Kategorier
AI - Artificiell intelligens Spaningar

Digitala spaningar vecka 18 2026 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

AI – artificiell intelligens

Open AI och Microsoft enas om att dejta andra

Det känns som att vi har hunnit igenom hur många eror som helst i AI-utvecklingen sedan ChatGPT såg dagens ljus. Men det här kan på sätt och vis vara det definitiva tecknet på att ”ChatGPT-eran” har nått vägs ände.

Igår gick nämligen ChatGPT och Microsoft ut med att de har gått med på att dejta andra. De förnyade sitt strategiska avtal, men punkten som mer eller mindre sa att Open AI och Microsoft skulle vara exklusivisar fram till dess att Open AI tog fram en universal-Skynet-allomfattande-AI utgår nu.

Det är oklart vem det var som kände mest att det inte var du utan jag, men klart är att de åtminstone inte säger tack och hej för gott.

Microsoft kommer även framledes vara ”Open AI:s primära molnpartner”, plus att Open AI fortfarande kommer att släppa saker på Azure först ”såvida Microsoft inte kan eller väljer att inte stödja de nödvändiga förmågorna”. Vilket inte alls lämnar ett tolkningsfrihetshål stort att köra en buss genom.

Utöver det kommer Microsoft fortsätta licensiera Open AI:s modeller, men inte längre ha en exklusiv licens. Och intressant nog kommer Microsoft inte längre dela intäkter med Open AI, men Microsoft kommer att få pengar från Open AI fram till 2030. Man måste väl få någon perk när man är en väldigt tung ägare, antar jag.

Vem är vinnaren här? Svårt att säga.

Att Microsoft inte är lika hårt surrade vid Open AI-masten gör att även de kan shoppa runt efter andra AI-samarbetspartners enklare. Vilket garanterat kommer att ske – även om Microsoft alltså har stor ägarandel i Open AI. Samtidigt som man fortfarande får löpande pengar från sin investering.

Det sista – fast omvänt – gäller även för Open AI. Nu kan ChatGPT-ägaren sluta Apple-liknande avtal utan att Microsoft glider in i inkorgen och undrar ”vad sa du att du sa sa du?” Med tanke på att jag sett mer än en spekulation om att det exklusiva avtalet med Open AI stjälpte mer än det hjälpte, eftersom det begränsade Open AI:s möjligheter att hitta samarbeten och teknikpartners, så lär det här vara Open AI:s enskilt största seger i det nya avtalet.

Vilket för oss tillbaka till inledningen.

Fram till för mindre än ett år sedan sågs Open AI som företaget som skulle äta världen. Microsoft blev den hetaste techgiganten tack vare att man var förutseende nog att kroka arm med AI-stjärnan. Så är läget som bekant inte. Verkligheten har, bokstavligen talat, kommit ikapp Open AI, ChatGPT och Microsoft. Microsofts börsvärde ligger numer över 1 biljon dollar efter Google och nästan 1 biljon efter AI-floppbolaget Apple.

Vi är inte längre living in a ChatGPT world.

Frågan är var vi är om ytterligare tre år.

The next phase of the Microsoft OpenAI partnership

OpenAI and Microsoft announce an amended agreement that simplifies the partnership, adds long-term clarity, and supports continued AI innovation at scale.

Open AI:s modeller blir tillgängliga via AWS

Ibland går det fort. Igår meddelade Open AI och Microsoft att de har kommit överens om ett öppet förhållande. Och idag har Open AI börjat dejta Amazon.

Det innebär att Open AI:s modeller nu blir tillgängliga via Amazons AWS-molntjänst.

OpenAI to make its models available via Amazon’s servers

The move comes a day after OpenAI and Microsoft announced a revised partnership.

Open AI lanserar kontrollhubb för programmerande AI-agenter

Har du alltid önskat att du kunde ha en Linear eller Trello för dina AI-agenter? Grattis! Nu ger Open AI dig precis det.

Symphony är namnet på funktionen som är tänkt att kunna projektleda ditt team med AI-agenter. Varje öppen uppgift får en agent, agenter jobbar kontinuerligt och människor granskar resultat.

Den sista meningen snodde jag rakt av från Open AI:s egen nyhet om funktionen. Jag ska nämligen inte säga att jag helt och fullt begriper hur det fungerar i praktiken.

Men säkert en toppenfunktion för den som förstår!

An open-source spec for Codex orchestration: Symphony.

Learn how Symphony, an open-source spec for Codex orchestration, turns issue trackers into always-on agent systems-boosting engineering output and reducing context switching.

Open AI kan arbeta på en egen mobil

Att Open AI tänker göra något hårdvarumässigt vet vi. Vi vet bara inte vad än. Nu kommer uppgifter om att det kan bli… en mobil.

Fast det måste förstås vara mer AI:igt. Så det blir inte en mobil med appar, utan en med AI-agenter.

Det i sig är i linje med AI-entusiasternas spådomar om att appar kommer att försvinna och ersättas av just AI. Och logiken finns där. Appar är ju ett sätt att utöka funktionaliteten i en mobil (eller dator, för den delen) på samma sätt som pluginer och just AI-agenter kan utöka funktionalitet i en AI-tjänst.

Samtidigt har ironiskt antalet appar i Appstore och Google Play exploderat i år tack vare (eller på grund av) AI. En spontan gissning är att det kommer ta ett bra tag till innan vi helt dumpar dagens appar.

Men det är förstås inte den enda utmaningen för Open AI. Den största frågan är: varför ska någon köpa en ChatGPT OS-mobil istället för en med iOS eller Android? Det är den frågan som Open AI måste kunna besvara på ett övertygande sätt för att det här – om det nu blir verklighet – ska flyga.

OpenAI could be making a phone with AI agents replacing apps | TechCrunch

There have been plenty of rumors about OpenAI’s hardware plans, which involve launching a pair of earbuds. A new note from industry analyst Ming-Chi Kuo suggests that the AI company might be working on a phone in collaboration with MediaTek, Qualcomm, and Luxshare.

Google låter Pentagon använda sin AI ”alla lagliga ändamål”

Kommer ni ihåg när folk sprang skrikande från Open AI när Sam Altman räckte upp handen när Anthropic inte lät Pentagon använda Claude som de ville? Nu gör Google en Open AI.

Det verkar åtminstone så på rapporterna som trillar in.

Det verkar dessutom som att Google har ganska exakt samma skrivning som Open AI. Att de inte tillåter att AI:n används för ”inhemsk massövervakning” eller ”autonoma vapen”. Vilket intressant nog också var den röda linje som Anthropic drog upp framför balsalen.

Vilket då innebär att det är helt okej med massövervakning av andra länders befolkningar och att Gemini används för att spränga flickskolor – så länge som det är en människa som klämmer avtryckaren.

Vad betyder det i praktiken? Ingen som vet. Ingen vet ens om den begränsningen har någon laglig grund, vad det verkar.

Anyho. Inget officiellt besked från Google. Än. Vilket visar att de lärt sig Open AI-läxan: man gör klokt i allt ligga lågt med eventuella samarbeten med militären. (även om över 600 Google-medarbetare ska ha skrivit under ett upprop mot Pentagon-avtalet.)

Edit: Nu har Google bekräftat affären.

Google expands Pentagon’s access to its AI after Anthropic’s refusal | TechCrunch

After Anthropic refused to allow the DoD to use its AI for domestic mass surveillance and autonomous weapons, Google has signed a new contract with the department.

Gemini får stöd för att skapa filer som Word, Excel och PDF

Plötsligt händer det!

You can now easily generate files in Gemini.

Move from a brainstorm to a polished document, sheet or PDF with a single prompt in Gemini.

Claude får integrationer till Photoshop och Premiere

Kan du inte få nog av Claude? Nu får du ett ställe till att köra Claude mot: Photoshop. Det finns nu en ny integration (connector) till Adobes ikoniska bildprogram.

Ja, eller det är en av tjänsterna som nu får kopplingar till Claude. Även Adobe Premiere och ett antal andra program. Närmare bestämt Abelton, Affinity, Audodesk Fusion, Vlender, Resolume, SketchUp och Splice.

Claude Gains Integrations With Adobe, Blender, SketchUp and Other Creative Apps

Anthropic today updated Claude with new connectors aimed at creative professionals, adding integrations for Ableton, Adobe, Affinity, Autodesk Fusion, Blender, Resolume Arena and Wire, SketchUp, and Splice. Connectors are tools that Claude can use to access other platforms and help with completing tasks.

Anthropic lanserar Claude Security

Ny tjänst från Anthropic: Claude Security.

Vad pratar vi då om för slags säkerhet? Kodsäkerhet. Förstås. Claude Security kan användas för att leta upp svagheter och säkerhetshål i kod och dessutom ge förslag på hur luckorna kan fixas till.

Släpps i testversion nu för de som betalar för Enterprise eller Team. Fast bara för ett ”begränsat antal” av dessa användare i dagsläget.

Anthropic announces Claude Security public beta to find and fix software vulnerabilities – SiliconANGLE

Anthropic announces Claude Security public beta to find and fix software vulnerabilities – SiliconANGLE

Lovable släpper mobilapp

Känner du separationsångest när du måste lämna datorn och inte längre kan Lovablea? Fear not! Ökenvandringen är över. Nu släpper Lovable appar för iOS och Android.

The Lovable mobile app is here | Lovable

Lovable is now available on iOS and Android.

Elon Musk erkänner att Grok tränades på Open AI:s modeller

Ha. Kommer ni ihåg när Elon Musk för inte så länge sedan hånade Anthropic när de senare klagade på att kinesiska AI-bolag tog genvägar genom att träna på Anthropics blod, svett och tårar? Nu visar det sig att xAI tyckte att precis samma sak var en toppengrej.

I samband med den rättegång mellan Open AI och Elon Musk som pågår just nu så erkände Musk att Grok tränades ”delvis” på Open AI:s modeller.

Ja. Bolaget han just nu delar rättegångssal med eftersom han stämde dem.

Elon Musk testifies that xAI trained Grok on OpenAI models | TechCrunch

”Distillation” is a hot topic as frontier labs try to prevent smaller competitors from copying their models.

AI-appen som gör din text sämre så att den inte känns AI-skapad

Ha. Efter att vi har använt AI för att skriva våra texter åt oss – och göra dem bättre – så kommer nu Sinceerly som… gör din text sämre. Så att den inte ska verka AI-skapad.

Och ja, tjänsten heter därför precis så.

Nu… kanske det inte behövs en separat tjänst bara för att göra det här. Ta bort långa tankstreck och stoppa in grammatikfel. Det går säkert att prompta fram via valfri AI-tjänst.

Men bara ATT någon har känt att det behövs en dedikerad tjänst för det här säger mycket om världen just nu.

The ’Anti-Grammarly’ Helps People Hide Their Participation in the AI Slop Era

Is this satire? Does it even matter?

Mac Mini kommer ha långa leveranstider i flera månader – på grund av AI

Ha. Ni vet det där om att alla sprang och köpte Mac Minis för att kunna köra AI-agentfarmen Openclaw lokalt? Det verkar som att det låg mycket verklighet bakom det.

I samband med gårdagens kvartalsrapport gick Apple ut med att det just nu är långa leveranstider på Mac Mini. Och kommer att förbli så ”flera månader”.

Lite ironiskt att Apple – som misslyckades kapitalt med sin egen AI-satsning – är ett av få bolag som verkligen tjänar pengar på AI.

The Mac mini will be short in supply for several months, confirms Apple

Apple says the Mac mini and Mac Studio may remain supply-constrained for months after stronger-than-expected demand caught the company off guard.

Mark Zuckerberg erkänner att Metas senaste massuppsägningar beror på skenande AI-kostnader

Lite uppfriskande ärligt. Under ett internt Meta-möte erkände Mark Zuckerberg att den senaste massuppsägningsvågen – som inledningsvis omfattar 8000 anställda men kan bli totalt 16 000 i år – beror på AI.

Fast inte på att AI har effektiviserat bort en massa tjänster. Utan på grund av de skenande AI-kostnaderna. Så för att fortsätta kasta hysteriskt mycket pengar ned i det svarta AI-hålet måste nu Meta krympa personalkostnadskostymen.

Och ja. Det är fortfarande oklart när – eller ens om – Metas massiva AI-satsningar kommer att leda till svarta siffror.

Mark Zuckerberg blames AI spending spree for Meta layoffs

The roughly 8,000 positions being eliminated represent about 10% of Meta’s global workforce

Meta loggar de anställdas tangenttryckningar eftersom de är väldigt smarta

Ni vet det där med att Meta kommer att börja stoppa in loggningsprogram i de anställdas datorer som lagrar tangenttryckningar och musrörelser för att träna Metas AI-modeller? Nu får vi veta varför Meta har valt denna väga.

Eftersom de anställda är ”väldigt smarta”. Mycket smartare än your average bear som arbetar på de företag som arbetar med att märka upp data för AI-ändamål.

Och det är… en intressant anledning.

Oklart om det leder till att de anställda gillar 1984-övervakandet mer.

Exclusive: Zuckerberg Tells Meta Employees: We’re Tracking You Because You’re Really Smart

Meta Platforms CEO Mark Zuckerberg said using employees’ computer activity to train its AI models could give the company an edge over rivals, arguing that its staff are of higher average intelligence than contractors typically used by data-labeling firms. In a company-wide meeting on Thursday, a recording of which was reviewed by The Information, Zuckerberg described internal employee activity

Nästa AI-trend: skenande AI-kostnader får företag att anställa juniora utvecklare istället?

Well…

#artificialintelligence | Oliver Molander | 56 comments

You can’t make this sh*t up 😉 #artificialintelligence | 56 comments on LinkedIn

Salesforce söker nyutexaminerade för att ”rida på AI-vågen”

Ha. Ni vet alla de där juniora kontorsjobben som kommer att försvinna därför att AI gör att det bara behövs en massa seniora människor med AI-agenter?

Nu söker Salesforce 1000 nyutexaminerade och praktikanter för att ”rida på AI-vågen”. Okej, ”ride the AI exponential”.

Vi har sett flera stora techbolag som senaste tiden gått ut med stora nedskärningar på grund av AI. Men där ursäkten för något år sedan var att AI-effektiviseringar så är nedskärningarna nu krasst talat för att bolagen ska ha råd att kasta hysteriskt mycket pengar efter AI – med oklara vägar till lönsamhet.

Lägg till att priserna för AI-tjänster har börjat ticka på uppåt, eftersom bolagen som tar fram modellerna inte har råd att fortsätta  gå back på varje användare. Och de kostnaderna börjar sticka uppåt rätt snabbt.

Vi kan tänka att Salesforce insett att det i vissa lägen (förmodligen rätt många) börjar bli billigare att anställa människor för vissa arbetsuppgifter än att låta utvecklare tokenmaxxa sig genom årsbudgeten.

Salesforce hiring: CEO Marc Benioff says he will hire 1,000 graduates as AI-led layoffs hit Big Tech | Company Business News

Salesforce CEO Marc Benioff has announced plans to hire 1,000 graduates to counter the narrative that AI is killing entry-level jobs. The move comes amid sweeping layoffs by Big Tech in the US.

Kan en AI-bot tränad på bara historisk data förutsäga vår framtidshistoria?

Kan en AI-språkmodell tränad bara på historisk data förutsäga framtiden? Det vill AI-tjänsten Talkie nu försöka svara på.

Talkie är, som hörs på namnet, en AI-tjänst som du kan chatta med. Så långt precis som vanligt. Men med en stor skillnad. Talkie är alltså bara tränad på gammal data. Väldigt gammal data.

Det sista träningsåret är 1930 – vilket inte är en slump. Som upphovsrättslagstiftningen fungerar så är material från just 1930 numer inte längre omfattat av upphovsrätt. Talkie slipper alltså den diskussionen om träningsdatan.

Men Talke, eller 13B 1930 LM som är det fullständiga sexiga namnet, har alltså tränats på betydligt äldre data än så. Tanken är att man kan prova på hur det är att kommunicera någon från, säg, 1700-talet.

Men det som känns mest spännande är att människorna bakom Talkie också vill se om tjänsten kan förutsäga framtiden. Vår historia, alltså. Framtidsspaningar som vi kan verifiera (ja, beroende på hur långt fram i tiden vi nu pratar om).

Nu är det till största del ett teoretiskt experiment. Men en kul tanke, oavsett.

Talkie Is a ’Vintage LLM’ Trained on Pre-1930 Data to Help Facilitate ’Time Travel’

Will it predict World War II? That remains to be seen.

Spela Doom i ChatGPT eller Claude

Kan man spela Doom i ChatGPT eller Claude? Klart man kan spela Doom i ChatGPT eller Claude.

It runs Doom: AI chatbot edition – Engadget

The latest answer to the always-relevant question: ”Can it run Doom?”

Kategorier
Allmänt digitalt Ekonomi och finans Mobilt Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 9 2024 – del 3

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Strömmade medier

Netflix stoppar möjligheten att prenumerera via iOS-appen

Så har Netflix ledsnat på människor som betalar via iOS-appen. Nu är det slut med det. Inga fler prenumerationer via iOS-appen.

Ja, det här har förstås varit verklighet ända sedan 2018, när Netflixs irritation över Apples Appstore-avgift fick strömningsjätten att stänga av möjligheten att starta ett Netflix-abonnemang via iOS-appen. Det var bara webben som gällde efter det.

Men däremot har de som hade aktiva prenumeration kunnat fortsätta förnya sina prenumerationer via Apples betallösning. Men nu stängs alltså även denna möjlighet av. Från och med nu så är det bara betalning via kort som gäller. Jag antar att det funkar fint att fortsätta använda samma konto och att det inte försvinner när nuvarande betalningsperiod löper ut, om man är lite långsam att ändra betalsätt.

Det här kommer däremot inte gälla alla prenumeranter här och nu. Netflix gör det i form av en lite långre utrullning. (Ja, eller… utsparkningsrullning?) Dessutom bara ”i vissa territorier”, så lite oklart vad det innebär rent geografisk.

Men oavsett. Nu är det definitivt slutprenumererat via appen för iOS-användare. Frågan är när Netflix har stängt av det för alla.

Netflix confirms it’s cutting off Apple billing for legacy subscribers

Netflix legacy subscribers who’ve been paying through Apple’s payments system will now have to switch to paying Netflix directly in some regions, including the US and Canada.

Youtube stänger ned Youtube Kids TV-app

Hur säkerställer man att man får fler användare av en tjänst? Man stänger ned en av sina andra närliggande tjänster. Nu skrotar Youtube sin Kids-app för TV.

I juli drar Youtube ur pluggen för barnversionen av Youtube för den stora skärmen. Istället är tanken att föräldrar som vill låta sina barn titta på Youtube logga in i vanliga Youtube-appen. Ja, fast använda barnets profil.

Nu kommer Kids-appen finnas kvar för iOS och Android, så det går förstås att slänga upp den på storskärm på TV därifrån. Men det är förstås snäppet meckigare än att bara välja en app i smart-tv:ns meny. Frågan är dock hur det på sikt kommer att gå för de fristående Kids-apparna för mobiloperativen. 

Det intressanta är att Google inte ger någon anledning till nedstängningen. Visst, barnversionen flyttade in i storasyskonsappen förra året, så det är inte så konstigt med tanke på det. 

Men vill man vara lite konspiratorisk så skulle man kunna spekulera i att Google gör det här för att vara säker på att få in kidsen i vanliga Youtube redan från början. För att säkra tillväxten, alltså.

Google is shutting down the YouTube Kids app for TV

YouTube Kids for TV will shut down in July, following the closure of other kids app platforms. YouTube Kids will still be available in the main YouTube app and on mobile devices.

Ännu mer musik försvinner från TikTok

Grälet mellan Taylor Swift-skivbolaget Universal och TikTok förvärras. Nu försvinner ännu mer musik från TikTok.

Alltihop började i januari när förhandlingar om ersättningsnivåer brakade samman mellan världens största skivbolag och TikTok (ja, eller mer formellt med TikToks moderbolag Bytedance). När avtalet löpte ut sista januari så ryckte Universal sin musik från plattformen.

Det som då försvann var artister och låtskrivare i Universals eget (stora) stall. Vad som nu händer är att även Universal Music Publishing Group omfattas. Alltså den del av Universal som hanterar musikrättigheter. Det innebär att låtar som helt eller delvis är skrivna av låtskrivare som har avtal med UMPG nu också omfattas – även om låtarna är utgivna av artister på andra skivbolag.

Senast sista februari måste låtar som omfattas vara bortplockade.

Men det här innebär inte bara att det inte längre blir möjligt att använda dessa låtar i videos – även redan publicerade videos drabbas. De får ligga kvar, men ljudet kommer att stängas av.

Hur grälet egentligen startade beror som vanligt lite på vilken sida man frågar. Enligt Universal så vill TikTok inte längre betala lika mycket som tidigare för musiken på plattformen och ska ha ”mobbat” låtar och artister som tillhör Universal för att tvinga fram villkorsändring. Något som enligt Universal mer konkret innebar att mindre artister från skivbolaget – alltså morgondagens stjärnor – begravdes.

TikTok å sin sida lär argumentera att de ska betala mindre därför att TikTok numer är det kanske enskilt viktigaste stället för att marknadsföra musik – och få nya artister att slå igenom – så att de borde betala mindre.

Inget av de andra skivbolagen har hakat på, men så är de mitt inne i sina avtal. Det återstår att se hur de känner när det är dags att förnya. Och hur TikTok känner. Båda sidor lär försöka utnyttja Universal-situationen till sin fördel i förhandlingarna.

Och på tal om förhandlingar så blir det intressant att följa chicken-racet mellan Universal och TikTok. Att se vem som blinkar först, alltså.

https://techcrunch.com/2024/02/27/tiktok-loses-even-more-songs-over-its-dispute-with-universal-music-group/?5

Spotify lanserar abonnemang för bara ljudböcker

Nytt abonnemang från Spotify. Ett som ger de annonslyssnande användarna möjlighet att ta del av Spotifys tänkta tredje stora intäktsben: ljudböcker.

Audiobooks Access, som abonnemanget konsumentupplysningskorrekt heter, låter gratisanvändare strömma 15 timmar ljudböcker i månaden. Vilket inte är… jättemycket.

Ännu mer intressant blir det när det visar sig att abonnemanget – som till att börja med blir tillgängligt i USA – kostar 9,99 dollar i månaden. Vilket är… en dollar billigare än det vanliga betalabonnemanget. När man också får lyssna på en zigiljon låtar.

Som artikeln konstaterar: ett försök att få gratisanvändare som bara är intresserade av ljudböcker och knappt använder appen att börja betala – eller som ett sätt att få betalabonnemanget att kännas mer attraktivt.

Milt sagt intressant prissättning.

https://techcrunch.com/2024/03/01/spotify-launches-a-9-99-mo-standalone-audiobooks-service-for-its-free-users/?1

Spotify släpper Song Psychic

Vad har du alltid saknat i Spotify? Precis. En personlig Ai-chattbot. Fast då inte en som kan skapa saker åt dig, utan nån du kan fråga saker när du inte har någon annan att prata med. Och få svar med en låt.

Enter: Song Psychic. En funktion som gör precis det. Som artikeln konstaterar: en Magic 8 Ball. Fast istället för att skaka telefonen så kan du välja bland några huvudrubriker och sedan få förslag på frågor att ställa. Eller så skriver du en egen.

När du väl har gjort det så svarar Spotify. Med en låt.

Kanske inte en… livsnödvändig funktion. Men trots allt ett lite kul sätt att kanske upptäcka ny musik.

Själv får det här mig att önska att Spotify skulle släppa en egen SongPop.

https://techcrunch.com/2024/02/29/spotifys-new-song-psychic-is-like-a-magic-8-ball-that-answers-your-questions-with-music/?5

 

Mobilt

EU har åsikter om att Apple kommer sluta stödja webbappar i iOS

När Apple i förra veckan gick ut med att de kommer att sluta stödja webbappar (PWA:er, eller progressiva webappar) så konstaterade de att det är EU:s fel. Mer specifikt Digital markets acts fel.

Vad det handlar om är att Digital markets act kommer att tvinga Apple att tillåta externa webbläsare i iOS. Ja, eller rättare sagt webbläsare som inte bygger på Apples grundteknik Webkit, som är den som driver Safari. Det är också den som driver Chrome och, ja, alla andra webbläsare som finns i iPhonen. För de är i praktiken bara Safari med olika designlager ovanpå.

I och med Digital markets act så är det alltså slut med det. Apple måste tillåta webbläsare som är byggda på helt extern teknik. Det gör alltså också att det nu inte längre kommer att gå att skapa eller använda webbappar i iOS. Det beror på att Apple måste bygga en ”helt ny integrationsarkitektur” och det är dessutom en säkerhetsrisk. Plus att det nästan inte är någon som använder dem.

Enligt Apple.

Jag skrev då att, ja det kan säkert finnas utmaningar. Men att det mest kändes som att Apple är Apple. För varje eftergift som Apple har tvingats till i och med Digital markets act så har företaget lagt till någon ny gunga som är tänkt att täcka upp de pengar som Apple kommer att förlora på att de inte längre får köra sin karusell som de vill. Att det alltså handlade om Apple är sura för att de tvingats till det här och mest handlar om att Apple inte vill förlora kontrollen över appekonomin i stort.

Att EU – även i det här fallet – blev en bekväm syndabock som förklaring till varför Apple tar det här steget.

Och lo and behond. Bara några dagar efter Apple besked så börjar EU ha… åsikter. De har kontaktat Apple och begärt mer information om vad tusan de snackar om och bett utvecklare komma med sina synpunkter.

Vi kan nog anta att Apple kommer att tvingas till rätt många fler eftergifter innan EU och EU:s domstolar är nöjda. Det är nog Apple också inställda på. Därför ska nog deras förslag kring hur de tänker förändra Appstore och iOS för att leva upp till kraven i Digital markets act mest ska ses som ett första bud.

Det intressanta blir att se hur långt bakåt Apple kommer vara villiga att böja sig.

Apple’s decision to drop iPhone web apps comes under scrutiny in the EU

The European Commission could investigate Apple over its decision to discontinue web apps in the EU, according to a report from the Financial Times.

Apple behåller stödet för webbappar

Nämen? Där var Apple snabba att fixa problemen!

Ni vet hur Apple tvingades slopa stödet för webbappar (PWA:er) i IOS på grund av att EU tvingar dem att tillåta externa webbläsare som inte bygger på Apples Webkit-teknik? Hur det skulle vara alldeles för tekniskt avancerat att lösa en infrastruktur som möjliggör webbappar under de nya förutsättningarna. Ja, plus att det utgör ett jättestort säkerhetshål att fortsätt tillåta webbappar då? Nu har Apple löst problemen! Ja, eller så var utmaningarna och hoten inte så stora som Apple påstod.

Eller så handlade det inte alls om säkerhet eller teknisk komplexitet utan om att Apple var sura just därför att EU tvingade dem att släppa kontrollen över såväl webbläsare som PWA:er i iOS.

Så nu ändrar sig Apple. Webbappar är tillåtna igen. Anledningen är att Apple har mottagit ”önskemål” om att fortsätta erbjuda stöd för webbappar. Så svårt var det alltså att hantera problemet, bara några dagar innan Digital markets act, lagen som enligt Apple tvingade fram förändringen, börjar gälla.

Ska vi vara mer krassa så handlade det nog inte om ”requests” i betydelsen ”önskemål” utan ”begäran”. Vi kan nog tänka oss att Apple fick… signaler från EU som nog kort kan sammanfattas ”aw HELL no!”

Men nu måste Apple som vanligt förstås vara Apple. Vad som kommer stödjas är precis så som det har varit innan: webbappar kommer att baseras på Webkit. Alltså Safari. Kort sagt så kommer Google (som ironiskt nog var de som hårdast drev på om PWA:er för ett antal år sen) och övriga webbläsarföretag inte att kunna erbjuda webbappsfunktionalitet som del av sina webbläsare.

Jag misstänker därför att sista ordet i webbappsfrågan inte är sagt än.

iOS 17.4 won’t remove Home Screen web apps in the EU after all – 9to5Mac

Last month, Apple confirmed that iOS 17.4 would remove support for Home Screen web apps in the European Union. At…

Spotify, Epic Games och 32 andra organisationer uppmanar EU underkänna Apples Digital markets act-förändringar

Nämen DET var oväntat!

34 organisationer, däribland Spotify och Epic Games, har skrivit ett brev till EU där de uppmanar EU att underkänna de förändringsförslag i iOS som Apple har gått ut med för att leva upp till Digital markets act.

Det känns inte så mycket som en fråga ”om” utan ”hur mycket mer” som Apple måste ge efter för att göra EU helt nöjda. (Apple kan nog aldrig ge efter tillräckligt mycket för att göra brevets undertecknare helt nöjda, men det är en annan femma.)

Och det är nog Apple väldigt medvetna om. Vi kan nog lugnt utgå från att Apple ser dem som ett första förhandlingsförslag. De visar välvillighet inför EU eftersom de gör precis de förändringar som EU vill – ja, enligt Apple själva åtminstone – och kan visa ännu mer välvillighet när de släpper till något finger till.

Spotify and Epic criticize Apple’s iOS changes as ”a mockery of the DMA”

Spotify, Epic Games, Deezer, and many other companies signed a letter saying that Apple’s DMA changes to iPhones and iOS won’t increase competition.

Apple säger att myndigheter har uttryckt oro över externa appbutiker

Oooooo. Där blev Apple glada.

Tydligen har Apple blivit kontaktade av ”ett antal myndigheter” i EU (och ”elsewhere”, intressant nog) som har ”uttryckt oro över säkerhetsriskerna” när EU nu tvingar Apple att öppna iOS för externa appbutiker. Att det alltså går att installera appar från andra ställen än Appstore.

De aktuella myndigheterna – ”särskilt de som ansvarar för samhällskritiska funktioner som försvar, bank och blåljusverksamheter” – är specifikt oroliga över om det här betyder att anställda kan installera appar i tjänstetelefoner utan arbetsgivarens vetskap. Plus att någon myndighet som hört av sig är orolig över att de inte kommer tat kunna göra egna säkerhetsgranskningar av appar om de inte kan lita på att Apple har gjort det.

Jag är nästan lite förvånad att Apple nöjde sig med ett pressmeddelande och inte rullade ut en jättestor ”TOLD YOU, IT’S BAD MMKAY”-kampanj.

Nu lär det här inte få EU att göra en hundraåttiogradare mindre än en veckan innan Digital markets act kickar in, men Apple lär mjölka säkerhetsoron rejält när EU nu ska börja utvärdera om Apples åtgärder är tillräckliga för att leva upp till den nya lagen.

Ja, eller att Apple kommer att mjölka säkerhetsoron ännu mer än de redan har gjort sedan det började viskas om att EU skulle tvingas Apple att öppna iOS för externa appbutiker.

Number of agencies have concerns about ’sideloading’ on iPhone, Apple says

A number of government agencies in the European Union and elsewhere have voiced concerns about security risks as Apple opens up its iPhones and iPads to rival app stores to comply with EU tech rules, Apple said on Friday.

Setapp kan bli en av de första alternativa appbutikerna för iOS

En av de största förändringarna som kommer att ske i och med att Digital markets act är att Apple för första gången kommer att tvingas öppna upp iOS för externa appbutiker. Att det alltså ska bli möjligt att installera appar från andra ställen än bara iOS.

Vi vet att Fortnite-utvecklaren Epic Games kommer att sjösätta en. Men det kan hända att en annan hinner före: Setapp.

Och nej, jag ska inte säga att jag hade koll på Setapp innan. Men tydligen har de som affärsidé att för Mac erbjuda ”en kurerad” samling populära appar via en prenumeration. 9,99 dollar i månaden istället för att betala för de olika apparna en och en.

Nu tänker Setapp applicera samma upplägg på en hel appbutik. En som även den ska erbjuda en ”noggrant utvald samling appar”. Och vi kan anta att de även här kommer att ta ut någon slags prenumerationsavgift.

Setapp tänker sig alltså att det som ska få folk att gå utanför Appstore är att det är enda sättet att få tag i appaketen. Med andra ord att du kan spara pengar genom att gå via Setapp. Men spontant tänker jag att det oavsett kommer att bli en rätt rejäl uppförsbacke för de externa butikerna.

Ja, vi vet att Apple kommer att sätta upp tuffa krav för den som vill försöka, men den största utmaningen lär fortfarande bli att förändra användarnas beteende.

Setapp Will Be One of iPhone’s First Alternative App Marketplaces in EU

MacPaw today announced that Setapp will be available as an alternative app marketplace on the iPhone in the EU starting in April. Those wanting…

 

Ekonomi och finans

Nvidia är nu världens tredje största börsföretag

The only way is up. Åtminstone känns det nästan så när det kommer till chiptillverkaren Nvidia. Nvidia fortsätter rida AI-vågen mer framgångsrikt någon annan just nu känns det som. Nu kliver Nvidia upp ännu ett pinnhål.

Det innebär att Nvidia avslutade veckan med att ligga kvar över 2 biljoner dollar i börsvärde. Och klev även om det saudiska oljebolaget Aramco.

Det innebär att Nvidia kan fira helgen med att var världens tredje största börsbolag sett till marknadsvärde. Nu ligger bara Apple och Microsoft före. Och Nvidia har ”bara” sisådär 700 miljarder dollar upp till Apple.

 

Övrigt

Google åker på en miljardstämning i EU

EU-problemen fortsätter för Google. Nu har sökjätten åkt på ännu en stämning. En i miljardklassen. 2,1-miljarder-euro-klassen, till och med.

Det är 32 olika mediehus i 13 länder som har gått samman in en gruppstämning. Här hittar vi medier från samtliga nordiska länder, som Schibsted.

Det stämningen riktar in sig på är, inte helt oväntat, Googles annonsaffär. Mer specifikt att Google med sin dominans har sabbat konkurrensen på annonsmarknaden i EU.

Jag har inte lyckats hitta själva stämningen, men gissar att vi kan den ungefärliga argumentationen. Och det är dessutom en argumentation som vid det här laget har rätt många år på nacken.

Det känns som att det dessutom inte är en slump att den här stämningen lämnas in nu – knappt en veckan innan Digital markets act kickar in. Den EU-techlag som tänker reglera de absolut största plattformarna i våra digitala liv. Där Google förstås har flera stycken. Och ett stort syfte med lagen är att kapa (de amerikanska) jätteplattformarnas dominans.

Publicisterna känner med andra ord att de har vind i ryggen för sin stämning. Det återstår att se om EU:s rättsväsende håller med. Ja, och initialt nederländernas domstolsapparat, eftersom stämningen formellt lämnades in där.

Google hit with $2.3 bln lawsuit by Axel Springer, other media groups

Alphabet’s Google was hit with a 2.1-billion-euro ($2.3 billion) lawsuit by 32 media groups including Axel Springer and Schibsted on Wednesday, alleging that they had suffered losses due to the company’s practices in digital advertising.

Google News Showcase lanseras i Finland

Så har det till sist blivit dags för Google News Showcase att göra nordisk premiär. Första land ut: Finland.

Ända sedan EU sjösatte Upphovsrättsdirektivet så har det funnits krav på de plattformar som aggregerar eller som låter användare dela nyheter ska ersätta nyhetskällorna. Argumentet är ungefär att människor konsumerar nyheterna hos plattformarna snarare än att gå till nyhetssajterna – vilket innebär mindre trafik och därmed färre annonsvisningar.

Inför Upphovsrättsdirektivet så hotade Google vilt med att helt plocka bort nyheter från sökresultatet, eller åtminstone bara ha kvar de element som inte kräver att en plattform betalar: i praktiken en länk och en rubrik.

Sedan dess har Google accepterat läget (medan Meta, som höll rätt låg profil inför Upphovsrättsdirektivet, nu svingar vilt mot allt vad nyheter heter).

Men Google vill förstås helst inte betala alls. Och för att försöka betala på sina egna villkor så har Google slutit avtal med stora medier om ersättning. Med förhoppningen att de ska sluta gnälla och därmed göra att Google inte måste ersätta precis varenda liten tidning på nätet.

En produkt som Google har tagit fram för att försöka tjäna så mycket de kan på situationen är alltså News Showcase. Googles försök att få till Apple News. Fast förhoppningsvis mer framgångsrikt.

Och det finns förstås en stor, tänkt fördel för Google här: publicisterna som ingår i programmet och kan ta del av intäkter den här vägen måste specialanpassa innehållet för Googles tjänst. Ja, plus att det också innebär att folk läser nyheter där istället för på nyhetssajten.

Finns inga besked om när det blir dags för den svenska marknaden, men i och med Finlands-beskedet så känns det som att det nog inte är särskilt långt borta.

News Showcase is launching in Finland

Google News Showcase is rolling out in Finland. Here’s how we are partnering with publishers in Finland.

Arc Search AI-sammanfattar webbsidor via kul funktion

Den senaste året eller så har det buzzats… en del kring allt som har med AI att göra. Något som specifikt har fått lite AI-buzz bara de senaste veckorna är webbläsarföretaget Arcs egen sökapp. En som skapar AI-sammanfattningar på sökfrågor. Nu har den fått en lite kul ny funktion: en nyp-för-att-sammanfatta-funktion.

I grund och botten är Arc Search inte ny i sig när det kommer till funktionalitet. Det fungerar i stort som de AI-chattbotar som är populära just nu. I synnerhet de som kan söka på webben. Samtidigt som det egentligen också är vad Google länge har velat göra men inte vågat, för att inte stöta sig med dem som faktiskt levererar innehållet som Google bygger sin annonsaffär på. Och även annonserar själva.

Här kan vi ha en hel diskussion om att Arc, precis som övriga liknande funktioner, har problem med en hållbar affärsmodell. Men jag fokuserar mer på den ny – i det stora hela – rätt meningslösa funktionen. Istället för att trycka på en knapp så nyper man ihop sidan (så ja, det är en mobilfunktion).

Det är ungefär lika fånigt smart som funktionen att dra ned för att ladda om en sida eller app. En interaktion som är betydligt mer mobilanpassad än att trycka på en knapp.

Visst, precis som dra-för-att-uppdatera-funktionen så kan man diskutera hur mycket enklare det egentligen är att bara trycka på en knapp. Men poängen för båda är att man inte måste leta upp en knapp. Det är bara att dra ned eller nypa ihop sidan – var man (och fingrarna) än är.

Och visst. Den här gesten är ju redan upptagen av den… hyfsat etablerade funktionen att zooma ut och in på sidor. Så där har vi en liten… svaghet. Men jag gillar oavsett att någon försöker tänka nytt även kring den här typen av basala handgrepp.

Arc browser’s new AI-powered ’pinch-to-summarize’ feature is clever, but often misses the mark | TechCrunch

Arc browser upgraded Arc Search with new features including a pinch-to-summerize gesture and the ability to link ”Browse for me” pages.

Twitter-avhoppare bygger ny nyhetsapp

Sååå… det var lite oväntat. Hade inte väntat mig att människor som slutar göra sociala medier satsar på nyhetsappar.

Instagram-grundarna Kevin Systrom och Mike Krieger gick förra året all in på nyhetsaggregeraren Artifact – som de sedan la ner bara några månader sedan. På grund av att de inte fick snurr på intäkterna. Det verkar inte ha hindrat några Twitter-avhoppare på att försöka sig på samma resa.

(Ja, eller vi kan väl anta att de fick sparken och inte hoppade av själva, men oavsett: några Twitter-ingenjörer arbetar nu på nyhetsappen Particle.news.

De har hunnit så långt som att få den till en stängd beta så det är lite svår att se exakt vad appen ska göra som skiljer den från andra nyhetsaggregerare. Men eftersom det är 2024 så finns förstås ordet ”AI” med i verksamhetsbeskrivningen.

Mer specifikt så ska Particle.news erbjuda ”en personaliserad multi-perspektiv-nyhets-upplevelse” som ska använda AI för att sammanfatta nyheter. Because upplevelse.

Men det kanske mest intressanta är att den nya satsningen också ska åstadkomma det här på ett sätt som ska ska ge ”författare och publicister rättvis kompensation”. De tänker sig alltså få till det som är en av de absolut största knäckfrågorna när det kommer till internet och nyhetsinnehåll just nu.

Former Twitter engineers are building Particle, an AI-powered news reader, backed by $4.4M | TechCrunch

A team led by former Twitter engineers is rethinking how AI can be used to help people process news and information. Particle.news, which entered into

Spela Doom i en robotgräsklippare

Kan man spela Doom i en robotgräsklippare? Klart man spela Doom i en robotgräsklippare.

Doom Is Now Playable On A $2,000+ Lawnmower Because Why Not

Finally, you can mow down zombies, demons, and monsters with an actual lawn mower

Världens första låt som släpps i form av en fysisk pizzabit

Vinyl? Såååååå förra veckan.

This Is the First Song Ever Released as a Physical Slice of Pizza

Thrash metal band Belushi Speed Ball has a new single out. It sounds even better if you’re hungry.

Kategorier
Allmänt digitalt Ekonomi och finans Mobilt Spaningar

Digitala spaningar vecka 5 2023 – del 3

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Mobilt

Apple iOS 18 kommer att bli en av de största iOS-uppdateringarna någonsin

Om inget extremt oförutsett händer så kommer Apple traditionsenligt at anordna sin årliga utvecklarkonferens WWDC i början av juni. Med andra ord Apples stora mjukvaruevent, där uppdateringar av företagets olika tjänster presenteras. Här återfinns förstås de olika operativsystemen under Apple-paraplyet. Inte minst iOS. Och iOS 18 kommer att bli en ”enormt stor” uppdatering.

Faktum är att det kan bli en av de största iOS-uppdateringarna någonsin. Där de flesta förväntar sig få hör ordet ”AI” en massa gånger. Ja, eller AI har under sina presentationer under förra året gjort det till sin grej att INTE säga just ”AI” en massa gånger. Eller alls. Because Apple.

Men oavsett vad Apple väljer att kalla inte-AI-men-AI-grejerna som kommer så verkar konsensus vara att Siri får en rejäl AI-smartnessuppdatering. Kort sagt att Apple ska bjuda på en one-more-thing-presentation som alla förväntar sig att Apple ska göra varje gång. Istället för de tråkminiatyruppdateringar som de har bjudit på mest det senaste årtiondet eller så.

Och min tanke när jag hör ”enormt stor” iOS-uppdatering? Att iOS 19 och iOS 20 kommer att bestå av ”stabiliseringar”. Kort sagt en massa tråkminiatyruppdateringar för att rätta till alla buggar som följde med när Apple fokuserade på att leverera one-more-jättehäftig-thing.

Apple’s iOS 18 will be absolutely huge, report claims

Apple’s upcoming iOS 18 will be one of the biggest iOS updates in Apple’s history, new report claims.

EU står för 7 % av Apples globala Appstore-intäkter

Hej hopp. Apple delar skarpa siffror om specifikt Appstore-omsättningen i EU. Och svaret är att EU står för 7 % av företagets globala intäkter.

Det är givetvis en ren slump att Apple går ut med det här precis efter att de presenterat vilka ändringar de har gjort för att följa Digital markets act, som börjar gälla i mars. Där just Appstore-upplägget var den centrala delen, med saker som att Apple kommer att tillåta externa betallösningar i iOS-appar och att iOS-appar får installeras från andra ställen än bara Appstore.

Och ungefär alla hatade Apples förändringar. Nästan lite så. Vi kan med andra ord anta att Apple kommer att bli anmälda så att de sjunger om det därför att företag, privatpersoner och organisationer tycker att Apple har gjort för lite för att leva upp till intentionerna i lagstiftningen. Och det är inte ens säkert att EU kommer att köpa Apples upplägg rakt av, utan kommer att kräva ytterligare förändringar.

(Vilket jag tror att Apple utgår ifrån. Och att Apple ser på det här som ett första bud där de har en acceptnivå som ligger lägre när det kommer till exempelvis Appstore-avgifterna.)

Så vad tror jag att Apple vill säga med sitt sifferutspel? ”Titta vad liten andel av våra intäkter som kommer från EU. Ni måste inte hålla på och lägga en massa tid på att ändra Appstore och hur vi tjänar pengar här. Nu köper ni vårt upplägg och så går vi vidare i livet.”

Apple says EU represents 7% of global App Store revenue | TechCrunch

Apple said during Q1 2024 earnings call that the EU market represents 7% of its global App Store revenues.

Apple och Nokia dominerar listan över de mest sålda mobilmodellerna genom tiderna

Såååå… Nokia och Apple står alltså för 93 % av de 15 mest sålda mobilmodellerna genom tiderna? Ja, tydligen. Åtminstone enligt den här sammanställningen från Visual capitalist.

Ingen modell släppt efter 2021 har tydligen orkat sig in på listan, vilket visar att det trots allt finns en rätt lång försäljningssvans för Apples modeller. Strategin att de har behållit en äldre modell som ”budgtetmodell” när de har släppt en ny genration visar sig ha fungerat. Åtminstone sett till att hålla liv i försäljningen.

Men det är också väl värt att påminna sig om vilken mobilgigant Nokia var. Något som avspeglas inte minst av att 7 av mobilerna i listan är gamla hederliga ”dumtelefoner”. Eller i alla fall knapptelefoner.

Och det var inte slutsålt för Nokia när iPhonen klev in på scenen. Faktum är att de fortfarande säljer rätt många mobiler, även om det är långt efter de två stora jättarna Apple och Samsung. Inte minst i tillväxtländer. Nu pratar vi dock inte om Nokia-Nokia, eftersom de blev uppköpta av Microsoft 2014 som bara två år senare sålde det vidare till HMD Global, som numer säljer mobiler under Nokia-varumärket.

Men oavsett: rätt bra jobbat av ett gummidäcksföretag. Och, ännu en gång, en bra påminnelse hur snabbt det kan svänga och hur snabbt jättar kan falla. Microsoft tappade dessutom rejält fotfäste när mobiltåget gick, men borstade av dammet och återgick till det som de verkligen kunde. När de kryddade med AI under förra året så tog det ännu mer fart, vilket gjorde att Office-paketet stängde börsveckan i fredags inte bara med att vara världens högst värderade börsbolag – utan blev även det andra börsbolaget någonsin med en värdering över 3 biljoner dollar.

Nokia går i graven

Tidigare i veckan skrev jag om den sammanställning som visar att Apple och Nokia stod för 14 av de 15 mobiltelefonmodeller som har sålt mest i historien. Ironiskt nog så går Nokia i graven veckan efter.

Ja, typ.

Nokia missade som bekant helt smartphone-racet och köptes upp av Microsoft 2014. Bara två år senare så skyfflades varumärket vidare till finska HMD Global, som har fortsatt sälja Nokia-mobiler på licens.

Men nu har Nokia-varumärket försvunnit från HMD Globals sajt. De ska istället sälja mobiler under sitt eget varumärke framöver. Nokia försvinner alltså som mobiltelefonmärke en gång för alla. Kanske. Förmodligen. Nog.

Det är kort sagt nästan en händelse som känns som en tanke: Nokia, det varumärke som mer än något annat placerade mobiltelefon i händerna på människor över hela världen försvinner precis när den nuvarande mobilettan Appla precis släpper sin första helt nya produktfamilj sedan Apple Watch: ansiktsdatorn Apple Vision Pro.

Visst. Inte så att alla nu kommer att springa skrikande från sina mobiler och lägga 50 000 spänn på ett vardagsrumscyklop, men det är trots allt ännu ett tecken på att vi just nu är mitt i peak mobile. Och förmodligen redan har passerat den verkliga topptoppen.

Nokia Mobile Website Renamed to HMD: End of Nokia-Branded Phones?

HMD Global which produced Nokia-branded smartphones for the past long seven years, will sell its own line of HMD-branded devices soon. The latest move by the Finnish company is expected to mark an end to Nokia-branded smartphones. HMD is currently teasing its upcoming product portfolio offering a few clues on what you can next expect from HMD phones.

 

Ekonomi och finans

Meta-aktien slår nytt historiskt rekord

3 februari 2022 var ingen kul dag för Meta. Eller Metas aktieägare. Då slog Meta ett rekord som inget börsnoterat bolag vill inneha: det största aktieraset i pengar för en enskild amerikansk aktie under en enda börsdag. 232 miljarder dollar av Metas börsvärde försvann.

Raset berodde mycket på att Apples begränsning av spårning mellan iOS-appar hade börjat synas i Metas kvartalsrapport. Men det berodde framförallt på att Facebook för första gången i tjänstens och företagets artonåriga historia visade upp en minskning av dagliga användare.

Dagen när Facebook dog.

Men Meta verkar inte ha fått informationen om sin egen död. Under 2023 – året när det mesta var elände – så stod Meta för en imponerande aktieuppgång. En uppgång som kröntes i början av 2024 när Meta-aktien nådde ny all-time high-kurs. Någon vecka senare klev Meta åter in i biljondollarklubben, efter att bara ha gjort ett kort gästspel där 2021.

Och så igår, nästan på dagen exakt två år efter det att Meta och Facebook gick och dog, så dunkade Meta till med en kvartalsrapport som var rejält mycket bättre än förväntningarna. Och Meta-aktiens största endagsuppgång – såväl vad gäller procent som pengar.

Men inte bara det: Meta kunde därmed räkna hem ännu ett rekord. Exakt samma rekord som 2022. Fast tvärtom: den högsta endagsuppgången i pengar räknat för någon amerikansk aktie någonsin. Med en uppgång på över 20 % eller 197 miljarder dollar så susade Meta därmed förbi den förra ettan: Apple med sin uppgång på 190,9 miljarder. Som Apple stod för 10 november 2022.

Så med andra ord: Meta är numer alltså den aktie som har rasat OCH rusat mer än någon annan amerikansk aktie någonsin. Åtminstone sett till värdeökning i pengar.

https://finance.yahoo.com/news/meta-200-billion-surge-biggest-152002946.html

Amazon ger upp försöken att köpa iRobot

Efter att ha ha hängt med konkurrensmyndigheter ända sedan uppköpet blev offentligt så kastar Amazon nu in handduken. Amazon ger upp sina försök att köpa robotdammsugarföretaget iRobot.

Ganska direkt efter det att nyheten landade så flaggade konkurrensmyndigheten i Storbritannien om att de sannolikt skulle ha åsikter om köpet, rent konkurrensmässigt. Men det som till sist fällde affären var när EU uttryckte samma tveksamhet.

Det senaste som hördes om affären var att Amazon hade fått ett datum när de senast skulle gå ut med vilka eftergifter de kunde tänka sig för att göra EU på gott humör. Det datumet kom och gick. Och nu har alltså svaret kommit indirekt.

Runt 1,7 miljarder dollar var Amazon beredda att betala för att kunna dammsuga våra hem (förmodligen mest på data). Men nu kan iRobots ägare se sig i stjärnorna efter de pengarna. De 94 miljoner som iRoot nu får som plåster på såren lindrar nog föga.

De lindrar dessutom så pass lite att iRobot direkt gick ut med att de nu kommer att kapa en tredjedel av sina anställda. Plus att iRobots kombinerade styrelseordförande och VD Colin Angle får gå.

Vad händer nu? Ja, det är en bra fråga. Men tydligen ska iRobot ha gått 500 miljoner dollar i förlust sedan 2021, vilket är… en del. Att företaget nu kapar en stor del av personalstyrkan lär bara hjälpa en del. Vi kan nog anta att iRobot kommer att jaga nya friare väldigt intensivt nu.

Som dessutom lär få betala betydligt mindre än det Amazon bjöd.

https://techcrunch.com/2024/01/29/irobot-and-amazon-call-it-quits-terminate-acquisition-agreement/?5

Googles kvartalsrapport Q4 2023: sämre annonsomsättning än väntat

Ikväll var det dags för två av världens tyngsta techbolag att visa upp siffrorna för förra kvartalet. Och de går lite åt motsatta håll aktiemässigt nu. Microsoft slog förväntningarna och belönades först med en uppgång runt 4 %, men ligger nu och guppar nära noll. Reaktionen på Googles rapport var lite mer konsekvent: ned, ned, ned.

Anledningen stavas sämre annonsomsättning än väntat. Vilket till största del är… väldigt stor del av Googles omsättning överlag (ja, eller moderbolaget Alphabet som om vi ska vara formella var de som kom med rapporten).

Omsättning och vinst

Googles omsättning tickade in på 86,3 miljarder dollar och helåret landade på 307,4 miljarder. Vilket inte är… ingenting. 13 respektive 9 % upp jämfört med motsvarande perioder 2022.

Vinsten för kvartalet summerades till 20,7 miljarder för kvartalet och 73,8 miljarder för helåret. Upp med respektabla 52 respektive 23 procent.

Båda dessa siffror var bättre än väntat. Men alltså ändå inte bättre än väntat. Because hur aktiemarknaden fungerar.

Omsättning nedbruten per segment

Bryter vi ned siffrorna på de olika intäktsområdena Q4 så får vi:

  • Annonsering: 59 miljarder dollar (+11 %)
  • Prenumerationstjänster och hårdvara: 10,8 miljarder (+23 %)
  • Google Cloud: 9,2 miljarder (+26 %)
  • Other bets (saker som självkörande bilar): 657 miljoner (+190 %)

Annonseringen drar förstås in mest pengar, men har som synes svagast tillväxt. Omvänt för förlustbarnet Other bets. Som fortsätter blöda pengar, även om de blöder lite mindre än ett år tidigare. Google Cloud och annonseringen/tjänsterna är de delar som går med vinst.

Tittar vi sedan på de olika annonsprodukterna så såg omsättningssiffrorna ut så här:

  • Google sök ”och annat”: 48 miljarder (+12,6 %)
  • Youtube: 9,2 miljarder (+15 %)
  • Googles annonsnätverk: 8,3 miljarder (-2,3 %)

Annonsnätverket är alltså sorgebarnet i samlingen. Och Youtube fortsätter att repa sig efter att ha snubblat rejält ekonomiskt för några kvartal sedan. Och växer åter snabbare än sökannonserna.

Glädjande för Google är att TAC, trafikanskaffningskostnaderna, fortsätter att ticka på nedåt. Från 22 % Q4 2022 till 21,5 % förra kvartalet. TAC är det som Google betalar andra för att driva trafik till Googles tjänster där Google sedan kan visa annonser (enskilt största posten är de jättemånga pengar som Google betalar Apple för att fortsätta vara förvald sökmotor hos Apple).

Google betalar alltså allt mindre för att kunna tjäna pengar på sin annonsverksamhet. En liten, men nog så viktig förändring för Google.

Alphabet stock tumbles after company misses expectations on Google ad revenue

Alphabet reported Q4 earnings after the bell.

Googles prenumerationstjänster omsatte 15 miljarder dollar 2023

Vad gör man om några siffror inte ser så bra ut? Titta vilken fin fågel här borta någon helt annanstans!

Igår kom Google med sin kvartalsrapport för Q4 och även om den slog förväntningarna så kom annonsintäkterna in sämre än väntat. Som av en händelse börjar Google då dela siffror som vi sällan får ta del av: hur det går för Googles prenumerationsverksamhet.

Googles olika prenumerationspaket – som Youtube Premium och Music samt Google One – omsatte under förra året totalt 15 miljarder dollar. En femdubbling sedan 2019. Även en produkt som Youtube TV ska tuffa på ”bra”. Och att Google specifikt lyfter just den visar att även Google allt mer satsar på den stora skärmen.

Google bryter däremot (förstås) inte ned prenumerationssiffrorna per tjänst. Inte heller hur många prenumeranter de har. Vilket säkerligen till stor del beror på att det finns mindre roliga saker där. På samma sätt ingen slump att den enda användarsiffran de gick ut med var att Google One numer ligger nära 100 miljoner. Senaste siffran för Youtube Premium var 80 miljoner i slutet av 2022 och vi kan anta att den kanske inte har växt jättemycket sedan dess. Lär oavsett ligga under 100 miljoner.

Däremot kan vi konstatera att Youtube (också förstås) fortfarande mest drar in pengar på annonser. Youtube-annonserna omsatte totalt strax över 9 miljarder dollar bara under förra kvartalet. Så de prenumerationsintäkter som trillar in för den plattformen ligger fortfarande rätt långt efter.

Men visst är det oavsett välkommet för Google att prenumerationssidan växer. Även om den totalt står för typ… under 5 % av den totala omsättningen…

YouTube and Google Subscription Services Hit $15 Billion in 2023 Revenue

Alphabet’s subscription services — including YouTube Premium, YouTube Music and YouTube TV — generated $15 billion in revenue in 2023.

Apple har 12 miljoner Card-kunder som fick 1 miljard dollar i bonusar förra året

Kors i taket. Skarpa, officiella siffror från Apple. Om Apple Card, företagets kreditkort, närmare bestämt.

12 milljoner. Så många amerikaner har nu ett Apple-kreditkort. Och de skrapade ihop 1 miljard bonusdollar under 2023. Det är så mycket som Card-kunderna fick i cashback.

”Den överlägsna” majoriteten av alla Cark-kunder har valt att få sin cashback autoinsatt på Apples eget, Card-kopplade sparkonto. Runt två tredjedelar av alla användare har dessutom satt in pengar från andra håll på sparkontot, som numer är uppe i en ränta på 4,5 procent.

Det är intressant timing att Apple går ut med den här informationen bara två dagar innan det är dags för företaget att visa upp siffrorna för det fjärde kvartalet förra året. Analytikerkonsensus verkar vara att Apple kommer att visa upp sämre siffror än föregående år, så frågan blir mest hur mycket sämre. Ja, åtminstone när det kommer till hårdvaruförsäljningen – framförallt iPhonen.

Men den mest intressanta frågan är hur det har gått för det som numer är Apples viktigaste område framåt: tjänsterna och annonseringen.

Apple Card Users Earned More Than $1 Billion in Daily Cash Last Year

Apple Card has over 12 million users in the United States, with card holders earning more than $1 billion in Daily Cash rewards in 2023, Apple…

 

Övrigt

Apple kommer inte tillåta externa appbutiker för iPad

Jamen det är klart att Apple ska vara Apple. I början av mars är det dags för Digital markets act att börja gälla, vilket kommer att innebära stora förändringar för Appstore och iOS. Saker som att Apple kommer att tvingas tillåta externa appbutiker, så att det går att installera från andra ställen än Appstore, att konkurrerande webbläsare inte måste gå via Safaris teknik och att utvecklare kan använda andra betallösningar för appar än Apples egen.

Men det ser ut som att det här inte kommer att gälla för iPad. Eller Apple TV. Eller Apple Watch. Där kommer man fortfarande bara ha ett enda ställe att gå till för att installera appar.

Egentligen inte så konstigt, eftersom Digital markets act – precis som Digital services act – handlar om plattformar och tjänster och inte företag. Med andra ord: EU bestämmer plattform för plattform om de är tillräckligt stora och dominerande för att omfattas. Det gör att Google har en lång rad tjänster som var och en individuellt omfattas, på samma sätt som att Facebook och Instagram separat omfattas av lagarna.

iOS var given för Digital markets act, som reglerar de tjänster som alla i praktiken måste gå via för att överhuvudtaget kunna använda internet. Men de övriga tre av Apples operativ är inte tillräckligt stora för att nå upp till gränsen för att drabbas av Digital markets act – så därför kan Apple fortsätta med sina helt stängda ekosystem för dessa. (I Macen kan man redan installera från andra ställen än Apple, så det operativet berörs inte av de nya lagarna när det gäller det.)

Och för Apple är det nog extra intressant att just iPad OS fortsatt kommer vara ”Apple-exklusivt”. Därför att iPad-apparna fungerar också, rätt mycket rakt av, för Vision OS. Alltså operativsystemet som driver Apples helt nya ansiktsdatorenhet Vision Pro – som börjar säljas nästa vecka. Vi kan lugnt anta att Vision OS heller inte kommer att öppnas för andra appbutiker.

En utmaning har varit att många av de största tjänsterna, som Netflix och Spotify, inte kommer att ta fram Vision Pro-appar. Och heller inte tillåta att företagens iPad-appar installeras där. Istället är det webbversionerna som gäller. I just det fallet hade det eventuellt kunna gynna Apple med så många sätt som möjligt att installera appar. Men i det fallet lär Apple prioritera kontroll över bredd.

Apple Won’t Allow You to Use Third-Party App Stores on iPad: Here’s Why

Apple won't add support for third-party app marketplaces on iPad, unlike iOS. Ahead of the EU's DMA deadline, the iPhone maker will introduce major changes to how iOS works, but these changes won't make their way to iPadOS. Similarly, third-party browser engines will only be supported on iOS in the EU.

Google kommer att begränsa sin tredjepartskakeersättare till grupper om max fem sajter för publicister

I år kommer tredjepartskakan till sist gå i graven, efter att lång och trogen tjänst under större delen av internets existens. Då följer Google Apples exempel och börjar blocka tredjepartskakan i sin webbläsare. Och när de två företagen bestämmer att en teknik är död, ja då är tekniken död.

Men exakt hur Privay Sandbox, Googles tänkta ersättare till tredjepartskakan, kommer att fungera i praktiken återstår att se. Men nu får vi lite mer info kring hur det kommer att fungera för publicister. Eller rättare sagt en av begränsningarna som kommer att gälla där.

Enligt Press Gazette så kommer Google att begränsa delning av läsardata till max fem sajter. Eller rättare sagt: publicister som har fler än fem sajter måste dela in sina sajter i grupper om fem – och data kan sedan delas mellan dessa fem. Men sajter i två olika femgrupper kan inte dela den här informationen.

Nu har de flesta inte fem sajter, så det gäller sannolikt främst de riktigt stora. Men det kan också drabba exempelvis publicister som har flera lokala titlar i ett land.

Vad det här innebär är alltså att Google kommer att se på de fem som ”interna” sajter, om man så vill. Men däremot får en publicist inte följa läsare som hoppar mellan olika titlar. Ja, om de inte tillhör samma femgrupp.

Frågan är förstås om Google kommer att stanna vid bara publicister eller om det kan komma att drabba företag och organisationer överlag.

Google plans to limit reader data sharing for publishers to groups of five sites

Google Related Website Sets plan for Sandbox cookie replacement could curb ability of publishers to compete with online advertising.

Substack lägger till stöd för betalningar i svensk valuta

Det har stormat… en del kring nyhetsbrevsplattformen Substack senaste månaden eller så. Saker som huruvida det är rätt eller fel att tillåta nynazistiska nyhetsbrev i relation till vilket som är det bästa sättet att motarbeta den typen av strömningar. Och vilken ansvar Substack som plattform egentligen har.

Men i skuggan av det här fortsätter vardagen för Substack. Som att ta fram nya funktioner. Senat ut är att Substack nu lägger fler sätt att betala inom EU. De lägger dessutom till stöd för 13 nya valutor – och svensk krona är ett av dem.

Dessutom lägger Substack också till en inställning som gör att man kan välja vilket språk som ska vara det förvalda för nyhetsbrev och för tjänsten i sig. Här är det dock bara en handfull språk utom engelska man har att välja på och svenska är inte ett av dem.

Substack introduces new payment methods for international markets | TechCrunch

Newsletter publishing company Substack is introducing new tools for international writers and audiences, including local payment methods, support for more

Apple lanserar nytt tangentbord för samiska

Lite kul. Apple släpper ett nytt tangenbord för sina olika operativsystem: samiska.

Apple lanserar tangentbord för samiska språk

Senaste nytt * Snabba nyheter från Aftonbladet

Japan skrotar kravet att vissa officiella handlingar måste lämnas in på diskett

Alltså. Det går verkligen utför precis överallt.

(Hälften av alla som läser det här: åååå, nostalgi! Andra halvan: huh?)

Japan will no longer require floppy disks for submitting some official documents

Japan will no longer force businesses to put data on floppy disks when they submit certain official documents.

Nu går det att spela Doom i en bakterie

Kan man spela Doom i en bakterie? Klar man kan spela Doom i en bakterie.

Add bacteria to the list of things that can run Doom

Frame rate would be even worse than the original, though. MUCH worse