Kategorier
AR/VR Bekvämlighetsekonomin IoT - internet of things Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 19 2023 – del 2

Shein öppnar marknadsplats i USA. Youtube steppar upp kampen mot annonsblockerare. Amazon siktar på att sälja sitt originalinnehåll till andra videotjänster. Google kopierar Apple med ett eget Hitta-nätverk.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sociala medier

Övrigt sociala medier

Truecaller gör sin nummerupplysningstjänst tillgänglig för WhatsApp

HEL-LO! Det här var… milt sagt oväntade nyheter. Och milt sagt stora.

Svenska nummerupplysningsappen-turned-allt-i-allo-app Truecaller gör sin spamsamtalsfunktion tillgänglig i… WhatsApp. En av Truecallers största konkurrenter i företagets viktigaste marknad Indien (ja, och även på andra ställen).

Ja, det kommer ”snart” hända, åtminstone. Någon gång under maj.

WhatsApp är inte bara världens mest använda chattplattform, den är också störst just i Indien. Så frågan är nu varför Truecaller tar steget och levererar lösningar till en tung konkurent. Och varför WhatApp är intresserade av att använda konkurrerande Truecallers lösning.

Den korta historien verkar var ett krav på indiska telebolag att börja blocka telesäljarsamtal (vilket för övrigt låter som ett briljant initiativ). Det har fått telemarketingen att flytta till grönare betesmarker. Rätt bokstavligen, eftersom detta bland annat har inneburit att WhatsApp har sett ett uppsving i den här typen av samtal.

Meta vill helt enkelt göra det möjligt att blocka telesäljare i WhatsApp (eller åtminstone varna den som blir uppringd). Och istället för att göra saker the Meta way (kopiera skiten ur en tjänst) så har Meta landat i beslutet att det åtminstone kortsiktigt blir enklare att köpa in Truecallers tjänst.

(Det ska sägas att det inte är helt klart om WhatsApp faktiskt kommer att använda tekniken eller om Truecaller bara har tagit fram en produkt som de hoppas att WhatsApp nu ska vilja använda. men med tanke på hur mycket fokus Truecaller lägger på WhatsApp så utgår jag från att det handlar om ett samarbete.)

Och även om WhatsApp är det tyngsta namnet i sällskapet så ska Truecallers kommande tjänst kunna användas även i andra meddelandeappar. Truecaller har alltså tagit fram en whitelabel-spam-lösning för B2B-bruk.

Truecaller försköker alltså framtidssäkra sin verksamhet bortom själva Truecaller-appen. Och de vill få ut lösningen så fort som möjligt – innan teleoperatörerna i Indien släpper egna motsvarigheter. Eller att Indien får feeling och tar fram ett obligatoriskt, statligt alternativ.

Truecaller aims to help WhatsApp users combat spam

Truecaller will soon start making its caller identification service available over WhatsApp and other messaging apps to help users spot potential spam calls over the internet, the company told Reuters on Monday.

Twitter-utmanaren Bluesky har laddats ned över 500 000 gånger

Något som det inte är ont om nuförtiden är tjänster som vill vara Twitter. Twitter Classic, mer specifikt. Och då inte bara Twitter-före-Elon utan Twitter-när-det-var-Twitter. Lika delar nostalgi och faktisk funktionell efterfrågan, alltså. Mastodon var det hetaste Twitter-alternativet i slutet av förra året, men numer är det en annan tjänst som har hamnat i strålkastarljuset: Bluesky. Nu har tjänsten nått ny nedladdningsmilstolpe.

Enligt appanalysföretaget Sensor Tower ska Bluesky ha laddats ned 628 000 gånger i april. Över 600 % fler  nedladdningar än i mars, när tjänsten släpptes för Android efter att först ha varit en ren iOS-angelägenhet.

Det finns två anledningar till att just Bluesky har blivit så uppmärksammat just nu. Den ena är att Bluesky, precis som Mastodon, är ett så kallat decentraliserat nätverk. Det finns alltså inte en central plattform eller ägare. Istället är det ett nätverk av instanser som kan sättas upp av användarna.

Den andra är att Bluesky – precis som Twitter – grundades av Jack Dorsey. Ja, eller Bluesky föddes dessutom som del av just Twitter innan tjänsten knoppades loss.

Så nu springar alltså alla twittrare till Bluesky. Ja, eller kanske inte.

Nu har Bluesky visserligen inte öppnat fullt ut än, men som jämförelse hade Twitter 14,9 miljoner nedladdningar under april. Så Twitter klarar sig än så länge hyfsat oskadd.

Men oavsett hur det går för Twitter så blir det intressant att följa hur det går för nykomlingarna.

Bluesky Gains Traction As App Downloads Surge 600%

The Jack Dorsey-backed social messaging app Bluesky saw downloads surge 606% in April as it gained traction as a possible alternative to Twitter.

 

Sök/SEO

Google tar upp konkurrensen med Instagram och TikTok med nya funktionen Perspectives

Ni vet hur ett av de vanligaste Google-hacken länge har varit att man skriver en sökfråga och sedan lägger till en domän för att få fram sökresultat specifikt för den sajten? Nu tycker Google att det är lika gott att göra en mer permanent funktion av det beteendet.

Google lägger därför till en ny avdelning: Perspectives. En del i sökresultatet som just samlar den typen av träffar. Och det handlar mer specifikt om saker som träffar från sociala plattformar, inklusive diskussionsforum. Eller som Google sammanfattar det: Perspectives-avdelningen visas när den som söker ”har nytta av andras perspektiv”.

Men det handlar förstås också om att Google vill kontra det som allt mer händer i sociala medier: att de blir stället där yngre användare ”googlar”. Att det alltså är samma resa som Youtube gjorde för något årtionde sedan.

Google ’Perspectives’ integrates Reddit, YouTube, TikTok and more in search results | TechCrunch

Alongside its work to integrate more AI features into Search, Google today also announced it’s introducing a new ”Perspectives” filter will be coming to

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon betalar kunder som hämtar sina paket

Senaste argumentet för att handla hos Amazon: du får… betalt för att hämta dina paket.

Ja, nu är det kanske inte riktigt lika förmånligt som det låter. Det är inte så att kunder som har Amazon-shoppat automatiskt kommer att få en insättning på sitt bankkonto som tack för att de hämtade sitt paket. Det är istället ett test från Amazons håll att spara pengar. Och bryta vanor.

I USA är det som är självklart här betydligt mer sällsynt. Amerikanske e-handelskunder står inte och köar hos ombud eller blippar upp paketskåpsluckor. Man får hemleverans. Men nu hoppas alltså Amazon kunna göra de amerikanska kunderna mer svenska.

Därför har Amazon mejlat ett ”okänt antal” Prime-medlemmar som väntar på beställningar där värdet är högre än 25 dollar och erbjudit dem att få 10 dollar i utbyte mot att gå och hämta sitt paket själva, istället för att Amazon ska köra ut dem hela vägen till kunderna.

Det känns väldigt mycket som ett test, men ett väldigt intressant sådant. Ännu en ”svensk” företeelse som nu går på export. Ja, typ.

Amazon offers US shoppers $10 to pick up purchases as it targets delivery costs

Amazon.com is offering U.S. customers $10 to pick up a purchase rather than have it shipped to a home address, as the e-commerce giant joins other retailers in racing to slash costs for home delivery and returns amid slack consumer demand.

Shein öppnar marknadsplats i USA

Efter en tids spekulation har det så til sist blivit dags för Shein att ansluta sig till marknadsplatsernas skara. Den kinesiska snabbmodehandlaren slog upp portarna för sin marknadsplats i USA, månaden efter det att Shein öppnade motsvarande tjänst i Brasilien.

Upplägget är precis som det brukar vara för den här typen av plattformar: Shein gör det möjligt för tredjepartshandlare att sälja via Sheins e-handel, parallellt med Sheins egna produkter. Och Shein Marketplace, som tjänsten inte oväntat heter, erbjuder självklart sina säljare tjänster som logistik, marknadsföring och synlighet i sociala kanaler.

Det återstår att se när – och om – Sheins marknadsplats kommer till oss, men USA-öppningen sägs vara en viktig pusselbit inför en större global push för satsningen.

Shein Marketplace launches global integrated platform in the US

The fast fashion e-commerce retailer’s new venture offers local third-party sellers the opportunity to position their products alongside Shein-branded goods.

TikTok uppges ha pausat utrullningen av sin shoppingplattform i USA

Hur går det egentligen för TikToks shoppingambitioner? Kanske inte jättebra, om man ska tro uppgifter från Wall Street Journal. Där spekuleras i att TikTok kan ha pausat utrullningen av sin shoppinglösning till åtminstone juni i år.

TikTok själva säger att det beror på att intresset har varit stort och att TikTok därför har förlängt onboarding-fasen till juni för att fler ska hinna hoppa på. Men för några veckor sedan kom uppgifter om att TikTok har svårt att locka säljare till sin lösning. De har alltså förlängt testperioden i förhoppningen om att fler handlare ska vilja vara med.

Däremot säger Wall Street Journals uppgifter att pausen kan bli ännu längre – på grund av det hotande TikTok-förbudet som ser ut att rycka allt närmare i USA. Och förbudshotet lär också vara det tyngst vägande skälet till att varumärken har varit sådär sugna på att anamma TikToks e-handelstjänst.

Det återstår kort sagt att se vad som händer i juni. Då lär vi få svar på vilken verklighetsbeskrivning som visar sig vara korrekt.

https://www.wsj.com/articles/tiktok-delays-full-opening-of-u-s-shop-84ab059d?mod=djemalertNEWS

Ebay släpper ChatGPT-plugin som gör det möjligt att skapa hel annons från en bild

ChatGPT fick för inte så länge sedan stöd för pluginer. Funktionalitet som gör att tredjepartsutvecklare kan ta fram tillägg som ger ChatGPT utökad funktionalitet. Ett företag som nu har dragit nytta av det här är Ebay.

I Ebays fall så handlar det om att det ”snart” kommer bli möjligt att skapa en hel annons baserat bara på en bild. Så med andra ord är tanken att det ska räcka att ladda upp en bild till ChatGPT och sedan låta AI-boten göra resten av jobbet.

eBay to launch ChatGPT plug-in to create listings from a single photo – InternetRetailing

A picture paints a thousand words at eBay as it adds ChatGPT to auto-generate listing descriptions from a single photo

Amazon siktar på att ta fram en AI-lösning för att skapa annonser

I veckan presenterade Meta den nya tjänsten AI Sandbox. En funktion som är tänkt att göra det enklare för annonsörer att skapa annonser, eller variationer av annonser, med AI-hjälp. Men Meta är inte de enda som tänker i de här banorna. Även Amazon uppges arbeta på något liknande.

Ja, eller de håller åtminstone på att bygga upp ett team som ska arbeta med att ta fram just det här. Så med andra ord inget som kommer att landa i morgon.

Men det lär oavsett komma även till Amazon. Inte minst med tanke på hur annonser blir en allt större och allt viktigare verksamhet för Amazon.

https://www.theinformation.com/articles/amazon-plans-to-generate-photos-and-videos-for-advertisers-using-ai

 

Strömmade medier

Youtube steppar upp kampen mot annonsblockerare

Det har gått lite sådär för Youtubes annonsintäkter det senaste året. När Google för några år sedan började redovisa Youtubes annonsintäkter separat så berodde det på att Youtube då var Googles klarast lysande annonsstjärna. Så har det inte alls sett ut under kvartalen som har gått nu.

Nu verkar Google därför börja tuffa till hållningen mot dem som varken betalar eller tittar på annonser: de som kör annonsblockerare.

Youtube kör just nu ett ”litet test” där den som har en annonsblockerare får upp en popupruta där de uppmanas att stänga av blockeraren eller börja betala för Youtube Premium (och slippa annonser på det sättet).

Nu är Youtube inte först ut med att testa olika sätt att stoppa användare med annonsblockerare från att konsumera innehåll, men här pratar vi om en… rätt stor tjänst.

Det kommer bli intressant att följa hur det här testet faller ut. Jag misstänker att Youtube åtminstone kommer att skala upp testet i några steg kommande tiden.

YouTube tests blocking videos unless you disable ad blockers

YouTube is running an experiment asking some users to disable their ad blockers or pay for a premium subscription, or they will not be allowed to watch videos.

Amazon siktar på att sälja sitt originalinnehåll till andra videotjänster

Ett väldigt intressant drag från Amazon. Och inte så lite oväntat.

Det handlar om en tjänst kopplad till Amazons kärnverksamhet Prime: en-gång-i-tiden-ett-e-handelsföretagets videotjänst Prime Video närmare bestämt. Amazon har gått ut med planer på att… licensiera sitt videoinnehåll. Till andra videotjänster.

Vi kan nog gissa att det här inte i första hand kommer att betyda plattformar som Netflix och Apple TV+. Det som sannolikt ligger närmast till hands är kabel-tv. Åtminstone initialt.

Men det visar oavsett hur strömningskriget biter allt hårdare. I takt med att Amazon har börjat slå i tillväxttaket på hemmaplan så räcker det inte längre att Prime Video och Amazons övriga innehållstjänster är inkastare till stora Prime-paketet. Amazon vill nu tjäna mer direkta pengar (och mer pengar överlag) på sina investeringar.

Amazon’s biggest TV shows could soon land on other streaming services

Amazon has established a division dedicated to distributing its original Prime Video content. Called Amazon MGM Studios Distribution, it will sell shows like The Marvelous Mrs. Maisel to other streaming platforms and linear TV channels.

Disney+ tappar prenumeranter för andra kvartalet i rad – på grund av cricket

I veckan var det dags för Disney att visa upp kvartalskorten. Och när det kom till strömningstjänsten Disney+ så var det inte jättemuntra miner. Faktum är att Disney+ tappade prenumeranter för andra kvartalet i rad. Minus 4 miljoner blev facit.

Och den stora prenumerationsboven var… cricket.

En av de största marknaderna för Disney+ är Indien, men inte därför att indierna är särskilt förtjusta i Marvel och Star Wars utan för att indierna är särskilt förtjusat i just den vita sporten. Därför var det en en riktig fjäder i hatten när Disney säkrade sändningsrättigheterna för högsta cricketligan i landet.

Men så beslöt sig Disney för att inte förlänga rättigheterna. No more cricket på Disney+. Och betydligt färre antal prenumeranter som följd av det.

I fall någon undrar varför de stora strömningstjänsterna alla jagar sporträttigheter.

Disney+ loses subscribers for second quarter in a row, drops 4M subs | TechCrunch

Disney+ lost 4M subscribers in Q2, bringing the total to 157.8M subs. Last quarter, it had its first subscriber loss since its inception.

 

IoT – internet of things

Google kopierar Apple med ett eget Hitta-nätverk

Årets upplaga av Googles utvecklarkonferens handlade – förutom AI – väldigt mycket om att Google presenterade tjänster som sökjätten kopierat från andra. AI-satsningarna var varianter på det som Microsoft redan har gjort och den nya Hitta-tjänsten var Googles sätt att göra det enklare att hitta sina enheter.

Google gör nu som både Apple och Tile och låter, tja, andra prylar hålla reda på dina prylar. Android-bestyckade prylar kommer nu kunna hjälpa till att ”pinga” borttappade prylar – även om mobiluppkopplingen är dålig. En lösning som dessutom ska göra platsangivelsen på den borttappade grejen mer träffsäker.

Google’s Find My Device will soon use billions of Android devices to locate your stuff

Google’s Find My Device service will be expanded with better support for third-party headphones, tablets, and third-party location trackers over the coming months.

 

AR/VR

Pokemon Go-utvecklaren Niantic släpper nytt AR-spel

Say hello to my little peridot! Precis så heter Pokemon Go-utvecklarens nya spel. Och monster.

Ja, nu är det väl kanske inget monster det handlar om. Snarare det motsatta. Men oavsett det så är det nu dags för Niantic att släppa sitt andra helt egna spel (och då är inte Pokemon Go ett). Åtminstone helt egna spelkoncept.

Vad är då Peridot? Pokemon Go möter Tamagotchi. Du får din alldeles egna peridot som du ska ta hand om. Sedan växer den till sig, över tonår till vuxenliv. Kommer man så långt så kan ens peridot sedan yngla av sig i en ny generation peridots (peridoter?). Och antalet möjliga peridotkombinationer när det blir dags för din periodot att föröka sig är tydligen… lika många som det finns sandkorn på alla världens stränder. Så… några stycken.

Till skillnad mot Tamagotchi så kommer din peridot inte lägga sig ned och dö om du ignorerar den. Här kommer Pokemon Go-liknelsen in. Din AR-peridot kan röra sig där du är och interagera med fysiska föremål (med lite blandad framgång, vad det verkar).

Och precis som Pokemon Go så kan du förstås betala om du tycker att gratisversionen är för begränsande. En sådan begränsning är att du måste betala för varje ny peridot. Fem dollar per barnperidot.

Det känns alltså spontant som att det rena spelinslaget har en mindre roll här än i Pokemon Go, men det är förstås inte omöjligt att Niantic kommer att komplettera med mer av denna slags funktionalitet längre fram.

https://techcrunch.com/2023/05/09/peridot-review-niantic/

Metaverset dödförklaras – nu är det redo för sitt stora genombrott

Och DÄR är metaverset redo för sitt stora genombrott.

Jag brukar säga att ingen teknik är redo för att verkligen slå i de breda massorna förrän någon har dödförklarat den. Även metaverset följer alltså hypekurvan till punkt och pricka i det avseendet.

Betyder det att vi alla kommer att springa och köpa VR-set i morgon och sedan leva resten av våra liv i virtuella världar? Det kanske… inte kommer att hända. Teknik kan ibland behöva rätt lång tid på sig att jobba sig ur hypekurvans Marianergrav och klättra upp till sin betydligt mindre hypiga men desto mer nyttiga platå. Det är bara att fråga QR-koden.

Men innan det händer så måste tekniken först dö. Tydligen.

Check på den milstolpen, alltså.

(Sen är ”metaverse” i min värld inte rent virtuella världar, utan det gränsland mellan det digitala och det fysiska som vi trots allt rör oss rätt mycket i till vardags redan nu. Men det är en helt annan historia.)

The Metaverse Is Dead. ChatGPT Killed Zuckerberg’s Obsession | Entrepreneur

ChatGPT killed the Metaverse star-if stars in the Metaverse ever existed. AI chatbots are taking over tech and the ”Metaverse” has been left in the dust. Read more about Meta killing its Metaverse, here.

 

Bekvämlighetsekonomin

Uber gör det möjligt att boka flyg

Digitaliseringen som pågår runt oss ställer som bekant saker och ting rejält på ända. Resande är ett område som har förändrats rejält de senaste åren. Och som fortsätter att förändras. Som att det nu blir möjligt att boka flyg via Uber-appen.

Okej att Uber har haft stöd för att boka helikopter, men då har det handlat om en enda sträcka i USA för människor med alldeles för mycket pengar. Nu pratar vi om vardagsflygande. Ja, eller flygande för normalresenärer.

Den nya tjänsten landar (hoho) i Storbritannien till sommaren, så det återstår i dagsläget att se när och ens om funktionen kommer hit. Men det är oavsett en rätt naturlig utveckling, hur märkligt det än kan te sig.

Google har länge haft en uttalad ambition att bli allt-i-allo-stället för resande – långt och kort. Det har bland annat inneburit att just Uber har flyttat in i Google Maps.

På samma sätt har Uber ett tag haft ambitionen att kapa åt sig mer av resekakan. Och mer av hela kundresan. Bildligt och bokstavligen.

You’ll be able to book flights through Uber soon

You’ll soon be able to book flights through Uber, if you’re in the UK.

Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Kanske också intressant

Av Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Plattform för samtyckeshantering av Real Cookie Banner