Kategorier
Allmänt digitalt Ekonomi och finans Mobilt Spaningar

Digitala spaningar vecka 49 2021 – del 3

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Mobilt

De mest nedladdade iOS-apparna i Sverige 2021

I veckan så presenterade Apple vilka iOS-appar vi laddade ned mest under året och delade även ut priser till appar inom olika kategorier (där två svenska spel prisades: Toca Bocas Toca Life World och Pixelbites Space Marshals 3).

Inte oväntat var det som vanligt TikTok, Facebook/Meta och Google som dominerade topp tio, men Zoom och Amazon som lite mer ovanliga gäster i sammanhanget. Åtminstone i USA. Däremot har det inte alls blivit alls lika mycket uppmärksamhet kring hur det såg ut här hemma i Sverige. En lista som skilde sig rätt mycket från den amerikanska. De tio mest nedladdade gratisapparna i svenska Appstore 2021 var:

  1. Microsoft Teams
  2. BankID
  3. Swish
  4. Instagram
  5. Kivra
  6. Youtube
  7. WhatsApp
  8. Google Maps
  9. Snapchat
  10. TikTok

Här hittar vi exempelvis inte alls vare sig Facebook eller Messenger. Tvärtom så låg såväl Snapchat som TikTok före. Men med det sagt så är ”nedladdning” förstås inte alls samma sak som ”användning”. Att inte lika många längre laddar ned exempelvis Facebook och Messenger beror på att ungefär alla som är intresserade sedan länge redan har apparna i sina mobiler.

I övrigt kan vi se att 2020 fortfarande ligger och spökar, med Teams på en förstaplats. Vi kan också se hur BankID och Swish numer verkligen är måste-appar för svenskarna. Den för mig mest oväntade appen i sammanhanget är Kivra. Och visst, allt fler väljer Kivra för att få myndighetspost och andra utskick som tidigare kom på papper, plus kvitton. Men den enskilt största anledningen till Kivras strålande 2021 stavas garanterat ”vaccinationspass”.

Bara för sakens skull, här är den topplistan över de mest nedladdade gratisapparna för iOS i USA 2021. En lista som inte alls innehåller lika hög andel nyttoappar, vilket säger en hel del om skillnaden i digitalisering mellan de båda länderna.

  1. TikTok
  2. Youtube
  3. Instagram
  4. Snapchat
  5. Facebook
  6. Messenger
  7. Google Maps
  8. Gmail
  9. Zoom
  10. Amazon Shopping

Här är de mest nedladdade apparna i svenska App Store 2021

Under Apples App Awards 2021 presenterades årets vinnare samt vilka appar vi laddat ned mest i Sverige det gångna året. Här är hela listan.

Seger för Apple mot Epic Games – Apple behöver inte införa nya Appstore-regler i väntan på rättegång

Ännu en seger för Apple i rättegången/cirkusen mot Fortnite-utvecklaren Epic Games. Apple behöver inte göra några ändringar i sitt Appstore-regelverk i väntan på rättegång.

Previously on Apple vs. Epic Games: Epic stämde Apple för monopolistfasoner som inte tillåter andra appbutiker för iOS än Appstore och inte tillåter andra betalsätt än Apples eget. I rättegången som följde så vann Apple på de flesta punkter, framförallt så underkände domaren i målet Epics argument att Apple var en monopolist som sabbade konkurrensen.

Apple utropade sig därför till vinnare. Och överklagade sedan domen. Efter att Epic redan hade gjort det.

Där är vi just nu. Plus en rätt viktig detalj. Idag, 9 december, så var Apple tvungen att åtgärda den punkt som blev Epics framgång i domen: att var tvungna att tillåta apputvecklare att ha länkar till externa betallösningar. Länkar i själva apparna, alltså, något som har varit en stor no-no ända sedan Appstore slog upp portarna. Det fick Apple att begära ett snabbdomslut som skulle innebära att Apple inte behövde göra den här ändringen i sitt regelverk förrän dess att ”alla juridiska vägar var uttömda”. Vilket i just det här målet lär innebära USA:s högsta domstol. Vilket i sin tur kan innebära… flera år innan det är dags för det.

Och det är precis det här som Apple nu har fått gehör för. En domstol har nu beslutat att Apple inte behöver göra några ändringar förrän målet har nått vägs ände.

Så alla apputvecklare som satt upp en extern betalningslösning, fixat en länk i sin app och sitter och väntar med fingret på uppladdningsavtryckaren kan alltså lägga tillbaka sina uppdateringar i byrålådan igen. Åtminstone ett tag till.

Apple won’t have to make the App Store changes ordered in Epic ruling while case is appealed | TechCrunch

Apple will not have to implement changes to its in-app purchase system and App Store guidelines as ordered by the judge’s ruling in its court battle with

Facebook och Snapchat fortsätter spåra iOS-användare som sagt nej till spårning

Ett nej är alltid ett nej. Bara att fråga Facebook och Snapchat. Nej, vi har inte slutat spåra iOS-användare som har sagt nej till att bli spårade.

Enligt uppgifter från Financial Times så har de båda företagen (ja, vi kan väl anta att det handlar om Meta och därmed att samma sak alltså även gäller för Instagram) helt enkelt ägnat sig åt lite kreativ bokföring. Eller gett sig själva lite svängrum i tolkningen av Apples riktlinjer att appar ”inte får samla in data från enheter i syfte att unikt identifiera enheterna”. Apple tillåter att appar samlar in aggregerad information om användare och den möjligheten utnyttjar alltså Facebook och Snapchat till att visa anpassade annonser på gruppnivå.

Så det handlar alltså om att utnyttja en öppning som Apple erbjuder. Fast kanske inte riktigt på det sätt som Apple hade tänkt sig.

Det är med andra ord ungefär som det brukar vara. Annonsörer som hittar luckor i tekniska lösningar som de utnyttjar på sätt som går stick i stäv med vad en plattform eller en lagstiftning har tänkt sig. Vilket i sin tur leder till ännu hårdare begränsningar – i tekniken eller via lagboken. Företagen som vill kränga grejer baserat på användardata har helt enkelt för svårt att hålla fingrarna borta från syltburken.

Det är ju liksom inte för att EU tycker att det är kul att större delen av vår vakna tid numer ägnas åt att trycka oss förbi samtyckesrutor som vi har GDPR.

Vi kan nog tänka oss att Apple inte kommer att bli helt glada över det här. Inte minst som att Snap har sagt till sina investerare att de kommer att dela data med annonsörer, oavsett om användarna har sagt ja eller nej till att bli spårade.

Min gissning är att det inte är bolagen som slöar tid på att hålla fast vid obsoleta affärsmodeller istället för att förlika sig med verkligheten som kommer att bli vinnarna i nästa fas av digitalannonseringen. Problemet med konstgjord andning är att den är just konstgjord och inte en långsiktig lösning.

Report: iOS Users Who Opt-Out of App Tracking Continue to Be Tracked by Facebook and Snapchat

”Loose” interpretations of Apple’s privacy policies allow apps such as Facebook and Snapchat to continue tracking users for targeted…

De mest nedladdade sociala apparna 2012-2021

Vilka sociala appar har vi globalt laddat ner mest senaste årtiondet? Appanalysföretaget App Annie har svaret.

Vi kan väl konstatera att listan i stort har varit rätt… konsekvent. Och vi kan väl också konstatera att det, förstås, rätt mycket har handlat om… Facebook.

Visst, finns brasklappar här. Av någon anledning har App Annie klumpat ihop ”social” och ”entertainment”, vilket gör att vi exempelvis också ser Netflix i listan. Youtube behöver förstås inte laddas ner i de flesta Android-mobiler, vilket förklarar varför Youtube ligger så långt ner i listan (och omvänt så syns ju inte Apples appar alls av motsvarande iOS-anledning).

Sist men inte minst så tittar App Annie bara på nedladdningar från Appstore och Google Play och eftersom Google är blockat i Kina så sker alla Android-nedladdningar via andra appbutiker där. En stor anledning till att WeChat, Kinas största sociala plattform, knappt syns. Av samma anledning så borde TikTok nog egentligen ligga högre upp 2018 och 2019.

Men det är oavsett ändå intressant att följa de två stora generationsskiften som redan har hunnit ske på det sociala området. Där Snapchat och TikTok redan har hunnit tilltala två (till största del) olika generationer. Att just Snapchat har fått sig ett litet uppsving under förra året lär rätt mycket ha berott att Snap har fått fart på Android-installationerna som i sin tur sammanfaller med att Snapchat växer på tillväxtmarknader.

Sedan är det dessutom intressanta att se hur appar skapar nya appar. Uppstickaren CapCut är ett videoredigeringsverktyg för… TikTok.

Sen ska vi sist men inte minst som vanligt i de här sammanhangen också säga att nedladdningar förstås inte är samma sak som användning. Facebook har funnits i många mobiler sedan 2012 och då finns det för det mesta ingen anledning att ladda ner den.

Med det sagt så är the grand old sociala mediet Facebook (appen alltså, som fortfarande heter Facebook) som synes väldigt mycket fortfarande med i nedladdningsmatchen. Något som till stor del handlar om nya användare i tillväxtmarknader, men att Facebook fortfarande ligger högt i länder som USA beror sannolikt till stor del på att man byter operativ. Rätt mycket från Android till iOS just där.

Rysslands konkurrensmyndighet slår ner på Apples Appstore-upplägg

Apples Appstore-upplägg är under allt större myndighetspress. Efter att Sydkorea för ett par månader sedan klubbade en lag som tvingar appbutiksägare (läs: Apple och Google) att tillåta tredjepartsbetallösningar så är det nu Rysslands tur att börja steppa upp trycket på Apple att ändra sina regler.

I det ryska fallet handlar det däremot inte om att gå lika långt. Dels är det (än så länge) ingen lag och dels är det (än så länge) inte ett krav på att tillåta tredjepartsbetallösningar inuti appar. Vad det istället handlar om är krav på att Apple skrotar regeln att appar som erbjuder köp eller prenumerationer inte tillåts informera om externa sätt att betala.

Tidigare i år så ändrade Apple reglerna kring just det här, efter en förlikning i samband med en stämning från amerikanska iOS-utvecklare. Utvecklare får nu informera om att de kan betala för appköp utanför Appstore – men inte i själva appen. Mejl eller andra liknande kommunikationsvägar är det som gäller. Inte tillräckligt bra anser nu ryska myndigheten.

Apple kör just nu lite parallellslalom där företaget å enda sidan tvärvägrar att gå med på alla ändringar av sitt appbutiksupplägg och å andra sidan limboböjer sig allt mer bakåt och går med på allt mer långtgående förändringar för att slippa att helt tappa greppet om de lukrativa appintäkterna. Vi kan nog anta att Apple redan har fler eftergifter redo att dras fram ur rockärmen. Men frågan är just nu snarast hur mycket som Apple (och Google för den delen) kommer att behöva ändra hur verksamheten bedrivs idag.

Apple is fighting Russian regulator’s demands on alternative app payments

Apple is challenging a ruling made by Russia’s Federal Antimonopoly Service (FAS) which requires it to allow developers to tell customers about alternative payment methods. Apple wants a judicial review of the ruling.

Huaweis operativsystem HarmonyOS lanseras i Europa nästa år

Huawei är förmodligen det företag som har drabbats enskilt hårdast av USA sanktioner mot kinesiska bolag. Så pass att de nu har ännu svårare än de flesta andra att fåt tag i komponenter – plus förstås att de inte längre får använda Google-Android i sina mobiler. Komplett med Googles tjänster och appar – inklusive Google Play. Alltså appen som i praktiken är ett måste för att kunna installera appar i en Android-mobil som inte bor i Kina.

I Kina är det här ett väldigt litet problem, eftersom Google är blockat i landet. Kineserna använder helt enkelt andra, inhemska tjänster. Men i resten av världen är det här… en utmaning. En utmaning som Huawei har löst genom att tråckla ihop ett eget paket av Google-ersättningstjänster. Och ett helt eget operativ för sina mobiler: HarmonyOS.

Nästa år är det dags för HarmonyOS att landa på europeisk marknad. Och enligt Derek Yu, chef för Huaweis konsumentverksamheter i bland annat Europa så finns det en rejäl fördel med HarmonyOS jämfört med Android. ”När användare byter från Android till HarmonyOS så blir de 10 % nöjdare”.

Jag… vet inte riktigt om det är det vassaste införsäljningsargumentet någonsin.

https://bit.ly/3pMQqCI

 

Ekonomi och finans

WhatsApp börjar testa integration med Metas kryptoplånbok Novi

Facebooks kryptoambitioner må ha krympt för varje dag som har gått sedan företagets valuta Libra presenterades för ett par år sedan och är numer nere på rätt mycket att det bidde en tumme (blev förmodligen inte bättre av att företagets mångåriga kryptoboss David Marcus slutade förra veckan). Men tumme betyder inte död. När Facebook nu har blivit Meta så fortsätter de sitt testande av den digitala kryptoplånboken Novi. Den här gången i USA.

En ”liten” andel amerikanska WhatsApp-användare kan nu skicka kryptopengar till varandra inuti chattar, på samma sätt som WhatsApp på sina håll kan användas för att skicka vanliga pengar. Men det handlar inte om att man kan skicka Bitcoin vilt omkring sig. Transaktionerna sker som USDP som är den enda valuta som just nu går att använda. Med tanke på att 1 UDSP motsvarar 1 vanliga US-dollar så är det alltså i praktiken nära nog en digital dollar, utan den amerikanska centralbankens goda minne (eller åtminstone utan att de är överförälskade i idéen).

När Libra först presenterades så skrev jag om att det snarast var den tillhörande digitala plånboken Calibra som skulle bli viktigast för Facebook. När Libra nu har blivit Diem och Calibra har blivit Novi så visade det sig stämma rätt väl. Att det Meta framförallt satsar på är att erbjuda en transaktionslösning som på sikt kan bli en värdefull avgiftskassako. Ett upplägg där vi numer också hittar Facebook Pay och WhatsApp Pay (både för transaktioner av vanliga pengar och inte krypto).

Så det är alltså ett väldigt litet ytterligare steg som Meta nu tar. Men ett viktigt sådant oavsett. Kryptovalutor kommer allt närmare sitt verkliga mainstreamgenombrott, men för att knuffas över tröskeln så behövs dels att centralbanker och lagstiftningar kommer ikapp och dels att riktigt stora företag bygger in det som självklar del av sina tjänster så att det inte krävs meckiga extrakonton för att hantera dem. Företag som Apple, Google och just Meta.

WhatsApp Launches Instant Cryptocurrency Payments in the US

WhatsApp has launched a cryptocurrency payment feature for a small number of users in the United States, thanks to Novi integration, a digital wallet…

Indiska Byju köper österrikiska GeoGebra

Ny rätt stor affär inom edtech-området: indiska Byju köper österrikiska mattetjänsten GeoGebra för 100 miljoner.

Och, ja, det var ungefär det jag hade kunnat säga om det här. Men det finns en detalj som gör den här nyheten värd att lyfta. Bolaget som är köpare i den här affären, och som gör det för att steppa upp sina globala satsningar, är alltså från Indien.

De senaste åren har vi rätt mycket vant oss vid att kinesiska bolag har shoppat loss med utländska företag. Företag från USA och EU inte minst. Det har ökat i takt med att 2010-talets viktigaste tillväxtland har fått upp sitt techtempo allt mer och landets techjättar har slagit i tillväxttaket allt mer. Det gör att vi har blivit vana vid rätt många kinesiska företagsnamn.

2020-talet kommer till stora delar tillhöra Indien om vi pratar tillväxt. Det Kina alltså var för 2010-talet. Och det i sin tur gör att affärer som den mellan Byju och GeoGebra kommer att bli allt mer vardagsmat. Att indiska företag alltså köper allt fler utländska startups. Och till en allt högre prislapp.

Indian edtech giant Byju’s acquires Austria’s GeoGebra in a $100 million deal | TechCrunch

Byju’s has acquired the Austria-headquartered startup GeoGebra, the latest in a series of purchases by the Indian edtech giant this year as it scales its

Apple nära att bli världens första trebiljonerdollarföretag

I samband med senaste kvartalsrapporten för ett par månader sedan tappade Apple platsen som världens högst värderade börsbolag till Microsoft. Försäljningen var inte vad marknaden hade hoppats på. 

Sedan dess har de dåliga nyheterna staplats lite på hög: den globala komponentbristen har till sist kommit ikapp även Apple och ännu värre: uppgifter om svagare iPhone-efterfrågan. Men trots det gick Apple åter om Microsoft i börsligan och har senaste veckorna dragit ifrån. Rejält. 

Så pass att Apple nu ”bara” är sisådär 50-60 miljarder dollar från att bli världens första trebiljonerdollarföretag. 

Det är en trea följd av tolv nollor det. Eller sisådär fem-sex gånger Sveriges samlade BNP förra året. Eller för den delen mer än BNP i alla länder i världen 2020 utom USA, Kina, Japan och Tyskland. 

Inte alls galet på precis alla sätt.

 

Övrigt

Apple skrev avtal med Kina 2016 värt 275 miljarder dollar för för att drabbas av lite mindre hård reglering

Hur mycket är det värt att få sälja produkter i Kina? 275 miljarder dollar. Åtminstone om man frågar Apple och VD:n Tim Cook.

The Information har kommit över ett fram tills nu hemligt avtal som företaget undertecknade 2016. Ett avtal som innebar att Apple skulle hjälpa kinesiska företag att bygga upp ”världens mest avancerade tillverkningstekniker” och gå med på att investera ”många fler miljarder dollar” i landet. Vad fick Apple ut av avtalet? Kina gick med på att se mer mellan fingrarna i regleringen av Apples verksamhet i landet.

Så om man vill så köpte sig Apple alltså lite verksamhetsro i Kina.

Dessutom gick Apple med på att fippla lite med storleken i Apple Maps på några omdebatterade öar utanför Kinas kust för att få godkännande att få sälja Apple Watch.

Så en rätt vanlig quid pro quo i företagsvärlden vad gäller relationen med städer, delstater och länder. Fast i det här fallet med Apples arm lite extra hårt uppvriden bakom ryggen.

När Microsoft tidigare i höstas kastade in handduken för LinkedIn i Kina så innebär det att Apple snudd på är det enda utländska, stora företag som bedriver verksamhet fullt ut i landet. Men det är en närvaro som mer än en gång har kritiserats eftersom det har inneburit att Apple har tvingats gå med på rätt stora eftergifter vad gäller exempelvis användardata. Nu har vi fått en siffra på hur långt Apple är beredda att gå rent pengamässigt. Frågan är förstås hur långt de är beredda att gå vad gäller just användarnas säkerhet.

Vi kan hoppas att det finns en smärtgräns. Frågan är bara vad som händer då.

Apple CEO Tim Cook reportedly signed a secret $275 billion deal with China in 2016 to skirt challenges with government regulators

Apple agreed to help Chinese companies build ”the most advanced manufacturing technologies” and to invest billions more in China, per The Information.

Spårningsappen Life360 – som nyligen köpte Tile – påkomna med att sälja användares platsdata

Ännu ett företag i datablåsväder: Life360. En tjänst och en app som framförallt riktar in sig på att låta föräldrar hålla koll på sina barn via mobilen – något som gett Life360 sisådär 33 miljoner kunder runtom i världen. Främst i USA. Nu har det framkommit uppgifter från anställda på företaget om att Life360 har sålt familjers och barns platsdata till dataförmedlare som i sin tur har sålt vidare datan till ”i princip vem som helst som vill köpa den”.

Nu pratar vi alltså inte om ett Facebook-stort företag här. Jag har heller ingen aning om hur stora Life360 eventuellt är här hemma. Men 33 miljoner är ju fler än inga, framförallt när det alltså kan ha involverat barns data. Men det som framförallt gör informationen prekär är att Life360 nyligen köpte ett annat spårningsföretag: Tile. Alltså företag som säljer spårningsbrickor som man kan fästa på prylar för att ha koll på dem via exempelvis mobilen (den tjänst som Apple mer eller mindre kopierade till sina AirTags).

Läget blir inte direkt när VD:n för Life360 krishanterar i ett svar till The Markup som var först med nyheten:

”We have no means to confirm or deny the accuracy” of whether Life360 is among the largest sources of data for the industry, Life360 founder and CEO Chris Hulls said in an emailed response to questions from The Markup. ”We see data as an important part of our business model that allows us to keep the core Life360 services free for the majority of our users, including features that have improved driver safety and saved numerous lives.”

Så… det VD:n alltså säger är alltså att: ”Japp. Vi säljer data. Vi har absolut ingen aning om vad företagen som vi säljer till i sin tur sedan gör. Och bryr oss inte. Titta! Vinst!” 

Och Tile då? Life360 ska enligt VD:n inte ha några planer på att sälja data från Tile-prylar. Med tanke på att det är en produkt som folk faktiskt betalar för så kan han väl inte säga annat. Men hej. Det finns betalabonnemang även hos Life360. Känns väl lite sådär vattentätt att företaget kommer att kunna hålla sig från att kränga även Tile-data.

Och så största frågan: hur pass intresserade blir ansvariga myndigheter över den här nyheten i dessa integritetstider? Min gissning? Rätt så intresserade.

The Popular Family Safety App Life360 Is Selling Precise Location Data on Its Tens of Millions of Users – The Markup

The app is a major source of raw location data for a multibillion-dollar industry that buys, packages, and sells people’s movements

Google gör det möjligt att starta röst- och videoosamtal från Gmail-appen

ÄNTLIGEN! Säger ingen. Nu har Google lagt till stöd för att starta röst- och videosamtal direkt från Gmail-appen. För det är ju det man använder Gmail till.

Att Google har gjort Gmail till stora hubben i sitt Workplace blir allt mer uppenbart, men det innebär också att tjänsten börjar kloggas ned med allt mer funktionalitet som de flesta garanterat inte använder.

Kommer ni ihåg när Gmail var en e-posttjänst? Good times.

Gmail Now Lets You Make Instant Calls on Mobile Devices Using Google Chat

Google Chat in Gmail will now let you make 1:1 audio and video calls. The new experience that was first announced in September is rolling out for mobile users on Android and iOS platforms.

Trådlösa hörlurar? Sååååå boomer

Hur visar man 2021 att man tillhör de riktigt coola kidsen, bokstavligen talat? Man slutar använda boomerprylar som… trådlösa hörlurar. Sladd FTW!

Det är med andra ord en generation som inte har upplevt ett liv med smärtsamt många sladdar och vill testa något kul…

Skämt åsido är det inte alls en särskilt oväntad utveckling (eller, jo, om du frågar mig – men inte rent fenomenmässigt). Alla generationer har alltid gjort precis tvärt emot sina föräldrar på olika områden. Valet av hörlurar är ett rätt tydligt sätt att markera det här.

Men inte bara det. Jag har även läst hur gamla hederliga Nokia-flip-mobiler också börjar bli inne i samma målgrupp. Gärna med en hysterisk massa färger. Alltså själva antitesen till föräldrarnas stilrena iPhones.

Visst. Nu betyder inte det här att det är kört för alla som jobbar med trådlös teknik. Det betyder inte heller att dagens kids kommer att helt dumpa sina smartphones för mobiler som går att använda till att ringa, skicka sms, ta korniga bilder och spela Snake.

Men det är oavsett ännu några kul på exempel på hur trender går i cykler. Även på teknikfronten. Som statement, om inte annat.

https://www.wsj.com/articles/are-airpods-out-why-cool-kids-are-wearing-wired-headphones-11636753407

Kategorier
AI - Artificiell intelligens Allmänt digitalt Bekvämlighetsekonomin Digitalisering IoT - internet of things Mobilt Spaningar

Digitala spaningar vecka 37 2020 – del 3

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

IoT – internet of things

Amazon lanserar Alexa för fastighetsägare

En ny och rätt given tjänst från Amazon: Alexa for residental. En tjänst tänkt lite som central IT-avdelningshantering av datorer och mobiler, fast för smarta prylar i lägenheter och kontor. Och det mest intressanta är att de boende eller kontorspersonalen inte ska behöva egna Amazon-konton. Det följer så att säga med lokalen.

Det är kort sagt ännu ett steg mot Amazons mål att dominera våra smarta och uppkopplade hem. Hem och kontor där Alexa bokstavligen talat sitter i väggarna. Dessutom ska fastighetsägare kunna skapa sina egna Alexa-kommandon – som för att lämna in serviceanmälan eller på annat sätt komma i kontakt med fastighetsskötare.

De som har ett eget Alexa-konto kan koppla ihop de två och ja, det ska vara rätt vattentäta skott. Röstinspelningarna ska raderas varje dag och inte finnas tillgängliga för fastighetsägaren. Men oavsett så lär det bli rätt mycket diskussioner även här. Alla är kanske inte jättesugna på att ens hyresvärd lyssnar på allt som sker i lägenheten, typ.

Men det är förstås inte omöjligt, kanske till och med troligt, att det här är funktionalitet som kan komma att ingå i våra hyror och avgifter framöver. Plustjänster kopplade till röstassistenter.

https://techcrunch.com/2020/09/03/amazon-launches-an-alexa-service-for-property-managers/

Apple, Amazon, Google och Zigbee Alliance säger att en standard för smarta hemmaprylar är redo att släppas 2021

Uppdatering kring ett av de mest intressanta samarbetsinitiativen just nu: Amazon, Google, Apple och Zigbee Alliance, eller Project Connected Home over IP som arbetsgruppen kallar sig, förväntar sig kunna rulla ut en open source-standard för smarta och uppkopplade hemmaprylar.

Totalt pratar vi om att 145 organisationer har anslutit sig till initiativet (även tunga hemmanamn som Samsung och Ikea). Det innebär alltså att en standard har riktigt goda förutsättningar att flyga. Och det i sin tur gör alltså att vi kan börja få ett gemensamt språk för hur smarta prylar ska kommunicera med internet och med varandra.

Milt sagt ett potentiellt stort steg mot en backenagnostisk uppkopplingsframtid. Med ännu större möjligheter för oss som konsumenter att välja de gränssnitt vi föredrar.

Apple, Amazon, Google, and Zigbee Alliance Standard for Smart Home Technology on Track for 2021 Release

Last year, Apple, Amazon, Google, and the Zigbee Alliance, which includes Ikea, Samsung, and Philips, announced a new working group known as…

Kommer Apple presentera en budget-Watch 2020?

Det är alltid kul med spekulationer inför Apples produktpresentationer. Som vad vi överhuvudtaget kommer få se på tisdag. Det som borde vara ett självskriven september-event – presentation av nästa generation iPhones – kanske inte alls kommer handla om iPhone. Istället kanske vi ”bara” får se andra Apple-nyheter (och i så fall kommer iPhonen presenteras först i oktober). Som ny iPad, Apples förmodade Tile-konkurrent och Apple Watch. Och kring den sistnämnda kommer nu uppgifter om att vi kan få en budget-Watch från Apple i år.

Ska man tro Apple-läckaren Jon Prosser så handlar det om en Watch SE. En enklare Watch, kanske likt SE byggd med gamla komponenter på utsidan (som Watch 4-design) men med 2020-uppdaterade prylar på insidan.

Och visst skulle en sån kunna heta Apple Watch SE. Men jag misstänker att Apple i så fall kommer anpassa sin klocka efter namngivningen för i princip alla andra produktfamiljer. Med andra ord att SE-modellen heter Apple Watch och att premiummodellen döps till Apple Watch Pro. I så fall misstänker jag att Apple Watch också kommer tappa siffran. Ingen Apple Watch 6 alltså, utan bara just Apple Watch.

Den största frågan är ju egentligen hur länge iPhonen kommer fortsätta heta något med en siffra.

Rumor: Apple Watch SE without ECG to launch with a more affordable price – RPRNA

Apple will launch its new Watch Series 6 and iPad Air in the upcoming Apple event on September 15. Along with Watch Series 6, the company could also launch a more affordable Apple Watch. Leaker Jon Prosser hints some of the specifications of this new budget Apple Watch via his recent tweet.

 

AI – artificiell intelligens

Facebook går med i Amazons Voice Interoperability Initiative

Häromdagen kom en uppdatering kring ett av de mest intressanta digitalinitiativen just nu: en standard för smarta hemmaprylar. Nu kommer en uppdatering av ett annat väldigt spännande projekt: Amazons Voice Interoperability Initiative. Ett initiativ som nu fått Facebook som medlem.

Om man så vill är det en digitalassistentparallell till smartprylsstandarden. Eller egentligen en kompanjon. Ett syfte med satsningen är att låta användare välja den digital assistent de föredrar. Man ska alltså inte behöva hamna i situationer där man tvingas välja mellan prylen och assistenten: de prylar du köper ska kunna stödja alla.

77 företag har så här långt gått med. Namn som Baidu, Tencent, Audi, BMW, AMD, Microsoft och Spotify. Både hårdvarutillverkare och tjänsteföretag alltså. Däremot kan vi konstatera att två namn lyser med sin frånvaro: Apple och Google.

Att Apple är sena till festen är inte särskilt ovanligt. Precis som när de släpper produkter så väntar Apple till dess att andra visat att en produkt eller en teknik funkar. Apple brukar vänta med att ansluta sig till den här typen av standardsamarbeten. Men lite mer oväntat att Google inte är med, Amazon-konkurrensen till trots. Jag tror oavsett att vi kommer att få en global standard även på det här området.

https://venturebeat.com/2020/09/09/facebook-and-dolby-join-amazons-voice-interoperability-initiative/

En AI skriver debattartikel i The Guardian

Tidigare i år lanserade AI-forskningsinstitutet OpenAI senaste iterationen av företagets språkskapare: GPT-3. En som direkt visade upp riktigt imponerande resultat. Här är ännu ett. En maskinskriven debetattartikel om att vi människor inte behöver oroa oss för robotrevolutionen. Ja, eller om man ska vara lite krass så säger GPT-3 i princip att den kommer hålla sig i bakgrunden medan vi människor fortsätter ta kål på oss själva. Så. Ni vet. Skynet.

Skämt åsido. Det är ett imponerande stycke text som hade kunnat vara skrivet av en människa. Visst. The Guardian erkänner att de har redigerat de olika texter som GPT-3 ska ha spottat ur sig och klippt ihop de bästa delarna till en enda text (men som de själva säger: rätt normal redigering av debattartiklar).

Och visst har GPT-3 fått hjälp på vägen. GPT-3 bygger fortfarande till stor del på att den matas med en inledning, både vad gäller innehåll och tonalitet. Och GPT-3 är fortfarande väldigt bra på en enda sak. Funkar inte att be den göra annat.

Och det gör att jag reagerar på samma sätt här som vid ungefär alla andra exempel på sjukt vassa AI-algoritmer: jag blir så sjukt imponerad av vad naturen har lyckats få till med våra kroppar. En hela massa bisarrt vassa algoritmer som parallellrullar hela tiden.

A robot wrote this entire article. Are you scared yet, human? | GPT-3

We asked GPT-3, OpenAI’s powerful new language generator, to write an essay for us from scratch. The assignment? To convince us robots come in peace

Lär dig skillnaden på ansiktsigenkänning och ansiktsidentifiering

What’s in a word. När människor som inte vet vad de pratar om pratar om de saker de inte har koll på så kan det lätt bli att saker förenklas och klumpas ihop. Som skillnaden på maskininlärning och AI. Om något är skrivet i Python så är det förmodligen maskininlärning, om något är skrivet i Powerpoint så är det förmodligen AI. </techhumor>

Här är ännu en närliggande distinktion som garanterat gett upphov till en och annan diskussion som farit iväg åt fel håll eftersom det började med felaktiga premisser: skillnaden mellan ”ansiktsingenkänning” och ”ansiktsidentifiering”. Artikeln går igenom vad skillnaderna består i.

När man ser de två begreppen bredvid varandra så är de hyfsat självförklarande och visst, inte så att det är milsvid skillnad (särskilt som de kan användas tillsammans), men jag ska försöka bli lite noggrannare att hålla koll på vad det är jag faktiskt pratar om.

Stop confusing facial recognition with facial authentication

So you’re interested in AI? Then join our online event, TNW2020, where you’ll hear how artificial intelligence is transforming industries and businesses. Amid the continuing pandemic news and protests against systemic racism in our society,

 

Bekvämlighetsekonomin

Scandic börjar med coworking-tjänster

Avdelningen: bättre sent än aldrig. Scandic har, likt alla hotellverksamheter, haft ett kämpigt 2020. Som ett sätt att försöka täcka upp bokningshålen så lanserar Scandic nu en egen coworkingtjänst i sex länder. Möjlighet att hyra kontorsplats per dag, timme eller vecka.

Likt Scandics profil i övrigt så satsar de låga priser på bastjänster snarare än à la carte-pusselpaket: runt 200 per dag, 800 per vecka eller 2000 per månad.

Att det här skulle börja hända är rätt väntat. Som alltid när en uppstickare har kommit in och skakat om en bransch så snubblar de etablerade jättarna yrvaket ur sängen och börjar erbjuda sina egna lösningar.

Men tittar på på just kontorsdelning så finns högvis med etablerade spelare som kan erbjuda basen. Allt från caféer till just hotell. Då slutar det oftast med det som händer inom inte minst detaljhandeln nu: lågprisspelare som fokuserar på basen i ena ringhörnan och premiumvarianter i den andra.

Däremot känns det som att Scandic är väldigt sena på bollen, som sagt. Med tanke på att de erbjuder just en bastjänst (just nu) så borde det här nästan ha kunnat rullas ut direkt när coronan slog till.

Förstås plus för att kaffemaskin ingår. Det är ju det enskilt viktigaste för arbete. Oavsett plats.

https://digital.di.se/artikel/scandic-hotels-lanserar-coworking-koncept

 

Mobilt

Apples nästa iPhone-event är 15 september (eller?)

Så har Apple gett oss datumet när det är dags att lyfta på ridån till nästa generation iPhones. iPhone 12 om inget namnoförutsett händer. Ryktas upp upp till fyra modeller samt ny Watch. Dessutom kanske det är dags för Airtags, Apples förmodade/sannolika/kanske Tile-konkurrent.

Frågan är som vanligt vad årets logtyp kan tänkas betyda. Ljusblått verkar vara årets färg och äpplet är kringelikrokigt. Nån gissning? (Ja, dessutom blir det intressant att se om Apple droppar någon hårdvara lite by the way kommande dagarna fram till själva huvudnumret. Inte omöjligt. Det är ju lite så Apple jobbar nuförtiden.)

Eeeeeeellller? Intressanta uppgifter som kom från Bloomberg som jag såg kort efter att jag la ut ovanstående. Apple flaggade redan i våras för att årets iPhone-modeller kommer att försenas några veckor på grund av coronakrisens uppmuckande med tillverknings- och leveranskedjan. Med andra ord: presentationen kommer som vanligt, men försäljningen börjar senare än vanligt därefter.

Men nu spekulerar Bloomberg att det kan bli så att vi inte får se några iPhones alls den 15 september. Att hela evenemanget kommer att tillägnas Apple Watch och iPad – plus eventuella andra hårdvarunyheter. Årets tagline ”Time flies” skulle tyda på att det faktiskt skulle stämma: i år är det 10 år sedan iPaden dök upp och 5 år sedan Apple Watch började säljas. Ett jubileum som inte uppmärksammades särskilt mycket i april när jubileerna egentligen var på grund av att världen satt hemma.

Så med andra ord. Kanske inga iPhones den 15 september utan först vid ett seperat evenemang i oktober. Att se den 15:e alltså.

Apple’s September 15 Event Said to Be Focused on iPad and Apple Watch, Not iPhones

Apple this morning announced an event that’s set to be held on September 15, and since Apple holds an iPhone-focused event every fall one might…

Samsung och LG kan sluta leverera mobilskärmar till Huawei

Problemen fortsätter för Huawei. Efter att företaget tappat tillgång till produkter och tjänster från företag som Google, Qualcomm och Broadcom påstår en rapport nu att även LG och Samsung kommer sluta leverera till Huawei. I det senare fallet handlar det om mobilskärmar. Ja, åtminstone ”premiumskärmar” om man ska tro rapporten, så det kanske inte handlar om ett totalt leveransstopp. Men det kan alltså i så fall oavsett potentiellt slå hårt mot Huaweis premiummodeller.

Visst finns det kinesiska tillverkare, men som artikeln konstaterar kan Huawei få samma problem som Apple har haft i omgångar: svårt att få fram tillräckligt många komponenter. Och av tillräckligt hög kvalitet.

Men bortsett från att det här kan ge Huawei mer huvudvärk så är det värt att notera att vi nu pratar om två sydkoreanska företag. Det börjar bli allt mer tydligt att det direkt eller indirekt handlar allt mer om att såväl länder som företag måste välja sida i handelskriget mellan USA och Kina.

Huawei is running out of display suppliers as Samsung and LG bail out, report says

A new report claims Samsung and LG will stop selling premium smartphone displays for Huawei.

Huaweis operativsystem HarmonyOS kommer till smartmobiler

Ett av de företag som så här långt har drabbats hårdast av USA:s sanktioner är förstås mobiltillverkaren Huawei. Tidigare idag skrev jag om att såväl LG som Samsung kan vara på gång att sluta leverera komponenter till Huawei och sedan tidigare har Google sagt upp Huaweis Google-licenser för Android. Saker som att få förinstallera Googles appar i sina mobiler och, värst av allt, att Huawei inte längre får tillgång till Google Play. Huawei är därför i full gång med att lite i halvpanik bygga upp ett eget mjukvaruekosystem. Idag kom uppgifter om att HarmonyOS kommer till smartmobiler.

HarmonyOS är Huaweis eget operativsystem – men var från början inte tänkt för smartphones. När tillgången till Google Play ströps så tvingades Huawei ändra på den saken. Idag bekräftar Huawei alltså att operativet kommer även till mobilsidan.

Visst. Att ge sig på att försöka släppa en konkurrent till Android för icke-Apple-mobiler är ett projekt med rätt mycket motvind. Men fortsätter USA skruva åt tumskruvarna på Kina och svartlista fler kinesiska mobiltillverkare så kan vinden snabbt slå om. Går USA för hårt fram här så kan det, åtminstone i teorin, leda till att USA undergräver Android till förmån för en kinesisk konkurrent.

Huawei’s HarmonyOS is coming to smartphones

Huawei’s HarmonyOS operating system will soon support smartphones. A developer SDK will be available later this year, and consumer business CEO Richard Yu says HarmonyOS phones may follow in 2021.

Google rullar ut verifierade företagssamtal i Indien

Så rullar Google ut sin funktion Verifierade samtal som presenterades för ett tag sedan. En funktion som gör att man kan se vad ett företag som ringer vill – innan man har svarat. Tanken är att Android-mobiler nu ska kunna visa upp den här informationen på mobilskärmen när företag ringer, plus företagsnamnet, logotypen och en verifieringssymbol som visar att Google garanterar att det är rätt företag som ringer.

Visst, det handlar om en Nix-grej – företag måste själva välja att använda den här funktionen och dessutom vara ärliga med sin uppringingsanledning. Men Google tänker sig att fördelarna ska överväga även för företag. Ja, förutom spamupprringare. Precis den typ av samtal som Google gärna hjälper till att stoppa.

Och varför gör de det? Av ungefär samma anledning som att de gör det möjligt att blocka vissa annonser. Företag ska tänka att det är bättre med färre, med mer kvalitativa, samtal. För Google handlar det dessutom om en annan ambition: att bli den blå bocken på internet (och telefoni). Vi har sett samma sak även i My business.

Med andra ord stället som företag vänder sig till för att skaffa sig en verifieringssymbol som ska visa att man är säker att göra affärer med.

https://techcrunch.com/2020/09/08/googles-new-verified-calls-feature-will-tell-you-why-a-business-is-calling-you/?1

 

Digitalisering

Norsk undersökning visar att elcyklister cyklar mer överlag

Ny norsk undersökning: människor som köper elcyklar cyklar mer. Ja, det kanske inte var någon jätteöverraskning. Lägger man kanske 30 000-40 000 på att köpa ett fordon primärt för sitt jobbpendlande så är det väl rätt sannolikt att man kommer att använda den. (Håll min öl säger alla dyra träningsredskap under sängar.)

Men elcykeln får sin ägare att cykla mer överlag. Inte bara fram och tillbaka till jobbet utan överlag så ersätter elcykeln andra transportsätt överlag. Man är mer benägen att cykla istället för att ta bilen även på fritiden. Visst, man kan tänka att de då också ersätter turer som annars hade skett med vanliga cyklar samt promenader – vilket alltså miljömässigt då blir sämre. Men jag skulle tro att det ändå blir en rätt rejäl nettovinst för miljön och klimatet trots det.

Tänk om vi nu bara kunde få framförallt storstäder rejält cykelanpassade. Ni vet. Bygga städer för människor snarare än för bilar. Coronakrisen har gett den här utvecklingen en hyfsat stor push. Nu gäller det bara att, även här, hålla i och hålla ut.

Norwegian ebike owners ride 4x as much after buying their bikes

A recent study has found that ebikes are not a novelty. People that buy an electric bike more than double their daily riding miles after purchase.

 

Övrigt

Kina föreslår global standard för datasäkerhet

Det var lite… oväntat. Ett förslag på en ”global standard för datasäkerhet”. I sig kanske inte så överraskande med en internationell standard på det här området. Det oväntade är att förslaget kommer från… Kina.

Med tanke på avsändaren är innehållet också rätt anmärkningsvärt. Förslaget ”uppmanar stater att motsätta sig sig massövervakning mot andra nationer” och ber företag att ”avstå från att installera bakdörrar i sina produkter och tjänster för olaglig datainsamling”. Jag har dålig koll på de exakta originalformuleringarna, men vi noterar att förslaget inte har något emot övervakning på individnivå och det är bara ”olaglig datainsamling” som inte är tillåtet. Och det handlar ju om förhållanden MELLAN nationer. Massövervakning av den egna befolkningen? Go nuts.

Men oavsett: det vore milt sagt ett stort utropstecken om Kina menar att inte heller kinesiska företag skulle installera bakdörrar. Och inte nog med det: ”Kina kommer inte be kinesiska företag att föra över utländsk data till kinesiska regeringen på sätt som bryter mot andra länders lagar”. Med andra ord acceptera att kinesiska företag lagrar sin användardata lokalt när de verkar på utländska marknader.

Med andra ord: vad det handlar om är alltså rakt av precis det som just nu är anledningen att främst TikTok men även WeChat och andra kinesiska företag har rätt stora problem just nu. Och det är förstås ingen slump att det här kommer precis just nu. Inte minst som USA i början av augusti steppade upp onlinekriget med sitt Clean Network Program – som också rätt uttalat slår ner på de saker som det kinesiska förslaget nu alltså adresserar.

Det ekonomiska inboxandet av Kina, mycket kopplat till internet och digitala tjänster, som just nu drivs å ena sidan USA och å andra sidan Indien, med några andra asiatiska länder som Japan, börjar alltså bli kännbart i Beijing. Kina kan alltså vara berett att släppa sina globala övervakningsambitioner i utbyte mot att släppas in i den globalekonomiska värmen igen. Ja, och förstås så länge som de får fortsätta behandla sin egen befolkning precis som innan utan att omvärlden har åsikter.

Känns som att rätt många länder inte rakt av kommer köpas Kinas uppriktighet. Men det är som sagt var ett tecken på Kina darrar på manschetten. Eller för att använda en annan metafor: att Kina blinkade först.

Det i sig skulle kunna innebära att förslaget får omvänd effekt. Istället för att vrida ner temperaturen så kan USA och Indien tolka en potentiell spricka i fasaden som att de nuvarande insatserna fungerar som önskat – och att det därför inte är läge att lätta på trycket.

China presents ’global standard for data security’ | TechCrunch

As tensions between the U.S. and China heighten over data security issues, Beijing took a proactive step to unveil a ”data security initiative” that it

FCC bedömer att det kan kosta 1,8 miljarder dollar att byta ut Huawei och ZTE i amerikanska nätverk

En siffra på vad ett förbud kan kosta. FCC, amerikanska Post- och telestyrelsen, har gjort beräkningar på vad det kan kosta att byta ut alla komponenter från kinesiska Huawei och ZTE ur amerikanska nät. 1,8 miljarder dollar. En kostnad som till största del ser ut att kunna ersättas med statliga medel.

Men oavsett kan vi nog anta att även slutkund kan känna av ingreppet. Känns som ett lämpligt tillfälle att se över abonnemangskostnader i samband med ”förbättring och modernisering av infrastrukturen”.

Och visst. 1,8 miljarder dollar är ju en hel hög pengar. Lär dessutom kunna slå mot tredjepartsleverantörer som har avtal med de aktuella bolagen vad gäller service och support. Men samtidigt känns det i det stora hela som en rätt liten summa. Mindre än vad jag hade förväntat mig. Vore förstås intressant med motsvarande beräkning utifrån de sannolika förbuden mot TikTok och WeChat. Jag skulle tro att vi totalt sett där pratar om betydligt mer pengar – för betydligt fler företag.

Som vi såg under coronakrisen så har annonstappen inte fullt ut tagits igen. Förstås till del för att företag gått omkull eller fortfarande klämpar med att betala hyran. Men ringarna i ekosystemet för de företag som annonserar i eller på andra sätt är beroende av dessa tjänster (för att inte tala om fler appar som det talas om – kanske PUBG) kan nog blir rätt stora. Med andra ord att det inte är självskrivet att amerikanska motsvarigheter får ta del av de förlorade pengarna.

It will cost $1.8 billion to pull Huawei and ZTE out of US networks, FCC says

Chinese equipment from companies like Huawei and ZTE is still in use in US phone networks, and a new report from the Federal Communications Commission shows that reimbursing carriers that replace it will cost billions of dollars.

Amazon anställer en Head of Space of Policy

Har Amazon anställt en Head of Space Policy? Klart Amazon har anställt en Head of Space Policy.

No Title

No Description

Nytt spel: försök göra slut på Bill Gates förmögenhet på 100 miljarder dollar

Ha. Humor. Minns ni filmen ”Brewster’s miljoner”? (Alla som svarar ”ja” är jättegamla.) När Richard Pryors rollfigur får ett arv på 300 miljoner dollar (på den tiden när 300 miljoner dollar var en orimligt stor summa pengar för en person att ha) men för att få ut arvet måste han först göra slut på 30 miljoner dollar på 30 dagar (på den tiden när 30 miljoner dollar var en orimligt stor summa pengar att göra slut på under 30 dagar). Dessutom med en massa regler för hur han fick och inte fick spendera de 30 miljonerna. Nu är det din tur. 2020-versionen: gör slut på Bill Gates förmögenhet.

Men nu är det 25 år senare och beloppet har indexreglerats. Nu är utmaningen att spendera hela Bill Gates förmögenhet på 100 miljarder dollar. Det går att köpa allt från Big Macs och flipflops till ett kryssningsfartyg och ett NBA-basketlag.

Nu väntar vi förstås på uppföljarspelet, med höjd svårighetsgrad: gör slut på Jeff Bezos förmögenhet. I runda slängar det dubbla, alltså.

https://neal.fun/spend/

Spela Doom via elektroniskt graviditetstest

Självklart har någon lyckats installera och spela Doom i ett elektroniskt graviditetstest därför att det är klart att någon har gjort det.

Guy runs ’Doom’ on a pregnancy test and wait, what?

Who knew a pregnancy test can also be a gaming console that can run ’Doom’?

Nostalgiöverdos: Winamp Skin Museum

Fan. Tas. Tis. K. Winamp Skin Museum. En samling med 65 000 skins till Winamp. Nostalgiöverdos!

För alla som inte är hundra år gamla: mp3-spelaren Winamp ar det givna valet för att lyssna på musik i skarven vid millennieskiftet. På datorn, förstås. Det var på den tiden när mobiler hade fysiska siffertangentbord och gick att spela Snake med.

Good times.

https://www.theverge.com/tldr/21430347/winamp-skin-museum-nostalgia-90s-00s-internet-art-history-ui