Kategorier
AR/VR Detaljhandel/e-handel IoT - internet of things Mobilt Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 43 2022 – del 2

LinkedIn har nu 875 miljoner medlemmar, 4 miljoner i Sverige. LinkedIn får stöd för verifiering via telefonnummer och jobbmejl. Apple har nu 900 miljoner prenumeranter i sina tjänster. Google köper AI-avatar-företaget Alter.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sociala medier

LinkedIn

LinkedIn har nu 875 miljoner medlemmar, 4 miljoner i Sverige

Igår var det dags för Microsoft att presentera sina siffror för det tredje kvartalet i år. Det gick ungefär som det gick för de flesta av techbolagen: rejält avstannande tillväxttakt inte minst för omsättningen. Faktum är att omsättningsökningen på 11 % är den långsammaste ökningen på fem år för Microsoft. Men i samband med rapporten fick vi också lite uppdaterade siffror för LinkedIn.

LinkedIns omsättning ökade med 17 % och stod sig alltså därmed rätt mycket bättre än Microsoft som helhet. Men även här så märks de tuffare tiderna – omsättningsökningen Q2 var 37 %. Mer än en halvering på kvartalsbasis alltså.

Vi fick också nya medlemssiffror: LinkedIn har nu totalt 875 miljoner medlemmar. 25 miljoner eller 3 % fler än Q2. Jämfört med för ett år sedan så har antalet LinkedIn-medlemmar ökat med ungefär 9 %. Som jämförelse så var Facebooks ökningstakt motsvarande period 2 %.

MEN då ska vi förstås komma ihåg att det i Facebooks fall handlar om aktiva månadsanvändare, i LinkedIns fall just medlemmar. Så vi har ingen aning om hur den faktiska användningen ser ut för LinkedIn. Bara att fler skapar konton. Och en stor del av dessa lär inte vara aktiva ens en gång i månaden.

För Sveriges del är summan nu 4+ miljoner. Men återigen: medlemmar, inte aktiva användare.

Sist men inte minst fick vi veta att antalet prenumerationer på LinkedIn-nyhetsbrev har fyrdubblats senaste året – till 150 miljoner. Sen kan vi nog anta att det finns rätt mycket överlappning. Så antalet faktiska människor som prenumererar lär vara betydligt lägre.

LinkedIn får stöd för verifiering via telefonnummer och jobbmejl

LinkedIn drabbas, precis som alla plattformar, av fejkprofiler. Men senaste månaderna känns det som att det har varvat upp rätt rejält, med allt fler rapporter om allt mer sofistikerade phisingförsök via påhittade profiler. Ett bevis på att det verkar ha eskalerat senaste tiden är att LinkedIn nu rullar ut sin egen blå verifieringsbock.

Ja, nu är det visserligen en grön bock det handlar om – och dessutom två – men grundtanken är densamma. LinkedIn börjar nu rulla ut en funktion som gör att användare kan verifiera – och därmed förhoppningsvis skydda – sin profil på två sätt. Dels genom ett telefonnummer och dels via sin jobbmejladress.

Det senare är en del av det fiskande som har pågått och som också är en av LinkedIns stora svagheter: att vem som helst kan säga att man jobbar var som helst. Något som exempelvis fick VD:n för kryptobolaget Binance att gå ut med att det var betydligt många fler som på LinkedIn sa att de jobbade på Binance än antalet som faktiskt jobbade där.

De nya verifieringsbockarna kommer sedan att gå att se på profilsidan. Men begravt två klick ned – och dessutom under en väldigt anonym knapp för att ens komma dit. Det känns kort sagt som något som borde ligga betydligt högre upp. Kanske allra helst på profilbilden, ungefär som hos Twitter.

Utöver det så kommer LinkedIn också börja visa upp information om när en profil skapades och när den senast ändrades, plus att LinkedIn kommer att proaktivt börja varna användare om ett meddelande de har fått har röda flaggor. Så typ en profilspamfunktion.

Den nya ”About this profile”-underavdelningen (som då innehåller verifieringsinfon) kommer att rullas ut globalt ”kommande veckor” medan jobbmejlverifieringen kommer att bli tillgänglig för ”ett begränsat antal företag” till att börja med. Det känns kort sagt som att funktionen är lite mer avancerad än att man kan bekräfta att man äger den mejladress man anger som kontakt. Att det alltså finns någon verifiering även mot att en anställning på ett företag är kopplad till företagets mejldomän.

Oavsett förbättringspotentialen (som vi hoppas att LinkedIn tar tag i rätt snart) så är det initiativ som verkligen är värda att applådera.

First on CNN: LinkedIn knows there are fake accounts on its site. Now it wants to help users spot them | CNN Business

In recent months, bots have been top of mind for many who track the social media industry, thanks to Elon Musk’s attempt to use the prevalence of fake and spam accounts to get out of his $44 billion deal to buy Twitter. But bots aren’t just a challenge for Twitter.

Snapchat

Snapchat rullar ut Director mode

Dags för alla snapchattare att få mer funktionalitet i mobilen. Fler redigeringsmöjligheter, närmare bestämt. Director mode rullas nu ut för Snapchats iOS- och Android-appar.

Det innebär att det nu blir möjligt att använda green screen-funktionalitet för att ändra bakgrund i videos, att redigera och klippa ihop flera videos via en ny Quick edit-funktion och att sakta ned eller snabba upp hastigheten i videos. Android-användare får nu dessutom tillgång till den dubbelkamerafunktion som släpptes för iOS för en tid sedan. Den som gör det möjligt att spela in videos med båda kamerorna samtidigt på bästa BeReal-manér.

Snapchat rolls out more advanced video editing tools with Director Mode

Snapchat is giving users more powerful video tools through a new feature called Director Mode. It’s available starting today globally for iOS users and with limited Android availability; a full roll out will follow in the coming months.

 

Detaljhandel/e-handel

TikTok satsar på shopping i USA och i Brasilien

Shopping är lite gas och broms på samma gång för TikTok just nu. Efter att ha pausat sin satsning på liveshopping i Europa, på grund av tester som inte gav det resultat som TikTok hade hoppats på, så ser det ut som att de ändå tänker ge sig på det i USA. Men det ser ut som att TikTok nu är redo för en rätt rejäl shoppingpush.

Senaste dagarna har TikTok lagt ut 300 nya platsannonser på LinkedIn, där de i vissa av annonserna talar om att ”TikTok är en ideal plattform för en helt ny och bättre e-handelsupplevelse för våra användare” och att de söker medarbetare till ”vårt e-handelsteam i USA”.

Utöver det så siktar TikTok också på att lansera sin Shop-funktionalitet i Brasilien under första halvan av 2023 – ett påsnabbande av den ursprungliga tidplanen som talade om andra halvan av nästa år.

Man skulle kunna tolka det här som att TikTok ser motvinden som e-handeln just nu har sprungit rakt in i är lysande affärsmöjlighet. Att använda sin stora bas för kickstarta shoppingen medan e-handelsbranschen svajar och är upptagna med att överleva kommande år. Att TikTok nu verkligen vill bli en allt-i-allo-superapp.

Men man skulle också kunna se det här som ännu ett tecken på att TikTok känner av det tuffare klimatet på annonsmarknaden. Och känner av en avmattande användartillväxt. TikTok måste alltså se till att hitta på sätt att tjäna mer pengar på sina befintliga användare.

TikTok to expand e-commerce to the US and Brazil in search of new revenue

The short video platform will challenge Amazon on its home turf with TikTok Shop after finding success in Southeast Asia.

 

Strömmade medier

Apple har nu 900 miljoner prenumeranter i sina tjänster

I samband med Apples kvartalsrapport i veckan så fick vi uppdaterade siffror på hur det går för Apples prenumerationstjänster. Och det kan sammanfattas med: jotack bra.

Totalt har Apple nu 900 miljoner prenumeranter, vilket är 154 miljoner fler än för ett år sedan. Apple ska i runda slängar därmed lägga till 40 miljoner nya prenumeranter varje kvartal.

Nu innebär det här förstås inte att 900 miljoner människor är prenumeranter – det lär finnas hyfsat stor överlappning. Men det är oavsett en milt sagt imponerande mängd.

Om nuvarande tillväxttakt håller i sig så har Apple ännu en miljardplattform under nästa år. Väldigt viktigt för Apple, med tanke på att företaget satsar så hårt på att ställa om från hårdvara till tjänster som bas för verksamheten.

Apple Has 900M Paid Subscribers Across Its Services in 2022

Services revenue is up 5% year over year to $19.19 billion for the company. That includes all of Apple’s subscribers across services like Apple Music, Apple TV+, the Apple One Bundle, and iCloud. Apple doesn’t break out these numbers, but it does provide some insight into how Apple’s services business is growing.

Youtube börjar konkurrera med Kry (typ)

Ny satsning från Google: bli en Kry-konkurrent. Ja, det är nästan det som Youtubes senaste verifieringsfunktion innebär. Hälsovårds-youtubare inom ”vissa vårdyrken” kan nu ansöka om att bli verifierade vård-youtubare.

Utöver hyfsat vanliga grundkrav i de här sammanhangen – som här betyder att de som verfieras ska ha minst 2000 tittartimmar på sina videos under en årsperiod – så måste den som ska ha chans att bli godkänd vara ”licensierad vårdutövare” som dessutom ”står på god fot med Youtube”.

Läs: det spelar ingen roll om du är läkare som lever upp till alla formella läkarkritierier om du dunkar ut tossepropagande mot vaccin eller annat som den samlade vetenskapen har enats om som giltigt. Det är dåligt för Youtubes annonsaffär (och med tanke på att Youtubes annonsintäkter minskade under Q3 enligt Googles senaste kvartalsrapport så är det här en inte oviktig del).

Grundanledningen är förstås att Google på det här sättet tar ännu ett steg för att minska spridningen av fejk- och desinformation på Youtube. Eller bara skydda människor mot dåliga råd. En ”blå bock” ska ge användare chans att leta upp dem som Google har gett tummen upp till när det söks efter hälsorelaterad information. (Så den som vill höra tosseteorier eller bara höra vad ”en vanlig människa” tycker kan till största del fortfarande göra det.)

Så det är förstås inte en ren vårdtjänst à la Kry eller liknande. Men det är samtidigt ett inte obetydligt steg i den riktningen. Inte minst som Google, precis som alla stora techbolag, satsar allt mer på vård och hälsa.

YouTube will let doctors and nurses apply to be labeled as reliable

Licensed healthcare professionals on YouTube can now apply to get panels added to their videos that mark them as reliable health information sources, the company said Thursday. They’ll also be able to have videos added to health content shelves, which compile information on specific medical conditions.

Spotify kan vara på gång med Platinum-abonnemang

Så är det det dags för Spotify att göra som flera andra strömningstjänster: lägga till en premiumpremiumabonnemangsnivå med hi-fi-ljud. Pris: 19,99 dollar. Alltså mer än dubbelt så dyrt som nuvarande premiumabonnemang.

Nu handlar det om obekräftade uppgifter, så allt här är bara spekulationer. Ja, eller det är uppgifter baserade på saker i en enkät där Spotify frågade om den här typen av abonnemang och innehåll skulle vara intressant.

Enligt uppgifterna så motiveras det betydligt högre priset med att det inte bara är bättre ljudkvalitet som erbjuds i abonnemanget som kanske kan heta Platinum. Det ska också finnas funktioner som Studio Sound, Headphone Tuner, Audio Insights, Library Pro och Playlist Pro. Dessutom kan Platinum-prenumeranter få färre annonsavbrott i poddar (men på skrivningen så verkar det som att Spotify inte kommer ta bort annonser helt) samt eventuellt ljudböcker.

Det är inte helt klart vad de här funktionerna innebär, även om några känns hyfsat tydliga bara på namnet. Det som känns minst troligt är att ljudböcker skulle ingå i det nya abonnemanget, eftersom Spotify åtminstone så här långt bara erbjuder styckeförsäljning av ljudböcker där tjänsten finns.

Att det skulle komma bättre ljudkvalitet var däremot väntat – eftersom Spotify själva har sagt det. Spotify är dessutom sena på bollen, eftersom de flesta konkurrenter redan erbjuder detta. Dessutom ofta som del i vanliga abonnemangen.

Av grejerna som listas som kanske-grejer i ett Platinum-abonnemang så lär den högre ljudkvaliteten vara det skulle locka flest. För att få upp intäkterna vill alltså Spotify att de som önskar bättre ljud också betalar för det – men för att slippa diskussionen om varför Spotify inte inkluderar det i vanliga abonnemanget som konkurrenterna så försöker Spotify alltså mörka kostnaden med ett gäng andra funktioner.

Återstår att se vad Spotify faktiskt släpper. Och när. I början av året sa Spotify att högre ljudkvalitet skulle släppas i slutet av 2022. Tiden börjar alltså rinna ut för det.

Spotify survey hints at $19.99 ”Platinum” plan that would include HiFi streaming

Is Spotify’s long-delayed HiFi streaming tier finally nearing its debut? A survey served to at least one user suggests that the company hasn’t forgotten about it, and HiFi might be packaged into a new more expensive ”Platinum” plan that would come with other perks.

 

IoT – internet of things

Starlink får (mo)bilstöd

Starlink is on a roll! Rätt bokstavligen. Från och med december i år så blir det nämligen möjligt för abonnenter att koppla upp sig till Elon Musk-ägda SpaceX:s rymdinternet även i fordon rom rör sig. Från att fram till nu bara har haft formellt stöd för stationära basstationer.

Men rullar det så smakar det. Utöver månadsavgiften på 135 dollar så kostar själva satellitmottagaren 2500 dollar. Att jämföra med de 599 dollar som den stationära enheten går loss på.

Mo money, mo bil, alltså.

SpaceX unveils Starlink internet service for moving vehicles | Digital Trends

SpaceX is about to bring its Starlink internet service to moving vehicles. That’s right, folks, from December 2022 you’ll be able to hook up to its high-speed, low-latency internet service while motoring along a highway in the remotest of spots. Enjoy high-speed, low-latency internet while on the move!

 

AR/VR

Google köper AI-avatar-företaget Alter

Dagen efter sin senaste kvartalsrapport – där annonsmotvinden visade sig bita allt hårdare – så kommer uppgifter om att Google har köpt ett metaverse-företag. Ja, typ. AI-avatarbolaget Alter. Prislapp: 100 miljoner dollar.

Köpet ska dessutom ha gått i lås redan för två månader sedan, så Google kan redan vara i full gång med att arbeta in Alters produkter i sitt eget ekosystem.

Och vad är då Alters produkt? Avatarer som sagt. Möjlighet att kunna skapa virtuella representationer av sig själv för sin onlinetillvaro. Tänk Bitmoji eller Memoji. På tal om mojis så började Alter sitt liv som Facemoji innan de bestämde sig för att byta namn.

Och även om man kan raljera över metaverse i största allmänhet så är det ett köp som är rätt relevant i tiden. Och då inte för 3D-användning, utan för användning online överlag. Google har lite sent omsider bestämt sig för att hoppa på tåget. Förhoppningen lär vara att kopiera Snaps framgångar med just bitmojis. Och då inte att folk som använder Snapchat tycker de är kul – utan att bitmojis har blivit populära långt utanför Snapchat.

Google acquires Twitter-backed AI avatar startup Alter for $100 million

Google has acquired Alter, a startup that helps creators and brands express their virtual identity, for about $100 million, source says.

Interpol lanserar sitt eget metaverse

Ha! Hur vet man att metaverse förmodligen har nått peak hype? Interpol öppnar ett eget metaverse.

Interpol Wants in on the ’Metaverse’

Everything we’ve seen from tech companies’ ideas of the so-called ”metaverse” have been incredibly boring. Every inch of Meta’s virtual reality playspace Horizon Worlds, for instance, is a starched, corporate rendition of a 3D, interactive space. The world’s largest entity of international law enforcement has apparently watched all those boring demonstrations and said ”think your metaverse is boring?

 

Mobilt

Apple ersätter lightning med USB-C i kommande iPhones

I måndags tog EU så det sista steget mot att införa USB-C som gemensam standard laddning av de flesta bärbara prylar när ministerrådet fattade det sista formella beslutet i frågan. Ett beslut som för de flesta företag får rätt liten påverkan. För Apple? Desto mer. Men nu bekräftar Apple att framtida iPhones kommer laddas via USB-C.

Det var under en konferens igår som Greg Joswiak, Apples marknadschef, för första gången officiellt gick ut med det beskedet från Apple. Men vi vet däremot inte mer än så. Som när det kan bli aktuellt eller om det bara kommer att omfatta iPhones som säljs i EU.

Gällande det förstnämnda så vet vi oavsett att det kommer att ske senast i de iPhone-modeller som släpps hösten 2026 (om Apple inte känner för att betala böter). Det ser ut som att lagen som inkluderar laddstandarden kommer att börja gälla från och med hösten 2024 och därefter har tillverkare 24 månader på sig att vid behov ställa om (40 månader för bärbara datorer).

Och gällande vilka iPhones som kommer att omfattas så utgår jag från… alla. Alltså inte bara de som säljs i EU. USA och ett antal andra länder lutar åt att införa samma slags lagstiftning och även då lär valet falla på USB-C.  Men med tanke på hur stor EU-marknaden är så kan vi räkna med att Apple oavsett kommer att dumpa sin lightning-kontakt helt och hållet. Meckigare att jonglera med två olika sätt att ladda.

Sist men inte minst så har ju Apple i praktiken redan helt gått över till USB-C. Förra veckan så gick iPaden helt över till USB-C i alla modeller, vilket innebär att det (väl?) bara är iPhonen och hörlursladdare för olika Airpods som har kvar lightning. Apple har förstås redan riggat för det här, så det är inte omöjligt att iPhones kommer att ha USB-C rätt långt före hösten 2026.

Ja, om Apple inte funderar ut något annat kreativt sätt att göra saker och ting the Apple way. Som att äntligen få ordning på vettig trådlös laddning och helt dumpa ladduttaget.

Apple exec says future iPhones will comply with EU’s USB-C mandate

Apple exec Greg Joswiak said that the company will comply with the EU’s mandate to use USB-C in future iPhones.

Apple gör det obligatoriskt att använda Apples betallösning för att köpa boostning av inlägg

How to make friends and influence people. Eller nåt. Apple har uppdaterat sina riktlinjer för Appstore och stänger ett kryphål som appar som har sålt NFT:er – digitala samlingsobjekt – har kunnat utnyttja. Men det slår också mot möjligheten att boosta inlägg i sociala medier.

Appar som gör det möjligt att visa upp NFT:er får inte ha någon form av funktionalitet som gör det möjligt att köpa saker. Åtminstone inte utan att Apple får sina 30 procent i transaktionsavgift. Men det nya regelverket slår alltså även mot funktionen som gör det möjligt att boosta – köpa mer synlighet – för inlägg i framförallt sociala medier.

Apples uppdaterade riktlinjer säger att boostningar nu ses som ”köp i app”, vilket med andra ord gör det obligatoriskt för appar att använda Apples betallösning för det. Vilket som av en händelse också då alltså ger Apple 30 procent av intäkterna (ja, eller 15 procent som gäller för appar som drar in mindre än 1 miljon dollar per år).

Det senare gör att de flesta utvecklare kommer att få betala det lägre beloppet för den här typen av funktionalitet. Then again, de appar vi framförallt pratar om här drar in mer än så. Och ska vi vara riktigt krassa så är det, förstås, framförallt ett företag vi pratar om: Meta. Alltså Apple VD:n Tim Cooks favorithatobjekt.

Vi kan med andra ord anta att det här kommer att göra underverk för Apples relation till Meta. Samtidigt som det också innebär att Apple utsätter sig för än mer risk från konkurrensmyndighetshålll.

Apple Updates App Store Review Guidelines Around Social Media ’Boosts,’ Matter, NFTs and More [Updated]

With the release of iOS 16.1 and iPadOS 16.1, Apple has updated the App Store review guidelines that are provided to developers who create apps for iPhones and iPads. Apple is now requiring that apps provide the App Review team with full access to an app, with an active demo account or demo mode for apps that include account-based features.

Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Kanske också intressant

Av Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.