Kategorier
Detaljhandel/e-handel Sociala medier Spaningar

Digitala spaningar vecka 35 2022 – del 2

Twitter rullar ut knapp för att redigera tweets. Twitter rullar ut Circle till alla användare. Shopify börjar bråka med Amazon. Pinduoduo släpper Shein-utmanare i USA.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sociala medier

Twitter

Twitter rullar ut knapp för att redigera tweets senare i september

OHMYGODITISFINALLYHAPPENINGSICANTBELIEVEIT!!!!

Ja, eller nåt. Men nu är dagen D som man nästan aldrig trodde skulle komma nästan här: Twitter lägger till knapp för att redigera en publicerad tweet (du har 30 minuter på dig från publiceringen att ändra). Den läggs åtminstone till senare den här månaden.

Det som Twitter har pratat om ett tag nu har alltså till sist landat. Men det innebär också att funktionen också är försedd med samma brasklapp som Twitter har viftat med tidigare i samband med funktionen: den blir bara tillgänglig för Twitter Blue-användare. Du måste kort sagt betala för att kunna redigera dina tweets.

Det innebär också att… svenska användare inte kommer att få funktionen. Twitter Blue finns i dagsläget bara i en handfull länder (USA, Australien, Kanada och Nya Zeeland) och eftersom kravett på redigeringsknappen är en Twitter Blue-prenumeration så återstår det att se vad det innebär för Sverige. Finns ännu inga besked om när det kan bli aktuellt med en bredare utrullning av Blue.

Twitter rolling out edit button, first to Twitter Blue subs

The purpose of the Edit Tweet feature is to ”give people a short period of time to fix things like typos, add missed tags, and more” on Twitter

Twitter rullar ut Circle till alla användare

Ny funktion i Twitter: Circle. Ja, eller det är rättare sagt ett test som nu görs till en permanent funktion. Alla twittrar kan därmed välja ut en mindre grupp användare för sina tweets.

Circle funkar ungefär som motsvarande funktion på andra plattformar. Förutom de allmänna synlighetsalternativen när du publicerar en tweet så kan du nu också bygga upp din egen cirkel av användare – upp till 150 – och välja att bara visa tweeten för dem.

Mycket ännu ett initiativ från Twitter att försöka adressera problemet med hat- och trakasseriinnehåll. Kort sagt jobba med problemet med dålig stämning. Men det är säkert också ett sätt för Twitter att få fler att vilja twittra genom att erbjuda en möjlighet att bara låta en mindre grupp twittrare se vad du lägger ut – och inte hela världen.

Now everyone can use Twitter Circle to keep certain posts private

Twitter Circle is now available to everyone on the platform. The feature lets users add up to 150 people to their Circle, allowing them to share tweets with a smaller group of people.

Truecaller

Truecaller satsar på stor uppdatering av sin iOS-app

Ett av Sveriges numer tyngsta och mest förbisedda techbolag är Truecaller (förbisedda mest för att de är stora i ett ointressant land i Långtbortistan). Men av Truecallers 320 miljoner användare så ska i runda slängar 75 procent av dem finnas i Indien – eller sisådär 250 miljoner. Det i sin tur innebär att Truecaller har nästan en femtedel av alla människor i 2020-talets viktigaste tillväxtmarknad som sina användare och kunder. Det firar Truecaller med att uppdatera sin iOS-app.

Och… det var kanske den största icke-nyheten den här veckan (månaden, året, infoga valfri tidsperiod). Tänker du kanske.

Inte ens att det faktum att det handlar om en rätt stor uppdatering, med nära nog omskrivning från grunden, lär göra nyheten särskilt mycket mer spännande. Definitivt inte med tanke på att det ska beröra runt 5 procent av Truecallers alla användare. Det är så få iOS-användare som kör Truecaller.

Men det finns faktiskt en intressant sak här – i en större kontext. Som säger en del om Indien.

Truecaller har alltid varit en Android-historia. En naturlig följd av att Truecaller främst har riktigt in sig på tillväxtmarknader. Länder där Android-mobiler dominerar totalt. Billiga Android-mobiler, dessutom.

Indien är med andra ord långtifrån Apples största marknad. Det märks inte minst i Apples finansiella redovisningar, där världens näst största och fjärde största land befolkningsmässigt (Indien och Indonesien) klumpas ihop med ett gäng andra länder i en allmän ”Asien”-slasktratt medan Japan får en helt egen redovisningsrad. Apple jobbar hårt på att bli en större spelare i just Indien, men eftersom Apple inte särredovisar Indien-siffrorna så vet vi inte exakt hur det går.

Att Truecaller nu har känt att det är dags att ge iOS-appen ett rätt lyft – och enligt Truecaller själva därmed lyfta iOS-versionen till samma nivå som Android-appen – trots att den är så försvinnande liten totalt sett kan ge ledtrådar om att det börjar röra på sig för Apple i landet. Att fler och fler faktiskt börjar få råd med en iPhone.

Samtidigt skvallrar iOS-lyftet också om att Truecaller nu på allvar tänker försöka bryta sig in i USA – ett riktigt iOS-fäste.

Truecaller’s iOS update improves call and spam detection

Truecaller released a major update to its eponymous iOS app – touting better spam detection, faster performance, quick onboarding and a smaller app size.

Övrigt sociala medier

Made with friends – gör dina vänner till dina personliga paparazzis

Ha, ännu en ny social-tjänst som sätter en twist på de vanliga sociala medierna: Made with friends. Låt dina vänner skapa innehållet om dig – i din profil. Den osminkade sanningen om dig – som dina vänner ser dig.

Nu finns inte Made with friends än, men i samband med att utvecklaren bakom tjänsten, TTYL, gör sig redo att ta in nytt kapital så fick världen också tjuvkika på den nya appen. En app som är en fortsättning på TTYL:s app Poparazzi.

Poparazzi är ungefär vad den heter: en app där dina vänner uppmanas att dela bilder på dig. Tanken är alltså att profilen byggs upp av innehåll från andra än personen som äger profilen. Med Made with friends lägger TTYL till fler format som också kan delas, som videos eller svar på frågor.

Made with friends ser dessutom ut att ha stöd för att dela till andra tjänster – som Instagram. Kort sagt har TTYL varit smarta nog att bygga in lite growth hacking i tjänsten.

https://techcrunch.com/2022/08/30/following-its-series-a-poparazzis-team-is-readying-a-new-social-app-that-goes-beyond-photos/

AquaApp – en chattapp för undervattensbruk

Har du alltid tyckt att det är jobbigt att du inte kan chatta med vänner när du är under vatten? Grattis! Nu löser den nya sociala plattformen AquaApp det problemet. En chattapp för undervattensbruk.

Det handlar helt enkelt om en chattapp tänkt för dykare och andra som befinner sig några meter ned under havsytan, där vanliga mobilsignaler inte fungerar. Detta tack vare att AquaApp gör en delfin: använder ljudsignaler istället för radiovågor för att skicka data mellan enheter.

AquaApp ska dessutom fungera med vanliga smartmobiler, så att det alltså inte krävs någon avancerad specialutrustning för att få till undervattenschattandet. Ja, så länge som mobilen är vattentät på dykdjupet.

Nu handlar det dock inte om en stor kommersiell apprelease utan ett experiment från University of Washington. Mer en POC än något annat, alltså, och därmed inte direkt en stor Facebook-utmanare (även om vi utgår från att Meta kommer att börja testa en AquaApp-kopia under nästa kvartal). Men det är oavsett ännu ett intressant exempel på hur, förhållandevis enkel digitalisering kan vara: tänka lite nytt och slå ihop två befintliga lösningar som använder befintlig teknik som till stor del redan finns hos användarna.

Eller som Smoke City hade sagt: this must be underwater love.

(Sen kan vi förstås fråga oss hur smidigt det är att försöka skicka en SEUPPFÖRHAJENBAKOMDIG-text på tio meters djup, men det är en annan historia.)

Finally, an underwater messaging app

Researchers at the University of Washington made an underwater communication app that uses sonic signals to pass messages to your submerged friends. AquaApp’s code is open source and free to use.

 

Detaljhandel/e-handel

Shopify börjar bråka med Amazon

In the beginning var Shopify och Amazon rätt nöjda på varsin kant. Amazon tog hand om de större e-handlarna medan Shopify sög upp de små – de som bara var ute efter en egen, enkel webbshop. Med allteftersom åren har gått så har de närmat sig varandra och de senaste åren har de rätt oblygt klivit in på varandras planhalvor. Nu verkar Shopify tycka att enough is enough – de varnar sina kunder från att anända Amazons nya Buy with Prime-funktion.

BWP är en funktion som gör det möljigt att få in lite Amazon-funktion på externa sajter. Det gör helt enkelt att kunder kan använda sina Amazon-konton för att handla, något som är tänkt att sänka tröskeln. Lite som funktionerna som gör det möjligt att logga in med Google-, Meta- eller Apple-konton istället för att skapa ett helt nytt konto på en sajt.

Men – aha! – det finns en baktanke har Shopify insett. Amazon kan på så sätt sno sajternas kunddata. Vilket, okej, det var ingen större överraskning. Självklart är det hela poängen med att Amazon lanserade BWP.

Men enligt Shopify stannar det inte där: Shopify har också varnat sina kunder för att det bryter mot Shopifys serviceavtal, vilket i sin tur kan få ”kännbara konsekvenser” för handlarna. Saker som bedrägeri, leveransförseningar och felaktiga transaktioner.

Nu går Shopify inte så långt som att sparka ut de handlare som lägger till BWP-knappen i sina shopar och därmed alltså bryter mot användarvillkoren. Än, kanske ska sägas. Vi kan väl tro att det inte är färdigeskalerat i den här frågan.

Särskilt inte, som sagt, som de båda företagen vill lägga beslag på varandras kunder och inmutade områden. Ännu ett bevis på att pandemibaksmällan för e-handlare blir allt jobbigare.

Shopify Is Picking a Fight With Amazon

The company told its sellers that Amazon’s checkout service could steal customers’ data, lead to fraud, or saddle buyers with incorrect charges.

Amazon testar att använda polisstationer som paketutlämningsställen

Testar Amazon att använda polisstationer som paketutlämningsställen? Klart Amazon testar att använda polisstationer som paketutlämningsställen.

Woop woop, it’s da sound of da paketskåp.

Amazon tests using police stations as package pickup points

A pilot is underway at two locations in Washington DC.

Pinduoduo släpper Shein-utmanare

För ett par veckor sedan skrev jag om uppgifter att kinesiska e-handlaren Pinduoduo var på gång med en Shein-utmanare. Igår släpptes den: Temu.

Pinduoduo är, lite beroende på hur man räknar, Kinas näst största eller tredje största e-handlare. En jätte på en jättemarknad, alltså. Men precis som Kinas andra två stora e-handelsbolag Alibaba och JD.com så är det också i praktiken där som Pinduoduo är stora. Utanför Kina är fotavtrycket betydligt mindre – nära nog obefintligt på många håll. Här har lika kinesiska Shein lyckats desto bättre.

Shein är just nu det kanske hetaste modeföretaget och är tillsammans med TikTok i en väldigt exklusiv klubb med de kinesiska företag som blivit riktigt stora utomlands. Pratar vi internettjänster så består klubben dessutom av… förmodligen bara just TikTok och Shein.

Det vill Pinduoduo förstås gärna ändra på.

Nu är det förstås inte så enkelt som att bara bygga en tjänst och sedan vänta på att kulorna ska rulla in. En stor del av Sheins framgångsrecept har bestått i hyperlokala och hypersnabba kollektioner som framförallt har hittat hem till unga kvinnor. En väldigt attraktiv målgrupp. Men det har lika mycket bestått av en medveten satsning på social-området.

Mycket av det här är också vad som har gett Pinduoduo sin framgång. När JD och Alibaba satsade på storstäder och medelklass så riktade Pinduoduo in sig på låginkomsttagare i mindre städer och på landsbygden. Pinduoduo byggde in spelelement genom gruppshoppande som gjorde att kunderna kunde pressa priserna genom att gå samman och köpa en vara. Inbyggd growth hacking i checkouten, typ. Även hos Pinduoduo blev shoppingen därmed lika mycket underhållning som transaktion och i likhet med Shein så var en stor del av kunderna kvinnor.

Men när Pinduoduo nu ger sig ut i världen på riktigt – med USA som första destination – så väntar förstås rätt stora utmaningar. Förutom att det handlar om en helt annan marknad och en helt annan kultur så finns det som bekant redan tunga e-handelsspelare i USA. Och, ja, Shein är ju redan starka. Det komme med andra ord inte bli helt enkelt för Pinduoduo att sticka ut. Och överhvuudtaget nå ut.

Blir oavsett intressant att se hur Temu landar.

Pinduoduo-linked Cross-Border E-Commerce Platform Temu Goes Live

A new e-commerce website and mobile app that bears the same registered address as Pinduoduo went live on September 1, weeks after speculation that the Chinese agriculture-focused technology company will launch a cross-border service.

Alibaba siktar på att ge sig in i Europa med Lazada

Alibaba är Kinas största e-handlare och därmed en gigant på hemmaplan. I resten av världen har det däremot gått trögare. Företagets globala tjänst Aliexpress, som gör det möjligt att handla från kinesiska säljare, finns förstås, men det där riktigt stora avtrycket saknas. Det vill Alibaba förstås ändra på, inte minst i Europa. Nu ser det ut som att Alibaba är på gång att göra det på ett lite oväntat sätt: genom sitt varumärke Lazada.

Lazada är ett Alibaba-varumärke för den globala marknaden som vid det här laget har tio år på nacken, men som trots det fortfarande bara finns i sex länder. Sex asiatiska länder dessutom.

Att välja det framför det vanliga Alibaba-märket känns därför… lite mäkrligt. Visst, inte så att Lazada har någon form av negativt bagage, men heller ingen positiv varumärkesfördel. I båda fallen beror det förmodligen på att… typ ingen i Europa känner till det.

Visst kan det vara så att Lazada vid det här laget har bra upparbetade kontakter och logistikkanaler som gör det enkelt att fortsätta rida på det, men det är förmodligen ett litet steg att koppla ihop dessa formellt med Alibaba. Om Alibaba ville. Och det är nog framförallt det det handlar om.

Om jag skulle killgissa så tror jag att Alibaba villl göra en Shein. Alltså lansera ett varumärke som har få uppenbara kopplingar till Kina. Mörka att det handlar om ett kinesiskt varumärke, i skuggan av det handelskrig mellan USA och Kina som pågår för fullt. Men också kring det som har drabbat TikTok – oron att kinesiska företag spionerar på sina utländska kunder och användare.

Alibaba’s Lazada to take on Amazon, Zalando in Europe push

Lazada, which started 10 years ago, currently operates in six countries including Malaysia, Singapore, Thailand, the Philippines and Vietnam.

Alibaba lanserar nya B2B-shoppingeventet Super September

Vad gör man om verksamheten mot konsumenter börjar sacka? Man satsar på B2B förstås!

Precis så verkar kinesiska Alibaba har resonerat när man nu drar igång sitt nya shoppingevent Super September. En shoppingfest som vänder sig just till företagskunder.

Alibaba har lite satt ribban för shoppinghögtider med sin hysteriska novemberhappening Singles Day – en dag som dessutom sträcker sig över en period på 11 dagar. En Black Friday eller Prime Day upphöjt med den enorma kinesiska befolkningen.

Däremot har Singles Day börjat tappa fart senaste åren – även före 2022 års globala strulekonomi alltså. Lär inte bli bättre i år när precis det sistnämnda har slagit till med full kraft. Det här drabbar förstås också företagen, men Alibaba verkar oavsett tycka att det är ett lämpligt tillfälle att försöka piska upp samma shoppinghype på B2B-marknaden som Singles Day är för B2C.

No Title

No Description

Walmart breddar sitt hemleveransprogram med fler garageleveranser

Walmart fortsätter att bredda sitt hemleveransprogram med en ny leverantör: myQ. Ett företag som levererar smarta dörröppnare för garage. Samarbetet innebär att Walmart-kunder som beställer livsmedel kan låta buden öppna garagedörren och ställa in maten direkt i garaget. Har man ingen myQ-kontrollenhet så kan man dessutom få en sådan installerad kostnadsfritt.

Garageleveranser är i sig inte nytt, inte heller att Walmart har erbjudit den här typen av tjänster. Men det visar oavsett hur e-handeln bokstavligen talat flyttar allt längre in i våra hem. Det i sin tur leder till allt högre krav på att våra hem – både villor och flerfamiljshus – kan göra det enkelt att ta emot och kanske även returnera sina onlineköp.

Lägg till hela hybridjobbartrenden och att exempelvis allt fler cyklar så kan vi nog anta att kraven på såväl befintliga som kommande byggnader kommer att ändras en hel del.

Walmart’s in-home deliveries will soon work with myQ smart garage door openers

Next month, Walmart delivery people will be able to deliver your groceries and other household items into your garage using a myQ smart garage door controller.

Amazon lanserar nya logistiktjänsten Warehousing & distribution

Dags för Amazon att ta ännu ett logistiksteg med nya tjänsten Warehousing & distribution. En tjänst som gör det möjligt för säljare att använda Amazons disributionscenter som bulklager, inklusive möjlighet att låt Amazon automatiskt fylla på från distributionscentren till Amazons olika huvudlager för vidare leverans till slutkunden.

Amazon vill alltså förenkla för säljare som med den nya tjänsten slipper lägga en massa tid på logistikfrågor. Eller åtminstone kan lägga mindre tid på det. Lite av en autopilot för lagerhanteringen.

Och som av en händelse är det dessutom en chans för Amazon att kapa åt sig en ännu större kaka av den totala logistikapparaten – från första till sista steg. Och på så sätt knyta upp säljare ännu hårdare till Amazon. Och förstås därmed göra det så mycket meckigare att byta till någon annan. Eller ens välja någon annan också.

Amazon Warehousing & Distribution is company’s latest foray into logistics

Amazon just introduced a new service that will allow sellers to use Amazon warehouses for storage and distribution.


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *