Kategorier
Sociala medier Spaningar

Digitala spaningar vecka 43 2022

Instagram har nu 2 miljarder månadsanvändare. 140 miljarder Reels spelas varje dag. Meta säljer Giphy. TikTok presenterar sitt första spelevent. Elon Musk tar över Twitter och sparkar flera höga Twitter-chefer. Twitters Campaign planner kommer till Sverige.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Veckans artiklar och gästspel

Tuffare tider för Amazons säljare – det är goda nyheter för Amazon – Ehandel Plus

Igår var det dags för Amazon att komma med siffrorna för det tredje kvartalet. Siffror som inte alls levde upp till förväntningarna. Men i skuggan av all

Kan Twitter någonsin göra succé som annonsplattform? Vi har frågat experterna

Som Resumé rapporterade om på fredagsförmiddagen, står det nu klart att affärsmannen Elon Musk slutförde köpet av Twitter natten till fredag svensk tid. Men vad innebär köpet för Twitter som annonsplattform? Vi har frågat experterna.

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Instagram har nu 2 miljarder månadsanvändare

Ladies and gentlemen. Vi har 2 miljarder. Instagram har nu tagit klivet upp i tvåmiljardersklubben och gör därmed Facebook, WhatsApp och några Google-tjänster sällskap. En dubblering av antalet aktiva månadsanvändare sedan 2018.

Det är dessutom något så ovanligt som en officiell siffra från Meta. En siffra som kom i samband med gårdagens kvartalsrapport och som därmed drunkade i nyheterna som lyfte fram att Metas intäkter minskade för andra kvartalet i rad. Och, ja, ska man vara lite elak så var det nog en stor anledning till att Meta lyfte tvåmiljardersiffran just vid kvartalsrapporten. Wag the Instagram.

Så trots att så många har klagat på Instagrams TikTokifiering så fortsätter användarna strömma till. Och Instagram kommer allt närmare Facebook.

Men så ska vi inte glömma bort att WhatsApp finns däremellan. Och vi fick faktiskt en officiell siffra även för Metas största meddelandeapp. WhatsApp har senaste kvartalet också nått 2 miljarder användare. Fast dagliga användare. Vilket förstås är än mer imponerande. Och helt galet.

Går vi sedan tillbaka till Instagrams 2 miljarder så gör det att det blir ännu tuffare för TikTok att växa om sin tuffaste konkurrent. Och det känns allt mer som att de nog inte kommer att göra det. Åtminstone inte om vi pratar på den nivå som Instagram ligger på nu. TikToks chans att gå om Instagram är om Instagram börjar förlora användare.

Instagram Has 2 Billion Monthly Active Users, Over 2 Billion Using WhatsApp

Instagram has crossed the 2 billion monthly active users mark, the company announced on Wednesday. The company's Facebook service has 2.96 billion users while more than 2 billion people now use WhatsApp. Meta’s total monthly users for its family of apps number 3.71 billion worldwide, according to the company.

140 miljarder Reels spelas varje dag

Såååå… här är ännu en sån där galet stor siffra. I samband med Metas kvartalsrapport i veckan (som var svagare än väntat och fick aktien att tokkollapsa) så fick vi också några nya siffror om Reels. (AKA titta på de här mycket roligare grejerna istället för motgångarna vi har vad gäller annonsering). Enligt Mark Zuckerberg så spelas det en massa Reels. En hel massa.

Så pass många som 140 miljarder Reels (sammanlagt för Instagram och Facebook). Varje dag. Med andra ord: alla människor på planeten tittar i snitt på 18 reels. Varje dag.

Och ja, jag utgår från att den siffran är ännu högre hos TikTok. (Ja, fast inte när det gäller just Reels.) Miljarders miljarders miljarder. Men det räcker gott med 140 miljarder för att det ska börja snurra i mitt huvud.

För Metas räkning är det dessutom 50 % fler visningar än för ett halvår sedan. Och bara på Instagram så delas 1 miljard reels via direktmeddelanden varje dag.

Det Meta som sagt var vill säga med det här är: kolla vad bra vid står oss mot TikTok. Även om ni raljerar över våra Reels.

Och det är förstås helt rätt. Reels ser ut att växa så det knakar. Större än TikTok? Förmodligen inte – och kommer kanske aldrig bli. Men det spelar ingen roll. Så länge som Meta har häng på kortvideotoppen så kan de känna sig hyfsat lugna. Inte minst med tanke på att Meta i samband med kvartalsrapporten också meddelade att Instagram nu har över 2 miljarder månadsanvändare och att WhatsApp har över 2 miljarder dagliga användare.

Lägg till att även Youtubes TikTok-kopia Shorts ser ut att växa ungefär lika bra den så förstår man alltså varför TikTok satsar allt mer på fler funktioner. De blir helt enkelt mer stressade över konkurrensen för varje dag som går.

Mark Zuckerberg says Instagram Reels are booming despite celebrities such as Kim Kardashian and Kylie Jenner slamming the app for being like TikTok

Kim Kardashian and Kylie Jenner said they wanted to see more ”cute photos” on Instagram after the app planned to focus on videos.

Meta säljer Giphy

Ända sedan Storbritanniens konkurrensmyndighet förra året beordrade Meta att sälja Giphy så har Meta stretat emot. Men idag meddelade företaget att man nu ger upp striden. Meta kommer därför att sälja Giphy. Och inte bara den brittiska verksamheten, utan hela klabbet.

Det var 2020 som Facebook la beslag på gif-plattformen Giphy, två år efter det att Google köpte upp den liknande tjänsten Tenor. Gifar var ungefär det hetaste heta då. Men redan när Google offentliggjorde köpet så började myndigheter i Storbritannien och EU flagga för att de skulle ta sig en väldigt noggrann titt på affären. Året efter drog Storbritannien alltså i handbromsen.

Den stora frågan är förstås vem som nu kan tänka sig att köpa Giphy.

Affären var med Meta-mått mätt rätt lite, ”bara” strax över 300 miljoner dollar. Med tanke på att gif-marknaden har svalnat betänkligt – och med tanke på det allmänna ekonomiska läget i världen – så hamnar försäljningspriset nog en bra bit under.

Men jag tror oavsett att Meta vid det här laget egentligen tycker det mest blir skönt att slippa myndighetstjafset med Giphy. Jag tror också att den artikel jag läste förra veckan – att gifar numer är ”för boomers” [sic!] och ”cringe” [sic!] – bidrar till att Meta nu ger upp och går vidare.

Gifar är helt enkelt inte längre den tonårsmagnet som Facebook hoppades på när de köpte Giphy.

Meta says it will sell off Giphy following order from UK competition watchdog

Facebook and Instagram’s parent company say it will sell off GIF library Giphy following an order from the UK’s Competition and Markets Authority (CMA). Meta, then-Facebook, bought Giphy in 2020.

TikTok

TikTok presenterar sitt första spelevent

Precis som Meta, Snap och Netflix så vill nu även TikTok satsa på spel. Och nu ser de ut som att TikTok tänker levla upp sina spelambitioner rejält. 2 november kommer TikTok att anordna sitt första spelevent: TikTok made me play it.

Och ja, vi pratar alltså om spelspel. Mobilspel, för att vara exakt. Inte spel tänkta för hardcore-gamers, utan enkla mobilspel för slöspelande i pauserna mellan TikTok-videotittandet.

Vi kan nog också anta att det inte bara kommer att innebära satsning på att erbjuda någon form av spelplattform utan också att smyga in på Twitchs och Facebook Gamings domän: livesändningar av spel via TikTok.

TikTok Announces First-Ever Global Gaming Event

The event will dig into the opportunities for gaming-related brands in the app.

TikTok på gång att lägga till spelflik

Dags för TikTok att göra en Facebook. Eller en Netflix. Då förstår ni förstås att det handlar om att TikTok nu sägs vara nära att lägga till en egen spelavdelning i sin app.

Om man så vill så skulle man kunna säga att TikTok också kopierar sig själv. TikToks kinesiska systerapp Douyin har haft spel sedan 2019, så det hade varit väntat även om konkurrenterna inte hade satsat på det här segmentet.

Vi kan anta att vi pratar om samma slags typ av spel som har varit aktuella för de sociala plattformarna (och just Netflix): enklare mobilspel för slöspelare som bara vill döda lite tid snarare än spel som vänder sig till seriösa gamers.

TikTok själv har också testkört spelfunktionalitet i appen, men att man nu lägger till en egen samlingsplats för spel visar att TikTok nu steppar upp sina ambitioner.

Ja – om det nu blir någon spelflik. Som så ofta när det kommer till nya funktioner så är det inte officiella uppgifter, men det känns rimligt. Vi får kort sagt se om och när den här funktionaliteten rullar ut. Kanske redan 2 november, när TikTok kör sitt första gamingevent: TikTok made me play it.

TikTok to launch standalone gaming channel

Dedicated tab on platform’s homepage is company’s first venture beyond videos

TikTok kan vara på gång med podcasts

I samband med att Clubhouses popularitet för ett par år sedan exploderade så drogs ljudmedier överlag med. Ungefär alla stora sociala plattformar testade och rullade ut olika ljudfunktioner. Inklusive mer eller mindre ambitiösa satsningar på egna podcastlösningar. Sedan dess har plattformarnas intresse för poddar svalnat av rätt mycket, men det hindrar inte TikTok från att vilja hoppa på podcasttåget.

Podcastbolaget Audiomeans ska enligt uppgifter från Podnews ha sett en ny bot som har skrapat Audiomeans podcastflöden. Lite grävande i botens hemvist avslöjade en IP-adress som är registrerad hos TikToks huvudkontor i Singapore.

Och… det är ungefär det vi vet. Så indicier och inte så mycket mer.

Det skulle förstås inte vara helt orimligt att TikTok ger sig på att erbjuda poddar, men frågan är då om det inte snarare hamnar under den musiktjänst som TikTok och/eller ägarbolaget Bytedance sägs vara på gång med för Europa och USA. En konkurrent till inte minst Spotifys poddverksamhet, alltså.

Återstår att se hur mycket av ovanstående som stämmer. Och hur ambitiös TikToks poddsatsning i så fall blir.

Is TikTok ready to take the podcast plunge? – Tubefilter

A content platform having podcast aspirations? Say it ain’t so. According to a new report from Podnews, TikTok may be making an entrance into the podcast If TikTok does commit to podcasts, it’ll be yet another arm of the company trying to challenge tech giants like Google and Apple for everything from video traffic to search volume to shopping.

Twitter

Elon Musk tar över Twitter och sparkar flera höga Twitter-chefer

So this is happening. Efter sju svåra år och ett otal hissyfit-tweets så verkar det som att Twitter till sist kommer att få Elon Musk som ny ägare. Igår cirkulerade en video där Musks sågs gå in på Twitters kontor och idag kom uppgifter om att han redan tagit sina första stora VD-beslut på företaget: att sparka folk.

Det handlar dock inte om att 75 procent av alla Twitter anställda får gå – något som Musk påstod i sina investerarunderlag inför köpet, men som han backade på bara häromdagen – men däremot ungefär lika många i bolagets toppskikt. Enligt uppgifter ska minst fyra höga chefer på Twitter ha fått foten, inklusive företagets COO, Twitters ”top legal and policy executive”, företagets general counsel och VD:n Parag Agrawal.

Det återstår att se hur mycket av uppgifterna som stämmer. Ja, och om det stoppar där. Det är förstås inte omöjligt att Musk rensar ut hela ledningen. Med andra ord de som initialt aktivt försökte blockera Musks köp av Twitter. Nästan så att man skulle kunna tro att Musk sparkar dem för att hämnas. Men sån är ju inte Elon.

* host *

Idag är oavsett sista dagen som domstolen satte för att få affären att gå i lås för att rättegången mellan Twitter och Musk inte skulle gå vidare (den där Twitter ville tvinga Musk att faktiskt slutföra sitt köp efter det att han hoppade av i somras). Med tanke på att Twitters rapport för det tredje kvartalet flyttades från i måndags till idag säger något om att det nog blir offentliggjort idag.

Frågan är dock vem som ska svara på investerarnas frågor efter kvartalsrapporten om Elon har sparkat alla chefer. Ikväll vet vi.

Helt säkert. Kanske. Förmodligen. Nog.

Elon Musk’s first move as Twitter’s new owner has been to fire at least 4 top executives, including CEO Parag Agrawal

The executives fired include CEO Parag Agrawal, COO Ned Segal, top legal and policy executive Vijaya Gadde, and general counsel Sean Edgett.

Elon Musk planerar att skrota livstidsavstängningar på Twitter

Även om det fortfarande inte är hundra procent officiellt så ser det ut som att det är nittionio procent säkert att Elon Musk officiellt blir ny ägare av Twitter senare idag (det finns med andra ord fortfarande tid för Twitter att hissyfitändra sig). Det innebär också att det är nittionio procent säkert att Twitter får en ny VD. Som också heter Elon Musk.

Men det stoppar inte där. Musks första VD-beslut ska ha varit att sparka flera av företagets högsta chefer. Och det ser ut som att beslut nummer två skulle kunna bli att skrota livstidsavstängningar på Twitter. Ett väldigt bra sätt att snabbt boosta användarsifforrna: låt alla som har sparkats ut från Twitter därför att de inte klarar av att vara i möblerade rum få komma tillbaka.

Nu betyder det förstås inte att det garanterat kommer att bli så. Det betyder heller inte att precis alla som har sparkats ut får komma tillbaka.

Men, tja.

Say hello to my little Trump.

Report: Musk names himself Twitter CEO and intends to reverse Trump ban

Musk previously called the Trump ban ”morally wrong and flat-out stupid.”

Elon Musk inför ”modereringsråd” som ska avgöra om Trump ska släppas in på Twitter igen

Elon Musk gör en Facebook. Eller en Meta. Eller en Mark Zuckerberg. Inrättar oavsett vilket ett modereringsråd. Som bland annat ska avgöra vilka som kan släppas in på Twitter igen efter att ha blivit utsparkade.

Och… det är det vi vet. Och att rådet ska reflektera ”olika åsikter”. Så ja, tossehögern lär säkert få plats.

Med tanke på att det är Elon så vet vi väl inte när (eller ens om) det här kommer på plats. Och om VD-Elon och ägar-Elon kommer att bry sig om eventuella beslut/råd (eller vad det nu blir) som den tänkta konstellationen kommer med.

Men poängen är oavsett att Musk här säger att han inte enväldigt kommer att bestämma vilka som får eller inte får twittra. Precis som innan så ska det finnas processer och kontrollfunktioner. Ännu ett försök att lugna annonsörer, alltså.

Elon Musk says Twitter will form a content moderation ’council’ before deciding on Trump | TechCrunch

Musk says he won’t make any major content moderation decisions – i.e. restoring former President Donald Trump – until he forms a council.

Twitters Campaign planner kommer till Sverige

Ett år efter det att Twitters Campaign planner lanserades så kommer tjänsten nu till 15 nya länder. Däribland Sverige.

Det innebär att Twitters verktyg för att få en prognos på potentiell räckvidd baserat på de parametrar du anger nu alltså blir tillgängligt för alla svenska Twitter-användare. Ja, åtminstone för dem som annonserar.

Bland saker du kan korsköra finns uppskattad räckvidd, visningsmängd, snittengagemang och CPM mot en specifik målgrupp, kampanjlängd, frekvens och placering. Twitter firar dessutom ettårsjubileet med att lägga till ett nytt mål: videovisningar.

Se artikeln här nedan om du är intresserad av att få några best practice-tips för din Twitter-annonsering, från Twitter själva.

Twitter Expands Campaign Planner To 15 More Countries

Twitter rolls out Campaign Planner to 15 additional countries, allowing advertisers to gain insight into the audience they can potentially reach.

Twitter lägger ned Ticketed spaces

I skuggan av Elon Musk-uppköpet så gör Twitter faktiskt också saker som handlar om själva tjänsten. Som att lägga ned Ticketed spaces.

I veckan meddelade Twitter att testet med en betalfunktion kopplad till Twitters Clubhouse-kopia Spaces nu avslutas. Det blir kort sagt inte längre möjligt att ta betalt för att starta ljudsändningar. Och funktionen kommer därmed heller inte rullas ut skarpt.

Ännu ett tecken på att den stora ljudhypen från 2021 har lagt sig. Men det är nog trots allt inte det sista vi hör om det här. Inte alls omöjligt att funktionen i sig återuppstår längre fram.

Twitter drops Ticketed Spaces to focus on other live audio features

Twitter has ended a test that let you pay for tickets to join Spaces audio conversations.


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *