Kategorier
Sociala medier Spaningar

Digitala spaningar vecka 47 2022 – del 2

Elon Musk låter de flesta som har sparkats ut från Twitter komma tillbaka igen. Twitters verifieringsbockar kommer framöver i tre färger, beroende på kontotyp. EU drar igång flera utredningar om TikToks datahantering. TikTok lägger till Audience insights.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sociala medier

Twitter

Elon Musk låter de flesta som har sparkats ut från Twitter komma tillbaka igen

Twitter är på väg att bli mycket roligare. Eller mycket mindre roligt. Beroende på vem du frågar. Elon Musk kommer att släppa in de flesta som har sparkats ut från Twitter igen.

Igår la Musk ut en Twitter-omröstning där han frågade sina följare om han skulle utfärda en ”generell amnesti” för avstängda användare och precis som när han la ut samma fråga specifikt om Trump så vann ja-sidan. Ännu mer definitivt än i Trump-fallet – 72 procent av alla som svarade i omröstningen sa ja. Amnestierna kommer att börja delas ut ”nästa vecka”.

(Musk använde samma latinska sentens som när han meddelade att Trump skulle släppas in: folkets röst är Guds röst. Att andra twittrare var snabba att påpeka att han inte använde hela citatet – som ger rakt motsatt innebörd – verkar alltså inte ha hindrat Musk från att köra en repris.)

Kort sagt så var det här utfallet väntat redan när Musk la ut sin omröstning. Det känns överlag som att Musk redan vet och/eller har bestämt sig när han twitter-omröstar. Oavsett det så kommer nu alltså alla konton som inte har blivit avstängda på grund att något brottsligt eller för att de är ”oerhörda spammare” att välkomnas tillbaka. Vilket förstås inte minst innebär en drös konton på högerkanten. Samhällshotande vetenskapsförnekelse är numer exempel på sånt som inte längre finns i Twitters no fly-lista.

Anledningen att Musk gör det här är förstås helt och hållet grundat i yttrandefrihetsvurmande. Det har inget att göra med att vi här lär hitta många twittrare med hög aktivitet vars tweets ger högt engagemang på plattformen. Eller att en stor del av dessa konton lär vara villiga att betala åtta dollar i månaden för ett Twitter Blue-abonnemang.

Ja, när det abonnemanget kommer tillbaka igen. Som kommer att ske. Nån gång. Längre fram. Helt säkert. Förmodligen. Kanske. Nog.

Twitters verifieringsbockar kommer framöver i tre färger, beroende på kontotyp

Så har det äntligen blivit dags för den funktion som alla har saknat på Twitter: olika färger på verifieringsbockarna! När (om?) Twitter får ordning på sitt betalverifieringsabonnemang så kommer individuella konton få en blå bock, ”government” (antar att det överlag gäller statlig verksamhet) får en grå bock och företag får en guldbock.

Och… så många frågetecken.

För det första är det oklart exakt vad de olika färgerna är tänkta att lösa för slags problem? ”Är det här kontot statligt, ett företag eller en individ?” har ingen frågat någonsin. Det som har varit poängen med verifieringsbocken är att den har kunnat svara på frågan: är det här kontot det det utger sig för att vara? Precis det som visade sig inte fungera när Musk började ta betalt för bocken.

Sen kan man också fundera på färgvalen. Att individer får behålla den klassiska blå färgen känns inte så konstigt och grått för statlig verksamhet känns väldigt mycket Musk. Men guld för företag? Känns inte som en självklar färg att välja i det här sammanhanget. Signalerar mer just… guldmedlem. Plusplus.

Och samtliga ”verifierade konton” (alltså konton som har betalat för att få bocken) kommer sedan enligt Musk att ”manuellt autentiseras” innan bocken ”aktiveras”. Så de ”verifierade kontona” måste alltså manuellt verifieras innan de blir verifierade. Så kort sagt alltså precis som den blå bocken fungerade pre-Musk. Ja, med en tillagd avgift på 8 dollar i månaden. Och vad händer om något konto inte godkänns i den manuella verifieringen? Kan de fortsätta betala (oh yes) och få tillgång till resten av funktionaliteten i betalversionen? Ett… nedgraderat Blue-abonnemang?

Sist men inte minst återstår den största frågan av dem alla: vad händer med de som idag har en blå bock men inte vill betala? Eller stora varumärken, individer och organisationer som inte har bock idag? Twitter gjorde ett panikartat försök att kasta ut en ny Official-märkning för att råda bot på det här. En lösning som inte gick att köpa utan bara delades ut av Twitter. Ja, fast sen dödade Musk den och sen bestämde Twitter att Official-märkningen bara gällde för annonsörer. Alltså företag som… betalar.

Musk är alltså på full gång att snart vara tillbaka på ruta 1 för verifieringsbocken. Med maximal omständlig väg dit. Och lär sannolikt ändå inte ha rett ut alla problem.

On the next episode of Elon Musk’s Flying Twitter Circus…

Twitter’s new Verified service will include gold checks for companies, Elon Musk confirms | Engadget

Twitter plans to launch its updated Verified program next Friday with manual authentication and different colored check marks for different types of users, Elon Musk has tweeted. ”Gold check for companies, grey check for government, blue for individuals (celebrity or not) and all verified accounts will be manually authenticated before check activates,” he said.

Elon Musk kan ta fram sin egen smartmobil om Twitter sparkas ut från Appstore

MuskPhone? Ja, kanske.

Ända sedan Elon Musk tog över Twitter (ja, eller egentligen redan när det blev klart att han skulle köpa tjänsten i våras) så har det från olika håll framförts oro vad Musks ”yttrandefrihets”-ambitioner kan innebära rent konkret. Saker som mindre moderering och att Musk har öppnat för porr på Twitter. Lägg till Musks massuppsägningar – som kan handla om uppemot 80 % av personalen som var anställda före Musks övertagande – så har inte minst EU blivit väldigt nyfikna på hur Twitter har tänkt säkerställa att de även fortsättningsvis lever upp till GDPR. Och kommande techregleringslagen Digital services act.

Men det är inte bara EU som är intresserad av hur Twitter och andra plattformar modererar det innehåll som användare delar. Google och framförallt Apple är också väldigt nyfikna. Mer specifikt handlar det om hur väl Twitter kan leva upp till de krav på ”säkerhet” som Google Play och Appstore har som del av användarvillkoren.

Kort sagt: om Twitter inte lever upp till de krav som en eller båda appbutikerna har så kan Twitter sparkas ut.

Musks lösning ifall det scenariot skulle bli verklighet? Ta fram en egen smartmobil.

Och det… har ju ingen annan tidigare försökt. Och det har gått… lite sådär att utmana iOS och Android. Det har till och med gått sådär att gå vid sidan av Google Play på Android-sidan. Det skulle kort sagt – i bästa fall – sluta med en nischmobil för de mest rabiata Musk-fansen och/eller big tech-hatarna.

Men risken med appbutikerna slutar inte här. Musk har även han uttryckt ogillande mot Apples och Googles appavgifter på 15 eller 30 %. Eftersom Musk har som plan att luta sig så hårt mot prenumerationer för Twitters intäkter så utgår jag lite från att han kommer att försöka göra en Fortnite. Alltså medvetet bryta mot appbutikernas användarvillkor för att slippa dela pengar med Google och Apple. Något som i sin tur definitivt kommer att få Twitter utkastat.

Ironiskt nog kan Musks stora räddning har bli Digital markets act när den kickar in nästa år. Den som bland annat kräver att appbutikerna måste tillåta flera betalningssätt. Det gäller bara för Musk att se till att Twitter inte bryter mot Digital services act. Böter på grund av brott mot den skulle sannolikt mer än väl äta upp eventuella besparingar på appbutiksavgifter.

Elon Musk says he will create ’alternative’ smartphone if Twitter is kicked out of the Apple App Store

Elon Musk is willing to build his own smartphone if Twitter gets kicked out of Apple’s App Store. Apple demands ”safety” for users as a condition of apps being on its powerful platform. With Musk’s changes to Twitter’s content moderation, it could land outside Apple’s rules.

Är Twitter så unikt att det inte finns något alternativ till Twitter för den som vill byta?

En intressant artikel om Twitter. Och då inte det vanliga budskap som media (och för den delen även jag) lyfter nuförtiden (Musk-kaoset), utan om Twitter i sig. Och om de utmaningar som trogna twittrare nu verkar ha att byta till något annat. Kanske därför att det… inte finns något annat?

Artikelns utgångspunkt är helt enkelt att det helt enkelt inte finns något fullvärdigt – eller ens vettigt – alternativ till Twitter. Och det ligger en del i det här.

De stora sociala plattformarna har senaste åren krupit allt närmare varandra. I takt med att de börjar slå i tillväxttaket och oroar sig för konkurrenters framfart så har de allt mer oblygt snott från varandra. De blir helt enkelt allt mer lika varandra. Såväl i formgivning och namn på funktioner som vilka funktioner de har och vilka behov de fyller.

Nu har även Twitter försökt sig på att ge sig in i samma lek – men utan att riktigt vilja ta steget fullt ut. Istället har Twitter hållit sig i sitt spår. Samma spår som tjänsten har rullat i sedan starten. Till och med LinkedIn känns som ett under av produktutveckling och sargsläppande i jämförelse. Trots först bildens och sedan videons framrusningar så är det fortfarande texttweets i begränsad längd som mestadelsgäller. Och egna förutsättningar för hur konversationer förs.

Vad händer nu? Ja, det är förstås en väldigt bra fråga. Hela 2021 dunkade Twitter ut funktioner och tester som försökte göra Twitter till något annat än Twitter och nu försöker Elon Musk att… göra något. Annat. Kanske.

Det var väl länge sedan Twitter var coolaste katten på gatan. Många har tyckt att tjänsten är mossig och passé. Men trots det så har engagemanget på plattformen stadigt ökat. Vi vet inte om användarna har ökat – eftersom Twitter inte släpper info om det totala antalet aktiva användare – men de som använder Twitter verkar oavsett använda det allt mer. Eller allt oftare.

Och det genom att Twitter har hållit fast vid att vara… Twitter.

Den stora frågan nu är om det är Twitter Classic som skulle kunna vara räddningen för Twitter – eller ett helt annat Twitter.

Everyone Is Searching for the True Twitter Alternative – It Doesn’t Exist

To say Elon Musk’s initial weeks at Twitter have been nothing short of tumultuous would be to understate the seismic turmoil the social media platform is going through. Since October 28th, the day the acquisition was made official, thousands of dismayed Twitter users have been searching in droves for alternatives to Twitter.

Facebook, Instagram och WhatsApp

Meta förnekar rykten om att Mark Zuckerberg ska avgå som VD – eller?

Mark Zuckerberg avgår! Inte! Enligt Meta. Asapromiss.

Idag började det florera rykten om att Mark Zuckerberg har bestämt sig för att avgå som VD för Meta under nästa år. Det fick Metas kommunikationsdirektör Andy Stone att ta till twitter och proklamera att det handlade om fejkuppgifter.

Och, ja, det är förstås inte första gången det har cirkulerat mer eller mindre välunderbyggda påståenden om att Zuckerberg är nära att lämna över stafettpinnen. Än så länge har det inte hänt. Det kan alltså vara precis lika fel den här gången.

Men det finns en lite intressant detalj här: vem som gick ut och förnekade. Eller snarare vem som INTE gick ut och förnekade. Mark Zuckerberg.

Det här behöver förstås betyda ungefär exakt ingenting. Det här inte till vanligheterna att en VD för ett av världens största bolag definitivt går ut och dementerar rykten om avgångar. Men Mark Zuckerberg är som bekant en VD som rätt ofta kommunicerar direkt mot såväl media som sina användare.

Och även timingmässigt går det sådär bra för Meta just nu. Meta har haft… en och annan kris. Men de har mest handlat om upprördhet kring datahantering och moderering. Efter att det har avinstallerats Facebook-appar och annonsörbojkottats ett tag så har pendeln svängt tillbaka till normalläget. Såväl intäkter som användare har i stort tickat på uppåt.

Andra halvan av 2021 och 2022 har börjat ändra på det här scenariot. Användarna har fortsatt att öka, men intäkterna har gått i stå ordentligt. Och det är betydligt jobbigare för Meta som företag. Och när ett företag har hamnat i en nedåtspiral så är det oftast VD-byte som blir lösningen. Ja, eller ett försök att kapa ett jobbigt bagage.

Det hela blir förstås mer pikant om VD:n sitter på mer än hälften av rösterna och därmed inte kan avsättas. Mark måste alltså sluta frivilligt för att Meta ska byta VD.

Samtidigt så har Zuckerberg nu suttit på VD-stolen i 18 år. Han kan känna att det är dags att göra som så många andra grundar-VD:ar före honom: bara fortsätta som styrelseordförande. Uppgifterna om avgången säger dessutom att ett VD-byte inte skulle förändra Metas nya metaverseinriktning. Och med tanke på att Zuckerberg som sagt var sitter på en majoritet av rösterna så skulle han kunna stoppa kursförändringar även om ha inte längre är VD.

Precis det här lär ha fått aktiemarknaden att reagera lite blandat på spekulationerna. Glada att någon annan tar över och kan sparka lite nytt liv företaget (eller orsaka totalt batshit crazy kaos – beroende på ledarstil och personlighet), men lite mindre nöjda över att Metas hysteriskt olönsamma VR-projekt fortsatt ska stå i fokus.

Meta spokesperson denies report of CEO Zuckerberg stepping down next year

Nov 22 (Reuters) – Meta Platforms Inc (META.O) spokesperson Andy Stone said in a tweet on Tuesday that a report on Chief Executive Officer Mark Zuckerberg stepping down next year was false. News website The Leak earlier in the day reported that Zuckerberg was set to resign in 2023, citing an unnamed insider source.

WhatsApp får sökbart företagsregister och möjlighet att handla direkt i appen

Fler nya funktioner i WhatsApp:

  • ”Gula sidor”: (Alla som är gamla nog att plocka den referensen…) WhatsApp får nu stöd för att söka bland företag som har konton i appen. Sedan går det (förstås) direkt att chatta med de hittade företagen via WhatsApp.
  • Möjlighet att handla direkt i WhatsApp: Efter att ha haft stöd för att handla och betala direkt i WhatsApp-konversationer i Indien så breddas nu testet till att även omfatta Brasilien.

Så i sig är de nya funktionerna alltså inte helt nya. Men de är ändå värda att ta upp – tack vare det de säger om framtiden för WhatsApp.

Jag har flera gånger skrivit om att WhatsApp är Metas viktigaste app. Inte när det handlar om intäkter här och nu – eftersom WhatsApp drar in ungefär inga pengar alls – men däremot för Metas framtida tillväxt.

WhatsApp har alltid varit tillväxtmarknadernas Meta-app. Där Facebook, Messenger och Instagram har dominerat i USA och i väst så är det WhatsApp som varit störst i de flesta andra delar av världen. Inte minst i de länder som just nu varvar upp till att bli världens viktigaste tillväxtmotorer. Som Indien. Och delvis även Brasilien.

En stor del av WhatsApp tillväxt består dessutom av människor som kliver ut på nätet för första gången. Och WhatsApp blir då mer än bara en chattapp. Den blir ett verktyg för att hantera många vardagsbestyr. På samma sätt som svenska Truecaller.

Det betyder att en chattråd lika mycket kan vara en e-handelsbutik – med en rätt komplett produktlistning.

Find, Message, and Buy on WhatsApp

Today we’re sharing an update on what we’re building to help people find, message, and buy something from a business on WhatsApp. Our team is in Brazil today where we’re discussing our vision for bringing the entire shopping experience directly to a WhatsApp chat.

WhatsApp Business har laddats ned en halv miljard gånger

En intressant lista från senaste kvartalets sammanställning av We Are Socials Digital-rapport (läs mer om bilden här nedan i det här inlägget): WhatsApp Business var en av de 10 mest nedladdade apparna i världen under Q3 2022.

Nu kanske det här inte känns som en jättegrej, men det betyder att Meta inte bara har fyra av de tio mest nedladdade apparna i världen i sin produktportfölj (som det har sett ut i ett årtionde eller så) – de har nu fem.

Men inte bara det: WhatsApp Business ska nu ha laddats ner totalt en halv miljard gånger. Nedladdningar är som vanligt förstås inte samma sak som användning, men det säger en hel del om vilken tung spelare även WhatsApp blir som företagsplattform.

Framförallt i tillväxtländer, där WhatsApp alltid har haft sitt starkaste fäste, och allt mer som en superapp. Inte bara en chattapp, alltså. Bara i veckan breddade WhatsApp sitt test med att handla direkt i WhatsApp-chattar från Indien till Brasilien.

WhatsApp är med andra ord extremt viktig för Metas framtida tillväxt. Både bland privatpersoner och bland företag.

Engagemanget för Reels fortsätter att öka

Hur går det för Reels – Metas försök att ta sig an TikTok? Ja, det kommer lite olika besked beroende på vem och var man frågar. Det närmaste vi har kommit konkreta officiella siffror är saker som att Meta i samband med senaste kvartalsrapporten gick ut med att vi tittar på 146 miljarder Reels (Instagram och Facebook) varje dag. Och det är ju… några stycken.

Men bristen på officiell data hindrar inte andra från att göra egna undersökningar och uppskattningar. Som ”customer experience”-plattformen Emplifi. Enligt deras siffror stod Instagram Reels för den största uppryckningen sett till engagemang under Q3, medan andra – som TikTok – låg kvar på ungefär samma nivåer som tidigare.

Men inte bara det: Instagram Reels slog också TikTok när det kom till medianräckvidd för postat innehåll (63 % jämfört med TikToks 37 %). Enligt varumärkena som ingick i undersökningen stod Reels också för en högre andel interaktioner och visningar. TikTok vann däremot när det kom till faktiskt engagemang: 57 % mot Reels 43 %.

En högre räckvidd för Instagram känns inte särskilt oväntat – med tanke på hur hårt Meta pumpar ut Reels-innehåll mest överallt. Det börjar kort sagt bli svårt att INTE se Reels. TikToks styrka fortsätter däremot vara att kunna träffa rätt målgrupper, inte de bredaste.

Instagram Reels dominates engagement with 35% increase in Q3

Social media platforms have proven themselves as useful tools for brand engagement. From Instagram to TikTok to Snapchat, these apps offer a wide range of suitable tools and features for marketers to reach a diverse audience. But when it comes to ad formats the choice can seem a little daunting.

TikTok

EU drar igång flera utredningar om TikToks datahantering

1 december har TikTok tänkt rulla ut nya användarvillkor i EU – som bland annat innebär att TikTok ger sig själva rätten att dela EU-medborgares data med en lång rad andra länder. Bland annat Kina. Det återstår att se om TikTok går vidare med villkorsförändringen (liknande grejer har varit på gång tidigare, men då backade TikTok), men precis de här sakerna räcker för att EU ska bli lite extra nyfikna.

Det är med andra ord inte särskilt förvånande att EU har ”flera” utredningar på gång om hur TikTok hanterar användardata. Det handlar i korta drag om att EU vill se hur (och kanske till och med om) TikTok lever upp till GDPR.

Kommissionen har inte gått ut med särskilt konkret information om exakt vad EU tittar på – eftersom det alltså är flera utredningar som det handlar om – men det är helt klart fler utmaningar på det tema som TikTok har dragits med sedan appen gick och blev monsterstor: hur stor möjlighet har Kina att påverka innehållet i TikTok. Och dessutom: finns det några ”bakdörrar” eller annat som gör att Kina skulle kunna spionera på och kartlägga TikTok-användare utanför Kina.

EU confirms multiple ongoing investigations into TikTok data practices | Engadget

The president of the European Commission, the executive branch of the European Union, has confirmed there are multiple ongoing investigations into . The probes concern the transfer of EU citizens’ data to China and targeted advertising aimed at minors. Investigators are seeking to ensure that TikTok meets General Data Protection Regulation () requirements.

TikTok lägger till Audience insights

Mer hjälp till den som annonserar på TikTok – eller vill annonsera där. Nu släpper kortvideoappen Audience insights.

Audience insights är ungefär vad det låter som. Insikter om TikTok-användarna. Mer specifikt samlad information om de användare som har varit aktiva senaste 30 dagarna.

Förutom allmän översikt så går det sedan att borra sig ned i resultatet via parametrar som plats, språk, demografi och intressen och beteenden. Den sistnämnda kategorin går i sin tur sedan att dyka djupare ned i via fyra underalternativ: annonsintresse per kategori (användare som är intresserade av viss kategori av annonser) samt video-, kreatörs- och hashtaginteraktioner (vilka av dessa som användare har interagerat med).

Den nya funktionen finns i TikToks Ads manager. Se mer detaljerade information via länken här nedan.

TikTok’s New Tool Gives Businesses Helpful Audience Insights

A new business tool from TikTok uncovers audience insights that can assist with planning paid and organic content strategies. Aimed at advertisers, the audience insights tool resides in TikTok Ads Manager. However, you don’t need to pay for advertising to use it.

Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Kanske också intressant

Av Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.