Digitala spaningar vecka 48 2019 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i sammanställningen

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon öppnar popupbutik på Pinduoduos plattform i Kina

Efter att i praktiken kastat in handduken i Kina tidigare i år så är Amazon på’et igen. Den här gången gör man dock på samma sätt som de flesta utländska företag som vill lyckas i Kina gör: man slår sig samman med en kinesisk aktör. I det här fallet sociala gruppshoppingappen Pinduoduo.

Mer specifikt kommer Amazon att öppna en butik på Pinduoduos plattform och under en månad från och med idag erbjuda runt 1000 utländska varor och varumärken till kinesiska konsumenter. Kort sagt alltså över julhandeln som… inte är en grej i Kina. Go figure där.

Men oavsett. Det Amazon nu gör är helt rätt i tiden. Inte på egen hand, bevisligen, men själva konceptet. Suget efter utländska varumärken är stor i Kina och tidigare i år tog Alibaba ett hårdare grepp om det här segmentet genom uppköpet av konkurrenten Neteases Kaola-plattform. Det i sin tur gör att Alibabas marknadsandel här nu är över 50 procent. Typ dominerande.

Men likt hur Bytedance har börjat skaka om Kinas sociala jätte Tencent så håller Pinduoduo på att göra samma sak på e-handelssidan.

Inte så att Alibaba krisar (senaste kvartalsrapporten visade på att verksamheten tuffar på bättre än någonsin, typ), men det e-handelsduopol som delats mellan Alibabas och JD. coms plattfomar utmanas allt mer. Inte minst av just Pinduoduo som har raketat sig till positionen som Kinas näst största eller tredje största e-handelsplattform, beroende på vem man frågar.

Pinduoduos framgång har främst bestått av två delar: gruppshopping mot låginkomsttagarsegment plus sociala element med shopping som underhållning snarare än, tja, shopping. Det här är ett segment som både Alibaba och JD nu har börjat fokusera på allt mer i takt på att tillväxten bland de traditionella målgrupperna börjar mattas av. Men även det omvända gäller: Pinduoduo satsar allt mer på att slå sig in på Alibabas och JD:s områden. Något mer välbärgade målgrupper och därmed dyrare produkter. Då är den gränsöverskridande shoppingen en viktig pusselbit.

Amazon har alltså, om man så vill, satsat på den relativt sett oberoende spelaren i Kina. Man ser Pinduoduo som mindre av en konkurrent än de andra två – och risken att man slukas, bildligt sett åtminstone, är mindre. Men det är inte omöjligt att Amazon också mer tilltalas av att Pinduoduo så att säga står för en ny syn på e-handel än både Alibaba och JD. Och, för den del, Amazon själv.

Amazon Partners with Pinduoduo on Pop-up Store – Pandaily

Amazon has had quite a turbulent run in China, entering the country in 2004 through the acquisition of Chinese online book retailer Joyo, and then struggling for dominance against local titans Alibaba and JD for over a decade only to admit defeat by opening an online store on the Alibaba-owned marketplace Tmall in 2015.

Google öppnar popupbutik hos Clas Ohlson

Ett lite skönt samarbete mellan Google och Clas Ohlson. Prylföretaget blir den andra kedjan i världen som erbjuder Googles shop-in-shop-lösning. En mer brandad minishop för Googles smarta hemmaprylar, alltså.

Om man vill så är det ett tänkt framgångskoncept från två företag som har lite motvind just nu. Clas Ohlson har haft det lite halvkämpigt ett tag och mycket har handlat om svårighete att ställa om från offline till en värld där online och offline sitter ihop. Kvartalsrapporterna har visat att det mycket handlar om två steg fram och ett steg tillbaks, samtidigt som de testar kreativa koncept som sitt komboleveranserbjudande med Mathem.

Google å sin sida har det fortsatt halvkämpigt på hårdvarusidan. Googles hårdvara är fortfarande rätt mycket verksamhet på marginalen för företaget, med smarthögtalarna som det stora undantaget. Men rapporter kring segmentet Q2 och Q3 har visat att Google backar i både försäljning och marknadsandelar här (i år har både Alibaba och Baidu gått om och Xiaomi kommer sannolikt gå om nästa kvartal om inte julhandeln bryter nedåttrenden – och att se om det i så fall handlar om juldopning eller en mer hållbar trendförändring).

En utmaning har varit att Google (nästan helt) saknar egen fysisk närvaro för sina produkter. Till skillnad från Apple så står och hänger Googles prylar tillsammans med andra utan att lyftas fram på något särskilt sätt hos exempelvis elektronikkedjor. Shop-in-shop-konceptet är ett sätt att försöka ändra på det.

Dessutom är samarbetet ännu ett exempel på en annan rätt stark trend just nu: att butikskedjor som nästan uteslutande har haft butiksytan för sig själva nu börjar bjuda in andra varumärken att “hyra yta”. Kort sagt blir minigallerior, med tänkt win-win för båda aktörerna: varumärkena som öppnar minibutiker kan få ut sina produkter i egenbrandad fysisk miljö utan att behöva öppna fullständiga butiker själva och företagen som upplåter ytan kan locka kunder genom att kunna säga att hyresgästvarumärkenas produkter nu kan klämmas och kännas på – och ställa frågor om dem.

Svenska prylkedjan blir värd för Googles nya butikskoncept – den andra i världen

Prylkedjan Clas Ohlson står som värd för en shop-in-shop från Google i sin butik på Drottninggatan i Stockholm. Därmed blir kedjan den andra i världen att ha Googles nya globala butikskoncept, uppges det i ett pressmeddelande. Enligt Clas Ohlson sker det då de båda parterna sedan länge har ett fungerande samarbete.

Alibaba lanserar New services – operativsystem för små näringsidkare

Efter “New Retail” kommer nästa konceptinitiativ från Alibaba: “New Service”. Möjlighet för småföretagare att kunna hantera, tja, typ allt via Alibabas tjänster. Online och offline. Service as a service.

Upplägget är inte nytt i sig: Alibaba erbjuder redan det här. Liksom andra, som Amazon och Shopify. Möjlighet att dra ihop ett paket med det man behöver inom marknadsföring, logistik, e-handelsgränssnitt och betallösningar (online och hårdvara för offline). Ja, till och med “store site selection”, så att du inte ens behöver leta upp en lokal själv. Alibaba kan även tipsa dig om bästa stället att slå upp portarna till din butik baserat på de datainsikter och läge och målgrupper som företaget sitter på. Du behöver nästan bara ha en idé om du vill göra det – och pengar att betala Alibaba för deras tjänster.

Alibaba vore förstås inte Alibaba om de inte tog till stora ord i sammanhanget: intiativet kallas mer formellt för Alibaba Local Services Operating System, en vidareutveckling av det befintliga Alibaba Business Operating System. Den nya konceptet är alltså mer skräddarsytt just för de lokala (små)näringsidkarna.

Och just att se på upplägget som ett operativsystem är så talande för ett tankesätt bortom online och offline. Noline, eller bara postdigitalt. För vad är väl det här om inte just ett operativsystem som man sedan kan bygga appar ovanpå?

Egentligen det offlinevärlden alltid har varit. Ett operativsystem. Från att ha varit ganska fragmenterat, som det ofta blir när nya tekniker ser dagens ljus, så börjar nu samhällsoperativen konsolideras runt en betydligt mindre mängd varianter. Vi har Väst OS och Ryssland OS/Kina OS, där den förstnämnda kategorin nu börjat visa tecken på att fragmenteras igen: till ett Väst OS där ett Ryssland OS/Kina OS kan emuleras ovanpå.

New Alibaba ‘OS’ to Bring China’s Local Services into Digital Era | Alizila.com

Alibaba’s new OS is one-stop solution tailored to local-services merchants – ranging from restaurants and pharmacies to hair salons and spas.

Pinterest lanserar sin första egna e-handelsmarknadsplats

Saker jag inte visst: på lördag är det Small Business Saturday. Det firar Pinterest med att lansera Pinterest Shop. Sin första helt egna, kurerade webbutik, alltså.

Som den aktuella dagen antyder handlar det om produkter från små handlare som har handplockats av Pinterest. ”Hundratals” shoppingbara pins från 17 småföretag. På beskrivningen av de utvalda företagen så låter det mycket Etsy. Och det känns väldigt mycket som att det är precis dem som Pinterest med det här intiativet vill konkurrera, om än i liten skala till en början.

Det är kort sagt ungefär samma sak som Facebook och Amazon har gett sig på offline: låta företag som inte har någon fysisk närvaro för sina produkter finnas med i popupbutiker för att där kunna erbjuda exklusiva produkter som inte går att hitta någonstans. Ja, inte på ett enkelt sätt, åtminstone.

Pinterest fortsätter med andra ord att allt mer skruva sin plattform mot just shopping. Och nu slutar de låtsas att de inte har ambitioner att fullt ut bli en e-handelsplattform fullt ut. Frågan är förstås hur långt de tänker gå.

Pinterest Launches Hand-Curated Pinterest Shop

Pinterest announced the launch of a new hand-curated shopping profile called Pinterest Shop, in celebration of Small Business Saturday on Nov. 30. Unlike other platforms – where some content will need to compete with personal photos – everything on Pinterest can be shoppable, and so small businesses can better reach and connect with Pinners in a truly authentic way.

Pinduoduo kan lansera liveströmningsshopping

Nästa aktör att satsa på livevideo: Pinduoduo, Kinas näst största eller tredje största e-handlare. Ja, åtminstone enligt obekräftade uppgifter. Pinduoduo själva dementerar att de arbetar på en sån funktion.

Med tanke på hur starkt liveströmningsshopping är i Kina så skulle jag säga att uppgifterna är väldigt troliga. Faktum är att jag är lite förvånad att Pinduoduo inte redan har det här.

Inklämd mellan de historiskt sett största e-handelsspelarna i Kina, Alibaba och JD. com, så har Pinduoduo karvat ut en egen nisch åt sig själva både vad gäller funktion och målgrupp. Medan Alibaba och JD är det, tja, gamla sättet att tänka e-handel, så som det har sett ut så länge som vi har kunnat e-handla, så har Pinduoduo byggt på gruppshopping, sociala funktioner och spelifiering. Shopping som underhållning, om man så vill.

Dessutom har företaget inte siktat in sig på medelklassen i de stora kinesiska städerna utan istället siktat på låginkomsttagare i mindre städer. Den målgruppen och de funktionerna jagar både Alibaba och JD just nu, i takt med att man har slagit i tillväxttaket i sina huvudmålgrupper.

Med det sagt så känns det som sagt var lite förvånande att Pinduoduo inte har erbjudit livevideoshopping, som är en ren influencerplattform i Kina. Titta på människor som säljer saker i direktsändning, alltså. Människor som blir influencerkändisar på det sättet, komplett med möjligheter att interagera med sina fans och följare. Socialt så det förslår.

Pinduoduo Rumored to Launch Live Streaming Feature – Pandaily

According to 36Kr, Shanghai-based e-commerce giant Pinduoduo is exploring adding a live function to their platform to augment the social nature of their business model. However, Pinduoduo has denied all the reports claiming it is launching a live streaming feature.

Black Friday-mejlen bara i Storbritannien motsvarar 4000 resor mellan London och New York

Saker att stanna upp och reflektera över. “Green energy company” Ovo har räknat ut att de mejl som företag skickar ut i samband med Black Friday motsvarar 4000 tur- och returflygresor mellan London och New York. Och det är bara mejlen som skickas i Storbritannien.

Professor Mike Berners-Lee, bror till webbens pappa Tim Berners-Lee, har räknat lite på hur stor klimatpåverkan varje skickat mejl har. Svaret är 1 gram per mejl när man tittar på skickande och läsande. Ovo har sedan konstaterat att de mejl som skickas till Black Friday och Cyber Monday motsvarar 4000 ton koldioxidutsläpp. Som i sin tur alltså ska motsvarar 4000 flygresor mellan ovan nämnda destinationer.

Det är… en del. Lägg sedan till resten av världen utanför Storbritannien.

Lägg till alla inlägg i exempelvis sociala medier. Även de mejl och inlägg från företag som säger att de inte kommer medverka till shoppinghysterin (om dessa företag gör det för miljöns skull så borde de alltså krasst talat inte digitalt berätta att de inte är med).

Och som jag har skrivit tidigare gäller det här också det vi gör online. Saker vi delar online (och ja, det är i de här sammanhangen som jag alltid drabbas av LinkedIn-skam). När vi strömmar medier. När vi söker information eller bläddrar igenom produktkataloger.

Visst handlar det här om delvis teoretiska beräkningar. Och visst finns det också saker i andra vågskålen. Som dessutom i många fall väger tyngre. Som att vi inte behöver åka till en butik eller ett bibliotek eller att vi lär oss saker utan att informationen behöver tryckas upp på papper.

Men ändå. Det skadar inte att reflektera över vilket klimatavtryck vi lämnar via våra digitala liv. Och hur mycket av det som gör världen bättre. Egentligen. (Och ja, nu drar jag saker medvetet till sin spets.)

Och framförallt kanske det börjar bli dags för företag att även räkna med vilken klimatpåverkan som den digitala marknadsföringen får när man sammanställer sina hållbarhetsrapporter. Och skickar ut sitt tionde nyhetsbrev för veckan med erbjudanden inför Black Friday.

Ja, eller när man lägger ut sitt tionde LinkedIn-inlägg för dagen…

Black Friday emails produce same carbon emissions as 4000 return flights from London to New York

Black Friday emails are responsible for massive carbon emissions equivalent to 4000 return flights from London to New York. Ovo, the UK based green energy company, has released a striking new report detailing the carbon footprint of our emails.

 

Strömmade medier/prenumerationstjänster

Disney+ kan dra in en miljon användare om dagen

Hur går det för Disneys sprillans nya strömningstjänst? Jo tack rätt bra. Uppgifter gör gällande att Disney har snittat ungefär 1 miljon nya användare per dag under de dryga två veckor som tjänsten har funnits. Totalt har appen laddats ner 15,5 miljoner gånger. Dessutom har tjänsten dragit in 5 miljoner dollar i avgifter via appbutikerna (plus det som kommit in via prenumerationer på Disneys egen webb).

Om siffrorna stämmer visar det sig att den stora puckeln kom dag ett. Efter ett dygn bedömdes tjänsten har 10 miljoner prenumeranter, så efter det är tillväxttakten betydligt mer beskedlig. Men säg att tjänsten har runt 20 miljoner användare i dagsläget. Inte i nivå med Netflixs 60 miljoner (i USA), förstås. Men då har Netflix nått dit på typ 10 år. Disney kan ha nått en tredjedel av det på två veckor. Att se hur det går med tillväxten framöver. Som om ett år, när en massa Netflix-prenumerationer har löpt ut. Om det blir “antingen-eller” eller “och” när folk bestämmer sig för var de ska lägga strömningsslantarna.

Det kanske mest intressanta är att rätt många verkar ha hoppat på komboerbjudandet med Disney+, ESPN+ och Hulu. Antalet nedladdningar av just apparna för för Hulu och ESPN+ har även de hoppat över 50 procent senaste två veckorna. Disney+ kan alltså driva trafik till företagets övriga strömningstjänster – och annonsvisningsintäkter när det handlar om ESPN+.

Sen gråter säkert inte Apple och Google heller.

Blir intressant att se hur pass transparenta Disney kommer vara med prenumerationsuppgifterna i samband med nästa kvartalsrapport.

Disney+ averaging almost a million new subscribers a day

Two weeks after its glitch-filled launch, Disney+ is averaging nearly a million new subscribers a day, new data shows. The $6.99-per-month streaming service’s mobile app has been downloaded 15.5 million times, according to numbers from research firm Apptopia. And people are forking over money to use the service rather than just ride the wave of its free trial, the data shows.

Google bjuder på tre månader Disney+ vid köp av Chromebook

Igår kom två nyheter som handlade om Google och erbjudanden kring strömningstjänster. Den ena var att Google börjar erbjuda tre månaders kostnadsfri testperiod för Youtube Music Premium under Cyber-veckan (dock inte i Sverige). Den andra var att Chromebook-köpare de kommande två månaderna kommer få tre månaders videoströmningstjänst på köpet. Det intressanta? Det handlar inte om Youtube Premium, utan Disney+.

Som jag skrev om igår kväll dök det för första gången upp reklam för Googles strömningstjänst i min Samsung-TV igår – en annons bland tv:ns appar alltså. Dessutom med ett väldigt lågt intropris. Tittar vi på Youtube Music Premium-erbjudandet ovan så slänger Google dessutom in en Nest Mini kostnadsfritt efter din andra betalning. 

Tre tankar kring det här:

1️⃣ Googles satsning på eget innehåll – eller ens att få användare att betala för prenumerationer – har milt sagt gått sådär vad det verkar. Efter att Youtube Originals ursprungligen bara skulle ha varit tillgängligt för Youtube Premium-användare så backade Google tidigare i år hem till det de kan bäst: annonsfinansierat tittande som komplement. Ja, eller sannolikt som primär användarmålgrupp.

Från och med Android 10 kommer Youtube Music dessutom ersätta Google Play Music som förinstallerad musikspelare. Tydligen går det inte att, som det gör i Apples Musik-app, ladda upp egen musik dit utan man är hänvisad till strömning. Men för att kunna lyssna i bakgrunden krävs Yotube Music Premium. Samma begränsning som för Spotify, alltså, vilket gör att det inte verkar finnas särskilt många anledningar att välja den Youtube Music före någon annan musiktjänst. Men Google tänker oavsett, om man så vill, hijacka Android i ett försök att trycka ut sin musiktjänst. 

2️⃣ Att företaget väljer att sälja in Chromebooks via Disney+ är lite logiskt med tanke på det stora intresset kring Disneys strömningstjänst. Vi kan tänka att abonnemang kommer ligga under många virtuella julgranar. Men att man väljer Disney+ och inte sin egen, i ett samarbete som måste sägas i princip nästan bara vara till Googles potentiella fördel, betyder att man faktiskt säger, tja, “okej, vi vet att vår egen strömningstjänst inte är så mycket att ha. Men testa den här som har en massa bra innehåll”. Andas inte direkt självförtroende.

3️⃣Tittar vi sedan på hårdvara så har Google fått ut en hel massa smarthögtalare vad det verkar. Men det verkar mycket ha skett genom rätt hysterisk subventionering. Dels har de lite dyrare högtalarna ofta kunnat köpas på rea (typ jämt) och Home Mini har Google i princip kastat efter folk på stan.

Inte heller Googles Pixel-grejer har gjort något större avtryck. De recensioner jag sett kring Pixel 4-mobilen, exempelvis, har talat om att mobilen är bra, men inte sticker ut särskilt mycket på Android-sidan. Det gör alltså att argumenten att köpa en Pixel blir ännu färre när man lika gärna kan köpa en Samsung eller en kinesisk mobil.

Det känns kort sagt som att Google på hårdvarusidan skär rätt hårt i sina marginaler för att överhuvudtaget få ut sina prylar – för att via dessa på sikt sedan kunna tjäna pengar på sina tjänster. Helt rätt tänkt. Om vi bortser från att just smarthögtalare, ja röst överhuvudtaget, är betydligt svårare som annonseringsplattform – och lär vara så ett tag.

Google is giving away 3 months of Disney+ to new Chromebook owners

Google is hoping to juice holiday sales of Chromebooks by tacking on a subscription to the hot new streaming service, Disney+. The company on Monday announced it would give Chromebook buyers three, free months of Disney+ with the purchase of new devices. Specifically, the deal is valid for Chromebo…

 

IoT – internet of things

Amazon stoppar in Alexa i ännu enklare uppkopplade prylar

Det här är rätt coolt: Amazon ska ha gjort det möjligt att köra Alexa i ännu enklare prylar än vad som tidigare har varit möjligt.

Mer formellt är det Alexa Voice Services som Amazon nu har optimerat skiten ur. Alltså den teknik som bokstavligen talat ger Alexa sin röst (eller åtminstone förmåga att lyssna och förstå). Fram till nu ska det ha krävs en förhållandevis kraftig processor och minst 100 MB RAM-minne för att en pryl skulle kunna husera Alexa på egen hand. Nu kan det upp till halveras.

Förklaring är förstås att Amazon istället skyfflar runt informationen i molnet (vilket i sin tur förstås ger upphov till hela andra diskussioner med tanke på de integritetsdiskussioner som nu är vanliga). Amazon går alltså i motsatt riktning jämfört med de flesta andra – men alternativet är att det inte skulle gå alls, antar jag. Än.

Visst går det förstås att bygga prylar som kan bryggas via en Echo-enhet, men tanken här är alltså att företag inte ska behöva bygga på externa beroenden utöver internetuppkoppling. Det ska alltså gå att stoppa in Alexa direkt i en termostat eller en ljusströmbrytare.

Vi är kort sagt ännu ett steg närmare att bokstavligen talat ha digital smartness inbyggd i väggarna i våra hem. Och ständigt lyssnande, för den som är den.

AWS extends Alexa Voice Services to the smallest of connected devices – SiliconANGLE

Amazon Web Services Inc. is stepping up its game in the emerging “internet of things” today by bringing voice control capabilities to low-powered devices where it was previously impossible to do so.

Apple kan sälja fler Airpods än väntat

Enligt en söktitt från Topdog som jag såg häromdagen är hörlurar den mest googlade produktkategorin inför Black Friday här hos oss. Vi kan misstänka att det ser likadant även på andra håll, för enligt Nikkei Asian Review ska Apple ha bett sin kinesiska leverantör att dubbla tillverkningen till två miljoner lurar per månad. Då pratar vi om den nya, dyrare Airpods Pro-modellen. Men även leverantören av vanliga Airpods ska ha fått utökad beställning.

För några veckor sedan kom uppgifter om att Apple ökade försprånget till tvåan på smartklockefronten. Nu verkar samma sak hända bland de riktigt trådlösa hörlurarna. Apple ska redan ha 45 procent av marknaden och vi kan anta att även om det totala segmentet växer så lär Apple fortsätta äta av konkurrenterna också här.

I senaste kvartalsrapporten från Apple fortsatte iPhone-försäljningen sjunka, men i princip alla övriga produktsegment gick åt andra hållet. Wearables (ja, även hearables dårå) stod för bland den kraftigaste tillväxten. Visst från (i Apple-mått mätt) tillväxt från förhållandevis låga  nivåer, men intäkterna från iPhonen blir allt mindre viktiga för Apple. Förstås extremt viktigt för företaget att minska sitt beroende av iPhonen när hela mobilmarknaden börjat slå i taket.

Exclusive: Apple turns to China to double AirPods Pro production

TAIPEI — Apple will use a “wolflike” Chinese manufacturer to meet surging consumer demand for its AirPods Pro wireless earphones even as the California-based company has lobbied Washington for tariff relief amid the ongoing U.S.-China trade dispute, the Nikkei Asian Review has learned.

Apple får patent som gör det möjligt att låta bilens teknik automatiskt anpassa sig efter föraren

För några veckor sedan skrev jag om en 14-årig flicka som löst problemet med blinda fläckar i bilar med tuggummi och tejp (eller åtminstone de digitala motsvarigheterna) till ett vetenskapligt projekt i skolan. Nu har Apple rippat hennes uppfinning enligt ett patent som nu kommit upp till ytan.

Okej, Apples patent skickades in redan 2016, så kanske inte stöld (åtminstone inte från skolflickan). Men i grund och botten samma grundupplägg. Det handlar alltså om ett patent för att bättre hantera blinda fläckar vid bilkörande. Med andra ord ett patent som är del i Apples mest icke-projekt Titan – teknik runt självkörande bilar. Eller i det här fallet: bara bilar.

Patent betyder förstås inte att saker kommer bli av, men det är alltid intressant att se vad företag åtminstone tidigare har jobbat med för tekniker och områden. Kan säga mycket om vad som väntar runt hörnet.

Men det jag gillar mest med det här patentet sammanfattas av den här meningen i artikeln: “By reading the driver’s face, the side mirrors would be able to retract or extend”. Nu ska jag inte säga att jag säkert förstår vad det här betyder (ens när jag ser patentbilderna i artikeln). Men vad det i princip säger är: teknik som anpassar sig efter människan, inte tvärtom.

Våra bilar har i alla tider haft möjligheter att göra anpassningar och inställningar. Men i grund och botten har det alltid handlat om teknik och mekanik som haft en fast, given plats. Vill vi titta i någon av backspeglarna så måste vi vrida huvudet. Räcker inte backspegeln till så får vi vrida ännu mer på huvudet. Här talas istället om att tekniken, om man så vill, ska titta på oss. Och anpassa sig efter oss.

Vilket ju är precis så det är när det funkar bra. Och så det alltid borde vara. Men i många fall är vi, som vanligt, låsta vid att saker funkar på ett visst sätt därför att, tja, saker funkar på ett visst sätt.

The Apple Car Could Have Technology That Will Eliminate Blind Spots | Digital Trends

Apple may be closer into getting involved in the automotive market with a new patent that is meant to eliminate a car’s blind spots. The patent’s technology essentially projects images of the surrounding environment within the car’s blind spots onto the vehicle’s window or windshield.

 

Nyhetsbrev – de senaste digitala händelserna till din mejl

Drabbas du ofta av FOMOOODS (Fear of missing out on Olas digitala spaningar)? Prenumera på mitt nyhetsbrev för att varje vecka få de viktigaste digitala händelserna direkt till din mejlkorg!

Prenumerera här!

 

Och när du ändå är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant?

Tryck här för att se hur du gör

Ola Andersson
Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.
Ola Andersson on LinkedinOla Andersson on RssOla Andersson on Twitter

Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Kommentera

avatar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

  Subscribe  
Meddela mig om