Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
- Del 2: Sociala medier, Sök/SEO, Strömmade medier, IoT – internet of things, AR/VR, Bekvämlighetsekonomin
- Del 3: AI – artificiell intelligens, Mobilt, Ekonomi och finans, Övrigt
Veckans artiklar
https://www.ehandel.se/forum/sa-vill-instagram-fa-kunderna-att-gora-e-handlarnas-jobb/
Sökjätten tar upp kampen – så blir Googles nya AI-sök för e-handlare – Ehandel Plus
När Google i veckan presenterade nya tjänster och produkter under sin årliga I/O-konferens så handlade det förstås väldigt mycket om AI. Det innebar att
Sociala medier
Facebook, Instagram och WhatsApp
Tjäna pengar på Reels – nya regler gör det enklare
Tjäna pengar på Reels – nya regler gör det enklare – Influens.se
Kreatörer ska kunna fokusera mer på innehållet. Ifall det är någon som har missat det så satsar Meta… en del på Reels just nu. Sin Tiktok-kopia, alltså.
Meta ger annonsörer ny AI-hjälp i skapandet av annonser
Alla plattformar med självaktning just nu måste dunka ut generativa AI-lösningar. Alltså tjänster där AI-algoritmer kan hjälpa användare att skapa innehåll genom att användarna berättar vad de vill ha. Den här typen av AI-tjänster letar sig dessutom in i allt fler områden. Nu vill Meta använda AI för att hjälpa annonsörer skapa annonser.
För det ändamålet presenterade Meta i veckan AI Sandbox.
Vad är då AI Sandbox? En funktion som gör det möjligt att ta fram olika varianter av en text, skapa bakgrundsbilder via textpromptar och automatiskt beskära bilder för annonser på Facebook och Instagram.
Det handlar alltså rätt mycket om den typ av funktionalitet som exempelvis även Google håller på att lägga till. Och anledningen är förstås inte bara att Meta vill vara schyssta mot sina annonsörer. Baktanken är ju bättre annonser som annonsörer kan ta fram, desto bättre utfall och desto nöjdare annonsörer.
Så Meta säger krasst talat: ni suger på att göra annonser. Låt oss fixa det istället.
AI Sandbox börjar testas med ”en liten skara” annonsörer nu och kommer att breddas till fler i juli. Återstår att se vad det innebär för vår del av världen.
Meta announces generative AI features for advertisers | TechCrunch
Meta announced AI Sandbox for advertisers to help them create alternative copies and background generation through text prompts.
Meta lägger ned Messengers Apple Watch-app
Ett rätt oväntat besked: Meta lägger ned Messengers Apple Watch-app. Det kommer fortfarande bli möjligt att få upp notiser, men inte göra mer med Messenger-meddelanden i klockan. Från och med 31 maj är det iPhonen som gäller om man vill svara.
När Watch lanserades så hoppade de flesta stora företag snabbt på och tog fram appar. Men flera av dem skrotade Watch-apparna ett par år senare, på grund av lågt användande. Därefter fick Apple ordning på vad Watch egentligen hade för roll i Apples ekosystem och i användarnas liv. Fokus hamnade då på hälsa, träning – och enklare notiser.
Tack vare att Watchs dikteringsfunktion har funkat riktigt bra så har det gått att svara på textmeddelanden rätt framgångsrikt direkt i Watch. Med tanke på att Watch-användandet ökar så är det alltså ett förvånande beslut.
Men det är också förvånande av en annan anledning: bara för några dagar sedan så släpptes en betaversion av WhatsApp för WearOS – Googles klockoperativ. Meta verkar alltså inte ha övergett klockan som enhetstyp.
Det här leder förstås till ett antal frågor och spekulationer. Är det WhatsApp som kommer att bli Metas klocktjänst? Har det något att göra med att Messenger håller på att flytta hem till Facebook igen? Är det ytterligare ett exempel på hur stämningen mellan Meta och Apple blir allt sämre?
Eller det rakt motsatta: att Meta och Apple gillar varandra mer än någonsin (åtminstone när det kommer till klockor) och att de två företagen kommer att presentera en helt ny Messenger-app för Watch i samband med Apples årliga utvecklarkonferens WWDC några dagar efter nedläggningen?
Meta is killing the Messenger app for Apple Watch on May 31 | TechCrunch
Meta is killing its Messenger for Apple Watch app on May 31, the company confirmed to TechCrunch on Thursday.
Elon Musk utser Linda Yaccarino till Twitters nya VD
Efter Twitter-Jack, Twitter-Parag och Twitter-Elon är det nu dags att säga hej till Twitter-Linda!
Efter att internet verkar ha kommit överens om att Linda Yaccarino är Twitters nya VD så bekräftade Elon Musk att så är fallet, efter att igår ha hintat om att en ”hon” kommer att ta över.
Och hon har direkt fått ett rätt saftigt uppdrag från sin nya chef: ”förvandla Twitter till X, allt-i-allo-appen”.
Vem är då Linda Yaccarino? Fram till precis alldeles nyss idag så var hon högsta chef för annonsering och samarbeten på det amerikanska mediebolaget NBC Universal. Hon har dessutom varit del av Trump-administrationen och ska ha ”likartade” politiska uppfattningar som Musk.
Enligt Musk själv så ser det ut som att Yaccarino kommer att ha hand om den övergripande annonsaffären och Twitters affärsverksamhet i stort, medan Musk kommer att ägna sig åt det han tycker är kul: ingengjörsstuff. (Mer specifikt så säger Musk att han kommer att bli styrelseordförande, CTO och överlag det som har med själva ”produkten” att göra.)
Nu blir förstås den stora frågan om Yaccarino kommer att kunna göra sitt eget avtryck på Twitter eller om hon kommer att få ägna sig åt att släcka bränder och berätta att Elon inte menade det han twittrade. Och om han menade det han twittrade så menade han ändå något annat än han twittrade, fast på ett sätt så att det han inte menade när han twittrade låter som att han menade det han twittrade.
Som att han inte menade det han twittrade när han twittrade att bara en ”teknolog” kan vara VD för Twitter nu när han har utsett Twitters första icke-teknolog till VD-posten på typ… nånsin. (Ett beslut som kan vara ett av de mest rationella som Musk har fattat under sin tid som Twitter-ägare.)
Twitter’s new CEO is Linda Yaccarino, a longtime ad exec for NBCU
Twitter owner Elon Musk has appointed a new CEO, Linda Yaccarino. She previously worked as the chairman of global advertising and partnerships at NBCUniversal.
Twitter rensar inaktiva konton och användarnamn
I december förra året gick Elon Musk ut med att Twitter skulle stänga ned inaktiva konton – alltså konton som inte har varit aktiva på flera år. Något som också skulle innebär att de användarkonton som varit kopplade till dessa konton hamnar i spel igen. Användarnamn som tidigare inte har gått att välja på Twitter därför att de har varit upptagna kan nu bli tillgängliga.
Igår gick Musk ut med att the purge har inletts. Och… det är ungefär allt vi vet.
Det finns inga tydliga kriterier för vilka konton som nu rensas och som artikeln så finns det inget givet svar på hur på hur man vet vilka användarnamn som har blivit lediga – om man inte planlöst skapar konton med användarnamn man har velat ha. Eller om man har punktmarkerat ett visst användarnamn med förhoppningen om att namnet en gång skulle bli ledigt igen.
Det givna svaret är förstås att det sistnämnda är det som kommer att bli aktuellt. Bara att testa sig fram. Om det inte hade varit för Musks idé om att auktionera ut eftertraktade användarnamn till högstbjudande. Det återstår att se om den tanken nu kan bli verklighet.
Oavsett: för den som fortfarande bryr sig om sina följarsiffror på Twitter så kan dessa sjunka den närmaste tiden.
Elon Musk says Twitter is purging old accounts, freeing up desired usernames | TechCrunch
By opening up coveted usernames, Musk could potentially lure lapsed users back to Twitter.
Twitter arbetar på ett billigare företagskonto för mindre företag
Sugen på att få en verifieringsbock för ditt företag eller din organisation på Twitter, men tycker att 1000 dollar i månaden är lite… väl saftigt? Twitter arbetar nu på att ta fram ett billigare abonnemang för mindre företag.
Vad det handlar om är alltså den guldbock som företagskonton på Twitter kan få i och med en prenumeration på Twitters Verified Organizations. Ja, om man inte väljer den blå verifieringsbocken för den betydligt mer facila summan 8 eller 11 dollar i månaden. Skillnaden? Ja, lite osäker, men om jag har fattat rätt – och om Musk inte hinner ändra sig innan jag hinner skriva färdigt det här inlägget – är att tusendollarsguldbocken också ger möjlighet att koppla ”associerade konton”.
Med andra ord: att det alltså går att peka ut konton som har något att göra med huvudkontot att göra. Som att en publikation kan koppla frilansskribenter till sitt konto, så att skribenterna kan visa upp att de på något sätt hör samman med en publikation och att de därmed ”verifieras”. Ja, på Twitter åtminstone.
Nu är själva associerandet också kopplat till en avgift om 50 dollar per användare. Men den största tröskeln är nog själva ”inträdesavgiften”. Men nu har Musk, som svar på en tweet, bekräftat att ett billigare Verified organizations”. Och det är just nu det enda vi vet.
Och om jag ska raljera lite så tror jag att Twitter ”började arbeta” på det billigare abonnemanget i samma stund som Musk la ut sin tweet om att Twitter arbetar på ett billigare abonnemang.
Twitter is mulling a cheaper organizational verification plan | TechCrunch
Twitter is thinking about launching an organizational verification plan that doesn’t cost $1,000 a month for small businesses.
Elon Musk presenterar nytt användarmått för Twitter: UUM
Vad kan det aldrig bli för mycket av när det kommer till sociala medier? Precis. Olika sätt att mäta användarframgångar. Och obegripliga förkortningar. Efter MAU, DAU, mDAU, DAP och MAP är det nu dags för UUM.
Vad är då UUM kanske du undrar? ”Unregretted user-minutes”. Tid man alltså inte ångrar att man la på en plattform.
Vi är jätteförvånade över att det är Twitter det handlar om. Och Elon Musk. Det är med andra ord Musk som nu försöker sälja in ett nytt huvudnyckeltal till annonsörer.
Och ja. Jag gillar det. Det är ett kvalitativt värde som på riktigt fokuserar på det som borde vara det mest relevanta för en tjänst som vill ha nöjda användare. Och ska man vara krass så har ju Twitter länge haft ett eget hittepåvärde i sitt mDAU. Monetizable daily active users. Alltså det antal användare som Twitter anser sig kunna tjäna pengar på. Ett värde som, som av en händelse, kan vara större än antalet dagliga användare på Twitter.
(Twitter hittade på det här värdet för att slippa jämföras med Facebook, när den jämförelsen blev för smärtsam för Twitter.)
Men, ja, det är inte ett helt… enkelt värde att bygga en marknadsföringsstrategi på. Eller något som är en slam dunk när det handlar om att övertyga annonsörer om att en tjänst är den som ger mest pang för pengarna.
Men jag gillar tanken. Det blir intressant att se hur Musk tänker sig definiera det här värdet. Och mäta det.
https://www.wsj.com/articles/elon-musk-wants-you-on-twitter-he-hopes-you-dont-regret-it-ca941ad7
Twitter rullar ut krypterade chattar – för dem som betalar
Så har det blivit dags för Twitter att göra som ungefär alla andra chattjänster: lägga till kryptering. Men i Twitters fall så finns det förstås – som vanligt – ett aber. Funktionen gäller bara för dem som betalar för Twitter Blue eller företagsmotsvarigheten Verified Organizations.
Om vi bortser från att lösningen tekniskt och säkerhetsmässigt verkar ha stora brister jämfört med konkurrenterna så erbjuder alla andra funktionen kostnadsfritt.
Visst kan det vara en bra sak att den som betalar för Blue får mer funktionalitet, men samtidigt så kan Twitter skjuta sig lite i foten när de tar betalt för saker som krypterade meddelanden och möjlighet att verifiera sin identitet. Säkerhetsfunktioner som rimligen borde gynna plattformen Twitter, inte minst mot annonsörer.
Twitter launches encrypted DMs behind a paywall
In a new support document, Twitter has detailed what you can expect from the first version of the platform’s encrypted direct messages. To be able to send and receive encrypted DMs, you’ll have to pay Twitter for the ability to do so.
TikTok
TikTok släpper best practice-tjänsten TikTok World Hub
Osäker på hur du jobbar bäst med TikTok som marknadsföringskanal? Osäker på hur du ska tänka när du skapar innehåll? Grattis! TikTok har tänkt på dig. Plattformen slår nu upp portarna till TikTok World Hub.
TikTok World Hub är en samlingsplats indelad i fyra huvudavdelningar: branding, commerce, performance och creative. Här kan företag, kreatörer och annonsörer hitta tips och insikter och få best practice-hjälp med hur man får sin närvaro på TikTok att flyga. Ja, det är åtminstone tanken.
TikTok launches a new hub to help brands better connect with its audiences | TechCrunch
TikTok is launching a new ”TikTok World” hub for brands that is designed to help them learn how to connect with audiences and get discovered.
TikTok gör det enklare att hitta ny musik
Musik har som bekant alltid varit en viktig del i TikToks framgångar. Men de senaste åren har TikTok förvandlats till en av de viktigaste platserna för artister. För marknadsföring, men också för att överhuvudtaget slå igenom. Den roll som Youtube hade för några år sedan.
TikTok vill förstås utnyttja detta faktum och satsar allt mer på funktioner kopplade till musik. I veckan var det dags för ännu en. Sökhubben New Music.
Syftet med den är precis vad det låter som: ett sätt att göra det enklare att hitta ny musik på plattformen.
Men det är inte bara ett tecken på att TikTok satsar allt mer på musik. Det visar också på att TikTok satsar allt mer på sök. Att alltså dra nytta av att de yngre användarna inte alls har samma givna relation till Google när de vill söka. Det är istället platser som Instagram och just TikTok som blir allt viktigare för de ändamålen.
TikTok is making it easier for you to discover new music
TikTok launches New Music, a search-based music discovery hub on the app to help users find their next favorite song.
TikTok kommer allt närmare att bli ett skivbolag
Musik är en väldigt integrerad del av TikTok – och en stor anledning till plattformens popularitet (den föddes ju i mångt och mycket ur Musical.ly). Men numer är TikTok en riktigt tung aktör inom musikbranschen.
Det är därför föga förvånande att TikTok tar allt fler steg för att helt enkelt kapa mellanhänderna. Skivbolagen, alltså. Istället vill TikTok bli ett skivbolag på egen hand.
Ja, nu lär TikTok inte erkänna att de har de ambitionerna – det riskerar att försämra hatkärleksrelationen mellan TikTok och skivbolagen. Men det kommer nu uppgifter att TikTok signar allt fler artister till sin årsgamla SoundOn-tjänst. Det är avtal där artister går med på att distribuera sin musik exklusivt via SoundOn.
Så, ni vet, väldigt mycket skivbolag för en plattform som inte är ett skivbolag.
https://www.theinformation.com/articles/tiktok-tests-exclusive-deals-with-music-artists-edging-into-labels-turf
LinkedIn ändrar hur de räknar antalet följare och kontakter
Har du tappat LinkedIn-följare senaste veckan? Det kanske inte beror på att folk har tröttnat på dig och dina inlägg. Ja, eller det kanske det beror på, men förmodligen finns det en helt annat förklaring: LinkedIn har räknat om.
Eller rättare sagt: de har slutat räkna. Mer specifikt har LinkedIn slutat räkna inaktiva och begränsade konton när de visar hur många följare och kontakter du har.
Det intressanta är förstås om det här också kommer avspeglas i hur LinkedIn räknar totala antalet medlemmar. Dvs. om de också kommer att skriva ned antalet totala medlemmar och därmed komma närmare hur ungefär alla andra plattformar räknar: aktiva användare, inte konton.
LinkedIn Will No Longer Count Inactive or Restricted Accounts in Connection and Follower Stats
Your LinkedIn audience counts may see a dip this week.
LinkedIns användare kan vara yngre än vad de flesta tror
Vad är genomsnittsåldern på LinkedIn? Lite slarvigt hade jag gissat 40+. men enligt en rapport som citeras i artikeln nedan så ska nästan 60 % av LinkedIn-användarna finnas i åldersspannet 25 till 34 år. Något som därmed innebär att det är den största åldersgruppen på plattformen.
Artikeln handlar specifikt om hur människor hittar nyheter och vilka plattformar som kan fungera för att driva trafik och intäkter till publicister när trafiken från Facebook sjunker allt mer. Men det är onekligen intressant att fundera på ovanstående åldersfaktum ovan. Ja, eller snarare åldersuppskattning gissar jag.
Spontant så känns siffran väldigt hög. Men det kan stämma – om vi pratar om medlemmar. Alltså sådana som skapar konto på LinkedIn för att söka jobb (vilket lär vara den överlägset vanligaste anledningen nästan oavsett yrkesverksam åldersgrupp). Det måste med andra ord inte alls handla om aktiva användare, utan just de som använder LinkedIn som CV-databas.
Eller LinkedIn Classic som vi säger.
”More adults use it than Twitter, Snapchat, TikTok or Reddit”: How LinkedIn is increasingly driving content discovery for publishers
Almost 60% of LinkedIn’s users are between the ages of 25 and 34, making it the single largest demographic to use the platform. And this is a demographic
LinkedIn sparkar över 700 anställda och drar sig ur Kina
Så har techuppsägningarna nått LinkedIn. Över 700 får nu gå. Dessutom kastar LinkedIn en gång för alla in handduken i Kina.
Det var för några år sedan, i samband med att kinesiska regimen började bitchslappa inhemska och utländska techbolag med hårdare reglering, som LinkedIn valde att att stänga ned LinkedIn som vi känner plattformen här hos oss idag. Alltså en rekryteringsplattform med ett socialt flöde där medlemmar kan prata med varandra.
Det var det sistnämnda som var problemet, i och med att det ställdes ännu högre censurkrav på plattformar med användargenererat innehåll. Så LinkedIn plockade helt enkelt bort de sociala funktionerna och släppte istället en enklare jobbsökartjänst: InCareers. Nu stängs alltså även denna.
Det innebär att ännu en en västerländsk techgigant ta ännu ett kliv bort från Kina. Jag har dålig koll på Microsofts verksamhet i övrigt i landet, men jag misstänker att Microsoft åtminstone delvis kan ha verksamhet kvar. Det innebär oavsett att det bara finns en techjätte från vår del av världen som fullt ut har business i Kina: Apple.
LinkedIn Said to Cut Over 700 Jobs, Shut Down China Focussed InCareers App
LinkedIn, the social media network owned by Microsoft, that focuses on business professionals, said on Monday it would cut 716 jobs as demand wavers, while also shutting down its China-focused job application.
Pinterest rensar bland sina inläggsformat och lägger till ny länkningsfunktion
Pinterest tycker att det har blivit lite väl spretigt bland inläggsformaten. Ja, så känns det. För nu rensar och förenklar Pinterest bland sina format.
Efter att ha lagt till allt fler varianter av ursprungs-pinen så går Pinterest nu tillbaka till ruta ett. Från och med nu så kommer alla typer av innehåll helt enkelt heta ”pins”.
Men Pinterest bjöd i veckan också på ny funktionalitet: det blir nu möjligt att lägga till externa länkar i pins, även för vanliga konton. Tidigare har det här bara varit tillgängligt för företagskonton.
Det känns inte som en slump att det här landar bara någon vecka efter det att Pinterest presenterade ett nytt samarbete med Amazon, där e-handelsjätten blir den första externa annonstjänsten som nu kan stoppa in annonser i Pinterest. Annonser som förstås framförallt kommer att handla om länkar till produkter hos Amazon.
Pinterest vill helt enkelt börja vänja sina användare vid och/eller uppmuntra dem att länka ut till e-handelssajter i betydligt högre utsträckning. Och därmed göra Pinterest till en mer attraktiv plattform för e-handlare överlag.
Change is coming for Pinterest creators – Tubefilter
Change is coming at Pinterest. Back in 2021, the platform (like basically every other platform) boarded the short-form video train with what it called ”By creating a simpler, faster way for content creators to harness the power of Pinterest, we are making it easier than ever for our creators to reach an engaged audience, make money, build a brand and express what makes them uniquely special both on and off the platform,” Malik Ducard, Pinterest’s chief content officer, said in a statement.