Kategorier
AI - Artificiell intelligens Allmänt digitalt AR/VR Mobilt Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 35 2022 – del 3

Youtube testar att göra det enklare för kanaler att sprida sitt innehåll. Youtube lägger till fler verktyg för liveströmning och mer statistik. Kinesiskt företag utser världens första AI-robot-VD. iOS går om Android i USA. Amazon uppges arbeta på ny tjänst för att rikta annonser.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Strömmade medier

Netflixs reklamabonnemang kan släppas redan i november för att hinna före Disney

Före sommaren meddelade Netflix att de kommer att släppa ett billigare reklamfinansierat abonnemang för att försöka få fart på tillväxten och bättre möta den allt tuffare konkurrensen. Nu verkar det som att att Netflix har tidigarelagt premiären för det nya abonnemanget. Från att tidigare ska ha kommit mot ”slutet av året” så kommer uppgifter att det kan komma redan i november (vilket… fortfarande är slutet av året, men lite mindre mot slutet av året än de flesta trodde).

Anledningen i så fall? Därför att även Disney är på gång att introducera ett reklamabonnemang. Netflix vill helt enkelt hinna före.

Det visar med andra ord hur svettig Netflix upplever att konkurrensen från Disney+ är.

Netflix’s cheaper ad tier could arrive earlier than expected

Netflix’s cheaper ad tier could come earlier than expected; Netflix execs told ad buyers the launch date would now be November 1, 2022.

Youtube testar att göra det enklare för kanaler att sprida sitt innehåll

Nytt test från Youtube: skapa kampanjer direkt i Youtube Studio istället för att gå via Google Ads.

Nu ska jag säga att jag har dålig koll på hur meckigt det är att gå omvägen via Ads, men varje steg som gör det enklare att utföra handgrepp är förstås bra.

Youtube vill med andra ord sänka tröskeln för Youtubare att få synlighet på sitt innehåll. Ja, göra det enklare att köpa synlighet. För det är förstås det sistnämnda som är hela baktanken från Google: för bara några år sedan började Google särredovisa annonsintäkterna för just Youtube. Anledningen då var att tillväxten för de vanliga sökannonserna började hacka medan Youtubes intäkter växte så de knakade – även om de var betydligt lägre än sökannonsernas.

I kvartalsrapporterna under 2022 är det istället Youtube som har börjat känna av den allmänna motvinden för världen i allmänhet och annonsering i synnerhet. Genom att göra det enklare att köra annonser i Youtube – och visa upp möjligheten som en egen avdelning direkt i Studio – så hoppas Google förstås kunna vända den utvecklingen.

YouTube’s Testing a New ’Promotions’ Tab in YouTube Studio to Make it Easier to Promote YouTube Content

The integrated option could simplify the YouTube promotions process.

Youtube lägger till fler verktyg för liveströmning och mer statistik

Dags för Youtube att lägga till mer funktionalitet kring livesändningar och bjuda på mer statistik:

Moderera chattar direkt i Youtube Studio och Live Control Room: Det blir nu möjligt att hantera alla delar av en livesändning direkt via Youtube Studio eller Live Control Room. Det innebär numer också funktionalitet som att schemalägga, hantera och redigera livesändningar samt saker som just att moderera livechattar (komplett med stöd för exempelvis omröstningar). Rullas ut rätt omgående.

Vanliga Youtube-appen får mer statistik: Statistik som tidigare enbart fanns tillgänglig via Studio Mobile flyttar nu in i vanliga Youtube-appen.

YouTube Adds Metrics To Main App, + New Way To Manage Livestreams

YouTube creators can now monitor more metrics in the main app, and manage livestreams from one convenient location.

E-sport ny gren i Finnkampen

Ny gren i Finnkampen: e-sport! Så nu kan vi äntligen spöa finnarna i… typ…. Minecraft. Ja, eller kanske inte just Minecraft, men ni fattar.

Och i vilken traditionstung och klassisk sportarena ska detta historia tillfälle gå av stapeln kanske du undrar? Hos… Ikea. Den nya citybutiken i Gallerian i Stockholm. Because Ikea.

Så, ha! Hemmaplansfördel!

Historiska beskedet – e-sporten blir en del av Finnkampen: ”Känns fantastiskt”

Finnkampen kommer för första gången någonsin välkomna e-sporten i år. Under helgen kommer det gå att se landslagen på Ikea i Stockholm. – Det känns ju fantastiskt och det är viktigt för e-sporten att få synas, berättar Fredrik ”Jaegarn” Kempf, förbundskapten för svenska landslaget.

 

AI – artificiell intelligens

Kinesiskt företag utser världens första AI-robot-VD

Hur skulle det kännas om chefen var en robot? Den frågan har ställts hypotetiskt en drös gånger genom historien vid det här laget, särskilt senaste åren. Nu slutar frågan vara hypotetisk för de anställda på det kinesiskt mobilspelsföretaget NetDragon Websoft. Företaget har nu anställt en ny VD för ett av dotterbolagen: Tang Yu. En AI-robot. Tydligen världens första AI-robot-VD och det låter väldigt troligt.

Så ja. Tang Yu ska vara en ”AI-stödd virtuell människa” och alltså tydligen inte bara vara en algoritm i en dator någonstans, utan ha en robotkropp.Som jag fattar det åtminstone. Jag har ännu inte sett en bild eller video på den nyanställda VD:n.

Vad förväntas då Tang Yu göra? ”Stötta” beslutsfattande i den dagliga verksamheten och bidra med ett ”mer effektivt riskhanteringssystem”. Det innebär också att Tang Yu förväntas ”spela en kritisk roll i utvecklingen av talanger” och ”säkerställa att alla anställda har en rättvis och effektiv arbetsplats”. Dessutom ska den nya VD:n sidekicka företagets styrelse som realtidsdatacenter och analysverktyg.

Så, tja, ungefär det som en VD i allmänhet förväntas göra.

https://interestingengineering.com/innovation/chinese-company-humanoid-ceo

 

AR/VR

Apple varumärksskyddar Reality One, Reality Pro och Reality Processor

Så kan vi nog nu vara nästan helt jättesäkra på att Apples kommande/förväntade/troliga AR/VR/MR-set får namnet ”Reality One”. Bloomberg har nosat upp en varumärkesskyddsansökan där Apple (via några omvägsföretag för att maskera att det är Apple som står bakom) som innehåller precis det namnet. Produkten som ska få namnet är dessutom inom VR- och AR-området – mer specifikt på glasögonområdet.

Men inte bara det: i ansökan finns dessutom namnen Reality Pro och Reality Processor. Det förstnämnda känns som att Apple ser framför sig samma modellfamiljsstruktur som numer i praktiken är de facto norm för Apples hårdvaror: en konsumentversion och en proffsversion.

Reality Processor tyder i sin tur på att Apple siktar på att egenutveckla komponenter även för sina AR/VR/MR-glasögon och -visir.

Om nån vecka är det dags för Apples nästa hårdvaruevent när vi… garanterat inte alls kommer att få några glasögon från Apple. Men det börjar på riktigt kännas som att Apple faktiskt är redo att öppna en ny hårdvarukategori i produktportföljen rätt snart. Även om jag har svårt att tro att det blir redan i år.

Trademark filings point to ’Reality’ branding for Apple’s mixed reality headset

Trademark filings for ”Reality One,” ”Reality Processor,” and ”Reality Pro” have surfaced, potentially indicating the name of Apple’s upcoming mixed reality headset and its processing chip.

 

Mobilt

iOS går om Android i USA

Ett lite historiskt skifte: iOS är nu större än Android i USA för första gången sedan 2010. Med tanke på att Android släpptes 2008 så är det nära nog första gången sedan de två operativen för första gången började konkurrera på riktigt.

Ja, nu är det inte officiella uppgifter eftersom… det är svårt att få fram. Istället handlar det om uppskattningar från Counterpoint Research som regelbundet följer smartphoneförsäljning runtom i världen. Uppgifter som ska tas för vad de är alltså.

Men helt orimligt är det inte. USA är överlag ett stort iOS-land och försäljningsuppskattningar senaste åren har pekat på att iPhonen knaprat allt mer i Androids marknadsandelskaka. Det handlar heller inte om att alla nya kunder väljer iOS, utan också att det är har varit flöde av användare mellan Android och iOS ett tag nu som varit större än åt andra hållet.

Så det här är alltså kanonkul nyheter för Apple! (Ja, oavsett om Apple har nått exakt 50 procent så är de allt starkare på hemmaplan.)

Men frågan är om det egentligen… inte är lite dåligt för Apple.

Apple och iOS är nummer två i praktiken överallt. Däremot är de den mobiltillverkare som har tjänat överlägset mest pengar på sin försäljning – även när de inte alls sålt i närheten lika många mobiler som exempelvis Samsung. Det har gjort att Apple – trots att de är världens största börsföretag – ha kunnat sälja in bilden av sig själva som en underdog.

Det är bland annat det som Apple hade som ett av argumenten i rättegången mot Fortnite-utvecklaren Epic Games: ”Vi har inte monopol, man kan välja något annat mobiloperativ – och vi är för övrigt inte ens störst”.

Nu kommer det bli ännu svårare för Apple att hitta argument för sin inte-ett-monopol-argument. Och få det ännu tuffare i diskussionerna med dem som vill reglera skiten ur företaget.

There are more iPhones in use in the USA than Android phones | AppleInsider

Given the longevity and user retention of the iPhone, new research says just over 50% of active smartphone users in the US are on iOS.

Google stoppar Truth Social, men släpper in Parler i Google Play igen

I veckan hette det att Google ”blockerade” Donald Trumps sociala plattform Truth Social från att lansera sin Android-app, men det handlade snarare om att Google inte godkände appens planer att hantera moderering. Google tyckte helt enkelt att Truth Social inte hade presenterat tillräckligt bra rutiner för att hantera framförallt inlägg som innehåller hot om fysiskt våld eller som uppmanar till våld. Appen ansågs alltså bryta mot Google Plays användarvillkor.

Google blocked Truth Social, will Apple be next?

Google’s decision to block Truth Social on the Play Store over content moderation issues raises the question as to why Apple hasn’t taken similar action over the iOS version of the app

Det återstår alltså att se när det kan bli aktuellt för Android-användare att trutha. Och även om Googles drag kan få Apple att se över sitt beslut att tillåta appen i Appstore.

Men nästan samtidigt som Truth Social stoppades från Google Play så släppte Google in en annan högerapp igen: Parler. Ett och ett halvt år efter det att den plockades bort i samband med upploppet mot Capitolium.

Parler ska alltså ha åtgärdat ungefär samma brister som Google nu anger som anledning till att Truth Social inte släpps in. Så på så sätt egentligen inte så konstigt. Det som däremot är lite märkligt är att det kommer nu.

Även om Parler plockades bort från Google Play så har det gått att installera Android-appen direkt från Parlers sajt. En gissning är att det inte har lett till tokstort nedladdande och att Parler vill finnas på det enda ställe som i praktiken räknas för att att få Android-användare att installera en app. Men det som är märkligt är att det har tagit så lång tid. Det känns med andra ord mest som att Parler till slut tvingades svälja sin stolthet och vika sig för det förhatliga Big tech. Något som lär ha svidit rätt rejält. Och som säkerligen kommer leda till kritik från kärnanvändarna.

Google brings Parler back to Google Play Store

The conservative-focused Twitter-like app had been removed after the Jan. 6 Capitol attack.

 

Övrigt

Amazon uppges arbeta på ny tjänst för att rikta annonser

Apple och mer och mer Google har gjort livet surt för annonsörer med sina begränsningar gällande appspårning och spårning via tredjepartskakor. Lägg till GDPR och krav på samtycken så blir saker och ting ännu jobbigare. Nu uppges en av de tunga annonsspelare jobba på en ny lösning att kunna erbjuda riktade annonser trots de här begränsningarna: Amazon.

Enligt uppgifter så håller Amazon på att ta fram en ny tjänst inom ramen för sin molnverksamhet AWS. Bastion, som tjänsten ska heta, är en form av datapool som gör att företag åtminstone delvis (och i teorin) ska kunna byta data med varandra. Att det alltså ska gå att använda tredjepartsdata från andra tjänster för att rikta annonser.

Bastion ska fungera så att företag har möjlighet att se den del av poolen som överlappar med ett annat företag eller en annan bransch för att på så sätt avgöra om det är någon idé att annonsera där. Exemplet som ges i artikeln är att en detaljhandlare kan se hur många av deras återkommande kunder som använder en viss strömningstjänst för att sedan fundera på om de ska rikta annonser mot nya eller återkommande kunder där.

Så det är med andra ord inte riktande av annonser baserat på direkt individdata, utan aggregerade och anonymiserade kluster. Det låter med andra ord som att Amazon jobbar på något som väldigt mycket påminner om Googles tredjepartskakeersättare Topics.

Återstår att se hur Bastion kommer att fungera i praktiken när det släpps. Och vad tjänsten kommer att heta. Och om den överhuvudtaget kommer att släppas.

https://www.theinformation.com/articles/aws-preps-bastion-cloud-service-for-advertisers

Japans digitalminister vill slopa användningen av disketter och cd-rom-skivor

Nu är japanerna så där långt framme igen. Japans digitalminister vill ta ett stort digitaliseringskliv: skrota en lag som kräver att japaner använder diskett eller cd-rom när de behöver skicka in digitala underlag till myndigheter.

Japan arbetar på att rulla ut ett nationellt ID-kort som då förstås också ska kunna gå att använda för att identifiera sig online. En statlig motsvarighet till BankID. Men så finns det alltså en lag som definierar vilka tekniker som japaner ska och får använda för att skicka in digital data. En lag som vid det här laget har… några år på nacken. Så pass att nymodigheter som att ladda upp filer via internet inte finns bland alternativen som räknas upp. Vilket då innebär att det inte är tillåtet.

Ja, rent formellt, åtminstone. Men en lag är en lag och det är lite dumt om man bygger hela sin digitaliseringsstrategi på något som bryter mot lagen. Definitivt om man är del av den apparat som tar fram och stiftar lagar.

Rätt spontant tänker jag att det kanske inte är en lag som kommer bli… jättesvår att ändra. Å andra sidan lär det krävas ett rätt noggrant jobb med formuleringarna. Det är ju bra om man inte målar in sig i ett hörn en gång till.

Japan to change laws that require use of floppy disks

Digital minister will drive change because, in theory, uploading info to government isn’t allowed

Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Kanske också intressant

Av Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Plattform för samtyckeshantering av Real Cookie Banner