Facebooks största problem – Facebook?

Det går bra för Facebook.

Vid senaste kvartalsrapporten visar det sig att Facebook sopade banan med alla analytikernas prognoser. 1,65 miljarder månadsanvändare och nästan 1 miljard månadsanvändare bara i mobilen.

Dessutom ökade andelen dagliga användare till 66 % (upp från 65 % där det legat ett tag). Vi tillbringar 50 minuter dagligen i Facebook Classic, Instagram eller Messenger(och då tillkommer Whatsapp som de av någon anledning inte räknar med). Det verkar kort sagt som att de lyckats få oss att hänga ännu mer i apparna.

Facebook – långt mer än bara ett sätt att hålla kontakt med vänner

Men Facebook stannar ju inte vid att de har sociala tjänster som dominerar en stor del av vår tid. De vill ju bli vårt viktigaste ekosystem. Därför bygger de stöd för chattbotar, integrerar kommersiella tjänster i Messenger och uppmuntrar företag att göra det mesta via Messenger, inte minst sin kundtjänsthantering. De ser gärna att även medieföretagen flyttar in i Facebook – inte bara genom att marknadsföra innehåll och driva trafik utan också helt enkelt lägga allt sitt innehåll där – förstås så att Facebookanvändarna inte lämnar Facebook för att konsumera innehållet. Som en del i det arbetar Facebook också med knep för att få oss att helt enkelt få ännu färre anledningar att lämna tjänsten.

Facebook är med andra ord långt mycket mer än bara ett sätt att hålla kontakten med vänner.

Allt mer opersonligt

Och ungefär här finns Facebook kanske största problem: vi är inte lika personliga längre. Vi delar massor: videor, artiklar, bilder och ännu mer roliga videoklipp. Men vi delar inte med oss av oss själva – själva grunden i mycket av Facebooks annonseringsmöjligheter, men också den trots allt viktigaste anledningen till att vi hänger på Facebook. Se vad våra vänner har för sig.

Uppskattningar säger att tappet bara senaste året kan vara så mycket som 21 % mindre mängd personligt/unikt innehåll. Det är ju ingen slump att Facebook börjar kasta upp gamla statusuppdateringar – i hopp om att vi åtminstone ska dela lite gammalt personligt innehåll i brist på nytt.

Visst kan det absolut vara så att vi är personliga på andra ställen än i Facebook Classic. Kanske i andra tjänster, kanske via chattappar.

Men den främsta pådrivaren av det här beteendet kan vara Facebook själva.

Facebook satsar allt mer på företag för nya tjänster

I ett infall av alldeles för mycket fritid gick jag igenom de funktioner och tjänster som Facebook har lagt till senaste åren. Jag räknade hur många som var funktioner främst för användare (t ex kunna redigera sina inlägg), vilka som mest var till för Facebook (hålla oss kvar hos Facebook, t ex “On this day”) och vilka som var tjänster som vände sig till företag (t ex Instant Articles). Vissa funktioner kanske skulle kunna sägas motsvara flera och då blev det en pinne för respektive syfte för en och samma funktion. Och resultatet av en rätt ovetenskaplig och subjektiv kategorisering? Tja…

Diagram över Facebooks tjänsteutveckling över tid

En visualisering av det vi redan vet: Facebook vill bli allt mer. Bli allt mer en one stop shop. Och det är mycket möjligt att de lyckas komma dig – men än så länge bygger den överväldigande majoriteten av intäkterna på annonser. Och annonser bygger på att någon tittar på dem. Hänger vi inte lika mycket med våra  vänner och delar med oss av oss själva så kommer vi inte tillbringa lika mycket tid och därmed se lika många annonser. Och om vi inte hänger lika mycket hos Facebook finns det inte lika mycket incitament för företag att ha sin kundtjänst eller sin e-handel där.

Vad är viktigast, användarna eller aktieägarna?

Senaste kvartalsrapporten säger att det inte finns någon ko på isen och just nu verkar vi villiga att göra väldigt mycket av det som Facebook vill att vi ska göra. Men risken finns att Facebook, i sin strävan efter att bli allt vi behöver, kloggar ner en bra grundprodukt med obegripliga överbyggen eller likt Twitter glömmer bort kärnanvändarna i jakten på att göra aktieägarna glada.

Eller så här: vi kanske inte alls är lika sugna på att dela med oss av våra liv i samma  kanal där vi kontaktar kundtjänst, beställer taxi eller lagrar våra boarding pass.

(Ursprungligen publicerad på LinkedIn 28 april 2016.)

Ola Andersson
Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.
Ola Andersson on LinkedinOla Andersson on RssOla Andersson on Twitter

Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Kommentera

avatar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

  Subscribe  
Meddela mig om