Kategorier
Artikel Digitalisering Mobilt

Apples iMessage allt närmare att bli en superapp som WeChat

Nya patent från Apple pekar på att ny funktionalitet kan vara på väg till meddelandeappen iMessage. Funktionalitet som kan göra att appen på riktigt tar upp konkurrensen med WeChat. Men också att Apple börjar ta fram allt fler lösningar för en tid när mobilen inte längre kommer vara det självklara navet i våra uppkopplade liv.

Nya patent från Apple, mer specifikt en hel hög patent som handlar om meddelandetjänsten iMessage. Som att kunna * ta-dam * redigera skickade meddelanden! (En funktion som jag allvarligt talat skulle behöva i alla former av meddelandetjänster så att jag slapp skicka ett meddelande till efter det ursprungliga meddelandet för att korrigera de uppenbara autocorrect- eller grammatiska misstagen. Gotta be me.)

Men det Apple beskriver gällande att redigera meddelanden handlar även om att än mer realtidskommunicera. Alltså samarbete. Så vi kan väl anta att det finns den typen av yrkesmässiga tankar med där – alltså ta ännu större roll som plattform för arbetslivet.

Men det potentiellt största i högen av patent som beskrivs är en rätt rejäl upprampning av Meddelande-plattformens applösning. Alltså den funktion som gör att det går att bygga ut meddelandefunktionen med appappar, åtkomliga via en egen appbutik. Ge apparna betydligt mer funktionalitet. Så ja, det är oundvikligt att tänka WeChat.

Bild från Apples patentansökan som illustrerar förändringar i iMessage

WeChat har visat vägen med sina miniprogram

WeChat, Kinas största sociala plattform, lanserade miniprogram i början av 2017. En funktion som också gjorde att WeChat gick att bygga ut av användaren genom att lägga till den ”minisajter” som man var intresserad av. Den funktionen har fullständigt exploderat med numer en bra bit över 1 miljon miniprogram.

Tanken med WeChats miniprogram är ungefär det som driver utbyggnaden av de flesta stora techtjänster numer. Att hålla kvar användaren i ekosystemet. Men WeChats miniprogram har också blivit ett av de allt fler hybridformat som dyker upp i gränslandet mellan sajter och appar. Och är tänkt att lite erbjuda det bästa av två världar.

Varumärkets digitala närvaro bor fortfarande i den plattform där kunderna är, men kan anpassas mer än vad som går hos de flesta plattformar. En Facebook-sida ser i praktiken identisk ut för alla. En produkt på Amazon ser i praktiken identisk ut för alla. Men via miniprogrammen får varumärken möjlighet att bygga ett eget ”rum” som mer andas själva varumärket inte minst designmässigt – samtidigt som man kan dra nytta av WeChats övergripande funktionalitet gällande exempelvis betallösning.

Apples appdominans utmanas allt mer

WeChat har på det här sättet också blivit en rejäl utmanare till Apple. Till Apples operativsystem och framförallt lukrativa appverksamhet. WeChat lägger sig allt mer som ett mellanlagar som inte minst rundar hela lösningen med köp inuti appar som är en av Apples stora kassakor. WeChat och WeChats ”appbutik” är det man istället använder.

Ironiskt nog var det förmodligen just Apple som gav Tencent inspiration att bygga sin miniprogramslösning. De lär åtminstone ha bidragit till WeChats lösning. Apples iMessage-appar presenterades nämligen något halvår innan det att WeChat lanserade sina miniprogram. Men sedan dess har Tencent lämnat Apple långt efter sig. Medan iMessage-apparna mest handlar om skojiga bagatellfunktioner, som att få tredjepartsdekaler i meddelanden, så har WeChats miniprogram blivit nyttoplattformar – inte minst för e-handel. Vi har sett hur Alibaba har börjat anamma liknande lösningar för Tmall.

Senaste två veckorna har Facebook tagit ett jättekliv mot att skapa sig en egen superapp, via ett samarbete med Indiens största företag Reliance Industries. Ett samarbete som omedelbart resulterade i att Facebook lanserade en offline-kopplad shoppingplattform i WhatsApp med en dedikerad partner. Nu kan Apple alltså på allvar vilja vara med och leka på samma arena.

iMessage är redan en av världens största chattplattformar

När vi pratar om världens mest använda appar och tjänster så handlar det nästan uteslutande om företag som Google och Facebook, plus mindre spelare som Snap och TikTok-ägaren Bytedance. I Kina dominerar Tencent och Alibaba. Det pratas i princip aldrig om Apple. Mest för att, tja, vi vet egentligen nästan ingenting om hur hur mycket Apples tjänster används. Apple har i princip aldrig berättat något.

Tim Cook älskar att droppa lagom diffusa ledtrådar i anslutning till exempelvis kvartalsrapporter, men dessa får sällan särskilt mycket uppmärksamhet. Saker som att Apples egen kartapp ska vara den mest använda karttjänsten i iOS eller att Cook 2016 sa att just iMessage är den mest använda appen i iOS – överhuvudtaget.

När Mark Zuckerburg runt tiden för Cambridge Analytica-kongressförhör pressades kring Facebooks dominans så konstaterade han att Facebook inte hade den största meddelandetjänsten i USA. Visst, det skulle kunna innebära att han avsåg sms, men mer sannolikt var det just iMessage som avsågs. Särskilt som Zuckerberg 2018 också droppade att iMessage ”by far” är Facebooks största konkurrent.

Apple tar fram lösningar för morgondagens digitala gränssnitt – och beteenden

Apple sitter alltså på en enormt stor plattform med iMessage. Lite Google över den. En tjänst man inte ens tänker på som en tjänst utan något som bara… är.

Och likt Facebook börjar Apple bygga upp allt mer av ett fullständigt ekosystem med tjänster. Senaste årens satsningar på Apple Pay inte minst. Satsningar som allt mer gör att företag fullt ut kan bygga sin affär via Apples gränssnitt och teknik. Inte minst tack vare den täta integrationen med hårdvaran.

Dessutom har man också börjat bygga upp det som WeChat jagar för fullt: en lösning bortom dagens (hyfsat) fristående appprogram. Där Apples tjänster än mer ligger inbyggda i operativets användargränssnitt.

Och förstås: en lösning som också går med i linje med Apples ambition att skapa mer teknikagnostisk och sömlös flora av tjänster.

Med andra ord: en långsiktig vision om ett sammanvävd tjänstepalett som kan följa oss hemma, i bilen, på jobbet och alla ställen däremellan. Men som också är byggd för en värld när mobiltelefonen inte längre lika självklart är navet i våra uppkopplade liv.

Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Kanske också intressant

Av Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.