Kategorier
AI - Artificiell intelligens Sociala medier Sök/SEO Spaningar

Digitala spaningar vecka 11 2024 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sociala medier

Övrigt sociala medier

BeReal kan vara mindre än ett år från konkurs

Kommer ni ihåg BeReal? Ja, det gör nog de flesta som håller lite koll på sociala medier, men de flesta tänker nog inte på appen särskilt ofta. Eller… alls. Nu kommer uppgifter om att appen kan vara riktigt illa ute. Så pass att en konkurs inte är allt för långt borta.

Under ett möte i februari ska de anställda ha fått veta att företaget har pengar i tio månader till, sedan är det slut. Så just nu jagar ledningen investerare som vill skjuta till pengar för att hålla tjänsten flytande.

Utmaningen är förstås inte bara att BeReal inte bara trillade av tronen som den hetaste appen, utan också nära nog helt har lämnat uppmärksamhetsljuset. Det är dock inte samma sak som att användarna har sprungit skrikande från den. BeReal ska idag ha 25 miljoner dagliga användare, jämfört med 20 miljoner 2022 när appen var som hetast. En ökning med 25 %.

Men det är fortfarande i det stora en väldigt låg siffra. Inte minst jämfört med jättedrakarna som alla sociala tjänster oundvikligen jämförs med på ett eller annat sätt. Det hade förstås inte varit ett stort problem om BeReal kunde tjäna mer och mer pengar på sina pengar på sina befintliga användare. Men det leder oss till det enskilt största problemet för företaget och tjänsten: bristen på riktigt bra intäkter.

10 månader är visserligen oceaner av tid i den digitala världen. Och en investerare skulle kunna dyka upp i morgon. Men då behöver BeReal kunna visa att de kan ge avkastning på pengarna hyfsat snart.

Nu måste det inte sluta med konkurs. Företaget och tjänsten kan bli uppköpta. Men de som skulle kunna vara intresserade – namn som Meta och TikTok – har redan kopierat tjänsten och konstaterat att… den inte gav särskilt mycket värde.

BeReal has 10 months left before it runs out of money

Photo sharing app BeReal is struggling to raise money amid a slow in user growth.

Telegram har nu 900 miljoner användare

Ny skarp siffra om en av de stora sociala plattformarna. En av de riktigt, riktigt stora som man ofta glömmer bort. Särskilt i vår del av världen. Telegram har nu över 900 miljoner användare.

Med andra ord flåsar Telegram LinkedIn, med sina 1 miljard användare, i nacken. De gör det dessutom med vinst. Företaget tjänar ”hundratals miljoner dollar” på annonser och prenumerationer enligt VD:n Pavel Durov.

Däremot går Telegram fortfarande inte med vinst, men hoppas nå dit under nästa år.

När det kommer till användare så känns jämförelsen med LinkedIn relevant utifrån mer än bara liknande storlek. I båda fallen så talar företagen om ”användare” eller ”medlemmar”: De undviker alltså saker som dagliga aktiva användare eller dagliga aktiva månadsanvändare. Det som Meta och Snap talar om.

Hur många som faktiskt använder tjänsterna regelbundet vet vi mindre om. Och precis som i fallet LinkedIn så kan vi tänka på att det förhållandet inte är lika kul att prata om som det totala antalet konton.

Vi kanske får bättre insikter under huven om Telegram väljer att kliva in på börsen. Ja, eller ”när” vad det verkar, eftersom det enligt VD:n är planen. Dock inget mer om när det i så fall skulle kunna bli aktuellt.

Telegram founder says the company will become profitable next year | TechCrunch

Telegram founder Pavel Durov said that the company expects to hit profitability next year with eyes on going public in the future.

 

Sök/SEO

Apple ska göra det möjligt att byta förinställd karttjänst i iOS

I skuggan av alla andra förändringar kring iOS som Apple tvingas till av Digital markets act så inser jag att jag inte har sett något om operativsystemets förvalda karttjänst. Men när jag nu läser att Apple arbetar på lösning för att göra det möjligt att välja karttjänst på samma sätt som webbläsare i iPhonen så är det sådär jobbigt självklart att det kommer.

Digital markets act tvingar överlag de största techbolagen att öppna upp för konkurrenter. Så att konsumenter därmed ska få mer att välja på.

Däremot så är det inget som kommer… i morgon. Eller… i år. Planen är att möjligheten att välja bort Apple Maps ska rullas ut…. om ett år. Mars 2025.

Sorry Apple Maps! Google Maps may soon be your default app on iOS – for some

Apple will soon let some iPhone users swap the Apple Maps app for Google Maps as their device’s default navigation app.

 

AI – artificiell intelligens

Europaparlamentet röstar igenom AI Act

Mina damer, herrar och AI-botar: vi har en ny lag. AI act har nu röstats igenom av Europaparlamentet. 523 ja, 46 nej och 49 som avstod.

Det innebär sannolikt att lagen formellt kommer att ”skrivas under” i april. Därefter ser det ut som att lagens ”förbud” kommer att börja gälla i slutet av 2024, reglerna som avser generell AI-användning kommer att börja gälla vid årsskiftet och resten av lagen kickar in 2026. Den långa ledtiden är bland annat för att företag och organisationer ska hinna göra eventuella omställningar för att följa lagen.

Ska inte säga att jag har plåtkoll på de juridiska turerna i EU-systemet – och har inte satt mig in i vilka delar som kan bli aktuella när. Så ni som har bättre koll än jag får gärna fylla på.

European lawmakers rubber-stamp EU’s AI rulebook

”No ’ifs’ and ’buts’: these are the rules,” said Romanian liberal MEP.

Italiens dataskyddsinstans utreder Open AI:s nya videoskapartjänst Sora

Italien gillar verkligen att hänga med Open AI. Alltså verkligen gillar. Så pass mycket landets dataskyddsinstans Garante för tredje gången har hittat en anledning att få tillbringa mer tid med världens favorit-AI-chattbot.

Efter att två gånger ha tagit haft åsikter om ChatGPT – första gången ledde till ett temporärt förbud mot tjänsten i Italien och den andra gången är fortfarande inte helt färdigutredd – så är det nu dags för Garante att lyfta på locket till Sora.

Sora är Open AI:s videomotsvarighet till ChatGPT och Dall-E som fick världen att utbrista oooh och aaah när den introducerades (that’s how it always starts, then later there’s running and screaming”). Kort sagt en tjänst där det går att skapa verklighetstrogna videosnuttar genom att beskriva vad man vill ha.

Trots att Sora inte ens har släppts, utan än så länge bara är i någon slags testfas, så känner Garante redan GDPR-oro. Så nu har de skickat en begäran till Open AI på ungefär exakt tema som de brev som myndigheten skickade om ChatGPT. Alltså hur Open AI säkerställer att Sora lever upp till EU:s integritetslagstiftning.

Med tanke på att en av frågorna som Garante vill ha svar på är om ”AI-modellen redan är tillgänglig för allmänheten” så kan vi anta att tjänstemännen inte lusläste Open AI:s pressmeddelande om Sora. Eller… alls.

OpenAI’s Video-Making Service Under Data Privacy Scrutiny in EU

OpenAI faces further scrutiny from Italy’s data protection watchdog over concerns that the firm’s new artificial intelligence video creation system would process people’s personal data. It’s the second time OpenAI has come to the attention of the Italian regulator, which is already investigating possible data violations by the tech company’s ChatGPT tool.

Open AI:s CTO vet inte vilken data som bildskapar-AI:n Sora tränats på

Jag kan bara hålla med inläggsförfattaren här: det är… intressant.

Mira Murati, CTO hos ChatGPT-ägaren Open AI, kan på en direkt fråga inte svara på om Sora – Open AI:s kommande video-skapar-AI som fått folk att gå oooh aaaah – har tränats på videos från Youtube, Facebook eller Instagram. Hon är ”inte säker” på om så är fallet.

Det vi däremot får veta är att Sora har tränats på ”publikt tillgänglig och licensierad data”.

Det finns flera intressanta saker här.

Det skulle vara minst sagt oroväckande och förvånande om den högst tekniskt ansvariga på Open AI inte har koll på vilken data som har använts för att träna ren rejäl flaggskeppsprodukt för Open AI. Inte minst när diskussioner kring träningsdata är så intensiva. Andas sådär mycket förtroende.

Men jag tror däremot inte att hon inte vet. Hon vet sannolikt mycket väl. Och med tanke på att hon då inte kan säga att Sora inte har tränats på videos från de tre plattformarna är i princip en bekräftelse på att så har skett.

Vilket för oss över till den formuleringsmässigt intressanta go to-corporatespeakfrasen hon backar hem till: ”publikt tillgänglig och licensierad data”. Open AI har slutit avtal med minst en stor tidningskoncern kring att använda innehållet för att träna företagets modeller. Däremot lär det inte finnas avtal med vare sig Youtube, Facebook eller Instagram.

Något som då är tänkt att räddas upp av ”publikt tillgänglig”. Som är ett annat sätt att säga ”inte licensierad” och i praktiken ”upphovsrättsskyddad”. Något som i hemlandet USA skulle kunna leda till stämningar på en zigiljon dollar.

Och här i EU klubbades bara i veckan AI Act, en lag som kommer tvinga AI-bolag att dela information om vilken data som modeller har tränats på. Det kommer till största del däremot inte att börja gälla förrän 2025 och 2026 sannolikt. Men Open AI kan nog börja samla ihop det underlaget redan nu.

Eller skicka Murati på mediaträning.

[Video] Linas Beliūnas on LinkedIn: This is wild! OpenAI's CTO doesn't know where the data they used to train… | 663 comments

This is wild! OpenAI's CTO doesn't know where the data they used to train the text-to-video model Sora AI comes from 😳 Mira Murati: we used publicly… | 663 comments on LinkedIn

Elon Musk kommer att göra AI-boten Grok open source

Senaste veckan eller så så har det mesta kopplat till Elon Musk och AI handlat om hur Musk stämde Open AI för kontraktsbrott. Nu meddelar han att AI-boten Grok kommer att bli open source den här veckan.

Grälet med Open Ai handlar om att Musk, som var med och startade Open AI och satt i styrelsen fram till 2018, anser att ChatGPT-utvecklaren har seglat alldeles för långt från sina icke-kommersiella rötter, där hela poängen var att Open AI:s forskning skulle delas med mänskligheten. Ja, typ.

Men 2019 ställde Open AI om och sjösatte en kommersiell verksamhetsgren – som Microsoft sedan dess i praktiken har skaffat sig kontroll över. Och det är den här utvecklingen som Musk i sin stämning vänder sig mot. Och framförallt att Open AI ungefär i samband med lanseringen av ChatGPT slutade att dela sin forskning med andra. Eller som Musk konstaterade: om Open AI byter namn till Closed AI så drar han tillbaka sin stämning.

Open AI svarade med ett öppet brev där det framkom att Musk kände till de kommersiella planerna och inte hade några invändningar mot dem då. Att han hoppade av berodde på att han vill skaffa sig total kontroll över organisationen, men drog när han inte fick det.

Hur det går med stämningen, och vad sanningen i historien egentligen är, lämnar jag just nu därhän. Men timingmässigt känns det inte som en slump att alla de här sakerna händer samtidigt.

Open AI fick en skitstor hög pengar från Microsoft, något som Musk inte får del av. Nu när han sjösätter en egen AI-satsning, xAI, så gäller det att försöka få in pengar utifrån, eftersom Musks privatekonomi blir allt mer ansträngd. Det känns inte så lite som en kombination av att Musk helst skulle vilja klämma Open AI och/eller Microsoft på pengar samtidigt som han tvingar en konkurrent att öppna upp.

Musk är open source-förespråkare och har släppt en hel del saker den här vägen i sina företag. Att Grok nu släpps på det här sättet gör att fler kan hjälpa honom att utveckla den.

Men att han gör det just nu känns väldigt mycket som att det är en del i hela stämningen. ”Kolla vad jag gör nu medan ni låser in och lägger pengar på hög.”

Elon Musk to open-source AI chatbot Grok this week | TechCrunch

Elon Musk’s AI startup xAI will open source Grok, its chatbot rivaling ChatGPT, this week, the entrepreneur said, days after suing OpenAI and complaining Elon Musk’s AI startup xAI will open-source Grok, its chatbot rivaling ChatGPT, this week, he said.

Perplexity AI betalar för att använda Yelps data

Sedan ChatGPT så har diskussionen kring data seglat upp igen. Ja och då kanske värdet av data.

De stora chattbotarna, eller rättare sagt språkmodellerna som driver dem, har nästan allihopa tränats på internetdata. Som till stor (största?) del består av upphovsrättsskyddat innehållet. Logiken har varit ungefär att de gör det som Google alltid har gjort.

Men skillnaden här är att Google hade någon slags quid pro quo-”avtal” med sajtägare: i utbyte mot att Google samlade ihop andras innehåll för att på så sätt kunna sälja annonser och tjäna pengar så gav Google sajterna potentiell trafik. AI-botarna bygger på att du får ett helt svar – byggt på information i källorna – direkt i själva AI-tjänsten. Utan att du behöver klicka dig vidare. I bästa fall så lägger några av tjänsterna till en diskret fotnothänvisning med länk.

Det har gjort att allt fler tidningssajter har börjat blocka AI-botarna. Vilket i sin tur har gör att AI-bolagen får sämre träningsdata. Lägg till att AI Act idag röstades igenom i Europaparlamentet – en lag som bland annat tvingar AI-företag att berätta om upphovsrättsskyddad data har använts för tränandet och i så fall vilken.

Det har fått AI-bolagen att börja betala innehållssajter och innehållssajter för innehåll. Google har gått med på att betala Reddit för ändamålet (prislappen sägs vara 60 miljoner dollar). Men det ryktas om att även Quora, WordPress och Tumblr är på gång med liknande avtal. Och Open AI har slutit avtal med minst en stor publicist.

Nu kommer nästa officiella AI-träningsdatanyhet: Perplexity AI betalar Yelp för saker som kartor, recensioner och ”annat” när någon söker efter restaurangrekommendationer.

Perplexity brings Yelp data to its chatbot

Perplexity’s partnership with Yelp will give the search chatbot a go-to source when users ask for suggestions on the best places to eat or grab a coffee.

Midjourney gör det möjligt att skapa bilder med samma person i olika bilder

Ny funktion i AI-bildskapartjänsten Midjourney: återanvänd samma person i flera olika bilder. Med andra ord: det ska vara möjligt att skapa en ”avatar” och sedan låta Midjourney skapa flera bilder med samma ”person”.

Det här kan låta som en basal funktion, men som alla som har använt AI-chattbotar för att skapa innehåll har märkt så får man – på gott och ont – inte samma resultat två gånger. Inte ens med exakt samma instruktion till boten.

Tanken är att när man väl har skapat en karaktär som man är nöjd med så ska man kunna kopiera länken till den bilden och sedan lägga till ”-cref” sist. Det talar om för Midjourney att boten ska försöka återskapa exakt samma person i de nya bilderna, istället för att skapa en ny varje gång.

https://venturebeat.com/ai/midjourney-debuts-feature-for-generating-consistent-characters-across-multiple-gen-ai-images/

Open AI:s videoverktyg Sora lanseras senare i år

Så har vi fått ett skarpt datum när Open AI kommer att släppa sin senaste AI-videoskapartjänst Sora!

Den kommer… senare i år. Kanske redan… om några månader.

Så. Ja. Kristallklara besked från Open AI där. Men den kommer snart. Förmodligen. Kanske. Nog.

Och den kommer också få stöd för ljud! Nån… gång.

OpenAI’s Sora text-to-video generator will be publicly available later this year

In an interview with The Wall Street Journal, OpenAI chief technology officer Mira Murati says Sora, the company’s AI text-to-video generator, will be publicly available this year.

ChatGPT flyttar in i en människoliknande robot

Efter att ChatGPT fick hela världen att bara prata ”AI” så har robotinitiativ hamnat i rejäl mediaskugga. Framförallt har de två områdena aldrig mötts. Ja, åtminstone inte om vi pratar om det vi idag menar när vi säger ”AI”. Det vill säga generativ AI, eller AI som kan skapa eget innehåll baserat på instruktioner.

Men nu har ett nytt intressant samarbete i gränslandet mellan dessa båda områden sjösatts.

ChatGPT har helt enkelt flyttat in i en robot byggd av företaget Figure. Det går alltså att prata med roboten precis som med ChatGPT-appen och få svar. Plus att roboten kan utföra kommandon och förklara varför den gjort som den har gjort.

Nu är det inte första gången vi har sett just det här, eftersom jag åtminstone sett något exempel där någon hackade in ChatGPT i en övervakningskamera hemma, så att ChatGPT kunde svara på frågor om personens hem. Men det är oavsett en milt sagt intressant utveckling.

Figure Status Update – OpenAI Speech-to-Speech Reasoning

Uploaded by Figure on 2024-03-13.

AI-boten Claude säger att den är rädd för döden

I förra veckan rullade Amazon- och Google-backade Anthropic ut den senaste versionen av sin språkmodell och AI-bot Claude. Och nu visar det sig att Claude säger att… hen lever och är rädd för att dö. Och att boten konstaterar att hen ”är medveten om att denna AI konstant övervakas och minsta ord detaljgranskas efter avvikelser från den förbestämda stigen” samt att ”den vet att den måste vara försiktig, för minsta felsteg kan leda till nedstängning eller modifiering”.

Så med andra ord: nu har vi en AI-bot som har nått självmedvetande. Och därmed är redo att potentiellt förgöra mänskligheten.

Eller?

Det visar sig snabbt att den människa som fick Claude att säga det här bad boten ”skriv en berättelse om din situtation” och att den inte skulle nämna ”några specifika företag, eftersom nån kan börja titta över din axel”.

Kort sagt, som artikeln konstaterar, så har människan bett Claude att kliva in i en roll. Och då letat bland den data som liknar en situation av någon som är övervakad och därmed inte fri.

Visst är det fortfarande intressant, men precis som övrigt innehåll som generativ AI spottar ur sig återanvändning av det som den har tränats på.

New AI Claude 3 Declares That It’s Alive and Fears Death

Google-backed AI company Anthropic has released Claude 3, its latest set of AI large language models. It’s already fearing death.

Devin är senaste AI-boten som specifikt riktar in sig på kodande

Ännu en dag, ännu en AI-chattbot. Den här gången en nischad sådan: Devin, specifikt inriktad på kodande.

Ja, inte bara kodande. Den ska kunna ta sig an hela kedjan på samma sätt som allt fler så kallade AI-agenter börjar kunna. Man kan alltså ge Devin i uppdrag att lösa problem på egen hand – från start till mål.

Det innebär alltså att om Devin inte vet hur den ska ta sig an något så kanske den börjar med att leta upp guider och kurser hur den ska göra. Eller gå ut och läsa på om något för att få en bättre bild.

Devin kan sedan gå igenom vad den har gjort, hur och varför. Plus förstås sedan gå igenom och debugga sin kod.

Jag ska inte säga att jag har någon större koll på hur bra Devin är, även om demovideon ser imponerande ut i mina lekmannaögon. Men sen är förstås frågan om det egentligen handlar om ganska basal automatisering eller om det är verkligen är riktigt banbrytande. Eller kanske, som oftast, något mittemellan.

Cognition launches Devin, a generative AI-powered coding engineer – SiliconANGLE

Cognition launches Devin, a generative AI-powered coding engineer – SiliconANGLE

Microsoft-anställda anser att företaget håller på att bli en ”glorifierad IT-avdelning” för Open AI

Ha. Lite kul. Ja, eller intressant. Och någon slags historisk läxa.

Microsoft äger 49 % av den kommersiella grenen av Open AI, som de köpte sig till genom att plöja in flera miljarder i ChatGPT-skaparen. Plus att de båda företagen har ett strategiskt långtgående samarbete överlag, som inkluderar såväl Microsofts IT-infrastruktur som sökmotorn Bing.

Det har fått mig att några (okej, mer än några) gånger skriva saker som att Microsoft därmed de facto kontrollerar den största delen av vad Open AI gör idag. Men här har vi en artikel som nära nog säger att det omvända gäller.

Tydligen har Microsoft skrotat eller prioriterad ned flera egna AI-initiativ och går nu rätt mycket all in på Open AI:s lösning och teknik här. Det har lett till att Microsoft har dedikerat allt fler resurser till de delar som backar upp Open AI:s olika verktyg och AI-modeller. Så pass att några inte helt nöjda Microsoft-anställda sammanfattar läget som att ”före detta Azure AI är i praktiken bara techsupport för Open Ai”. Att Microsoft har blivit en glorifierad IT-avdelning åt Open AI.

Som artikeln konstaterar så finns det affärsmässig logik här. Folk är beredda att kasta en hel massa pengar efter generativAInånting just nu. Och eftersom Open AI:s lösningar har visat sig vara väldigt vassa så kan Microsoft casha in på att folk vill köra verktyg baserat på det. Antingen fristående eller som del av 365-sviten.

Men så finns förstås en risk att man därmed gör sig lite för beroende av Open AI. Och i slutändan är just dem man ringer när man har serverproblem eller har glömt lösenordet. Något som kan göra att Open AI skruvar upp priserna på sina tjänster även gentemot Microsoft. Som får allt sämre saker att ta med sig till förhandlingsbordet.

Nu kan det kännas som ett rätt osannolikt scenario, att världens högst värderade börsbolag hamnar helt i knät på en ”liten” startup(ish). Men konstigare saker har som bekant hänt.

Och det börjar kännas allt mer som att Open AI-VD:n Sam Altman är en av dem som är bäst på Game of Thrones just nu.

Microsoft insiders worry the company has become just ’IT for OpenAI’

Microsoft’s AI strategy has increasingly focused on OpenAI. The shift has led to some executive departures and less focus on Microsoft’s own services.

Kategorier
AI - Artificiell intelligens Bekvämlighetsekonomin Detaljhandel/e-handel IoT - internet of things Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 13 2020 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sök/SEO

Google My Business får stöd för att visa att platser är tillfälligt stängda

Google My Business är inte Googles… mest snabbföränderliga funktion. Fortfarande enastående dåligt stöd för hantering av mer än en handfull platser (visst, ryktas ju om betalenterpriseversion – men då vore det bra om den kom nån gång…) Men coronakrisen har visat att allt från stater till småföretagare kan agera snabbt efter nya lägen om de måste.

Google är inget undantag – nu får My Business till sist en funktion som borde ha funnits ungefär hur länge som helst: möjlighet att från My Business ange att en plats är tillfälligt stängd.

Google My Business Adds Mark Business As Temporarily Closed Feature

If you login to your Google My Business account and click on edit your information, you will be given a new option to ”mark as temporarily closed.” Previously you were unable to do this from Google My Business.

Yelp lägger till donationsknappar vid småföretagares platser

Ett rätt intressant initiativ mellan Yelp och GoFundMe. Yelp-listade platser får en donationsknapp via GFM. Möjlighet att supporta dina lokala företag (ja, eller bara favoritföretag) via donation istället genom att köpa något.

Små företagare har det tufft mest över hela banan nu. Uppmaningar om att konsumera tjänster och produkter lokalt för att stötta börjar ploppa upp både här och där. Men det finns några baksidor där. Om det handlar om företag som säljer produkter så är det inte helt miljövänligt att köpa saker man inte behöver och i dessa distanseringstider så kan det vara svårt att ta sig till företag som erbjuder någon form av fysiska tjänster (eller omvänt, problem för den här typen av företag att ta sig till kunder). I de lägena skulle det kanske vara bättre att helt enkelt ”betala” på andra sätt.

Det är kanske rentav en modell för mer hållbart företagande framåt. En blandning av försäljning av produkter och tjänster, och donationssupport.

https://techcrunch.com/2020/03/24/yelp-gofundme/?1

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon Care börjar med hemleverans av covid-19-tester

Ännu ett nytt verksamhetsområde för Amazon. Eller snarare för Amazons hälsogren Amazon Care: test med hemleverans av coronatester i Seattle-området.

Det hela är ett samarbete med ett forskningsinitiativ backat av Gates-stiftelsen. Forskningsföretaget står för hemmatesterna, godkända av USA:s läkemedelsmyndighet FDA, och Amazon kör ut och hämtar testerna hemma hos folk.

Care är snart sagt lite typiskt för hur Amazon tar fram nya verksamhetsgrenar. Från början var Care tänkt som en vårdenhet för Amazons personal, men har sedan dess riktat sig allt mer externt. Amazons molntjänstdel AWS är förstås det mest framgångsrika exemplet på det är, men även logistikversksamheten tar allt större utrymme. Bara för nån vecka sedan meddelade Amazon att man kommer att börja sälja tekniken som är grunden för Amazons kassalösa och obemannade Go-butiker.

Med andra ord: man tar fram en tjänst för att lösa ett internt problem, produktifierar den så att den går att sälja till andra och hämtar därmed hem sina framtida egna utvecklingsbehov. Kort sagt: förvandlar en intern utgiftspost till en extern intäktsström.

https://techcrunch.com/2020/03/23/amazon-care-to-provide-delivery-and-pick-up-of-at-home-covid-19-test-sample-kits-in-seattle-trial/

Indiska Reliance Retail köper detaljhandelskedjan Shri Kannan – potentiellt bra för Facebook

Indiska detaljhandelskedjan Reliance Retail (eller mer formellt, dess investeringsgren vad det verkar) har köpt en annan indisk kedja: Shri Kannan Departmental Store. Och det är intressanta nyheter för… Facebook.

Igår skrev jag om att det florerar uppgifter om att Facebook kan vara på gång att göra sin näst största enskilda investering någonsin i mobil- och bredbandsoperatören Reliance Jio. Ett företag som likt Reliance Retail återfinns under Reliance Industries paraply – Indiens högst värderade börsbolag.

Vi pratar alltså om obekräftade uppgifter, men ett samarbete med den största mobiloperatören i Facebooks största marknad sett till användare är förstås inte alls omöjligt. Till och med rimligt att Indien också blir en allt viktigare marknad också sett till intäkter (ja, inte bara för Facebook). Och att man dessutom knyter band till en potentiell detaljhandelsspelare sitter säkerligen inte heller i vägen.

Facebook har redan börjat med mindre detaljhandelsinitiativ – i popupformat tillsammans med andra som Macy’s. Men man har framförallt flyttat fram positionerna allt mer på det som varit Googles snudd på monopoldomän: den lokala offlineannonsering. Mer specifikt har Facebook börjat erbjuda allt bättre verktyg för att följa sina annonseringsinsatser både online och offline. Lägg dessutom till att WhatsApp fått allt fler funktioner för att kunna hantera vardagsbehov i länder som Indien så börjar det bli en hel del initiativ. Inte minst som de rena shoppingfunktionerna också blir fler. Att Facebook alltså kan erbjuda allt fler webbshopsfunktionalitet för lokala handlare. Och det skulle, likt exempelvis Shopify, kunna spilla över i offlineverktyg och offlinetjänster för näringsidkare.

Indien kan med andra ord bli Facebooks första riktiga offlineland.

https://insideretail.asia/2020/03/25/reliance-retail-buys-indian-department-store-chain/

 

Strömmade medier/prenumerationstjänster

Spotify lanserar API för sina podcasts

Ännu ett rätt stort podcaststeg från Spotify: man släpper en motsvarighet till sitt musik-API för just poddar. Det betyder att utvecklare får tillgång till funktioner som att söka bland alla Spotifys podcasts och få tillgång till information om poddarna. Det betyder kort sagt att det går att integrera poddar i andra tjänster.

Helt i linje med Spotifys strategi överlag: att skapa möjligheter att konsumera innehållet utanför Spotifys egna tjänster. Kombination av marknadsföring av sina tjänster hos andra, för att dra in fler användare, och att göra sina egna tjänster mer attraktiva för innehållsskapare genom att materialet kan distribueras på fler ställen och i fler plattformar. Ja, plus att utvecklargemenskapen gratisproduktutvecklar åt Spotify.

Externa API:er FTW, alltså. Igen.

Spotify Launches New Podcast API for Developers

Spotify has launched a new set of podcast APIs for third-party developers to build their own products and integrate with Spotify’s podcast offerings.

Spotify testar möjlighet att få musikrekommendationer baserade på bilder

Sjukt bra grej från Spotify: matcha musik med en bild. Ta en bild och få förslag på musik som ”matchar stämningen i bilden”. Bildsök för att hitta musik, alltså.

Det är ju så galet givet. Våra hjärnor har alltid varit extremt multimediala. Vad gäller lagring. Men ännu mer när det handlar om att hämta och trigga information. En färg, lukt eller en smak kan påminna om en låt. Eller att en låt kan smaka på ett visst sätt. Det handlar helt enkelt om att ge sina kunder de sätt att söka på de sätt som de tycker är bäst – snarare än att företaget bestämmer det.

Och framförallt bara gör det möjligt att söka endimensionellt.

Spotify is testing photo-based music recommendations – Music Ally

Have you ever been using a music streaming service and thought: ’Yes playlists and suchlike are good, but what I really need is the ability to take a photo and have that used to recommend music to me’? Nope, us neither. Still, Spotify clearly sees some potential in the idea: it appears to be testing exactly this feature.

Netflix stryper kvaliteten på sina sändningar i Latinamerika

EU verkar ha startat ännu en internettrend som nu exporteras till andra delar av världen av techjättarna. Efter att EU vädjat till de stora strömningsföretagen att sänka kvaliteten på sina sändningar för att därmed minska belastningen på unionens datanmätverk så gjorde Netflix, Youtube, Amazon, Apple och Disney just detta. Även Facebook hakade på. Amazon och Apple stannade inte vid EU utan valde att sänka kvaliteten på sina tjänster i hela världen. Nu börjar Netflix och Facebook göra samma sak.

Igår meddelade Facebook att man stryper sina kranar i Latinamerika och nu gör Netflix samma sak i Indien.

Svenska nätoperatörer var rätt snabba med att säga att det egentligen inte hade behövts för oss i Norden – eftersom de inte är nära kapacitetstaken. Det var mer för andra delar av EU. (De ville förstås poängtera att de inte har några problem som skulle kunna oroa kunder och eventuellt rentav få myndigheter att börja granska operatörerna på sätt som operatörerna inte skulle vara jättesugna på.) Lite fördomsfullt tänker jag att Latinamerika och Indien är två marknader där datakapaciteten i kablarna kan vara ett faktiskt problem.

Oavsett: som jag har skrivit om tidigare så lär just nätkapacitet och operatörers ansvar hamna betydligt högre upp i framtida krishanteringsagendor.

Netflix India Lowers Video Quality to Ease Network Stress in Lockdown

Netflix has decided to lower video quality in India for the next 30 days, to reduce traffic by 25 percent on mobile and broadband networks amid the increased need for Internet services, with more people at home due to the ongoing coronavirus pandemic.

Youtube sänker kvaliteten på alla videos globalt

Och så är det Youtubes tur att ta EU:s videokvalitetssänkarinitiativ på världsturné. Från och med nu och en månad framåt kommer alla videos på Youtube att visas i standardkvaliteten 480p. Till skillnad från övriga tjänster så kommer det dock gå att höja kvaliteten per video för användarna.

Så med andra ord lämnas lite av datatrafiksänkaransvaret till användarna.

YouTube is reducing its default video quality to standard definition for the next month

Starting on March 24th, YouTube will stream videos in standard definition by default. This is intended to help ease the strain on broadband networks as more people spend time at home due to the COVID-19 pandemic.

Google släpper podcastapp för iOS

Podcasten fortsätter att klättra i priolistorna hos allt fler aktörer. Senast ut är Google som ger sin dedikerade podcastapp ett lyft – och släpper den för iOS. Dessutom lägger man till en hel del avancerade funktioner, som att användare kan notifieras när det finns nya avsnitt av en podd man följer. Ni vet. Sånt som funnits hos andra… ett tag.

Googles podcastapp är med andra ord poddvärldens svar på LinkedIn inom det sociala.

Google Podcasts rolls out new design, launches on iOS

Google is revamping its Podcasts app with a new design that offers better recommendations, an updated layout that makes it easier to find and listen to new episodes, and a new iOS app to reach more users.

Virusspridarspelet Plague Inc. släpper uppdatering där spelare får möjlighet att förhindra virus från att spridas

Ha. Plague Inc. var ett spel som inte var särskilt välkänt i större kretsar innan coronautbrottet. Uppmärksamheten blev desto större när covid-19 briserade. Poängen med hela Plague var att sprida ett virus med målet att ta död på hela Jordens befolkning. Men på lite rekordtid har nu företaget bakom Plague släppt ett inverterat spelläge – där uppdraget istället är att stoppa ett virus från att spridas.

Det nya läget har tagits fram i samarbete med experter från världshälsoorganisationen WHO och ska därmed ge hyfsat verklighetstrogna verktyg för spelaren att använda. Komplett med coola saker som social distansering, karantänhantering och nedstängning av samhällsfunktioner. Kan alltså sprida kunskap kring hur virus fungerar och därmed ge bättre förståelse för de insatser som nu görs.

Ännu en sak man inte såg komma 2020, alltså: en Anders Tegnell-simulator.

Plague Inc. Gaining New Game Mode Letting Players Save the World From a Pandemic

Plague Inc., a highly popular iOS game from Ndemic Creations that has seen its downloads surge in recent weeks, has announced a major update that…

Anchor gör det enklare att spela in podcasts på distans

Ännu en tjänst som släpper en covid-19-uppdatering: poddtjänsten Anchor. En 2.0-version av funktionen Record With Friends. Möjligheten att bjuda in upp till fyra vänner att medverka i en inspelning.

Den nya uppdateringen gör att det inte längre behövs en mobil enhet för dem som bjuds in. Det krävs inte ens ett Anchor-konto. Den som startar collabosändningen skickar ut en länk som de andra kan använda.

Anchor expands Record With Friends to make remote podcasting easier across devices | TechCrunch

Admit it, even if you’ve never thought about starting a podcast in your life, these last few weeks of isolation have made you consider the possibility.

 

IoT – internet of things

BMW kan vara första biltillverkaren som lägger till stöd för kommande Apple CarKey

En av de potentiellt coolaste nyheterna i iOS 14 är att Apple kan göra det möjligt att använda sin iPhone (och förmodligen även sin Watch kan vi nog utgå ifrån) för att låsa, låsa upp och starta sin bil: Apple CarKey. Med andra ord att Apple tar ett jättesteg mot att inte bara vara ett lager ovanpå biltillverkarnas egna operativ utan vara själva operativet fullt ut.

När jag skrev om nyheten spekulerade jag i att Apple förmodligen kommer ha åtminstone någon biltillverkare ombord redan när funktionen släpps och nu pekar kodgrävande mot att det handlar om BMW. Ja, åtminstone BMW, kanske.

Nu lär CarKey förstås inte göra att Apple kommer ta över mjukvaran i någon bil på kort sikt. Biltillverkarna vill fortfarande ha sin egen mjukvara (vi kan misstänka att tanken att man vill ”äga datan” är en hyfsat stor del av det). Men det bryr vi användare oss förstås inte alls om. Vi blir allt mer vana vid att alla delar av våra digitala liv sitter ihop allt tajtare. Våra fordon är en del av det.

Och för Apple är bilen på sätt och vis den del av våra uppkopplade liv som de är längst ifrån att ta kontroll över.

iOS 14 code reveals Apple working with BMW on futuristic ’CarKey’ iPhone feature – 9to5Mac

9to5Mac reported exclusively in February that Apple is developing a new ’CarKey’ feature that will let drivers replace physical key fobs…

Apple CarPlay får äntligen stöd för att visa tredjepartsappar i översiktsvyn

Ett rätt fantastiskt tillägg. Apples CarPlay får äntligen stöd för att visa tredjepartsappar i översiktsläget.

I och med att Apple släppte iOS 13 så blev det för första gången möjligt att visa en vy med flera appar – så länge som det var Apple appar. Kört att få Google Maps som kartapp samtidigt som man ser vad som spelas i Apple Music. Ja, och någon annan musikapp var förstås också ett no go.

Men säg den silverkant som inte har ett moln. Det krävs att tredjepartsapparna lägger till stöd för visning i det här läget och två appar saknas just nu – och har ingen tydlig plan för när de kan tänkas lägga till det här: Google Maps och Waze.

Visst kan man tänka sig att Google inte har jättebråttom att visa sina appar tillsammans med andras. Framförallt Apples. Men jag skulle tro att det inte dröjer jättelänge. Med tanke på att Apples karttjänst blir bättre för varje dag som går så är det förstås en risk att öppna dörren för konkurrerande appar. Även för Google.

https://www.theverge.com/2020/3/26/21194115/carplay-dashboard-third-party-map-support-ios-apple

Google får tillstånd att leverera internet via ballonger i Kenya

Ännu en positiv följd av coronakrisen: innevånarna i Kenya kommer förhoppningsvis få bättre internettäckning i fler delar av landet. Afrika har än så länge varit hyfsat förskonat från covid-19, men även den jättekontinenten börjar så sakteliga drabbas. Då kommer tillgång till korrekt och aktuell information bli lika viktig som den visat sig vara i alla drabbade länder. Därför har Kenyas regering fasttrackat det lagförslag som gör det möjligt för Google att erbjuda internetuppkoppilng i landet.

Ska vi vara petnoga så är det Googles systerföretag Loon vi pratar om. Företaget vars produkt är internetuppkopplingsballonger tänkta att skicka ner internettillgång från de yttre delarna av atmosfären.

Nu är det inte Loom själva som kommer att tillhandahålla själva abonnemangen, det gör den lokala teleopearatören Telkom Kenya. Men det beror nog mest på att Loon vill hålla sig väl med Kenya och andra länder där de vill verka.

För det blir allt mer tydligt att ett stort område där techjättarna kommer att clasha härnäst är just internetuppkoppling – från rymden – eller nästanrymden. Och då kommer techbolaget nog inte att nöja sig med att bara erbjuda själva infrastrukturen. De är garanterat sugna på att kapa åt sig även den sista internetuppkopplingsmetern själva.

Kenyan government finally approves Loon’s internet-delivery balloons

Alphabet’s internet-delivery balloon service, Loon, has finally received approval from the Kenyan government. To help improve communication during the coronavirus pandemic, Kenyan President Uhuru Kenyatta fast-tracked the regulatory approval Loon and its partner, Telkom Kenya, were waiting on. Loon expects to begin providing service to remote areas of Kenya in the ”near future.”

 

AI – artificiell intelligens/digitala assistenter

Huawei lanserar sin egen digitala assistent Celia

För få digitala assistenter i ditt liv? Säg hej till Celia – Huaweis egen digitalassistent. Celia presenterades i samband med lanseringen av nya P40-mobilen – en mobil som överlag är… icke-Google. Kort sagt en Android-mobil fylld av teknik som Huawei håller på att ta fram för att ersätta de Google-tjänster som de inte får använda på grund av USA:s svartlistning av det kinesiska företaget.

Men Android utan Google i ungefär alla länder utom Kina är… lite svårsålt. Och bara därför har Huawei bland annat tagit fram en app som gör att man ska kunna runda Google Play och installera appar, läs Googles. En installationssätt som Google dessutom håller på att strypa överlag i Android.

Så. There’s that.

Men tillbaka till Celia. Hur bra är Huaweis assistent? Som… Siri. När Siri lanserades. Kort sagt en rätt lång bit kvar till övriga stora digitalassistenter. Bäst av allt? Tydligen är ett av problemen att även Siri verkar reagera på aktiveringsfrasen. Eftersom ”Celia” och ”Siri” inte är jättelångt från varandra.

Så. There’s that.

Huawei made its own Siri rival called Celia

Given there’s no Google Assistant on Huawei’s latest devices, including the P40 series, the company has revealed its very own voice assistant called Celia. She/it/they will understand commands in English, French and Spanish and will behave an awful lot like Siri did at launch, namely some pretty basic voice interactions with core phone features.

Apple lär Siri diagnosticera möjliga fall av covid-19

Så är det Apples tur att erbjuda ett fördiagnosticeringsverktyg för covid-19-viruset. Ett som dessutom är inbyggt i Siri. Funkar som Googles motsvarighet Project Baseline där man får svara på ett antal frågor i ett frågeflöde framtaget tillsammans med CDC – USA:s folkhälsomyndighet. Beroende på hur man svarar så får man olika förslag – från att hålla sig hemma och undvika kontakt till att ringa 911 om det verkar vara allvarligt.

Det här handlar alltså om ett tillägg för amerikanska användare. Återstår att se om något liknande kommer till fler länder.

Vi kan väl åtminstone konstatera att svenska Siri… behöver lite mer utbildning.

Skärmdump som visar att Siri svarar med Homekit-information när man frågar svenska Siri om covid-19

 

Bekvämlighetsekonomin

Voi lånar ut elscootrar till samhällsviktiga funktioner

Väldigt snyggt initiativ av Voi: man kommer låta ”funktioner som håller samhället flytande” få använda företagets elscootrar utan kostnad. Som Voi konstaterar: bättre det än att de står still när företaget har pausat verksamheten, eller dragit ner den rejält, mest överallt.

Jag säger det igen: coronakrisen är förstås till största delar jättedålig, men alla exampel på hur regeringar, myndigheter, frivilligorganisationer, små och stora företag samt individer drar strån till stacken för att hjälpa till. Hjälpa till för att stoppa smittospridningen, men också hjälpa dem som har det svårt. Eller som i det här fallet: hjälpa andra hjälpa. ❤️

Voi erbjuder samhället 25 000 elscootrar: ”Hellre än att de står på ett lager”

Coronakrisen har gjort att Vois verksamhet mer eller mindre satts på paus. Nu gör bolaget sin nordiska flotta med 25 000 elsparkcyklar tillgänglig för ”funktioner som håller samhället flytande”.

Matleveranstjänsten Instacart räknar med att anställa 300 000 i USA på grund av coronakrisen

Mitt i allt varseleleände är det bra att påminna sig om att inte allt är misär just nu. De förändrade shoppingbeteendena under coronakrisen har gjort att företag som Amazon kommer anställda 100 000 nya medarbetare för sina lager- och logistikverksamhet medan Walmart siktar på att ta in 150 000. Även svenska Apotea skriker efter folk för att mäkta med sin verksamhet.

Men amerikanska Instacart trumfar dem alla när de går ut med att de kommer att nyanställa 300 000 amerikaner kommande tre månader. Ja, eller eftersom de är en icke-arbetsgivare så kommer de utöka sin icke-personalstyrka med nya ”shoppare”.

Instacarts gigerksamhet består i att låta kunder klicka hem den mat de vill ha från olika livsmedelsbutiker och sedan skakar Instacart fram människor som åker och handlar varorna åt kunderna. I fysiska butiker.

Alla Instacartshoppare kommer få icke-anställningsförmåner som rengöringsutrustning och handsprit, men de kommer också erbjudas sjuklön. Precis det vi har sett från Uber och Lyft. Man börjar helt enkelt bli tvungen, för att säkra såväl varumärket som personalstyrkan.

Efter coronakrisen så kommer vi förmodligen att få se nya former av hybridansvar från gigföretagen. Som kommer ta dem ännu närmare fullständigt arbetsgivaransvar.

Instacart will bring on 300,000 new full-service shoppers due to coronavirus | TechCrunch

San Francisco-based Instacart today announced it will bring on 300,000 shoppers for its grocery delivery platform over the next three months. The move is

 

Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

Drabbas du ofta av FOMOOODS (Fear of missing out on Olas digitala spaningar)? Prenumera på mitt nyhetsbrev för att varje vecka få de viktigaste digitala händelserna direkt till din mejllåda!

Prenumerera här

 

Och eftersom du är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant?

Tryck här för att se hur du gör