Digitala spaningar vecka 48 2019 – del 3

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i sammanställningen

 

AI – artificiell intelligens/digitala assistenter

Na-kd låter AI-algoritmer skriva produktbeskrivningar

Na-kd gör en Alibaba och låter AI-algoritmer skriva produkttexterna. In med fakta i en ändnen och ut kommer en Balthazar-text på den andra. Allt för att kunna hantera sin expansion på andra marknader.

I Alibabas fall hette det för över ett år sedan att deras artificiella copy kunde skriva 20 000 rader produkttext per sekund och att den används nästan en miljon gånger varje dag över Alibabas plattformar. Det var typ 1,5 år sedan. Vi kan anta att både kvalitet och användningsfrekvens har ökat sedan dess.

Nu betyder förstås inte det här att alla mänskliga textskapare per automatik blir överflödiga (även om jag ser fram emot när jag kan få min egen Olabot: jag skickar in en länk och boten kan Olaskriva ett LinkedIn-inlägg, komplett med analys och min enastående wittiness). Likt de flesta algoritmer så verkar den inom rätt snävt uppsatta spelregler inom ett nischat område, med mer eller mindre bra maskininlärningsförmågor. Produkttexter kanske inte heller är det område som generellt har högst verkshöjd.

Samtidigt: dagens produkttexter lämnar en hel del att önska då det alltför ofta är ganska intetsägande historier. En maskintext kan i det läget vara betydligt bättre än inget pixelpushande alls.

Men vad AI-skrivna texter, när de blir vassa på riktigt, skulle kunna innebära på sikt är realtidsskrivna produkttexter – skräddarsydda för mottagaren baserat på alla kunskap en digital tjänst har om personen i fråga. Dagens maskinskapade sökordsannonser, fast för produkttexter och produktsidor. Det lär väl mest vara en tidsfråga innan Google kommer att maskinförbättra just produkttexter innan de listas i sin helhet direkt i Googles sökresultat.

Han skippar copywriters – nu ska “robotar” skriva produkttexterna

För att lyckas med en e-handel krävs det att kunderna vet vad som finns att köpa. Och då räcker det oftast inte med bra bilder utan det krävs också en informativ (och gärna lite säljande) text om produkten.

Alexa kan förnya recept och påminna när det är dags att ta medicin

Det här är ett så galet bra initiativ. Alexa får nu stöd för att själv förnya recept och påminna användare om att ta sin medicin.

Visst, det är i dagsläget bara en apotekskedja som är ombord (fler är förstås på gång). Men oavsett: det här är teknik när den är som bäst. Ständigt närvarande och stöttande med vardagsaktiviteter.

Vi tycker att våra mobiler och de digitala tjänsterna generellt är extremt lättanvända, men när minnet börjar svikta så blir de i mångt och mycket bitvis oöverstigliga hinder. Det har tagits fram drösvis med appar och inställningar för att barnanpassa mobiler, men i den andra änden av livsspektrat så är det desto sämre. Inte minst vad gäller möjligheter att på distans stötta och hjälpa.

Visst, just den här typen av påminnelser och stöd har förstås funnits rätt länge – men då handlar det ofta om att man måste skaffa något annat än den mobil man har vant sig vid. Med de funktioner som finns där. Budskapet blir “nu klarar du inte längre av den här tekniken” istället för att tekniken, bokstavligen, kan åldras med användaren.

Det kommer förstås bli ändring på det här i takt med att den första riktiga smartphonegenerationen börjar nå hit. Men det skulle behöva hända mycket mer redan nu. Inte minst från Apples och Googles sida.

Amazon launches medication management features for Alexa

As Amazon moves further into the healthcare market, the company today is rolling out a medication management feature for Alexa owners. The feature will allow customers to set up their own medication reminders and request voice refills using their prescription information. At launch, these capabilit…

Amazon gör Alexa lite mer empatisk

Ha. Brill. Nu börjar Amazon rulla ut stödet för att ge Alexa lite mer personlighet. Mer specifikt handlar det om förmågorna “emotions” och “speaking styles”. Alexa ska alltså låta lite mer som informationen den förmedlar. Som att låta glad när det är goda nyheter och omvänt vid dåliga nyheter. 

Och det första exemplet som man förstås kommer att tänka på i det senare fallet är… när det favoritlag förlorar. Om du frågar Alexa hur det gick i matchen och svaret är… inte så bra så ska Alexa gå in i terapisamtalsmode. Åtminstone röstlägemässigt.

Because sportresultat.

Alexa Gets More Emotions and Speaking Styles for Realistic Exchanges | Digital Trends

Alexa, Amazon’s voice-activated digital assistant, can now express more emotion during interactions. The update also includes new speaking styles designed to create “a more natural and intuitive voice experience” for people that use the digital assistant, the company said this week.

 

AR/VR

Apple uppges arbeta på AR-hörlurar

Att Apple arbetar på någon form av visuell AR-enhet är vid det här laget sannolikt en av de sämst bevarade Apple-hemligheterna. Men nu verkar det som att företaget också kan arbeta på någon form av AR-hörlurar. Ljud-AR, alltså.

Det är ett patent som har avslöjat det här och användningsområdet verkar tydligen mycket vara konferenssamtal (med eller utan skärmar eller AR-prylar för ögonen). Oavsett mer jobbfokus än de AR-lurar som Bose redan har ute.

Tja, allt som kan göra telefonkonferenser mindre sugiga är bra antar jag. Att se om det här patentet någonsin resulterar i en produkt och i så fall i vilken slags produkt. Tekniken känn rätt given för exempelvis Apples speltjänst Arcade så det är inte alls säkert att det som patentet talar om.

Apple Is Apparently Working on AR Headphones

At this point, it’s no secret that Apple’s working on . However, a reveals that the company is also tinkering around with augmented audio in headphones. The headphones are positioned as a useful tool for conference calls. That’s because you’d be able to hear where a person is in the room, even if they’re not physically there.

Ryska bönder testar VR för kor

Sååååå… ryska bönder testar VR-glasögon på kor för att få dem att äta mer? Jag som trodde att första april var flera månader bort.

Russian Farmers Stick VR Goggles on Cows to Improve Milk Production | Digital Trends

Russian farmers are putting VR headsets on their cows to help improve milk production. It may sound like a load of bull, but apparently it really is part of an ongoing experiment. The modified headsets play visuals that simulate a “unique summer field,” helping to relax the cows so that they produce more milk.

 

Digitalisering

Kinas sociala poängsystem utökas till att omfatta även bedrägerier och bloddonationer

Häromdagen skrev jag om Alibabas push att ännu bättre erbjuda tjänster till lokala näringsidkare – online och offline. Ett tjänstepaket som Alibaba själva kallar för ett operativsystem. Och det är ju precis vad det handlar om. En plattform att bygga tjänster ovanpå, men till skillnad från hur vi brukar tänka på operativsystem så är det inte programvara som styr en dator eller en mobil – det är ett operativ som erbjuder en massa färdiga appar som företag kan välja bland för att komma igång med sin verksamhet.

Under 2020 är det tänkt att Kinas redan rätt okända system med sociala poäng ska rullas ut. Senaste initiativen är att olika former av bedrägerier ska ge fler minuspoäng medan bloddonationer ska vara något som ska ge pluspoäng. Pluspoäng som man sedan kan använda för att, tja, köpa saker. Typ. Eller om man hamnar tillräckligt långt ner i Black Mirror-skalan: förhindra en från att göra saker: som att köpa flyg- eller tågbiljetter.

Hela poängsystemet handlar förstås i grund och botten om övervakning. Och att uppmuntra korrekta, icke-subversiva, beteenden. Att kritisera staten lär vara själva definitionen av minuspoäng.

Men vad Kina trots allt gör, hur hemsk grundorsaken är, är att göra hela det kinesiska samhället till ett operativsystem. Men inte bara det: kinesiska staten är på väg att spelifiera hela det kinesiska samhället. Spelifiera vardagslivet. Pokemon Go, fast med färre monster. Mer disk och mindre disco. Mer Flen och mindre Frisco.

China’s social credit system expands to target benefits fraud

Social security ministry says individuals and companies that break law could face credit blacklisting on top of criminal penalties.

Kina testar lagring av socialförsäkringskort i WeChat Pay eller Alipay

Ännu ett tecken på hur betalappar blir allt viktigare i våra liv: kineser i några delar av Kina kan nu välja att få sitt socialförsäkringskort i digital form – i apparna för WeChat Pay eller Alipay.

I grund och botten är själva iniativet inte särskilt konstigt. Samma trend som här: papper fasas ut till förmån för digitala tjänster. Myndigheterna har därför lanserat en app som kan användas istället för ett fysiskt kort vid identifiering i kontakt med hälsovården. Men det går alltså även att få kortet i någon av apparna som de flesta säkert redan har: betalapparna från Tencent eller Ant Financial/Alibaba.

Med tanke på WeChats roll som måsteapp i Kina, och med tanke på att Kina också har börjat med begränsade tester där ens WeChat-konto kan fungera som nationell ID-handling, så är det här inte så oväntat. Även hos oss så är den app som de flesta använder sig av vid identifiering online utfärdad av kommersiella företag (Bank ID). Men det intressanta är alltså att det handlar om just WeChat Pay-appen och inte WeChat. Visst, inte så att det är särskilt tjocka väggar mellan dessa två tjänster, men ändå intressant.

Vi ser samma sak här hos oss. Att betalappar inte nöjer sig med att vara ett kort (och tråkigt) stopp i slutet av köpresan. Att PayPal förra veckan köpte rabatthittarföretaget Honey och tänker bygga in den tjänsten i PayPal-upplevelsen är bara det senaste tecknet på den här utvecklingen.

WeChat and Alipay Integrate With National Health Insurance in China – Pandaily

The two largest players in China’s ubiquitous mobile payments industry, WeChat Pay and Alipay, have increased their utility for Chinese citizens by integrating with the country’s national healthcare system, according to SCMP. The collaboration has been introduced on a pilot basis in seven provinces and cities throughout the country.

Austin testar att 3D-skriva hus för att motverka hemlösheten

Å vad jag gillar det här på ren princip. ”Konstruktionstechbolaget” ICON3D presenterade förra året ett koncepthus som kan 3D-skrivas ut på 27 timmar och som konstruktionsmässigt ska kosta 30-50 procent mindre än med konventionella byggmetoder. Nu ska företaget bygga upp ett helt kvarter i Austin, Texas. Syftet? Att tillhandahålla boende till hemlösa.

När projektet har gått i mål är tanken att 480 människor ska kunna bo i de 3D-utskrivna husen. Det i sig skulle motsvara 40 procent av Austins ”kroniskt” hemlösa människor.

Finns det några nackdelar med det här initiativet. Säkerligen sjukt många fler än jag kan föreställa mig. Inte minst att man packar ihop hemlösa på ett och samma ställe – människor som säkerligen har hamnat på gatan ofta som följd av drogmissbruk eller som skaffat sig ett missbruk för att orka med tillvaron på gatan. Och att de boende fortfarande måste klara av allt som krävs för att kunna bo i en bostad. Som att betala hyra.

Men en av nycklarna för att bryta många av de negativa effekterna av hemlöshet är, vad jag förstår, att bryta själva hemlösheten. Att ge människor en stadig bas. Ingen garanti för framgång, men rejält mycket bättre odds än med en bro som tak.

Jag kommer kort sagt just nu nöja mig med att applådera hela initiativet.

Inlägg på LinkedIn som skriver om Austins initiativ för hemlösa

 

Ekonomi och finans

American Express lägger till restaurangbokning i appen

Ännu ett exempel på hur betalappar blir allt mer hubbar i våra liv. Senaste företag ut att komplettera sin app med mer funktionalitet: American Express. Uppköpet Resy integreras nu i AmEx-appen, vilket gör att det blir möjligt att boka bord hos över 4000 restauranger i 10 länder.

Än så länge bara för Platinum-kunder, men kommer rullas ut bredare. Och det är helt logiskt. Ett sätt att försöka driva inte bara fler transaktioner, alltså få AmEx-kunder att använda sitt kort mer, utan också få kunderna att spendera mer av internets viktigaste valuta: tid.

Betalappar, och betalning överlag, har varit ett tråkigt steg man studsar förbi precis i slutet av det man egentligen vill göra. Tiden man tillbringar med dessa tjänster är dessutom väldigt kort. Men genom att bygga in mer funktionalitet i sina appar kan man få kunder att komma tillbaka oftare till appen. Tillbringa mer tid med företagets varumärke och tjänster.

För att förstås i långa loppet få kunderna att genomföra ännu fler transaktioner med sitt AmEx.

American Express launches new in-app restaurant reservation booking following its Resy acquisition

Earlier this year, American Express announced it was acquiring Resy, the New York-based restaurant reservation platform whose software was used by 4,000+ restaurants across 10 countries. This week, the company has taken the next step to now integrated Resy’s system within the Amex Mobile App….

 

Övrigt

Webbens skapare Tim Berners-Lee vill fixa webben med Contract for the web

Igår var det dags för ännu ett uttalat försök att ”fixa webben”. Den här gången från pappan till just webben: Tim Berners-Lee. TBL:s nysläppta ”Contract for the web”  som bygger vidare på de principer som han lanserade under förra året. Den här gången alltså än mer i formen av ett kontrakt uppdelat på tre huvudprinciper för tre olika målgrupper: regeringar och stater, företag och vi internetanvändare.

Principerna ska ha arbetats fram av representanter från de tre huvudmålgrupperna (den sistnämnda kanske främst representerad via olika organisationer). Ska i skrivande stunda vara runt 150 undertecknare: länder som Frankrike, Tyskland och Gambia och drösvis med organisationer och företag. Verkar dock milt sagt vara högt och lågt: från jättar som Google, Facebook, Microsoft och Twitter (men intressant nog inte Apple)  till… något mindre spelare som Wedding Pages och Ruby Slippers Designs.

Principerna handlar om saker som att regeringar och stater ska ge bästa möjliga förutsättningar för internet, skapa lagstiftning som säkrar användarnas rättigheter och inte stänga ner internet när de får feeling. Företag ska inte missbruka användarnas data eller förtroende och skapa teknik som lyfter fram det bästa hos oss, inte det sämsta. Och vi internetanvändare ska skapa och bidra mycket mer.

Det är alltså väldigt optimistiska och idealistiska principer som, trots kontrakttermen, i dagsläget är just bara en form av moralisk överenskommelse. Det är alltså lång väg till någon form bindande, globala överenskommelser.

Men om vi bortser från att även dessa principer till största del missar en av de viktigaste förutsättningarna för just webbens framtid som demokratiskt verktyg (återkommer till det i annan form längre fram), så är det förstås ett bra initiativ. Världen behöver drömmare. Förhoppningsvis drömmar som kan bli mer än bara handskakningar.

Visst går det att raljera över att företag som Google och Facebook nog mest är med för att det är något de känner att de måste göra (och eftersom principerna inte uttryckligen går emot något de gör så kan de leva med dem). Inte minst eftersom just de bolagen är två av bovarna som enligt TBL har haft sönder webben till att börja med.

Men oavsett: den här typen av frågor är förstås extremt viktiga. Tillgång till internet börjar allt mer närma sig att bli en mänsklig rättighet – och då kan förhoppningsvis principer likt de som presenteras här bli mer än bara överenskommelser som kan brytas utan några större konsekvenser (säg hej till Paris-avtalet).

Tim Berners-Lee launches Google and Facebook-backed plan to fix the web

Tim Berners-Lee, the inventor of the world wide web, has officially launched the Contract for the Web, a set of principles designed to “fix” the internet and prevent us from sliding into a “digital dystopia,” The Guardian reports.

Greta Thunberg har på egen hand dödat ungas intresse för bilar – enligt Jeremy Clarkson

Ännu ett bevis på vilken enastående makt Greta Thunberg har. Nu har hon på egen hand helt dödat bilintresset bland unga. Och hon har uppnått detta på bara ett enda år. Tack vare henne är inga unga människor längre intresserade av bilar. Ja, eller snarare “på grund av henne”. Allt enligt bilfetischisten Jeremy Clarkson.

OK, boomer.

Eeeeeeller så har det här varit på gång länge. Mycket på grund av bilbranschen själv, som förändrats typ ingenting senaste 100 åren. Det pratas fortfarande om hästkrafter och noll till hundra när det jag är mest intresserad av är hur mycket bilen kan köra själv och hur lätt det är att plugga in mobilen och sömlöst föra över mitt digitala liv till bilen.

Clarkson-sidekicken Richard Hammond kanske säger det bäst: “hur många barn växer upp med bilaffischer på väggarna?” I min bekantskapskrets var det få som hade bilaffischer redan när jag växte upp, men om vi bortser från håller bilen på att förpassas till det den egentligen är: ett sätt att frakta människor från punkt a till punkt b. Ett rätt dåligt sätt, dessutom, åtminstone i storstäder.

Vi blir med allt fler och allt tyngre bilar (SUV:ar i storstäder – but whyyyy?). Millennialgenerationen verkar också ha sugits in i bilägarträsket, så vi får nog hoppas på att Greta och hennes generationskamrater på riktigt bryter kurvan.

Jeremy Clarkson claims Greta killed their show by making youngsters hate cars

GRETA Thunberg has done the impossible – and overtaken cyclists at the top of Jeremy Clarkson’s Most Hated list. The motoring show host has accused the 16-year-old climate change activist of being a big reason why young people today hate cars.

Google gör reklam för sin strömningstjänst inuti Samsungs tv-operativ

Det är en första gång för allt. Som det här. Reklam i min två år (?) gamla Samsung-tv. Där apparna ligger dök idag för första gången upp en annons. För Googles filmtjänst. Kort sagt reklam inskjuten i själva hårdvaran. Som sagt: efter två år.

Lite Black Mirror över det: i framtiden kommer det inte att räcka att betala bara för att slippa reklam i de tjänster i väljer att konsumera (om det överhuvudtaget kommer att gå – trenden börjar just nu luta mot betala OCH se på reklam). Vi kommer behöva betala extra för att få annonsfri hårdvara.

Vill du slippa lyssna 30 sekunder reklam som inte går att hoppa över innan du kan starta bilen? Bara att välja annonsfritillägget. 10 000 extra.

(Man kan dessutom fundera på om det här betyder att Samsung och Google sitter på något samarbetsavtal som jag inte har koll på, eller om det bara är ytterligare ett sätt för Google att få någon att faktiskt betala för deras videotjänster. Med pengar. Ja, och för Samsung att dryga ut kassan.)

Appar och inställningar plus reklam i en Samsung-TV

Saknar du klickhjulet i din iPhone? There’s an app for that

Jaaaaa! Fantastisk app. Återställ scroll- och klickhjulet från iPoden i din iPhone. Äntligen! Peak mänskligheten.

Det är en designstudent som knåpat ihop den här appen som gör att Musik-appen kan gå full on retro. Navigera bland dina spellistor som på den gamla goda tiden. Jag älskar den på ren princip.

Nu är det inte säkert att den här appen någonsin kommer se dagens ljus. Beror på om Apple kommer godkänna den.

Here’s håller tummarna för att den släpps igenom.

Mvh nostalgiknarkaren.

This iPhone app will make you nostalgic for the iPod click wheel

An iOS developer is building an iPhone app that will turn the smartphone into an iPod Classic with its nostalgic click wheel. Elvin Hu, a design student at Cooper Union college in New York City, has been working on the project since October, and shared an early look at the app on Twitter yesterday.

Lego lanserar en egen Cybertruck

JAAAAAAA! Klart även Lego har lanserat en pickup. Garanterat okrossbar. Ja, eller ospräckbar, åtminstone.

Bild på legobit med fyra hjul

 

Nyhetsbrev – de senaste digitala händelserna till din mejl

Drabbas du ofta av FOMOOODS (Fear of missing out on Olas digitala spaningar)? Prenumera på mitt nyhetsbrev för att varje vecka få de viktigaste digitala händelserna direkt till din mejlkorg!

Prenumerera här!

 

Och när du ändå är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant?

Tryck här för att se hur du gör

Ola Andersson
Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.
Ola Andersson on LinkedinOla Andersson on RssOla Andersson on Twitter

Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Kommentera

avatar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

  Subscribe  
Meddela mig om