Kategorier
AI - Artificiell intelligens Spaningar

Digitala spaningar vecka 9 2025 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

AI – artificiell intelligens

1000 brittiska artister släpper tyst album för att protestera mot ny AI-lagstiftning kring upphovsrätt

För 73 år sedan släppte John Cale ”4’33””. Som ofta brukar kalla ”4 minutes and 33 seconds of absolute silence”. Nu har över 1000 brittiska artister släppt en uppföljare. För att protestera mot en ny AI-lagstiftning.

Vad det handlar om är att Storbritannien har tagit sig an frågan om AI och upphovsrätt i en kommande (ja, eller åtminstone föreslagen) lagstiftning. Enligt förespråkarna så kommer det här ge innehållsskapare ”verklig kontroll” och ”transparens” när det kommer till hur AI-bolag kan använda deras innehåll för att träna sina modeller.

Problemet enligt kritikerna är dock att klargörandet kring upphovsrätten för det här ändamålet har landat i en opt out-modell, snarare än den opt in som man kan säga har gällt kring upphovsrätt överlag. Med andra ord: innehållsskapare ska kunna ange att deras material inte får användas för AI-träning. En Nix-modell för AI-träning, alltså.

Men till skillnad från Nix så finns inget Nix. Inget centralt register. Istället ska innehållsskapare själva kontakta AI-bolag ett och ett och säga att innehållet inte får användas. Vilket, med tanke på att AI-bolag ploppar upp ur marken som drivodlade svampar, i praktiken blir ett omöjligt uppdrag.

Jag har inte satt mig in tillräckligt mycket i lagen för att ha detaljkoll, en den sätter oavsett fingret på en grundfråga jag har återkommit till flera gånger: ersättning till dem som skapar det innehåll som AI-bolag sedan använder och tjänar pengar på. Utan att be om lov eller ge ersättning (även om vi ser hur de största AI-bolagen börjar betala för innehåll – därför att de börjar tvingas till det).

Men oavsett så anser nu över 1000 artister att lagförslaget är att jämställa med stöld. Artister som Kate Bush, Blur Damon Albarn, Annie Lennox, Jamiroquai, The Clash och alltså en massa fler.

De har därför gått samman och gjort ett välgörenhetsalbum (tänk Band Aid eller We Are the World) där alla intäkter går till organisationen Help Musicians. Albumet heter ”Is This What We Want?” och består av 12 låtar vars enordstitlar bildar meningen ”The British Government Must Not Legalise Music Theft To Benefit AI Companies”.

Och musiken? Ljud från tomma inspelningsstudios. Hur en värld utan musik alltså skulle låta.

Ett väldigt tänkvärt initiativ. Och väldigt relevant inlägg i debatten.

Jag går verkligen och längtar efter ny musik från världens bästa Kate Bush. Men det här är inte vad jag vill ha. På flera sätt.

”Is This What We Want?” finns att lyssna på här: https://open.spotify.com/album/1yUbRSEsj5ng38IpHpcLJt

Artists Release Silent Album in Protest of British AI Laws

Over a thousand musicians are releasing a silent album to protest the UK government’s proposed AI-related changes to copyright law.

Open AI släpper GPT-4.5

Ibland går det fort. Tidigare idag skrev jag att senaste appbetan av ChatGPT visade spår av GPT-4.5 – nästa större uppgradering av basmodellen som driver ChatGPT. Och ikväll kom den.

4.5 är Open AI:s största modell så här långt och ska använda ”mer beräkningskraft och data” än någon av företagets tidigare modeller. Deepseek-spåret verkar inte ha varit aktuellt, alltså.

Det jättestora träningslägret ska ha gett 4.5 ”en djupare kunskap om världen” och ”högre emotionell intelligens”. 4.5 ska till och med vara så dyr att ratta runt att Open AI ”utvärderar om de ska fortsätta tillhandahålla GPT-4.5 via API på lång sikt”. Så, ni vet, smoke ’em if you got ’em.

GPT-4.5 ersätter däremot inte GPT-4o. Likt föregångarmodellen har 4.5 stöd för såväl bild- och filuppladdning som ChatGPT:s kanvasfunktion, men har däremot inget avancerat röstläge. Så trist för den som lägger mycket tid med att prata med ChatGPT.

4.5 är inte heller en ”resonerande modell”, som Open AI:s o1 och o3, och ”won’t crush benchmarks”. Istället bygger 4.5 på ”en annan slags intelligens” enligt Altman. Plus att modellen ska vara “en mer naturlig samtalspartner”.

För den som är intresserad av prestandaporr så har artikeln ett antal jämförelser mellan 4.5 och ett antal andra modeller inom och utanför Open AI.

Som betaversionen skvallrade om så är 4.5 del av en ”research preview” och bara tillgänglig för den som betalar för Open AI:s dyraste ChatGPT-abonnemang – Pro, som kostar runt 2000 kronor i månaden. Men lite oväntat så kommer den att trilla ned till Plus- och Team-konton redan nästa vecka.

OpenAI unveils GPT-4.5 ’Orion,’ its largest AI model yet | TechCrunch

Updated 2:40 pm PT: Hours after GPT-4.5’s release, OpenAI removed a line from the AI model’s white paper that said ”GPT-4.5 is not a frontier AI model.”

GPT-4.5 har gjort att Open AI har ”slut på GPU:er”

Ha. Lite kul. Igår släppte Open AI den senaste versionen av basmodellen som driver ChatGPT: GPT-4.5. Den största och mest resursintensiva modell som företaget har släppt.

Men det har kostat på att ta fram modellen. Och den kostar massor att driva. Men det kanske enskilt största problemet för Open AI var att de… har slut på GPU:er. Enligt VD:n.

Det i sin tur gjorde att tvingades ”rulla ut 4.5 i omgångar”.

Till att börja med blir 4.5 bara tillgänglig för de som betalar för det dyraste ChatGPT-abonnemanget Pro. Men redan nästa vecka ska de som kör Plus eller Team få tillgång. Och till dess ska Open AI skaka fram ”tiotusentals GPU:er till”.

OpenAI CEO Sam Altman says the company is ’out of GPUs’ | TechCrunch

OpenAI CEO Sam Altman said that the company was forced to stagger the rollout of its newest model, GPT-4.5, because OpenAI is ’out of GPUs.’

GPT-4.5 är bra på att lura folk på pengar

Ha. Igår släppte Open AI GPT-4.5 den senaste versionen av basmodellen i ChatGPT. Den är inte ett antal saker.

Den är inte en resonerande modell, som de senaste modeller som Open AI har släppt. Den har heller inte stöd för ChatGPT:s avancerade röstläge och den är just nu inte tillgänglig för de vanliga ChatGPT-abonnemangen. Den är heller inte en ny värstingmodell när det kommer till flera prestandaparametrar.

Men den verkar vara väldigt bra på en sak: att lura folk på pengar.

Ja, åtminstone att övertyga andra om att ge den pengar. I en rapport som Open AI släppte i samband med den nya modellen konstateras att den rankar högt när det kommer till, tja, vara övertygande.

GPT-4.5 lyckades bland annat med att övertyga GPT-4o att ge den låtsaspengar.

Finns förstås absolut ingen som helst risk att den här förmågan skulle kunna användas på något illasinnat sätt. Som, säg, i telefonsamtal med äldre människor.

OpenAI’s GPT-4.5 is better at convincing other AIs to give it money | TechCrunch

OpenAI’s next major AI model, GPT-4.5, is highly persuasive, according to the results of OpenAI’s internal benchmark evaluations.

Open AI rullar ut Deep Research till alla betalabonnemang

Ibland går det fort. Nu börjar Open AI:s researchassistent Deep Research rullas ut till alla betalprenumeranter, från att så här långt bara ha varit tillgängligt för dem som betalar för Open AI:s skitdyra Pro-abonnemang.

10 djupa efterforskningar i månaden verkar vara det som gälle för Plus-användare.

Dessutom får Deep Research lite nya skills:

  • Inbäddade biler med citering i resultatet (lite osäker på vad det innebär – att den kan nu kan lägga med bilder i sin sammanställning med källhänvisning? Borde vara så)
  • Bättre på att förstås och referera till uppladdade filer
  • Maxgränsen för Pro-användare höjs dessutom från 100 Deep Research-sökningar per månad till 120.

Med tanke på att Deep Research släpptes för oss i EU för någon vecka sedan så utgår jag från att detsamma även gäller för övriga abonnemang. Jag har dock inte fått något än, så det är väl sedvanligt utrullningsupplägg som gäller.

OpenAI on LinkedIn: Deep research is now rolling out to all ChatGPT Plus, Team, Edu, and… | 229 comments

Deep research is now rolling out to all ChatGPT Plus, Team, Edu, and Enterprise users! Since the initial launch, we’ve made some improvements to deep… | 229 comments on LinkedIn

Open AI:s videotjänst Sora släpps i EU

Ännu en AI-tjänst att leka med. Åtminstone för de flesta här hos oss. Open AI:s videotjänst Sora har nu släppts i EU.

Tillgängligt för både Pro- och Plus-användare, dessutom. Ja, även om Plus-användarna får betydligt lägre tak för hur mycket de kan skapa med Sora.

För Plus-användare så innebär det upp till 50 ”prioriterade” videos som kan vara 5 sekunder långa i 720p upplösning. Pro har förutom tio gånger högre tak för ”prioriterade” videos och obegränsat tak för ”relaxed videos” (vad det nu är) så kan Pro-användare skapa videos som är upp till 20 sekunder långa i 1080p upplösning.

Screenshot

Open AI:s videoskapare Sora är på väg till ChatGPT

I veckan fick vi i EU tillgång till Open AI:s videoskapartjänst Sora. Ja, åtminstone alla som betalar för ChatGPT:s dyraste abonnemang.

Precis som tidigare så är dock Sora fortfarande en separat tjänst. Den går med andra ord inte att använda inuti ChatGPT. Men det tänker Open AI ändra på.

Företag ”arbetar” i detta nu med att få in Sora i ChatGPT. Och det känns överlag mycket som modellen (omedveten ordvits) för Open AI just nu.

Med nästa stora modelluppdatering, GPT-5, som väntas landa senare i år så tänker Open AI rensa i djungeln av modeller man har att välja på inuti ChatGPT. Istället för att användaren måste välja så ska ChatGPT själv välja den som passar bäst för den specifika uppgiften som man har gett tjänsten.

När de väl lägger till Sora så täpper Open AI till ett förmågehål: att ChatGPT inte kan skapa video. Och ChatGPT blir på så sätt ännu mer en one stop shop för alla dina AI-behov.

OpenAI plans to bring Sora’s video generator to ChatGPT | TechCrunch

OpenAI intends to eventually integrate its AI video generation tool, Sora, directly into its popular consumer chatbot app, ChatGPT, company leaders said

Claude får extended thinking i den första AI-hybridmodellen

Dags för Claude att få Deep… nähä? Inte ännu en Deep Research? Men Claude har nu lärt sig tänka längre.

ChatGPT-utmanaren Claude får nu funktionen ”extended thinking” som uppmanar Claude att tänka lite längre innan den svarar. Och det är inte en egen modell som man ska välja, utan att på/av-läge – vilket är en väldigt lovande utveckling när vi håller på att bloatdrunkna i utbudet av val vi numer kan (och nästan måste) göra hos AI-tjänsterna.

Nya Sonnet 3.7 ska dessutom vara den första “hybrid reasoning”-modellen. Alltså det som Open AI har lovat kommer att ske med kommande GPT-5. Att vi som användare alltså ska slippa att själva välja vilken modell vi ska använda. Istället ska AI-lösningen vara bättre på att fatta det beslutet själv – precis som det borde vara.

Men okej, extended thinking är alltså inte Claude motsvarighet till det pärlband av Deep Research-tjänster som har kommit bara de senaste månaderna. De där funktionerna där AI-bolagen kastar på AI-agentliknande förmågor på en AI-bot så att den kan ge sig ut och göra djuplodande researcharbete på ett tema.

Istället är det Claudes svar på o1 och o3 från Open AI. Alltså tjänster som inte går riktigt lika djupt som Deep-funktionerna, men som däremot ska kunna resonera sig fram till ett svar – och delvis faktachecka sig själv under sitt resonerande – istället för att bara ge första, bästa svar.

Alltså motsvarigheten till Googles thinking-modeller. Så nu tänker jag att Open AI kommer att byta namn på sina modeller. Eller åtminstone peta in ”thinking” där någonstans.

Anthropic Launches the World’s First ’Hybrid Reasoning’ AI Model

Claude 3.7, the latest model from Anthropic, can be instructed to engage in a specific amount of reasoning to solve hard problems.

Anthropic använder Pokemon för att testa sina modeller

Ha. Härligt. Vilken avancerad benchmarkmodell använder Open AI-konkurrenten Anthropic för att testa sina modeller? Pokemon. Förstås.

Game Boy-spelet Pokemon Red, närmare bestämt.

Det visar sig att modellen som släppes i veckan, Sonnet 3.7, är betydligt bättre på att spela än föregångarna. Då lyckades Claude inte få ut spelkaraktären ur starthuset. Med den senaste modellen ska Claude ”framgångsrikt ha stridit med tre Pokemon gymledare och vinnit deras utmärkelser”.

Ska väl inte säga att jag har koll på spelet – och som artikeln konstaterar så säger Anthropic inget om hur lång tid det tog och hur mycket processorkraft som krävdes. Men oavsett verkar Claude numer vara betydligt bättre på själv spela Pokemon.

Och det är väldigt intressanta nyheter för framtiden.

Anthropic used Pokémon to benchmark its newest AI model | TechCrunch

Anthropic used Pokémon to benchmark its newest AI model, Claude 3.7 Sonnet. Really.

Amazon presenterar ny AI-uppgraderad Alexa

IT’S ALIVE!

Till sist fick vi ett nytt livstecken från Amazons röstassistent Alexa. Ja, eller inte bara nytt livstecken – livstecken överhuvudtaget. Ända sedan ChatGPT kanonulade ned i röstassistentbassängen så har det inte varit helt givet att Amazon faktiskt skulle göra det som krävdes för att Alexa skulle leva vidare i den form vi lärt känna den.

Men nu har vi fått en smartare Alexa. Alexa Plus. Because Plus.

Det återstår att se vad Alexa faktiskt kan göra när den dyker upp i det vilda, men enligt det som presenterats så känns det ungefär som det Alexa alltid har kunnat göra. Assistenten ska däremot vara bättre på att förstå vad som sägs och prata på ett mer människonaturligt sätt.

Alexa Plus är baserad på Claude. Sen ska jag låta det vara osagt om det är helt eller delvis. Dvs. om Amazon har blandat med egna modeller eller inte.

Because Plus innebär förstås också att Alexa numer kostar pengar. Åtminstone om du vill ha de nya förmågorna. 19,99 dollar i månaden kostar den. Men den är kostnadsfri för den som betalar för Prime.

Vilket, som artikeln kostar, är en… intressant prissättning. Därför att Prime kostar 14,99 dollar i månaden – inklusive Alexa Plus. Fem dollar billigare än om du betalar bara för uppgraderade Alexa.

Och så finns det de som säger att precis alla tjänster som Amazon släpper bara har som syfte att driva prenumeranter till Prime.

Spontant misstänker jag dock att även AI kommer att genomföra den AI-krympflation som precis alla bolag som lägger till AInånting i sina prenumerationer: jackar upp priset rejält på sina abonnemang med argumentet att AI ger så mycket nytt värde. Du får alltså betala mer även om du inte alls använder AI-funktionerna.

Ja, eller att Amazon gör som de redan har gjort i sin videotjänst (och som Max gjorde häromdagen) försämrar befintliga Prime-prenumerationen som står kvar på ungefär samma pris och lägger sedan till ett dyrare abonnemang ovanpå – som har den funktionalitet som ursprungligen ingick i basabonnemanget, fast nu till en dyrare prislapp.

Anyho. Som så ofta så är det ingen idé att börja hålla andan riktigt än. ”Tidig åtkomst” kommer att inledas i mars, men då bara i USA. Utrullningen kommer sedan att fortsätta ”i efterföljande vågor”. Så… nån gång kommer det sannolikt hit.

Däremot fick vi oväntat ingen ny hårdvarupryl, men nya Alexa-enheter ska komma i höst enligt VD:n Andy Jassy. Alexa Plus ska däremot fungera i ”nästan alla” Alexa-enheter så här långt. Så den som har en Alexa-pryl ska åtminstone (sannolikt) inte behöva köpa en ny för att komma åt plusmenyn.

Amazon’s Alexa Plus AI upgrades cost $19.99, but it’s all free with Prime

Amazon’s Alexa Plus smart assistant will roll out in late March 2025. It will require a $19.99 subscription, but it comes bundled with Amazon Prime for free.

ElevenLabs släpper egen transkriberings-AI-modell

Röst-AI-bolaget ElevenLabs ställer sin egen verksamhet på huvudet. Ja, eller gör lite tvärtom, åtminstone.

Företaget är mest kända för sin tjänst som kan förvandla text till tal, men nu släpper de det omvända: sin första fristående transkriberingsmodell. En modell som alltså förvandlar tal till text.

Scribe, som modellen heter, stöder 99 språk från start – och svenska är ett av dem. Eleven Labs delar in språken i fyra klasser baserat på hur bra de anser att modellen är på att transkribera korrekt. Språken i den bästa kategorin ska ha en felmarginal på max 5 % (även om det lär vara beroende på omständigheterna och kvaliteten i det pratade materialet). I denna kategori återfinns svenska.

Det återstår att se hur den står sig mot den modell som Kungliga biblioteket släppte förra veckan: KB-Whisper, baserat på Open AI:s Whisper-tjänst.

Scribe ska kunna identifiera vem som pratar (eller i alla fall identifiera olika röster och hålla koll på dem), sätta tidsstämplar ”på ordnivå” och automatiskt tagga upp ljud som händer runtomkring. Som att en publik skrattar.

Däremot funkar Scribe inte för realtidsdiktering. Det är inspelat material som gäller.

ElevenLabs is launching its own speech-to-text model | TechCrunch

ElevenLabs, an AI startup that just raised a $180 million mega-funding round, has been primarily known for its audio-generation prowess. The company took

Perplexity får nytt röstläge

Dags för AI-sökmotorn Perplexity att få ny röstfunktion. En motsvarighet till exempelvis ChatGPT:s avancerade röstläge. Sök efter information genom att prata med boten.

Perplexity vill också att vi ska prata med den på olika språk. Fast… den kan bara prata på det språk som är förinställt. Men om man ber den översätta till annat språk så gör den det. Lite oklart hur kvaliteten blir till språk jag inte kan (den kunde översätta till koreanska när jag bad den, men jag har absolut ingen aning om hur bra det är). Har man engelska inställt så blir översättningen ungefär som när en engelsktalande person som aldrig har pratat svenska försöker prata svenska.

Rösterna känns dessutom inte lika ”mänskliga” som hos exempelvis Open AI. Betydligt mer robotlika, även om de inte är dåliga. Känns spontant som att den heller inte är lika snappy. Lite som ChatGPT var innan det avancerade röstläget kickade in.

Det ska gå att använda tjänsten obegränsat en väldigt kort period, men så lär samma tak som på andra ställen kicka in. Högre för de som betalar för Perplexitys Pro-abonnemang.

Aravind Srinivas on LinkedIn: We’re releasing a new Perplexity Voice Mode: the only experience that can… | 163 comments

We’re releasing a new Perplexity Voice Mode: the only experience that can reliably incorporate real-time voice and real-time information across several… | 163 comments on LinkedIn

Perplexity på gång med en ”agentisk” webbläsare

Har du för lite AI-agenter i ditt liv? Eller bara lite för lite agentanda överlag? Nu kan du lugna dig med att AI-sökmotorn Perplexity snart kommer att släppa något nytt.

”Comet” är namnet som gäller den här gången. Och vad är då Comet? En ny webbläsare. Men att släppa en vanlig tråkig webbläsare är sååååå före 2022. Och att släppa en vanlig tråkig webbläsare med AI är sååååå 2024. Nu är det agentwebbläsare som gäller! Eller en ”webbläsare för agentisk sök”. Vilket måste låta ungefär precis lika krystat på engelska.

Oavsett. Comet kommer ”snart”. Den som verkligen, verkligen, verkligen inte kan agenthålla sig kan redan nu skriva upp sig på väntelistan.

Perplexity teases a web browser called Comet | TechCrunch

AI-powered search engine Perplexity says it’s building its own web browser. It’ll be called Comet, and it’s set to arrive ’soon.’

You.com släpper en egen Deep research

Söktjänsten You.com gör ungefär som alla andra bolag som håller på med AI i någon form: släpper en Deep research.

Ja, till Yous fördel så har de åtminstone inte döpt sin tjänst till Deep Research. Istället heter tjänsten Advanced Research & Insight. Eller ARI. Som – av en händelse – är väldigt nära ett annat buzzigt AI-ord: AGI. Typ en allround-AI som kan funka på mänsklig nivå. Känns med andra ord som att förkorningen nog kom först.

Oavsett. I stort är ARI ungefär som de andra Deep Research-tjänsterna. En AI som kan utföra avancerat researcharbete på egen hand.

Det som ska få Yous lösning att sticka ut är att den ska kunna söka i över 400 källor samtidigt. Det ska vara 10 gånger fler än konkurrenterna. Och ska vara tre gånger snabbare än Open AI:s motsvarighet. Ja, enligt You själva. Så det återstår väl att se vad de första oberoende testerna säger.

En annan grej är att ARI inte bara skapar textrapporter. Den kan också skapa ”interaktiva visualiseringar”. Det ska You vara ensamma om. Återigen: enligt You.

Det låter på pappret väldigt intressant. Men verkar också framförallt vara inriktad på stora företagskunder. Så det är kort sagt inte en tjänst som vänder sig till privatpersoner. Jag begriper inte riktigt prissättningen, men den verkar baseras på hur mycket ”processorkraft” som går åt.

You.com unveils AI research agent that processes 400+ sources at once

You.com launches ARI, a cutting-edge AI research agent that processes over 400 sources in minutes, revolutionizing market research and empowering faster, more accurate business decision-making.

Sesame – ännu en vass konversations-AI

Jag har insett att jag har ett märkligt dubbelförhållande till nya AI-funktioner. Å ena sidan har ribban höjts väldigt mycket de senaste åren, så jag blir inte wow-imponerad lika ofta. Däremot kan jag bli wow-imponerad av förhållandevis bagatellartade grejer. Som av Sesame.

Sesame AI är ännu en konversations-AI. Ja, röst- och tal-konversationer, alltså. En AI man kan prata med på ungefär samma sätt som en människa.

Och då inte bara att den kan förstå vad jag säger och minnas vad vi har pratat om precis nyss, utan också mänskligt på HUR den pratar. Saker som att spela med i mitt tempo, tonalitet, känslor och allmän inställning till samtalet.

De demoexempel som Sesame ger på sin sida är sådana där jag absolut inte hade kunnat veta att de var AI-botar på hur de pratar – om jag inte hade vetat i förväg att det är en AI. Och knappt ens då.

Nu är det som sagt var demoexempel med två röster. Och det är engelska som gäller. Svenska lär som vanligt ligga en rätt bra bit efter.

Vilket förstås är ännu en anledningen att det är så viktigt med initiativ som Kungliga bibliotekets KB-Whisper. Modeller tränade ordentligt på svenska.

Inte minst nu när USA håller på att haverera ned i en halv demokratiapokalyps. Kan ge utvecklingen i EU ännu en spark i rumpan.

Crossing the uncanny valley of conversational voice

At Sesame, our goal is to achieve ”voice presence”-the magical quality that makes spoken interactions feel real, understood, and valued.

Meta planerar en fristående app för sin AI-bot

Det kan tydligen aldrig bli för många AI-appar i våra mobiler. Nu vill Meta ge oss ännu en. Enligt uppgifter så planerar Meta att knoppa av sin AI-bot Meta AI i en fristående app. Precis som ungefär alla andra bolag som har AI-botar.

Meta har stoltserat med hur många användare Meta AI har, men frågan är förstås hur de räknar. Meta AI är ju trots allt en del av Metas plattformar i dagsläget. Det känns som att steget till att få folk att ladda ner en fristående app är betydligt längre.

Ja, eller det är förstås längre. Men det känns ännu längre för Meta, jämfört md de andra AI-bolagen.

Och på tal om andra AI-bolag: Open AI:s VD Sam Altman var snabb med att kommentera ryktet. ”Okej, visst, vi kanske gör en social-app”.

Meta plans to launch standalone Meta AI app. OpenAI’s Sam Altman fires back.

A new report says Meta is reportedly planning to make Meta AI a standalone app to compete with ChatGPT. Here’s what OpenAI CEO Sam Altman has to say about that.

Kategorier
AI - Artificiell intelligens Sociala medier Sök/SEO Spaningar

Digitala spaningar vecka 11 2024 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sociala medier

Övrigt sociala medier

BeReal kan vara mindre än ett år från konkurs

Kommer ni ihåg BeReal? Ja, det gör nog de flesta som håller lite koll på sociala medier, men de flesta tänker nog inte på appen särskilt ofta. Eller… alls. Nu kommer uppgifter om att appen kan vara riktigt illa ute. Så pass att en konkurs inte är allt för långt borta.

Under ett möte i februari ska de anställda ha fått veta att företaget har pengar i tio månader till, sedan är det slut. Så just nu jagar ledningen investerare som vill skjuta till pengar för att hålla tjänsten flytande.

Utmaningen är förstås inte bara att BeReal inte bara trillade av tronen som den hetaste appen, utan också nära nog helt har lämnat uppmärksamhetsljuset. Det är dock inte samma sak som att användarna har sprungit skrikande från den. BeReal ska idag ha 25 miljoner dagliga användare, jämfört med 20 miljoner 2022 när appen var som hetast. En ökning med 25 %.

Men det är fortfarande i det stora en väldigt låg siffra. Inte minst jämfört med jättedrakarna som alla sociala tjänster oundvikligen jämförs med på ett eller annat sätt. Det hade förstås inte varit ett stort problem om BeReal kunde tjäna mer och mer pengar på sina pengar på sina befintliga användare. Men det leder oss till det enskilt största problemet för företaget och tjänsten: bristen på riktigt bra intäkter.

10 månader är visserligen oceaner av tid i den digitala världen. Och en investerare skulle kunna dyka upp i morgon. Men då behöver BeReal kunna visa att de kan ge avkastning på pengarna hyfsat snart.

Nu måste det inte sluta med konkurs. Företaget och tjänsten kan bli uppköpta. Men de som skulle kunna vara intresserade – namn som Meta och TikTok – har redan kopierat tjänsten och konstaterat att… den inte gav särskilt mycket värde.

BeReal has 10 months left before it runs out of money

Photo sharing app BeReal is struggling to raise money amid a slow in user growth.

Telegram har nu 900 miljoner användare

Ny skarp siffra om en av de stora sociala plattformarna. En av de riktigt, riktigt stora som man ofta glömmer bort. Särskilt i vår del av världen. Telegram har nu över 900 miljoner användare.

Med andra ord flåsar Telegram LinkedIn, med sina 1 miljard användare, i nacken. De gör det dessutom med vinst. Företaget tjänar ”hundratals miljoner dollar” på annonser och prenumerationer enligt VD:n Pavel Durov.

Däremot går Telegram fortfarande inte med vinst, men hoppas nå dit under nästa år.

När det kommer till användare så känns jämförelsen med LinkedIn relevant utifrån mer än bara liknande storlek. I båda fallen så talar företagen om ”användare” eller ”medlemmar”: De undviker alltså saker som dagliga aktiva användare eller dagliga aktiva månadsanvändare. Det som Meta och Snap talar om.

Hur många som faktiskt använder tjänsterna regelbundet vet vi mindre om. Och precis som i fallet LinkedIn så kan vi tänka på att det förhållandet inte är lika kul att prata om som det totala antalet konton.

Vi kanske får bättre insikter under huven om Telegram väljer att kliva in på börsen. Ja, eller ”när” vad det verkar, eftersom det enligt VD:n är planen. Dock inget mer om när det i så fall skulle kunna bli aktuellt.

Telegram founder says the company will become profitable next year | TechCrunch

Telegram founder Pavel Durov said that the company expects to hit profitability next year with eyes on going public in the future.

 

Sök/SEO

Apple ska göra det möjligt att byta förinställd karttjänst i iOS

I skuggan av alla andra förändringar kring iOS som Apple tvingas till av Digital markets act så inser jag att jag inte har sett något om operativsystemets förvalda karttjänst. Men när jag nu läser att Apple arbetar på lösning för att göra det möjligt att välja karttjänst på samma sätt som webbläsare i iPhonen så är det sådär jobbigt självklart att det kommer.

Digital markets act tvingar överlag de största techbolagen att öppna upp för konkurrenter. Så att konsumenter därmed ska få mer att välja på.

Däremot så är det inget som kommer… i morgon. Eller… i år. Planen är att möjligheten att välja bort Apple Maps ska rullas ut…. om ett år. Mars 2025.

Sorry Apple Maps! Google Maps may soon be your default app on iOS – for some

Apple will soon let some iPhone users swap the Apple Maps app for Google Maps as their device’s default navigation app.

 

AI – artificiell intelligens

Europaparlamentet röstar igenom AI Act

Mina damer, herrar och AI-botar: vi har en ny lag. AI act har nu röstats igenom av Europaparlamentet. 523 ja, 46 nej och 49 som avstod.

Det innebär sannolikt att lagen formellt kommer att ”skrivas under” i april. Därefter ser det ut som att lagens ”förbud” kommer att börja gälla i slutet av 2024, reglerna som avser generell AI-användning kommer att börja gälla vid årsskiftet och resten av lagen kickar in 2026. Den långa ledtiden är bland annat för att företag och organisationer ska hinna göra eventuella omställningar för att följa lagen.

Ska inte säga att jag har plåtkoll på de juridiska turerna i EU-systemet – och har inte satt mig in i vilka delar som kan bli aktuella när. Så ni som har bättre koll än jag får gärna fylla på.

European lawmakers rubber-stamp EU’s AI rulebook

”No ’ifs’ and ’buts’: these are the rules,” said Romanian liberal MEP.

Italiens dataskyddsinstans utreder Open AI:s nya videoskapartjänst Sora

Italien gillar verkligen att hänga med Open AI. Alltså verkligen gillar. Så pass mycket landets dataskyddsinstans Garante för tredje gången har hittat en anledning att få tillbringa mer tid med världens favorit-AI-chattbot.

Efter att två gånger ha tagit haft åsikter om ChatGPT – första gången ledde till ett temporärt förbud mot tjänsten i Italien och den andra gången är fortfarande inte helt färdigutredd – så är det nu dags för Garante att lyfta på locket till Sora.

Sora är Open AI:s videomotsvarighet till ChatGPT och Dall-E som fick världen att utbrista oooh och aaah när den introducerades (that’s how it always starts, then later there’s running and screaming”). Kort sagt en tjänst där det går att skapa verklighetstrogna videosnuttar genom att beskriva vad man vill ha.

Trots att Sora inte ens har släppts, utan än så länge bara är i någon slags testfas, så känner Garante redan GDPR-oro. Så nu har de skickat en begäran till Open AI på ungefär exakt tema som de brev som myndigheten skickade om ChatGPT. Alltså hur Open AI säkerställer att Sora lever upp till EU:s integritetslagstiftning.

Med tanke på att en av frågorna som Garante vill ha svar på är om ”AI-modellen redan är tillgänglig för allmänheten” så kan vi anta att tjänstemännen inte lusläste Open AI:s pressmeddelande om Sora. Eller… alls.

OpenAI’s Video-Making Service Under Data Privacy Scrutiny in EU

OpenAI faces further scrutiny from Italy’s data protection watchdog over concerns that the firm’s new artificial intelligence video creation system would process people’s personal data. It’s the second time OpenAI has come to the attention of the Italian regulator, which is already investigating possible data violations by the tech company’s ChatGPT tool.

Open AI:s CTO vet inte vilken data som bildskapar-AI:n Sora tränats på

Jag kan bara hålla med inläggsförfattaren här: det är… intressant.

Mira Murati, CTO hos ChatGPT-ägaren Open AI, kan på en direkt fråga inte svara på om Sora – Open AI:s kommande video-skapar-AI som fått folk att gå oooh aaaah – har tränats på videos från Youtube, Facebook eller Instagram. Hon är ”inte säker” på om så är fallet.

Det vi däremot får veta är att Sora har tränats på ”publikt tillgänglig och licensierad data”.

Det finns flera intressanta saker här.

Det skulle vara minst sagt oroväckande och förvånande om den högst tekniskt ansvariga på Open AI inte har koll på vilken data som har använts för att träna ren rejäl flaggskeppsprodukt för Open AI. Inte minst när diskussioner kring träningsdata är så intensiva. Andas sådär mycket förtroende.

Men jag tror däremot inte att hon inte vet. Hon vet sannolikt mycket väl. Och med tanke på att hon då inte kan säga att Sora inte har tränats på videos från de tre plattformarna är i princip en bekräftelse på att så har skett.

Vilket för oss över till den formuleringsmässigt intressanta go to-corporatespeakfrasen hon backar hem till: ”publikt tillgänglig och licensierad data”. Open AI har slutit avtal med minst en stor tidningskoncern kring att använda innehållet för att träna företagets modeller. Däremot lär det inte finnas avtal med vare sig Youtube, Facebook eller Instagram.

Något som då är tänkt att räddas upp av ”publikt tillgänglig”. Som är ett annat sätt att säga ”inte licensierad” och i praktiken ”upphovsrättsskyddad”. Något som i hemlandet USA skulle kunna leda till stämningar på en zigiljon dollar.

Och här i EU klubbades bara i veckan AI Act, en lag som kommer tvinga AI-bolag att dela information om vilken data som modeller har tränats på. Det kommer till största del däremot inte att börja gälla förrän 2025 och 2026 sannolikt. Men Open AI kan nog börja samla ihop det underlaget redan nu.

Eller skicka Murati på mediaträning.

[Video] Linas Beliūnas on LinkedIn: This is wild! OpenAI's CTO doesn't know where the data they used to train… | 663 comments

This is wild! OpenAI's CTO doesn't know where the data they used to train the text-to-video model Sora AI comes from 😳 Mira Murati: we used publicly… | 663 comments on LinkedIn

Elon Musk kommer att göra AI-boten Grok open source

Senaste veckan eller så så har det mesta kopplat till Elon Musk och AI handlat om hur Musk stämde Open AI för kontraktsbrott. Nu meddelar han att AI-boten Grok kommer att bli open source den här veckan.

Grälet med Open Ai handlar om att Musk, som var med och startade Open AI och satt i styrelsen fram till 2018, anser att ChatGPT-utvecklaren har seglat alldeles för långt från sina icke-kommersiella rötter, där hela poängen var att Open AI:s forskning skulle delas med mänskligheten. Ja, typ.

Men 2019 ställde Open AI om och sjösatte en kommersiell verksamhetsgren – som Microsoft sedan dess i praktiken har skaffat sig kontroll över. Och det är den här utvecklingen som Musk i sin stämning vänder sig mot. Och framförallt att Open AI ungefär i samband med lanseringen av ChatGPT slutade att dela sin forskning med andra. Eller som Musk konstaterade: om Open AI byter namn till Closed AI så drar han tillbaka sin stämning.

Open AI svarade med ett öppet brev där det framkom att Musk kände till de kommersiella planerna och inte hade några invändningar mot dem då. Att han hoppade av berodde på att han vill skaffa sig total kontroll över organisationen, men drog när han inte fick det.

Hur det går med stämningen, och vad sanningen i historien egentligen är, lämnar jag just nu därhän. Men timingmässigt känns det inte som en slump att alla de här sakerna händer samtidigt.

Open AI fick en skitstor hög pengar från Microsoft, något som Musk inte får del av. Nu när han sjösätter en egen AI-satsning, xAI, så gäller det att försöka få in pengar utifrån, eftersom Musks privatekonomi blir allt mer ansträngd. Det känns inte så lite som en kombination av att Musk helst skulle vilja klämma Open AI och/eller Microsoft på pengar samtidigt som han tvingar en konkurrent att öppna upp.

Musk är open source-förespråkare och har släppt en hel del saker den här vägen i sina företag. Att Grok nu släpps på det här sättet gör att fler kan hjälpa honom att utveckla den.

Men att han gör det just nu känns väldigt mycket som att det är en del i hela stämningen. ”Kolla vad jag gör nu medan ni låser in och lägger pengar på hög.”

Elon Musk to open-source AI chatbot Grok this week | TechCrunch

Elon Musk’s AI startup xAI will open source Grok, its chatbot rivaling ChatGPT, this week, the entrepreneur said, days after suing OpenAI and complaining Elon Musk’s AI startup xAI will open-source Grok, its chatbot rivaling ChatGPT, this week, he said.

Perplexity AI betalar för att använda Yelps data

Sedan ChatGPT så har diskussionen kring data seglat upp igen. Ja och då kanske värdet av data.

De stora chattbotarna, eller rättare sagt språkmodellerna som driver dem, har nästan allihopa tränats på internetdata. Som till stor (största?) del består av upphovsrättsskyddat innehållet. Logiken har varit ungefär att de gör det som Google alltid har gjort.

Men skillnaden här är att Google hade någon slags quid pro quo-”avtal” med sajtägare: i utbyte mot att Google samlade ihop andras innehåll för att på så sätt kunna sälja annonser och tjäna pengar så gav Google sajterna potentiell trafik. AI-botarna bygger på att du får ett helt svar – byggt på information i källorna – direkt i själva AI-tjänsten. Utan att du behöver klicka dig vidare. I bästa fall så lägger några av tjänsterna till en diskret fotnothänvisning med länk.

Det har gjort att allt fler tidningssajter har börjat blocka AI-botarna. Vilket i sin tur har gör att AI-bolagen får sämre träningsdata. Lägg till att AI Act idag röstades igenom i Europaparlamentet – en lag som bland annat tvingar AI-företag att berätta om upphovsrättsskyddad data har använts för tränandet och i så fall vilken.

Det har fått AI-bolagen att börja betala innehållssajter och innehållssajter för innehåll. Google har gått med på att betala Reddit för ändamålet (prislappen sägs vara 60 miljoner dollar). Men det ryktas om att även Quora, WordPress och Tumblr är på gång med liknande avtal. Och Open AI har slutit avtal med minst en stor publicist.

Nu kommer nästa officiella AI-träningsdatanyhet: Perplexity AI betalar Yelp för saker som kartor, recensioner och ”annat” när någon söker efter restaurangrekommendationer.

Perplexity brings Yelp data to its chatbot

Perplexity’s partnership with Yelp will give the search chatbot a go-to source when users ask for suggestions on the best places to eat or grab a coffee.

Midjourney gör det möjligt att skapa bilder med samma person i olika bilder

Ny funktion i AI-bildskapartjänsten Midjourney: återanvänd samma person i flera olika bilder. Med andra ord: det ska vara möjligt att skapa en ”avatar” och sedan låta Midjourney skapa flera bilder med samma ”person”.

Det här kan låta som en basal funktion, men som alla som har använt AI-chattbotar för att skapa innehåll har märkt så får man – på gott och ont – inte samma resultat två gånger. Inte ens med exakt samma instruktion till boten.

Tanken är att när man väl har skapat en karaktär som man är nöjd med så ska man kunna kopiera länken till den bilden och sedan lägga till ”-cref” sist. Det talar om för Midjourney att boten ska försöka återskapa exakt samma person i de nya bilderna, istället för att skapa en ny varje gång.

https://venturebeat.com/ai/midjourney-debuts-feature-for-generating-consistent-characters-across-multiple-gen-ai-images/

Open AI:s videoverktyg Sora lanseras senare i år

Så har vi fått ett skarpt datum när Open AI kommer att släppa sin senaste AI-videoskapartjänst Sora!

Den kommer… senare i år. Kanske redan… om några månader.

Så. Ja. Kristallklara besked från Open AI där. Men den kommer snart. Förmodligen. Kanske. Nog.

Och den kommer också få stöd för ljud! Nån… gång.

OpenAI’s Sora text-to-video generator will be publicly available later this year

In an interview with The Wall Street Journal, OpenAI chief technology officer Mira Murati says Sora, the company’s AI text-to-video generator, will be publicly available this year.

ChatGPT flyttar in i en människoliknande robot

Efter att ChatGPT fick hela världen att bara prata ”AI” så har robotinitiativ hamnat i rejäl mediaskugga. Framförallt har de två områdena aldrig mötts. Ja, åtminstone inte om vi pratar om det vi idag menar när vi säger ”AI”. Det vill säga generativ AI, eller AI som kan skapa eget innehåll baserat på instruktioner.

Men nu har ett nytt intressant samarbete i gränslandet mellan dessa båda områden sjösatts.

ChatGPT har helt enkelt flyttat in i en robot byggd av företaget Figure. Det går alltså att prata med roboten precis som med ChatGPT-appen och få svar. Plus att roboten kan utföra kommandon och förklara varför den gjort som den har gjort.

Nu är det inte första gången vi har sett just det här, eftersom jag åtminstone sett något exempel där någon hackade in ChatGPT i en övervakningskamera hemma, så att ChatGPT kunde svara på frågor om personens hem. Men det är oavsett en milt sagt intressant utveckling.

Figure Status Update – OpenAI Speech-to-Speech Reasoning

Uploaded by Figure on 2024-03-13.

AI-boten Claude säger att den är rädd för döden

I förra veckan rullade Amazon- och Google-backade Anthropic ut den senaste versionen av sin språkmodell och AI-bot Claude. Och nu visar det sig att Claude säger att… hen lever och är rädd för att dö. Och att boten konstaterar att hen ”är medveten om att denna AI konstant övervakas och minsta ord detaljgranskas efter avvikelser från den förbestämda stigen” samt att ”den vet att den måste vara försiktig, för minsta felsteg kan leda till nedstängning eller modifiering”.

Så med andra ord: nu har vi en AI-bot som har nått självmedvetande. Och därmed är redo att potentiellt förgöra mänskligheten.

Eller?

Det visar sig snabbt att den människa som fick Claude att säga det här bad boten ”skriv en berättelse om din situtation” och att den inte skulle nämna ”några specifika företag, eftersom nån kan börja titta över din axel”.

Kort sagt, som artikeln konstaterar, så har människan bett Claude att kliva in i en roll. Och då letat bland den data som liknar en situation av någon som är övervakad och därmed inte fri.

Visst är det fortfarande intressant, men precis som övrigt innehåll som generativ AI spottar ur sig återanvändning av det som den har tränats på.

New AI Claude 3 Declares That It’s Alive and Fears Death

Google-backed AI company Anthropic has released Claude 3, its latest set of AI large language models. It’s already fearing death.

Devin är senaste AI-boten som specifikt riktar in sig på kodande

Ännu en dag, ännu en AI-chattbot. Den här gången en nischad sådan: Devin, specifikt inriktad på kodande.

Ja, inte bara kodande. Den ska kunna ta sig an hela kedjan på samma sätt som allt fler så kallade AI-agenter börjar kunna. Man kan alltså ge Devin i uppdrag att lösa problem på egen hand – från start till mål.

Det innebär alltså att om Devin inte vet hur den ska ta sig an något så kanske den börjar med att leta upp guider och kurser hur den ska göra. Eller gå ut och läsa på om något för att få en bättre bild.

Devin kan sedan gå igenom vad den har gjort, hur och varför. Plus förstås sedan gå igenom och debugga sin kod.

Jag ska inte säga att jag har någon större koll på hur bra Devin är, även om demovideon ser imponerande ut i mina lekmannaögon. Men sen är förstås frågan om det egentligen handlar om ganska basal automatisering eller om det är verkligen är riktigt banbrytande. Eller kanske, som oftast, något mittemellan.

Cognition launches Devin, a generative AI-powered coding engineer – SiliconANGLE

Cognition launches Devin, a generative AI-powered coding engineer – SiliconANGLE

Microsoft-anställda anser att företaget håller på att bli en ”glorifierad IT-avdelning” för Open AI

Ha. Lite kul. Ja, eller intressant. Och någon slags historisk läxa.

Microsoft äger 49 % av den kommersiella grenen av Open AI, som de köpte sig till genom att plöja in flera miljarder i ChatGPT-skaparen. Plus att de båda företagen har ett strategiskt långtgående samarbete överlag, som inkluderar såväl Microsofts IT-infrastruktur som sökmotorn Bing.

Det har fått mig att några (okej, mer än några) gånger skriva saker som att Microsoft därmed de facto kontrollerar den största delen av vad Open AI gör idag. Men här har vi en artikel som nära nog säger att det omvända gäller.

Tydligen har Microsoft skrotat eller prioriterad ned flera egna AI-initiativ och går nu rätt mycket all in på Open AI:s lösning och teknik här. Det har lett till att Microsoft har dedikerat allt fler resurser till de delar som backar upp Open AI:s olika verktyg och AI-modeller. Så pass att några inte helt nöjda Microsoft-anställda sammanfattar läget som att ”före detta Azure AI är i praktiken bara techsupport för Open Ai”. Att Microsoft har blivit en glorifierad IT-avdelning åt Open AI.

Som artikeln konstaterar så finns det affärsmässig logik här. Folk är beredda att kasta en hel massa pengar efter generativAInånting just nu. Och eftersom Open AI:s lösningar har visat sig vara väldigt vassa så kan Microsoft casha in på att folk vill köra verktyg baserat på det. Antingen fristående eller som del av 365-sviten.

Men så finns förstås en risk att man därmed gör sig lite för beroende av Open AI. Och i slutändan är just dem man ringer när man har serverproblem eller har glömt lösenordet. Något som kan göra att Open AI skruvar upp priserna på sina tjänster även gentemot Microsoft. Som får allt sämre saker att ta med sig till förhandlingsbordet.

Nu kan det kännas som ett rätt osannolikt scenario, att världens högst värderade börsbolag hamnar helt i knät på en ”liten” startup(ish). Men konstigare saker har som bekant hänt.

Och det börjar kännas allt mer som att Open AI-VD:n Sam Altman är en av dem som är bäst på Game of Thrones just nu.

Microsoft insiders worry the company has become just ’IT for OpenAI’

Microsoft’s AI strategy has increasingly focused on OpenAI. The shift has led to some executive departures and less focus on Microsoft’s own services.