare varje vecka

ChatGPT fortsätter att tuffa på. Så pass att tjänsten nu har passerat en ny milstolpe. Totalt 300 miljoner använder nu ChatGPT varje vecka. De 300 miljoner användarna skickar 1 miljard meddelanden varje dag.

Tillväxttakten ökar dessutom. Det tog ChatGPT ett år att gå från 100 miljoner till 200 miljoner. Men bara tre månader att ta klivet från 200 till 300.

Vi kan tänka att det inte kommer göra Elon Musk på särskilt gott humör .Eller få honom att lägga mindre tid och energi på att sätta stopp för Open AI:s planerade omställning till fullt ut vinstdrivande företag nästa år.

OpenAI Surpasses 300 Million Weekly Active Users

Open AI överväger annonser i ChatGPT

Dagens icke-nyhet: Open AI överväger annonser som ett nytt intäktsben.

Det beskedet lämnar Open AI:s CFO i en intervju med Financial Times. Och, ja, det har nog de flesta sett som något som mest är en tidsfråga. Google och Perplexity testar redan annonser i sina respektive AI-sökfunktioner.

Det vi ännu inte vet är hur annonser på ett bra sätt kommer att fungera här. Både sett från användarperspektiv och annonsörsperspektiv. Särskilt som det som många som föredrar exempelvis Perplexity före Google indirekt ofta lyfter fram som fördel är avsaknaden av just annonser. Att det alltså är svar som inte är “köpta” och ett gränssnitt som inte är belamrat med reklambudskap som man måste slaloma sig igenom.

Samma sak gäller även de som nu hyllar Twitter-ersättaren Bluesky: inga engagemangsfiskande algoritmer.

Det man glömmer i de här sammanhangen är att de flesta AI-tjänster i praktiken är betaltjänster. Om man så vill så betalar man för att slippa annonser (ja, eller så får man även annonser – som verkar vara fallet för Perplexity).

Bluesky har däremot vare sig annonser eller betalabonnemang än. Men å andra sidan lever den tjänsten helt på lånade pengar. Det finns med andra ord ingen affärsmodell som skissar upp hur Bluesky ska klara sig över tid, utan riskkapitalpengar.

Risken är med andra stor att de här tjänsterna kommer att bli mer och mer som Google, Meta och de andra annonsfinansierade tjänsterna om inte allt för lång tid. Och då få de mekanismer som finns för att driva just annonsvisningar.

OpenAI looks to add advertising to artificial intelligence products, CFO tells FT

Open AI släpper en julkalender bestående av nya funktioner

Ha! Julkalender från Open AI: Shipmas.

En julkalender som bryter mot traditionen genom att bara ha 12 luckor. Från och med i morgon 5 december så kommer ChatGPT-ägaren att bjuda på en produktnyhet om dagen.

Enligt det sedvanliga källorna med insyn så kommer det innebära att vi får se Open AI:s videoskaparverktyg Sora och “en ny resonerande modell”. Det sistnämnda skulle i sin enklaste form innebära att vi får en skarp version av o1. Och/eller kanske ett ännu vassare storasyskon till den som nu finns ute.

Oavsett. I morgon drar det igång. 12 AI-nyheter under lika många dagar, alltså.

OpenAI announces 12 days of Shipmas, teases Sora and O1 reasoning model


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *