Kategorier
AI - Artificiell intelligens Spaningar

Digitala spaningar vecka 16 2026 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

AI – artificiell intelligens

Claude Code får stöd för automatiska jobb via Anthropics infrastruktur

Ny bra funktion i Claude Code: stöd för att köra automatiska jobb. Även när din Mac inte är igång. Tack vare Anthropics infrastruktur och den nya funktionen Routines.

Ja, det är åtminstone det jag läst mig till. Jag måste läsa in mig mer på vad det här exakt innebär. Det ser ut om att man behöver någon form av Github för själva tjänsten som ska köras. Men jobbet ska alltså kunna köras igång på schema eller baserat på en trigger.

Den nya funktionen är tillgängliga för alla Claudes betalabonnemangstyper. Med olika tak, som vanligt. Pro-användare kan köra fem rutiner per dag, Max-prenumeranterna 15 och de som betalar för Team eller Enterprise får 25 körningar varje dag.

Anthropic adds routines to redesigned Claude Code, here’s how it works – 9to5Mac

Anthropic’s Claude Code has a new repeatable routines feature that works even when your Mac is offline. Claude Code, part…

Claude Code-appen för Mac får uppdaterad Code-funktionalitet

Alltså. För nån som mig – som precis tagit steget från att bygga med vanliga Claude till att börja använda Code – är det här finemangnyheter. Claudes Mac-app får utökat Code-funktionalitet.

Ja, till att börja med är Mac-appen i sig gudasänd. Att jag slipper vara i terminalen överhuvudtaget är jag väldigt glad över. Nu får sig Claude-appen ett funktionalitetslyft som ger Claude Code en, tja, Tweetdeck.

Det blir helt enkelt möjligt att ha flera sessioner parallellt i gränssnittet ungefär som i FKA Twitters stöd för att ha flera flöden på ett ställe som är lätt att överblicka.

Men den som gillar terminalen måste inte vara ledsen om de använder appen: det bjuds även på en inbyggd terminal. Utöver det så får man ett förbättrat förhandsgranskningsfönster.

Appen bjuder även på mer funktionalitet som jag inte riktigt begriper än, men för den som är nyfiken är det bara att hoppa in i länken här nedan.

Den uppgraderade appen rullas ut för alla Claude-betalanvändare nu.

Anthropic Rebuilds Claude Code Desktop App Around Parallel Sessions

Anthropic has released a redesigned Claude Code experience for its Claude desktop app, bringing in a new sidebar for managing multiple sessions, a drag-and-drop layout for arranging the workspace, and more. The new sidebar displays every active and recent session in one place, and users can filter by status, project, or environment, with the option to group sessions by project.

Claude släpper Opus 4.7

För alla som håller plåtkoll på punktuppdateringar i AI-världen har det nu kommit ännu en. Den här gången är det Anthropic som lyfter sin värstingmodell Opus till version 4.7.

Ja, eller Opus är ju inte längre värstingen i familjen (beroende på hur man tolkar det ordet). Den äran tillhör sedan förra veckan Mythos, den cybersäkerhetsmodell som enligt Anthropic själva är så supersuperkraftfull att the little people inte får tillgång till den. Bara ett litet antal företag som Anthropic har bedömt kan hantera den kraften. (Framförallt: bolag som sitter på några av världens största och mest använda tjänster där Mythos nu har hittat säkerhetshål som Anthropic ger dem chansen att täppa till.)

Men pratar vi om modeller för oss vanliga dödliga så är Opus så avancerat det blir hos Anthropic.

Och den nya modellen är förstås – eftersom det är lag på att alla modeller måste tränas extra mycket på det – ännu vassare än föregångare när det kommer till kodning. Den ska inte minst vara bättre på att kunna utföra ännu mer komplexa uppgifter på egen hand. Enligt Anthropic, åtminstone.

Men nya Opus ska också ha fått nya glasögon (den kan ”se bilder i högre upplösning”) och, lite gulligt, så ska den också vara mer ”smakfull och kreativ” än 4.6 när det kommer till att skapa gränssnitt, Powerpoint-bilder och dokument.

Sen finns det en baksida. 4.7 har ett nytt sätt att hantera text och ska vara mer stabil när det kommer till ”svåra problem”, inte minst när man agentkör. Det gör att modellen drar fler tokens. Den kostar alltså mer att använda.

Jag har dålig koll på tekniken, så jag ska inte säga så mycket mer om det. Men det känns inte så lite som ett krympflationsargument. Inte minst med tanke på spekulationerna om att Anthropic har sänkt användartaken. och att de har gått över till en ny, dyrare betalningsmodell för de riktigt tunga användarna.

Anthropic börjar ta allt fler små steg mot att minska förlusten. Och börja ta betalt för vad AI-tekniken i dagsläget faktiskt kostar.

För sisådär 1,5 år sedan pratades det mycket om att kostnaden för AI närmade sig noll i ett rasande tempo. Nu ser vi en utveckling åt motsatt håll.

Anthropic och branschkollegorna måste bara få oss lite mer beroende innan de börjar göra de stora prisjusteringarna. Uppåt.

Introducing Claude Opus 4.7

Our latest model, Claude Opus 4.7, is now generally available. Opus 4.7 is a notable improvement on Opus 4.6 in advanced software engineering, with particular gains on the most difficult tasks.

Anthropic gör Enterprise-abonnemanget dyrare för storanvändare

Det känns som att vi verkligen har nått nivån när priset på AI-tjänster har bottnat. Ja, eller har redan vänt uppåt – även om det än så länge är små hack uppåt. Senast ut: Anthropic börjar ta mer betalt av sina storanvändare.

Claude-ägaren har nu ändrat prismodellen för Enterprise-abonnemang. Istället för att varje användare kostar 200 dollar i månaden så blir den fasta avgiften 20 dollar. Men å andra sidan så blir det rullande taxa på användningen.

Med andra ord: väldigt goda nyheter för de som inte kommer upp i 200 dollar tokens under en månad. Dåliga eller potentiellt väldigt dåliga nyheter för alla andra.

Och utan att jag har några siffror att backa upp det så gissar jag att en stor del av alla Enterprise-användare tillhör den senare kategorin. Vilket också är varför Anthropic nu ändrar modellen.

Anthropic känner att de måste sluta blöda så hysteriskt mycket pengar. Särskilt på de verkliga tokenmaxxarna.

Anthropic Hiked the Price for Power Users Amid Complaints Its Model Is Getting Worse

Its most dedicated customers could pay significantly more under a new usage-based pricing model.

Anthropic kräver att Claude-användare verifierar sin identitet i vissa fall

Ny funktion i Claude. En lite oväntad sådan. Anthropic börjar kräva att användare identifierar sig med ett nationellt ID-kort.

Vem gäller det här? Lite oklart. Det Anthropic själva säger är att det här gäller ”ett litet antal fall när vi ser aktivitet som indikerar potentiellt bedrägligt eller kränkande beteende som bryter mot våra användarvillkor”.

Det är med andra ord vid en första anblick ett rätt rimligt krav. Den som försöker skapa kryptobluffannonser (ja, eller värre) ska visa att hen finns på riktigt.

Men kritikerna konstaterade att Anthropic i många fall har identiteten – i alla fall någon identitet – via ett betalkort. Och om någon bryter mot villkoren är det bara att varna och stänga av.

Det blir inte bättre av att Anthropic, precis som Roblox och Open AI, använder sig av en tjänst från Personal Identitites. En av de största investerarna är Founders Fund, som har Peter Thiel som en av grundarna. Thiel har även grundat massövervakningsföretaget Palantir och är en Trump-BFF. Och anser dessutom att demokrati är en fjollighet som borde avskaffas (kanske inte uttryckt exakt just så).

Anthropic will ask Claude users to verify their identities ’for a few use cases’

Anthropic has started rolling out identity verification on Claude ”for a few use cases.”

Vita huset vill att myndigheter ska kunna använda Anthropics Mythos

Ha. Det blir bättre och bättre.

  1. Pentagon och Vita huset svartlistar Anthropic, eftersom Anthropci förolämpade Donald Trump genom att vara woke
  2. Anthropic släpper sin jättejättejättekraftfulla nya modell Mythos, som enligt Anthropic kan hacka sig igenom precis vad som helst (typ)
  3. Vita huset börjar lite tystlåtet uppmana amerikanska banker använda modellen för att utvärdera IT-säkerheten
  4. Och nu: Vita huset håller på att kratta manegen så att amerikanska myndigheter ska kunna använda Mythos.

That’s som marknadsföringskampanj, that Mythos-lanseringskampanjen.

Nu blir det intressant att se hur Trump kommer att säga att han inte alls har beordrat amerikanska myndigheter att sluta använda Claude. Och hur alla hans sektmedlemsunderhuggare förklarar att Trump inte menade att amerikanska myndigheter skulle sluta använda Claude när han sa att amerikanska myndigheter skulle sluta använda Claude.

White House May Give Mythos Access To Federal Agencies, Report Says

The AI model is said to have extremely advanced cybersecurity and hacking capabilities and is only accessible to select companies as a security measure.

Google gör sin text-till-tal-modell ännu vassare

Google har plockat fram pennvässaren igen. Googles modell för att förvandla text till tal blir nu ännu vassare. Ja, det är åtminstone vad Google förstås säger. Oavsett: nu släpps Gemini 3.1 Flash TTS.

Men TTS har inte bara blivit snäppet bättre på grunduppgiften, den har även fått ny funktionalitet.

Modellen har nu fått Audio tags – ljudtaggar – som är ett ”intuitivt sätt att kontrollera röststil, tempo och leverans”. Taggarna sköts som gränssnittet överlag: du skriver in dem i prompten.

Modellen har även fått några andra förbättringar som du kan läsa i artikeln här nedan. Rullas ut till 70 språk och funkar fint på svenska (efter ett snabbt test). Finns tillgänglig via API eller via Google AI Playground.

Gemini 3.1 Flash TTS: the next generation of expressive AI speech

Gemini 3.1 Flash TTS is now available across Google products.

Gemini gör det möjligt att spara promptar som bokmärken i Chrome

En rätt självklar utveckling: spara dina promptar som bokmärken i Chrome.

Ja, nästan åtminstone. Om du använder Gemini-tillägget i Chrome så kan du nu välja att spara just promptar i den funktionen så att du snabbt kan komma åt dem igen.

En i det stora rätt liten förbättring, men en smart och enkel sådan som kan underlätta återkommande uppgifter.

Chrome Skills let you save your favorite Gemini prompts for easy access

Skills allow you to save your favorite Gemini in Chrome prompts for quick access later, thereby making it easier and faster to repeat certain tasks.

Gemini får Mac-app

Nu gör Google som bland andra Open AI och Anthropic: ger Mac-användare en riktig desktopapp för sin AI-tjänst.

Den nya Gemini-appen gör att Gemini rätt bokstavligen bara är ett knappttryck bort för den som vill starta tjänsten. Och den ger dig sedan möjlighet att använda appen på samma sätt som i webbläsaren.

Det finns dock två fördelar med datorappen jämfört med den senare: dels att som sagt går att starta appen med ett kortkommando och dels att Gemini-appen kan ”se” din dator. Det betyder att du alltså kan ställa frågor om det som visas på skärmen istället för att ta en skärmdump och ladda upp (ja, eller använda mobilen).

Det är både ironiskt och passande att Gemini – som kommer att utgöra bottenplattan i den ständigt försenade uppgraderingen av Siri – får en vettig Mac-app innan Apple hinner få till en för sin chattbot.

Google’s New Gemini App for Mac Comes With Two Key Benefits (and One Drawback)

Google just launched a dedicated Mac app for Gemini that offers a few advantages, including answering questions for you based on what’s on your screen.

Gemini CLI får underagenter

Mer agendande i Gemini CLI, typ Googles open source-svar på Claude Code. Nu får funktionen stöd för underagenter (subagents).

Det innebär lite förenklat att CLI kan lasta över vissa uppgifter till en annan, mer specialiserad agent för att på så sätt kunna köra flera parallella processer.

Den som vill kan därmed bygga upp sin egen avdelning med underagenter som kan rycka in och hjälpa till när de behövs.

Subagents have arrived in Gemini CLI

Learn how subagents in Gemini CLI act as specialized experts to handle complex, high-volume tasks in isolated context windows. This new feature enables parallel execution, reduces context rot, and allows for custom agent definitions using simple Markdown and YAML.

Open AI lanserar cykersäkerhetsmodell

Som av en händelse släpper två AI-bolag ganska exakt samma slags funktion ganska exakt samtidigt. Igen! Vad är oddsen? Efter att Anthrpoic lanserade Mythos i förra veckan så är det nu dags för Open AI att ge oss GPT-5.4-Cyber.

Som hörs på namnet så är nya varianten av den modell som ligger och rullar under ChatGPT särskilt optimerad för cybersäkerhet. Precis som Anthropics Mythos.

Intressant nog har Cyber-modellen… lägre skyddsräcken än övriga GPT-modeller. Tanken är att IT-säkerhetsfolk ska kunna använda verktyget för att hitta säkerhetshål och diskutera hur de ska täppas till. Det är alltså en modell gjord för att utsättas för olika slags hackingförsök. En masochistmodell alltså.

Vi fick med andra ord lite porr från Open AI i alla fall.

Just för att modellen kan användas på det här sättet så väljer Open AI samma spår som Anthropic. Cyber släpps inte till allmänheten, utan bara till ”godkända säkerhetsföretag, säkerhetsorganisationer och forskare”. Det innebär i praktiken att bara de som ingår i Open AI:s Trusted access for Cyber-program får en nyckel.

OpenAI follows Anthropic’s lead in limited release of GPT‑5.4‑Cyber

OpenAI has unveiled GPT-5.4-Cyber, a new AI model focused on cybersecurity. The company has also limited access to prevent misuse.

Open AI:s Codex lär sig styra datorer och får en massa nya pluginer

Återigen fascineras jag över hur stora techbolag lanserar ganska exakt samma funktioner ganska exakt samtidigt. Först rullade Perplexity ut sin variant av Claude Cowork och inte långt efter bjuder Open AI oss på en egen motsvarighet.

Vi pratar mer specifikt om en funktion som gör att Codex kan styra datorn, AI-agent-stylee – precis som just Claude Cowork.

I Open AI:s fall är funktionen i dagsläget del av Codex, som är Open AI:s egen Claude Code. Det gör att Codex nu kan användas för att ta kontroll över användarens dator och utför uppgifter.

Dessutom trycker Open AI 111 nya pluginer i Codex som ger mer ”färdigbyggd” funktionalitet som kan läggas till i Codex för att utöka funktionaliteten i grundtjänsten.

Codex får också en inbyggd webbläsare, som gör att man enklare kan ändra i sajter man bygger. Sist men inte minst så får vi också smakprov på ny minnesfunktionalitet i Codex. Den ska ”minnas kontext från en tidigare uppgift för att vägleda hur den ska hantera framtida promptar”. Nej, jag vet inte exakt vad det betyder, men antar att Codex helt enkelt blir bättre på att komma ihåg saker för återkommande eller liknande uppgifter.

Open AI börjar rulla ut en uppdaterad version av datorappen. Datorstyrningsfunktionen ser i dagsläget bara ut att komma till MacOS, men lär säkert komma till Windows rätt snart.

Däremot får vi i EU vänta innan vi kan börja testa den nya minnesfunktionen i Codex.

OpenAI’s latest Codex update builds the groundwork for its upcoming super app

OpenAI is pushing out a major update to Codex that significantly expands what that software can do, and offers a glimpse of what OpenAI hopes to build with its upcoming super app.

Kategorier
AI - Artificiell intelligens Detaljhandel/e-handel Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 24 2023 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sök/SEO

Google kopplar ihop Adsense och GA4

Plötsligt händer det! Google kopplar nu ihop Adsense och GA4. Oceaner av tid kvar!

Google AdSense Now Integrates With Google Analytics 4

After many promises and just two weeks before the Google Analytics 4 deadline, AdSense now links and integrates directly with GA4. You can finally link your AdSense earnings data with your Google Analytics 4 profiles.

 

Detaljhandel/e-handel

Klarna lanserar ny inloggningsfunktion för e-handlare

Ett rätt oväntat besked från Klarna. Företaget presenterar den nya tjänsten Logga in med Klarna, som är vad den låter som. E-handlare kan nu välja att låta kunder logga in med sitt Klarna-konto istället för att skapa ett konto hos e-handlaren (ja, eller inte skapa något konto alls).

Det är med andra ord en variant på de inloggningstjänster som Google, Meta och Apple erbjuder. Eller, i det här sammanhanget ännu mer relevant, Buy with Prime. Det sistnämnda är Amazons motsvarighet, som gör att det går att logga in med sitt Prime-konto på andra ställen än hos Amazon.

Med tanke på att e-handlare brände sig rätt hårt på Klarna där i början – när e-handlarna frivilligt gav bort sina kundrelationer till Klarna och sedan blev sura på Klarna när betalföretaget började bearbeta e-handlarnas kunder. Så jag kan tänka mig att det kan finnas viss tveksamhet från e-handelshåll.

Tanken är oavsett att det här ska vara bra för e-handlare på två sätt: dels att det ska sänka tröskeln för kunder, just eftersom de inte behöver skapa nya konton hos varje e-handlare, och dels därför att Klarna har lovat att de ska dela med sig frikostigt av kunddata med e-handlarna.

Det återstår att se hur det blir med den saken. Och hur populär funktionen blir.

Klarna lanserar ny storsatsning: ”En game changer” – Ehandel.se

Både e-handlare och konsumenter är väl bekanta med de klassiska inloggningsmetoderna: Antingen registrerar man sig med sin e-postadress och väljer ett

Alibaba på gång att lansera lokal e-handel i Europa

Kinesiska bolag har problem i väst på en hel massa sätt. De flesta grundar sig i misstänksamheten mot den kinesiska regimen och att den använder sina företag för att spionera på andra länder. Det hindrar dock inte konsumenter från att använda dessa tjänster. Det verkar heller inte avskräcka kinesiska bolag från att rulla ut mer verksamhet i väst.

Senast ut är beskedet att Kinas största e-handlare Alibaba nu ska lansera lokal e-handel i Kina. Det handlar närmast bestämt om varumärket Tmall som kommer att etableras här. Spanien blir först ut som testmarknad.

Det här är förstås inte första västerländska satsningen från Alibaba. Företaget har redan e-handelsplattformen Miravia uppe i Spanien och det mest kända exemplet Aliexpress har hänt med ett bra tag vid det här laget.

I hemlandet är Tmall Alibabas plattform för att föra ihop kinesiska konsumenter med västerländska produkter och varumärken. Till skillnad från Aliexpress – som handlar om att låta västkonsumenter köpa från kinesiska säljare – så ser det ut som att Tmall i Europa ska satsa på lokala varumärken och säljare.

Alibaba to Bring Tmall eCommerce Site to Europe

Alibaba, the Chinese eCommerce behemoth, is planning to expand its Tmall eCommerce site to Europe, according to Michael Evans, president of Alibaba Group.

Temu går om Shein i försäljning i USA

Förra hösten fick kinesiska snabbmodehandlaren Shein sällskap hemifrån på den amerikanska marknaden. Då rullade Kinas näst största e-handlare Pinduoduo ut appen Temu i landet. Precis som Shein så siktade Temu in sig på unga konsumenter och satsade på att sälja billiga kinesiska produkter till en västpublik.

Men till skillnad mot Shein så har Temu ett bredare produktutbud. Det är mer av ett Amazon, med de flesta produktkategorier.

Sedan dess har Temu gasat som galningar i USA och det verkar ha gett frukt. Efter att ha gått om Shein i antal nedladdningar i början av året så klev Temu också upp på tronen när det kommer till försäljning under maj. När det kinesiska USA-mästerskapet avgjordes så visade det sig att Temu sålde 20 % mer än Shein förra månaden.

Det blir intressant att se om Temu får samma fart här hos oss, nu när de har börjat kliva in i Europa.

Chinese startup Temu surpasses rival Shein in May US sales

Temu U.S. sales were 20% higher than Shein’s in May, per Bloomberg. Temu has been the most downloaded app in the country for months.

Uber lägger till videoannonser

Uber fortsätter att satsa allt mer på sin annonsaffär. Senaste draget: videoannonser.

Uber kommer nu att lägga till den här sortens annonser i Uber-appen, i Uber Eats och i sin alkoholförsäljningsplattform Drizly.

I Uber-appen kommer annonser visas med kunder väntar på att Uber-bilen ska dyka upp, men även under själva resan (ja, om man använder Uber-appen). Det ska även visas videoannonser i vissa bilar som har surfplattor installerade.

Gällande Uber Eats så kommer videoannonser att spelas när en kund har lagt en order och fortsätta visas till dess att beställningen anländer.

https://www.wsj.com/articles/video-ads-are-coming-to-all-your-uber-apps-cb11d48e

 

Strömmade medier

Youtube sänker kraven för sitt partnerprogram – enklare att tjäna pengar

Youtube sänker kraven – enklare att tjäna pengar på innehåll – Influens.se

Konkurrensen från Tiktok och Instagram biter allt hårdare. Youtube känner av konkurrensen från Tiktok och Instagram allt mer. Nu sänker videojätten kraven

 

AI – artificiell intelligens

Google skjuter upp EU-lanseringen av Bard på grund av slarv

Den här veckan är det dags för Google att rulla ut sin ChatGPT-utmanare i EU! Ja, eller det var tanken. Fick Irlands dataskyddsmyndighet veta precis nyligen. Och hade då… åsikter. Så nu blir det ingen Bard-premiär här oss oss. Ja, åtminstone inte den här veckan.

Vad det verkar ha handlat om är att den irländska myndigheten, som har det huvudsakliga tillsynsansvaret för de flesta amerikanska techjättar då dessa har sina Europa-kontor där, lite sådär by the way fick veta från Google att tjänsten skulle släppas här nu. Det var bara det att myndigheten inte ansåg att de hade fått tillräckliga underlag om hur Google tänker kring användardata och GDPR. Så Google tryckte på pausknappen.

Och det här måste sägas vara… rätt klantigt av Google. Eller till och med väldigt.

Okej att Google just nu fortfarande yrvaket AI-snubblar omkring och vevar Bard runt sig medan de, lite panikartat, försöker jaga ikapp Chat GPT och Bing. Men med tanke på att just ChatGPT under några veckor för inte så länge sedan förbjöds i Italien på grund av svajande GDPR-hantering så borde Google rimligtvis ha insett att de kommer att få EU på sig när de lanserar Bard i EU. Det handlar bara om när de åsikterna kommer.

Google gör alltså en Trump. Trampar i klistret på grund av något som är väldigt självförvållat.

Det återstår att se när vi får en uppdaterad tidplan för EU-introduktionen av Bard.

Google delays EU launch of its AI chatbot after privacy regulator raises concerns | TechCrunch

Google has delayed a planned launch of its generative AI chatbot, Bard, in the European Union this week, according to the Irish Data Protection Commission (DPC) — the tech giant’s lead data protection authority in the region.

Google uppmanar sina anställda att vara försiktiga när de använder… Googles Bard

Ha. Humor. Google har gått ut med instruktioner till sina anställda att vara försiktiga när de använder… Bard. Googles ChatGPT-utmanare alltså.

Visst. Det är inte ett ”undvik till varje pris”, utan en uppmaning att personalen inte ska trycka in känslig information i chatboten. Datan kan helt enkelt användas för att träna Bard vidare – vilket gör att den känsliga informationen kan bli tillgänglig för andra än de som ska ha tillgång. Bara att fråga Samsung hur illa det kan gå, när affärshemligheter läckte ut på grund av att anställda där matade in dem i ChatGPT.

Men det kanske mest intressanta är att Google konstaterar att ”det kan sitta mänskliga utvärderare på andra sidan som kan ta del av chattmeddelandena”.

HEL-LO säger EU.

Google Tells Employees to Stay Away from Its Own Bard Chatbot

Alphabet Inc. advised employees not to enter confidential information into chatbots like OpenAI’s ChatGPT or Google’s own Bard over fears of leaks

Meta opensourcar musikskapande AI

Meta har inte gjort lika mycket AI-väsen av sig som Microsoft de senaste månaderna. Åtminstone into om vi pratar om det enda som räknas när man pratar AI nuförtiden: generativ AI. Alltså AI som kan skapa innehåll själv. Men Meta – som länge varit en tung AI-spelare – ligger förstås inte på latsidan. Särskilt inte nu, när det är lagstadgat att alla stora plattformar måste stoppa in just generativ AI i allt de gör.

Mark Zuckerberg gick bara häromdagen ut och sa att Meta, inte alls oväntat, kommer att stoppa in den här tekniken i precis alla sina tjänster. Och även utanför, tydligen. I veckan opensourcade Meta MusicGen. En musikskapar-AI.

MusicGen ska vara tränad på 20 000 timmar licensierad musik (något som Meta lär ha varit nog med). Den tränade modellen ska nu alltså kunna skapa musik bara genom att man skriver vad man vill ha. Som ett visst tempo, viss genre, viss stämning.

Men MusicGen kan dessutom ta avstamp i en befintlig låt som användaren sedan kan ”remixa” genom att beskriva vad man vill ha. I en demo visar Meta hur Beethovens femma förvandlas till något helt annat med ett textkommando.

Och visst blir det imponerande bra. Men som rätt ofta när den kommer till generativ AI också rätt, tja, maskinellt och opersonligt. Men så är det här heller inte tänkt att spotta ur sig färdiga låtar, utan ge ett underlag som man sedan kan arbeta vidare med.

Ja, just nu, åtminstone. Men även på musikområdet går AI-utvecklingen i ett rasande tempo. Så frågan är hur kvaliteten kommer vara nästa år så här dags.

Meta open sources an AI-powered music generator | TechCrunch

Called MusicGen, Meta’s music-generating tool can turn a text description into about 12 seconds of audio.

Meta presenterar röst-AI:n Voicebox

Den senaste månaden har Meta kickat in sina AI-ambitioner i en helt ny växel vad det verkar. I veckan presenterade företaget ännu en AI-modell: Voicebox.

Och jadå, det handlar förstås om en generisk AI-lösning. Alltså en AI som kan skapa innehåll baserat på instruktioner. Och som det hörs på namnet så handlar det den här gången om möjligheten att skapa tal.

Voicebox ska kunna skapa och redigera röstkliipp baserat på ett röstexempel och ett manus på vad rösten sedan ska säga. Nu är inte Meta först med det här – faktum är att det har trillat in några sådana lösningar från de stora techjättarna i år – men Meta säger att deras (förstås) är överlägsen konkurrenternas.

Nu handlar det, som rätt mycket AI-kopplat som Meta har presenterat under året, inte om en färdig kommersiell produkt. Meta släpper inte ens loss modellen i någon slags testversion, så vi får kort sagt vänta till dess att den gör det innan vi vet om den är så fantastisk som Meta säger.

Meta introduces Voicebox, a generative AI model for speech – SiliconANGLE

Meta introduces Voicebox, a generative AI model for speech – SiliconANGLE

Google Lens kan identifiera hudåkommor

Google uppdaterade i veckan sin smarta kamera Lens med ny funktionalitet. Närmare bestämt möjligheten att identifiera hudåkommor. Så genom att rikta Lens-kameran mot det man undrar över på huden så ska man kunna få ett svar på vad det är.

Google Lens can now search for skin conditions | TechCrunch

Google Lens is gaining a new feature that allows users to upload photos of skin, hair and nail conditions for relevant search results.

Open AI uppdaterar GPT och sänker priser

Ännu en uppdatering av GPT, tekniken mest känd för att vara grunden i AI-chattboten ChatGPT.

En nyhet i GPT-4 och GPT-3.5 Turbo, de två senaste versionerna av GPT, är ”function calling”. Via den ska det gå att beskriva vad man vill ha i en funktion och sedan låta GPT-lösningen skapa koden som behövs för att åstadkomma detta. Utvecklare har ju ända sedan ChatGPT lanserades visat att det går att låta GPT skapa fungerande kod, men det här är en mer dedikerad funktion i själva språkmodellen.

GPT-3.5 ska dessutom få ett utökat ”kontextfönster”, vilket i stort innebär att GPT kan komma ihåg en större mängd text från en konversation än idag.

Sist men inte minst så sänker Open AI priset för GPT-3.5 Turbo med 25 procent.

OpenAI updates GPT-4 with new features

OpenAI added some incremental new features to ChatGPT this week, though they’re more for developers than regular folks.

EU ännu ett steg närmare ny AI-lagstiftning

I veckan tog EU ännu ett steg närmare en ny AI-lagstiftning. Den så kallade AI Act passerade ännu en omröstning. Vilket bland annat innebär skrivningar om ett förbud mot att använda AI i biometrisk övervakning och att generativa AI-lösningar – som ChatGPT – måste kunna ”vattenmärka” innehåll så att det framgår att det är AI-skapat.

Veckans omröstning innebär dock fortfarande inte att lagen har antagits. Men det är en tydlig indikation på vad EU tänker sig ska finnas med när den väl gör det.

EU votes to ban AI in biometric surveillance, require disclosure from AI systems

Nonbinding EU draft AI law gets tougher, but it’s still open to negotiation.

Mercedes-Benz lägger till ChatGPT i sitt infotainmentsystem

Hur man vet att vi är nära peak ChatGPT.

Mercedes is adding ChatGPT to its infotainment system, for some reason | TechCrunch

Get upcoming food options in sonnet form, or plan your child’s birthday party from the road. AI can do anything!

Kategorier
AI - Artificiell intelligens Detaljhandel/e-handel IoT - internet of things Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 17 2023 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Detaljhandel/e-handel

Klarna rullar ut nya shoppingfunktioner, annonsverktyg och Creator shops

Kommer ni ihåg när Klarna-Sebastian gick ut med att Klarna inte vill eller har som ambition att bli Amazon? Igår var det dags för betalplattformen att ta ytterligare några steg mot att inte bli Amazon.

Så med andra ord: Klarna-appen får nu ännu fler shoppingfunktioner. Både för konsumenter och säljare.

Nya indelning i Klarna-appen: En allmän omdesign av Klarna-appen lägger till flikar till appens alla huvudfunktioner: Shop, Purchases, In-Store, Budget och You. Klarna visar alltså en gång för alla fullt ut att de nu är del i alla stegen i köpresan. Från inspiration över köp och spårning till efter-information.

Uppdaterad Discovery-flöde: Ännu mer AI (what else?) för att ge användarna ett ännu mer personaliserat flöde som ska vässas ju er som Klarna lär känna kunden. Flödet ska dessutom ”uppdateras i realtid”-

Ask Klarna: En personal shopper i fickan. Typ. Klarna börjar erbjuda ”kostnadsfri”, personlig hjälp från ”shoppingexperter” via chatt eller videosamtal (både i appen och på Klarnas webb). Så ja, det ska alltså handla om mänskliga experter. Så Klarnas egen kundtjänst-möter-inspirationsrådgivare-tjänst.

Resell: Japp. Klart att även Klarna hoppar på det numer så heta återförsäljningsspåret Kort sagt: second hand. Fast ”second hand” är sååå för något år sedan. Numer är det, som vi alla vet, ”pre-loved” som gäller så fort någon lanserar begagnattjänst. Om det man vill sälja har köpts via Klarna-appen – och alltså finns i historiken – så är möjligheten att sälja vidare bokstavligen talat bara ett knapptryck bort.

(Dock sker själva försäljningen sker via ”deltagande återförsäljningsplattformar” och alltså inte i Klarnas gränssnitt. För Sverige innebär det Tradera.)

Creator shops: Nu hoppar vi från konsumenter till säljare och innehållsskapare. En svit verktyg som ska göra det enkelt att sälja via Klarnas plattform via ”Creator shops” (webbshoppar hos Klarna). En butik där influencers kan plocka produkter från ”tusentals” varumärken och sedan marknadsföra dem – och webbshoppen – i sina sociala kanaler.

Nytt annonsverktyg: Sist men inte minst så släpper Klarna också en nytt annonsverktyg, med det kreativa namnet Ads manager, som gör vad det heter. En självserviceplattform som varumärken kan använda för att annonsera via Klarnas gränssnitt. Och självklart lyfter Klarna att annonseringen kan dra nytta av Klarnas egen förstahandsdata. Läs: kom hit istället för att gå till Google eller Meta om du vill få pang för dina annonspengar.

Klarna Spotlight, Spring ’23: New AI-powered, personalized shopping feed and innovations for consumers and retailers | Klarna International

Klarna Spotlight, Spring ’23: New AI-powered, personalized shopping feed and innovations for consumers and retailers April 25, 2023

Instagram och Facebook tvingar på handlare sin egen utcheckning

Likt de flesta stora sociala plattformar så fick den senaste ekonomiska krisen Meta att omvärdera sin satsning på shopping. Det som tidigare hade varit en all in-satsning styrdes om till att mer handla om annonser. Meta backade alltså tillbaka till det som de kan: istället för att vara platsen där köp genomförs så ska Facebook och Instagram användas för att marknadsföra e-handlares butiker utanför Metas ekosystem.

Old school sociala medier-strategi-alltså.

Men det betyder förstås inte att Meta har gett upp sina förhoppningar om att allt helst ska göras inom det ekosystem som de sitter på. Det senaste draget är att Meta kommer att tvinga på säljare sin egen utcheckningslösning.

Kort sagt så är samma Meta-tänk som innan nu i spel igen. Köpen ska ske direkt inuti Facebook och Instagram.

Från och med 24 april nästa år så kommer det inte bli möjligt att skapa webbutiker på Metas plattformar som styr iväg användare till e-handlares egna sajter för köp. Meta kommer dessutom successivt börja strypa den aktuella funktionaliteten från och med juni i år.

Intressant nog så kommer vissa marknader även fortsatt kunna länka ut till externa utcheckningslösningar ”tills annat sägs”. Bland de 21 marknader som här är aktuella finns Sverige. Det är lite oklart om även dessa kommer att omfattas av samma krav som övriga marknader från och med april nästa år och att säljare i de aktuella länderna bara får mer tid på sig att ställa om, eller om de även efter det kommer att kunna fortsätta som vanligt.

Instagram and Facebook will force their checkout experience on Shops soon | TechCrunch

Meta announced today that it will be phasing out onboarding of new Shops without checkout on Facebook and Instagram enabled.

Zalando rullar ut VR-provningsrum på 25 marknader

Metaverse? Såååå innan alla gick all in på ChatGPT. Zalando verkar dock inte ha fått det memot. Zalando rullar nu ut klädprovning i VR.

Ja, provningen är åtminstone virtuell, även om världen kanske inte är det helt fullt ut. Vad det handlar om är att man kan skapa en 3D-avatar genom att fylla i ett antal värden om sig själva. Närmare bestämt längd, vikt, ålder och kön.

Kunder kan därefter klä på sin nyskapade avatar jeans och se hur de sitter. Komplett med markeringar som anger var jeansen sitter tajt eller löst.

Så, ja, det gäller i dagsläget bara jeans. Vi kan anta att det kommer stöd för andra slags plagg längre fram, när tekniken och tjänsten verkligen lanseras skarpt (det handlar fortfarande om ett slags test).

Så vad har du metaverse med det här att göra – med tanke på att det är objekt som visas på en vanlig 2D-skärm? Därför att det är precis det här som är det verkliga metaverset i min värld. Alltså inte bara rena VR-världar utan den värld som ligger i gränslandet mellan det fysiska och det digitala.

Lösningar som helt enkelt slipar ned tröskeln mellan dessa två verkligheter.

Och eftersom Zalando rullar ut tjänsten på samtliga marknader där man är verksam så borde det innebära att även vi i Sverige får del av den.

https://corporate.zalando.com/en/technology/zalando-brings-virtual-fitting-room-pilot-millions-customers

Ebay lanserar verifierat second hand-program för lyxprodukter

Second hand är i allra högsta grad hett just nu. Nu ger sig ännu en spelare in i leken: Ebay. Som… ja, alltid har handlat om begagnat, förstås. Men nu ger det sig in det som skulle kunna kallas någon nästa generation av second hand: begagnatvaror kvalitetssäkrade av återförsäljare eller varumärkena själva.

I Ebays fall heter den nya satsningen ”Certified by brand” och är ungefär vad den heter. Det blir helt enkelt möjligt för varumärken att autentisera de produkter som säljs. Antingen att varorna återsäljs direkt från varumärket själv eller via en begagnatåterförsäljare som har godkänts av varumärket.

Varumärken som deltar i programmet har tillgång till insikter om priserna på produkterna och kommer att kunna ”kontrollera sin varumärkesimage och kommunikation”.

Så, ja. Vi pratar inte om vilka billiga varumärken som helst. Det handlar om lyxvarumärken där risken för piratkopior är stor. Men möjligheten att kontrollera kommunikationen visar att Ebay också är angelägna att hela upplevelsen ska kunna andas varumärket. Så att annonser helt enkelt, tja, inte får en produkt att kännas ”billig”.

EBay introduces ’Certified by Brand’ luxury resale program

The marketplace allows brands to scale their secondary market efforts, while shoppers gain access to more authenticated watches, handbags and jewelry.

 

Strömmade medier

Spotify har nu en halv miljard månadsanvändare

I samband med den senaste kvartalsrapporten så fick vi som vanligt en uppdaterad användarsiffra från strömningstjänsten. Och det är en milt sagt imponerande milstolpe som Spotify nu har passerat: över en halv miljard människor använder Spotify. Varje månad.

515 miljoner är den exakta månadssiffran som nu gäller. 22 % fler än för ett år sedan och 5 % upp jämfört med föregående kvartal. Det ska dessutom vara det näst bästa kvartalet sett till användartillväxt sedan Spotify klev in på börsen 2018.

Tittar vi på fördelningen mellan de olika abonnemangstyperna så står de betalande användarna för 210 miljoner av totalsumman. Det innebär att andelen betalabonnemang fortsätter att sjunka, till runt 40 %.

Det är i sig både bra och dåligt för för Spotify. Dåligt därför att det är de betalande användarna som drar in de stora kulorna. Nästan 90 %, till och med. Bra därför att en stor del av gratisanvändarna trillar in på tillväxtmarknader. Kort sagt de som förhoppningsvis ska bli Spotifys betalande kunder i morgon.

Spotify passes 500 million monthly active users for the first time

Spotify has announced its current number of monthly active users and paid subscribers as part of its first quarter 2023 earnings report.

iTunes Music Store fyller 20 år

I veckan var det dags för ännu ett jubileum som inte fått särskilt mycket uppmärksamhet. Eller ingen alls. Men 28 april var det 20 år sedan iTunes Music Store för första gången slog upp portarna.

Vad var då det kanske någon undrar? Apples egen musikbutik inbyggd i musikspelaren för Macen. Där alla låtar kostade 99 cent och det bokstavligen bara var ett klick för att köpa musiken.

Och… det här kanske inte känns särskilt revolutionerande idag. Men då, 2003, var det det.

En stor anledning till att gratiskulturen inom musiklyssnandet blev så stark var att skivbolagen så hårt jobbade för att behålla samma affärsmodell och samma distributionsmonopol som hade gällt så länge som musikindustrin hade funnits. Att de alltså motarbetade piratkopierandet på alla sätt de kunde – inklusive tjänster som Napster och Audiogalaxy – istället för att försöka ställa om till en ny tid.

Sen kom Apple och visade att det faktiskt visst gick att tjäna pengar på att sälja digital musik över nätet. Det handlade om att göra det tillräckligt prisvärt och framförallt enkelt. Apple tog mer eller mindre just Napster och Audiogalaxy, slängde på ett snyggare gränssnitt och började ta betalt. Komplett med intäktsdelning med upphovsrättsinnehavare.

Självklart dröjde det inte länge förrän de stora skivbolagen heller ville köra i egen regi för att kapa mellankostnaden till Apple. Men föga förvånande flög inte de tjänsterna. Helt enkelt därför att, tja, vi inte konsumerar musik på det sättet. ”Vad har Sony släppt för nytt den här veckan?”

Så på det sättet blev iTunes också en tjänst som krattade manegen för Netflix. Och ännu mer för Spotify.

För även om historieskrivningen nu mycket säger att det var Spotify som ställde musikindustrin på ända så var det egentligen Apple som var det enskilt viktigaste företaget i den här omställningen. Inte minst insatsen som Apple gjorde för att få med skivbolagen på internettåget.

Så med andra ord: utan iTunes hade vi inte fått Spotify. Åtminstone inte så snabbt.

Det känns därför synnerligen passande att iTunes tjugoårsjubileum infaller nästan exakt på dagen samtidigt som Spotify gick ut med att de för första gången har nått en halv miljard användare.

iTunes Music Store Turns 20 Today: ’Just 99 Cents Per Song’

Today marks the 20th anniversary of Apple launching the iTunes Music Store, allowing Mac users to download music for ”just 99 cents per…

Meta skrotar sin satsning på eget originalvideoinnehåll

Så har det även blivit dags för Meta att kasta in handduken för eget originalinnehåll. Satsning på manusbundet innehåll alltså. När senaste omgången av Facebook Originals går i mål så avslutas den här initiativet.

Meta hakade på samma tåg som de flesta sociala plattformar för några år sedan, när det fanns väldigt långtgående Netflix-ambitioner över nästan hela banan. Sedan dess har som bekant kampen om användarnas tid och ögon intensifierats rejält – inte minst tack vare de numer rätt många Netflix-liknande strömningstjänster som har lanserats.

Att Meta gör det nu är inte så konstigt. För att få snurr på intäkterna igen så har mycket som inte är kärnverksamheten fått stryka på foten. Det betyder alltså mycket fokus på den gamla hederliga annonsaffären.

Ja. Och metaverset, förstås. Because Meta.

Facebook Watch sunsets originals as Meta’s Head of Development and Programming departs – Tubefilter

As Meta lays off Head of Development and Programming Mina Lefevre, it is pivoting away from Facebook Watch originals like ’Red Table Talk.’

 

IoT – internet of things

Amazon skrotar sin satsning på Halo-wearables

Amazon bjöd i veckan inte bara på kvartalsrapport för årets första tre månader, det visar sig att Amazon också har lagt ned sin Halo-avdelning. Amazons satsning på hälsofokuserade wearables.

De tre Halo-produkter som Amazon har sålt slutar nu säljas med omedelbar verkan och de som har köpt en Halo-enhet de senaste 12 månaderna att få pengarna tillbaka. Dessutom kommer alla prenumeranter att få pengar tillbaka för återstående prenumerationstid.

Anledningen enligt Amazon är för att marknadssegmentet har blivit ”alltmer trångbott”, vilket inte är en underdrift. Men framförallt lär det handla om att Halo inte har tagit fart som Amazon har önskat. Att produkter som det smarta armbandet Band inte har kunnat konkurrera med exempelvis Apple Watch.

Dessutom är det här också en följd av att Amazon inte har satsat så mycket som de borde. Tekniken i enheterna har helt enkelt börjat halka efter konkurrenterna.

Amazon shuts down Halo division and discontinues all devices

Amazon’s Halo division is the latest casualty in Big Tech layoffs. The company has also removed the Halo Band, Halo View, and Halo Rise from its site.

 

AI – artificiell intelligens

EU röstar igenom utkast till sin nya AI-regleringslag

I veckan passerade EU en viktig AI-milstolpe. EU-parlamentet röstade igenom ett utkast till Artificial Intelligence Act – den lag som alltså är tänkt att reglera hur AI bör och kan användas.

Den här lagen har varit på gång ett tag (förstås), men den nya AI-hysteri som ChatGPT kickade igång har fått unionen att känna sig lite mer pressade att skaka fram en reglering. De vill inte – som med Digital markets act och Digital services act – missa tåget. Att unionen alltså så långt som möjligt vill vara med och forma utvecklingen, snarare än att försöka styra upp saker i efterhand.

En konkret grej som ChatGPT:s framgångar har fört med sig är att lagförslaget har fått en ny punkt inkastad i sig. Hur generativa AI-tjänster – alltså sådana som precis som ChatGPT kan skapa innehåll efter användares instruktioner – ska styras upp. Mer specifikt handlar det om hur de språkmodeller som lösningarna är baserade på ska regleras.

Här hittar vi frågor som yttrandefrihet och upphovsrätt. Både gällande vad språkmodellerna tränas på och innehållet de spottar ur sig.

https://venturebeat.com/ai/eu-lawmakers-pass-draft-of-ai-act-includes-last-minute-change-on-generative-ai-models/

ChatGPT får nya integritetsfunktioner och Open AI arbetar på ChatGPT for business

Så har det blivit dags att ge ChatGPT några nya integritetsfunktioner. Och förmodligen mer intressant för de flesta som använder tjänsten: Open AI är på gång med en ChatGPT Business.

För ett par veckor sedan dängde Italiens dataskyddsmyndighet till ChatGPT med ett förbud. Anledningen var att tjänsten lirar sådär bra med GDPR när det gäller bland annat hur data används och användarnas rättigheter att bestämma just över sin data. Idag meddelade Open AI att ChatGPT får några nya integritetsfunktioner som nog väldigt mycket är sprungna ur det italienska beslutet.

Det innebär att det går att stänga av chatthistoriken, så att denna alltså inte sparas i ChatGPT. Det gör i sin tur att man ska kunna stoppa ChatGPT från att träna på de interaktioner man har med tjänsten (tidigare lagrades historiken och var del av ChatGPT:s träningsläger utan att det gick att neka till den typen av användning).

Alla konversationer kommer dock fortfarande sparas i 30 dagar, men då bara för att ”övervaka missbruk”.

Utöver det så blir det också möjligt att exportera ut sin data från ChatGPT.

Och så arbetar Open AI alltså på en proffsversion av ChatGPT som ska släppas ”de kommande månaderna”. Vad den exakt innebär och kostar återstår att se, men det stora införsäljningsargumentet just nu är att tjänsten vänder sig till ”yrkesverksamma och företag som söker mer kontroll över sin data”. Den versionen av ChatGPT kommer att använda samma slags villkor som Open AI:s GPT-API, vilket innebär att förinställningen är att användares data inte används för att träna framtida versioner av tjänsten.

Säkerligen drivet av saker som att Samsung-anställda tryckte in affärshemligheter och information om osläppta produkter i vanliga ChatGPT – vilket är någon slags märklig inverterad form av industrispionage. Eller ”klantighet” som man sa förr.

ChatGPT Adds Options To Disable Chat History & Export Data

OpenAI enhances ChatGPT privacy, adding chat history disabling, data export options, and developing a Business subscription plan.

ChatGPT tillåts i Italien igen efter att ha åtgärdat sina GDPR-brister

Där ser man. För ett par veckor sedan förbjöds ChatGPT i Italien, på GDPR-grunder. Det handlade enligt den italienska myndigheten om tjänsten inte respekterar användarnas kontroll över sin egen data och att minderåriga kan använda tjänsten. Företaget bakom tjänsten, Open AI, fick en till synes orimligt kort tid på sig att rätta till bristerna om de ville vara uppe på banan igen före maj. Och nu ser det ut som… att Open AI lyckades, trots det tajta tidsfönstret.

ChatGPT tillåts med andra ord nu i Italien igen.

Bland de ändringar som Open AI har gjort finns ett formulär där användare kan be om att få sin data raderad och att ChatGPT i Italien kommer ha någon slags funktion för att verifiera användarens ålder.

Det största frågetecknet i de italienska kraven är varför minderåriga inte skulle få använda ChatGPT, men det lär väl handla om samtyckesfrågan med tanke på att användare kan lämna ifrån sig känslig data. Vi kan väl tänka oss att det kanske inte kommer att vara jättesvårt att runda ålderskollen. Precis som i många andra tjänster.

Som av en händelse släpps alltså ChatGPT in i Italien igen bara någon dag efter det att EU har presenterat ett första utkast på sin kommande AI-regleringslag. Vi kan tänka oss att såväl kraven som Italien ställde som de lösningar som Open AI tog kommer att få rätt stor påverkan på EU:s arbete på det här området framöver.

ChatGPT returns to Italy after ban

OpenAI says it’s returned ChatGPT to Italy after the GPDP regulatory agency effectively banned it over its handling of user data and age verification.

Grimes uppmanar alla att skapa AI-låtar med hennes röst – och delar royalties

När det kommer till den senaste AI-vågen så är det i stort två skolor som dominerar: antingen kommer AI att ta allas jobb och förgöra mänskligheten eller så kommer den bli det bästa produktivitetshacket någonsin och ta allas jobb.

Det känns ibland som att det är lite samma slags binära uppdelning även när det kommer till hur företag och institutioner tar sig an AI. Musikbranschen har aldrig dragit sig för att försöka stämma sönder alla former av nya tekniker som hotar den befintliga affärsmodellen och så är det även denna gång. Upprop mot förbud av AI-”musiker” och avstängning av den här typen av lösningar för de artister som huserar hos ett skivbolag.

Sen kan man göra som multikonstnären Grimes: uppmana sina fans (ja, eller vem som helst) att använda hennes röst för att AI-skapa musik.

Okej. Jag raljerar lite. Det är förstås inte riktigt så här svartvitt ens när det kommer till de stora skivbolagens (när slutar det ordet betyda något i dagens strömningsera?). Och det är i sig inte nytt att artister och/eller skivolag uppmanar andra att skapa genom att låna från ett befintligt grundmaterial (det är ju därför som acapella-spår hamnad på tolvtumssinglar, exempelvis).

Men det finns ändå en lite annorlunda twist här: Grimes förväntar sig att få betalt. Med en 50/50-splitt av intäkterna för ”framgångsrika AI-genererade låtar” som använder Grimes röst.

Så ja. Det finns en hel del tolkningsutrymme här. Som klausulen att det specifikt ska vara ”AI-genererade” låtar. Och det ännu mer freestylande begreppet ”framgångsrik”.

Men om vi lämnar de detaljerna till Grimes och alla som hon eventuellt kommer att gräla med kring det här så är det oavsett ett intressant angreppssätt. Inte nytt i sig – artister har ofta genom historien uppmanat fans att remixa eller reskapa.

Däremot är det enskilt mest intressanta här en fråga som redan skapar huvudbry i skaparkretsar: kan AI-skapat material få royalties? Och vem får dem i så fall – dem som har skapat algoritmen eller den som har använt algoritmen? Visst. Vi kan anta att det som vanligt kommer handla om AI-collabs med mänsklig handpåläggning även här.

Men kul och intressant att bygga relationer med sina fans.

Grimes says anyone can use her voice for AI-generated songs

Grimes said she would share 50 percent of profits for songs made using AI voice tools. Her claim comes at a time when major labels are trying to fight the proliferation of AI voice cloning tools, saying the models infringe on their copyright.

Open AI vill varumärkesskydda ”GPT”

Säkraste sättet att rida på AI-hypen? Haka på ”GPT” i namnet. Det har Open AI, skaparna av ChatGPT, tröttnat på. De har nu lämnat in en ansökan om att varumärkesskydda just ”GPT”.

Ja, eller nu och nu – ansökan lämnades in redan i december, med önskemål om ”snabb handläggning”. Nu verkar det dock som att Open AI har failat på någon formaliadetalj och hamnar därför i vanliga handläggningskön. Vilket kan betyda fem månader eller så. Innan de får besked, alltså. Sedan återstår att se vad beskedet blir.

Men jag förstår att Open AI känner stress. Det är ännu ett exempel på när ett varumärke eller ett produktnamn blir så synonymt med ett fenomen att det, så att säga, tappar sitt varumärkesskydd. Ju mer tid som går, desto mer troligt blir det att det händer. Även i myndigheters och domstolars ögon.

GPT har ju mer eller mindre redan blivit synonymt med ”AI-chattbot”. Det är inte särskilt många som svänger sig med ”Generative Pre-trained Transformers” vid cocktailminglet eller fikabordet. Eller ens har en aning om vad det faktiskt betyder.

Men lite förenklat så handlar det om namnet som Open AI valde att ge sin språkmodell och sitt tränande av AI-algoritmen. Meta och Google (plus alla andra som jobbar med motsvarande) har sina egna namn.

Det kan alltså bli så att en hel massa tjänster måste döpas om efter sommaren eller så.

’GPT’ may be trademarked soon if OpenAI has its way | TechCrunch

ThreatGPT, MedicalGPT, DateGPT and DirtyGPT are a mere sampling of the many outfits to apply for trademarks with the United State Patent and Trademark Office in recent months; OpenAI would like them to stop.