Digitala spaningar vecka 48 2019

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i sammanställningen

 

Ur arkivet

Nyheten om att Apples Airpods-försäljning kan gå rätt mycket bättre än väntat gjorde den här artikeln aktuell igen. Om Apple efter iPhonen – och hur snabbt vi kan hamna där.

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook köper spelstudion Beat Games

Nytt uppköp från Facebook: Beat Games. Spelstudion som ligger bakom VR-spelet Beat Saber.

Mer specifikt handlar det om att Beat Games kommer att bli del av Oculus Studios, alltså den del av Facebook som arbetar med företagets VR-utrustning.

Att Facebook satsat allt mer på spel senaste tiden har märkts – inte minst i och med att spel fått mer framträdande placering i tjänsterna. Sedan Farmville gick och Flash-dog så har (mobil)spel för Facebook varit en mindre del.

Men det säger också något om hela Oculus-satsningen. Eller snarare en fortsättning på hur Facebook delvis lägger om strategin. Spel har alltid funnits som del för Oculus-produkterna, men när Facebook initialt började sin VR-satsning så handlade det, lite förenklat, om att att VR:ifiera nyhetsflödet och Messenger. Virtuella rum att hänga med sina vänner i på samma sätt som man hänger på mobilskärmen.

Men likt de flesta företag som arbetar med VR- och AR-hårdvara så har huvudfokus skiftats från det här till mer att mer uttalat handla om spel – och som professionella verktyg. Det är kort sagt här som AR och VR just nu mest befinner sig. Åtminstone om vi pratar hårdvara.

En annan intressant detalj är att Beat Saber, och nya spel som studion tar fram under Facebook-flagg, inte kommer att bli Oculus-exklusiva. Det visar att Facebook sannolikt tänker som övriga techföretag som tar fram innehåll (Apple inte minst): man vill trycka ut tjänsterna utanför det egna ekosystemet för att ha dem som marknadsföringskanal för att driva kunder till de egna tjänsterna – och minska risken att företaget är helt beroende av sitt ekosystem om användarna ändå inte lockas in.

Som i Facebook-fallet: kids gillar inte Facebook, men kids gillar spel.

Facebook is buying Beat Saber’s development studio

Facebook is acquiring Beat Games, the developer of popular ( and excellent) virtual reality rhythm game Beat Saber. TechCrunch reported that Beat Games will keep operating independently, but it will become part of Oculus Studios, Facebook’s VR gaming group.

Facebook släpper marknadsundersökningsappen Viewpoints

Ännu en app från Facebook: Viewpoints. En marknadsundersökningsapp. Svara på enkäter och ”testa produkter” i utbyte mot poäng som kan omvandlas till pengar (enligt TechCrunch får man 1000 poäng för en femtonminutersundersökning, som i pengar betyder fem dollar).

Vi kan anta att Facebook den här gången lärt sig sin läxa och inte satsar på att åter bryta mot Apples utvecklarriktlinjer (det som hände förra gången Facebook försökte sig på något liknande). Då visade det sig dessutom att Facebook hade fyllt på med användare så unga som 13 år. Att åldersgränsen nu är 18 år visar sig att Facebook åtminstone har insett att det nog inte var jättesmart. Av flera skäl.

Finns för iOS och Android, i USA. Appen ska komma till fler länder nästa år.

Facebook Viewpoints pays users for well-being surveys & tasks

Facebook is launching a new market research, task, and product testing program that lets users earn money. Starting today, people in the US who are over 18 can download Viewpoints and participate in a well-being survey so Facebook can learn to “limit the negative impacts of social media and e…

Facebook ville köpa Fitbit men förlorade budstriden mot Google

Fitbit, en perfect fit för Facebook? (hoho) Det verkar som det. I början av månaden gick Google ut med att man har köpt, eller åtminstone kommer köpa, smartarmbandstillverkaren. Nu har CNBC kommit över uppgifter om att det funnits en annan tung intressent i förhandlingarna: Facebook.

Enligt uppgifterna ska Facebok ha varit beredda att betala 7,30 dollar per aktie, men kastade in handduken när buden gick över den nivån (Googles bud ligger på 7,35). Uppgifterna säger också att Facebook inte har någon intention att höja budet.

När det blev klart att Google köpt företaget blev det upprörda känslor hos delar av kundskaran, trots Googles försäkran om att man inte kommer använda Fitbit-data för att rikta annonser eller göra annat liknande. Med tanke på att Google har klarat sig oförskämt bra i svallvågorna efter Cambridge Analytica så kan man tänka sig hur reaktionerna blivit om Facebook stått som köpare…

Oavsett så visar det här hur högt upp i agendan hälsospårning står hos de stora techbolagen just nu. Ja, eller livsloggande om vi ska titta lite större. Att Facebook skulle ha varit intresserade av Fitbit känns därför rätt logiskt. Facebooks kanske största svaghet är att de saknar en direkt plattform till sina kunder. De är beroende av ett mellanlager (i praktiken Apple eller Google). Facebooks initiativ för ett antal år sedan att göra ett WeChatigt “operativ” ovanpå skrotades i princip utan att någon la märke till det och Facebooks allt mer aktiva hårdvarusatsning har än så länge mest blivit en svag blipp på radarskärmen.

Framförallt saknar Facebook, liksom Amazon, hårdvara som användarna alltid bär med sig. Som alltid följer användarna. Och som användarna bokstavligen talat, i Fitbit-fallet, har på sig.

Om man så vill så har Google nästan exakt samma problem. De sitter på Android, vilket förstås är en dataguldgruva. Men inte heller Google har lyckats få snurr på hårdvara i egen regi. Smarthögtalarna har varit det enda undantaget (även om siffror pekade på att försäljningen kollapsade under det tredje kvartalet – väldigt dåliga nyheter för Google i så fall). Här har man inte ens haft ett operativ att luta sig mot, eftersom Wear OS inte alls har tagit Android-fart.

https://www.cnbc.com/2019/11/26/facebook-was-mystery-firm-bidding-against-google-to-buy-fitbit.html

Facebook på gång att lägga till Close friends i Messenger

En rätt given ny funktion i Facebook: Instagram-funktionen Close friends är på väg till moderappen. Eller snarare till Messenger. Ser ut att funka som i Instagram också: en samling av dina nära vänner så att du kan snabbdela innehåll bara för dem. Allt i syfte att få oss att dela mer på Facebook.

Favorites, som funktionen än så länge heter, funkar dock inte bara för Facebook Stories utan också “kamerabaserade inlägg” i Messenger. Så med andra ord är privata Messenger inte heller längre tillräckligt privat (ja, eller mer korrekt: även här möjlighet att kunna skicka direkt till den utvalda skaran som jag då gissar blir en egen grupp).

En skillnad mot Insta är att Favorites dock inte kan användas för att dela stories i sig – det handlar om Messenger-delningar av stories.

Facebook prototypes Favorites for close friends microsharing

Facebook is building its own version of Instagram Close Friends, the company confirms to TechCrunch. There are a lot people that don’t share on Facebook because it can feel risky or awkward as its definition of “friends” has swelled to include family, work colleagues and distant a…

Instagram förklarar hur Explore-algoritmen tar till AI-hjälp för sina rekommendationer

Kan du inte få nog av algoritmer? Nu har Instagram delat med sig av hur Insta-algoritmen väljer ut och rekommenderar innehåll i Explore-fliken med AI-hjälp. Det centrala här verkar vara: algoritmen tittar på vilka konton som kan vara intressanta, inte enskilda inlägg.

För den invigde, säkert inte jättemycket nytt. Men den som inte har koll (techtungt, be very afrai) eller den som inte kan sluta knarka algolingo: kör hårt.

Instagram explains how it uses AI to choose content for your Explore tab

Instagram has shared new details on how its app uses AI and machine learning to surface content for users, stressing that, when making recommendations, it focuses on finding accounts it thinks people will enjoy rather than individual posts. Instagram is explaining its methods at a time when algorithmic recommendation systems are under scrutiny for pushing users toward dangerous content.

WhatsApp får stöd för försvinnande meddelanden 2020

Nästa app att få stöd för Mission Impossible-meddelanden: WhatsApp. Vad det verkar kommer funktionen hitta ut i världens mest populära chattapp under nästa år. Då kommer det bli möjligt att ange hur länge man vill att ens meddelanden ska leva innan de raderas – från 1 timme till 1 år.

Med tanke WhatsApp är stark i tillväxtländer – och överhuvudtaget i många länder där demokratiska rättigheter är lite svajiga – så kan en sån här funktion nog vara mer än bara ett sätt att inte låta pinsamheter leva för länge.

Self-Destructing Messages Are Coming To WhatsApp

WhatsApp is about to add support for self-destructing messages. That means the WhatsApp messages that you send will get deleted automatically after a specified amount of time. The said feature is currently available in the beta builds of WhatsApp. It was earlier called Disappearing Messages, but now with beta version 2.19.348, it has a less apt name Delete Messages.

Twitter

Twitter börjar radera inaktiva konton

Har du inte loggat in på ditt Twitter-konto på ett tag? Kan vara läge att göra det nu. Konton som inte har varit inloggade i på sex månader kommer börja raderas 11 december. Det verkar kort sagt som att Twitter mer aktivt kommer att börja rensa konton som inte varit aktiva på lång tid.

Twitter will free up handles by deleting inactive accounts

Those who’ve attempted to snag their preferred Twitter handle know what a pain the process can be. Users can squat on an account for years, holding onto handles in spite of long stretches of inactivity. As spotted by a BBC reporter, a new move by the company could help alleviate the situation.

Twitter pausar raderandet av konton – till dess att de funderat ut hur de ska hantera användare som har gått bort

Twitter backar från initiativet att från och med 11 december börja radera inaktiva konton. Allså de som ingen har loggat in i på sex månader eller mer. Bara att logga in om man vill ha kvar kontot så är problemet löst. Men vi har en användargrupp som kan få lite svårt att göra det. De döda.

Oops. Tänkte inte på det.

Facebook har vid det här laget människor som nästan på heltid verkar arbeta på olika former av minnestjänster för plattformen. Alltså hur döda människors minnen och innehåll bäst ska bevaras. Handlar om så praktiska saker som att anhöriga ska få tillgång till kontot och hur anhöriga och vänner ska eller inte ska uppmärksammas på händelser i den dödes liv. (Inte helt färdigjobbat än, jag fick för några dagar sedan födelsedagsnotis om en vän som hyfsat nyligen gick bort.)

Twitter verkar alltså ha tagits lite… mer på sängen.

Jag fattar det på sätt och vis eftersom Facebook, förutom att det är mycket större och drabbas oftare av det här, är en plats där vi generellt lagrar mer personliga saker som bilder och videos från våra liv. Men även Twitter behöver nu alltså ta sig en funderare.

Och det behöver vi snart alla. Hur ser våra digitala testamenten ut? Ska vi lägga lika mycket tid på instruktioner om våra digitala begravningar som de fysiska?

Twitter delays deleting inactive accounts to decide how to respect dead users

Yesterday, news broke that Twitter would begin to get rid of accounts that hadn’t been used in over six months, starting on December 11. While it makes some sense to purge Twitter of perfectly good usernames that are going unused, some users wondered what would happen with the accounts of the deceased.

Tencent

Tencent släpper kortvideodejtingappen Maohu

Klart att WeChat-ägaren Tencent har släppt ännu en kortvideoapp: Maohu. Den här gången en mashup med en annan typ av onlinetjänst: dejting.

Maohu handlar alltså om speeddating. Användare av motsatt kön (vilket i sig förstås säger något om normer på ett förvånansvärt bakåtsträvande sätt) matchas ihop med andra användare i närheten baserat på intressen. Sen kan man använda skönhetsfilter och masker när man börjar chatta med varandra. Man kan därefter skicka vänförfrågningar på vanligt sociala medier-manér – men då måste man bokstavligen talat visa vem man är bakom masken. Åtminstone om man är man. På Bumble-vis har kvinnor större del av makten på plattformen (på dåligt förekommen anledning).

Dessutom ska Tencent tydligen jobba på två andra appar: en Instagram-klon uppmashad med social shopping och en som är ytterligare en dejtingtjänst.

Anledningen är förstås att Tencent allt mer börjar känna av tillväxttaket och ökad konkurrens. Även här delar Tencent mycket av Facebooks problem: man har svårt att fylla på med unga användare. I Tencents fall är det ironiskt nog företagets QQ-plattform, Kinas äldsta sociala medium, som har börjat bli hemvist för fler unga användare som vänder WeChat ryggen. Precis som här i väst är ungdomar inte helt bekväma med att hänga på samma ställe som sina föräldrar (och far- och morföräldrar).

Men krasst är det förstås Bytedance, med kortvideoappen TikTok/Doyin och nyhetsaggregeraren Toutiao, som mest suger åt sig de unga användarna. Framförallt de unga användarnas tid. Och Bytedance har lärt sig av andras misstag, som Snapchat. Det är därför som Bytedance senaste året har snickrat som galningar på sitt ekosystem.

Därför att enskilda tjänster kommer och går, men ekosystem består. De lever åtminstone betydligt längre.

After WeChat and QQ, Tencent now has a video dating app

Chinese social giant Tencent has released a video-calling app in a bid to catch up with the short-video trend and expand its presence in the social networking sector, as its messaging platforms WeChat and QQ both hit bottleneck in capturing new users.

Tencent släpper Facebookflödesappen You Ji

Ännu en social app från Tencent: You Ji. Blir tydligen översatt “spela in ditt liv”. Facebook som Facebook var en gång i tiden alltså, fast förstås med mer videofokus.

Det intressanta är att man tydligen ska kunna sortera ens vänners delningar utifrån “dagliga ämnen”. Lite oklart vad det är, men tänker att det typ är att kunna se alla som har delat saker inom samma tema. Typ… dagens mat? Dagens väntan vid busshållplatsen?

Tencent gör förstås det här av samma anledning som att Facebook just nu trycker ut testappar lite till vänster och höger: försöka fånga kidsen. Tencent i allmänhet och WeChat i synnerhet har drabbats av samma OK, Boomer-problem som Facebook: de unga användarna lägger sin tid alltmer på andra plattformar.

Tencent Releases New Social App You Ji – Pandaily

Recently, Tencent has officially launched an app called “You Ji”, with the slogan “record your real life”. Users can browse through friends’ daily posts in the app, and can also record and share what’s happening in their own lives.

Bytedance

Bytedance kan hålla på att bryta loss TikTok från företagets kinesiska verksamheter

TikTok-ägaren Bytedance har varit i blåsväder i Kina senaste tiden. Delvis på grund av handelsfnurran på tråden mellan USA och Kina, men senaste tiden kanske mer för att företagets explosionsartade popularitetskurva har fått politiska röster att höjas i USA kring att ta en titt på hur företaget hanterar användardata. Mer specifikt: hur tillgänglig användardata är för kommunistpartiet i Kina.

Att kinesiska företag i mångt och mycket dopas till framgång av staten (även om det börjar sacka lite nu när den ekonomiska motorn börjar varva ner) är ingen större hemlighet. Inte heller att det i praktiken krävs rätt mycket välsignelse från partiet för att lyckas. Med den bakgrunden är det inte konstigt att Bytedance har kritiserats för att ta ner exempelvis tiktoks från Hong Kong-protestanter eller, nu i veckan, stänga ner ett konto för en tonåring som la ut en serie tiktoks som kritiserade Kinas behandling av muslimer – förklädda som sminkvideos. Bytedance själva har förstås nekat att de skulle ha gjort detta och att skälet till nedtagningarna egentligen var på grund av anledning.

Nu verkar det som att Bytedance håller på att bryta loss TikTok från övriga verksamheten. Den övriga kinesiska verksamheten. Det handlar alltså enligt Reuters om att produkt- och affärsutveckling, marknadsföring och juridik kopplad till TikTok sandboxas in.

Anledningen är förstås inte minst just för att blidka amerikanska myndigheter. Visa på att de lever upp till de krav som ställs från amerikanskt håll, säkert även EU:s krav. Problemet är väl bara att de krav som i så fall skulle ställas säkerligen inte helt rimmar med vad Kinas styrande tycker är passande användardatahantering.

Två tankar kring det här:

1️⃣ Bytedance är något så förhållandevis ovanligt som ett kinesiskt företag som lyckats få ett rejält konsumentgenomslag utanför Kina. Med tanke på att Kina trots allt har en begränsad mängd människor så börjar även de största spelarna i Kina nu söka sig utanför Kinas gränser – med sådär stor framgång.

Att inte minst den amerikanska marknaden därför bedöms som extremt viktig av Bytedance är rätt troligt. Uppdelningen skulle kunna innebära att vi, på riktigt, får in icke-kinesisk version av TikTok. En som inte får användas i Kina, men som kan användas ungefär överallt annars. Precis samma sak som det som västföretag i Kina, som Apple, har tvingats till: censurera delar av innehåll eller funktioner och ta fram lite Kina-unika tjänster. Det vore intressant om TikTok skulle bli precis samma sak – åt andra hållet.

2️⃣ Om det nu visar sig att sandboxningsrytet stämmer så ser det alltså ut som att även produktutveckling och affärsutveckling ska frikopplas från varandra. Alltid svårt att veta hur fristående TikTok i praktiken blir inom samma företag, förstås, men det här skulle också kunna innebära att TikTok och hemmamarknadsversionen Douyin allt mer växer ifrån varandra. Det här gäller förstås redan andra kinesiska appar, Weixin/WeChat inte minst, men här pratar vi kanske om en ännu större vallgrav. Det i sin tur skulle förstås ge Bytedance ännu större möjligheter att bygga och anpassa TikTok för (initialt) amerikansk och europeisk publik frikopplad från vad den kinesiska användarskaran tycker. Vilket i förlängningen förstås kan betyda dåliga nyheter inte minst för Facebook.

Report: ByteDance Isolating TikTok From Rest of Chinese Operations Over Espionage Concerns

China’s ByteDance, owner of wildly popular (and often deeply annoying) music app TikTok, has moved to segregate much of the app’s operations from the rest of its business in a bid to convince the U.S. government user data is safe from the prying eyes of Chinese spies, Reuters reported on Wednesday.

WT.Social

WT.Social rullar igång på riktigt

Så har jag blivit insläppt i WT. Social. Ännu en Facebook-dödare. Ja, eller, well…

WT. Social har skapats av Wikipedias medgrundare Jimmy Wales och klassar sig själv mer specifikt som “news focused social network”. Plus förstås mycket av det vi känner igen från Wikipedia, som att finanseringen baseras på donationer och inte reklam.

Och även om WT är rent formellt är frikopplat från Wikipedia så känns hela tjänsten väldigt mycket just Wikipedia. Wikipedia möter en hel massa andra tjänster. Twitter, Quora, Reddit. Ett Wikipedia i nyhetsflödesformat, om man så vill.

Och nej, ingen ser nog det här som en Facebook-dödare – eller ens ett fullödigt alternativ till någon av ovanstående kanaler. Åtminstone erbjuder WT inte något som gör att folk skulle göra ett antingen-eller-kliv. Även Wales har varit öppen med att man inte har mål om att bli annat en nischspelare. Inte så att de skulle gråta om det blev gigantiskt, men det är inte målbilden.

Blir intressant att se hur WT kommer utvecklas. Både användnings- och inriktningsmässigt.

WT.Socials nyhetsflöde

 

Sök/SEO

EU börjar granska Googles datamonopol

Så inleder EU ännu en konkurrensgenomlysning av Google. Syftet är att utreda “hur de skördar information från andra webbsidor och företag”. Har varit på gång ett tag (och genomförts delvis tidigare). Det som sannolikt definitivt fick bägaren att rinna över var när över 40 prisjämförelsesajter, bland annat Prisjakt och Pricerunner, skickade in ett brev till EU-kommissionen där de kräver att Google ska tilldömas 100 miljarder dollar i böter för snedvridande av konkurrens.

Det som är intressant i sammanhanget är hur Googles dominerande ställning den här gången kategoriseras: inte som ett sök-, annons- eller prisjämförelsemonopol, utan som ett datamonopol.

En av sakerna som undertecknarna till prisjämförelsebrevet beklagade sig över var att trots att Google redan tidigare har dömts att göra saker för att minska den upplevda riggningen av spelplanen så har “trafiken till sajterna minskat”.

Och det är väl här vi har det enskilt största problemt. Och varför det är extra problematiskt att Google nu klassificerats som ett datamonopol.

Hela Googles strategi har förstås senaste åren handlat om att folk INTE ska trycka sig bort. Inte gå till andra sajter. Istället ska man konsumera innehåll – och funktioner – direkt hos Google.

Det EU nu alltså kan rikta in sig på är inte att få Google att vara lite mer rättvis i vilka annonser som visas, kanske till och med ge sig själva negativa fördelar så att säga, utan mot det som just nu är en av de viktigaste grundfundamenten i Googles verksamhetsstrategi.

Efter kritiken: EU:s Vestager synar Google

EU har översänt detaljerade frågeformulär till stora plattformsägare som Google för att utreda hur de skördar information från andra webbsidor och företag, säger EU:s konkurrenskommissionär Margrethe Vestager i ett tal på fredagen. Konglomerat som Google, Amazon, Apple och Facebook hotar bli till datamonopol när konkurrenter slås ut.

Google lägger till mer funktionalitet i featured snippets för väderprognoser

Del artontusensexhundrafemtiosju i serien: Google lanserar funktioner så att vi inte ska trycka oss bort från Google. En uppjazzad vädersnippet.

Till skillnad från den som finns i dag så är den nya (eller de som testas, verkar vara två) betydligt mer innehållsrik. Fler långtidsprognoser som får ta plats.

Dessutom har funktionen, som allt mer innehåll i Googles sökresultat, en egen funktionsspecifik navigering. Kort sagt så blir den specifika vädersökningen en egen “sajt” inom ramen för Googles sök.

Google Tests More Graphical Weather Knowledge Panel

Here are some screen shots form Andrew Nechiporuk on Twitter of new looks for how Google shows weather results in Google search. You can see this one has a large graphic showing it is cold outside and then shows the weather by hour below. Both look different from the normal weather knowledge panel.

 

Nyhetsbrev – de senaste digitala händelserna till din mejl

Drabbas du ofta av FOMOOODS (Fear of missing out on Olas digitala spaningar)? Prenumera på mitt nyhetsbrev för att varje vecka få de viktigaste digitala händelserna direkt till din mejlkorg!

Prenumerera här!

 

Och när du ändå är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant?

Tryck här för att se hur du gör

Ola Andersson
Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.
Ola Andersson on LinkedinOla Andersson on RssOla Andersson on Twitter

Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Kommentera

avatar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

  Subscribe  
Meddela mig om