Kategorier
AI - Artificiell intelligens Spaningar

Digitala spaningar vecka 18 2026 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

AI – artificiell intelligens

Open AI och Microsoft enas om att dejta andra

Det känns som att vi har hunnit igenom hur många eror som helst i AI-utvecklingen sedan ChatGPT såg dagens ljus. Men det här kan på sätt och vis vara det definitiva tecknet på att ”ChatGPT-eran” har nått vägs ände.

Igår gick nämligen ChatGPT och Microsoft ut med att de har gått med på att dejta andra. De förnyade sitt strategiska avtal, men punkten som mer eller mindre sa att Open AI och Microsoft skulle vara exklusivisar fram till dess att Open AI tog fram en universal-Skynet-allomfattande-AI utgår nu.

Det är oklart vem det var som kände mest att det inte var du utan jag, men klart är att de åtminstone inte säger tack och hej för gott.

Microsoft kommer även framledes vara ”Open AI:s primära molnpartner”, plus att Open AI fortfarande kommer att släppa saker på Azure först ”såvida Microsoft inte kan eller väljer att inte stödja de nödvändiga förmågorna”. Vilket inte alls lämnar ett tolkningsfrihetshål stort att köra en buss genom.

Utöver det kommer Microsoft fortsätta licensiera Open AI:s modeller, men inte längre ha en exklusiv licens. Och intressant nog kommer Microsoft inte längre dela intäkter med Open AI, men Microsoft kommer att få pengar från Open AI fram till 2030. Man måste väl få någon perk när man är en väldigt tung ägare, antar jag.

Vem är vinnaren här? Svårt att säga.

Att Microsoft inte är lika hårt surrade vid Open AI-masten gör att även de kan shoppa runt efter andra AI-samarbetspartners enklare. Vilket garanterat kommer att ske – även om Microsoft alltså har stor ägarandel i Open AI. Samtidigt som man fortfarande får löpande pengar från sin investering.

Det sista – fast omvänt – gäller även för Open AI. Nu kan ChatGPT-ägaren sluta Apple-liknande avtal utan att Microsoft glider in i inkorgen och undrar ”vad sa du att du sa sa du?” Med tanke på att jag sett mer än en spekulation om att det exklusiva avtalet med Open AI stjälpte mer än det hjälpte, eftersom det begränsade Open AI:s möjligheter att hitta samarbeten och teknikpartners, så lär det här vara Open AI:s enskilt största seger i det nya avtalet.

Vilket för oss tillbaka till inledningen.

Fram till för mindre än ett år sedan sågs Open AI som företaget som skulle äta världen. Microsoft blev den hetaste techgiganten tack vare att man var förutseende nog att kroka arm med AI-stjärnan. Så är läget som bekant inte. Verkligheten har, bokstavligen talat, kommit ikapp Open AI, ChatGPT och Microsoft. Microsofts börsvärde ligger numer över 1 biljon dollar efter Google och nästan 1 biljon efter AI-floppbolaget Apple.

Vi är inte längre living in a ChatGPT world.

Frågan är var vi är om ytterligare tre år.

The next phase of the Microsoft OpenAI partnership

OpenAI and Microsoft announce an amended agreement that simplifies the partnership, adds long-term clarity, and supports continued AI innovation at scale.

Open AI:s modeller blir tillgängliga via AWS

Ibland går det fort. Igår meddelade Open AI och Microsoft att de har kommit överens om ett öppet förhållande. Och idag har Open AI börjat dejta Amazon.

Det innebär att Open AI:s modeller nu blir tillgängliga via Amazons AWS-molntjänst.

OpenAI to make its models available via Amazon’s servers

The move comes a day after OpenAI and Microsoft announced a revised partnership.

Open AI lanserar kontrollhubb för programmerande AI-agenter

Har du alltid önskat att du kunde ha en Linear eller Trello för dina AI-agenter? Grattis! Nu ger Open AI dig precis det.

Symphony är namnet på funktionen som är tänkt att kunna projektleda ditt team med AI-agenter. Varje öppen uppgift får en agent, agenter jobbar kontinuerligt och människor granskar resultat.

Den sista meningen snodde jag rakt av från Open AI:s egen nyhet om funktionen. Jag ska nämligen inte säga att jag helt och fullt begriper hur det fungerar i praktiken.

Men säkert en toppenfunktion för den som förstår!

An open-source spec for Codex orchestration: Symphony.

Learn how Symphony, an open-source spec for Codex orchestration, turns issue trackers into always-on agent systems-boosting engineering output and reducing context switching.

Open AI kan arbeta på en egen mobil

Att Open AI tänker göra något hårdvarumässigt vet vi. Vi vet bara inte vad än. Nu kommer uppgifter om att det kan bli… en mobil.

Fast det måste förstås vara mer AI:igt. Så det blir inte en mobil med appar, utan en med AI-agenter.

Det i sig är i linje med AI-entusiasternas spådomar om att appar kommer att försvinna och ersättas av just AI. Och logiken finns där. Appar är ju ett sätt att utöka funktionaliteten i en mobil (eller dator, för den delen) på samma sätt som pluginer och just AI-agenter kan utöka funktionalitet i en AI-tjänst.

Samtidigt har ironiskt antalet appar i Appstore och Google Play exploderat i år tack vare (eller på grund av) AI. En spontan gissning är att det kommer ta ett bra tag till innan vi helt dumpar dagens appar.

Men det är förstås inte den enda utmaningen för Open AI. Den största frågan är: varför ska någon köpa en ChatGPT OS-mobil istället för en med iOS eller Android? Det är den frågan som Open AI måste kunna besvara på ett övertygande sätt för att det här – om det nu blir verklighet – ska flyga.

OpenAI could be making a phone with AI agents replacing apps | TechCrunch

There have been plenty of rumors about OpenAI’s hardware plans, which involve launching a pair of earbuds. A new note from industry analyst Ming-Chi Kuo suggests that the AI company might be working on a phone in collaboration with MediaTek, Qualcomm, and Luxshare.

Google låter Pentagon använda sin AI ”alla lagliga ändamål”

Kommer ni ihåg när folk sprang skrikande från Open AI när Sam Altman räckte upp handen när Anthropic inte lät Pentagon använda Claude som de ville? Nu gör Google en Open AI.

Det verkar åtminstone så på rapporterna som trillar in.

Det verkar dessutom som att Google har ganska exakt samma skrivning som Open AI. Att de inte tillåter att AI:n används för ”inhemsk massövervakning” eller ”autonoma vapen”. Vilket intressant nog också var den röda linje som Anthropic drog upp framför balsalen.

Vilket då innebär att det är helt okej med massövervakning av andra länders befolkningar och att Gemini används för att spränga flickskolor – så länge som det är en människa som klämmer avtryckaren.

Vad betyder det i praktiken? Ingen som vet. Ingen vet ens om den begränsningen har någon laglig grund, vad det verkar.

Anyho. Inget officiellt besked från Google. Än. Vilket visar att de lärt sig Open AI-läxan: man gör klokt i allt ligga lågt med eventuella samarbeten med militären. (även om över 600 Google-medarbetare ska ha skrivit under ett upprop mot Pentagon-avtalet.)

Edit: Nu har Google bekräftat affären.

Google expands Pentagon’s access to its AI after Anthropic’s refusal | TechCrunch

After Anthropic refused to allow the DoD to use its AI for domestic mass surveillance and autonomous weapons, Google has signed a new contract with the department.

Gemini får stöd för att skapa filer som Word, Excel och PDF

Plötsligt händer det!

You can now easily generate files in Gemini.

Move from a brainstorm to a polished document, sheet or PDF with a single prompt in Gemini.

Claude får integrationer till Photoshop och Premiere

Kan du inte få nog av Claude? Nu får du ett ställe till att köra Claude mot: Photoshop. Det finns nu en ny integration (connector) till Adobes ikoniska bildprogram.

Ja, eller det är en av tjänsterna som nu får kopplingar till Claude. Även Adobe Premiere och ett antal andra program. Närmare bestämt Abelton, Affinity, Audodesk Fusion, Vlender, Resolume, SketchUp och Splice.

Claude Gains Integrations With Adobe, Blender, SketchUp and Other Creative Apps

Anthropic today updated Claude with new connectors aimed at creative professionals, adding integrations for Ableton, Adobe, Affinity, Autodesk Fusion, Blender, Resolume Arena and Wire, SketchUp, and Splice. Connectors are tools that Claude can use to access other platforms and help with completing tasks.

Anthropic lanserar Claude Security

Ny tjänst från Anthropic: Claude Security.

Vad pratar vi då om för slags säkerhet? Kodsäkerhet. Förstås. Claude Security kan användas för att leta upp svagheter och säkerhetshål i kod och dessutom ge förslag på hur luckorna kan fixas till.

Släpps i testversion nu för de som betalar för Enterprise eller Team. Fast bara för ett ”begränsat antal” av dessa användare i dagsläget.

Anthropic announces Claude Security public beta to find and fix software vulnerabilities – SiliconANGLE

Anthropic announces Claude Security public beta to find and fix software vulnerabilities – SiliconANGLE

Lovable släpper mobilapp

Känner du separationsångest när du måste lämna datorn och inte längre kan Lovablea? Fear not! Ökenvandringen är över. Nu släpper Lovable appar för iOS och Android.

The Lovable mobile app is here | Lovable

Lovable is now available on iOS and Android.

Elon Musk erkänner att Grok tränades på Open AI:s modeller

Ha. Kommer ni ihåg när Elon Musk för inte så länge sedan hånade Anthropic när de senare klagade på att kinesiska AI-bolag tog genvägar genom att träna på Anthropics blod, svett och tårar? Nu visar det sig att xAI tyckte att precis samma sak var en toppengrej.

I samband med den rättegång mellan Open AI och Elon Musk som pågår just nu så erkände Musk att Grok tränades ”delvis” på Open AI:s modeller.

Ja. Bolaget han just nu delar rättegångssal med eftersom han stämde dem.

Elon Musk testifies that xAI trained Grok on OpenAI models | TechCrunch

”Distillation” is a hot topic as frontier labs try to prevent smaller competitors from copying their models.

AI-appen som gör din text sämre så att den inte känns AI-skapad

Ha. Efter att vi har använt AI för att skriva våra texter åt oss – och göra dem bättre – så kommer nu Sinceerly som… gör din text sämre. Så att den inte ska verka AI-skapad.

Och ja, tjänsten heter därför precis så.

Nu… kanske det inte behövs en separat tjänst bara för att göra det här. Ta bort långa tankstreck och stoppa in grammatikfel. Det går säkert att prompta fram via valfri AI-tjänst.

Men bara ATT någon har känt att det behövs en dedikerad tjänst för det här säger mycket om världen just nu.

The ’Anti-Grammarly’ Helps People Hide Their Participation in the AI Slop Era

Is this satire? Does it even matter?

Mac Mini kommer ha långa leveranstider i flera månader – på grund av AI

Ha. Ni vet det där om att alla sprang och köpte Mac Minis för att kunna köra AI-agentfarmen Openclaw lokalt? Det verkar som att det låg mycket verklighet bakom det.

I samband med gårdagens kvartalsrapport gick Apple ut med att det just nu är långa leveranstider på Mac Mini. Och kommer att förbli så ”flera månader”.

Lite ironiskt att Apple – som misslyckades kapitalt med sin egen AI-satsning – är ett av få bolag som verkligen tjänar pengar på AI.

The Mac mini will be short in supply for several months, confirms Apple

Apple says the Mac mini and Mac Studio may remain supply-constrained for months after stronger-than-expected demand caught the company off guard.

Mark Zuckerberg erkänner att Metas senaste massuppsägningar beror på skenande AI-kostnader

Lite uppfriskande ärligt. Under ett internt Meta-möte erkände Mark Zuckerberg att den senaste massuppsägningsvågen – som inledningsvis omfattar 8000 anställda men kan bli totalt 16 000 i år – beror på AI.

Fast inte på att AI har effektiviserat bort en massa tjänster. Utan på grund av de skenande AI-kostnaderna. Så för att fortsätta kasta hysteriskt mycket pengar ned i det svarta AI-hålet måste nu Meta krympa personalkostnadskostymen.

Och ja. Det är fortfarande oklart när – eller ens om – Metas massiva AI-satsningar kommer att leda till svarta siffror.

Mark Zuckerberg blames AI spending spree for Meta layoffs

The roughly 8,000 positions being eliminated represent about 10% of Meta’s global workforce

Meta loggar de anställdas tangenttryckningar eftersom de är väldigt smarta

Ni vet det där med att Meta kommer att börja stoppa in loggningsprogram i de anställdas datorer som lagrar tangenttryckningar och musrörelser för att träna Metas AI-modeller? Nu får vi veta varför Meta har valt denna väga.

Eftersom de anställda är ”väldigt smarta”. Mycket smartare än your average bear som arbetar på de företag som arbetar med att märka upp data för AI-ändamål.

Och det är… en intressant anledning.

Oklart om det leder till att de anställda gillar 1984-övervakandet mer.

Exclusive: Zuckerberg Tells Meta Employees: We’re Tracking You Because You’re Really Smart

Meta Platforms CEO Mark Zuckerberg said using employees’ computer activity to train its AI models could give the company an edge over rivals, arguing that its staff are of higher average intelligence than contractors typically used by data-labeling firms. In a company-wide meeting on Thursday, a recording of which was reviewed by The Information, Zuckerberg described internal employee activity

Nästa AI-trend: skenande AI-kostnader får företag att anställa juniora utvecklare istället?

Well…

#artificialintelligence | Oliver Molander | 56 comments

You can’t make this sh*t up 😉 #artificialintelligence | 56 comments on LinkedIn

Salesforce söker nyutexaminerade för att ”rida på AI-vågen”

Ha. Ni vet alla de där juniora kontorsjobben som kommer att försvinna därför att AI gör att det bara behövs en massa seniora människor med AI-agenter?

Nu söker Salesforce 1000 nyutexaminerade och praktikanter för att ”rida på AI-vågen”. Okej, ”ride the AI exponential”.

Vi har sett flera stora techbolag som senaste tiden gått ut med stora nedskärningar på grund av AI. Men där ursäkten för något år sedan var att AI-effektiviseringar så är nedskärningarna nu krasst talat för att bolagen ska ha råd att kasta hysteriskt mycket pengar efter AI – med oklara vägar till lönsamhet.

Lägg till att priserna för AI-tjänster har börjat ticka på uppåt, eftersom bolagen som tar fram modellerna inte har råd att fortsätta  gå back på varje användare. Och de kostnaderna börjar sticka uppåt rätt snabbt.

Vi kan tänka att Salesforce insett att det i vissa lägen (förmodligen rätt många) börjar bli billigare att anställa människor för vissa arbetsuppgifter än att låta utvecklare tokenmaxxa sig genom årsbudgeten.

Salesforce hiring: CEO Marc Benioff says he will hire 1,000 graduates as AI-led layoffs hit Big Tech | Company Business News

Salesforce CEO Marc Benioff has announced plans to hire 1,000 graduates to counter the narrative that AI is killing entry-level jobs. The move comes amid sweeping layoffs by Big Tech in the US.

Kan en AI-bot tränad på bara historisk data förutsäga vår framtidshistoria?

Kan en AI-språkmodell tränad bara på historisk data förutsäga framtiden? Det vill AI-tjänsten Talkie nu försöka svara på.

Talkie är, som hörs på namnet, en AI-tjänst som du kan chatta med. Så långt precis som vanligt. Men med en stor skillnad. Talkie är alltså bara tränad på gammal data. Väldigt gammal data.

Det sista träningsåret är 1930 – vilket inte är en slump. Som upphovsrättslagstiftningen fungerar så är material från just 1930 numer inte längre omfattat av upphovsrätt. Talkie slipper alltså den diskussionen om träningsdatan.

Men Talke, eller 13B 1930 LM som är det fullständiga sexiga namnet, har alltså tränats på betydligt äldre data än så. Tanken är att man kan prova på hur det är att kommunicera någon från, säg, 1700-talet.

Men det som känns mest spännande är att människorna bakom Talkie också vill se om tjänsten kan förutsäga framtiden. Vår historia, alltså. Framtidsspaningar som vi kan verifiera (ja, beroende på hur långt fram i tiden vi nu pratar om).

Nu är det till största del ett teoretiskt experiment. Men en kul tanke, oavsett.

Talkie Is a ’Vintage LLM’ Trained on Pre-1930 Data to Help Facilitate ’Time Travel’

Will it predict World War II? That remains to be seen.

Spela Doom i ChatGPT eller Claude

Kan man spela Doom i ChatGPT eller Claude? Klart man kan spela Doom i ChatGPT eller Claude.

It runs Doom: AI chatbot edition – Engadget

The latest answer to the always-relevant question: ”Can it run Doom?”

Kategorier
Allmänt digitalt Ekonomi och finans Mobilt Spaningar

Digitala spaningar vecka 44 2025 – del 3

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Mobilt

Apple rullar ut Swift-stöd för Android-utvecklare

Intressant initiativ från Apple: de rullar nu ut Swift-stöd för Android-appar. Android-utvecklare kan alltså använda Apples apputvecklingskit även på Googles plattform.

Ja, officiellt. Det har tydligen gått att göra tidigare via halvofficiella vägar, men nu släpper Apple officiella verktyg som gör det här möjligt.

Apples tänkta utvecklar-win är att det ska bli enklare att underhålla appar för både iOS och Android om de delar mer kod och mer är byggda på samma plattform. Och för Apple är det förstås också en vinst om det här skulle ta fart. Apple får in en fot till på ”motståndarsidan”.

Blir intressant att se hur populärt – och bra – det här blir.

Developers Can Now Make Android Apps With Apple’s Swift

The first preview release of the Swift SDK for Android was published this week, allowing developers to build Android apps in Swift with official…

 

Ekonomi och finans

Nvidia blir världens första börsbolag värderat över 5 biljoner dollar

Igår blev Apple världens tredje börsbolag någonsin att nå en värdering över 4 biljoner dollar. Håll vår öl och våra chips sa Nvidia. Tydligen. Idag nådde Nvidia nästa galna milstolpe. De är nu det första börsbolaget någonsin att nå en värdering över 5 biljoner dollar.

Anledningen till dagens lyft var att det ser ut som att Nvidias Kina-affärer kommer att få goda nyheter som följd av handelssamtalen mellan USA och just Kina.

Men oavsett anledning. 5 biljoner dollar. Typ 7,5 gånger Sveriges BNP förra året. 1 biljon dollar mer än Apple eller Microsoft (alltså tvåan och trean i värderingsligan just nu). Eller dubbelt så mycket som Amazon. Eller lika mycket som Google och Meta – tillsammans. Ja, eller om vi pratar BNP: mer än alla länder i världen 2024, utom (passande nog) USA och Kina.

Helt galet på ungefär alla sätt.

Nvidia becomes first company to close above $5 trillion market cap

Nvidia on Wednesday became the fist company with a $5 trillion market cap.

Apples tredje börsbolaget någonsin värderat över 4 biljoner dollar

Så var de tre. I en milt sagt exklusiv skara. Apple blir nu tredje företag någonsin att nå en värdering över 4 biljoner dollar.

De övriga två som har svischat förbi den här milstolpen är chiptillverkaren Nvidia och Microsoft (och i skrivande stund har de båda kvar sina medlemskort i fyrabiljondollarklubben).

Efter att Apple-aktien kollapsade i början av året (som så många andra bolag efter det att Donald Trump drog igång sitt tullvevande) så har iPhone-tillverkaren rätt stadigt jobbat sig tillbaka uppåt igen. Och det som nu fick Apple att trilla över strecket var just iPhonen. Uppgifter om stark efterfrågan på de senaste modellerna.

Det återstår att se om den positiva stämningen håller i sig på fredag. På torsdag kväll är det nämligen dags för Apple att komma med sin Q3-kvartalsrapport, där vi kommer att få de första facitindikationerna på hur försäljningen faktiskt har gått.

Och hur mycket är då 4 biljoner dollar? Utöver att det är en fyra följd av tolv nollor? Sisådär 6,5 gånger Sveriges totala BNP förra året.

Apple hits $4trn amid market rally and hot iPhone 17 sales

The tech giant rode a fresh market surge to hit the milestone, amid strong early sales for its new iPhone model in the U.S. and China

Nvidia investerar 1 miljard dollar i Nokia

Det här är en händelse som känns extremt mycket som en tanke. Igår blev världens högst värderade börsbolag, chiptillverkaren Nvidia, också det första börsbolaget någonsin att nå en värdering över 5 biljoner dollar. Och samma vecka går Nvidia ut med att de investerar 1 miljard dollar i Nokia.

Nokia var synonymt med mobiltelefoner runt millennieskiftet och var på toppen av sin karriär Europas högst värderade börsbolag. Sen släppte Apple sin iPhone och, well, det är inte lika många som har en Nokia-mobil idag.

Att Nvidia nu investerar i Nokia känns som att två dominanter från två olika eror som nu gör gemensam sak. Och den gemensamma saken ser ut att vara ett strategiskt samarbete där de båda bolagen tillsammans ska arbeta på 6G-teknik. Dessutom kommer Nokia att optimera sin 5G- och 6G-mjukvara för Nvidias chip.

Och ja. De kommer också ”samarbeta på nätverksteknik för AI”. Because AI.

Nvidia’s $1 billion stake sends Nokia to decade high on AI hopes

STOCKHOLM (Reuters) -Nvidia will pay $1 billion for a stake of 2.9% in Nokia as part of a deal focused on AI and data centers, the Finnish telecom ​equipment maker said on Tuesday as its shares hit their highest level in nearly a decade.

Open AI gick 11,5 miljarder dollar back förra kvartalet

11,5 miljarder dollar. Så mycket kan Open AI ha gått back under förra kvartalet.

Typ ouch.

Det är åtminstone det som matten landar i baserat på information i Microsofts senaste kvartalsrapport, där företaget angav att man förlorat 3,1 miljarder dollar på sin Open AI-investering under Q3. Skalar vi upp det från Microsofts 27-procentiga andel i det ”nya” Open AI som sjösattes i veckan så kan det alltså betyda att totalförlusten för Open AI blev runt 11,5 miljarder.

Det skulle i sin tur kunna betyda att Open AI har blött över 30 miljarder dollar så här långt i år.

Typ ännu mer ouch.

Visst. Nu är det här räkneexempel utan att ha alla fakta på bordet. Men Microsofts siffra ger insikter i vilka förlustnivåer det kan handla om.

Ifall någon undrar varför Open AI i veckan lanserade ett billigare abonnemang i Sverige – som uppenbart är tänkt att få gratisanvändare att börja betala.

Microsoft earnings suggest $11.5B+ OpenAI quarterly loss

updated: Satya has also delivered Sam most of the cash he promised

Sverige får ny tech-enhörning

I veckan blev Sverige med ännu en enhörning: AI-juristen Legora.

Legora grundades 2023 som Leya och har ett antal AI-tjänster som ska göra livet enklare för jurister. I veckan blev det klart att de har stängt ännu en finansieringsrunda och tar in 150 miljoner dollar till en värdering på 1,8 miljarder dollar.

Och det gör alltså att Legora nu går med i enhörningsklubben. De är alltså en startup värderad över 1 miljard dollar, eller runt 1 miljarder kronor.

Den stora frågan är annars: hur länge dröjer det innan Legora köps upp?

Ny svensk enhörning – AI-juristen värderas till 17 miljarder kronor

Sverige har fått en ny enhörning. AI-juristen Legoras värdering mer än fördubblas till 17 miljarder kronor, bara ett halvår efter bolagets senaste kapitalanskaffning.”Vi var i en lyckosam position att kunna välja mellan många nya investerare”, säger grundaren Max Junestrand, som tar in 1,4 miljarder kronor, i en intervju med Di.

AOL säljs igen – för 1,5 miljarder dollar

I augusti gick AOL, ett av internets verkliga pionjärföretag, ut med att de skulle stänga ned sin uppringsmodemstjänst. Det chockade mig en aning. Och nu blir jag lite chockad igen.

AOL var lite själva sinnebilden av internet runt millennieskiftet. Inte min för företagets mejltjänst. Och kanske ännu mer tjänstens notifiering när man fick ett nytt mejl: rösten som sa ”You’ve got mail”.

På den tiden nådde de flesta internet via uppringningsmodem. Som man använde via den fasta telefonlinjen. Om någon i hushållet ville använda internet så kunde man inte ringa. Och omvänt.

Sedan dess har AOL… tappat rätt mycket av sin betydelse. Att säga att företaget är en skugga av sin forna jag är lite att förringa fornskuggor. Inte heller tjutande uppringningsmodem är längre lika hett.

Det var det som småchockade mig kring beskedet att AOL gick ut med att de skulle sluta erbjuda uppringningsinternet efter 30 år. Jag hade ingen aning om och kunde inte i min vildaste fantasi kunnat tro att den tjänsten fortfarande fanns.

Och nu är det dags igen. AOL har sålts. Igen. Till europeiska Bending Spoons (som de senaste åren bland andra också har köpt Evernote och Vimeo – de verkar överlag ha förkärlek för tjänster på dekis).

Prislappen: 1,5 miljarder dollar. Vilket var mer än jag hade trott. Men än mer förvånad blir jag att höra att tjänsten forfarande har 8 miljoner dagliga användare. 30 miljoner användare varje månad.

Hade inte riktigt trott att det var så stort fortfarande, om vi säger så. Men så gillar amerikaner fortfarande Yahoo också.

Bending Spoons to acquire AOL | TechCrunch

Wednesday’s news marks a new chapter for AOL, which was once one of the most recognized brands on the internet, known for its email service and ”You’ve Got Mail” notification.

 

Övrigt

Canva släpper en egen designmodell och en lång rad nyheter

Allt-i-allo-innehållsskapartjänsten Canva presenterade i veckan ett antal nyheter i vad som de själva beskriver som företagets ”största produktlansering någonsin”.

Några av nyheterna vi fick:

  • En egen designmodell: Canva har tagit fram en egen modell, som enligt Canva själva är ”den första AI-modellen som tränats för att förstå den fullständiga komplexiteten hos design”. Den kommer ligga som ett underliggande lager i Canvas olika tjänster och ska göra det ännu enklare att skapa innehåll baserat på exempelvis ett företags olika aspekter som kan påverka design. Den nya modellen ska också nu eller inom kort finnas tillgänglig i ChatGPT, Claude och Gemini.
  • Canva Grow: Tänkt att kunna vara en fullständig marknadsföringshubb direkt i Canva. Det ska exempelvis gå att skapa innehåll, publicera till en annonsplattform och sedan följa hur det går utan att lämna Canva.
  • Ask Canva: Ett bollplank där du kan AI-chatta och få feedback på ditt arbete, som design, och få förslag på alternativ.
  • Video 2.0: Videoredigeringsverktyget i Canva blir vassare.
  • 3D-element: Stöd för att skapa det i Canva.
  • Affinity integreras i Canva: Canva köpte Affinity 2024, vilket innebar att Canva la vantarna på en samling designprogram. Nu byggs dessa in i Canva och blir tillgängliga där.
  • Canva Code: Canva får ett eget Excel med visualiseringsfunktion. Ladda in data i Canvas kalkylblad och visualisera sedan denna. Dessutom inte begränsat till diagram, det går även att skapa interaktiva digitala tjänster, widgets och appar.

Canva launches its own design model, adds new AI features to the platform | TechCrunch

Canva is launching new features like Forms and email design, and it makes Affinity free for all users.

Microsoft Azure går ned och drar med sig halva internet

Kommer ni ihåg internet? Nätverket som uttalat byggdes för att det inte skulle bestå av några få centrala hubbar som är enkla att slå ut? Good times. Nu har halva internet gått ned igen.

Eller rättare sagt: nu har andra halvan gått ned. För någon vecka sedan var det Amazons molntjänst AWS som gick hem tidigt och nu ikväll är det dags för Microsoft Azure att få samma lillördagsfeeling. Så nu har alltså den del av internet som inte packade ihop förra veckan lagt av. Inklusive sajter som SAS och Systembolaget.

Okej. Kanske inte riktigt så binärt. Men det verkar även denna gång vara ett rejält stort haveri sett till följderna.

I fallet AWS så visade det sig vara en ”buggande automatisering” som slog undan benen på molntjänsten. I Azure-fallet misstänker Microsoft att ”en oavsiktlig konfigurationsändring orsakade det här problemet”.

Så oops, någon drog ur internetsladden. Eller nåt.

Om det nu är som bolagen säger – och att de inte försöker mörka att de drabbades av någon attack de inte vill prata om – så är det alltså en jätteliten single point of failure i båda fallen. Och det om något visar att internet nu har blivit precis det som det byggdes för att inte vara.

Ryssland, Nordkorea och deras kompisar ba ”hmmm…”

Microsoft Azure is down, affecting 365, Xbox, Minecraft, and others | TechCrunch

Microsoft Azure is facing a significant outage, with services affected like Microsoft 365, Xbox, and Minecraft.

Danmark drar tillbaka Chat Control-förslaget i EU

Där ser man. Ännu ett lite tvärt kast i EU-lagförslaget Chat Control. Nu drar ordförandelandet Danmark tillbaka förslaget.

Chat Control är ännu ett av de där välmenande won’t someone think of the children-förslagen som har stött på en hel del kritik och motstånd. Anledningen är att lagförslaget kräver att chattjänster tar i ännu hårdare mot barnporr genom att, i princip, förhandsgranska innehåll som skickas. Och eftersom trafiken i de stora chattjänsterna innebär det i praktiken att företagen som står bakom plattformarna måste bygga in titthål i krypteringen. Bakdörrar in i användarnas kommunikation.

Som sagt. Ett förslag som de flesta nog kan enas om har ett bra syfte i grund och botten. Men lösningen öppnar för en hel massa andra problem. Kommunikationstjänsterna blir mer sårbara för angrepp och det kan bli lättare för stater att kräva att techplattforarna ska lämna över innehåll om vad användarna gör. Med tanke på utvecklingen i stora delar av världen finns det risk att det skulle kunna användas i initiativ som i praktiken innebär massövervakning av medborgare om fel personer sitter vid makten.

Nu betyder inte det här att lagförslaget helt har kastats i papperskorgen. Vad danskarna nu backar från är ett förslag med obligatorisk scanning av innehåll som skickas. Istället tänker man sig att den delen av kampen mot barnporr ska vara frivillig för chattplattformarna.

Danskarna hoppas helt enkelt baxa lagförslaget i mål genom att mjuka till den tänkta lagstiftningen på den punkt som har kritiserats hårdast.

Det återstår att se hur väl de lyckas med det.

Danish Presidency backs away from ’chat control’ | Euractiv

The Danes will seek to propose a voluntary detection regime in the CSAM proposal, instead of controversial mandatory detection orders

Grammarly går i graven

Lite oväntat besked: grammatik- och texttjänsten Grammarly går i graven. Eller rättare sagt företaget bakom tjänsten.

Ja, nu är det inte riktigt lika drastiskt som det låter. Vad det handlar om är att Grammarly gör en lite intressant rockad efter sitt senaste uppköp.

I somras köpte Grammarly Superhuman, ett företag som fokuserade på verktyg för att effektivisera mejlskrivande och mejlhantering. Och som ofta när ett företag köps upp så försvinner nu namnet. Fast inte Superhuman, utan Grammarly.

Grammarly gör om man så vill ett omvänt namnbyte efter uppköpet. Grammarly blir nu Superhuman, men Grammarly som en tjänst i Superhuman-produktportföljen.

I samband med det så lanserar FKA Grammarly AI-assistenten Superhuman Go som är inbyggd i den befintliga Grammarly-pluginen. Det innebär att Grammarly nu inte bara kan ge grammatikåterkopplng, utan också hålla koll på annat i din mejlkorg. Ungefär det som Google håller på att bygga upp kring Gmail (och delvis har haft länge).

Grammarly rebrands to ’Superhuman,’ launches a new AI assistant | TechCrunch

Grammarly is renaming itself as Superhuman after acquiring the Superhuman email client in July.

Elon Musks Wikipedia-utmanare Grokipedia lanseras

ÄNTLIGEN! Nu kan även vi oupplysta människor ta del av <LÄNK>världen according to alternativa fakta</LÄNK>. Elon Musks egen Wikipedia-utmanare Grokipedia är här!

Och av de fakta som verkar vara lite mindre alternativa och lite mer, ni vet, fakta så ser det ut som att mycket kommer från… Wikipedia.

X’s Grokipedia is online after it briefly crashed out

Elon Musk’s attempt to take on Wikipedia got off to a somewhat rocky start.

Chrome lägger till extra godkännandesteg för sajter utan https

Okej, jag trodde att det här redan var på plats. Sedan ett… tag tillbaka. Men tydligen så kommer Chrome från och med oktober nästa år att fråga användaren innan besök till sajter utan https (som krypterar trafik). 

Även Chrome kommer då att aktivera alternativet ”Always use secure connections” automatiskt för alla. Ett alternativ som har funnits sedan förra året.

Förändringen gäller för publika sajter. Jag är inte helt säker på hur exempelvis interna sajter utan https kommer att hanteras.

Google Chrome will finally default to secure HTTPS connections starting in April

The browser will ask your permission before accessing a public site that doesn’t have HTTPS.

Kategorier
AI - Artificiell intelligens Allmänt digitalt Ekonomi och finans Spaningar

Digitala spaningar vecka 13 2024 – del 3

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

AI – artificiell intelligens

Open AI tar fram verktyg för att klona röster

Jamen det var väl ett självklart steg för Open AI, förtaget bakom ChatGPT. De presenterar nu Voice Engine. Och det är hyfsat självförklarande. Det handlar med andra ord om röstinnehåll. Men det handlar dessutom om en funktion som kan klona röster.

Med andra ord kan Open AI lära sig vara någon annan när den läser upp en text. Och det krävs bara 15 sekunders källmaterial för att Voice Engine ska kunna lära sig att prata med ”originalrösten”.

Nu är Open AI förstås inte först med just den här funktionen. De senaste årens olika deepfake-exempel bygger till stor del just på att inte bara ta fram en bild eller en video som föreställer någon, utan också låter som hen. Open AI är heller inte unika med att behöva så pass kort grundmaterial för att kunna skapa en artificiell karbonkopieröst.

Vi vet heller inte hur bra Voice Engine är jämfört med andra, eftersom Open AI:s lösning ännu inte finns tillgänglig för allmänheten. Vi får heller inget datum på när så kan ske.

Men när så sker så kommer det bli intressant hur Open AI står sig i konkurrensen. Tittar vi på videoskapar-AI:n Sora så kan vi få en fingervisning om att de nog… kan stå sig riktigt bra.

https://techcrunch.com/2024/03/29/openai-custom-voice-engine-preview/?5

Open AI:s appbutik ser inte ut att användas särskilt mycket

Hur går det egentligen för den ”appbutik” som Open AI öppnade i slutet av förra året – alltså den där användare kan dela anpassade versioner av ChatGPT så att andra kan ladda ner dem. Ja, det vet vi inte säkert eftersom Open AI inte har delat några skarpa siffror.

Men nu har webbanalysföretaget Similar Web tittat på trafiken till webbversionen av ChatGPT och konstaterat att det inte är… jättemånga som använder den nya möjligheten.

Faktum är att Similar Web har kommit fram till att GPT:er som har skapats av användare bara står för 1,5 % av alla trafik. Spontant känns det att funktionen används ännu mindre i mobilen, vilket sammantaget inte målar upp en helt lysande bild.

Nu är det som sagt var externa uppskattningar det handlar om, plus att GPT-butiken bara är något kvartal gammal. Inte läge att räkna ut den riktigt än. Men det ser oavsett inte som att tjänsten har fått en flygande start.

OpenAI’s app store draws investors and students seeking artificial aids

CEO Sam Altman wants customised chatbots to supercharge its business but data suggests ’GPTs’ have limited appeal

01 Light är världens första open source-språkmodellsoperativ för datorer

Kommer ni ihåg Rabbit R1? Den orangea AI-manicken som presenterades i januari i år och, ja, var tänkt som någon slags fjärrkontroll för apparna i din mobil? Utöver att den såg ut som en Tamagotchi-leksak så kändes ungefär lika användbar. Här är en ny pryl på ungefär samma tema. Fast en som känns betydligt mer praktisk.

01 Light är namnet på en liten rund knapp som, precis som Rabbit, är en fjärrkontroll. Men för din dator. En open interpreter. Eller som företaget bakom 01 Light sammanfattar det: världens första open source-språkmodellsdator.

Och ja. Det låter ungefär lika sexigt som Apples ”ansiktsdator”.

Tanken med 01 Light är i grund och botten ChatGPT-appen. Alltså möjlighet att prata med en AI-bot och få den att svara och utföra uppgifter åt dig. Men poängen är att den alltså kan använda din dator på samma sätt som du. Och därmed kan göra det som du kan göra. För i och med att den är installerad i din burk så är den i praktiken du när den använder dina appar. Och använder därmed också dina inloggningar och konton. Du kan även lära den handgrepp som den sen kommer ihåg. Som att lära den att skicka ett Slack-meddelande.

Video här nedan har en genomgång av prylen och mjukvaran (det går även att köra den via företagets molnlösning istället för att installera den i en lokal dator – ska inte säga att jag har full koll på hur den funkar).

Men poängen är egentligen inte 01 Light-prylen i sig, utan att den ska vara en plattform för utvecklare att själva bygga vidare på.

Och vad 01 Light mer än något annat är är en automatiseringstjänst. Fast tänkt att vara smartare därför att den, som andra AI-agenter, ska kunna ”ta egna initiativ” för att lösa uppgifter. Likt Microsofts Copilot ska den kunna använda de verktyg som du har i datorn för att göra saker. Men den känns snäppet smidigare än Microsoft because… inte Microsoft.

”Känns” är dock lite nyckelordet. På sant Apple-manér känns 01 Light efter promovideon som världens smartaste och mest lättanvända pryl. Vi kan väl tänka oss att saker och ting kanske inte är riktigt lika smooth i verkligheten.

Men oavsett så känns lösningen väldigt intressant. Next level Chromebook, där en AI-språkmodell är i centrum istället för en webbläsare. Inte minst eftersom själva grundplåten i produkten alltså är open source. Så att någon skulle kunna bygga in ”fjärrkontrollen” i en annan pryl man använder, så man slipper själva 01 Light-prylen.

Den som är jättesugen – och känner sig modig – kan förbeställa 01 Light nu. Blir väldigt intressant att se hur bra den faktiskt är när den när vanliga användare.

Shocking Open Interpreter AI Agent + Device (01 Light ) is Finally Revealed

Shocking Open Interpreter AI Agent + Device (01 Light ) is Finally Revealed #OpenInterpreter #aiagent CHANNEL LINKS: 🕵️‍♀️ Join my Patreon: https://www.patreon.com/PromptEngineer975 ☕ Buy me a coffee: https://ko-fi.com/promptengineer 📞 Get on a Call with me at $125 Calendly: https://calendly.com/prompt-engineer48/call ❤️ Subscribe: https://www.youtube.com/@PromptEngineer48 💀 GitHub Profile: https://github.com/PromptEngineer48 🔖 Twitter Profile: https://twitter.com/prompt48

X:s chattbot Grok blir tillgänglig för alla betalande användare

Hur går det för FKA Twitters chattbot Grok? Den som bland annat är tränad på alla publika (?) FKA tweets som finns på plattformen? Ja, det vet vi inte eftersom företaget har sagt noll om hur det går med användningen sedan den rullas ut. Men nu kan vi ha fått en ledtråd.

Senare den här veckan (typ söndag kväll om X följer hur de brukar rulla ut förändringar) så kommer Grok att bli tillgänglig för alla betalande X-användare. Istället för som idag bara de som prenumererar på det dyraste abonnemanget.

Så med andra ord: nu har Grok testats tillräckligt så att den är redo för större användarskaror!

Eller… så är det för få som i dagsläget har använt Grok eftersom det sannolikt är väldigt få som betalar för det dubbelt så dyra premiumpremium-abonnemanget. Och Grok lockade betydligt färre än vad Musk hade hoppats på att börja prenumerera eller uppgradera sin prenumeration.

Jag vet vilken av förklaringarna jag tror mest på.

Elon Musk says all Premium subscribers on X will gain access to AI chatbot Grok this week | TechCrunch

Following Elon Musk’s xAI’s move to open source its Grok large language model earlier in March, the X owner on Tuesday said that the company formerly

X rullar snart ut version 1.5 av AI-chattboten Grok

I veckan meddelade Elon Musk att FKA Twitters AI-chattbot Grok blir tillgänglig för alla betalande X:are och inte som idag bara de som betalar för den dyraste prenumerationen. Det fick mig att spekulera i att det förmodligen går lite… sådär halvbra för användningen av Grok. Framförallt så tror jag att den inte allas har lockat användare att börja betala för X eller uppgradera till det dyraste abonnemanget.

Det behövs ju nämligen användning för att Grok ska kunna vässas. Av fler än dem som har använt den så här långt.

Och Musk vill definitivt att fler ska hoppa på nu när X – eller mer formellt Musks AI-bolag xAI – nu släpper sin första uppgradering av Grok: version 1.5. Som är ungefär som det brukar vara när det uppgraderas AI-modeller: smartare och stöd för att hantera större mängder data.

Version 1.5 ska lanseras inom några dagar från att det här skrivs. Så i slutet av denna vecka eller nån gång under nästa.

X’s Grok chatbot will soon get an upgraded model, Grok-1.5 | TechCrunch

Grok-1.5 appears to be a measurable upgrade over its predecessor, Grok-1 – at least judging by the published benchmark results and specs.

Alla amerikanska myndigheter måste ha en AI-chef

Intressant beslut från USA: alla federala myndigheter i USA måste ha en… AI-chef.

Det är nya – vad det verkar bindande – riktlinjer från Office of Management and Budget som presenterades av vicepresident Kamala Harris. Så regeringen tycker med andra ord att det är en kinda big deal.

De nya riktlinjerna kräver alltså att myndigheterna har en AI-chef, eller mer specifikt en ”senior ledare som har ansvar för tillsynen av de AI-system som myndigheten använder”. Uppgiften är specifikt att säkerställa att AI-lösningar som det offentliga använder är säkra.

Myndigheterna måste dessutom inrätta ”AI-råd” (AI governance boards) som ansvarar för koordineringen av hur AI används inom myndigheten. Sist men inte minst så åläggs varje myndighet också att sammanställa och skicka in en årlig sammanställning över alla AI-system som används, alla risker som kan finnas kopplat till dessa och en plan för hur myndigheten arbetar för att förebygga dessa risker.

Om man så vill så följer USA också rätt mycket i EU:s fotspår även på detta område. Även om landet, som artikeln konstaterar, inte har någon lagstiftning för reglering av AI. Med andra ord lär USA sannolikt rätt rakt av importera AI Act. Ja, fast då förmodligen skapa en lagstiftning som mer handlar om att säkra företagens rättigheter än medborgarnas.

Every US federal agency must hire a chief AI officer

The Office of Management and Budget will require all federal agencies to hire chief AI officers to oversee the use of AI as part of new policies released Thursday.

 

Ekonomi och finans

Canva köper Adobe-konkurrenten Affinity

Dags för många innehållsskapares favorittjänst Canva att fylla på i verktygslådan. Företaget lägger nu vantarna på Adobe-konkurrenten Affinity. Till vad som sägs vara en prislapp på ”flera hundra miljoner brittiska pund”. Vilket innebär några miljarder svenska kronor. Så… en del alltså. 

Det innebär att Canva nu får alternativ till Photoshop, Illustrator och InDesign i sin portfölj.

Vilket kan kännas… lite onödigt kanske nu några tycker. Hela poängen med att så många är Canva-powerusers är just för att Canva ersätter Adobe-sviten och andra liknande skaparprogram. Och förenklar tillvaron för kreatörer eftersom den är optimerad för de vanligaste användarfallen för denna målgrupp.

Men som artikeln konstaterar är det nog inte ”vardagsanvändarna” som är i fokus, utan proffsanvändarna. De som av olika anledningar behöver mer muskler och pixelpushande än vad Canva kan erbjuda.

Och det i sin tur gör Canva till en ännu tyngre spelare på skaparområdet.

Canva acquires Affinity to fill the Adobe-sized holes in its design suite

Web-based design platform Canva has acquired the Affinity creative software suite, positioning itself as a challenger to Adobe’s grip over the digital design industry.

Amazon gör sin största företagsinvestering någonsin i Anthropic

Amazon fortsätter plöja ned pengar i ungefär allt som har med AI att göra. Senast ut: en investering i Anthropic.

Anthropic lanserade senaste versionen av sin utmanare till ChatGPT bara för någon vecka sedan och har även fått pengar från Google. Nu har de alltså fått en ny hög pengar från Amazon. Och det är inga småsummor.

Amazon trycker nu totalt in 2,75 miljarder dollar, eller runt 30 miljarder kronor, i AI-bolaget. Och det ska vara Amazons enskilt största företagsinvestering – någonsin.

Ja, åtminstone om vi pratar just om investeringar och inte uppköp.

https://venturebeat.com/ai/amazon-invests-another-2-75b-in-anthropic-reportedly-largest-in-company-history/

 

Övrigt

Gmail fyller 20 år

Nej, det är faktiskt inte ett aprilskämt. 1 april fyller Gmail 20 år.

Idag känns Gmail som en självklarhet och lär vara basmejlen för de flesta människor. Ja, åtminstone att man har någon Gmail-adress som man använder.

Men när Gmail släpptes så var det en smärre revolution. I en värld som till stor del dominerades av Microsoft, även på mejlområdet, så var Gmail en frisk fläkt. Inte minst genom det betydligt mer frikostiga lagringsutrymmet. Där alla andra gratismejlleverantörer erbjöd megabyte bjöd Google på gigabyte.

Hand upp alla som minns den där lagringsutrymmessnurran längst ned i Gmail när man loggade in. Den som visade hur det tillgängliga utrymmet blev lite större för varje dag som gick.

Men det var då det. Nu har Gmail låst sig i formen. Och även om det finns andra som erbjuder mycket utrymme så står sig Googles tjänst fortfarande bra i konkurrensen.

Men som artikeln är inne på: vad händer nu? Kommande 20 år?

Mejl gick som bekant och dog för några år sedan. Men det var ännu en teknik som inte fick dödscertifikatet och fortsatte vara jättestort. Sen kom pandemin, tredjepartskakans död och det faktum att det blev allt svårare att nå ut i sociala medier.

Helt plötsligt blev nyhetsbrevet det hetaste heta. Och även om det nu inte är pandemihett längre, så har nyhetsbrev blivit en väldigt viktig pusselbit när det kommer till att samla in och spara egna kontaktlistor som har gått med på direktkommunikation.

Google å sin sida vill göra Gmail till sin kommunikationshubb. För, tja, typ allt. Även om företaget verkar ha slagit av lite på takten i sitt Gmail-bloatande så är det fortfarande det som verkar vara modellen.

Vilket också kanske är det enskilt största hotet mot Gmail. Att det kollapsar under sin egen funktionstygd.

20 years of Gmail

Twenty years ago, Gmail completely rethought how we email each other. But as flashier communication tools appear, where does email go from here?

Apples WWDC går av stapeln 10-14 juni

Då har vi fått datumet för nästa WWDC – alltså nästa upplaga av Apples årliga utvecklarkonferens när tjänster och mjukvara står i fokus. Där vi bland annat, som vanligt, kommer att få se vilka nyheter som kommer i Apples olika operativsystem när de släpps i höst.

10-14 är datumen att markera i kalendern och som vanligt kickas de igång med en keynote där Tim Cook kommer att berätta hur so excited han är över alla brilliantly amazingly asounding nyheter som vi kommer att få ta del av.

Och som vanligt så kryddar Apple sin inbjudan med en kryptisk ledtråd som ska få oss att fundera på vad för spännande vi kan vänta oss. Årets ledtråd? Att WWDC kommer att bli ”Absolutely Incredible”.

Nu tar alla post-it-lappar och sätter sig i grupper om fyra så ska vi försöka lista ut vad årets tema kommer att bli…

Apples internationella utvecklarkonferens WWDC är tillbaka den 10 juni 2024

Apple meddelade idag att man kommer att hålla den årliga utvecklarkonferensen WWDC online mellan den 10 juni och 14 juni 2024.

Artifact kanske får leva vidare

En av de nya tjänster som fick. mycket uppmärksamhet förra året var Instagram-grundarnas nya nyhetsaggregeringsapp Artifact. Mycket av uppmärksamheten berodde förstås på att det var just Instagram-grundarna som stod bakom, men det var även ett intressant sätt att ta sig an den här typen av tjänst. Men inte så lönande, eftersom tjänsten gick i graven i början av året. Fast kanske inte.

Som så många nya tjänster på nätet så visade det sig snabbt att det var svårare än väntat att tjäna pengar. Så Kevin Systrom och Mike Krieger gick ut med att appen skulle försvinna i februari. Men februari kom och gick och appen lever vidare.

Nu visar det sig att anledningen är att det ”krävdes mycket mindre” att driva tjänsten än förväntat. Att alltså bara låta den ligga upp och rulla.

Nu betyder det inte att faran är över, eftersom grundarduon konstaterar att Artifact ”förmodligen kommer att försvinna”, men att de fortfarande jobbar vidare med lösningar för att säkra överlevnaden.

Instagram co-founders’ AI-powered news app Artifact may not be shutting down after all | TechCrunch

Artifact, the well-received AI-powered news app from Instagram’s co-founders Kevin Systrom and Mike Krieger, may not be shutting down as planned. The