Digitala spaningar vecka 4 2020 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i sammanställningen

 

IoT – internet of things

Apple inleder samarbete med gymkedjor – få poäng för att träna

För tre år sen började Apple göra det möjligt för gymredskapstillverkare att kunna bygga in stöd för Apple Watch i sin utrustning. Alltså så att gymbesökare trådlöst kunde koppla ihop gymredskap med sin favoritträningsapp. Nu tar Apple nästa steg med Apple Watch Connected Program. Ett mer direkt samarbete med gymmen (fyra kedjor till att börja med).

Två saker som är extra intressanta. Den ena att programmet stöder Apple Pay. Man skulle med andra ord kunna tänka sig att gym som hyr ut per timme eller per minut, kan göra det möjligt för besökare att kliva upp på en maskin och köra igång. Utan att gymmet behöver logg- eller betalutrustning för gymmet och utan att användare behöver göra något utöver att dra igång maskinen med klockan på sig.

Det andra är att programmet kan kopplas till ”incitamentprogram”. Som att få ersättning för sitt tränande. Som rabatt på gymmedlemsskap. Eller som artikeln är inne på: poäng som kan lösas in mot presentkort. Som… på Apple-produkter. Säg att du dessutom sitter på ett Apple Card och alltså får poäng på allt du betalar för med kortet? Dubbel bonus.

Lägg på ett vinstdelningsupplägg à la Appstore mellan Apple och gymkedjan och – bingo! – Apple har hittat ytterligare ett sätt att driva trafik och kunder till sina tjänster.

Apple Watch gym partnerships give you perks for working out

Apple is launching a partnership program for gyms today called “Apple Watch Connected” that’s meant to highlight chains that integrate with its wearable and offer perks for owners. In some cases, perks include discounted membership fees and gift cards for people who regularly work out, according to CNBC.

Amazon kan licensiera sin handflateidentifieringsteknik till andra

För ett tag sedan beviljades Amazon ett patent för identifiering via blodkärlen i handflatan. Kort sagt ännu ett steg närmare inte bara kontaktlösa betalningar och obemannade butiker utan även teknikfri shopping. Ja, åtminstone om man ser till den hårdvara som kunder behöver ha med sig till butik för att identifiera sig och betala. När våra egna kroppar blir betalkort och fysiskt Bank ID i ett.

Nu verkar det som att Amazon inte har ambitionen att bara använda den tekniken i sina egna butiker – utan även låta andra använda den. Enligt Wall Street Journal har Amazon inlett samarbete med Visa kring tester av tekniken och pratar även med Mastercard.

Det skulle vara i linje med uppgifterna om att Amazon också kan licensiera sin Go-teknik till andra. Kort sagt så att andra kedjor och handlare skulle kunna bygga upp obemannade butiker baserade på Go-konceptets lösningar för shopping där allt som behövs i en app i fickan.

Och det är dessutom i linje med vad Amazon storsatsar på både vad gäller sin e-handel och sina molntjänster: att bli infrastrukturleverantör för all form av handel (och andra segment, förstås), för att på så sätt bli mindre beroende av att själv ska behöva mecka med fladdriga konsumenter. Annat än som proxy.

Amazon may offer hand recognition payments to other stores

Amazon’s cloud would store the data and might even tie it to Amazon.com spending to help target ads, although we can imagine some hesitation given that people are already concerned about creepy targeting. The company may also have challenges in safeguarding payment cars.

 

AI – artificiell intelligens/Digitala assistenter

Facebook tar fram algoritm som gör att robotar kan navigera utan kartor

Ni vet Facebook? Företaget som bygger robotar? Ja, eller åtminstone som tar fram AI-smartness för att robotar ska kunna navigera utan kartor. Precis det har Facebook nu fått till. En algoritm som ska göra så att en robot når sin destination i 99,9 procent av fallen. Vilket förmodligen är bättre än genomsnittsmänniskan. Den ska dessutom göra det med max tre procents avvikelse från den ideala rutten. Vilket definitivt är bättre än genomsnittsmänniskan.

Facebook ska bland annat ha lärt en robot, åtminstone en virtuell sådan, att hantera förflyttning mellan två punkter baserat på en träningsmodell om 2,5 miljarder steg. Eller åttio års erfarenhet för en människa.

Facebook själv konstaterar dock att tekniken har lång väg kvar att gå (hoho). Men det är oavsett spännande. Det absolut största problemet med AI i ungefär alla dess former är att de kan acea det de har tränats i. Men det är oftast en sak. Och även om en algoritm kan lära sig själv och därigenom bli bättre så handlar det i princip alltid om att bli bättre på den enda saken.

Samma med självkörande fordon. Att ta sig mellan två punkter fixar fordon helt på egen hand idag. Även, och kanske framförallt, när det handlar om långa avstånd – som transporter på motorväg tvärs över USA. Problemen kommer när något oförutsett händer. Då är maskiner alltjämt nästan alltid sämre på att improvisera än människor.

En teknik som den Facebook nu håller på att sandpappra kan inte minst vara relevant för sista-metern-leveranser. Alltså de leveranser som ska ske exempelvis inom flerfamiljshus eller kontorsbyggnader. Eller för den delen de gullliga transportemojis som är tänkta att åka längs med trottoarer för att hantera sina leveranser. (Ja, precis såna som fanns redan i första Star Wars-filmen.)

Facebook’s new robot AI can get around efficiently without using a map

The trick was to implement a new training method that scaled well and stayed in sync no matter what the workload. Previous projects tend to struggle without massive computational power. Facebook taught a virtual agent to handle point-to-point navigation for the equivalent of 80 years of human experience — that’s about 2.5 billion steps.

 

Bekvämlighetsekonomin

Uber skrotar baksätesförsäljning och börjar med annonsering istället

Tack å hej försäljning, hej och välkommen annonsering. Det verkar vara det som gäller för Uber nu. Sedan 2018 har Uber haft ett program där Uber-förare har kunnat installera varuautomater i baksätet, tänkta att låta kunder handla smått och gott. Det verkar ha gått lite sådär, eftersom initiativet nu ”pausas”. Istället kommer Cargo, samarbetsföretaget som erbjöd shoppinglösningen, att erbjuda Uber-förare digitala annonseringsskyltar på taket på sina bilar. Med införsäljningsargumentet att förarna med en sån installerad skulle kunna tjäna pengar även när de inte kör en kund.

Nu är det alltså inte Uber själva som erbjuder lösningen, men Uber skulle förstås, om de ville, potentiellt sitta på en rätt enorm, rullande annonseringsplattform. Och det skulle kunna handla om annonsering både på utsidan och på insidan av fordonen – och i det senare fallet skulle Uber kunna rikta annonserna baserat på kundernas personliga data. Som var de brukar åka eller vad de köper med sitt Uber-betalkort. Självklart skulle även utsidan kunna anpassas kontextuellt. Och motsvarande för Uber Eats och inuti apparna.

Ubers kärnverksamhet är både kostnadsintensiv och marginaltunn. Annonsering som, både online och offline, skulle kunna dra in mer pengar både till Uber och till förarna.

Uber vending machines didn’t work, so now your ride is a moving billboard

The convenience of grabbing a pair of earbuds or a late-night bag of chips from within your Uber ride has worn off. In-car vending machines – as the snack boxes from companies like Cargo and Vendy were called – in your Uber or Lyft have either moved onto the next idea or stalled out.

Uber-konkurrenten Didi Chuxing börjar bygga infrastruktur för bildelning vid kinesiska tågstationer

Kinas Uber-konkurrent (och delägare, because 2020) Didi Chuxing fortsätter flytta fram positionerna. Nu har Didi inlett samarbete med 62 tågstationer runtom i Kina som innebär att företaget kommer att ta fram bygga upp… taxizonsinfrastruktur.

Vi pratar om skyltar för invändigt och utvändigt bruk, specialanpassade filer och parkeringsplatser, särskilda väntzoner för såväl passagerare som fordon samt dedikerade upphämtningsplatser för passagerare.

Som sagt var, väldigt, väldigt mycket taxifeeling här.

Dessutom har Didi också avtal med 160 tågstationer och ett antal flygplatser runt om i Kina där Didi har tagit fram guidade rutter, inuti dessa anläggningar, för hur passagerare ska ta sig till sina upphämningsställen.

Det är med andra ord samma sak som vi ser på andra ställen där olika typer av fordonsföretag verkar: privat-offentlig samverkan (ish) med tänkt win-win. Mest av allt för företagen som hostar upp pengarna, förstås, men ändå.

DiDi Works with 62 Railway Stations in China to Make Pickups Easier – Pandaily

Didi Chuxing (” DiDi “) on Friday shared the latest progress of its collaboration with railway hubs in China. DiDi has partnered with 62 railway stations across 51 cities including Shenzhen, Guangzhou, Chongqing, Hangzhou and Chengdu to develop dedicated ride-hailing facilities at the stations.

 

Digitalisering

Amerikanska väljare kommer för första gången kunna rösta i mobilen

Lite stort i all sin förhållandevisa litenhet. För första gången kommer amerikanska väljare kunna lägga sin röst via sin egen mobil.

Nu pratar vi dock bara om röstberättigade i Seattle-området. Och det är inte direkt presidentvalet vi pratar om. Det handlar om val till ett ”board of supervisors”, så i bästa fall någon slags kommunalval. Ett val som senaste gången lockade nån procent av alla som hade möjlighet att rösta. Dessutom känns hela identifieringsförfarandet lite… gammalmodigt. Och sådär säkert.

Men oavsett så är det ett initiativ att applådera. Förhoppningsvis kommer tekniken bli så pass säker att det går att rösta generellt via någon form av uppkopplad lösning. Oberoende av plats och tidpunkt. Om något en insats för demokratin.

Exclusive: Seattle-Area Voters To Vote By Smartphone In 1st For U.S. Elections

A district encompassing Greater Seattle is set to become the first in which every voter can cast a ballot using a smartphone – a historic moment for American democracy. The King Conservation District, a state environmental agency that encompasses Seattle and more than 30 other cities, is scheduled to detail the plan at a news conference on Wednesday.

Fortnite blir officiell high schoool- och collegesport

Japp. Klart att även Fortnite nu är en officiell high school- och collegesport i USA. Det är ju 2020, trots allt.

Fortnite just officially became a high school and college sport

Fortnite, one of the world’s most popular games, will now be an official high school sport and college sport, thanks to an LA-based startup called PlayVS. The company has partnered with Epic Games to bring competitive league play to the collegiate and high school level. This also marks PlayVS…

 

Ekonomi och finans

Netflixs kvartalsrapport Q4 2019: intäkter bättre än väntat, men USA-tillväxten svag

Så är det dags för de stora techbolagen att börja kvartalsrapportera. Först ut: Netflix. Den stora frågan är förstås: hur har Netflix påverkats av det storslagna inträdet från Disney+? Svaret är… inte särskilt mycket.

Omsättningen landade på 5,47 miljarder dollar, vilket är 30,6 % bättre än för ett år sedan. Nettointäkterna har också mer än fyrdubblats, till 587 miljoner. Överlag bättre än förväntat.

Tittar vi på användarsiffrorna så har Netflix nu 167 miljoner prenumeranter, vilket är 20 % bättre än för ett år sedan. Fortfarande en ansenlig tillväxtsiffra, men det är den lägsta tillväxttakten på åtminstone fem kvartal.

Det har å andra sidan varit en rätt stadig sluttning sedan dess, så det om något är ett tecken på att Netflix börjar närma sig tillväxttaket. Vilket förstås är varför Netflix bara senaste halvåret eller så satsat så aggressivt på Indien – med prisnivåer som matchar inkomstnivåerna där. Tillväxten per vecka ligger under 2018 års takt andra halva 2019 – men med en rejäl hockeyklubba i december i år jämfört med förra året.

Det intressanta är att den hockeyklubban alltså rätt mycket sammanföll med lanseringen av Disney+. Det verkar som sagt inte som att den senaste strömningsspelaren har gjort något större hack i Netflixs kurvor. Det var knappast förväntat heller. Disney+ hade sin prova-på-period och även om det säkert finns dem som kommer överge Netflix för Disney+ så lär det sammanfalla med en prenumerationsförnyelse. Lär alltså bli en jämn avdroppning – och jag tror dessutom inte att den kommer bli jättestor. Åtminstone inte på något års sikt, den aggressiva prissättningen och de gedigna innehållskatalogen hos Disney+ till trots.

Visst, för USA halverades användartillväxten, men låg inte jättelångt under Q3-siffran. Det var nog som sagt var sannolikt generell användarmotvind på hemmamarknaden (eftersom de flesta som kan tänkas ha Netflix har Netflix redan, typ) snarare än just Disney+inmarschen. Och ännu mindre som följd av att även Apples TV+ såg dagens ljus. Totalt blev det 8,8 miljoner nya användare, precis under förväntat. Förmodligen största anledningen till att aktien guppar runt nollan i efterhandeln. I alla andra regioner ökade det dock, fast Latinamerika visade nästan nolltillväxt.

Diagram som visar Netflix aktiekurs i samband med kvartalsrapporten Q4 2019

Viktigare för Netflix var sannolikt att snittomsättningen per abonnemang ökade med nästan två dollar i just USA. Prishöjningarna verkar alltså verka till Netflix fördel (och nu när jag tänker efter lär de uppjackade priserna vara en väldigt bidragande orsak till den missade tillväxten i USA). Tittar man på världen bortom USA, Latinamerika och Europa så minskade däremot de genomsnittliga användarintäkterna marginellt. Här lär inte minst de dumpade Indien-priserna vara en stor anledning. Netflix väljer alltså (potentiell) långsiktig tillväxt före kortsiktig marginal här. Eller om man så vill: Netflix använder oss i väst för att subventionera tillväxten på tillväxtmarknader.

Fun fact: såg precis en analytiker som bedömde att Netflix har lagt 15 miljarder dollar på innehåll under 2019. Det är… en del.

Vi kan dessutom konstatera att The Witcher Google-slog Disneys The Mandalorian rätt ordentligt. Åtminstone enligt de Google Trends-siffror som Netflix själva gick ut med i samband med rapporten. (Men allvarligt: var inte The Witcher rätt träig?)

Vodafone det åttonde företaget att hoppa av Facebooks kryptovaluta Libra

Och där tappade Facebooks kryptovaluta ännu en backare. Den här gången är det Vodafone som har valt att dra sig ur. Det betyder att det nu är åtta företag som har lämnat Libra Association, det organ som är tänkt att reglera och styra Libra. Alltså nästan en tredjedel av ursprungsuppställningen.

Till skillnad från merparten av avhoppen är Vodafone inte en betalförmedlare förstås. Ja, inte primärt åtminstone. Men man kan tänka sig att det handlar om ungefär samma två huvudanledningar som legat bakom de tidigare avhoppen: dels oro för det egna varumärket i och med den negativa reaktion som kommit från statligt håll och dels oro för att den noggranna genomlysning av Libra som EU och USA har utlovat kan spilla över på Vodafone.

2020 känns som en allt mindre trolig tidpunkt för lanseringen av Libra, men hej. Året är långt. Underverk kan ske.

Another Partner Backs Out Of Facebook’s Libra Association | Digital Trends

Yet another partner of Facebook’s proposed cryptocurrency known as Libra has backed out of the deal. The British telecommunications operator Vodafone announced its departure from Facebook’s Libra Association on Tuesday. In total, eight companies have now backed out of Libra.

Apple värt 1,4 biljoner dollar för första gången

Ännu en hysterisk milstolpe passerad. Apples aktie på ny rekordnivå, vilket gjorde att företaget för första gången nådde ett samlat börsvärde om 1,4 biljoner dollar. Vilket nästan är på pricken vad Amazon och Tencent är värda. Tillsammans. Eller: bara vansinnigt galet mycket.

Apples förra börsdecennium slutade nästan som det började. Med ett oljebolag. 2011 gick Apple för första gången om Exxon Mobil som världens högst värderade börsbolag. För nån månad sen blev Apple sedan omsprungna av ett oljebolag igen när Saudiarabiens statliga Aramco klev in på börsen.

Jag fattar fortfarande inte hur jag ser börsvärdet på Aramco, men i början av månaden var värdet runt 1,8 biljoner, med negativ trend. Aramco har alltså 400 miljarder dollar upp på Apple kan vi gissa. Typ fyra Tesla. Ett sjukt stort avstånd.

Ja, om det inte var så att Apples börsvärde har stigit med ungefär just 400 miljarder dollar. De senaste sex månaderna…

Aktiekurssammanfattning som visar att Apples marknadsvärde är 1,4 biljoner dollar

Venmo lägger till gifar i sin betalapp

Mer gifar. PayPal-ägda betalplattformen Venmo lägger till gifar i sin app. Så att man kan lägga med gifar när man genomför transaktioner. Because gifar.

Med andra ord en rätt liten nyhet. Dels för att gifar är lite norm överallt idag (ja, utom på LinkedIn. Because LinkedIn) och dels för att Venmo som tjänst är rätt icke-existerande i Sverige sannolikt. Men det Venmo nu gör är globalt. Och börjar finnas även här hos oss.

Att betala är generellt något rätt tråkigt. Men betalapparna har helt plötstligt gjort det till något nästan… kul? Inte helt smärtsamt, åtminstone. Att Mastercarda har väl aldrig någon gått igång på, men swisha, det är lattjo.

Betalappar håller på att bli något annat. Om man så vill: sociala plattformar på egen hand. Att PayPal köpte rabattjagartjänsten Honey, och planerar att integrera den i PayPal, är också i linje med det här. Betalappar börjar bli något i början av en köpresa, en startpunkt och något man, tja, hänger i. Inte bara sista stoppet i en transaktion.

Att Venmo dessutom lägger med några varumärkesgifar, bland annat en för Ikea, är sannolikt även det något mer än bara för att få fler att använda gifarna. Det är en potentiell ”annonseringstjänst” som skulle kunna bli delintäktskälla för Venmo. Möjlighet för företag att branda sin egen betalgif, alltså.

Det lär vi se betydligt mer av framöver. Även hos andra betaltjänster. Marketing by gif.

Venmo woos retailers with branded, animated stickers for its newsfeed

Venmo’s newsfeed is about to get more interesting. Historically, the PayPal-owned app’s users would comment on their transactions using text, or, as is more common, emoji. But now the company is planning to add support for custom, animated stickers, as well. These animations were design…

Goldman Sachs slutar ta sig an börsnoteringar där alla i bolagets styrelse är män

Ett rätt starkt – och bra – jämställdhetsställningstagande från Goldman Sachs, en av världens största investeringsbanker. Goldman Sachs gick i veckan ut med en ny policy: man kommer inte längre ta sig an börsansökningar från bolag som bara har män i styrelsen.

(”Boards packed with bros don’t get IPOs”. Roligt.)

Goldman Sachs är en av de banker som oftast hjälpt börssugna bolag att navigera sig igenom hela börsansökningsprocessen – inklusive att stå som finansiell garant. Men nu hårdnar alltså kraven. Man vill se fler kvinnor i styrelserna. Minst en. Minst två från och med nästa år.

Ja, med en brasklapp. Även om bolagets VD David Solomon i en intervju förra veckan uttryckligen pekade ut just kvinnor som det som man vill se fler av i styrelser för blivande börsbolag så har Goldman Sachs gett sig själva ett litet kryphål. Det policyn bokstavligen talat säger är ”at least one diverse board candidate with a focus on women”. Ordet ”diverse” är lite nyckelordet här.

För vad det egentligen säger är att även om Goldman Sachs kommer extrapremiera kvinnor så skulle det rent krasst räcka med en man med annan hudfärg för att vara hemma. Ja, annan hudfärg än vit, alltså. Bros-vit. (When will they be famous?)

Men hej. Oavsett. Väldigt bra grej.

Goldman Sachs will no longer do IPOs for companies with all-male boards

Boards packed with bros don’t get IPOs. That’s the new policy at Goldman Sachs, whose chief executive David Solomon said the Wall Street giant won’t take any company public unless it has at least one “diverse” board member. In a Thursday interview with CNBC, Solomon said the new initiative will particularly focus on getting more women on corporate boards.

Uber säljer indiska Uber Eats-verksamheten till Zomato

Uber kastar in handduken på ännu en marknad: Indien. Ja, för Uber Eats, åtminstone. Uber Eats indiska verksamhet köps upp av den lokala konkurrenten Zomato (som i sin tur backas bland annat av Ant Financial, företaget bakom Alipay, en av Kinas två dominerande betalplattformar). I gengäld får Uber 9,99 procent av aktierna i just Zomato (skönt att nittionioregeln gäller även på aktiemarknaden…)

Konsoliderandet inom just matleveransområdet fortsätter med andra ord.

Zomato acquires Uber Eats in India

Indian food app Zomato announced today that it has acquired Uber’s food delivery business in the country in an all-stock transaction that gives the US-based ride-hailing firm 9.99% ownership of Zomato. According to Zomato’s announcement, Uber Eats in India will discontinue operations and transfer restaurants, delivery partners, and users of its app to the Zomato platform effective today.

Tesla är nu värderingsmässigt världens näst största biltillverkare

Det här är ju inte helt galet på ungefär precis alla sätt. Teslas aktie nådde ny toppnivå igår, vilket gjorde att Tesla för första gången stängde börsdagen med ett börsvärde över 100 miljarder dollar. Kursen har mer än fördubblats på sex månader. Det gör att Tesla nu är världens näst största biltillverkare (och dessutom det första bilföreraget som klivit över den gränsen). Åtminstone sett till börsvärde. Fortfarande en bra bit kvar till ettan Toyota (krävs ytterligare en dubblering för att nå på japanerna).

Men vi tar det en gång till. Tesla. Är. Världens. Näst. Högst. Värderade. Bil. Tillverkare.

Tesla’s market cap closes above $100 billion for the first time, setting Elon Musk up for a huge payday

Tesla finished the trading day with a market cap greater than $100 billion for the first time Wednesday, setting CEO Elon Musk up for a major payout. Tesla stock shot up more than 8% in intra-day trading Wednesday, sending the market cap to more than $107 billion before the stock lost some of its gains to finish the day up 4% with a market cap of $102.7 billion.

 

Övrigt

Google släpper app som låter dig vika ett kuvert att lägga mobilen i

Ha. Google släpper tre nya skärmtidsappar inom ramen för sin testappsverksamhet. Ja, eller “digital wellbeing” som skärmföretagen gillar att kalla det.

De två första är rätt mycket det vanliga skärmtidsupplägget. Activity Bubble och Screen Stopwatch handlar båda om att hålla koll på hur mycket du använder tiden. I Activity Bubble-fallet belönas du med ett “skärmtidsordmoln” i form av bubblor. Ju fler gånger du låser upp din mobil, desto fler bubblor visas i appen – och bubblorna blir större ju längre du använder mobilen efter en upplåsning.

Men den riktigt härliga appen är nummer tre: Envelope (som till skillnad från de två första bara fungerar med en Pixel 3A, vilket gör att typ… tre människor kommer kunna använda appen).

Appen börjar med att bjuda på lite pysselstund. Först ska du skriva ut en av två olika figurer som du sedan ska vika ihop som ett “kuvert” och sedan lägga mobilen i. Ett som bara gör att du kan använda knappsatsen (för att, du vet, ringa med mobilen – som man gjorde förr i tiden) och det andra gör att du bara kan använda kameran för att ta bilder eller spela in video. Men utan att kunna se vad du faktiskt kommer att fota eller spela in, eftersom du inte ser din skärm.

Och visst. Har kan man raljera. En del. Men tänker man ett varv till är det precis den här typen av stöd som det skulle behövas betydligt mer av. För människor som börjar få svårt att använda sin smartphone, på grund av mentala sjukdomar som demens. Möjlighet att strypa ner o och begränsa vad som går att göra – i den mobil som tidigare kunde användas utan problem.

Kort sagt: att våra tekniska prylar ska kunna åldras med oss. På riktigt. I dagsläget blir till och med de enklaste och mest självklara funktionerna i en smartmobil överväldigande och svåra att använda. Då kommer man till en punkt när användaren måste byta till enklare hårdvara, inte minst på iOS-sidan där möjligheterna att skräddarsy är ännu sämre. Så ska det förstås inte behöva vara. Det är inte användaren som ska behöva “byta ner sig”, med tillhörande ytterligare stigmatisering. Det är tekniken som ska kunna anpassas.

Även om detta inte är syftet med Envelope så är Google på helt rätt spår på det här området. Och vi skulle behöva se betydligt fler initiativ.

Ja. Fast digitala sådana. Även om det är kul att vika pappersfigurer ibland.

Envelope – temporarily transform your phone into a simpler, calmer device

A set of envelopes which temporarily transform your phone into a simpler, calmer device, helping you to take a break away from your digital world. Many people feel that they spend too much time on their phones and struggle to find a balance with technology.

Tesla byter kinesisk kartleverantör från Tencent till Baidu

Ett lite oväntat besked: Tesla har gått ut med att man har bytt kartleverantör i Kina. Från Tencent Maps till Baidu Maps.

Utan att jag har jättekoll på hur bra någon av karttjänsterna är så är skiftet på ett sätt inte så konstigt. Baidu är fortfarande Kinas sökjätte. Baidu har dessutom storsatsar på andra typer av tjänster i och med att sökannonseringen lite har börjat gå i stå. Som AI. Och karttjänster.

Men det som gör skiftet lite mer ögonbrynshöjande är att Tencent (förstås höll jag på att säga) delägare i just Tesla. En av de största, dessutom.

Frågan är med andra ord om det är kvaliteten eller priset som Baidu har kunnat trumfa Tencent – eller om det här tyder på något mer långtgående rent samarbetsmässigt.

Tesla Ditches Tencent, Partners with Baidu on Map Data Service in China – Pandaily

On the evening of January 17th, Tesla released an update on its official Weibo that caught many car owners by surprise. The EV-maker announced that it will be switching from Tencent Maps to Baidu Maps as its provider of in-car mapping services. This is not the first time Tesla has changed its map data service provider in China.

Huawei väljer TomTom som Google-ersättare för karttjänster

Ända sedan USA:s (lite on/off-)svartlistning av Huawei har Google strypt Huaweis tillgång till Android. Inklusive företagets appar, som Gmail och Maps. I praktiken har Google helt stoppat Huawei från att överhuvudtaget använda Android eftersom Huawei inte heller får utnyttja Google Play – vilket gör att det inte går att installera appar.

I Kina är det här inget problem, eftersom Google Play inte finns i landet och eftersom helt andra appar används istället för Googles. Men i resten av världen är det desto svårare att lyckas som mobiltillverkare om man har stängts ute från Googles ekosystem. Huawei har därför jagat andra leverantörer med ljus och lykta. Företag som ryska Yandex och Mail. ru som skulle kunna erbjuda mejl-, sök- och kartprogram åt Huawei. Men även här skulle det handla om företag som är stora på sin hemmamarknad, men inte inte särskilt mycket utomlands. Framförallt inte i väst.

Enter: TomTom.

Nu har den tidigare kartgiganten alltså inlett ett samarbete som gör det möjligt för Huawei att använda TomToms kartor och tjänster som ersättare.

Ett steg i rätt riktning för Huawei. Men… som Google-ersättare? Mja…

TomTom closes deal with Huawei for use of maps and services: spokesman

AMSTERDAM (Reuters) – Dutch navigation and digital mapping company TomTom on Friday said it has closed a deal with China’s Huawei Technologies for the use of its maps and services in smartphone apps. Huawei was forced to develop its own operating system for smartphones, after it was effectively blacklisted by U.S.

Google visar upp den mest högupplösta kartan av en bananflugehjärna någonsin

Okej. Ett yrke jag inte visste fanns förrän nu. Korrläsa 3D-kartor av en datavisualisering av en del av en bananflugehjärna. Mer specifikt ”verifiera rutten för var och en av 20 miljoner kemiska synapser med hjälp av VR-headset och specialanpassad 3D-programvara”. En miljon synapsrutter avklarade, bara 19 miljoner kvar.

En del av en bananflugehjärna, alltså. Som består av 100 000 neuroner. Att jämföra med människohjärnan som har 86 miljarder. Tydligen.

Hand upp den som är sugen på att korrläsa?

Oavsett så är det galet imponerande att se den visualisering som Google tagit fram tillsammans med Janelia Research Campus. Som ska vara den mest högupplösta hjärnkarta som någon har tagit fram så här långt.

Jag kommer inte bullshitta det påståendet.

Google publishes largest ever high-resolution map of brain connectivity

Scientists from Google and the Janelia Research Campus in Virginia have published the largest high-resolution map of brain connectivity in any animal, sharing a 3D model that traces 20 million synapses connecting some 25,000 neurons in the brain of a fruit fly.

Tripadvisor sparkar 200 på grund av den ökade konkurrensen från Googles sökresultat

Ni vet att Google har… lite ambitioner att typ konkurrera ut resten av världen med sin sökfunktion? Nu börjar allt fler företag känna av konkurrensen. Som Tripadvisor. Enligt uppgifter till Bloomberg är reseinfotjänsten på gång att sparka 200 personer, eller fem procent av personalen. Just konkurrensen från Googles allt mer sofistikerade resetjänster sägs vara en stor anledning.

En typ av verksamhet som ligger extra mycket pyrt till när Googles ångvält stormar fram är alla former av jämförelse- och aggregeringssajter. Flyg och hotell har tagit första smällarna, men bara under förra veckan började Google testa lite motsvarande funktioner för kläder (vilka butiker har ett visst plagg i en viss storlek till billigast pris).

Tripadvisor har alltid haft en annan vinkel än exempelvis Booking. com – men Googles satsningar kliver allt längre in på rekommendationsområdet. Alltså inte bara ge svar på dina rationella sökfrågor, som vem som säljer en resa billigast, utan också inspirera. Ge tips om vad man kan göra på resan.

Men Tripadvisor kläms inte bara från Google. Även andra spelare vill bredda sitt erbjudande. Airbnb inte minst, som allt mer vill ta rollen som internets all inclusive-tjänst. Och då även inklusive inspiration.

Tripadvisor to Lay Off 200 Workers With Experiences Business in Line of Fire

Tripadvisor will be laying off about 200 workers, and Skift has learned that its Experiences business could be one of the targets of the company’s cost-cutting. Bloomberg first reported on Wednesday night the pending layoffs, saying that about 200 jobs would be eliminated, according to its sources.

Microsoft börjar tvinga fram Bing som förvald sökmotor i Chrome – via Chrome-plugin

Ha. Fabulous. Microsoft kommer börja tvinga fram Bing som förvald sökmotor i Chrome – genom att hacka Google. Typ.

Det handlar om företagsinstallationer av Office 365 ProPlus som kommer få glädjen att få Bing som förvald sökmotor. Och det görs via en… Chrome-plugin. Fast bara om den förvalda sökmotorn inte är Bing. Om Bing är den förvalda sökmotorn i webbläsaren (HAHAHAHAHA!) så installeras inte pluginen.

Growthhackande. Microsoft stylee. Eller nåt.

Garanterad, given succé.

Microsoft to force Chrome default search to Bing using Office 365 installer

Microsoft is planning to use the Office 365 installer to forcibly switch Chrome users over to the company’s Bing search engine. Microsoft’s Office 365 ProPlus installer, used by businesses, will include a new Chrome extension next month that switches the default search engine to Bing.

Apple-patent antyder att MacBook kan få touchskärm

Okej. Det måste vara fullt snöbollskrig en trappa ner just nu.

Apple Patents Hints at Touchscreen MacBook: Report

A new patent has surfaced online that hints at a touchscreen Apple MacBook could be in the making. The patent is filed under the US Patent No 20200019367 titled “Cross-Device Interactions.” In one of the descriptions, Apple explicitly mentions touchscreen laptops.

 

Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

Drabbas du ofta av FOMOOODS (Fear of missing out on Olas digitala spaningar)? Prenumera på mitt nyhetsbrev för att varje vecka få de viktigaste digitala händelserna direkt till din mejllåda!

Prenumerera här

Och när du ändå är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant?

Tryck här för att se hur du gör

0 0 vote
Article Rating
Ola Andersson
Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.
Ola Andersson on LinkedinOla Andersson on RssOla Andersson on Twitter

Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Subscribe
Meddela mig om
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments