Kategorier
AI - Artificiell intelligens Detaljhandel/e-handel IoT - internet of things Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 43 2021 – del 2

Alibaba lanserar fast fashion-plattformen AllyLikes för att konkurrera med Shein. Youtube rullar ut New for you-avdelning. Amazon arbetar på konkurrent till Clubhouse och Spotifys poddverksamhet. Första bilden på Facebooks smartklocka sägs ha läckt ut. Amazon inleder samarbete med Verizon för att leverera 5G via satellit.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Detaljhandel/e-handel

Alibaba lanserar fast fashion-plattformen AllyLikes för att konkurrera med Shein

En av de senaste årens stora stjärnor på internethimlen är kinesiska Shein, som rusat i popularitet framförallt bland de yngre användarna med sin kombination av snabbmode och hyperlokala kollektioner. Kinas största e-handlare Alibaba tänker förstås inte bara lägga sig ner och acceptera att de har blivit omkörda, så nu rullar Alibaba ut sin egen motsvarighet för att ta upp konkurrensen: AllyLikes.

Det som gör att Shein sticker ut bland de stora globala internetbolagen är just att de är kinesiska. Kina har mastodontbolag som Alibaba och Tencent, men de har i mångt och mycket aldrig riktigt lyckats slå utomlands (av flera anledningar – allt från att Kina är Kina med allt det innebär med kontroll till att kinesiska bolag inte behöver ha jättebråttom att rulla ut globalt när man har en hemmamarknad på över 1 miljard människor). Det absolut största undantaget är kortvideoappen TikTok, men även Shein kan nu alltså sägas kvala in i den här gruppen.

AllyLikes satsar på samma sak: plattformen vänder sig till kunder utanför Kina, framförallt till västländer (i dagsläget levererar AllyLikes till USA, Kanada, Frankrike och Italien).

Med det sagt så har Alibabas tjänst en… bit kvar till Sheins popularitet. Eller populariteten hos nära nog de flesta halvstora västerländska e-handlare. Just nu totalt 10 000ish nedladdningar av appen – globalt. Och bara för att det är ett jättestort bolag bakom så är det inte alls säkert att de lyckas ta upp konkurrensen. Framförallt när det handlar om ge sig på de yngre målgrupperna. Bara att fråga Facebook.

Men oavsett så kan vi tänka att vi kommer att se allt mer påverkan från Kina även inom det här området.

Alibaba to take on Shein with launch of new fast fashion platform – Latest Retail Technology News From Across The Globe – Charged

Alibaba has taken aim at fast fashion giant Shein with the launch of its own fast fashion platform, AllyLikes, to target western consumer markets.

Zalandos VD: fast fashion som koncept måste försvinna inom 10 år

Hur följer man upp en hyfsat ny utrullning av en andrahandsförsäljningstjänst inom mode? Man går ut och säger att ”fast fashion” måste skrotas som koncept och fenomen inom 10 år. Allt enligt Zalandos VD Robert Genz.

Motiveringen ska vara att slitåslängmodet dödar planeten. Inte särskilt nytt i sig, alltså, men problemen har eskalerat när allt fler företag jobbar allt mer med kortare och kortare modecykler och att skaka fram nya kollektioner nästan på veckobasis. Men när Genz konstaterar att Zalando som plattform har större möjlighet att förändra modeindustrin än ett enskilt varumärke så är det förstås också ett tjuvnyp mot de modebolag som just nu rusar fram inte minst bland unga. Som kinesiska Shein, som har tagit snabbmodet till en ny nivå.

Oavsett det så har Genz förstås helt rätt i sak. Och det gäller inte bara modeindustrin. Slit och släng överlag måste fasas ut mest överallt. Men med tanke på att hela den ekonomiska modellen som råder i större delen av världen så krävs det ständig tillväxt för att världens välstånd ska öka. Vi såg ju bara under pandemiåret 2020 hur det går med världsekonomin vad som händer när människor bara köper det de faktiskt behöver.

Och här någonstans har vi grundproblemet: det räcker heller inte med att en plattform förändrar en bransch, det är betydligt mer djupgående och långtgående förändringar som krävs. Som att disrupta och skrota dagens ekonomiska handbok och istället ta fram något nytt, anpassat för 2000-talet. Och framtiden.

Fast fashion must be ”shelved” within the decade according to Zalando CEO – Latest Retail Technology News From Across The Globe – Charged

The fast fashion model must be ditched by the global clothing industry within the next 10 years, according to Zalando chief executive Robert Genz.

Shein tar hem priset som ”mest manipulativa” snabbmodesajt

Det finns priser och så finns det priser. Vissa vill man vinna, andra vill man väldigt gärna slippa. Nu har Shein tilldelats ett pris som sannolikt tillhör den senare kategorin: utmärkelsen som ”mest manipulativa” snabbmodesajt.

Okej, nu pratar vi inte om ett pris i Oscars-nivå. Inte ens ett formellt pris. Men det är däremot den slutsats som forskning från Rogue Media har kommit fram till: Sheins sajt innehåller flest ”mörka mönster” av de sajter som Rogue Media har tittat på. Shein är alltså värst när det handlar om funktioner och design som tagits fram för att ”lura” och hetsa kunder att handla.

Shein är en av de senaste årens stora raketer på internethimlen, som har vunnit stora framgångar bland yngre användare med hyperlokala och extremt snabbt framtagna kollektioner. Men Shein har också beskyllts för att stjäla designer från andra, bristande arbetarvillkor och avsaknad av insyn i leverantörskedjan. Rogue Medias forskning visar alltså mer av ungefär det sistnämnda.

Nu är Shein förstås inte ensamma om det här. Snarast det omvända. Inte minst bland e-handlare så är de här typerna av tekniker väldigt vanliga. Men det finns glidande skalor och Shein hamnar alltså i den mest manipulativa delen av skalan. De jobbar mest med att få sina kunder att köpa saker de inte hade tänkt köpa.

Det är bland annat som en följd av det här som att det pratas allt mer om etisk UX. Att ta fram tjänster som ska hjälpa och förenkla för kunder och användare, men som inte har som syfte att få användarna att göra saker de inte hade tänkt sig. Som att inte lägga ut pengar de inte alls hade tänkt lägga ut. Jag kan inte låta bli att hoppas på att fler anammar det tänket. Att det helt enkelt blir en lika självklar del av värdegrunder och hållbarhetstänk som mycket annat.

Shein named ’most manipulative’ fast fashion website – Latest Retail Technology News From Across The Globe – Charged

Shein has been dubbed the ”most manipulative” fashion website, according to research by Rogue Media.

 

Strömmade medier

Spotify är nu störst på poddar i USA (enligt Spotify)

Spotify levererade i veckan en kvartalsrapport som visade bättre siffror än väntat. Framförallt gjorde annonsintäkterna ett rejält hopp jämfört med för ett år sedan: upp 75 %. Visst, nu var 2020 som det var, där inte minst annonseringen drogs med väldigt stora tapp. Det gör med andra ord att uppgångarna jämfört med 2020 kan vara dopade av att det var total misär då. Men det som Spotify framförallt lyfte fram som framgångsfaktor till de ökade annonspengarna är satsningen på poddar. Och nu ska Spotify till och med vara störst på poddar i Apple – alltså större än podcastkonstanten Apple.

Ja, det är VD Daniel Ek som säger det här, så det är alltså inte någon officiell, objektiv siffra som visas upp. Åtminstone inte som jag har sett. Men det känns inte bara orimligt utan till och med rätt troligt med tanke på vilken raketresa Spotify har gjort med sin poddsatsning. Att de har köpt till sig delar av framgången  har förstås inte heller suttit i vägen.

Men en annan rätt stor anledning till att Spotify går om är att, tja, Apple har låtit dem göra det. Indirekt.

I sisådär ett decennium var Apple stället med stort S för podcasts. Snudd på det enda. Men under den tiden så gjorde Apple…. inte särskilt mycket för att driva på förnyelse av formatet. Inklusive nya möjligheter att annonsera. Apple blev lite väl bekväma och tillbakalutade i sin övertygelse om att ingen kunde hota dem. Åtminstone inte på hyfsat medellång sikt. Och det skulle definitivt inte hända utan att Apple såg det komma långt innan.

Nu vet vi att det förstås inte visade sig stämma. Förmodligen (i brist på officiell, objektiv siffra från… någon källa). Och Spotify är förstås inte de enda som är sugna på att komma ikapp och köra om Apple. Globalt kan vi misstänka att Apple fortfarande är etta, men som sagt. Det kan gå fort.

Spotify växer ännu mer – nu störst på podcast

Musiktjänsten Spotify levererar enligt förväntningarna. Annonsintäkterna, särskilt från podcasts, har ökat kraftigt. ’Intresset från annonsörerna inom det området är stort’, konstaterar Spotify-grundaren Daniel Ek.

Youtube rullar ut New for you-avdelning

Så har det blivit dags för Youtube att göra sm så många andra som jobbar med rekommendationer: lägga till en New for you-avdelning. Efter att ha testats ett tag så börjar funktionen nu rullas ut brett.

New for you är precis vad det låter som. En yta och en egen avdelning där du kan hitta nytt innehåll som Youtube tror att du är intresserad av. En rätt självklar funktion i en tjänst som Youtube.

Men funktionen sticker trots allt lite ut i Youtube. Och är också en del av en betydligt större trend hos Google.

Youtube har trots allt mestadels byggt på att du går in och söker upp innehåll eller snubbar in från något annat håll. Precis som Googles sök. Men precis som att Discover-flödet får allt större utrymme i Googles sök så är det dags för Youtube att få något liknande.

För vad båda de här funktionerna handlar om är att Google vill ändra på hur du ser på Googles sök och Youtube: från stället du går till när du vet vad du är ute efter (eller åtminstone vet vad du vill ha svar på) till stället du går till när du inte vet vad du vill. Ett ställe du går till för att döda tid, om man så vill. Precis som Facebooks eller TikToks innehållsflöden.

YouTube rolls out personalized ’New to you’ feed to help users discover content | TechCrunch

YouTube is rolling out a designated ”New to you” tab on its platform after testing the feature earlier this year. The new tab is now available on the

Amazon arbetar på konkurrent till Clubhouse och Spotifys poddverksamhet

Klart att även Amazon siktar på att rulla ut en egen Clubhouse-kopia. Nu kommer uppgifter om att Amazon arbetar på en ny tjänst som ska bli precis det: Project Mic.

Men det är faktiskt större än så. För det ser ut som att Amazon även kommer att göra det möjligt att ha med musik i sina poddar/sändningar/vad vi nu ska kalla det.

Musik har alltid varit ett utmanande område i innehållsskapande på internet. Det är bland annat på grund av rättighetshärkandet som poddar mestadels fortfarande är pratbaserade. Men i takt med att de stora poddplattformarna också allt mer är samma sak som de stora musikströmningstjänsterna så börjar plattformarna nu öppna för att använda sina musikrättigheter även på poddområdet.

Det i sin tur gör att Amazon är på väg att göra en konkurrent till det som jag tror att Spotify än så länge är ensamma om: möjlighet att blanda musik och prat i poddformat. I Spotifys fall handlar det om funktionen Music + Talk som släpptes här i Sverige bara för ett par månader sedan.

Det ser alltså ut som att podcastandet är på väg att få en ny kostym igen. Eller kanske snarare: ännu en kostym. En i gränslandet mellan podcastande, radio och livesändningar över nätet.

Amazon is building a Clubhouse competitor that turns hosts into DJs

Amazon is working on a new live audio app, internally called Project Mic. The app will allow hosts and listeners to interact, and show hosts can build programming around music.

TikToks musikapp Resso rusar i nedladdningslistorna

Förra sommaren så drog Indien undan mattan för en lång rad kinesiska appar, med motiveringen att apparna hotade Indiens säkerhet och suveränitet. Bland de totalt 175 appar som förbjöds fanns några från Bytedance, framförallt TikTok. Det fanns hopp om att TikTok skulle släppas in i värmen igen, men nu har appen definitivt och permanent förbjudits i Indien, vilket i sin tur fick Bytedance att stänga ned rätt mycket av sin verksamhet i landet. Men en Bytedance-app klarade sig undan förbudsyxan – och har lite i det tysta seglat upp som en riktigt populär app hos de indiska användarna: Resso.

Vad är då Resso? Bytedances Spotify-konkurrent. En musikströmningsapp, alltså. Den ska nu vara en av de tre mest populära musikströmningstjänsterna i Indien. De andra två ska vara just Spotify och den inhemska tjänsten Wynk. Resso ska därmed ligga före andra indiska tjänster som Gaana och JioSaavn – båda backade av stora och tunga indiska företag.

Nu beror det visserligen lite på hur man räknar – sett till nedladdningar så leder de sistnämnda rejält, men deras tillväxt ska vara rejält avtagande. Minskande till och med för JioSaavn. Tittar man däremot på faktiskt månadsanvändande så är det trion med Spotify, Resso och Wynk som dominerar.

Oavsett exakt hur det ligger till i muskströmningstoppen i Indien så är Ressos åtminstone hyfsat stora framgångar i landet väldigt viktiga för Bytedance, med tanke på att Indien är världens just nu förmodligen viktigaste tillväxtland. En chans för Bytedance att ha åtminstone någon del av marknaden där.

Men det lär också vara något som kommer att påverka oss. Att Resso funkar kan ge blodad tand. Jag misstänker att det mest handlar om ”när” och inte om ”om” Bytedance släpper en global musiktjänst.

Meet Resso, TikTok’s sister app blazing the music charts

ByteDance’s Resso grew an astonishing 599% in August from a year ago in terms of monthly active users, or MAUs in India, as per data from mobile analytics company Sensor Tower

 

IoT – internet of things

Första bilden på Facebooks smartklocka sägs ha läckt ut

Det har ryktats om att Facebook (som numer heter Meta) ett tag har varit på gång med att ta fram en egen smartklocka och i veckan kom den första bilden på hur klockan kommer att se ut. Kanske. Eventuellt. En klocka som har en… flärp! Because flärp.

Och ja. Som alltid när det gäller den här typen av läckor så finns det anledningen att rulla fram en tunna salt.

Men om vi bortser från att det kan vara lite si och så med trovärdigheten så är själva klockprodukten i sig inte alls särskilt orimlig. Facebook släppte sina första (semi)smarta solglasögon tillsammans med Ray-Ban tidigare i år och en klocka är ett rätt naturligt nästa steg. Inte minst om Facebook/Meta gör som i solglasögonfallet: samarbetar med något coolare märke.

Sen ha vi det där med flärpen. Som är en kamera. Kanske. Eventuellt. Men även här känns det till och med rätt troligt att en Meta-klocka skulle få en inbyggd kamera. Facebooks hårdvarusatsningar så här långt har mer eller mindre uttalat handlat om att kapa ett mellanled (Apple eller Google) och ha total kontroll över operativsystemet i sina smarta saker. Meta kommer förstås att fortsätta på inslaget spår.

Återstår att se om Metas första smartklocka kommer att se ut så här. Och när den kommer. Om den överhuvudtaget kommer.

Facebook’s Smartwatch Just Leaked, and It Has a Notch That’s Watching You

The fact that the image was found in the Facebook View app hints at the ability to capture short video clips that can then be uploaded to social media.

Amazon inleder samarbete med Verizon för att leverera 5G via satellit

Ännu ett tungt samarbete för Amazon – och dessutom på ett lite… annorlunda område. Amazon kommer att hjälpa tele- och internetoperatören Verizon att leverera internet till vita uppkopplingsfläckar i USA – via satellit.

Mer specifikt handlar det om att det är Amazons rymdinternetsatsning Project Kuiper som ska hjälp Verizon att få bättre fart till sina kunder på USA:s landsbygd. 5G-fart, till och med. Det är dessutom inte bara internet för mobiler och datorer utan också – och kanske ännu mer – för uppkopplade prylar. Prylar inom exempelvis jordbruk och transport.

Vad det handlar om är alltså att Amazon siktar på att göra det som Elon Musks SpaceX redan håller på att rulla ut med sin rymdinternettjänst Starlink: beama ned internet direkt från rymden istället för som vanligt via mobilmaster.

Däremot har Project Kuiper en… inte helt bagatellartad utmaning för att kunna leva upp till sin del av avtalet med Verizon. Till skillnad från Starlink så har Amazon för tillfället… inga satelliter på plats. Planen är att hälften av de satelliter som Project Kuiper har projekterat ska finnas på plats först 2026, med full täckning 2029.

Amazons Project Kuiper har bevisligen vassa säljare i sin organisation.

Verizon partners with Amazon to offer satellite internet in rural areas | TechCrunch

Amazon’s ’Project Kuiper’ internet satellites will be put to work expanding rural broadband coverage. Verizon is teaming with Amazon to improve fixed wireless internet access in rural areas in the US.

 

AI – artificiell intelligens

Adobes Project strike a pose gör det ännu enklare att skapa fejkade modeller

I veckan visade Adobe upp ännu en funktion tänkt för (e-)handlare: Project strike a pose. Möjlighet att skapa fejkade modemodeller. Eller åtminstone mashupmodeller. En algoritm som kan matas med utseendet på en person, inklusive kläder, och posen från en annan för att sedan spotta ur sig en bild som skapar en blandning av de två.

Och utan jag sett särskilt mycket av hur det här faktiskt fungerar i praktiken så ser det ju… rätt bra ut.

Nu är inte Adobe först ut med ungefär det här och jag har dålig koll exakt på hur Adobes lösning mäter sig med konkurrensen, men i ett större perspektiv så är det här på gott och ont något vi ser allt mer av: mindre behov av människor.

I det här fallet så skulle en modehandlare kunna spara en hel massa tid och pengar på fotografering och modeller och istället trycka in sin kollektionskatalog i en algoritm för att sedan spotta ut alla bilder som behövs för en sajt eller en app (ja, eller förstås i ett socialt medium eller vilka andra digitala gränssnitt som nu kan vara aktuella).

Adobe’s Project Strike a Pose uses AI to pose your models for you | TechCrunch

One of the highlights of Adobe’s annual MAX conference is its so-called ”Sneaks” session, where the company shows off some of its most cutting-edge


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *