Digitala spaningar vecka 5 2019

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i sammanställningen

Del 2: Strömmade medier, AI – artificiell intelligens/Digitala assistenter, IoT – internet of things, Mobilt, Övrigt

Del 3: Ekonomi och finans/kvartalsrapporter

Facebook och Google bryter mot Apples Appstore-villkor i jakten på information om användares och konkurrenters data

Facebook påkomna med tvivelaktiga avtal med minderåriga och brott mot Apples appanvändarvillkor i jakten på användardata

Oops, they did it again. Facebook har skitit i det blå datainsamlingsskåpet igen. Och det här är inte saker som ligger några år tillbaka i tiden – det här var saker som hände ända fram till typ nu, när TechCrunch skrev om hanterandet.

Det visar sig att Facebook har erbjudit en Research-app som i praktiken låser upp hela telefonen så att Facebook kan ta del av allt användaren gör.  Som att skärmdumpa sin Amazon-köphistorik. Kort sagt även få detaljerad information om aktiviteter i konkurrenters förehavanden.

Som tack har de som gått med på att installera appen fått upp till 20 dollar i månaden, vid sidan av Appstore (och Google Play, antar jag). Facebook har redan fått en liknande app bortplockad från Appstore då den här typen av appar inte är tillåtna enligt reglerna. Efter TechCrunchs artikel har Facebook meddelat att man kommer att stänga ner även denna (appen har distribuerats via Enterprise-konto och därmed rätt ordentligt brutit mot reglerna som gäller för denna). För iOS. För Android kommer appen fortsätta finnas, åtminstone till dess att Google vaknar.

Så vad det här betyder är alltså att användare frivilligt har gått med på att i utbyte mot pengar låta Facebook få tillgång till sitt mobilanvändande – även utanför Facebook. Facebook har brutit mot Apples regler och kanske inte varit helt supertydliga med hur total åtkomsten till telefonen skulle bli – men det är ändå någon form av frivilligt avtal. Halvkontroversiellt (och visar att Facebook fortfarande inte lärt sig hur jobbigt det kan bli om man fortsätter ha move fast and break things som ledstjärna).

Det som däremot är väldigt kontroversiellt är att de användare som har omfattats av testet varit i åldrarna 13-35. Dvs. användare som inte är myndiga och därmed formellt inte tillåtna att ingå en här typen av avtal sannolikt. Man kan hoppas att det funnits krav på föräldrars godkännande, men det är förstås lite oklart hur det har efterlevts. Och hur tydligt det framgått hur långtgående datainsamlingen skulle bli (frågan är förstås hur tydligt det varit även för vuxna användare). Med tanke på det som appen verkar ha gett tillgång till är det förstås inte särskilt långsökt att tro att den yngre målgruppen skickade in rätt mycket Snapchat-data till Facebook.

Nu vet vi förstås inte exakt hur långt Facebook gick i datainsamlandet, men även om de bara samlat in delar av det de haft tillgång så är det väldigt graverande uppgifter.

Och Facebook hanterade den här krisen precis som alla andra senaste åren: först konstaterade de att de inte hade gjort något fel och några timmar senare pudlade de rätt totalt. Kommer inte göra livet lättare för dem den här gången heller.

(Artikeln innehåller även en recap av Facebooks köp av Onavo, som gav Facebook inside information som ledde till att man hostade upp så mycket som man gjorde för WhatsApp. Och ännu mer om Facebooks olika andra tester man har gjort, även bland tonåringar. Överhuvudtaget läsvärd, lång artikel för lite inblick annan del av i Facebooks datainsamlingsmaskin än vanligt.)

Facebook pays teens to install VPN that spies on them

Desperate for data on its competitors, Facebook has been secretly paying people to install a “Facebook Research” VPN that lets the company suck in all of a user’s phone and web activity, similar to Facebook’s Onavo Protect app that Apple banned in June and that was removed i…

Facebooks appregelbrott leder till att Apple stänger av alla Facebooks interna appar

Mer information om senaste Facebook-avslöjandet, att de betalat användare (bland annat minderåriga) för att installera en VPN-app som gett Facebook total insyn i användarnas telefoner. Även kring användningen av konkurrerande tjänster.

På iOS-sidan har appen distribuerats via Facebooks Enterprise-konto och därmed inte gått vanliga Appstore-vägen. Oavsett så är sättet appen har använts på ett sätt som bryter mot användarvillkoren för Apples Enterprise-konton.

Nu visar det sig att det var Apple som ryckte i tofsen först och inte Facebook (med andra ord var det Apple som plockade bort tillgången till appen och inte Facebook). Men Apple stannade inte vid att blocka den regelbrytande appen. Man stängde ner hela Facebooks Enterprise-konto. Eller upphävde åtminstone alla certifikat kopplade till kontot.

Vad blev följden av det? Alla betaversioner/förreleaseversioner av Facebook, Instagram och WhatsApp slutade också fungera. Och alla Facebooks interna (iOS)appar slutade därmed också fungera.

Ouch.

Så. Tja, Facebook kanske lär sig någon form av läxa den här gången. Verkar ju inte riktigt som att det är företagets styrka, men hej. Kommer oavsett krävas en hel del kiss and make up med Apple. Ett företag vars VD redan inte gillar Facebook.

Apple bans Facebook ‘Research’ app, breaks the social network’s internal iOS apps

Update, Jan. 31, 3:01 p.m. PT: Facebook told the New York Times its Enterprise Certification has been restored. “We have had our Enterprise Certification, which enables our internal employee applications, restored,” a spokesperson said. “We are in the process of getting our internal apps up and running.

Även Google hade tvivelaktiga avtal med minderåriga och bröt mot Apples appanvändarvillkor

Igår avslöjade TechCrunch att Facebook låtit användare, mot betalning, installera en app som gett tillgång till i princip allt som görs i telefonen. Även för minderåriga användare och med en modell som bryter mot Apples riktlinjer för en Enterprise-licens. 

Det ledde till att Apple inte bara stängde ner den aktuella appen utan upphävde Facebooks Enterprise-licens – vilket slog ut alla Facebooks interna appar. (Motsvarande app för Android finns också och den rullar på som innan.) 

Nu visar det sig att även Google har haft en ganska exakt likadan app. Och även denna kunde installeras av minderåriga och även denna bröt mot Apples användarvillkor. 

En skillnad verkar vara att Google skötte användarhanteringen kopplad till sin app lite snyggare men framförallt skötte Google avslöjandet betydligt bättre. Pudlade och stängde rätt omgående ner sin app. 

Nu verkar det dock som att Google-avslöjandet kom senare, vilket alltså skulle kunna betyda att Google hade mer tid på sig att förkrishantera. Att de var snabba att stänga kan ha berott på att de såg vad Apple gjorde mot Apple. 

Oavsett: två av världens största företag har alltså medvetet brutit mot Apples användarvillkor i sin jakt att få mer information om sina användare – och kanske även om sina konkurrenter.

Google will stop peddling a data collector through Apple’s back door

It looks like Facebook was not the only one abusing Apple’s system for distributing employee-only apps to sidestep the App Store and collect extensive data on users. Google has been running an app called Screenwise Meter, which bears a strong resemblance to the app distributed by Facebook Res…

Varför Facebook har sig själva att skylla för appnedstängningen

En artikel om att Apple stängde ned Facebooks Enterprise-utvecklarkonto efter det visat sig att Facebook brutit mot användarreglerna. Artikelförfattaren argumenterar ungefär att, ja Facebook har dabbat sig, men det är oroväckande att Apple bara kan stänga ned Facebooks tillgång. Med det fortsatta resonemanget att “fatta vad det skulle kunna betyda för oss andra”.

Ett extremt märkligt resonemang. Ja, Apple styr sitt operativ och sitt ekossystem med järnhand. Google försökte hålla Android helt öppet (typ), men det föll på… people. I det här fallet handlar det om att Facebook och Google har gjort något som inte är tillåtit enligt Apples regler. Brottet har av Apple bedömts vara så allvarligt att man drämde till med storsläggan och stängde ner användarkontot – precis samma sak som Google och Facebook gör. Att Facebook sedan hade använt samma utvecklarlicens till sina interna appar som för den app som bröt mot Apples regler – trist för Facebook.

Sedan kan man förstås diskutera Apples och Googles dominans – vilket görs oftare och oftare. Men det är något helt annat. Här är felet bara Facebooks och Googles (Google var bara lite snabbare på att stänga ner sin tjänst).

Det här är också ett exempel på en av Facebooks största svagheter: de sitter på världens största kommunikationsekosystem, men de är beroende av ett mellanlager för att nå ut till slutkunderna. De är beroende av (i praktiken) Apple eller Google. Det är förstås därför som Facebook redan för några år sedan försökte sig på det WeChat precis har gjort: skapa ett “operativlager” ovanpå iOS och Android. Facebooks försök gick apdåligt, men det kan bero på timingen. Att man inte, likt WeChat, redan hade fått användarna att börja använda miniprogrammen innan man tog nästa steg som nu är just ett appekossystem ovanpå iOS och Android. Så att användaren bara behöver ladda ner en enda “riktig” app, men inuti denna få samma apphemskärmsupplevelse som i iOS och Android.

Apple’s power over Facebook ought to worry the rest of us

The Interface is a daily column about the intersection of social media and democracy. Subscribe to the newsletter here. Programming note: I’m on assignment tomorrow and Friday. The Interface will return on Monday. At around 2:30 a.m. ET on Wednesday, Facebook sent me an update about the controversial market research program revealed on Tuesday by TechCrunch .

Apple stängde ner även Googles interna appar som straff för regelbrottet

Efter att Facebook häromdagen avslöjats med fingrarna i syltburken och betalat användare (även minderåriga) för att installera en app som gett Facebook i princip total åtkomst till användarnas telefoner – och sedan brutit mot Apples regler för vilka appar som får distribueras via en Enterprise-licens – stängde Apple ner Facebooks licensåtkomst. Det ledde i sin tur att alla Facebooks interna appar slutade fungera (detta ska nuvara åtgärdat, så Facebook verkar ha krälat lite för Apple).

Sedan visade det sig att Google gjort ganska precis exakt samma sak (avtal, indirekt, med minderåriga och regelbrytande distribution). Google var snabba att stänga ner sin tjänst och be om ursäkt för regelbrottet i ett försök att undvika straff från Apple. Tji fick de. Apple gjorde samma sak mot Google – stängde i praktiken ner några Googles interna appar.

Det som är så anmärkningsvärt med hela den här historien är att två av världens absolut största företag medvetet har brutit mot regelverk för att kunna dammsuga sina användares telefoner på data – även om konkurrerande tjänster. Googles initiativ har dessutom varit igång sedan 2012 mot Facebooks 2016. Googles brott här är alltså långt mycket större än Facebooks, men likt tidigare dataskandaler senaste åren har Google klarat sig oförskämt bra jämfört med Facebook.

Oavsett är det här något av det mest klandervärda de här företagen har gjort senaste åren. Läxa för alla startups: en move fast and break things-kultur kan ge en sur eftersmak långt senare.

Apple Blocked Google’s Internal Apps Too

Apple temporarily revoked Google’s ability to distribute internal iOS applications on Thursday, two days after it rescinded the same privileges from Facebook, according to a source within Google. Apple shut down access after TechCrunch revealed that the two companies sidestepped its strict App Store rules by taking advantage of a program meant for internal company apps.

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Instagram Stories har nu 500 miljoner användare (och ett gäng kommande Facebook-nyheter)

Mer info i samband med Facebooks kvartalsrapport. Som att Instagram Stories nu har 500 miljoner användare, 100 miljoner fler än i juni förra året.

Dessutom de produktområden som Facebook kommer fokusera på 2019:

Instagrams e-handels- och shoppingdelar kommer få nya funktioner (lär bland annat innebära att företag uppmuntras att ännu mer bygga hela sin handel direkt i/på plattformen)

Mer kryptering och “förvinnandehet” (“ephemerality”), alltså att det kommer bli möjligt att låta ännu mer innehåll leva begränsad tid, sannolikt.

Meddelandefunktioner kommer göra Messenger och WhatsApp “the center of social experiences”. I linje med att chattformatet blir allt viktigare, men här finns säkert också satsningen att koppla samman meddelandetjänsterna inom Facebook-ekosystemet.

WhatsApps betalfunktion kommer till fler länder (förstås kopplat till ovanstående)

Stories kommer få nya privata delningsalternativ

Facebook Watch kommer “bli mainstream i år” i och med “video flyttas dit från nyhetsflödet”. Blir intressant att se vad detta kommer att innebära. Om Facebook kommer styra så att all typ av video hamnar här för att på så sätt få användarna att gå till Watch när de vill titta – inte bara på professionellt innehåll.

Grupper kommer att bli lika viktigt som vänner och familj som “organiseringsfunktion”. Lär väl handla om att grupper lyfts fram än mer och att vi uppmuntras att sortera och segmentera vår grupptillvaro än mer. (Vi kan anta att ordet “meningsfull” kommer att förekomma i presentationer kring det här…)

Förbättringar vad gäller AR/VR plus att Oculus Quest släpps till våren (alltså Facebooks nya, fristående VR-set)

Instagram Stories får stöd för att länka till och boosta story

Två nyheter i Instagram (ja, eller åtminstone som nu börjar rullas ut): 

  1. Dela länk till story 
  2. Sponsra/boosta en story 

Instagram Will Soon Allow You To Share Direct Links To Entire Stories

Instagram is rolling out a new feature allowing users to share links to entire Stories, giving brands better options to promote their Stories. Instagram is bringing a new feature to Stories that will help people bring more awareness and engagement to their Stories.

Facebook öppnar sin analysplattform CrowdTangle för akademiker och forskare

Facebook öppnar sin CrowdTangle-analysplattform för akademiker och forskare. Ungefär företagets Google Trender – ett verktyg för att sätta fingret på Facebooks-användarnas generella puls i form av aggregerade värden. Vad som diskuteras och trendar bland användare. Åtminstone baserat på ”ett urval” av publika profiler. Har varit tillgängligt för journalister sedan 2017 och blir nu alltså även tillgängligt för den akademiska världen.

Ett bra drag av Facebook alltså. Om det bara inte varit för det faktum att Facebooks datahantering varit… lätt ifrågasatt inte minst senaste året. Och att den här nyheten kommer nästan precis samtidigt som det kanske värsta Facebook-datainsamlingsavslöjandet så här här långt (som även Google gjort sig skyldiga till): milt sagt tveksam hantering av datainsamling från minderåriga på ett sätt som dessutom medvetet brutit mot Apples riktlinjer för hur appar och distributionsmodeller får användas.

Kort sagt: som forskare kan man hamna i en del jobbiga diskussioner om man väljer att använda Facebooks data för sin forskning. Just nu oavsett om insamlandet gått fläckfritt till eller inte.

Facebook Expands CrowdTangle Analytics Platform Access to Academics and Researchers

This is an interesting move – at a time where Facebook is under increasing pressure over how its data is being used, and misused, the platform has announced that its actually looking to further open up data access to researchers and academics, by enabling them to apply to use its CrowdTangle platform trends tool.

Facebook delar första utkastet kring en oberoende överklagandeinstans för raderat innehåll

I november pratade Mark Zuckerberg om att Facebook skulle sätta upp en oberoende instans dit användare (och andra) skulle kunna vända sig för att överklaga beslut som plattformen har fattat. Mer specifikt angående innehåll som av någon anledning har plockats bort eller blockerats på plattformen. Nu har Facebook släppt ett första utkast kring hur man tänker sig det här arbetet och olika förslag på upplägg och uppsättning. 

Den kanske mest intressanta i det Zuckerberg sa var att Facebook ska åta sig att följa instansens beslut. Med andra ord hörsamma beslut fattade av en extern organisation som inte är ett lagstadgat kontrollorgan formellt sett. (Är givetvis en ren slump att det ganska exakt är det som EU:s föreslagna nya upphovsrättsdirektiv har som ett skall-krav.) 

Öka transparens och mindre godtycklighet. Bra för internet, bra för Facebook. Oavsett om anledningen är att förekomma (sannolikt) kommande lagstiftning. 

Charting a Course for an Oversight Board for Content Decisions

In November, Mark Zuckerberg wrote about his vision for how content should be governed and enforced on Facebook. He laid out a plan for a new way for people to appeal content decisions to an independent body. Today we’re releasing a draft charter giving more detail about its potential make-up.

Borde Facebook följa öppna chattstandarder – eller bli dem?

I förra veckan bekräftade Facebook att man arbetar med att ta fram en gemensam chattplattform, tekniskt, för Facebook, Instagram och WhatsApp. Separata gränssnitt, men ett meddelande skickat från en kan tas mot i en annan. Och ja, förstås ett sätt för Facebook att riskera ännu mer krav på styckning och reglering. 

Pranesh Prakash från Center for internet and society är inne på att ett sätt för (väst)världen att bryta Facebooks chattdominans är att tvinga Facebook använda öppna standarder istället för att tvinga dem till styckning. Men då tänker jag: tänk om Facebooks chattprotokoll blir de facto? Att de öppnar den för andra att bygga tjänster på och mot. Open sourca det. Förstås ett rätt osannolikt scenario, men om alternativet är uppstyckning och vattentäta skott? 

Tar man den här tanken vidare kan man också tänka ett chatt-PSD2-direktiv. Alltså EU-direktivet som tvingar banker att vara mer öppna så att det bland annat ska bli enklare för kunder att byta bank. Eller i det här fallet: det ska vara enkelt för kunder att byta social plattform och få med sig allting. Standarder i lagring och format. 

(Sedan glömmer förstås artikeln bort att Apple är en jättespelare på chattfronten – vi har däremot i princip ingen jäkla aning om hur stor.) 

Open standards can disrupt Facebook’s messaging monopoly

Facebook made the news last week when The New York Times’ Mike Isaac reported that CEO Mark Zuckerberg intended to integrate the company’s three messaging platforms: WhatsApp, Messenger, and Instagram. We don’t have all the details of exactly how this will work.

Facebook lät barn fortsätta köpa saker för riktiga pengar hellre än att rätta till problemet

Facebook har haft lite… problem med varumärket senaste året eller så. Det som det mesta har haft gemensamt är att det är saker som hänt några år tillbaka i tiden – och att det som hände har förvärrats av Facebooks agerande efteråt. 

Att Facebook initiala reaktion på Cambridge Analytica-krisen var att hota The Guardian med stämning om de publicerade sin artikeln är väl på sätt och vis det värsta. Mycket av de andra problemen handlade mest om att Facebook varit rätt usla på krishantering (mönstret har ofta varit att först förneka och sedan megapudla). 

Nu har ännu en händelse sett dagens ljus. 2016 förlikades Facebook i en gruppstämning som berodde på att barn kunde köpa saker i spel för riktiga pengar och därmed dra på sig stora kortkostnader. Interna dokument visade att företaget erkände problemet, men för att inte skada företagets intäkter valde man att bestrida påstendena och låta dem fortgå. Man lyckades även sekretessbelägga dokumenten från rättegången. 

På många sätt är Facebook ett annat företag idag än för bara ett par år sedan. Som jag upplever genuina försök att ska en bra plattform som kanske till och med får kosta lite. Men man har en väldigt tung ryggsäck att släpa på. Och det här lär inte vara det sista exemplet vi hör. 

Facebook Let Kids Rack Up Charges on Parents’ Credit Cards and Did Nothing to Stop It

Newly unsealed court documents show that Facebook was aware that underage children routinely used their parents’ payment information to spend large sums of money on in-game purchases, and the company chose not to fix the problem. For years, it allowed for what it called “friendly fraud” because it feared implementing protections would harm revenue, according to the documents.

Snapchat

Snapchat kan vara på gång med att låta stories leva längre

Snapchat kanske är på väg att ta ytterligare ett steg bort från det som var en av hörnstenarna i den ursprungliga tjänsten: innehåll som lever en begränsad tid. Nu kommer uppgifter att Snapchat kanske kommer tillåta att publika stories kan leva längre. De kanske till och med får obegränsad livstid (ja, åtminstone fram till dess att solen exploderar eller man tar bort storyn själv). 

Snapchat may allow public Stories that don’t disappear

The move would be prompted at least in part by Snapchat’s partners. While it’s possible to embed Stories on the web or otherwise share them, some partners refuse because they know it will disappear after 90 days. What’s the point of capturing Snapchat footage of a breaking news story if you can’t revisit that video a year later?

LinkedIn

LinkedIn har nu över 3,4 miljoner användare i Sverige

Siffror om svenska LinkedIn, från LinkedIn. Plattformen har nu 3,4 miljoner+ medlemmar. Gjorde lite snabbkoll, men hittade inget jämförelsevärde med 2017/ett år sen. Intressant att se tillväxttakten. Om utplaningen slagit till även här.

I sammanställningen finns info om vanligaste branscherna, yrkena, kompetenserna etc. I listan över varför folk är på LinkedIn är det inte oväntat mest ego det handlar om, men på andra plats finns ”få professionella insikter”. Det i sig finns det inte jättemycket av i sammanställningen och det är ytterligare en del i mina tankar om att plattformen här har en del att jobba med. Både möjlighet att få betydligt bättre siffror och insikter på vad som händer med ens innehåll, men också att lyfta fram detta betydligt tydligare.

Bland bilderna finns ”de ämnen som engagerade mest”, men varför inte ”de medlemmar som engagerade mest”? ”Medlemmar med stora följarskaror och högt engagemang”? Kanske uppdelat inom olika områden och branscher. Dels förstås för att ge andra möjlighet att dra lärdomar men dels också som ytterligare ett sätt att hitta intressant ny kunskap (jag är övertygad om att jag missar en massa smarta människors inlägg inom sånt jag är intresserad av).

Sist men inte minst, de här två listorna över vilka organisationer som flest svenska Linked-medlemmar följer – och vilka som är vanligast för studenter att följa. Alltså morgondagens kunder och medarbetare. Inte samma listor… Kan vara två listor värda att titta på och reflektera över.

(Rapporten verkar tyvärr inte längre finnas kvar – inte avsett för publik publicering?)

LinkedIn låter knappen för nytt inlägg få huvudpositionen i appen

Ännu en hint från LinkedIn vad de tycker att vi borde ägna mer tid åt. Knappen för att skapa ett nytt inlägg får ta över huvudpositionen i mitten av bottennavigeringen i appen. Meddelandeknappen får maka på sig och knuffas bort till det övre högra hörnet. 

Så, tja, sätt igång och gör fler inlägg, alltså. 

Video växer på LinkedIn, men fortfarande dåliga möjligheter för innnehållsskapare

Ännu en text som belyser LinkedIns tillkortakommanden att på riktigt lyfta sig som kunskapshubb. Att videoskapare kan få betydligt bättre räckvidd här jämfört med andra plattformar, där trängseln är större – inte minst eftersom en försvinnande liten andel på LinkedIn faktiskt skapar och delar innehåll. 

LinkedIn handlar fortfarande nästan uteslutande om (socialt) säljande, leads, profilsidor och rekrytering. Bara en sådan sak att det i princip inte finns möjlighet att anpassa sin profilsida för dem som just skapar en massa innehåll. 

Nu gråter inte jag över att det inte finns pre- och midrolls på LinkedIn. De här formaten känns numer så oerhört gammelmediga jämfört med andra sätt man som innehållsskapare skulle kunna premieras av plattformar, även i form av pengar. 

Sen beskriver förstås den här meningen video på LinkedIn rätt bra: ”people quite awkwardly recording themselves saying something to the camera”. Hehe. 

Beror säkert till stor del på att man på ena sidan av kameran har en lapp som det står ”VIDEOVIDEOVIDEO” på och på andra sidan en checklista över allt man ”får” göra på LinkedIn. Jag kan gilla den amatörmässiga utforskarandan. När fler släpper sargen som säger vad LinkedIn ”är” och ännu mer börjar göra sin egen grej så blir det bra på riktigt. 

LinkedIn video use is rising among creators, but there’s no monetization product yet – Digiday

Like most young professionals, Chris Strub joined LinkedIn in 2011 as a way to network with others. But over the years, it wasn’t much of a focus for the journalist-turned-social-media-strategist who gravitated to Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter, Periscope and YouTube. That’s changed now: LinkedIn is now one of his top priorities as a social network to share videos.

TikTok

TikTok testar annonser

Rätt väntat: kortvideofenoment TikTok testar annonser. De annonser som setts i det vilda verkar ha handlat om korta annonser som direkt går att hoppa över. 

Med tanke på att TikTok själva verkar bolla runt siffran 800 miljoner DAGLIGA användare så är det förstås ett riktigt powerhouse vi pratar om med en rätt rejäl bas för annonsintäkter. Ja, eller potentiella intäkter – bara för att annonser finns betyder inte det att det bli snurr på försäljningen. 

Artikeln konstaterar att TikTok har konkurrens i form av Facebooks Lasso och Byte (Vine – The next generation). Men med tanke på att Byte inte finns än och att Lasso enligt uppgifter som jag sett bara hade 10 000 nedladdningar första två veckorna så…. kanske inte så mycket konkurrens. Från dem, just nu, åtminstone. 

TikTok is quietly testing ads – Digiday

Less than six months into its launch, TikTok has quietly introduced an ad unit. On Jan, 26, the short-form video app that combined with Musical.ly last August showed an app install ad from food delivery company GrubHub.

Hur används TikTok i Europa?

Lite information om TikTok-användandet i Europa. Info som ska ha ”läckt” från en mediebyrå som fått infon (alltid svårt att veta om det handlar om ”får-inte-läcka-läcka” eller ”det-här-vill-vi-att-ni-läcker-läcka” i såna här lägen. Har ju trots allt gått till en mediebyrå).

Oavsett, enligt infon från november 2018 har Digiday fått reda på följande, baserat på information om Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Tyskland, Spanien och Italien:

Länderna har runt 2,5-4+ miljoner månadsanvändare per land. Störst är Tyskland följt av Frankrike.

Överväldigande kvinnliga användare. Skiljer som mest i Spanien och Italien med 65-35-förhållande, minst i Tyskland med 54-46.

Användarna tillbringar 30-40 minuter per dag i appen

I Tyskland tittar man på flest klipp, runt 6,5 miljarder klipp per månad. Minst i Spanien och Italien med 3 miljarder.

Annonsformaten som finns att köpa är:

  • Brand takeover: stöder bilder och gifar (video kommer Q1), kan leda till företagssida eller hashtag-utmaning, bara en annonsör per dag.
  • In-feed native video: 9-15 sekunder vertikal video, visas i ”For You”-avdelningen, går att hoppa över, fullskärm, kan innehålla appnedladdning eller sajtlänk
  • Hashtag challenge: ta fram en hashtag och skapa sedan en utmaning kopplad till den, så att användare kan utmana varandra
  • Sponsrade linser: kan leva i upp till 10 dagar, stöd för 2D – 3D och AR ”kommer snart”

Pitch deck: How TikTok is selling ads in Europe – Digiday

TikTok, the short-form video app from Chinese tech company Bytedance, began testing ads in the U.S. and the U.K. this month. This move comes less than six months after the app combined with Musical.ly. TikTok claims to have 800 million daily active users on its “fast-growing global creation and interaction video platform” overall, according to a source.

The clueless parent’s guide to understanding TikTok

The clueless parent’s guide to understanding TikTok

In September last year, TikTok surpassed YouTube, Snapchat, Instagram, and even Facebook in monthly App Store downloads. For a fringe social network, the kind most would assume occupies a second-tier of the internet’s social media hierarchy, you’d be forgiven for not noticing the app had become the internet’s most interesting network of creatives.

Sök/SEO

Google släpper best practice för Google ads optimization score

Vill du boosta din optimization score för Google ads? There’s en best practice-sammanställning från Google med tips for that.

Google’s Best Practices for Improving Your Google Ads Optimization Score – Search Engine Journal

Google has released a set of best practices to help Google Ads users improve their optimization score. Optimization score is a metric that was introduced back in August which evaluates how well a Google Ads campaign is optimized.

Detaljhandel/e-handel

Amazon släpper HushHush – marknadsplats för de superrika

Ett område som Amazon har haft svårt att få snurr på är, tja, allt som har med varumärken att göra, egentligen. Förstås mycket därför att Amazon, likt Google, i mångt och mycket håller på att aktivt försöka döda varumärken som urvalsparameter. Bland annat för att plattformen inte ger några större varumärkesanpassningsmöjligheter. Det blir en allt-för-alla-känsla. Och en känsla av lågt pris.

Den största utmaningen är förstås avseende lyxvarumärken. Här tillkommer dessutom problemet att vi fortfarande helst köper lyxprylar i fysiska butiker. Ja, här hos oss, alltså. I exempelvis Kina gäller online även här. Med sin senaste satsning tänker Amazon försöka ändra på allt ovanstående.

Företaget har nu släppt HushHush – Amazon för snorrika. Kort sagt möjlighet att spontanklicka hem en yacht, en helikopter, en privatjet eller varför inte en egen ö? Finns förstås budgetsegment också här, som diamantsmycket som bara kostar sjusiffrigt antal kronor. Concierge-service och kurerat innehåll av över 200 000 lyxiga artiklar vid starten. Fri frakt över hela världen som bonus (oklart om det även gäller vid köp av en ö).

Att se om och i så fall hur det här tar fart. Ska det bli riktigt genomslag hos själva varumärkena kan jag inte låta bli att känna att Amazon kanske behöver göra en Alibaba: ge möjlighet för varumärken att fullt ut kunna branda upp sin egen shop på plattformen.

Hush Hush marketplace for mega rich launches – Tamebay

The Hush Hush marketplace launched last week as a marketplace for the super rich with items for sale that only billionaires and lottery winners will even be able to contemplate.

Walgreens testar virtuella kylhyllor i fysiska butiker

Vad sägs om digitala, virtuella hyllor? Finns förstås exempel i Asien, där det går att shoppa från virtuella hyllor i exempelvis tunnelbanestationer. Tryck på det du vill ha och få det hemlevererat. Nu testar bland andra amerikanska detaljhandelskedjan Walgreens samma sak – fast inuti fysiska butiker.

Företaget testar Cooler Screens på sina kylar. Men till skillnad från de flesta liknande tekniker i fysiska butiker så ser du som kund inte själva produkterna. Det du ser är ett planogram, en virtuell presentation av det som finns på respektive hylla. Kort sagt: hyllorna ser alltid sjukt snyggt presenterade ut, även om personalen inte alltid är där och pixelpushar produkterna.

Finns förstås inbyggd smartness i kylarna. Som att handlare informeras om när det börjar bli tomt i en hylla och realtidsförsäljning. Men framförallt handlar det om att kunna realtidsmarknadsföra effektivare.

Kylarna har kameror som skannar av ansiktet på kunderna. Åtminstone på kön- och åldersnivå. Alltså inte på individnivå (än). På så sätt ska det gå att realtidsanpassa priset, rabatterbjudanden och till och med utseendet på förpackningar (även om det sistnämnda förstås kan förvirra om det blir jätteskillnad när man väl öppnar dörren). Tekniken har också stöd för ögonspårning, så att det går att se hur kunder tittar. Kort sagt går det alltså att realtidsanpassa erbjudanden till olika kundsegment.

Och individspårning i butik à la Kina är förstås i och med det här inte långt borta. Checka in med ditt medlemskort (ja, alltså att du enbart går in i butiken) och få tillgång till din alldeles egna, individanpassade köpupplevelse.

Kan spontant komma på ett par potentiella utmaningar för tekniken – och… ett och annan integritetsfrågetecken – men i stort: coolt.

Walgreens Spy Fridge Scans Face and Remembers Behavior | Digital Trends

Walgreens smart fridges will scan your face and remember your behavior in select stores piloting a retail technology called Cooler Screens. The first smart coolers were installed in a Walgreens in Chicago on January 14. The next two cities in the pilot program are New York and San Francisco.

Personaliseringsparadoxen

Vill ni ha mer personalisering i butik? 

JAAAA!!!! 

Vill ni att vi sparar mer data om er så att vi kan ge mer personalisering i butik?

J…. Eller va? NEEEEJ!!!! Eller vadå? Nu förstår vi inte. 

Har du lust att hjälpa till?
Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Klicka här för att se hur du gör

Ola Andersson
Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.
Ola Andersson on LinkedinOla Andersson on RssOla Andersson on Twitter

Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Kommentera

avatar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

  Subscribe  
Meddela mig om