Kategorier
Detaljhandel/e-handel IoT - internet of things Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 12 2021 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sociala medier

Microsoft kan vara nära att köpa Discord för 10 miljarder dollar

Ännu en företagsaffär kan vara på gång bland de sociala medierna. Den här gången står Discord i centrum. Och det lite oväntade är vilket företag som står i centrum för uppköpet: Discord själva.

Enligt uppgifter verkar det alltså som att Discord är på gång att sälja sig själva efter det att ”flera parter” har visat intresse. Nu är Discord nere på rätt långt gångna uppköpsdiskussioner med en enda friare. Och enligt uppgifter är det Microsoft som är företaget som Discord just nu förhandlar med.

Och det är ingen liten affär vi pratar om. Om uppgifterna stämmer kan prislappen hamna på 10 miljarder dollar. Inte orimligt med tanke på att Discord värderades till 7 miljarder vid senaste finansieringsrundan i december förra året.

Att det finns intresse att köpa tjänsten är inte särskilt konstigt med tanke på hur hett allt med spel är just nu. Och hur spel allt mer blir sociala medier helt på egen hand. Och även om Discord mycket är kopplat till spel så finns det även annat innehåll. Så en kommunikationshubb med en upparbetad användarskara lär helt klart locka rätt mycket pengar. Inte minst som att Microsoft kan knyta ihop Discord med sin Xbox-plattform.

Och inom sociala medier är det en jätteaffär. Om 10 miljarder dollar skulle stämma innebär det att bara uppköpen av Slack, LinkedIn och WhatsApp är större (i den ordningen). På plats fyra hittar vi just nu Skype med sin prislapp på 8,5 miljarder. Det skulle alltså innebära att Microsoft har stått för tre av de fem största företagsaffärerna någonsin vad gäller sociala medier. Officepaketet har alltså shoppat SoMe som ingen annan. Inte riktigt vad jag hade väntat mig för tio år sedan.

Ett tröstköp efter det att Microsofts (kanske påtvingade) försök att köpa TikTok förra sommaren gick i stöpet? Tja, kanske.

https://www.marketwatch.com/story/microsoft-reportedly-in-talks-to-buy-discord-for-more-than-10-billion-11616469872

Donald Trump kan vara på väg att lansera en egen social plattform

Nya uppgifter om att Donald Trump kan lansera sitt egen sociala medium. Den här gången kommer uppgiften dessutom från nära nog officiella källor. Åtminstone en talesperson för Trump-kampanjen.

Vad kommer det bli? Ja, något som kommer att locka ”tiotals miljoner användare” och som dessutom ”helt kommer att rita om spelplanen”. Sedvanligt hysteriskt stora ord, alltså.

Det behöver förstås fortfarande inte betyda att det blir något. Definitivt inte något så stort som en egen plattform. Men tidplanen att tjänsten ska vara uppe på banan om två-tre månader sammanfaller dessutom med ungefär samma utfästelse från Mike Lindell, VD:n för My Pillow och en av Trumps främsta valfuskallierade, har kommit med. Trump kanske helt enkelt hakar på Lindells projekt.

Visst skulle Trump vara ett lockande namn för ungefär vilken tjänst som helst, men om det är så att Trump går med på att sätta sitt eget namn på en ny tjänst (vi kan utgå från att han inte kommer betala själv, utan snarare sälja sitt varumärke till en plattform) så är det också en risk för Trump. Det är inte alls säkert att en ny tjänst kommer bli en självklar jättesuccé. Trump-anhängarna blir allt mer splittrade och för allt mer inbördeskrig med sig själva.

Trump is returning to social media in a few months with his own platform, spokesman says | CNN Business

Former President Donald Trump is coming back to social media – but this time with his own network, a Trump spokesperson told Fox News on Sunday.

Trump kan förhandla med sociala plattformen FreeSpace för sin comeback i sociala medier

Det är så svårt att vara satiriker nuförtiden. Fler uppgifter om Donald Trumps (eventuella) återtåg i sociala medier – mer specifikt om att han är sugen på att starta en egen plattform. Eller haka på någon annans. Som FreeSpace. En vad det verkar itsybitsyteenyweeny social plattform med 20 000 nedladdningar. Men det bästa? FreeSpace säger sig vara byggt på ”the power of positivity”.

Det är ju. Verkligen. Det man. Förknippar Donald Trump. Med.

Vi kan anta att den här typen av rykten kommer fortsätta snurra runt fram till dess Trump dyker upp igen på något sätt. Men en av Trumps rådgivare sa bara för några dagar sedan att det ska ske om 3-4 månader. Behöver förstås inte betyda något, men i så fall känns det som att det är hög tid att få till något.

Om det är så att Trump tänker sig köra något helt eget så är det nog FreeSpace-prisklassen det handlar om. Alternativt att han slår sig ihop med My Pillow-VD:n Mike Lindell och hans kommande tjänst Frank.

Det smartaste vore förstås att Trump bara tog emot en hög pengar för att gå med i en av de större befintliga tjänsterna. Men hans ego vill nog gärna äga något eget.

Trump may partner with an obscure social media app ’built on the power of positivity’ to launch his own network

The app, FreeSpace, has just 20,000 downloads and claims it wants to ”make social media fun again.” For comparison, Twitter has 192 million daily users.

Tencent, Alibaba och Xiaomi jobbar på egna Clubhouse-kopior

Det är inte bara här hos oss som de stora sociala plattformarna, ja techbolag överlag, springer för att ta fram egna Clubhouse-kopior. Ljudbaserade sociala plattformar för realtidssamtal. Även Kinas jättar siktar förstås på samma sak. Men här finns förstås en twist i historien – eftersom just Clubhouse har förbjudits i landet.

När Clubhouse dök upp blev jag rätt förvånad att se att appen blev populär även i Kina. Inte bara det: appen gav också ett utrymme för kineser i och utanför Kina att prata. Även prata om saker som Kinas styrande kommunistparti inte vill att kineser (eller någon annan) ska prata om. Mindre förvånande att appen ganska snabbt blockades i landet när hockeyklubban tog fart i början av året.

Det i sig visar också på en av utmaningarna för en motsvarande lösning i landet: realtidscensur.

Det här finns exempelvis mer eller mindre i en app som WhatsApp, där meddelanden i gruppchattar mer eller mindre i realtid kan stoppas från att komma fram till övriga i en chattgrupp. Men direktsända samtal är trots allt än mer meckiga att effektivt moderera och styra. Framförallt om vem som helst kan starta en sändning.

Visst. Livevideosändningar som fenomen är gigantiskt i Kina och jag antar att det finns spärrar som ganska snabbt kan slå till och stänga ned en sändning med olämpligt innehåll. Plus förstås hotet att någon som bryter mot lagen och, säg, kritiserar den kinesiska diktaturen kan försvinna. En sannolikt rätt effektiv självcensureringsmekanism.

Som artikeln konstaterar finns det redan appar i Kina äldre än Clubhouse (och, well, det är ju inte direkt så att ljudsamtal var något som föddes med Clubhouse), så det finns alltså redan testade varianter. Men det kommer oavsett att bli intressant att följa ljudinternetutvecklingen i Kina.

Jag antar att flera andra länder också följer det noga. Och för anteckningar.

(Två intressanta saker i artikeln, dessutom. 1. Det verkar nu mer eller mindre bekräftat att Clubhouse alltså är baserat på kinesisk teknik från Agora. Kan potentiellt stöka till det för Clubhouse, inte minst i USA. 2. Decacorn. Hade inte hört det innan. Unicorn = startup värd över 1 miljard dollar. Decacorn = startup värd över 10 miljarder.)

https://finance.yahoo.com/news/clubhouse-banned-china-investors-hunting-230000583.html

MyPillow-VD:ns nya sociala plattform har fått ett namn: Frank

Så har ett nytt socialt medium presenterats: Frank. Vem står bakom det frågar du? Mike Lindell. VD:n för My Pillow. Och en av Donald Trumps främst valkonspirationsallierade. Så ja. Det handlar om ett nytt socialt medium för USA:s (Trump)höger. Ja, eller för alla amerikaner som ”vill försvara liv, frihet och alla de friheter” som har gjort USA till ett så enastående land. ”Free speech” är med andra ord ledordet. Och en tjänst som är tänkt att motverka techbolagens cancel culture.

Vad är det vi kommer att få? ”There’s nothing like it out there. Your Youtube channel is your Twitter. It’s amazing”. Och alla ”influencers” som går med kommer ”direkt” att ha miljoner följare eftersom alla andra användare kommer följa deras konton. Och användare som blivit svartlistade på andra ställen kommer få någon slags ”bonus”. Och Dorsey, Zuckerberg och alla andra SoMe-chefer kommer förstås hamna i fängelse.

Och… ja. Bara att läsa artikeln om du vill ha fler lika verklighetsbaserade saker.

Det kommer alltså bli megaamazing när den lanseras. Rätt snart, vad det verkar.

Själv kan jag inte låta bli att tänka… Bulletin.

Pillow Goblin Mike Lindell’s New Social Media Site Is Just Named Frank

The MyPillow weirdo’s new censorship-free social media network is here and… it’s a website named Frank. Like, it’s actually just named Frank.

 

Sök/SEO

Google kommer inte att testköra tredjepatscookie-ersättaren FLoC i EU på grund av GDRP

Har du sett fram mot FLoCimmunitet? Sucks to be you i så fall. Åtminstone om du bor i EU. Det visar sig att Google har stött på litet problem med sin tänkta ersättare till tredjepartskakan. Den kanske inte är förenlig med GDPR.

Typ oops.

Som en följd har Google nu gått ut med att man inte kommer att testköra FLoC i EU. Det handlar om oro att att lösningen kanske inte lirar med EU:s integritetslagstiftning (även saker som ePrivacy-direktivet). Och det verkar även handla om nedfallet efter Schrems II-domen som ogiltigförklarade EU:s datadelningsavtal med USA.

FLoC är tänkt som ett sätt att kunna rikta personliga annonser utan tillgång till personlig information (åtminstone den som tidigare har kunnat hämtas in via just tredjepartskakor). Handlar istället om en gigantisk lookalike-lösning vars logik bygger på att vi människor i grunden är enkla varelser som är enkla att förutsäga. Åtminstone om man är Google och har samlat på sig de enomra mängderna data om hur vi fungerar. FLoC ska alltså kunna ge personalisering via aggregerad och anonymiserad klusterdata.

Hur bra kommer det funka? 95 % lika bra som tredjepartsuppläggen. Enligt Google själva. Och det är precis det uttalandet som de nu vill validera bredare. Men inte i EU för tillfället, dårå.

En krux verkar vara att Google själva inte verkar kunna garantera att datan behandlas på ett sätt som faller EU i smaken. Vilke säkert också omfattar just hur mycket data som behöver skyfflas över Atlanten. Vi kan väl tänka oss att Google kommer att jobba häcken av sig för att få till en EU-anpassning, men det känns faktiskt lite anmärkningsvärt att ett företag som Google inte verkar ha täckt alla EU-baser i sin lösning. Eller åtminstone några av de stora.

Google Will Not Run FLoC Origin Tests In Europe Due To GDPR Concerns (At Least For Now) | AdExchanger

Google will not make FLoC-based cohorts available for testing in countries where GDPR and the ePrivacy Directive are in effect.

 

Detaljhandel/e-handel

Ikea investerar i hyperlokala adresstjänsten What3Words

Ännu en investering från Ikea: de plöjer ned 12 miljoner pund i brittiska adresstjänsten What3Words. En… hyperlokal adresstjänst.

What3Words är lite motsvarigheten till den internettid som Swatch försökte få världen att börja använda för något årtionde sedan. Istället för att dela upp dygnet i 24 timmar som skiljer sig åt mellan olika delar av världen så byggde Swatchs upplägg på att ett dygn delades upp i 1000 .beats som var samma var man än var i världen. Istället för att försöka reda ut vad kl. 16 blir på andra sidan planeten så enades man om att träffas vid samma .beat. What3Words är lite samma sak.

Istället för att använda sifferkoordinater så har What3Words delat upp hela världen i 3 gånger 3 meter stora kvadrater som var och en har tilldelats tre ord. Som… kalas.hejdå.tändsticka (som tydligen är en ruta mitt i Klara sjö i Stockholm – oklart varför det är just där som What3Words börjar när jag går in på sidan). Via What3Words sajt kan man se vad en viss ruta heter – som den egna adressen.

Tanken är att ge ett mer träffsäkert sätt att mötas. Där man alltså kan ange en specifik ingång på baksidan av ett hus eller en yta mitt på en fotbollsplan.

Det här kan självklart också användas i leveranssyfte och vi kan anta att det är därför som Ikea vill vara med och leka. Framförallt, kan man tänka, med blicken riktad mot framtiden och de tillväxtmarknader som har betydligt sämre utbyggd adressinfrastruktur än vad vi har (även om det förstås inte alltid är helt enkelt hos oss heller.)

IKEA invests in mapping technology startup what3words

Ingka Group, the owner of most IKEA stores, has bought a 12 million pound ($16 million) stake in what3words, the London-based technology startup that has divided the world into three metre squares to help pinpoint locations.

Gucci säljer virtuella sneakers

Ännu ett rätt självklart initiativ: Gucci börjar sälja virtuella snakers. För runt 10 dollar. 

Visst. Kan förstås tyckas lite dyrt att betala en hundring för det som för de flesta klädföretag bara är en marknadsföringsfunktion: använda AR för att se hur ett par skor kan se ut på dina fötter. Även om det förstås inte är ovanligt att vi som kunder betalar för att göra reklam (som att betala för att gå runt med en stor logga på bröstet). Men det här är ändå lite next level.

Och som sagt: fullständigt självklart.

Ett par ”riktiga” Gucci-sneakers är det långt ifrån alla som har råd med. Virtuella sneakers blir alltså, tja, budgetkollektionen – utan att behöva ge sig in i budgetkriget. Men de kan också vara intressanta för dem som faktiskt HAR råd att köpa the real thing. Man vill ju se snygg ut även online. För människor som vuxit upp på nätet, inte minst i de virtuella världar som onlinespelen ger oss, är det virtuella lika mycket riktiga värlar som den, ja, riktiga världen.

Vi kan väl tänka oss att vi kommer att få se virtuella kollektioner även för arbetslivet. Köpa virtuella Gucci- eller Prada-filter som man kan ”ha på sig” i Zoom-mötena.

Gucci Is Selling $12 (Virtual) Sneakers

As talk around NFTs heats up, the luxury house is teaming up with AR fashion platform Wanna to expand further in the digital product space.

Amazon lanserar AI-bildigenkänning som hittar tillverkningsfel i realtid

Att de stora e-handelsföretagen plöjer ner allt mer pengar allt längre ut i logistikkedjan är inget nytt, så har det sett ut sedan, tja, nästan postorderkatalogens tid. Men de kinesiska jättarna har också börjat ge den andra delen av processen allt mer kärlek: alltså tillverkningssidan. Saker som att ta fram lösningar för att hjälpa lantbrukare att optimera sin djurhållning, grönsaksodling och spannmålsproduktion – bland annat genom att erbjuda AI-stöd som är tänkt att kunna hitta fel och förbättringsmöjligheter. Även amerikanska Walmart är inne på ungefär samma spår.

Självklart är även Amazon ett av dessa företag. Som med det här senaste initiativet: en AI-bildigenkänningstjänst som ska kunna övervaka tillverkningsprocesser och hitta fel och avvikelser i de produkter som en leverantör spottar ur sig. I realtid.

På sätt och vis inte så konstigt. Bästa sättet att säkerställa att produkterna man säljer inte har defekter är att själv kvalitetssäkra själva tillverkningen. Typ.

Dessutom ännu ett exempel på hur Amazon lanserar en tjänst som ska förbättra den egna verksamheten, produktförpackar den och låter andra företag betala för nöjet att hjälpa Amazon.

https://venturebeat.com/2021/02/24/amazon-launches-computer-vision-service-to-detect-defects-in-manufactured-products/

Coca-Cola startar prenumeration för varuautomater

En fullständigt självklar utveckling: Coca-Cola i Japan är på gång att lansera en prenumeration på… varuautomater. Ja, eller åtminstone innehållet i varuautomaterna.

Coke on pass ger dig ungefär precis det. Betala en månadsavgift och få rätt att plocka ut en Coca-Cola om dagen via en automat. Det måste dessutom inte heller vara en cola, det kan vara någon av de andra dryckerna som säljs i de aktuella automaterna om man hellre känner för det.

Hela initiativet har dragit igång för att försöka ge just varuautomater lite konstgjord andning, vad det verkar. Ännu ett segment som haft lite… sämre försäljning än tidigare år när folk har suttit hemma. Men automater är samtidigt ett väldigt coronabra sätt att köpa saker, så vi kan väl anta att det är något som kommer att få en lite ny vår. Vi kan nog dessutom anta att varumaten som fenomen och koncept också kommer att göra ett coronahopp utvecklingsmässigt.

Coca-Cola is launching vending machine subscriptions in Japan

Coca-Cola is launching a subscription service in Japan via its Coke on smartphone app that offers a soda per day for a monthly fee.

E-handlaren Xiaohongshu kan närma sig börsansökan

Ännu en kinesisk e-handlare kan vara nära att kliva in på börsen. En betydligt mindre än riktiga jättarna: Xiaohongshu. Eller Little Red Book. Eller Red. Och ja. Självklart har både Alibaba och WeChat-ägaren Tencent investerat i Xiaohongshu.

Xiaohongshu är en mashup mellan rätt många olika tjänster och fenomen i hur den ser ut och fungerar. Instagram, Pinterest, TikTok, livevideoshopping. Kort sagt med en social-kärna. Kanske för att tjänsten är medgrundad av en kvinna? Oavsett så är det kul att det just är en kvinna som varit med och startat en av de stora shoppingsajterna. (Dessutom en som framförallt har Gen Z som kundgrupp. Och nära 90 % av användarna är kvinnor.)

Det pratades även om börspremiär för Xiaohongshu så här dags för ett år sedan, men sedan kom 2020 emellan antar jag.

De e-handlare som klev in på börsen under förra året och i år har så här långt överlag haft det väldigt trevligt på börsen. Även här: because 2020. Nu börjar däremot intresset svalna lite i takt med att vaccineringar rullar på i allt snabbare tempo. Kan vara hög tid. Then again: just nu svajar USA-börserna rätt rejält – och det verkar vara just USA som Xiaohongshu har i åtanke för sin notering. Bryter lite mot Kina-trenden att istället gå till Hong Kong eller Shanghai.

Återstår att se hur, när och var Xiaohongshu kan bli ett börsbolag. Och hur de kommer stå sig framöver.

Chinese Social E-commerce App Xiaohongshu Hires New CFO From Citigroup

Chinese social e-commerce platform Xiaohongshu, or Red, has hired a new chief financial officer as it weighs a public listing in the US as early as this year, according to reports.

 

Strömmade medier

PUBG Mobile har nu laddats ner över 1 miljard gånger

Ännu en miljardmilstolpe för WeChat-ägaren Tencent: mobilspelet PUBG Mobile har nu laddats ner över 1 miljard gånger. Tencent gick ut med informationen i samband med sin kvartalsrapport häromdagen, nästan på dagen 3 år efter det att PUBG Mobile släpptes. Vilket i sin tur gör det till ett av de mest nedladdade mobilspelen någonsin (ja, eller ett av de absolut största spelen överlag).

En stor del av nedladdningarna har förstås skett på den kinesiska marknaden, men spelet har förstås nått stor publik över hela världen. Som i Indien. Ja, fram till dess att spelet förbjöds där förra året, tillsammans med 174 andra kinesiska appar. Intäktsmässigt mindre viktigt, eftersom Indien sällan är den marknad som drar in särskilt mycket pengar för globala techbolag, men tillväxtmässigt desto viktigare.

Ägaren till ursprungs-PUBG, Krafton Games, sa upp Tencents PUBG-licens i Indien efter förbudet, men än så länge har Krafton inte lyckats övertala Indien att släppa in mobilversionen i värmen igen. Återstår alltså att se om Krafton tänker sig försöka bygga en helt egen version för indiska marknaden. Vilket kanske inte är något som bara skulle bli aktuellt för Indien, med tanke på stämningen mot kinesiska onlinetjänster för tillfälle.

Oavsett. 1 miljard. Respekt.

PUBG Mobile Reports 1 Billion Accumulated Downloads Since 2018 Launch

Tencent said PUBG Mobile has surpassed 1 billion accumulated downloads outside China, making it one of the most successful games worldwide.

Youtube testar automatisk produktigenkänning i videos

I förra veckan skrev jag om en ny Facebook-algoritm: en som kan identifiera och beskriva vad den ”ser”. Men med en skillnad jämfört med Facebooks befintliga identifieringsalgoritmer: den ska kunna beskriva innehåll i videos. Syftet är att kunna beskriva innehåll i videos på samma sätt som i bilder. För blinda användare, alltså. Men identifiering av innehåll i videoklipp kan, som Facebook förstås redan har tänkt på, också användas för exempelvis e-handelsändamål. Nu testar Youtube något liknande.

Det handlar om att Youtube visar upp produkter som har identifierats inuti en video. Måste inte bara vara specifikt den video man tittar på, kan vara liknande.

Vi kan nog också anta att företag som Facebook och Google kommer att ta med de videos vi laddar upp – eller förekommer i – för att lära sig ännu mer om vilka vi är och vad vi gillar. Som att tipsa om kläder liknande dem vi brukar gilla att ha på oss eller saker som matchar inredningen i våra hem.

Produktplacering kommer med andra ord vara på väg mot en ny vår. Och det i sin tur kommer förstås göra det ännu meckigare att reda ut vad som faktiskt är köpt innehåll.

YouTube is testing automatic product detection in videos

”The goal,” the company says, ”is to help people explore more videos and information about those products on YouTube.” It’s available to people watching videos in the US.

Youtube drar på 3 veckor in lika mycket pengar på annonser som Google köpte Youtube för 2006

En rätt skön illustration på ”ett bra köp”. Inte så att det är nytt i sig. Youtube och Instagram lyfts ofta fram som två av de mest lyckade (tech)uppköpen någonsin. Men det här är som sagt var en bra illustration på HUR bra vi faktiskt pratar om.

Ett annat tecken på att Youtube är en allt viktigare tjänst i Google-familjen är att Google så sent som för lite över ett år sedan för första gången började särredovisa Youtubes intäkter (åtminstone annonsintäkterna). Och det kanske absolut viktigaste syftet med det: Youtube är också den annonseringsdel som växer absolut snabbast hos Google just nu.

Viktigt för Google att visa eftersom sökannonseringen börjar plana ut. Visst, sökordsannonseringen är fortfarande överlägset störst, men Youtube kommer sannolikt det här kvartalet gå om annonsnätverket och bli Googles enskilt näst största annonsområde. Håller tillväxttakten i sig så kan Youtube-annonseringen dessutom bli en tiomiljarderdollarsrverksamhet 2021 – nära en tredjedel så stor som sökannonseringen.

Bild som säger att Google köpte Youtube för 1,65 miljarder dollar 2006 och att Youtube nu omsätter lika mycket via annonser var tredje vecka

Netflix släpper två serier i omgångar istället för alla avsnitt på en gång

Innovationsdags för Netflix. De släpper två serier i… omgångar. Alltså inte alla avsnitt på samma gång. *gif med huvud som exploderar*

Okej, det är inte första gången Netflix gör det här, serierna i fråga är dokusåpor och det är ett test enligt Netflix. Men det går förstås stick i stäv med det som är Netflix förmodligen mesta signum. Det var ju trots allt Netflix som lärde oss att bingetitta.

Det i sin tur gjorde att Netflix höll på att ta död på saker som direktsändning och fasta sändningstider. Att det kändes som att Netflix ritat upp en ny spelplan. Men så kom de nya strömningstjänsterna och… ingen har valt bingespåret för nya serier. Vi har alltså accepterat att vi måste hålla oss och inte få allt vi vill, när vi vill det.

Och nu är det alltså dags för Netflix att åter testa det som var normen fram till dess att Netflix gjorde strömningspremiär. Och jag misstänker att Netflix kommer att testa det här fler gånger. Även på vanliga serier. Och att testerna kommer att komma tätare.

Netflix will make you savor two of its reality shows with a weekly release schedule

Netflix will be releasing episodes of two of its reality TV game shows, The Circle and Too Hot to Handle, on a weekly basis instead of all at once. The streaming service is known for making all the episodes of its show available on day one.

Yahoo gör ännu en comeback – som prenumerationstjänst

Vad kan det aldrig bli för mycket av? Precis! Plustjänster. Nu är det dags för ännu en. En prenumerationstjänst från… Yahoo.

Alla som var med vid internets födelse, eller åtminstone från andra halvan av nittiotalet, minns Yahoo. Det var Google och Facebook i ett. En internetgigant som samlade de flesta tjänster man (då) behövde under ett paraply. Saker som mejl, sökmotor och innehållstjänster. 2000 var Yahoo internets mest välbesökta sajt. Sen… gick det lite utför. Av en anledning som stavades Google.

Sedan dess har Yahoo paketerats om och bytt ägare några gånger och är fortfarande en av internets största sajter. Inte minst tack vare att Yahoos mejltjänst fortfarande är populär inte minst i USA.

Och nu har ägaren, teleoperatören Verizon, bestämt sig för att trycka ihop sina innehållstjänster under prenumerationspaketet Yahoo+. Lite Apple One-tänket, där betaltjänster samlas. Som Yahoos (väldigt bra) finanstjänst, mejl och även betaldelen av technyhetssajten TechCrunch (som ser ut som att även den kan bli en Yahoo-tjänst också till namnet).

Verizon to center media arm around new subscription platform Yahoo+

”Yahoo is the future of our consumer facing brand.”

Meat Loaf blir programledare för dokusåpan ”I’d do anything for love…but I won’t do that”

Okej, den som kom på det här förtjänar något slags pris.

Meat Loaf Is Launching a Reality Dating Series Called ”I’d Do Anything For Love… But I Won’t Do That”

Meat Loaf has partnered with a production company for a reality dating series based on his hit song, ”I Would Do Anything For Love.”

Senaste Twitch-succén: en stoppskylt där ingen stannar

Återigen. Vad gjorde vi egentligen före internet?

Twitch’s Latest Sensation Is A Stop Sign Where No One Stops

A blue car pulls up to a stop sign. Against all odds, it briefly, miraculously comes to a halt. Twitch chat goes ballistic. Numerous people spam ”I was here” as pogchamp emotes flood in. This is Stopsigncam, a Twitch channel that suddenly has over 125,000 followers even though it’s just a camera trained on a single…

 

IoT – internet of things

Facebook visar upp demo på sitt smarta armband

I förra veckan kom uppgifter om att så många som en femtedel av Facebooks alla anställda kan arbeta med VR och AR. Med tanke på hur mycket inte minst Mark Zuckerberg har haussat VR så är det egentligen inte så konstigt, men om det stämmer är det rejält många fler än jag hade trott. Här kommer en sådan produkt, via en ny demo som Facebook visade upp förra veckan: mer info om Facebooks smarta armband.

Armbandet har sina rötter i företaget CTRL-Labs, som Facebook köpte upp 2019, och är tänkt som ett, tja, allt-i-alla-gränssnitt till olika slags interaktioner i gränslandet mellan det digitala och det analoga. Som att kunna styra datorer (självklart hintar Facebook också om koppling via hjärngränssnitt). Och kanske än mer relevant: för att göra saker i VR-världar, inklusive spel.

Armbandet är ännu ett exempel på hur vi börjar få allt fler gränssnitt till vår uppkopplade liv. En framtid där mobilen absolut inte har samma självklara hubbroll. Det är dessutom ännu ett exempel på den vision som Apple mer eller mindre uttalat har för sin Watch: ett always on-gränssnitt. Bokstavligen talat. En pryl som alltså vi kan ha på oss hela tiden och som alltid både, tja, sänder och tar emot.

Steget precis innan mer direkta biogränssnitt, alltså.

Facebook shows off how you’ll use its neural wristbands with AR glasses

Facebook Reality Labs has demonstrated prototypes for its haptic EMG wristbands, building on technology it acquired from CTRL-Labs. The bands would work with AR and VR headsets.

HomePod Mini kan mäta temperatur och luftfuktighet

För ett par veckor sedan meddelade Apple, rätt oväntat, att de lägger ned sin smarta högtalare HomePod – innan den hunnit ta fart (ja, eller mer krasst: förmodligen just därför). Apple kommer istället gå all in på lillasyskonet HomePod Mini. En produkt som enligt Apple ska vara en ”hit”, utan att vi vet vad det egentligen innebär. Nu har det dessutom visat sig att just Minin har en hittills okänd funktion: ett chip för att hålla koll på temperatur och luftfuktighet.

Funktionen är i dagsläget inaktiverad och det finns heller inga spår av den någonstans, annat än just ett millimeterstort chip begravt bland övriga komponenter. Det är alltså något som Apple via uppdatering skulle kunna aktivera. Och vi kan ju rätt lugnt utgå från att det inte handlar om att Apple hade lite tomutrymme de ville fylla med något inuti Minin, utan att det finns en plan.

Men den här typen av funktion i en stationär hemma-Apple-pryl känns rätt given. Som artikeln konstaterar skulle den kunna hålla koll på sin omgivning helt eller delvis automatiskt och därmed styra andra prylar i hemmet. Som att justera fläktar och innetemperatur. Och det är självklart också en given del i Apples ambition att bli ett lika självklart operativsystem för våra hem som de är för våra mobila liv.

HomePod mini reportedly includes room temperature and humidity sensor, could be enabled through software update – 9to5Mac

According to Bloomberg, and backed up by analysis from iFixit, the HomePod mini includes a secret sensor that is designed…

Apple kan släppa en Watch Pro för extremsportare

En Apple Watch specifikt gjord för extremsportare? Ja, eller åtminstone för ”tuffa förhållanden”? Nu kommer uppgifter att precis det kan vara på gång.

Jag ha några gånger spekulerat i att Apple förmodligen kommer att släppa en Watch Pro. Över i princip hela hårdvarulinjen så har Apple numer valt en rätt enkel uppdelning för sina produkter: en som vänder sig mot konsumenter och en som vänder sig till proffs. Sen finns det mindre avsteg från det här – som att iPhonen finns som SE, vanlig odh Pro. Budgetkonsument, konsument och proffs. Watch är numer den enda kategorin som inte har någon Pro.

Det jag däremot inte riktigt har kunnat gissa är vad en Watch Pro skulle kunna vara. Det här låter som en väldigt trolig förklaring. Det skulle inte bara behöva handla om att den helt enkelt tål mer stryk utan också att den kan ha sensorer och funktioner som ännu bättre matchar vad elitidrottsmän eller åtminstone elitamatörer vill ha för sin träning.

Och ja. Vi skulle förstås även kunna tänka att Watch Pro i så fall får särskilda pass och rutiner i Apples träningstjänst Fitness+.

Apple may launch a rugged Watch for extreme sports

Apple is reportedly planning to make a Watch version with a rugged casing designed for extreme sports and weather.

Kategorier
AI - Artificiell intelligens Bekvämlighetsekonomin Detaljhandel/e-handel Digitala assistenter Digitalisering Ekonomi och finans IoT - internet of things Marknadsföring Mobilt Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 48 2018

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook-pixeln får åtta nya spårningspunkter

Facebook-pixeln fylls på med funktionalitet. Nu lägger Facebook till åtta nya kundinteraktioner som går att spåra via pixeln.

Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: ”Facebook’s Pixel adds EIGHT new customer actions it can track https://t.co/IqMtVsjZ8O (in Polish)- Contact- Customize Product- Donate- Find Location- Schedule- Start Trial- Submit Application- Subscribe pic.twitter.com/rNYoKpH7ST / Twitter”

Facebook’s Pixel adds EIGHT new customer actions it can track https://t.co/IqMtVsjZ8O (in Polish)- Contact- Customize Product- Donate- Find Location- Schedule- Start Trial- Submit Application- Subscribe pic.twitter.com/rNYoKpH7ST

Facebook Watch Party öppnas för sidor, går att schemalägga och får livesändningsstöd

Facebook fortsätter rulla ut Watch Party, funktionen för att grupptitta på icke-live-video.

  • Watch Party öppnas nu för alla sidor och profiler
  • Det börjar gå att schemalägga Watch-sändningar
  • Watch Party-värdar kan gå in och livesända via picture-in-picture under en tittarfest (låter som den funktion som kom till grupper nyligen)

Dessutom lite Watch Party-stats. 12 miljoner sändningar har gjorts från grupper sedan tjänsten släpptes i juli, sju gånger fler än då. Dessutom får Watch Party-inlägg åtta gånger fler kommentarer än övrig icke-live-video.

Facebook launches Watch Party for all, tests Live PiP commentating | TechCrunch

Facebook Watch has failed to capture viewers with its content, so it’s hoping to differentiate through the company’s core strength: social. Today Facebook

Instagram gör det möjligt att bara dela stories med de närmaste vännerna

Nu börjar det gå att styra vem eller vilka som får se din Instagram story bland dina kontakter. Din close circle of friends. Finstagram stories parallellt med ens rinstagram stories.

Gäller bara stories, inte vanliga inlägg (just nu). Intressant nog kan man själv se om man tillhör någon användares Close circle, vilket potentiellt kan ge upphov till lite jobbig stämning.

Man kan tänka sig att det här är ett format som skulle kunna tweakas för företagskonton. Fast då kanske snarare baserat på målgruppssegment. Exklusivt innehåll för VIP-kunder eller geografisk styrning.

Instagram’s ’Close Friends’ feature lets you keep Stories private

Instagram is introducing a bit more privacy to its social network with a new feature called Close Friends. It lets you share Stories that might be of a more private nature with just a select group of besties, while shutting out the rest of your followers.

Instagrams omröstningsdekal för stories får livevideointegration.

Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: ”New! Instagram’s Question stickers for Stories just got a smart live video integrationh/t @TSbyJacki pic.twitter.com/PPKuMGlNhB / Twitter”

New! Instagram’s Question stickers for Stories just got a smart live video integrationh/t @TSbyJacki pic.twitter.com/PPKuMGlNhB

Facebook släpper ny instrumentpanel för evenemangsstatistik

Facebook är på gång att släppa en ny instrumentpanel för evenemangsstatistik. Bland annat förslag på saker man kan göra för att få mer snurr på sitt evenemang och möjlighet att jämföra hur ett evenemang presterar jämfört med andra.

Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: ”Facebook is rolling out NEW Events Insights dashboardUseful new features:💡Recommended actions to help boost your event💡Benchmarks – How your event is performing vs. other eventsMore details in my private Facebook GroupRequest Access: https://t.co/K1utIMmmXA pic.twitter.com/Bidc1nu2iY / Twitter”

Facebook is rolling out NEW Events Insights dashboardUseful new features:💡Recommended actions to help boost your event💡Benchmarks – How your event is performing vs. other eventsMore details in my private Facebook GroupRequest Access: https://t.co/K1utIMmmXA pic.twitter.com/Bidc1nu2iY

Facebook öppnar livevideoshoppingfunktion

I Kina är livesändningsshopping redan en jättebusiness. Nu tänker Facebook också hoppa på tåget. Möjlighet att livesända till sin Marketplace-publik och i klippen marknadsföra sina prylar. Typ TV-shop 25 år senare, med mycket hippare inramning.

Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: ”Facebook is letting users create their own mini @QVC-like home shopping channel in Marketplace!H/T @ItsJeffHiggins pic.twitter.com/vFC4mmRNuY / Twitter”

Facebook is letting users create their own mini @QVC-like home shopping channel in Marketplace!H/T @ItsJeffHiggins pic.twitter.com/vFC4mmRNuY

Facebook testar stories som förvalt delningsformat

En given, men ändå en stor förändring från Facebooks sida: företaget testar att låta storydelning vara det förvalda delningsalternativet. Dela till story istället för dela till nyhetsflödet, alltså.

Det har gått ett tag sedan Mark Zuckerberg första gången sa att storyformatet kommer att ersätta nyhetsflödet som det primära sättet att dela information (ja, utöver chattvägen) men det känns som att Facebook senaste kvartalet eller så har lagt i en högre storyväxel.

En stor anledning är förstås framgången för formatet i Instagram. En app och ett format som tilltalar yngre människor – som Facebook gärna vill ha ombord i högre utsträckning.

Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: ”This is a SIGNIFICANT move by Facebook…Facebook is testing making ’Share to Story’ the default Share action!The shift away from News Feed to Stories is on…h/t @MariSmith===We’re discussing this in my private FB Group now. Request Access: https://t.co/K1utIMmmXA pic.twitter.com/btt0gdFgTf / Twitter”

This is a SIGNIFICANT move by Facebook…Facebook is testing making ’Share to Story’ the default Share action!The shift away from News Feed to Stories is on…h/t @MariSmith===We’re discussing this in my private FB Group now. Request Access: https://t.co/K1utIMmmXA pic.twitter.com/btt0gdFgTf

Facebook börjar med lokal myndighetsinformation i USA

Facebook fortsätter sin satsning på det lokala. De lokala nyheterna får nu sällskap av lokal myndighetsinformation. Dels förstås det som Facebook tidigare haft i sitt krisinitiativ som började som Safety check, naturkatastrofer, stora olyckor och så vidare, men också mindre kritisk information som att en skola är stängd.

Initialt omfattas 400 amerikanska städer (och Australien).

Facebook’s expanded local news strategy includes government alerts

Facebook is expanding its efforts to promote local news, and this now includes potentially vital information. The social network has started testing local alerts from both government bodies and first responders, including both notifications as well as labels in your News Feed and the Today In section.

Facebook-kraschkurs i hur Facebooks sökfunktion faktiskt fungerar

Hur fungerar egentligen Facebooks sökfunktion? I sin strävan att bli mer transparenta har företaget släppt en kortvideo som förklarar vilka ranking- och aktivitetsfaktorer som spelar in. 

Facebook Explains How its Search Results Work

Facebook has put together a short explainer video with details about how its search results work.

Sheryl Sandberg kan ha haft detaljerad insyn i Facebooks smutskastning mot George Soros och andra Facebook-kritiker

When it rains it pours. Det skakar rejält för Facebook just nu och mycket handlar om att Facebook har mörkat vad de har gjort och kanske till och med förnekar innan de medger att de faktiskt gjort det de beskylls för, fast det är inte riktigt så illa som det låter.

En av de sakerna har varit New York Times artikel att Facebook anlitade PR-firman Definers för att i praktiken rigga en smutskastningskampanj mot kritiker av Facebook (mest specifikt kring hanteringen av ryssuppgifterna i samband med presidentvalet och anklagelser om antisemisim mot finansmannen, och Facebook-kritikern, George Soros). Facebook medgav att de anlitat Definers, men att den högsta ledningen inte kände till exakt vilket uppdrag Definers fick. Den avgående kommunikationschefen tog hela den smällen (vilket förstås är en bekväm hantering).

I samband med det här har även kronan för den hyllade Sheryl Sandberg börjat halka på sned. Anklagelser om att hon varit del i problemen kring Definers, att hon prioriterat sitt eget varumärke framför Facebook, omgivit sig av ja-sägare och inte tagit tag i problem tillräckligt snabbt. Är förstås alltid svårt att veta exakt vad sanningen är och att mycket sånt här kommer samtidigt som det börjar krisa är inte Facebook-unikt. 

Nu kommer däremot uppgifter om att Sandberg gav Facebook-medarbetare i direkt uppdrag att undersöka just George Soros finansiella intressen för att se varför han egentligen började sparka på Facebook. Det betyder förstås inte att Sandberg var inblandad i att ge Definers uppdraget att koppla ihop andra Facebook-kritiker med Soros för att antyda att protesterna mot Facebook egentligen bara handlar om business – inte gräsrotsrörelser.

Oavsett gör förstås det här att det blir ännu svårare för Facebook att vidhålla sin story att högsta ledningen inte kände till Definers-uppdraget och -upplägget. Vilket i sin tur gör att Facebook kommer behöva lägga ännu mer tid på att krishantera. Tid som tas från affärsverksamheten och affärsutvecklingen.

Facebook börjar komma allt närmare ett behov av att blåsa ut sin ledning rätt fullständigt och ersätta dem med ”obefläckade” personer för att kunna få arbetsro. Risken annars är givetvis att det här kommer att spinna på en lång tid framåt.

Sheryl Sandberg asked Facebook staff to research George Soros

At the World Economic Forum recently, George Soros referred to Facebook and Google as a menace to society and called for the companies to be regulated

LinkedIn

LinkedIn släpper ny delningsfunktion

LinkedIn rullar ut sin nya delningsfunktion, där det lättare går att styra var inlägg ska synas. Som i grupper.

Måste erkänna att jag trodde att den här redan var ute. Jag har haft den, men nu när jag kollar så har jag den inte. Är kanske nu på väg ut efter test.

LinkedIn Is Rolling Out A New Share Box

LinkedIn is rolling out a brand new share box, making it easier for users to choose where their posts are seen.

LinkedIn släpper funktion för innehållsförslag för sidadministratörer

”Upptäck ämnen och artiklar som din målgrupp interagerar med på LinkedIn”.

Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: ”Just trying out LinkedIn’s NEW ’Content Suggestions’ feature for Page Admins pic.twitter.com/z39RSvazJF / Twitter”

Just trying out LinkedIn’s NEW ’Content Suggestions’ feature for Page Admins pic.twitter.com/z39RSvazJF

LinkedIn tar hjälp av medlemmarna för att hitta ämnesexperterna

LinkedIn börjar med mänsklig maskininlärning. Frågar användare vem du skulle vända dig till för frågor inom ett område.

Förstås för att hjälpa till att kvalitetssäkra AI-klassning – men det intressanta är förstås hur det ska användas. Spontant känns det förstås som ett drag i LinkedIns strävan att bli kunskapshubb. Bli ännu bättre på att lyfta fram auktoriteter på olika områden (eller i det egna nätverket).

Kanske rentav någon slags utökad poängranking som avgör vilka experterna är. Rekommendationssystem 2.0 (som redan är en rankingbas, när man får upp saker som att man blivit rekommenderad av någon som är auktoritet på det område man blivit rekommenderad inom).

Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: ”LinkedIn teaching its AI by asking users to pick connections they would go to with questions about {subject}h/t @pollingersocial pic.twitter.com/6yHHHWRdEG / Twitter”

LinkedIn teaching its AI by asking users to pick connections they would go to with questions about {subject}h/t @pollingersocial pic.twitter.com/6yHHHWRdEG

Övrigt sociala medier

Google Hangouts är på väg att läggas ned

Google kan vara på gång att skrota ännu en tjänst: Hangouts. Enligt uppgifter från 9to5google kommer tjänsten läggas ner 2020 (uppdatering: Google bekräftar nedläggning, dock inte datumet.)

Åtminstone den övergripande konsumenttjänsten. Hangouts Chat och Hangouts Meet ska enligt uppgifterna leva kvar som del av hela G Suite-paketet, men Hangouts i sig kan alltså vara på gång att ta ner skylten.

Uppgifterna har inte bekräftats av Google själva, så det återstår att se hur det går här, men som artikeln konstaterar har det varit på gång rätt länge i takt med att Google allt mer fokuserat på andra plattformar och tjänster för kommunikation.

[Update: Google statement] 2019 is your last year to use Google Hangouts ’classic’ if you haven’t moved on already

According to source familiar with the product’s internal roadmap, Google Hangouts for consumers will be shutting down sometime in 2020.

Bytedance betalar användare för att rätta fejknyheter

Ett intressant grepp för att angripa spridning av fejknyheter. Bytedance är hos oss förmodligen mest kända för kortvideoappen TikTok, men företaget sitter också på den kanske mest populära nyhetsaggregeraren i Kina: Toutiao.

Den, som alla sociala plattformar, har problem med fejknyheter. Ett område som kinesiska staten nu kräver krafttag mot (sen kan man förstås diskutera vad de definierar som fejknyheter…) Lösningen? Betala folk för att skriva anti-fejknyhetsartiklar.

Man kan tänka sig att logiken är en förhoppning om att användare med många följare ska hoppa på det här och därmed kunna få snurr på detta innehåll den vägen.

https://www.techinasia.com/bytedance-pay-write-debunk-fake-news?1

 

Sök/SEO

Google Ads blir Disneys förvalda digitalannonseringsplattform

Google sluter ännu ett tungt samarbete. Man kommer nu kunna börja sälja annonser i Disneys alla egendomar. Eller om man så vill: Disney lägger hela sin annonsverksamhet i Google Ads Manager.

Det innebär att Google nu kan erbjuda annonsmöjligheter inom ramen för varumärken och kanaler som ESPN, ABC, Pixar och företagets Star Wars- och Marvel-satsningar. Det innebär synlighet för annonser på webbplatser, i appar, smart-tv-apparater och liveevenemang.

Dessutom är Disney förstås också i full färd med att stänga uppköpet av 21st Century Fox.

Google to Serve Ads Across Disney Properties Through New Partnership

Google has formed a new partnership with The Walt Disney Company, which allows Google to serve ads across Disney properties.

Google svarar på de vanligaste frågorna kring AMP-formatet

Googles snabbladdande AMP-mobilformat är fortfarande lite ett svart hål avseende vad som gäller SEO- och rankingmässigt. Som hjälp på vägen har Google satt samman en hjälpsida med de vanligaste frågorna och svaren.

En av de viktigaste sakerna, om än lite självklar, är att det gäller att vara noga med att koppla ihop AMP-sidan med den ”vanliga” sidan för att undvika dubbla träffar i sökresultatet.

Google Answers Questions About AMP Indexing

Google has compiled the most common questions about indexing AMP pages in search and answered them in a help thread.

Google testar utfällningsbara relaterade sökningar

Ännu ett intressant test i Googles sök. Featured snippets möter relaterade sökningar. Istället för att bara få upp själva sökfraserna och sedan gå vidare till källan för att där läsa svaret kan du fälla ut söktermerna och se ett utdrag från sidan.

Det man får se är förstås, så långt som möjligt, svaret på den sökfrågan. Allt för att du ska slippa trycka dig vidare till sajten där innehållet bor.

Google flyttar ut allt mer innehåll till sig själv. Bra för oss användare, potentiellt tråkigare för sajter som lever kvar i tanken att äga kunden. Och om du inte redan tänker hur? var? när? varför? när du skapar innehåll så är det väldigt hög tid att göra det.

Google Testing Expandable Related Queries In Search

Google is testing new functionality for the related queries section you see at the footer of the Google search results. This shows Google giving the searcher the ability to click on a related query and then it expands and shows them a single search result for that query, which they can then click on ”more results” to see more.

Google testar hashtaggar i Google Maps-recensioner

Ännu en liten förändring från Google som kan få rätt stora följder. Google testar stöd för att inkludera hashtaggar i recensioner i Google Maps. Som alltså funkar som hashtaggar i stort (ja, utom till och från hos LinkedIn): går att klicka på för att se fler Google Maps-platser där användarna har använt samma hashtaggar.

Ännu ett drag från Google att försöka få ordning på det sociala – sökvägen – samtidigt som man förstås hoppas att alla tillägg av den här typen kan få användare att både få mer korrekt information och tillbringa mer tid på Googles plattformar.

Google Maps supports adding hashtags to reviews

Google has introduced a new feature to Maps that will make business reviews more useful. Now, users who leave reviews for local establishments can include hashtags in their write-ups and readers can tap those hashtags to find other businesses with reviews using that same tag.

Google börjar dölja sökresultat när svaret kan visas i faktabox

One (till) small step for Google, one giant leap for the internet as we know it. Google har mecklat ytterligare med sökresultatet – och helt börjat dölja träffar.

Det här inträffar om man söker på något väldigt specifikt som Google kan svara på direkt i sökresultatet. Ett mattetal, tiden i en annan del av världen, valutaväxling. Sidor som också ger svar på det här döljs alltså.

Gäller än så länge bara i mobilen (i Chrome), men är förstås en naturlig utveckling. Vi vill inte behöva gå till en sajt för att få svaret, Google vill inte släppa i väg oss.

Google Shows Zero Search Results for Some Direct Answer Queries

Google has begun hiding full search results for certain types of queries and providing only direct answers instead.

Google testar bildkarusell som featured snippets-innehåll

Google fortsätter packa in mer och mer funktioner på plats noll. Featured snippets-platsen alltså. Senaste testet som har synts i det vilda: en bildkarusell som snippetsinnehåll.

Google Testing Featured Snippet Image Carousel

Google is also testing a format for the featured snippets that lets you see multiple images in the position zero slot with a carousel format. So you can flip through the images in the featured snippet format.

Google testar att dölja faktaboxen vid desktopsökningar

Huh. Intressant. Google verkar testa att dölja kunskapsboxen vid desktopsökningar. Lite oklart varför. De vill använda ytan till annat (läs: mer reklam)? Få som använder funktionen i dator? Kommer hamna överst likt i mobilen istället? Tankar?

Google Tests Removing The Knowledge Panel From Search Results

Google has confirmed in the Google Web Search Help forums that they are running a test where the search results page shows no knowledge panel. The knowledge panel on desktop typically shows up on the right of the page when there is a match for a name, brand, company, facts, etc.

Google uppdaterar sitt My Business-API med bland annat stöd för hantering av frågor och svar

Google uppdaterar sitt My Business-API. Och det finns några saker som potentiellt är rätt intressanta bland nyheterna. Inte minst möjligheten att kunna hantera frågor som kommer in via frågor och svar-funktionen i sökresultatet.

Den funktionen har idag ett bedrövligt stöd i My Business (ja, överlag är My Business rätt krattigt att bulkhantera – mycket gjord för näringsidkare som har en enda plats). Jag hoppas säkert på för mycket, men det hade varit välkommet om det gick att hantera detta betydligt smidigare. Och, för organisationer som har många platser, mer uppdelat och finkornigt.

Google Launches Google My Business API v4.3

Google has released version 4.3 of the Google My Business API. Version 4.2 was released in August and this new release brings new functionality including the ability to read and respond to customer Q&A, read reviews in bulk, Identify unclaimed locations and more.

Genomgång av hur Googles varumärkessökningar ska tolkas

Hur ska man tolka Googles nyintroducerade mätpunkter gällande varumärkessökningar i Google My Business? Vad skiljer Direct, Discovery och Branded?

There’s an artikel som svarar på den frågan for that.

What Are Branded Searches In Google My Business Insights

Last month, Google introduced a new group of analytics data in Google My Business Insights called ”branded” searches. Google defined them as ”Customers who find your listing searching for a brand related to your business.” Joy Hawkins met with Google and had a chance to clarify with examples what these types of searches are.

Filtrera på gifar och produktbilder i Google bildsök

Tror inte jag har sett den här tidigare. Vid bildsökning dyker möjligheter att filtrera på bara gifar, högupplösta bilder och produktbilder. Framförallt det sistnämnda lär på sikt få ännu mer funktionalitet kopplat till övriga shoppingfunktioner (inte inte minst tillsammans med Googles bildsöksfunktion Lens).

Exempel på bildsökning med filtrering på gif och produktbild

 

 

Detaljhandel/e-handel

Köpcenter förlorare under Black Friday

Försäljningen online under Black Friday fortsatte uppåt, men för köpcentrum gick det sämre enligt siffror från HUI. Minus 3 % jämfört med förra året avseende försäljning. (Det hade varit intressant att veta om det gällde bara specifikt köpcenter eller om det även gällde citylägen.)

I USA ökade dock den fysiska handeln med 5 %. Artikeln spekulerar i att det kan ha att göra med Thanksgiving-resande. Men tar vi bara Walmart så har de senaste två kvartalsrapporterna visat på ökad e-handel OCH ökad butikstrafik.

Jag skulle tro att det lika mycket (mer?) handlar om att Walmart blivit bättre på att få online och offline att driva till varandra. New retail, y’all.

Kunderna valde bort köpcentrumen

Black Friday ökade istället på nätet.

Amazon kan vara på gång att investera i ännu en indisk detaljhandlare

Amazon fortsätter (kanske) köpa sig in i Indien. Enligt obekräftade uppgifter sitter Amazon i ”långt gångna förhandlingar” om att köpa 9,5 procent av Future Retail.

Det här är dessutom ett steg in i fysisk handel för Amazon. Future Retail driver supermarket-kedjor i 250 städer runt om i Indien, vilket förstås även visar att offine är väldigt svart just nu för världens e-handlare. Totalt blir det här Amazons tredje liknande investering i landet.

Amazon är sannolikt trots allt lite stressade att Walmart la beslag på Indiens största e-handlare Flipkart, så det här är är förstås ett motdrag.

Amazon is in advance stage talks to buy 9.5% stake in Future Retail

A final shape to an agreement between Amazon and Kishore Biyani-led Future Retail is expected to take place within the next 10 days

Samsung lägger till stöd för Amazons virtuella Dash-knappar

Roligt tillägg i Samsungs Family Hub-tjänst (typ hubben som ska kunna styra det uppkopplade hemmet, fyllt av Samsung-prylar). Som första stora företag lägger man till stöd för Amazons pre-Alexa-Dash-knappar. Virtuella versioner av Amazons fysiska en-funktions-knappar.

Dash-knappen var tänkt att kunna tryckas på för att beställa en förprogrammerad sak. Typ trycka för att beställa det vanliga tvättmedlet. Nu alltså i skön metaig virtuell version.

Tanken är inte så dum som den först kan kännas. Har men en display kan tjänsten fungera som ett gäng genvägar till beställningar, som i vissa lägen kan vara smidigare än att göra på annat sätt (som att be Alexa, kanske).

Samsung Adds Amazon’s Virtual Dash Buttons To Family Hub

If you’re like me when you think of Amazon and in-home shopping nowadays, the first thing that pops to mind is Alexa. But before Alexa took over the world, Amazon had introduced another platf…

 

Strömmade medier

Apple Music kommer till Amazon Echo

Woookay. Det här var milt sagt överraskande. Apple Music kommer till Amazon Echo 17 december.

Kort sagt stoppar Amazon in en konkurrerande musiktjänst i sina prylar. Inte så att det inte redan finns, men att de släpper in Apple (så här tidigt) måste ändå sägas vara lite otippat. Kommer i form av en skill för Alexa.

Som konstateras är frågan förstås vad det här kommer innebära för Apples Homepod. Amazon och Apple har haft fnurra på tråden, men relationerna har tinat upp senaste tiden. Väldigt mycket vad det verkar.

Samtidigt är det ett drag som är i linje med båda företagens ambitioner. En smart högtalare utan innehåll är rätt meningslös och bättre att användare väljer en konkurrerande musiktjänst än ingen alls tänker Amazon. Från Apples håll är det förstås en naturlig utveckling i företagets tjänstefiering. Man vill minska iPhone-beroendet och istället knyta upp användare prenumerationsvägen. Även här: okej att ni inte köper en Homepod och väljer Alexa före iOS, men så länge som ni köper våra tjänster är vi nöjda.

Surprise! Apple Music is coming to the Amazon Echo

Starting mid-December, Apple Music subscribers will be able to access their music by talking to Alexa on an Amazon Echo device.

Youtube Originals blir annonsfinansierat från och med 2020

Lite oväntat. Google kastar in Youtube Originals-handduken (nästan). Från och med 2020 kommer företagets originalmaterial bli gratis (läs annonsvisningsfinansierat), snarare än att bara finnas för prenumeranter.

Det som är förvånande är att man inte testar båda modellerna parallellt à la Spotify. Nu ger man bara upp betalspåret vad det verkar. Okej att Google inte måste vara Google Plus-envisa, men… uthållighet much?

Företaget ska också vad det verkar dra ner rejält på originalmaterialambitionerna. Kanske kommer prenumerationsmodell igen längre fram, men nu verkar de alltså halvpanikartat backa in i den enda intäktsmodell de riktigt känner till.

YouTube Premium In Trouble? Original Series Will Be Ad-Supported | Digital Trends

In what will be seen by many as an acknowledgment that it can’t compete with Netflix and Amazon Video, YouTube announced that its original programming will soon be available as ad-supported streaming for all of its 2 billion users. Could this be the end for YouTube’s Premium subscription service?

Youtube öppnar sitt stories-format för fler innehållsskapare

Alla som har fler än 10 000 prenumeranter har möjlighet. Dessutom lägger Youtube till kommentarer, inklusive röstningstummar. Till skillnad från de flesta andra storiesplattformar lever Youtubes stories i sju dagar.

En sak som Youtube gör rätt, jämfört med hur Facebook har rullat ut exempelvis IGTV, är rätt tydliga instruktioner för respektive format. Vanliga Youtube-klipp lägger du ner tid på, stories spelar du in i farten som trailers och bakom-scenen-material.

I slutändan är det förstås användarna som bestämmer hur formaten används, men den typen av vägledning är ett bra drag i ett tidigt skede.

Introducing more ways to share your Stories on YouTube

As a creator, you’re always looking to strengthen your relationship with your audience. You bring them along on your travels, give them a backstage pass to one of your videos, or even a sneak peek at your upcoming video.

Youtube släpper Premium-studentabonnemang

Youtube har släppt studentabonnemang för Youtube Premium och Youtube Music Premium. Typ halva priset.

Det här i linje med vad de stora strömningsföretagen gör just nu: kombopaket med musik och video. Amazon och Google gör det, Spotify gör det i samarbete med Hulu och vi kan anta att Apple kommer att paketera Apple Music och sin kommande videoströmningstjänst på samma sätt.

Ett stort skäl är förstås att video och (tyvärr) musik börjar bli lite ”lågintresseprodukter”. Att få allt på samma ställe är en bekvämlighet som för många trumfar att välja den bästa spelaren inom respektive område. I stort är utbudet same-same.

Ett Spotify/Netflix-samarbete?

YouTube and YouTube Music launch discounted subscriptions for students | TechCrunch

YouTube today is launching lower-cost subscription plans for students who want to enjoy an ad-free version of YouTube or its music streaming service,

Amazon kanske intresserade av att köpa tv-kanal

Mer sportuppgifter kring Amazon. Enligt uppgifter är Amazon ett av företagen som är med och budar på att köpa Fox samtliga regionala sport-tv-kanaler.

Som en del i godkännandet av Disneys köp av det mesta av Fox innehållsverksamhet krävdes att Disney skulle sälja just sportdelen hos Fox, eftersom Disney redan äger stora sportkanaler. Nu är försäljningen alltså igång.

Det mest intressanta i affären är utvecklingen i stort just nu. I höstas hette det att Amazon var intresserade av att köpa en biokedja och Apple kan vara på gång att investera i radiokanalen iHeartRadio. Kort sagt: strömningstjänsterna köper gammelmedia på löpande band, för att bredda distributionen.

Amazon Reportedly Among Bidders for Disney’s Regional Sports Networks

Amazon’s deep pockets could shake up the bidding activity for a slate of networks including the Yankees Entertainment and Sports (YES) Network.

Plex börjar samarbeta med Tidal kring kombinerat musik- och videoabonnemang

De stora strömningsjättarna börjar allt mer packa ihop video och musik i kombinationstjänster. Få allt på ett ställe. Jag spekulerade då i kombinationen Netflix och Spotify. Nu kommer ungefär det, fast med något mindre spelare.

Videodistributionsplattformen Plex gör gemensam sak med (inte Spotify-framgångsrika) musiktjänsten Tidal.

För mindre spelare (och då är Spotify en) handlar det om att knyta samarbeten för att kunna konkurrera med jättarna. Och det är fullt logiska samarbeten. Plex och Spotify är i grund och botten distributionsplattformar och har du ett hemmasystem (eller mobil) där allt sitter samman spelar det mindre roll vilken typ av media som strömmas.

Plex now streams cheap Tidal music subscriptions

Plex users can now stream Tidal music directly from the Plex app. Moreover, subscribers can save up to $60 a year on the price of both Tidal and Plex Pass subscriptions.

 

AI – artificiell intelligens/Digitala assistenter

Google Assistant får stöd för inköpslistor och tvåvägskommunikation via smarta prylar

  • Bättre stöd för att skapa att göra- eller inköpslistor via röstkommandon. Kommer bara funka med Assistant till att börja med, men fler kommer (Todoist, please Google?)
  • Möjlighet att tvåvägskommunicera via uppkopplade prylar (typ Nest-ringklocka med Google Home Hub).
  • Karaoke-funktion: Ja, nästan. Visning av texter av låtar så att ni gemensamt kan sjunga med (funkar för vissa låtar i dagsläget).
  • Belöning om du ber snällt: Säg ”please” så får du bättre service. Eller åtminstone tack för att du är artig. Dvs. det som Alexa redan har.

Dessutom utökas samlingen med barnböcker som Assistant kan läsa för upp.

Google Assistant gets visual lyrics and more in big holiday update

Google is bringing a bunch of new features to its Assistant for the holidays, though you can probably thank Jeff Bezos, rather than Santa for them. The most notable feature is ”visual lyrics” that will let you see and learn the words to your favorite songs on Google’s Home Hub or another smart display device.

Ubers AI lyckas knäcka klassiska arkadspel

Ni vet hur Googles AI AlphaGo har lyckats slå människor i det uråldriga brädspelet Go, något som forskare trodde skulle vara omöjligt ett bra tag till? Det finns något som är svårare än Go: åttiotalsarkadspel.

Tydligen är klassikerna Montezuma’s Revenge och Pitfall! spel som AI:n har misslyckats med att klura ut. Om jag fattar rätt så är problemet problemlösningen. AI har så här långt varit bra på att hitta ställen och saker, men sämre på att återbesöka ställen som kan ha fått nya möjligheter. Som att man har hittat en nyckel till rummet som tidigare var låst.

Det kanske mest intressanta? Företaget vars AI-avdelning har knäckt de här spelen? Uber.

Uber has cracked two classic ’80s video games by giving an AI algorithm a new type of memory

A new kind of machine-learning algorithm just mastered a couple of throwback video games that have proved to be a big headache for AI. Those following along will know that AI algorithms have bested the world’s top human players at the ancient, elegant strategy game Go, one of the most difficult games imaginable.

 

IoT – internet of things

Ikea i IoT-samarbete med Xiaomi

Nytt samarbete för Ikea: kinesiska mobiltillverkaren (etc.) Xiaomi. De båda företagen kommer att samarbeta kring Ikeas Trådfri-lampor. Ikea tar fram produkterna och använder Xiaomis IoT-plattform Mijla för integrationer med exempelvis appar.

För Ikea är det förstås ett sätt att skaffa bättre närvaro i Kina, men också få tillgång till just Xiaomis plattform och know how kring det smarta hemmet. Och för Xiaomi finns det största värdet att det skulle kunna bli en språngbräda – eller åtminstone ytterligare ett litet steg – närmare västmarknaderna.

Ikea i samarbete med techjätte

Ikea kommer tillsammans med teknikbolaget Xiaomi att börja erbjuda sin smarta led-belysning Trådfri i Kina.

 

Digitalisering

Ohio första amerikanska delstat som godkänner Bitcoin som skattemedel

Bitcoins värde har senaste tiden fallit som en sten. Fortfarande är en bitcoin värd typ 4000 dollar, men hej. Jämfört med tidigare. Det hindrar inte Ohio från att bli första amerikanska stat att godkänna bitcoin som skatteinbetalningsvaluta.

Nu finns det förstås fortfarande en massa frågetecken kring bitcoin och kryptovalutor som officiella betalmedel och Ohio-initiativet är begränsat till företagsskatter. Är oavsett ett väldigt intressant initiativ.

Ohio is the first state to accept bitcoin for paying business taxes

There’s a lot of legal uncertainty in the US surrounding cryptocurrency, but Ohio is pressing forward. As of this week, it’ll be the first state to accept bitcoin for paying tax bills. The Wall Street Journal notes this will be limited to businesses purposes and isn’t going directly into Ohio’s coffers (an Atlanta firm, BitPay, converts the virtual cash to dollars first).

Sydkorea börjar testa blockkedjebaserad röstning

Coolt. Sydkorea kommer att inleda tester med blockkedjebaserad röstning från och med nästa månad.

Initialt kommer det bara handla om mindre kritiska enkäter från myndigheter för att testa och utvärdera tekniken. Men det blir oavsett intressant att följa. Sydkorea är som konstateras inte först med det här (har testats i liten skala såväl i utvecklade länder som i stapplande afrikanska demokratier), men det är ett land som måste sägas ha mycket infrastrukturförutsättningar på plats – plus en digitalmogen population.

South Korea will trial a blockchain-based voting system

South Korea is pushing ahead with a trial of a blockchain-based voting system. If successful the system may be rolled out across the country.

Amazon släpper satellitbasstation as a service

Jamen självklart. Satellitbasstation as a service. AWS Ground station, ”the first fully managed ground station as a service”. Courtesy of Amazon. Given julklapp för alla oss som tycker det är jobbigt med egenhostade basstationer.

Nu handlar det förstås inte om en station för att faktiskt skjuta upp satelliter, utan en lösning för att få ner datan från satelliter som redan cirklar runt ovanför våra huvuden. Ett enklare sätt att komma åt datan utan att ta fram anpassade lösningar, vilket gör att företag mer kan fokusera på användningen av det som samlas in.

Egentligen en rätt självklar tjänst. Jag delar mest för att kunna skriva satellitbasstation as a service.

Facebook är på gång att släppa en ny instrumentpanel för evenemangsstatistik. Bland annat förslag på saker man kan göra för att få mer snurr på sitt evenemang och möjlighet att jämföra hur ett evenemang presterar jämfört med andra.

AWS launches a base station for satellites as a service | TechCrunch

Today at AWS re:Invent in Las Vegas, AWS announced a new service for satellite providers with the launch of AWS Ground Station, the first fully managed

 

Mobilt

Apple börjar samarbeta kring B2B-appar med ägaren till Gucci och Yves Saint Laurent

Ännu ett B2B-samarbete för Apple. Företaget kommer ta fram appar i samarbete med Kering, företaget som äger lyxvarumärken som Gucci och Yves Saint Laurent.

Samarbetet är tänkt att ta fram bättre lagerhanteringsverktyg för butikspersonalen. Men man siktar också på att ”further enhance client experience on iOS devides”, inklusive betalningslösningar för butik. Vi kan kort sagt anta att samarbetet kommer att leda till mer.

Förstås ännu ett steg i Apples strävan att minska beroendet av B2C-iPhone-försäljningen och fokusera mer på tjänster och prenumerationer i takt med att mobilmarknaden mognar. Men också att ta en större del av den mindre fladdriga B2B-marknaden.

Owner of Gucci and Yves Saint Laurent announces partnership with Apple to build apps

Kering, the luxury brand behind Gucci and Saint Laurent, is pushing ahead with new digital initiatives including a partnership with Apple.

Google öppnar mobilabonnemangstjänsten Google Fi för iOS

Väldigt intressant drag från Google: man utökar nu Google Fi, företagets mobilabonnemangstjänst. Den rullas nu ut till ”de flesta” Android-enheter. Och till iPhones. Google som mobiloperatör, alltså.

Okej. Google kommer använda sig av befintliga (amerikanska) operatörers nät. Men man tänker sig att låg prissättning kan locka användare. 20 dollar per månad för obegränsat ringande och 10 dollar per GB upp till 60 dollar. Därefter blir dataanvändningen gratis upp till 15 GB, när hastigheten stryps. Intressant tvärtomprissättning jämfört med normen.

Och ja. Google skulle alltså på så sätt direkt kunna kapitalisera på iOS-användarna.

Google expands its Project Fi wireless service to iPhones and most Android devices – SiliconANGLE

Google expands its Project Fi wireless service to iPhones and most Android devices – SiliconANGLE

Hur Google Fi kommer att fungera i iOS

Mer om Google Fi, Google mobiloperatörstjänst som nu också (officiellt) börjar fungera för iPhone-användare.

Kommer inte oväntat bli lite mer begränsat på iOS. Vissa Google-finesser kommer inte fungera och det blir inte lika smidigt att hoppa mellan operatörer. MMS kräver inställningstrixande.

Men iMessage kommer däremot funka ”out of the box”. Förstås, eftersom det är operatörsoberoende, men är ändå intressant. För ska man vara krass är det den typen av tjänst som kommer användas av majoriteten av användare. Inte avancerad röstbrevlådeteknik.

Google kan ha ett potentiellt sätt att tjäna pengar på iOS-användare, men det kan också verka till Apples (chatt)fördel.

Here’s how Google Fi will work with iPhones

Google announced today that its Project Fi wireless network, now rebranded to Google Fi, will be available for iPhones and the majority of Android devices. That’s supposed to open up a lot more phones to Google Fi’s unique features, such as flat rate data billing; unlimited international roaming; and the ability to switch between multiple networks, like T-Mobile, Sprint, and US Cellular, for better service.

Google kan vara på gång med en budget-Pixel

Bilder på vad som ska vara Google Pixel 3 Lite. En budgetmodell av senaste Pixel-modellen.

Å ena sidan känns det rätt oväntat. Google har trots allt positionerat Pixel mer som en premiummobil än att vilja ge sig in och priskriga. Å andra sidan: lite mindre oväntat. Lika bra som Google är på att ta fram smarta lösningar och vass teknik, lika kassa är de på att konsumentförpacka dem. För de flesta finns det få måste-funktioner som särskiljer Pixel från en liknande Samsung-mobil. Har synts på försäljningssiffrorna för Pixel.

En billigare Pixel, med vass kamera, skulle kunna vara ett Google-försök att få snurr på försäljningen. Kanske framförallt på tillväxtmarknaderna.

Google Pixel 3 Lite vs iPhone X vs Pixel 3 XL | Leaked Images Are Here

Today, a Russian publication Wysla.com shared another round of Pixel Lite images where the device is kept head-to-head with a bunch of devices.

 

Bekvämlighetsekonomin

Airbnb börjar designa och bygga hus 2019

2019 väntas Airbnb börsnoteras. Men nu verkar det som att de nästa år även kommer att börja designa och bygga… hus. Under namnet Backyard.

Förstås ett sätt för Airbnb att bredda sin produktportfölj. Och på sätt och vis en variant av det som i princip alla techjättar gör nu: satsar på B2B (typ).

Men det är förstås djupare än så  – och framgångsrik digitalisering i ett nötskal. Airbnb kommer att bygga hus specifikt framtagna för delning. De sitter numer på sjukt mycket data kring hur man bygger optimala uthyrningshus. Datan används för att ge sig på en ny intäktsström samtidigt som man driver affärer till sin ursprungsverksamhet.

Typ delningsekonomins new retail.

https://www.fastcompany.com/90271599/exclusive-airbnb-will-start-designing-houses-in-2019

Uber kan vara intresserat av att köpa elscooterföretagen Lime eller Bird

Uber blöder pengar i ett imponerande (eller snurrigt, beroende på vem du frågar) tempo. En miljard dollar back bara senaste kvartalet. Det hindrar dock inte företaget från att titta på uppköp. Elscooterföretagen Lime eller Bird, närmare bestämt.

Uber har redan investerat i Lime (liksom Google, bland andra) och företagets tjänster finns redan åtkomliga från Uber-appen, så steget är förstås inte så långt här. Det som kanske är mest uppseendeväckande med uppgifterna, om de stämmer, är att Uber siktar på att ha ett avtal i hamn före årets slut.

Oavsett hur det står till med sanningshalten i just det här påståendet så är det helt i linje med allmänna mobilitetstrenden just nu: cyklar, scootrar och olika typer av kollektivfärdmedel är just nu betydligt hetare än bilar. Det i sig är förstås en väldigt välkommen och nödvändig utveckling: även om vi ställer om till exempelvis eldrift så kvarstår problemet med att bilar är ett extremt ytineffektivt färdmedel – framförallt som vi använder dem idag.

Uber said to be negotiating a multibillion-dollar takeover of scooter-sharing startup

Uber, the premier name in ride-hailing apps, wants to be known as the go-to destination for all on-demand transportation needs, and that’s why its latest efforts have been on growing its electric scooter business. The company seems to think that its best path for doing so rapidly is to acquire either Bird or Lime, the two major names in the sphere.

 

Ekonomi och finans

Microsoft tillfälligt om Apple i börstoppen och Alibaba är nu större än Facebook

Idag skedde ännu ett skifte i toppen av börsvärdesligan när Microsoft för en stund var värt mer än Apple för första gången på länge. Apple tog dock tillbaka kronan igen efter en stund och stängde börsdagen på topp, men kort efter stängningen fick Trump ännu ett Twitter-fit och hotade iPhones och Macar tillverkade med straffskatter, vilket fick aktien att tappa igen i efterhandeln. Så vid öppningen i morgon kan Microsoft åter gå om.

Om man så vill är Microsoft det tråkigaste techbolaget i börstoppen. Inga überhypade produkter eller grandiosa tillväxtförväntningar. Mest, tja, pengamaskin som hyfsat bra lyckats ställa om från konsument och Office till B2B och molntjänster. Microsofts häng på toppen beror helt enkelt mest på att de inte tappat lika mycket i anti-techvågen.

Börsdagen slutade hyfsat mycket upp idag efter en oktober och en november som varit allt annat än kul för börser i allmänhet och techbolag i synnerhet. Såväl Apple som Amazon bjuder på börstapp i regionen 200 miljarder dollar var – på typ ett kvartal. Inte för att de börjat gå dåligt helt plötsligt utan för att de flesta bolag som kvartalsrapporterat Q3 har flaggat för sämre tider Q4 och framåt.

Men jämfört med listan för en månad sedan så har det hänt ännu en rätt stor grej. Det finns åter en kinesisk flagga i samlingen (Tencent har också ryckt upp sig en del, men har fortfarande ett rätt genomhemskt 2018 bakom sig – börsmässigt, åtminstone). Men Alibaba tar inte bara några kliv upp igen, de går för första gången om Facebook och når för första gången en plats bland de fem högst värderade börsbolagen.

Diagram över de sju högst värderade börsbolagen 26 november 2018

Microsoft på gång att gå om Apple som världens högst värderade börsbolag (och gjorde det i fredags)

Vem kommer ta över tronen från Apple som världens högst värderade bolag den dag iPhone-tillverkaren inte längre innehar förstaplatsen? Amazon, right? Tja, eller Microsoft. Bloomberg gick nyss ut med att det här skiftet håller på att hända och i skrivande stund skiljer det bara 5 miljarder dollar.

Det här beror inte på att Microsoft gjort en jätteresa upp. Tvärtom backar även Microsoft i den allmänna techlashen som råder just nu. Men Microsoft är en techjätte som backat minst i det stora hela taget. Om man så vill: Microsoft är det minst spännande företaget i topplistan. Eller rättare sagt, det bolag som haussats minst och som lite glömts bort när övriga har skjutit i höjden.

För Apple handlar det förstås om oro kring iPhone-försäljningen och överlag det som just nu tynger techbolagen (och börsen i stort) en allmän oro att vi är på väg att spinna ut ur högkonjunkturen och trilla in i en fas av tuffare ekonomiskt klimat.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-11-26/microsoft-pulling-even-with-apple-in-ranks-of-biggest-companies

Tencent och Line börjar samarbeta kring betallösningar

Okej, det här är rätt jättestort. Tencents WeChat är som säkert många vet Kinas dominerande (sociala) app. Line är Japans motsvarighet. Och nu börjar de två samarbeta.

Japanska handlare som använder Lines betalningslösningar kommer från och med början av nästa år kunna hantera betalningar som görs via just WeChat. Anledningen är förstås att enklare kunna kapitalisera på de kinesiska turistströmmarna.

Blir intressant att se vad det här samarbetet kan leda till – och om det kan bli ett sätt för båda företagen att tillsammans växa utanför sina egna länder (som i praktiken är där de har sina kunder).

Line är dessutom i full gång att starta en bank tillsammans med Mizuho Financial. Kort sagt kommer Line kunna erbjuda rätt fullständiga finansiella lösningar för sina användare från och med 2020. Med andra ord gör Line nu det som det spekuleras om då och då: ”tänk om Facebook skulle starta en bank” (okej, kanske inte lika ofta nu i dessa kristider för Facebook-förtroendet, men ni fattar).

Bankverksamheten är ett försök från Line att möta samma utmaning som i princip alla sociala plattformar just nu: tillväxten har planat ut (eller är till och med negativ). Satsning på de befintliga användarna snarare än hela tiden dra in nya.

Det här gäller förstås även på andra områden. Mobilförsäljningen råkar ut för samma sak, vilket gör att bland annat Apple ser sig om efter nya intäkter. Och i senaste kvartalsrapporterna kunde vi se att företag som Apple, Facebook, Twitter och Snapchat alla tjänar mer pengar än någonsin på sina befintliga kunder, vilket gör att intäkterna fortsätter öka trots att användartalen inte gör det (eller väldigt marginellt).

På sikt måste man förstås få till balans mellan användarjakt och maximering av intäkterna på befintliga användare. Men det är oavsett välkommet att det skett ett fokusskifte, även om det är framtvingat. Att sedan aktiemarknader och förståsigpåare fortfarande mest bara tittar på användartillväxt som mått på framgång (nu och framtida) är en annan historia.

https://www.channelnewsasia.com/news/business/japan-s-line-teams-up-with-mizuho–tencent–shares-leap-10973056

Swishandet ökade med 185 procent under Black Friday

Vi swishar som aldrig förr. Enligt Swish själva ökade Swish-betalningarna under Black Friday med 185 procent jämfört med 2017. En… rätt stor ökning.

Är förstås inte särskilt konstigt. Vi vill betala på ett sätt – vårt sätt. Vad det sättet är beror förstås på vem man frågar och det är det som blir utmaningen för alla som vill ta betalt. Det är upp till kunden att bestämma vilket sätt som är bäst. Då handlar det om att hitta balansen mellan ”alla” och det antal som bäst matchar önskemålet hos majoriteten av användarna. Samtidigt som det förstås också finns ekonomi i valet av betallösning – avgiftsmässigt.

Swish on LinkedIn: Swish beats Black Friday record! More Black Friday online purchases than…

Swish beats Black Friday record! More Black Friday online purchases than ever before were paid with Swish. A whopping 185% more Swish payments were made this…

Softbanks mobildel börsnoteras med jättevärdering 19 december

I somras kom information om att japanska internetjätten Softbank är på väg att börsnotera sin mobildel och nu bekräftas att så kommer ske – och när. 19 december kliver det nya företaget in på börsen.

Det har spekulerats i att noteringen skulle kunna hamna i nivåer runt 30 miljarder dollar, vilket skulle ha gjort den till den största börsintroduktionen någonsin. Nu har Softbank satt det premliminära aktiepriset till 13,22 dollar, vilket gör att summan landar lägre: runt 21 miljarder. Kan dock bli högre.

Oavsett är det en jätteintroduktion. Som jämförelse har bara fyra börsnoteringar någonsin varit större än 20 miljarder dollar (några fler om man tar hänsyn till inflationen). Tre av dem kinesiska och värst av dem alla är Alibaba med sina 25 miljarder dollar. Nu ser det alltså ut som att det enda västföretaget kommer att knuffas ut från topp-fyra-listan.

SoftBank sets indicative share price of 1,500 yen for next month’s IPO | TechCrunch

In a regulatory filing today, SoftBank Group said it has set an indicative price of 1,500 yen ($13.22) per share for the initial public offering of its

 

Övrigt

Pricerunner och 12 andra prisjämförelsesajter anklagar Google för att rigga systemet

Oooooch där går Pricerunner ihop med 12 andra jämförelsesajter i ett öppet brev till EU. Handlar åter om Googles shoppingannonser, funktionen som ledde till en jättebot för Google.

Som en del i att få snurr på att få andra än bara Google själva att använda funktionen så ska Google ha gått ut med rätt aggressiva rabatter. Nu verkar det typ ha gett resultat. Enligt brevet fylls shoppingannonserna av fejkade prisjämförelsesajter som gör det möjligt för Google att inte vara ensamma och, kan man anta. ändå ranka bra prismässigt.

Google nekar förstås. Visar det sig att det stämmer och att Google har hittat ett nytt sätt att rigga systemet är det förstås väldigt illa.

Nicklas Storåkers leder ny samlad attack mot Googles fulspel

”De manipulerar marknaden”.

Amazon lanserar Outposts – on premise-version av molntjänsten AWS

Ha. Briljant. Amazon fortsätter att kliva in i den fysiska världen. Fast den här gången handlar det inte om detaljhandel utan AWS, Amazons molntjänstverksamhet (a.k.a. företagets sedelpress).

Senaste AWS-draget är Outposts. En on premise-version av AWS. Alltså ett eget AWS-serverpaket med hårdvara, rackar och annat serverhallssexigt.

The more things change, the more they stay the same.

In blockbuster cloud move, Amazon jumps into the data center with both feet – SiliconANGLE

In blockbuster cloud move, Amazon jumps into the data center with both feet – SiliconANGLE

Lime har använt samma smutskastning-PR-byrå som Facebook

En av dagens icke-nyheter måste vara uppgifterna att Facebook planerade att sälja användardata till företag 2012-2014 innan man skrotade den idén – trots att Zuckerberg sagt att man aldrig övervägt det. Som Facebook var då är jag inte alls förvånad. Move fast and break things var då i full swing. Sen dess har det… hänt saker.

Här en skön relaterad grej. För ett par veckor sedan avslöjade New York Times att Facebook anlitat PR-firman Retrievers för att smutskasta Facebook-kritiker. Facebook kröp efter ett tag till korset och sa att det var så – men att högsta ledningen inte kände till något.

Nu har Google-backade Lime råkat ut för samma sak. Och inte heller Lime kände till att Definers skulle dra igång smutskastningskampanjer mot konkurrenten Bird.

Känns som Definers har lite kommunikationsproblem med sina kunder. För det kan ju inte bero på något annat…

Lime claims it didn’t know controversial PR firm Definers would sling mud at rivals | TechCrunch

Scooter startup Lime has confirmed it hired Definers but claimed it didn’t know the controversial PR firm would try to smear its rivals. The company was

https://fossbytes.com/facebook-considered-selling-user-data-as-per-internal-documents/

Lyssna på musik via huden

Det här är ju inte alls bisarrt häftigt. Teknik för att uppleva musik genom huden.

M:NI är tänkt att göra det möjligt att ”lyssna” på musik för döva. En mer finkalibrig version av att känna basgången möblera om organen. Typ ett sätt att uppleva alla register, fast via huden.

”People at the Vegas concert (both deaf and hearing) reported feeling like their bodies became the instrument and the music was being played through them.”

Waaaaaaay cool.

New wearable tech lets users listen to live music through their skin

It’s inspired by deaf fans of live concerts to help them ”feel” the music.