Kategorier
Artikel Sociala medier

3 skäl till varför LinkedIn Stories är helt rätt tänkt

LinkedIn har bekräftat att man har börjat testa ett eget storiesformat. Det har förstås lett till en hel massa muntra miner. Konstateranden att det nästan är ett tecken på att stories har boomerifierats bortom all räddning. Men jag gillar att LinkedIn tar det här steget. Och tror att det är helt rätt.

Det finns två säkra tecken på att något har blivit extremt mainstream. Det ena är att det dyker upp en porrversion av det (som att Youporn i veckan lanserade porr-TikTok-kopian Swyp). Det andra är att LinkedIn gör en egen version av det. Som LinkedIn Stories.

Det har nu gått två år sedan LinkedIn lanserade sitt första storiesformat: student voices. Rätt mycket som stories brukar fungera på andra plattformar, men bara för collegestudenter. Dessutom bara video. Igår bekräftade LinkedIn att man nu internt håller på att testa en storiesfunktion för alla.

Om dina första två reaktioner på den nyheten är ”whaaaa?” följt av ”boomer” så är du förmodligen inte ensam.

LinkedIn gör ungefär som övriga stora sociala plattformar – några år senare. Reaktioner på inlägg kom för inte så länge sedan och gifar är fortfarande något som LinkedIn har stor beröringsskräck inför.

LinkedIn är ju, som bekant, inte Facebook.

Just det, den inställningen om vad LinkedIn ”är”, är ett tveggat svärd. Det har gjort att LinkedIn är ett, tja, snällare socialt medium än de flesta andra. På LinkedIn pratar man jobb och är professionell. Men det har också gjort att förändringar, alla steg bort från LinkedIn Classic, möts med mer tveksamhet än på många andra ställen. Inte minst eftersom det proportionerligt verkar finnas många fler medlemmar på LinkedIn som är snabba med att ha åsikter om vad LinkedIn ”är”. Vad som är passande innehåll.

LinkedIn är ju, som bekant, inte Facebook.

Men stories på LinkedIn skulle vara ett stort steg mot något annat. Här tre anledningar till varför det inte är så dumt tänkt.

1. Vi är människor – även på jobbet

Det dyker rätt ofta upp nostalgiska inlägg från LinkedIn-vänner att det var bättre förr. Jag kunde inte hålla med mindre. Från att ha varit ett ställe där man la upp sitt CV och fick ett nyhetsflöde som bestod mest av sälj och marknadsföring så är LinkedIn nu en plats där kunskap delas till betydligt större del.

Det gör även att det blir betydligt fler samtal, något som LinkedIn själva lyfter fram med jämna mellanrum. Det ska nu ske 25 procent fler ”konversationer” i nyhetsflödet än för ett år sedan. Är allt relevant och har hög professionell verkshöjd? Nej. Precis som de flesta samtal.

I takt med att jobb och privatliv börjar smälta samman igen efter att ha varit rätt strikt uppdelat sedan industrialismen slog igenom så är det rätt naturligt att det här även skulle avspeglas på LinkedIn. Även i att vi blir mindre fyrkantiga i kommunikationen – bokstavligen.

Att LinkedIn dessutom precis nu börjat föreslå gifar som svar i kommentarer är även det en… rätt stor förflyttning.

2. Ut med det gamla, in med det nya

Okej, det är att uttrycka sig lite väl svartvitt. Men det är ingen slump att Mark Zuckerberg utropat stories som framtiden. Inte bara för att det är det som kidsen tycker är kul utan för att, tja, ett nyhetsflöde på sätt och vis tillhör den gamla webben.

Nyhetsflödet som det har sett ut i de flesta sociala medier har sina rötter i det analoga löpsedelstänket – och var gjort för datorn. Det har visat sig funka skitbra även i mobilen, men allt fler lösningar börjar på riktigt att använda mobilens möjligheter och förutsättningar för att navigera bland innehåll.

Men nyhetsflödet är dessutom rätt endimensionellt och låst. Det har handlat, och handlar fortfarande, om i princip exakt samma uppställning för alla. En bild med givna format, samma antal tecken, ett medieformat i taget (ja, eller två om man räknar in text).

Stories är betydligt mer tredimensionella och multimediala. Betydligt större möjligheter att bygga sitt eget innehåll. Att presentera sig och sitt innehåll på det sätt man själv tycker passar bäst. Teknik som låter människan vara sitt bästa jag, inte teknik som tvingar människan att malla in sig, typ.

3. Stories – ett ett sätt att uttrycka sig

Och när det gäller mallandet så sätter LinkedIns Pete Davies fingret på kärnan i sitt blogginlägg om stories-testandet:

We’ve also found there’s an entire generation growing up with Stories as a way of speaking; they’re more comfortable starting conversations with a full-screen ephemeral format than posting updates and prefer sharing content that lives as a moment in time rather than as an item in a feed.

Så ja. Visst handlar det även här om att LinkedIn vill vara relevanta för unga människor. Att säkra tillväxten. Och då handlar det förstås om att erbjuda en miljö där de känner sig välkomna och vana. Och som låter dem uttrycka sig på. Men även vi andra.

Det kanske största som Snapchat gjorde var att visa att kameran inte var vad den alltid hade varit. Den var inte ett sätt att dokumentera en händelse för eftervärlden. Den var ett sätt att förstärka nuet. Förstärka verkligheten. Även om storiesformatet har utvecklats sedan Snapchat introducerade det så har ungefär samma sak varit det centrala.

Stories är ett uttryckssätt. Inte ett format.

Oavsett ålder.

Så är LinkedIn Stories en garanterad LinkedIn-succé?

Förstås inte. Långt ifrån. Finns en hel hög utmaningar kvar. Inte minst att få alla att använda det. Eller ens några. Där den kanske största risken är det som lite varit LinkedIns signum. Att vilja styra och låsa funktionerna de lägger till lite för hårt. Kanske för att man är orolig för att det ska urholka varumärket. Men förmodligen mest för att man är orolig för vad LinkedIn-puristerna ska tycka och tänka. Men det betyder också att man delvis stryper kreativiteten och engagemanget hos medlemmarna.

Just nu vet vi dessutom egentligen ingenting om hur funktionen kommer att se ut och fungera. Den kan ju bli all kinds of cringe. Men jag ser fram emot funktionen. Att se vad det blir och hur LinkedIn har landat i att stories skulle kunna fungera i en yrkesfokused kontext.

Men det skulle också kunna vara en start på att LinkedIn också ser på sin kärntjänst på nya sätt. Att uppgradera CV-konceptet till tvåtusentalet. Jag skrev om just det för två år sedan och efterfrågade då just stories-CV:n.

Det finns väl bara en sak vi kan vara säkra på. Att det kommer gå en hel massa proppar hos LinkedIn-vännerna.

LinkedIn är ju, som bekant, inte Facebook.

 

Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Kanske också intressant

Av Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Ett svar på ”3 skäl till varför LinkedIn Stories är helt rätt tänkt”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.