Kategorier
Detaljhandel/e-handel Sociala medier Sök/SEO Spaningar

Digitala spaningar vecka 34 2022 – del 2

Pinterest rusar i nedladdningslistorna – tack vare TikTok. BeReal når 10 miljoner dagliga användare. Nike har omsatt 185 miljoner dollar på NFT:er. Instacart gör det möjligt att låta kändisar stå för inköpslistan i mataffären.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sociala medier

Pinterest

Pinterest rusar i nedladdningslistorna – tack vare TikTok

TikTok skrämmer just nu livet ur de flesta andra stora sociala plattformar, men en lär tvärtom gilla kortvideoappen riktigt mycket: Pinterest. Pinterest rusar just nu appnedladdningslistorna tack vare just TikTok.

Okej. Nu pratar vi inte om PinterestPinterest. Istället så är det den fristående appen Shuffles som Pinterest släppte för inte särskilt länge sedan. Appen har klättrat rejält i nedladdningslistorna och till och med toppat dem i vissa länder.

Så vad är då Shuffles och vad har den appen med TikTok att göra?

Shuffles är en app för att skapa mood boards. Det är helt enkelt en app för att enkelt skapa snygga kollage. Skapelser som sedan, kan vi anta, var tänkta att delas som pins hos Pinterest. Men som alltid är det användarna som bestämmer hur och till vad en tjänst faktiskt ska användas. Och eftersom Shuffles inte är låst mot Pinterest så har användarna bestämt att Shuffles-kollage funkar skitbra att lägga musik till och sedan dela på TikTok.

Och kollagen kan dessutom förhållandevis enkelt även få shoppingfunktionalitet, så att det alltså går att leda användare till köp av saker som lyfts fram i kollagen.

Och trots att Pinterest har valt att göra en Clubhouse av sin Shuffles-lansering – det krävs inbjudning för att kunna använda appen än så länge – så har Pinterest alltså fått en rejält apphit. Förmodligen en rätt oväntad apphit för Pinterest, även om det säkert fanns någon förhoppning att Shuffles skulle hitta användare bortom Pinterest-publiken – för att på så sätt locka användare till Pinterest.

Ett sätt att försöka sparka liv i de vikande användarsiffrorna, alltså.

Det återstår att se om och i så fall hur Pinterest kan gynnas av uppmärksamheten kring och användningen av Shuffles. Vem vet? Pinterest kanske skapar en helt fristående betalapp för innehållsskapande – oavsett plattform.

Shuffles, Pinterest’s invite-only collage-making app, is blowing up on TikTok – here’s how to get in

Collage-style video ”mood boards” are going viral on TikTok – and so is the app making them possible. Pinterest’s recently soft-launched collage-maker Shuffles has been climbing up the App Store’s Top Charts thanks to demand from Gen Z users who are leveraging the new creative expression tool to make, publish and share visual content.

BeReal

BeReal når 10 miljoner dagliga användare

Nya användarsiffror för senaste anti-Instagram-appen BeReal: den franska tjänsten ska nu ha 10 miljoner dagliga användare. Och det är – kors i taket – dessutom officiella siffror. Visserligen postade på en jobbsida hos BeReal, men ändå.

Vi får dessutom veta att målet är 100 miljoner användare. Inom en… inte specificerad tidsperiod.

Det gör oavsett att jag kan fundera och spekulera lite kring siffrorna.

10 miljoner gör att det ännu en gång går att dra en Clubhouse-parallell. Även om jämförelsen haltar (Clubhouse har mest pratat veckoanvändare och fanns länge bara för iOS) så ligger BeReal på Clubhouse-nivåer användarmässigt efter ungefär lika lång tid från det stora genombrottet.

Och det i sin tur gör att jag är… lite tveksam till målet 100 miljoner. Det finns absolut potential att växa mer – inte minst tack vare all hype som omger appen just nu – men jag misstänker att tillväxttaken kommer att börja synas rätt långt före 100 miljoner.

En stor utmaning är att BeReal är baserad på den sociala grafen: att se vad vänner gör. Precis det som var grunden i dagens största sociala plattformar i början. Men efter TikTok så har det svängt om allt mer mot intressegrafen, helt enkelt därför att våra vänner är… rätt tråkiga. Våra liv är trots allt inte jättespännande överlag och att se vardagsbilder är bara kul så länge.

Jag misstänker att BeReal rätt snart kommer att börja lägga till fler funktioner för att försöka bredda användningsområdet. Skapa anledningar att komma tillbaka till appen oftare än bara en gång om dagen. Med andra ord: bli lite mer som alla andra. Inte minst när Instagram har börjat testa en egen BeReal-kopia.

Ungefär det Clubhouse gjorde när tillväxten började mattas i takt med att alla andra kopierade dem.

Frågan är förstås vad då som finns kvar som anledning att använda just BeReal för att följa sina vänners liv – när apparna där man gör allt annat också har den funktionaliteten.

BeReal Rises to 10 Million Daily Active Users

”When Chipotle joined BeReal in April (one of the first major brands to do so), it shared reusable promo codes in its posts for a week. The first 100 people to use the promo would receive a free entree. Those codes were regularly redeemed in less than a minute. ”

BeReal är inte Instagram – eller?

Du måste be real på BeReal? Right? Right? RIGHT!?!? NO MORE INSTAGRAM!!!!

Ja, tydligen.

BeReal är om man så vill Clubhouse. Och då inte alls för att de är funktionsmässigt identiska (snarare tvärtom) och inte heller bara för själva nästa-stora-grej-hypen, utan för att de har haft ganska identiska utvecklingar. Först hände inget, sen hände inget, sen köpte nån en hockeyklubba i början av 2022. Helt plötsligt exploderade appen.

Ja, relativt sett. Jag har sett siffror på åtta miljoner aktiva användare och 20 miljoner nedladdningar. Jättesiffror, men samtidigt rätt långt ifrån de andra sociala plattformarna. Ganska exakt Clubhouse-nivå, dessutom. Och en Clubhouse-parallell till: allt går i ett hysteriskt tempo. Som att användare redan börjar klaga på att andra använder plattformen fel.

Poängen med BeReal är man varje dygn har två minuter på sig att ta en bild. En snabb vardagsbild snarare än en pixelpushad Insta-bild eftersom man inte på förhand vet när tidsfönstret öppnar sig. Ja, det är åtminstone ursprungsidén, men det verkar som att det går att runda det här och lägga ut sin mitt-i-natten-bild när som helst på dagen. Gott om tid att hinna skaffa sig ett roligare liv. I alla fall i bilden som man BeRealar ut.

Det har alltså redan fått BeReal-puristerna att gå i taket. Så får man inte göra! Fusk! Dessutom – tydligen – ett avtalsbrott. Mot det sociala kontrakt man tydligen ingår när man börjar använda BeReal. Enligt åtminstone en BeReal-användare.

Så vi pratar alltså om ett enskilt exempel här, men det lär finnas fler. Betydligt fler. För så är det på alla plattformar. På LinkedIn mer än på de flesta andra. LinkedInfundamentalistpoliser galore.

Problemet är bara det att, tja, det finns ungefär lika många anledningar att använda en tjänst som det finns användare. Gränstänjare som inte alls gör som man ”ska” (och som därmed utvecklar en tjänst). Framförallt inte som en enskild fundamentalistpolis anser att man ska göra.

Visst kan man ha alla möjliga åsikter om innehåll som publiceras i en specifik plattform, men frågan är hur mycket bra innehåll vi går miste om därför att människor lägger tid på att gnälla på vad andra gör. Eller inte gör.

Stop using BeReal like Instagram

Some of you are using BeReal exactly the way it was intended to be used. For that, I applaud you. But some of you are using it in a very, very wrong way. You people know exactly who you are. For those unfamiliar, BeReal is a social network that’s an anti-social network in many ways.

 

Sök/SEO

TikTok-ägaren Bytedance släpper fristående sökapp

Nytt söksteg för TikTok: en fristående sökapp.

För ett par veckor sedan kom uppgifter om att unga har slutat googla och allt mer använder sociala medier för att söka. Kort sagt att den självklara mentala kopplingen mellan ”sök” och ”Google” inte alls är lika självklar hos människor som inte minns en värld utan smartmobiler och Snapchat. Kanske inte ens utan TikTok. Inte så att det här fenomenet är helt nytt i sig – det har det pratats om tidigare – men den här gången var källan till uppgiften… Google. En egen undersökning som konstaterade just den här trenden (se artikel jag skrev om det här i ett större perspektiv).

Vad det kort sagt handlar om är att man söker i den plattform där man hänger och gör allt annat. Som Instagram. Eller TikTok.

I Kina ska sökfunktionen i TikToks systerapp Douyin redan ha en halv miljard månadsanvändare, vilket gör den till en riktigt seriös konkurrent till Kinas Google Baidu. Inte konstigt att Bytedance nu vill växla upp sina ambitioner inom sökområdet alltså.

Så ja. Det handlar inte om att TikTok släpper en sökapp utan det är moderbolaget Bytedance som nu har lanserat appen Wukong för den kinesiska marknaden. Inget som kommer att bli aktuellt för oss. Än, ska väl sägas.

För samma trend är som sagt väldigt tydlig även här. Den stora skillnaden är att Bytedance än så länge har hållit sig bort från att släppa en massa fristående appar till vänster och höger och istället fokuserat helt på TikTok. Om man så vill: de behöver inte släppa testappar i väst, eftersom de gör sitt testande på hemmamarknaden. Men det visar oavsett på Bytedances sökambitioner – som vi garanterat bara har sett början på här. Det är med andra ord inte bara Youtube som Bytedance Google-konkurrerar med.

(Dessutom ska Wukong tydligen vara en annonsfri app som bara har en sökruta. Inget annat. Hmm… har för mig att jag har sett något liknande i vår del av världen någon gång. Någon som minns?)

ByteDance Launches New Search App ”Wukong”

ByteDance, the Beijing-based parent company of TikTok, has launched a brand-new ”Wukong Search” app, as reported by Tech Planet on August 23. This product focuses on providing users with an ad-free search experience, similar to Quark, a search app released by Alibaba. The app’s interface features a simple style and design.

 

Detaljhandel/e-handel

Nike har omsatt 185 miljoner dollar på NFT:er

185 miljoner dollar. En hyfsat stor hög pengar. Och så mycket som Nikes NFT:er har omsatt enligt en sammanställning av Dune Analytics.

Och jag kan väl säga att jag har dålig koll på temperaturen när det gäller just NFT-omsättning överlag. Men några tankar kring det här oavsett.

NFT:er är det blockkedjebaserade format som är tänkt att kunna vara den digitala motsvarigheten till den fysiska världens begränsade utgåvor. (Främst) digitala föremål som finns i en begränsad mängd alltså, till skillnad från vanliga digitala saker som för det mesta kan kopieras hur många gånger som helst. Det var dessutom ett format som var galet trendinne under 2021, men som sedan dess har hypeat ut.

Men att en hype dör ut måste förstås inte betyda att själva fenomenet eller tekniken går samma väg. Många gånger kan det vara precis tvärtom. När det inte längre är trendigt att prata om så börjar istället användningen och intäkterna ta fart. Det är väl lite för tidigt för att säga hur det på sikt kommer att gå för NFT-formatet, men flera stora företag har oavsett hoppat på tåget för att åtminstone testa. Som Meta. Och just Nike.

För Nike tog saker och ting på riktigt fart när de köpte virtuella sneakers-tillverkaren RTFKT i slutet av 2021. Det ledde sedan till att Nike lanserade sin första NFT med RTFKT i början av februari i år. Med andra ord antar jag att intäkterna på 185 miljoner är det som Nike har dragit in på NFT:er totalt sedan dess.

Jämför vi med att Nike totalt sett omsatte 44 miljarder dollar under hela förra året så är 185 miljoner på ett halvår inte tokmycket. Men det är som sagt var heller inte ingenting. 93 miljoner kom från själva försäljningen och 92 miljoner från royalties när föremålen sedan såldes vidare (ungefär som att låtskrivare får pengar varje gång en låt spelas). Och just andrahandsförsäljningen av Nikes NFT:er ska sedan totalt sett ha dragit iväg till 1,3 miljarder dollar. Vilket är… ännu mindre ingenting. Till och med väldigt väldigt mycket.

Nike är inte ensamma om sitt NFT-säljande, men ligger däremot långt före övriga varumärken i NFT-toppen enligt sammanställningen. Här hittar vi fler klädmärken som Gucci och Adidas, men också Budweiser och Time Magazine.

Så NFT:n kanske har hypedött, men verkar tuffa på bra under radarn. Återstår att se hur framtiden ser ut när allt fler av de stora onlineplattformarna på olika sätt bygger in NFT-stöd. Och sänker därmed tröskeln för anammandet av tekniken rejält.

NFTs Turn Out to Be a Great Channel of Revenue for Businesses, Ask Nike – NFTgators

Call it FOMO or just a passing fad, but businesses like Nike, Dolce & Gabbana, Tiffany, Gucci, and Adidas are reaping millions from NFTs.

Walmart kan lansera influencerplattform

Vad är det mest självklara du kan shoppa hos USA:s detaljhandelskedja Walmart? Precis. Influencers förstås!

Ja, det är åtminstone vad information som Reuters har kommit över ser ut att peka på. Varumärkesregistreringar av Walmart som ser ut att peka på något som känns väldigt mycket som en influencer marketing-matchningsplattform. Ett ställe där företag kan söka bland influencers och ”köpa” ett samarbete. Kanske också det omvända som finns hos flera liknande tjänster: möjlighet för influencers att shoppa företag som man vill samarbeta med.

Baserat på uppgifterna så skulle det kanske till och med röra sig om en bredare hubb, där sociala stjärnor kan sälja sina tjänster och produkter bredare till företag som vill ha hjälp med sin marknadsföring.

Oavsett tanken som Walmart har med sin satsning (ja, OM det nu överhuvudtaget är en satsning – bara för att man registrerar varumärke så måste det inte bli något förstås) så är det just nu ett rätt tydligt tecken i tiden: att e-handlare satsar allt mer på det sociala. Och då inte bara på att arbeta mer aktivt med marknadsföring i eller via sociala medier, utan att det sociala blir allt mer integrerade delar i själva upplevelsen och erbjudandet.

Som att låta influcencers bli kombinerade marknadsförings- och försäljningskanaler under sitt eget varumärkesparaply.

Walmart Explores Matchmaker Marketplace For Social Media Influencers | ESM Magazine

Walmart may launch a platform that will use social media influencers to help the retailer and its 100,000 third-party sellers promote their goods and services online, according to trademark filings. Walmart filed trademarks for ’Walmart Creator’ and ’Walmart Creator Collective,’ which would provide social media consulting and ’the promotion of goods and services of others through influencers,’ according to the 27 July documents seen by Reuters.

Instacart gör det möjligt att låta kändisar stå för inköpslistan i mataffären

Ha. Härligt nytt initiativ från Instacart: Carts. En samling med kurerade inköpslistor, typ. Listor som har kurerats av ”offentliga personer, influencers och handlare”.

Vi kan väl tänka oss att det som främst kommer locka är kändisars listor.

Instacart-kunder kan med andra ord börja shoppa som en kändis. Inköpslista by influencer. Eller nåt.

Instacart is enlisting celebrities and influencers to make your shopping list – in case that’s helpful

Instacart customers who know they need sustenance but don’t know what to buy will soon be able to browse suggestions from celebrities. Beginning today, the company is rolling out product collections curated by public figures, influencers, and retailers for customers to shop from.

Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Kanske också intressant

Av Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.