Kategorier
Allmänt digitalt Digitalisering Ekonomi och finans Spaningar

Digitala spaningar vecka 43 2021 – del 3

Worldcoin villl ge bort kryptovaluta till alla människor på Jorden. Klarna och Stripe inleder samarbete. Tesla blir världens sjunde billjondollarföretag. Spotifys kvartalsrapport Q3 2021: över förväntan, nu 381 miljoner användare. Microsoft går om Apple som världens högst värderade börsbolag.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Digitalisering

Worldcoin villl ge bort kryptovaluta till alla människor på Jorden

Hur ser man till att kryptovalutor blir en angelägenhet för alla människor på planeten, inte minst för människor i de fattigare delarna av världen? Man ger bort kryptovaluta. Till alla människor på Jorden.

Det är det milt sagt ambitiösa målet för Worldcoin. Tanken är att alla ska kunna få ett gratis ”mynt” i Worldcoins egen valuta. Valutan delas ut via ”orbs”, silverfärgade sci-fi-klot, där användarna kan skanna sina ögon för att få sina gratispengar. Ögonskannandet ska inte bli bilder som sparas någonstans, utan ska konverteras till numerisk kod för att validera att en användare inte redan har checkat ut sina gratis worldcoins (bilderna ska heller inte kunna kopplas till en enskild individ eller ett enskilt konto). Pengarna lagras sedan som vanligt i en digital plånbok där de kan användas och plånbok ligger i det här fallet på kryptovalutan Ethereums blockkedjeinfrastruktur.

Så var kommer pengarna från då? På sedvanligt startupmanér från investerare, som Andreesen Horowitz. För någonstans handlar det förstås om att Worldcoin vill kunna tjäna pengar på det här initiativet.

Artikeln har en längre genomgång av upplägget och den tänkta tekniken och eftersom jag ska inte säga att jag helt förstår alla delar så kan det vara bra att gå in och läsa där. Och visst finns det förstås potentiell osäkerhet kring ögonskanning – som skulle kunna bli världens största databas över ögon och identiteter om det inte är lika vattentätt som Worldcoin beskriver det (och att de förstås säger sanningen). Och hela upplägget med människor som går runt med orbs och drar in kunder andas inte så lite potentiellt pyramidspel.

Men jag kan inte låta bli att älska hela initiativet trots allt. Ambitionen att demokratisera kryptovalutor, men framför allt också som ett sätt att faktiskt fördela välstånd rätt handgripligen. Finns förstås stor risk att det här inte kommer att ta vägen någonstans, trots att Worldcoin säger att de redan 100 000 användare och att artikeln därmed spekulerar i att den tillväxttakten skulle kunna göra att Worldcoin under sitt första år blir större än alla andra kryptovalutor sammantaget.

Hur det kommer att gå är det som vanligt framtiden som får utvisa.

Worldcoin launches a global cryptocurrency that will be given to every person on earth

Worldcoin is unveiling a new global cryptocurrency that will be given to every human on earth. It has raised $25 million at a $1 billion valuation. Coming out of stealth today, the company is unveiling a hardware device, dubbed an Orb, for the first time, along with testing data that suggests it could onboard its first billion people into crypto within the next two years.

 

Ekonomi och finans

Klarna och Stripe inleder samarbete

Ett milt sagt tungt nytt samarbete: svenska Klarna och amerikanska betalplattformen Stripe. Världens två största fintechstartups och dessutom världens tredje och fjärde högst värderade startupbolag överhuvudtaget slår alltså nu sina påsar ihop.

Vad det handlar om är att Stripe, som erbjuder betallösningar för handlare, nu gör det möjligt för sina kunder att lägga till Klarnas köp nu, betala senare-lösning. Få in kreditköp som betallösning utan att behöva skaffa separat avtal för det.

Som artikeln konstaterar så har Stripe-konkurrenter som Square och PayPal börjat steppa upp sina ambitioner rejält på kreditköpsområdet, men även jätten Amazon har börjat småtesta samma slags funktion. För Klarna är det förstås ett viktigt steg mot att skaffa sig en ännu större närvaro på den amerikanska marknaden.

Sen kan vi förstås här reflektera över vad den stora mängden ökade kreditköp kan leda till på sikt. Vi har ju haft stora ekonomiska kriser nära nog varje årtiondesskifte ett bra tag nu. Nästa kris (runt 2030?) kanske handlar om en smärtsam implosion av kreditköpsbubblan?

Fintech giants Stripe and Klarna partner on ’buy now, pay later’ as competition heats up

LONDON – Stripe and Klarna, two of the world’s biggest private fintech companies, are teaming up. Stripe said Tuesday it has agreed a strategic partnership with Klarna to offer the Swedish firm’s buy now, pay later payment method to its merchants.

Tesla blir världens sjunde billjondollarföretag

Så har världen fått sitt sjunde biljondollarföretag någonsin: Tesla. Efter Apple, Microsoft, Aramco, Amazon, Google och Facebook.

Biljondollargränsen nåddes tack vare jätteorder från hyrbilsföretaget Hertz (100 000 fordon i en beställning som ska vara värd 4,2 miljarder dollar). Vilket i sin tur kom efter Teslas senaste kvartalsrapport, där de rapporterade ett resultat som var bättre än väntat (som visserligen fick aktien att dippa, men hej).

Det i sin tur gör att Tesla nu är världens sjätte högst värderade börsbolag. Det innebär att Tesla nu för första gången är värt mer än Facebook. I skrivande stund har Tesla trillat under biljongränsen igen, men Facebooks värde just nu ligger runt 915 biljoner.

Ett skifte som rätt väl sammanfattar läget: Tesla har precis haft sitt bästa kvartal någonsin samtidigt som Facebook just nu har sin värsta PR-kris sedan Cambridge Analytica.

Senare ikväll är det dessutom dags för Facebook att visa böckerna för sitt Q2. Med tanke på hur mycket tokspö Snap fick av marknaden efter sin rapport, som kom in under förväntan, på grund av Apples appspårningsbegränsningar så kommer de vara väldigt mycket fokus på Facebooks siffror. Med tanke på att de flesta sociala plattformar drogs med i Snaps ras så är förväntningarna inte längre lika höga, men det finns fortfarande rejäl fallhöjd. Jag misstänker dock att Facebook har klarat av parera utmaningen rätt bra även under det första hela kvartalet med sämre spårningsmöjligheter.

Tesla surpasses $1 trillion market value

Tesla’s market valuation hit and then surpassed the $1 trillion mark Monday, a milestone reached by the company 11 years after it became a publicly traded company. It also puts Tesla in select company with Apple, Amazon, Facebook and Google, all of which have market caps above $1 trillion.

Spotifys kvartalsrapport Q3 2021: över förväntan, nu 381 miljoner användare

Spotify fortsätter att växa – både vad gäller omsättning och användare. Förra kvartalet slutade med en omsättning som var bättre än väntat och den totala användarsiffran skrivs nu till 381 miljoner.

Omsättningen landade på 2,5 miljarder euro, vilket är 27 % bättre än för ett år sedan. Som vanligt är det de betalande användarna som drar in flest kulor, 2,2 miljarder eller 22 % mer än Q3 2020, men den stora överraskningen var ett rejält hopp upp för annonsintäkterna: 323 miljoner euro innebär en omsättning som var hela 75 % bättre än för ett år sedan. Här ska satsningen på poddar vara den enskilt största framgångsfaktorn.

Nu var 2020 förstås inte ett normalt år – inte heller för annonsmarknaden – så vi ska vara lite försiktiga med att dra allt för stora växlar på det. Men det visar att Spotifys annonsbusiness är ordentligt uppe på banan igen. Så pass att Spotify själva säger att de planerar att anställa ”hundratals” för att ”fortsätta driva annonsförsäljningen”. Skulle förstås kunna tolkas som att det går sådär och att Spotify behöver fler som kan få upp krisande försäljning, men här handlar det om att rida på en våg som går åt rätt håll.

Tittar vi sedan på användarna så innebär 381 miljoner 19 % fler än för ett år sedan. 172 miljoner betalande och 220 miljoner annonslyssnare. Jämfört med Q2 så är det 4 % fler betalande och 5 % fler annonsabonnemang. Som vanligt, alltså. Annonslyssnarna växer snabbast, men de betalande användarna står för största högen pengar. Men intressant nog så är ökningen 19 % både för betalkonton och annonskonton. Lika stora alltså. Återigen: 2020 etc. Men kan vara en viktig trend för Spotify. Betalavhoppen är visserligen upp jämfört med för ett år sedan, när avhoppsgraden låg på ”historiskt låga nivåer”, men ned jämfört med Q2. Spotify blir alltså bättre på att hålla kvar betalande användare.

De betalande användarna finns som vanligt mest i Europa (40 %) och i USA (29 %), men största tillväxten fortsätter komma från nya marknader. Framförallt börjar det rulla på allt bättre i Asien för Spotify.

I morgon är det dags för Apple att visa upp sina siffror och det hade förstås varit väldigt intressant att få lite uppdaterade Apple Music-siffror. Men, well, det kan vi nog glömma.

Spotify adds more subscribers, podcasts fuel ad rebound

STOCKHOLM, Oct 27 (Reuters) – Spotify Technology SA (SPOT.N) beat Wall Street estimates for third-quarter revenue as more paid subscribers signed up for its premium service and advertisers lined up to air ads in between music and podcasts. Premium subscribers, which account for most of the company’s revenue, hit 172 million, just beating analysts’ expectations of 171.7 million.

Microsoft går om Apple som världens högst värderade börsbolag

I veckan var det dags för kvartalsrapporter från nästan alla de stora techbolagen. Som Apple och Microsoft. Men medan Microsofts rapport möttes av gillande och aktieuppgång så var det det omvända för Apple. Apple underlevererade. Inte jämfört med för ett år sedan – det var Apples bästa Q3 någonsin – men Apple nådde för första gången på länge inte upp till marknadens högst ställda förväntningar. Apple beräknade att den globala bristen på komponenter som chip och halvledare gjorde att företaget tappade 6 miljarder dollar i försäljning under kvartalet. Och att det kommer bli ännu värre Q4.

Det i sin tur gjorde att Microsoft ännu en gång kunde segla om Apple som världens högst värderade börsbolag. Inte första gången, men det var sisådär 1,5 år sedan senast.

Microsoft Overtakes Apple as World’s Most Valuable Company

Microsoft has overtaken Apple as the world’s most valuable company, making the Cupertino tech giant the second most valuable in the world, followed by Saudi oil giant Aramco. Microsoft now sits at a market value of $2.46 trillion, while Apple stands at $2.43 trillion.

PayPal säger att de inte försöker köpa Pinterest – just nu

Ett av förra veckans absolut största rykten inom den digitala världen, efter uppgifterna om att Facebook kan byta namn, var att PayPlay sades vilja köpa Pinterest. Det var kanske rentav så att PayPal hade lagt ett bud som skulle värdera Pinterest till runt 45 miljarder dollar. Nu går PayPal och och sätter punkt för spekulationerna: i vad som kan vara ett av världshistoriens kortaste pressmeddelanden, en mening långt, så skriver PayPal: nu-uh, det gör vi inte alls det så det så.

Och, tja, det var väl det. Eller?

Att betalplattformen PayPal skulle köpa Pinterest känns kanske spontant märkligt, men det är egentligen helt i tiden. Betalföretag arbetar sig allt längre framåt i köpresan och vill inte längre bara vara det sista tråkiga steget. De vill bli både startpunkten och slutpunkten för att på så sätt driva trafik till sina tjänster och för att få närmare relation med sina kunder. Klarna är ett annat exempel som väldigt mycket är på bollen här.

Pinterest har sedan några år tillbaka mer eller mindre helt ställt om till att bli en shoppinginspirationsplattform, precis det som PayPal har börjat nosa på i samband med uppköpet av rabatthittaren Honey. En Pinterest-affär skulle vara ett naturligt nästa steg.

Och så har vi framförallt det PayPal skriver i sin pressrelease: att PayPal inte försöker köpa Pinterest ”at this time”. Just nu.

Det kan förstås vara så att det inte fanns någon substans alls i ryktet. Det kan också vara ett standardpåhak för att inte stänga framtida dörrar, men här känns det trots allt lite mer signifikativt. Det skulle kunna betyda PayPal redan har hunnit få kalla handen på sitt bud (som jag skrev i förra veckan så kändes budet som det spekulerades om som ett lite lågt bud) eller att de två bolagen enats om att timingen inte är rätt just nu.

Tiden får som vanligt utvisa. Men ATT Pinterest är en rätt het uppköpskandidat – trots den utmanade prislappen – tror jag helt och fullt på.

PayPal Denies Reports It’s Pursuing Pinterest Acquisition Deal

PayPal is not pursuing an acquisition of social media company Pinterest, the digital payments giant announced in a statement Monday, putting a stop to days of speculation over what could have been one of the internet industry’s largest deals in years.

Walmart börjar sälja Bitcoin

Hur vet man att något VERKLIGEN har blivit mainstream? När det börjar säljas på Walmart, USA:s största detaljhandlare. Som nu börjar sälja… Bitcoin.

Okej, nu är det inte Walmart själva som står som avsändare. Istället handlar det om att Walmart har slutit ett avtal med Coinstar som gör att de senare får placera ut Bitcoin-automater i 200 Walmart-butiker runt om i USA. En bankomat för kryptovaluta. På Ica. Typ.

Nu känns kanske det rätt avlägset att vi skulle se en massa Bitcoin-uttagsautomater runt om i Sverige – mest på grund av att, tja, det knappt längre finns uttagsautomater i det här landet – men i USA blir de en allt vanligare syn. Det ska i dagsläget finnas runt 25 000 Bitcoin-automater utströsslade där.

I Walmarts fall handlar det dock än så länge om en pilot som lär utvärderas på automaternas förmåga att dra trafik till de butiker som ingår i testet och hur mycket den trafiken omvandlas till köp hos Walmart. Men det är ännu ett exempel på hur kryptovalutor kommer allt närmare att verkligen bli vardagsmat. Bokstavligen talat.

You Can Now Buy Bitcoin at Some Walmart Stores Across the U.S.

Bitcoin is one step closer to being readily available to the masses. If you have any doubts, check out your nearest Walmart. You might be able to buy Bitcoin there at a Coinstar kiosk. To be clear, Walmart itself is not offering customers a way to buy bitcoin-its partner Coinstar is.

Nigeria börjar testa sin egen digitala valuta

Kina är det land i världen som har kommit längst med att rulla ut en egen nationell digitalvaluta. Men många andra länder, som Sverige, är i full gång med att undersöka möjligheterna om att göra något motsvarande. Nu är det dags för det första afrikanska landet att dra igång ett eget test: Nigeria.

I Nigerias fall heter valutan eNaira och fungerar som den gör i de länder som tittar på och testar samma sak: valutan ”trycks upp” och backas av landets centralbank, precis som nationella valutor nära nog alltid har gjorts. Det är alltså till skillnad från kryptovalutor som Bitcoin en digital valuta som har en central utgivare.

Det kan förstås tyckas lite oväntat att ett land Nigeria är så förhållandevis tidiga att hoppa på det här. När vi pratar om digital utveckling runt om i världen så får Afrika sällan särskilt mycket strålkastarljus här hos oss. Men när det har handlat om digitala pengar, och rena mobilpengar, så har afrikanska länder i mångt och mycket legat långt för de flesta andra. Helt enkelt eftersom de har varit tvungna.

Stora avstånd och begränsad (eller kanske icke-existerande) infrastruktur utanför de stora städerna har gjort att man helt enkelt har varit tvungen att ta fram andra lösningar än kontanter som kan tas ut i en bankomat – som finns långt bort. Istället har det räckt med en gammal knappmobil för att kunna skicka pengar.

När smartmobilerna, internetutrullningen och digitaliseringen av Afrikas till stora delar rätt unge befolkning nu börjar dra igång på allvar så ligger de alltså rätt bra till för att göra helt digitala pengar till ett självklart koncept.

Nigeria follows China’s footsteps in piloting digital currency

Central banks control the circulation and supply of money globally, but the phenomenal rise of cryptocurrency poses a threat to their authority, control and power. So central banks around the world are now producing their own digital currencies. In a groundbreaking move for the African continent, b…

 

Övrigt

E-posten fyller 50 år

29 oktober 2071 så skickade ingenjören Ray Tomlinson ett meddelande till sig själv över Arpanet – föregångaren till internet. Han hade med andra ord inte särskilt många att skicka sitt meddelande till. Men det Tomlinson skickade var ett skicka det första @-meddelandet. Det första mejlet. E-posten fyller alltså 50 år den här veckan.

Om Tomlinson hade skickat sitt mejl idag så hade han förstås haft betydligt fler att väja på som mottagare. Trots uppkomsten av alla nya kommunikationsformer sedan dess så är mejlen fortfarande den kanske enskilt största och viktigaste kanalen. Det som fick mejlen att få sitt riktigt stora genomslag, möjligheten att enkelt hålla kontakt med släkt och vänner, har till största del visserligen ersatts av andra tjänster men som redskap i arbetslivet som som kanal till och från företag och organisationer är mejlen fortfarande kungen på högen.

Och som av en händelse så har just mejlen fått sig en renässans just i år, när e-postnyhetsbrevet helt plötsligt har seglat upp som en av de hetaste kommunikationskanalerna. Mycket tack vare, eller på grund av beroende på vem du frågar, att det blir allt svårare att spåra användare kors och tvärs över nätet. Det blir alltså allt viktigare att skaffa sig förstahandsdata. Och en mer direkt relation till sina användare och kunder.

Jag har svårt att tro att @-mejlen kommer ha samma massiva roll om ytterligare 50 år, men hej. Vem vet?

Email is 50 years old, and still where it’s @

50 years ago this month, Ray Tomlinson sent the very first email. He was a programmer working on ARPANET, the system that laid the groundwork for what would become the internet as we know it today. He tested the messaging system by sending emails to himself, and later said that the first note was probably something like ”QWERTYUIOP.”

The Internet Archive fyller 25 år

I veckan var det dags för en viktig, men ofta förbisedd del av internet att fylla 25 år. 24 oktober var det ett kvarts sekel sedan The Wayback Machine såg dagens ljus.

The Internet Archive lanserades för att vara precis vad det heter: en backupfunktion för internet. 1990-talets nya skapelse internet (åtminstone i sin kommersiella form) gav en rejäl utmaning jämfört med tidigare mediaformat: hur sparar man informationen till eftervärlden när sajter kan ändra såväl innehåll som utseende från en dag till en annan?

Det hade funnits ambitiösa projekt från de instanser som var satta att spara kopior av medier för eftervärlden, men internet visade på en rätt stor svaghet i hur insamlandet tidigare hade fungerat: vem som helst kunde nära nog göra en sajt. Det fanns inte längre någon som hade koll på allt som kom ut. Vilket också gällde material från stora företag och organisationer.

Och likt Wikipedia så har The Internet Archive sedan dess envist och tålmodigt fortsatt fylla en viktig funktion, lite (eller mycket) utanför det stora strålkastarljuset. The Wayback Machine har dammsugit nätet och sparat ögonblicksbilder av vad som händer där. Visst. Långtifrån en komplett bild, men den överlägset bästa – och egentligen enda – som sitter på den här datan.

Så hatten av för en av internets verkligt viktiga tjänster och funktioner.

In case you missed it: The Internet Archive turns 25

As the Internet Archive turns 25, remember that a web site’s never too old to need a backup A quarter of a century ago, the web got a function that many computers today still lack: a backup service.

Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Kanske också intressant

Av Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Plattform för samtyckeshantering av Real Cookie Banner