Kategorier
Allmänt digitalt Ekonomi och finans Mobilt Spaningar

Digitala spaningar vecka 25 2022 – del 3

Apple arbetar på en Truecaller-konkurrent. Italien slår ned på användningen av Google Analytics. Google får tummen upp för sina åtaganden att betala för nyheter i Frankrike. Facebook Pay är nu Meta Pay – och ska bli en konkurrent till Apples och Googles plånböcker.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Mobilt

Apple arbetar på en Truecaller-konkurrent

En av nyheterna i nästa version av iOS som släpps i höst är att Apple kommer göra det enklare att filtrera ut och rapportera spam-sms. Lite beroende på operatör, så oklart vad vi får här – men det är oavsett ett steg i rätt riktning. Men en sak som Apple inte sa (eller som jag i så fall inte förstod) är att Apple också arbetar på en konkurrent till svenska nummerupplysningsappen Truecaller.

Det verkar nämligen som att Meddelandeappen i Indien får mer funktionalitet än i resten av världen. Utvecklare ska kunna bygga filter som kan sortera inkommande icke-personliga sms/meddelanden i 12 olika kategorier. Saker som Transaktioner, Reklam, Offentlig information, Hälsa och Ekonomi. Reklam-underkategorin har i sin tur sedan ytterligare undernivåer, som Erbjudanden och Kuponger.

Som artikeln konstaterar så kan det hända att det här dyka upp i fler länder, som i Brasilien. Kanske rentav här vad det lider. Men det som verkar vara ännu mer Indien-exklusivt är ”extractable events”. Siri ska alltså automagiskt kunna skicka ut påminnelser och lägga in kalenderinbjudningar baserat på innehåll i meddelanden, som bio- eller tågbiljetter. Som Googles Gmail-skills.

Så med andra ord så siktar Apple inte bara på att ta sig an det som Truecaller har varit sedan starten – en form av nummerpresentatör – utan också det som Truecaller allt mer har blivit. En superapp där användare kan göra väldigt många vardagsgöromål. Som att handla och betala räkningar.

Nu är Apples variant förstås betydligt enklare. Åtminstone i det som beskrivs i artikeln. Men det är ju Apple överlag: sena på bollen, men jobbar sig sedan sakta ikapp.

Och att Apple nu börjar bygga in det här visar att Apple också, precis som alla västerländska och kinesiska techbolag, tänker växla upp sin mobilnärvaro i Indien rejält.

Apple is finally getting serious about removing junk messages

Apple has just rolled out the second developer beta for iOS 16, and the first thing that’s caught our eye is revamped message filtering. With this update, the company has signaled that it’s getting serious about streamlining your SMS-based messages. Here’s a quick rundown of what&…

 

Ekonomi och finans

Facebook Pay är nu Meta Pay – och ska bli en konkurrent till Apples och Googles plånböcker

För ett tag sedan gick Meta ut med att tjänsten Facebook Pay skulle byta namn till Meta Pay. Nu har namnbytet skett.

Det här är i sig väldigt mycket en icke-nyhet. Dels därför att vi redan visste att det skulle hända och dels därför att Meta sedan namnbytet förra året har sorterat in alla varumärken och tjänster (utom de fyra största, typ) under Meta-namnparaplyet.

Men i samband med att Meta sa att namnbytet nu har skett så fick vi dessutom lite info om framtiden för Metas betallösning: en konkurrent till Apples och Googles plånböcker. Fast för metaverset.

Kort sagt inte bara en betaltjänst utan också ett ställe där det ska gå att säkert lagra annat. Som sin metaverseidentitet. Och ”proof of ownership”, a.k.a. NFT:er och andra digitala objekt som man kan köpa. Vi kan anta att Meta Pay också, som Apples och Googles motsvarigheter, ska kunna lagra andra former av ägarskapsdokument. Som biljetter till evenemang eller resor (ja, ni vet, när man absolut måste lämna metaverset och resa i den fysiska världen).

Men det här är också en nyhet som är relevant även om vi inte pratar metaverse.

För även om Mark har bestämt att Meta ska gå all in och att allt till 180 procent handlar om metaversegrejer så är det här förstås något som är relevant även i den fysiska världen. Och framför allt i världen mellan den digitala och den fysiska.

Jag har flera gånger skrivit om att Facebook Pay är en av de viktigaste nycklarna till Metas framtida intäkter och det gäller även när tjänsten nu har metaverifierats. Meta rampar upp allt fler funktioner som kostar eller kommer att kosta pengar i Metas olika plattformar och där transaktionerna förstås kommer att slussas via Meta Pay. Utöver att Meta kommer ta ut olika avgifter för sina tjänster så kan de också osthyvla fram intäkter från transaktioner. Och Pay måste förstås inte bara användas inom Metas eget ekosystem.

Med en mer fullständig digital plånbok så blir det en ännu mer fullständig tjänst.

Facebook Pay is now Meta Pay, and hopes to be the metaverse’s digital wallet | Engadget

Who could have seen this one coming? Sponsored Links In this article: web3, Internet, news, gear, payments, meta, web, metaverse, facebook, Meta Pay, Facebook Pay Facebook Pay is becoming Meta Pay. Mark Zuckerberg announced the rebranding on Wednesday, calling the change a ”first step” toward Meta creating a digital wallet for its vision of the metaverse.

 

Övrigt

Italien slår ned på användningen av Google Analytics

Just nu verkar det vara extra trendigt att slå ned på GDPR:igheten hos Google Analytics. Åtminstone om du arbetar med dataskyddsfrågor. Efter att Österrikes och Frankrikes dataskyddsinstanser har ogiltigförklarat användningen av Google Analytics så var det i veckan dags för Italiens motsvarighet att göra samma sak.

Precis som i Österrike och Frankrike är det en enskild sajts implementering av Google Analytics som har stått i fokus och företaget bakom sajten har nu 90 dagar på sig att rätta till de saker som inte är i linje med GDPR enligt den italienska myndigheten.

Och precis som fallen i Österrike och Frankrike så lär det bli… svårt för sajtägaren i fråga att göra det.

Problemet är nämligen även i det italienska fallet att Google skickar data över Atlanten. Till USA. Ett land som inte lever upp till EU:s krav på hantering och skydd av användardata. Så det enda som sajter som kör Google Analytics i praktiken kan göra för att bli GDPR-lagliga är att se till att EU och USA fixar ett nytt dataöverföringsavtal eller att se till att USA ändrar sin interna lagstiftning så att de inte längre ger sig själva rätt att ta del av EU-medborgares data hos amerikanska företag ungefär hur de vill.

Klockan tickar ned för Googles nuvarande version av Analytics – Universal Analytics – som formellt kommer att skrotas och ersättas av efterföljaren GA4 som den version som gäller. Det är alltså hög tid för alla som kör Universal Analytics att uppgradera sina GA-implementationer.

Men parallellt tickar också klockan för EU och USA att komma fram till ett nytt dataöverföringsavtal. Och ju närmare de förhandlingarna kommer den tidpunkt när Google stänger ned GA3, desto mer relevant blir det för EU-organisationer som kör GA att ställa sig frågan: är det ens någon idé att uppgradera till GA4? Eller är det dags att välja ett helt annat, helst EU-baserat verktyg?

Italy’s data watchdog latest to warn over use of Google Analytics

Another strike against use of Google Analytics in Europe: The Italian data protection authority has found a local web publisher’s use of the popular analytics tool to be non-compliant with EU data protection rules owing to user data being transferred to the U.S. – a country that lacks a…

Google får tummen upp för sina åtaganden att betala för nyheter i Frankrike

Vi kan lugnt säga att det har hänt en hel del sedan 2018/2019 surade på grund av EU:s nya upphovsdirektiv och hotade rätt öppet om att lämna EU eller kraftigt försämra sina tjänster om direktivet skulle bli verklighet. Framförallt handlade det om den punkt som skulle tvinga plattformar som Google och Facebook att ersätta publicister för nyheter som samlas ihop och läggs ut – eller delas av användarna.

Det chicken racet slutade med att Google rätt ordentligt förlorade.

Sedan dess har Google accepterat verkligheten och gjort sitt bästa för att försöka runda direktivet genom att försöka betala utvalda (stora) publicister för att slippa ersätta alla. Ett upplägg som Frankrike, det första land som omvandlade direktivet till nationell lag, inte har varit okej med. Så pass att Frankrike har hotat rejäla böter om Google inte rättar sig i direktivledet.

Och precis det har Google nu gjort. Google har till sist gjort tillräckligt stora eftergifter – och tagit på sig att göra dem bindande – för att de franska tillsynsmyndigheterna ska vara nöjda.

Google har vid det här laget slutit avtal med en drös publicister och publicistorganisationer runt om i EU, vilket gör att det börjar kännas som att Google faktiskt till sist börjar hitta ett upplägg för att ersätta publicister för nyheter som funkar för både EU och Google. Om än motvilligt för de sistnämnda.

Men med det sagt så är nog det sista ordet inte sagt i ersättningsfrågan. Vi kan nog utgå från att det kommer att bli åtminstone några domstolsbesök.

Google Pledges Over News Publishers Fees Accepted by French Antitrust Body

The French antitrust authority said on Tuesday it had accepted a series of commitments made by Alphabet’s Google over a copyright law aimed at remunerating news publishers for the use of content online. The authority also said a EUR-500-million (roughly Rs.

Google News satsar ännu mer på lokala nyheter

I år firar Google News tjugoårsjubileum. För att fira det stora tillfället så rullar Google ut en rejäl omdesign av av tjänsten. En omdesign som satsar ännu mer på att lyfta fram lokala nyheter.

Och, ja, även om Google har kärleksbombat lokala publikationer senaste åren – i ord även om lokalpressen kanske inte håller med om att Googles ord har täckt annonsbortfallet – så kan vi nog framförallt sammanfatta det här draget med: EU. Mer specifikt: EU:s upphovsrättsdirektiv.

När EU var på gång att klubba direktivet 2018 och 2019 så var Google den förmodligen enskilt största kritikern. Framförallt kämpade Google med näbbar och klor att försöka stoppa den artikel som skulle tvinga Google att ersätta publicister för nyheter som förekommer i Googles tjänster. Som de som aggregeras i just Google News.

Senaste året har Google slutit allt fler avtal med publikationer i Australien och i EU:s medlemsländer. Kort sagt länder som har klubbat lagar som tvingar plattformar att just betala för nyheter. Det har mycket handlat om att Google (och även Meta) har försökt köpa de stora publikationernas vilja och tystnad för att slippa betala för alla publikationers nyheter – något som inte minst Frankrike har haft åsikter om.

Men i veckan så gav Frankrike tummen upp till Googles ändrade åtaganden när det handlar om ersättning för nyheter, så det kan vara så att Google och EU börjar hitta någon form av gemensam mark i frågan. Vi kan nog anta att saker och ting oavsett kommer att innebära mer än ett rättegångsbesök för Google – då alla publicister nog inte är eniga med Googles bild – men som del i det så tänker Google sätta ännu mer strålkastarljus på de lokala nyheterna.

Google News redesign puts a greater emphasis on local stories | Engadget

Google News turned 20 this year, and it’s getting a major redesign that reflects changing priorities in journalism. The newly launched News desktop revamp now prioritizes catching up on important stories. In addition to top stories and personalized picks, there’s a particular focus on local news.

Huawei förlorar överklagandet om 5G-leverans i Sverige

Ny motgång för kinesiska Huawei: företagets senaste överklagande av Post- och telestyrelsens beslut att blocka Huaweis deltagande i 5G-upphandlingen i Sverige har fallit. Beslutet ligger alltså fast.

Huawei (och även landskollegorna ZTE) stoppades från upphandlingen av 5G-licenser i Sverige för ett par år sedan med argumentet att de kinesiska bolagen skulle kunna äventyra Sveriges nationella säkerhet. Huawei höll (förstås) inte med och överklagade beslutet – och förlorade. Nu har Huawei förlorat alltså i nästa instans. Huawei ska nu ”utvärdera nästa steg” så vi får väl se vad det innebär.

Men det senaste domslutet betyder inte bara att PTS beslut att inte låta Huawei bygga 5G-nät i Sverige alltså fortsätter ha laga kraft. Det betyder också att all befintlig Huawei-utrustning som redan finns installerad i nätverk på svensk mark måste ersättas senast 1 januari 2025.

Kina har redan varit sådär nöjda med det svenska beslutet och lär väl inte direkt bli mer nöjda nu.

Huawei Loses Appeal on Swedish Government’s 5G Rollout Ban in Local Court

Chinese tech giant Huawei faced aa recent blow by a Swedish court after it lost an appeal over the government’s decision to ban the network equipment giant from the rollout of 5G mobile network infrastructure in the Nordic country. Huawei said it was ”disappointed” with the court’s decision.

iOS 16 och MacOS Ventura gör att användarna slipper en massa captcha-kontroller

Hallefuckinglujah! Kanske den enskilt bästa versionen så här långt i nästa stora version av iOS, iPad OS och MacOS: färre captcha-kontroller!

Jag ska inte säga att jag har exakt koll på det tekniska, så i min värld känns det som ännu ett exempel på Apple-magi. Ni vet, hur saker som blå iMessage, AirDrop och Universal controller fungerar. Saker som bara… funkar. Utan att man behöver bry sig som användare.

I det här fallet har Apple lånat trollspön från två CDN-tjänster, Fastly och Cloudflare, som på ett automagiskt sätt kan utföra en handskakning mellan en Apple-enhet och en sajt. En captcha-rundare lite i stil med Touch- och Face ID. Om man så vill så tar alltså Apple på sig att verifiera en enhets mänsklighet. Ja, eller åtminstone användarens.

Och som sagt. Har inte full koll på det rent tekniska. Och baksidorna som kommer att visa sig. Men hej, just nu? Watch me not care! Färre captchas for the people!

Nu väntar vi bara på att Apple bygger ett Apple-operativinbyggt sätt att acceptera och hantera alla cookies- och GDPR-godkännanden på ett ställe.

iOS 16 will let you bypass CAPTCHAs on some apps and websites

When iOS 16 comes out later this fall, you may notice that you don’t have to deal with as many annoying CAPTCHAs asking you to slide a puzzle piece or distinguish between a hill and a mountain.

Klarna gör det möjligt att lagra medlemskort i Klarna-appen

Ny funktion i Klarna-appen: lagra dina medlemskort. Ni vet, alla de där korten man aldrig orkar ta med sig eller vet var man har när de behövs – och som numer innebär att man får uppge sitt personnummer som svar på frågan om man är medlem (jag kommer oftast inte ihåg var jag är medlem, annat än hos dem jag handlar regelbundet).

Funktionen är första konkreta integrationen efter Klarnas uppköp av Stocard som erbjöd just den här typen av funktionalitet. Det har med andra ord mest handlat om när det skulle komma. Och funktionen kommer ganska precis samtidigt som Klarna svajar ordentligt – både värderingsmässigt och delvis också myndighetsutredningsmässigt. Plus att ungefär alla och några till numer erbjuder Klarnas klassiska flaggskeppsprodukt: avbetalningsköp.

Samtidigt är det också en funktion som bygger mot Klarnas vision att bli så mycket mer än bara en betala senare-tjänst. Eller en kassa för handlare. Att bli en startpunkt och en samlingspunkt för den som vill shoppa. Och fasa ut avbetalningsdelen allt mer. Åtminstone kapa det tajta bandet mellan den funktionen och Klarnas varumärke.

Funktionen kommer dessutom i samma veva som två av Klarnas stora konkurrenter på medlemskortssamlingsområdet steppar upp sina ambitioner rätt rejält: såväl Apple som Google har senaste tiden rullat och och presenterat kommande funktioner som bygger ut plånboksapparna i såväl iOS som i Android. Ja, plus att Apple också kommer att lansera en egen avbetalningstjänst i USA – den marknad som Klarna just nu kämpar med att växla upp.

Klarna vill samla svenskarnas medlemskort i sin app: ”Smidigare”

Betalningslösningsbolaget Klarna har släppt en ny funktion i sin app som gör det möjligt för medlemmarna att komma åt och samla sina fysiska medlemskort digitalt. Detta skall göra det möjligt att samla poäng och förmåner utan att ha med sig själva kortet. Satsningen kommer från förvärvet av Stocard.

Ebay köper NFT-plattformen KnownOrigin

Nytt köp för Ebay: NFT-plattformen KnownOrigin. Vi kan rätt lugnt säga att den riktigt stora hypen kring NFT:er, alltså blockkedjetekniken som gör det möjligt att skapa unika digitala föremål, har lagt sig. Men det betyder inte att NFT som teknik har passerats till historiens skräphög (i alla fall inte än). Ebay är ett av företagen som tror att det finns business i att auktionera även digitala prylar. Företaget har nu köpt NFT-plattformen KnownOrigin.

Det innebär den andra riktigt stora NFT-nyheten på en vecka. Den första var att Instagram nu har stöd för NFT:er och Meta arbetar på att lägga till det även i Facebook.

Så varför är Ebays köp och NFT-stödet i Instagram och snart i Facebook stora saker? Därför att det är rejäla steg mot att göra tekniken mainstream. Något för alla.

Det betyder inte att alla kommer att shoppa NFT:er lika självklart som andra mer traditionella saker, men det betyder att vi kommer allt närmare ett riktigt stort genombrott.

Och förhoppningsvis kommer vi ha slutat prata ”NFT” när det kommer. Ja, det hemska namnet på tekniken, alltså.

eBay purchases NFT art marketplace KnownOrigin | Engadget

eBay truly has fully embraced non-fungible tokens: The e-commerce company has acquired KnownOrigin, an established marketplace for digital art NFTs. As notes, eBay hasn’t disclosed how much it paid for the marketplace, but it said in its announced that the purchase is an ”important step in [its] tech-led reimagination.”

Wordle får trafiken till New York Times att rusa

Hur nöjda är New York Times med köpet av det raketpopulära ordspelet Wordle tidigare i år? Förmodligen rätt så. När Similarweb har tittat på trafiken till de 50 största engelskspråkiga nyhetssajterna så sticker NYT ut. Rätt rejält. En trafikökning på 52 % jämfört med för ett år sedan.

Visst, nu lär Wordle på egen hand förstås inte ha stått för hela uppgången. NYT gör ju trots allt en del annat och kriget i Ukraina lär också ha påverkat. Men de stora omvärldshändelserna som generellt drar mycket till nyhetstjänster gäller ju överlag lika för alla, så NYT:s siffror sticker ut rejält.

Det i sig är väl också ett tecken på det som vi ser allt mer kring just nyheter och publicistiska tjänster: det handlar allt mer om att ta fram relevanta tjänster som kan komplettera nyhetsbiten (det i sig är ju inte heller nytt, eftersom korsord och annat alltid har varit populära inslag i tidningar).

Most popular websites for news in the world: Monthly top 50 listing

The New York Times was the fastest growing top news sites in the world in May 2022, according to Press Gazette’s latest ranking of the 50 biggest English-language news websites in the world.

Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Kanske också intressant

Av Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Plattform för samtyckeshantering av Real Cookie Banner