Kategorier
Artikel Ekonomi och finans Mobilt Sociala medier

Den egentliga anledningen till att Epic Games är sura på Apple 2020

Fortnite blev utsparkat från både Appstore och Google Play efter det att utvecklaren Epic Games medvetet brutit mot respektive appbutiks regelverk. Det ledde i sin tur att Epic stämde Apple och Google. För att få en ändring på appmonopolen enligt Epic. Men vad vill Epic egentligen?

Det här är del 1 av 2 i en artikelserie. Här hittar du del 2: Den egentliga anledningen till att Facebook är sura på Apple 2020.

Senaste kvartalet var det riktigt kul att vara Apple. Bästa Q2 någonsin och pengarna rullar in fortare än Apple nästan hinner med. Det går bra nu.

Men senaste månaderna har Apple också hamnat allt mer i siktet hos konkurrensmyndigheterna i USA och i EU. EU har nyligen dragit igång två separata granskningar av Apple. Den ena handlar om att Apple inte ger tredjepartsbetalningslösningar tillgång till iPhonens NFC-teknik för kontaktlösa betalningar (bara Apple Pay fungerar för det här) och den andra om huruvida Apples Appstore-regler bryter mot EU:s konkurrenslagstiftning.

Om vi bortser från det uppenbart ironiska i att appar för Apple Watch inte är inkluderade (där Apple till skillnad från på mobil- och surfplattesidan sitter på världens största operativ) och den något märkliga formuleringen ”It appears that Apple obtained a “gatekeeper” role when it comes to the distribution of apps and content to users of Apple’s popular devices” i EU:s text om utredningarna (det är nog betydligt mer fastslaget än ”appears”) så är det förstås det sistnämnda som gjort att Epic Games och Facebook nu har tagit sig ton. Det ena av företagen lite… mer högljutt än det andra.

Hur det började: Spotify anmäler Apple till EU

Apples Appstore-regler har i stort varit de samma ända sedan Apple tillät tredjepartsappar i sin appbutik. Fritt att ladda upp och distribuera om appen inte tar betalt av sina användare, 30 % (eller 15 % för prenumerationer år två och framåt) i avgift till Apple för utvecklare som tar betalt av sina användare. Inget har alltså egentligen hänt här de senaste 12 åren. Och det har förstås grymtats om Apples avgift ända sedan dess. Och Googles. Trots det har såväl översynsmyndigheter som utvecklare köpt läget. Först för att det en sidoverksamhet i ekonomin totalt sett och sen eftersom utvecklare och företag har kunnat tjäna bra med pengar via respektive plattform. Mycket just tack vare respektive plattform.

Men så ledsnade Spotify ordentligt under förra året. Och egentligen inte på grund av avgifterna i sig, utan på grund av Apple Music. Även här, det var först när Apple Music började bli en reell konkurrent till Spotify som klagomålet kom. Ett klagomål som den här gången skickades in till EU.

(Spotify har förstås anklagats för ungefär samma sak från artisthåll. Apple och Google kanske dessutom betalar ut nästan dubbelt så mycket som Spotify till rättighetsinnehavare.)

Den här gången ledde Spotifys klagomål alltså till att EU drog igång två konkurrensutredningar mot Apple. Och en handlade just om Appstore, den påstådda monopolställningen och hotet mot såväl konkurrens som innovation.

Apple mot världens speltjänster

Under våren har Apple sedan sett förhållandet surna till med Microsoft, Google och Facebook då Apple inte har accepterat iOS-versionerna av de tre företagens speltjänster då Apple anser att de bryter mot regelverket för Appstore (mer specifikt handlar det om att riktlinjerna idag enligt Apple inte tillåter spel av strömmade spel – alltså iOS-appar som tillåter spelande i appar som inte ”fysiskt” finns i användarens enhet – eller inte tillåter appar som i sig fungerar som appbutiker).

Därefter kom så Fortnites frontalanfall, via sin ägare Epic Games. Följt av en flankattack från Facebook för att utvärdera motståndearlinjen när det var upptaget med annat.

Vad handlar bråket mellan Epic Games och Apple om?

I slutet av förra veckan, efter att kritiserat Apples och Googles appbutiker rätt länge, så släppte Epic Games versioner av Fortnite för både iOS och Android som innehöll ett rätt tydligt brott mot respektive appbutiks regelverk. Epic gjorde det möjligt att köpa Fortnites virtuella valuta direkt i Fornite och direkt via Epics egen betallösning. De rundade därmed Apples och Googles krav på att de ska få del av all direktförsäljning inuti respektive plattforms appar.

Inom kort tog först Apple och sedan Google ned Fortnite. Därefter rullade Epics PR-maskin igång för fullt. Först med en parodi på Apples klassiska 1984-reklam för Macen och sedan via en stämning mot Apple och Google i en domstol i Kalifornien. Under parollen #FreeFortnite skapades gräsrotslobbyister som kunde driva på Epics frihetskamp mot appmonopolen. Ungefär på samma sak som när Google lät sina kunder bli lobbyister i kampen EU:s upphovsrättsdirektiv.

Vad säger Epic och Facebook att det handlar om?

I båda fallen handlar det om Apple mot the little people. I Epic-fallet handlar det om alla stackars Fortnite-spelare som nu inte längre kan installera appen (på omvägar i Android, men inte alls i iOS). I Facebook-fallet är det alla blåbankade småföretagare som inte kommer få in lika mycket pengar som de annars hade fått.

Epic Games har dessutom ännu mer vidlyftiga ambitioner för sitt initiativ.

Epic Games vill krossa monopolen och skapa en bravare ny värld. Goliat mot en massa Davidar, alltså. Även i fallen Epic och Facebook. Visst, i jämförelse med ungefär i princip vilket företag som helst så är alla andra företag David bredvid Apple. Men Facebook är trots allt världens just nu sjätte högst värderade bolag och sitter förstås på några av världens största sociala plattformar. Epic är små i jämförelse, men ägs å andra sidan till 40 % av WeChat-ägaren Tencent som förutom att vara världens just nu åttonde högst värderade bolag också är världens största spelföretag.

Kan det med andra ord vara så att det finns mindre altruistiska anledningar bakom företagens klagomål på Apple? Den frågan är förstås lite retorisk: ja, det finns det givetvis. Men vilka är de? Och varför nu?

Epic Games egentliga anledningar: pengar, appbutik och egen betalningsplattform

I sin anmälan mot Apple hymlar Epic inte med den egentliga anledning:

Epic would provide a competing app store on iOS devices, which would allow iOS users to download apps in an innovative, curated store and would provide users the choice to use Epic’s or another third-party’s in-app payment processing tool

I december 2018 lanserade Epic sin egen spelbutik: Epic Games Store. För Windows och Mac. En butik där Epic tar ut en avgift om 12 % av utvecklare på försäljningen. Men inte bara det Epics egen butik har dessutom exklusiva titlar, spel som alltså bara kan köpas via Epics butik. Alla Epics egna nya spel ska bara finnas den här vägen. Ett upplägg som, tja, inte så lite påminner om Apples Appstore.

Men datorer är ju inte riktigt längre where its at. Epic vill förstås ha sin butik, och därmed kapa mellanhänder, även på världens största spelplattform: våra smartmobiler. Och Epic pratar alltså inte bara om sina egna spel, utan även om andra. Ja, och om vi ska vara krassa så säger Epic alltså att de vill ha ”en konkurrerande appbutik” där användare kan ”ladda ner och betala för appar”. Epic ger sig alltså själv en snygg öppning att börja tillhandahålla även andra slags appar än spel utan att säga det rakt ut (”vadå ni trodde vi bara menade spel, det står ju här: ”appar”).

Epic tar allt, Apple får inget

Vi noterar dessutom förstås att Epic uttalat pratar om sin egen betallösning som alternativ. Tänkt att läsas: ”som vi erbjuder dem som inte har någon annan och som kanske är billigare än alternativen”, men som lika gärna skulle läsas ”den vi kommer att pusha i vår butik”.

Det Epic alltså ser framför sig är en appbutik som helt rundar Apples. Vi pratar inte om lägre avgifter, vi pratar alltså om att Epic helt vill kapa Apples intäkter den vägen. Kort sagt: rätt rationellt. Och det som det i grund och botten handlar om: Epic vill inte dela med sig av sina intäkter med Apple. En mellanhand tar betalt, det tar Epic igen av sina slutkunder eftersom Epic själv inte vill göra avkall på sina egna marginaler. Också rationellt.

Den förklaringen ger dock inte lika många superhjältepoäng som att säga att man vill verka för öppna plattformar.

Även konsollerna har samma slutna ekosystem och motsvarande avgifter. Dem ger sig inte Epic på samtidigt – sannolikt eftersom det finns tio gånger fler mobiler än konsoller i världen. Betydligt större marknad.

Vad Epic inte säger

Dessutom tar Fortnite i sina stämningar förstås inte upp att respektive appbutik sänker avgiften till 15 % för prenumerationer efter första året. Epic har inte den prenumerationsmodellen och då är det onödigt att ta upp något som gynnar motståndarsidan.

Vi noterar dessutom att Epic i sina båda stämningar är noga att poängtera att Fortnite är gratis att spela, att spelet har ”fört samman miljontals spelare över hela världen” och att spelet har blivit ett kulturellt fenomen. Det står däremot inte ett ord om hur mycket Epic själva har dragit in på spelet – eller att de allt mer börjar låta andra intäktsmodeller som marknadsföring, konserter och annonsering inuti Fortnite ta allt större utrymme. Återigen: onödigt att göra hål i offerkoftan.

Så med andra ord handlar det om att Facebook vill slita loss Apples intänktsslang och istället flöda in den i sin egen kassaapparat. Och bredda sitt eget eget appbutiksmonopol.

Eller för att citera DJ Shadow: It’s the money.

Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Kanske också intressant

Av Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.