Kategorier
Allmänt digitalt Ekonomi och finans Mobilt Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 11 2025 – del 3

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

 

Strömmade medier

Youtube Shorts-tittandet bland inloggade fortsätter att öka

Ny oberoende undersökning om hur det går för Youtubes TikTok-kopia Shorts. En undersökning gjord av Emarketer och… Youtube. Så… oberoendet får ses i ljuset av det.

Oavsett, det som konstateras är saker som att 96 % av alla generation Z-användare tittar på både kortvideo och långvideo på Youtube och att tittandet bland de inloggade användarna ökar med 25 % på årsbasis.

Om man sedan börjar skrapa lite på ytan så visar det sig att siffrorna är från slutet av 2023 och början av 2024 samt att 96-procentaren baseras på de 13-24-åringar som tittar på Shorts minst en gång i månaden. Med tanke på hur hårt Youtube trycker ut Shorts så är det nästan svårt som Youtube-användare att INTE se minst en short i månaden – frivilligt eller ofrivilligt.

Och den årliga tillväxttakten bland inloggade är från januari 2024. Och den känns… inte jättehög. Visst, det beror även här hur man räknar. Om basen även här är de som tittar minst en gång i månaden så börjar de ju på väldigt hög nivå, dvs. alla som är inloggade på Youtube överlag som sannolikt råkar titta på minst en short varje månad.

Ett betydligt intressantare mått här är hur mycket tittandet ökar bland dem som faktiskt tittar. Dvs. hur många som går från månad till vecka till dagligt tittande. Och hur ökningstakten i konsumtion för respektive steg ser ut.

Men som alltid i såna här sammanhang så vill företag alltid lyfta fram de siffror som ser bäst ut. Och eftersom vi inte fick den typen av engagemangsökningar – utan bara en luddig, generell ökning (som dessutom är ett år gammal) så kan vi nog gissa ungefär hur engagemanget ser ut. Särskilt i jämförelse med TikTok och Reels.

YouTube wants brands to run campaigns on Shorts, where logged-in viewership is up 25% year-over-year – Tubefilter

YouTube Shorts presents remarkable opportunities for influencer marketing campaigns, according to a survey conducted by eMarketer.

 

Mobilt

Apple kommer att lägga till stöd för krypterade RCS-meddelanden

Gröna bubblor rejoice! Nu har Apple bekräftat att de kommer att lägga till stöd för krypterade RCS-meddelanden.

RCS är, om man så vill, sms 2.0. Nästa generation av sms-standarden som lägger till stöd för mycket av det som vi tar för givet i chattjänster idag (som läskvitton, stöd för högupplösta bilder, symboler som visar när någon skriver).

Google, som aldrig har fått snurr på någon egen iMessage-tjänst à la Apple, har pushat hårt för tekniken länge. Inte minst att Apple skulle bygga in stöd i sin Meddelande-app för att inte Android-användare ska känna sig ”underlägsna”. Ja, typ. Att Apple ska sluta grönbubbel-shamea Android-användare, vars meddelanden visas som gröna bubblor istället för blå som för iPhone-användare som skickar via Apples lösning.

Apple la till sist till stöd för RCS under förra året, men då utan stöd för krypterad kommunikation – även det en sak som finns i iMessage och i de flesta chattjänster idag. Och det är det som kanske är den största förändringen mellan sms och RCS – att även ”vanliga sms” (som alltså skickas via telenätet) kan krypteras. Det blir med andra ord svårare för någon att fånga ett sms medan det skickas och läsa vad som skrivs.

Nu har Apple alltså bekräftat att krypteringsstöd även kommer för RCS i företagets olika operativ. När? I ”framtida mjukvaruuppdateringar”. Så nån gång mellan nästa vecka och finns i sjön.

Apple to Support Encrypted RCS Messaging in Future Software Update

Apple says it will add support for a new Rich Communication Services (RCS) specification that includes end-to-end encryption (E2EE) for messages sent…

iOS19 kan bli den största designuppdateringen på över 10 år

Tycker du att iOS börjar kännas lite gammalt designmässigt? Och iPad OS? Och MacOS? Apple hör vad du säger. Årets uppdateringar av operativen kan bli de största på över 10 år.

Enligt de vanliga källorna med insyn så gör sig Apple redo för det största designlyftet av iOS sedan iOS 7 – för 13 år sedan. Inte lika långt tillbaka i tiden för de övriga operativen, men även där har det hunnit gå rätt många år.

Enligt uppgifterna kommer uppdateringarna att ”fundamentalt förändra” hur operativen ser ut och därmed skapa en ”mer enhetlig upplevelse över plattformarna”.

Det kanske mest förvånande i uppgifterna är var Apple kan hämta designinspiration från till de tre operativen. Ett av Apples andra operativsystem: VisionOS. Apples vardagsrumscyklop. Att de grafiska elementen åtminstone kan vara ”löst baserade” på VisionOS. Saker som appikoner ”med mycket genomskinlighet” och ”mer användning av 3D-element”.

I juni får vi veta hur mycket av ovanstående som stämmer. Och vad som händer åren efter. Generellt sett så här stora, genomgripande förändringar av Apples operativsystem slutat med att företaget den nästföljande två eller tre versionerna mest har… fixat buggar och knasigheter.

iOS 19 Will Bring Biggest Design Overhaul Since iOS 7

Apple is planning for a major design overhaul of the iPhone, iPad, and Mac interfaces with the introduction of iOS 19, iPadOS 19, and macOS 16 later…

 

Ekonomi och finans

Klarna har ansökt om börsnotering i USA

Så ser det ut som att en ryktescirkus som har pågått i bra många år vid det här laget till sist är avslutad: efter alla spekulationer om när det ska ske så har Klarna nu till sist lämnat in sin ansökan om börsnotering i USA.

Och, ja, det är ungefär det vi får veta just nu.

Eller, vi får veta en herrans massa mer. Prospektet om noteringen är 400 sidor långt (och nej, jag har inte läst det). Men de viktigaste sakerna får vi inte veta: vad blir värderingen, hur många aktier kommer att släppas ut och när är det tänkt att vara handelsstart.

Inte oväntat att Klarna gör det nu – eftersom det mer eller mindre har varit klart en tid – men man kan ändå fundera på timingen att formellt faktiskt skicka in handlingarna nu. Det är ju inte direkt… toppenklimat för aktier. Definitivt inte amerikanska sådana.

Klart: Klarna går till börsen – aktien kommer heta KLAR

Det har länge spekulerats att Klarna ska noteras i USA under våren. Nu är det klart att betaljätten går till New York-börsen.”Det är ingen överraskning att skeptiker attackerar oss. Vi utmanar en av de största vinstpoolerna som någonsin skapats av mänskligheten”, säger vd:n Sebastian Siemiatkowski och kritiserar traditionella banker för vinstjakt.

Pokemon Go säljs till Saudiarabien.

Ännu en stor digital tjänst byter ägare: Pokemon Go.

Pokemon Go blev som bekant en jättehit för utvecklaren Niantic, men sedan dess har de inte lyckats upprepa succén. Det gör att företaget nu säljer sin spelverksamhet till saudiarabiska mobilspelstudion Scopely. Prislappen? 3,85 miljarder dollar.

Vi kan tänka oss att den hade blivit åtminstone en nolla till om Niantic hade sålt när det begav sig som mest.

Men den stora frågan är vad Scopely nu har köpt. Om det också inkluderar all lokaliseringsdata från Pokemon Gos alla användare. Vilket – med tanke på att Scopely ägs av Savvy Games som i sin tur ägs av Saudiarabiens statliga investeringsfond – potentiellt kan vara lite… potentiellt tveksamt.

Saudi Arabia Buys Pokémon Go, and Probably All of Your Location Data

A company owned by the Saudi Arabian Public Investment Fund just bought the most popular AR video game of all time.

 

Övrigt

Ny fond ger pengar till europeiska techgrundare under 25 år

Nytt fondinitiativ i Europa. Mer specifikt på techområdet: Project Europe.

Project Europe har som syfte att driva ”europeisk innovation”. Mer specifikt kan fonden tilldela pengar till grundare som ”löser svåra problem med tekniska lösningar” och har en initial bottenplatta på 10 miljoner euro.

De som ansöker och lyckas ta sig genom nålsögat kan se fram mot 200 000 euro i ”initial investering”, i utbyte mot ägande. Utöver att det ska lösa ett knepigt techproblem så är de enda formella kraven att den som söker är max 25 år gammal och att företaget startas i Europa.

Bland backarna hittar vi människor k europeiska techbolag, som Klarna och Mistral (men också någon amerikan). Och – intressant nog – Shopifys grundare. Men det känns helt logiskt, med tanke på att Kanada ser ut att vilja gå med i EU numer.

Project Europe, a new early-stage fund, will back people under 25 to build the next tech titan | TechCrunch

A recurring theme in Europe’s tech world is that the region needs its own Google or Microsoft. Now comes the launch of a new fund to support this

Trump-administrationen vill fortfarande tvinga Google att sälja Chrome

Ni vet hur i princip alla de amerikanska techgiganterna har böjt sig så långt bakåt (well, eller framåt) som de bara kan i ett försök att göra Trump på gott humör? Google upptäcker nu den hårda vägen att det kanske inte hjälper (extremt oväntat, med tanke på vem vi pratar om i Vita huset).

I höstas förlorade Google en stämning mot den amerikanska staten. Frågan var huruvida Googles sökbusiness är ett olagligt monopol som Google har använt för att tränga undan mindre konkurrenter. Och svaret blev: ja. Men det som återstår för domstolen att besluta är vad straffet ska bli.

USA:s justitiedepartement, som drev stämningen, ville se drastiska uppstyckningsåtgärder som enda sätt att få ordning på situationen. Frågan var inte OM Google ska tvingas sälja av delar av sin verksamhet, utan vad och hur mycket.

Trump – som inte alls är känd för att vara långsint – var sur på Google för att de hjälpte Biden att fuska sig till valsegern [sic!] 2020 genom att fippla med sökresultatet. Det låg i minusskålen. Men samtidigt flaggade Trump för mindre regleringar och färre hinder för företagsaffärer. Google hoppades sannolikt att det här skulle trumfa (trumpa?) valförlustsurheten efter att han den här gången vann.

Men nu har Trumps justitiedepartement lämnat in justeringar i vad det som de kräver som straff för Google monopolande. Och myndigheten kräver fortfarande en försäljning av Chrome. Under den tidsperiod som domen omfattar får Google heller inte släppa en ny webbläsare. (Google får dock fortsätta bidra till open source-Chromium-projektet – vilket de i så fall lär vara sjukt sugna på.)

Visst, DOJ kräver nu inte längre att Google måste sluta investera i AI-bolag (som Anthropic) och en försäljning av Android ligger inte heller på bordet. Google får heller inte göra några söktjänster eller AI-produkter obligatoriska i Android. De får heller inte kräva detta av exempelvis mobiltillverkare som vill erbjuda Google-Android. Men det är fortfarande säkerligen inte vad Google hade hoppats på från Trump.

Det känns dock som att Trump-administrationen har valt att ha kvar kravet på den del av Googles ekosystem som kanske är enklast att koppla loss från resten. Men Chrome är fortfarande en stor pusselbit i Googles totala (annons)affär. Inte minst därför att den är en viktig väg in i iOS, Windows och MacOS.

Det kommer bli milt sagt intressant att se vilket straff som domstolen till sist landar i. Och vad det kommer innebära i praktiken. För Google och för oss användare.

DOJ: Google must sell Chrome, Android could be next

Google says government proposals would ”harm America’s consumers.”…

Kanadensiska bojkottprotester uppmanar till köp från EU istället för USA

Intressant utveckling. Kanada är som bekant… inte jätteförtjust i USA just nu. Det har – också det som bekant – lett till allehanda protester. Inte minst genom att företag och offentliga verksamheter slutar köpa amerikanskt. Och det gäller även kanadensiska konsumenter.

Nu har en ny Reddit-tråd seglat upp som en av de populäraste i Kanada, just på bojkottemat: BuyFromEU.

Det är alltså samma initiativ som vi har sett flera exempel på här hemma – hur man alltså kan byta ut amerikanska produkter mot EU-baserade (eller åtminstone europeiska – ja, eller åtminstone nära nog vad som helst som inte är USA eller någon av de andra diktaturerna).

Men här är det alltså inte ett initiativ från inuti EU, utan från en annan del av världen som också vill minska sitt beroende av USA.

Och det stannar inte vid fysiska varor. Här finns också tips på att byta ChatGPT mot Mistral och motsvarande för andra amerikanska onlinetjänster.

Som allt bojkottande är vanor starka och minnen korta. Det återstår att se hur stor effekt det får i praktiken. Men det är ännu ett bevis på att Trump ser ut att ha blivit en spark i rumpan på länder som har lagt väldigt många ägg i samma korg. I en korg som på alla sätt och vis kändes stabil och pålitlig. Men som nu ser ut att visa sig vara en billig kinesisk kopia.

Thijs Pepping 🌱🤖 on LinkedIn: Whoever walks into a Canadian supermarket in the coming weeks may be in… | 48 comments

Whoever walks into a Canadian supermarket in the coming weeks may be in for a surprise. Shoppers have adopted a new habit: before placing a product in their… | 48 comments on LinkedIn

Tesla och SpaceX skickar in formella klagomål om att Trumps politik skadar deras verksamheter

Do you know what this is? It’s the world’s smallest violin, playing just for Elon Musk.

Elon Musk’s business faces the brunt of Donald Trump’s tariff policies? Tesla and SpaceX raise concerns to USTR | Company Business News

Elon Musk’s Tesla and SpaceX have expressed concerns to the US Trade Representative about the negative impacts of Donald Trump’s tariffs.

Elon Musk skyller Tesla-protesterna på demokraterna

Bra. Nu vet vi vem – eller rättare sagt vilka – som ligger bakom protesterna mot Tesla runtom i USA: Demokraterna. Och George Soros. Because George Soros.

En odefinierad ”utredning” – som Elon först hänvisar till och sedan ber sina X-följare att berätta om – visar att 5 organisationer backade av ActBlue ligger bakom protesterna. ActBlue är en så kallad PAC – alltså politisk aktivistkommitté – som används av just Demokraterna. Bland backarna hittar vi just Soros och andra demokratiska backare/Trump-kritiker, som LinkedIn-medgrundaren Reid Hoffman – som även grundade PayPal tillsammans med Musk. Hoffman var snabbt ute och dementerade att han backar protesterna.

Som artikeln konstaterar så lyfter Musk inte fram några bevis. Annat än, antar jag, ”källa X”. Bokstavligen.

Demokraterna ligger också bakom bränder – som kanske eller kanske inte var anlagda – på ”Democrat NGOs”. Alltså även här grupper backade av demokraterna.

Och, som även det konstateras i artikeln. med tanke på att protesterna inte bara sker i USA utan i andra länder så kan förklaringarna alltså vara 1) en gigantisk, global demokrat-ledd konspiration mot Musk i synnerhet och Trump i allmänhet eller 2) en massa människor som är sura på en heilande miljardär som är i full gång med att montera ned USA:s statsapparat på sätt som gynnar honom själv mer än nägon annan.

Occam, möt rakkniv.

Men hej. Det är som bekant alltid enklare att skylla på någon annan. Jag utgår från att Musk snart har ”hittat” en annan utredning som visar att världens alla andra biltillverkare också är inblandade i konspirationen.

Elon Musk claims Tesla protests are organized by Democrats without any proof whatsoever

Elon Musk has claimed that the Democratic party organized recent protests at Tesla locations worldwide. As he usually does with…

Kategorier
AI - Artificiell intelligens Allmänt digitalt Spaningar

Digitala spaningar vecka 9 2025 – del 3

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

AI – artificiell intelligens

Apple kan vara nära att lägga till Gemini som inbyggd chattbot i iOS

När Apple presenterade sin AI-plattform Apple Intelligence var den kanske största överraskningen att ChatGPT integrerades tajt i operativet som en intern extern chattbot. Nu kan ChatGPT vara när att få sällskap.

Det är kodhrävande i senaste betan av uppdateringen iOS 18.4 som har avslöjat att det nu visas två poster under rubriken ”tredjepartsmodeller”. Utöver Open AI så finns nu även Google med.

Att Google skulle rasa in här var rätt väntat. Apple sa i praktiken rakt ut att Google är en av leverantörerna som Apple arbetade på att få in redan när Apple Intelligence presenterades. Däremot har det aldrig pratats datum om när det här kan bli av. Nu kan det alltså vara nära.

18.4 (och motsvarande uppdateringar för Apples övriga operativ) är nämligen planerade att släppas i april, samtidigt som Apple Intelligence släpps för oss i EU. Och när det blir dags för oss att få tillgång så ser det ut som att vi får två modeller att välja mellan som förvald tag team-partners till Siri: ChatGPT och (sannolikt) Gemini – Googles motsvarighet.

Apple Intelligence Might Soon Offer Gemini AI Models Alongside OpenAI

The Cupertino-based tech giant added Apple Intelligence features to compatible iPhone, iPad, and Mac devices with the iOS 18.2 update in December 2024.

AI.com till salu – för 100 miljoner dollar

Har du 100 miljoner dollar som ligger och skramlar utan att du vet vad du ska göra med dem? Hurra! Nu kan du lägga pengarna på att köpa domänen AI.com!

Kommer snart att vara till salu, så bara att ladda upp!

AI.com Is for Sale. Asking Price? $100 Million

 

IoT – internet of things

Nya framsteg på AI-robotområdet från Figure, 1X och EngineAI

They are the robots. Två nyheter på robotområdet. Eller kanske AI-robotområdet. Alltså robotar som kan gå omkring och göra saker i den fysiska världen och som är bestyckade med AI-lösningar som ska hjälpa dem med det. Och även hjälpa dem att interagera med såväl världen som människor.

I EngineAI:s fall så känns det som en rätt… bagatellartad nyhet numer. Den har lärt sig volta. Som… ja, robotar har kunnat rätt länge. Men tydligen ska kinesiska EngineAI vara först ut med en robot som klarar av en framåtvolt.

En till synes rätt liten pusselbit i robotbyggandet, men är ännu en komponent för att göra robotar mer, tja, stabila. Rätt bokstavligen. Vilket är en rätt viktig komponent när de ska kunna gå runt på egen hand.

Figure har å sin sida släppt Helix, en ny VLA – en Vision-Language-Action-AI-modell. Som är ungefär vad det låter som. En AI-modell som är tänkt att ge Figures robotar bättre förståelse för världen omkring dem och sedan utföra uppgifter. Som i Figures demoexempel är att två robotar får ett antal föremål upplagda framför sig och sedan får i uppgift att placera rätt föremål på rätt ställe (skafferiet eller kylskåpet). De ger varandra bland annat föremål så att den robot närmast rätt destination kan lägga in den där.

Sist men inte minst har norska 1X släppt en ny modell av sina robotar: Neo Gamma. En robot som, enligt demon, kan utföra hushållsarbetsuppgifter som att städa, tvätta, göra kaffe och dammsuga. Det är den första modellen som bokstavligen talat tar klivet från 1X:s labb till hemmet.

Fast, ska säga, bara för begränsat testande. 1X konstaterar själva att Neo Gamma är ”långt ifrån redo för att skalas upp och släppas kommersiellt”.

Och det sammanfattar också läget rätt väl. Som en kommentar under Figures demovideo skriver: ”som att se hur dina två höga collegekompisar plockar undan disken”.

Det är med andra ord en bra bit kvar till att den här typen av produkter kan bli aktuella för våra hem. Både pris- och förmågemässigt. Jag har redan sett glada tillrop om majoriteten av arbetet i hemmet kommer att utföras av robotar inom 10 år och… well, jag tror att det är galet långsökt önsketänkande.

Men potentialen finns absolut här. Och ännu fler uppgifter i våra hem kommer absolut att automatiseras. Men det måste ju inte vara i form av humanoida robotar.

Och när det gäller humanoida robotar som ska kunna fungera fullt ut i våra hem så lär de ligga mer än ett årtionde bort som bred kommersiell produkt.

Norway’s 1X is building a humanoid robot for the home | TechCrunch

Norwegian robotics firm 1X unveiled its latest home robot, Neo Gamma, on Friday. The humanoid system will succeed Neo Beta, which debuted in August. Like

 

Övrigt

Apple aktieägare röstar ned förslag att skrota företagets mångfaldsprogram

Som läget i världen är just nu räcker det med avlägsna glimtar långt bort i tunneln för att det ska kännas ändå lite hoppfullt. Under Apples bolagsstämma igår så röstade aktieägarna som Apple ville: ett förslag om att skrota Apples mångfaldsprogram fick tummen ned.

Vi pratar alltså om ett av tossehögerns mest röda skynken: så kallade DEI-program. En förkortning för mångfald, jämlikhet och inkludering. En konservativ grupp hade lagt fram förslaget, styrelsen uppmanade att aktieägarna skulle rösta nej och aktieägarna gjorde alltså som styrelsen ville.

Det innebär att Apple är ett av få stora (tech)bolag i USA som inte har kastat ut alla sina mångfaldsinitiativ med valresultatet.

Men ljuset därborta i tunneln är som sagt var omgivet av kompakt mörker. Och det kan bli mörkare. Under stämman ska VD Tim Cook ha sagt att ”eftersom det legala landskapet kring de här frågorna utvecklas så kan vi behöva göra några ändringar för att leva upp till kraven”.

Det känns med andra ord tyvärr mest som en tidsfråga innan Apple går med i samma klubb som alla andra.

Det känns överlag som att det numer finns ett massivt stort möjlighetshål för de bolag som vågar stå upp för sina värderingar. Åtminstone kundmässigt.

Apple shareholders vote down anti-DEI proposal | TechCrunch

Apple shareholders rejected an anti-DEI proposal at its investor meeting Tuesday. The proposal was brought by a conservative group called the National

Jeff Bezos censurerar Washington Posts ledarsida

Nytt besked från Washington Post-ägaren Jeff Bezos: nu begränsar han vad ledarsidorna får skriva om.

Ja, jag antar att vi specifikt pratar om just ledarsidor och inte debattsidorna. Men ”opinion pages” kan ju betyda båda två vad det verkar.

Eller, med tanke på Bezos direktiv så handlar det mest sannolikt om det förstnämnda.

Oavsett: Bezos har nu bestämt att Washington Post från och med nu bara kommer att avhandla två huvudämnen på ledarplats: ”personal liberties” och ”free markets”. (Resten ska ”internet” sköta. Han skriver alltså exakt det.) Vilket i det stora hela kanske inte känns så kontroversiellt. Och med tanke på läget i USA just nu så känns det finemang att lyfta ”personlig frihet”.

Men så har vi ytterligare en begränsning. Utöver att texterna bara ska behandla dessa ämnen så ska de dessutom ”stötta och försvara dessa”. Så, tja, inget om baksidan med fria marknader alltså. Och om jag ska vara den som är den så tror jag att ”personal liberties” här kommer att betyda ”frihet att tjäna hur mycket pengar man vill” snarare än ”frihet att göra abort och välja sin könstillhörighet”.

Jag tänker dessutom att en grundbult i en fungerande fri marknad, enligt hur Bezos ser det, inte har saker som DEI – alltså att företag ”tvingas” satsa på mångfald, jämlikhet och inkludering.

Tidningens ledarsideredaktör fick två val: antingen går du 100 % in på det här eller så slutar du. Och, well, Washington Post söker nu ledarsideredaktör.

Så för att sammanfatta: världens tredje rikaste man har nu censurerat Washington Post ledarredaktion så att de bara skriver det som världens rikaste man vill höra, medan den senare monterar ned USA:s demokrati, välfärdsskyddsvallar och konstitutionsskyddsmekanismer från insidan.

Och det i tidningen som har (eller hade) mottot “Democracy dies in darkness”.

Good times.

Jeff Bezos’ revamp of ’Washington Post’ opinions leads editor to quit

Billionaire Jeff Bezos, who owns the Post, says the newspaper’s editorial section will publish columns only ”in support and defense of two pillars: personal liberties and free markets.”

USA begär mer öppenhet kring hur EU tillämpar Digital markets act

En av sakerna som Trump inte gillar är icke-amerikanska grejer. Som att icke-amerikanska företag beskattar amerikanska företag. En grej som de amerikanska techbolagen inte heller gillar. En sak som dessa båda parter också har gemensamt är att de inte gillar reglering (åtminstone inte sån som drabbar dem). Nu vill USA ha större transparens i hur EU tillämpar Digital markets act.

Digital markets act är den ena av EU:s två stora techregleringslagar. Den hanterar specifikt de största av de största. Nätets ”gatekeepers”, alltså de plattformar som vi i praktiken måste gå via för att i praktiken överhuvudtaget kunna använda företaget. Både privatpersoner och företag. Och bland plattformarna som drabbas av Digital markets act hittar vi, som bekant, mest amerikanska företag.

Det är det som det amerikanska representanthusets Judiciary committe nu vill reda ut. Därför att Digital markets act i deras ögon ”kan rikta in sig på amerikanska företag”.

Vilket, tja, den ju gör. Eftersom de är så rackarns stora och dominerande.

Enligt begäran från det aktuella utskottet så ”verkar de höga bötesbeloppen[som Digital markets act kan ge] har två mål: att förmå företag att följa europeiska standarder i hela världen och en europeisk skatt på amerikanska företag.”

Om vi bortser från att utskottet blandar ihop EU och Europa så… känns det som att det redan finns europeisk skatt på amerikanska företag. Samma som för alla andra företag i EU. Även EU-företag. Så böterna är alltså just… böter.

EU gillar kort sagt inte att de inhemska företagen drabbas av fördelarna som amerikanska bolag har via sin storlek. Vilket är… ungefär exakt samma problem som Trump nu har med alla länder i världen som inte är USA. Och därmed lägger på en de facto-skatt via tariffer på allt fler produktkategorier.

Att techbolagen hoppas att Trump ska bli en murbräcka för att befria dem från jobbiga EU-krav är ingen nyhet. Men det blir väldigt intressant att se vad det här chicken racet kan sluta i.

US to EU: We Want More Clarity on Big Tech Regulations | PYMNTS.com

The head of the House Judiciary Committee is demanding more clarity on Europe’s tech regulations. As Reuters reported Sunday (Feb. 23), Rep. Jim Jordan

USA är sura på Storbritannien på grund av kravet på bakdörr in i Apples iCloud-kryptering

USA till EU: Alltså i har rätt att ta del av allt som lagras hos amerikanska företag, så vi har därmed rätt att titta hur mycket vi vill på EU-medborgares data. Tycker ni att det är ett övertramp av EU-medborgares rättigheter? Suck it!

USA till Storbritannien: NÄ NU! TÄNKER NI TITTA PÅ AMERIKANSKA MEDBORGARES DATA?!?! DET ÄR ETT GOVT ÖVERTRAMP AV DERAS RÄTTIGHETER! NÄ NU BUSSAR VI SNART ELON ÄNNU MER PÅ ER!

Director of National Intelligence Tulsi Gabbard suggests UK broke agreement in secretly asking Apple to build iCloud backdoor – 9to5Mac

According to a letter seen by 9to5Mac, the Trump Administration is investigating whether the UK may have broken a bilateral…

Elon Musks Starlink börjar leverera utrustning till USA:s luftfartsmyndighet utan upphandling

Ännu fler häpnadsväckande osannolika tillfälligheter!

Kort före den dödliga kraschen mellan ett flygplan och en helikopter i Washington för några veckor sedan petade Donald Trump alla medlemmar i USA:s Aviation Security Advisory Committee, som ansvarar för säkerheten i luftrum och på flygplatser. Efter kraschen konstaterade Trump sedan att landets flygledarteknik var ”föråldrad”. Istället skulle Elon Musk hitta på en magisk, smartare lösning.

Helt orelaterat: nu har Elon Musk-ägda SpaceX börjat leverera sin Starlink-utrustning till FDA, landets luftfartsmyndiget. Trots att det finns ett myndighetsavtal med Verizon kring den sortens utrustning.

Om det inte hade varit så att Elon Musk har uppdraget att avgöra om Elon Musk är jävig så hade jag nästan kunna spekulera att det är lite egengynnande jäv här.

Men eftersom Elon Musk inte har bedömt att Elon Musk är jävig i sitt beslut så är det som tur var inte egengynnande jäv – för då hade Elon Musk aldrig tillåtit att Elon Musk hade fattat beslutet att sälja utrustning från sitt eget företag till en amerikansk myndighet utan upphandling. Phew!

Elon Musk ships Starlink terminals for FAA upgrade, raises conflict of interest questions | Company Business News

SpaceX aims to deploy Starlink terminals to upgrade the FAA’s IT networks, raising concerns about conflicts of interest. Further, the initiative could impact an existing $2 billion contract with Verizon for critical infrastructure.

FAA kan vara nära att säga upp ett avtal värt 2,4 miljarder dollar och istället ge det till Elon Musk

Nämen? Den var oväntad.

Tidigare i veckan skrev jag om att Elon Musk-ägda Starlink hade börjat leverera basstationer till USA:s luftfartsmyndighet. Trots att det finns ett giltigt avtal med Verizon som ska leverera den typen av tjänster. Ja, och utöver att det… eventuellt skulle kunna hävdas vara någon slags jäv från Elons håll.

Men nu ser det ut som att myndigheten har löst det problemet.

Så myndigheten kommer nu skicka tillbaka Starlink-enheterna, se till att Musk inte är inblandad i några beslut kring utrustning till FAA och inleda en regelrätt upphandling om man ändå vill byta leverantör?

Nej, nej, nej.

Myndigheten ska nu vara ”nära” att… säga upp avtalet med Verizon. Och istället tilldela Starlink avtalet. Värt 2,4 miljarder dollar.

Rum-di-dum-di-da.

Starlink poised to take over $2.4 billion contract to overhaul air traffic control communication

The FAA is likely to cancel a $2.4 billion contract with Verizon and award it instead to Starlink, which is owned by Elon Musk’s SpaceX.

En stor del av pengarna som DOGE har ”sparat” var redan spenderade

Nämen? Runt 40 % av alla pengar som Elon Musks låtsasmyndighet DOGE påstår sig ha sparat in är pengar som redan var spenderade och som inte är återkommande utgifter?

Vem hade kunnat ana att Elon Musks påståenden skulle vara rejält överdrivna? Igen?

Around 40% of DOGE’s Cancelled Contracts Is Money That’s Already Been Spent

Musk’s ’Wall of Receipts’ includes a long list of contracts that have already been paid out and won’t save the government, or the taxpayer, any money.

Trump anklagas för att ha brutit mot tre lagar när klimatinformation plockades bort

Bryta mot en lag? Pfft. Bryta mot två lagar? Meh. Bryta mot tre lagar? NUUUUuuuu börjar vi snacka! Vi börjar snacka om att det är så många lagar Trump nu anklagas att ha brutit mot i sin Tidölagsväderkvarnskamp mot klimatet.

Kort efter det att Trump tog över makten i USA började information försvinna från olika myndighetssidor. Saker om – hör och häpna – handlade om saker som jämställdhet, jämlikhet, mångfald och inkludering. Och – ännu mer förvånande – saker som vågade påstå att planeten inte mår bra av att alla kör omkring med bensingurglande stridsvagns-SUV:ar.

Kort sagt försvann alla omnämnanden om eller referenser till klimatförändringar från webbplatsen tillhörande USA:s jordbruksverk. Men som har blivit fallet i flera av Trumps presidentordrar så har människor dragit beslutet till domstol. Och den senaste stämningen hävdar alltså att Trump och hans sektkompisar har brutit mot tre lagar när de plockade bort klimatinformationen.

Det handlar närmare bestämt om brott mot USA:s ”offentlighetsprincip”, att informationen plockades bort utan tillräckligt lång förvarning och en lag som överlag handlar om hur myndigheter ”tar fram regleringar” (lite osäker på hur den sista passar in i ekvationen”.

Det handlar med andra ord fortfarande om staketbyggande för att stoppa Trumps demokratidemontering, men många bäckar. Ja, eller… många… staket små. Som… okej, jag tänkte inte helt igenom den metaforen.

Men oavsett. Det finns fortfarande tecken på att USA:s statsapparat inte tänker lägga sig helt platt för Trusks wannabediktatur. Just nu nöjer jag mig med halmstrån.

Donald Trump broke the law by removing climate change references from USDA websites, lawsuit alleges

Organic farmers filed suit against the Trump administration for taking down government webpages they relied on to cope with climate change.

Trump är sur eftersom Apple inte vill skrota sina mångfaldssatsningar

Ni vet hur Apples aktieägare häromdagen röstade ned ett förslag att företaget ska skrota sina mångfaldsinitiativ? Trump tog det som väntat med den värdighet och den statsmannamässighet som kan förväntas av någon som innehar världens mäktigaste politiska ämbete.

Trump to Apple: Ditch DEI

Apple shareholders rejected a proposal to eliminate diversity programs this week

Mark Cuban erbjuder sig att finansiera statliga techanställda som fått sparken – för att ge igen på Trump

Mark Cuban, investeraren som allt mer känns som ett av få techmiljardärljus i det kompakta mörkret som just nu sveper fram över USA, har gått ut med ett nytt erbjudande. Han säger sig beredd att finansera statligt techanställda som abrupt fick sparken i helgen efter DOGES senaste motorsågande. Så att de kan ge igen på Trump och Musk.

18F var namnet på den senaste myndigheten som kapades i helgen. Den federala statsapparatens egen techsupport och internbyrå. En som hjälper andra myndigheter med att ta fram digitala tjänster.

De 90 personerna som var anställda där blev av med jobbet i helgen. Sannolikt därför att Musk hoppas kunna ta över även det kontraktet på sedvanligt extremt ojävigt sätt.

Men Trump-administrationen har redan vid flera tillfällen tvingats återanställa folk som fått sparken – eller försökt återställa dem. De insåg nämligen – precis som hände när Musk lät lien gå på Twitter – att de behövdes för att verksamheten inte skulle haverera.

Cuban misstänker att exakt samma sak kommer att hända för 18F. Och uppmanar därför de ex-anställda att gå ihop och bilda ett konsultbolag innan Trusk upptäcker att de behöver de sparkade medarbetarna. Så att 18F-gänget kan fakturera Trusk rejält för sina tjänster. Och Cuban säger sig redo att hjälpa till med att få upp initiativet på banan.

Bäst så här långt i det senaste cirkuskapitlet i Trusk-såpan? En X:ares förslag på vad företaget ska heta: 18FU.

Mark Cuban offers to fund government tech unit that was cut in the middle of the night | TechCrunch

Billionaire investor Mark Cuban waded into the latest government tech shake-up on Saturday, posting an unexpected offer of support for newly laid-off

De som jobbar med Googles AI-grejer uppmanas att vara på kontoret ”åtminstone alla vardagar”

Nu har även Sergey Brin, en av Googles grundare, på allvar gått med i Tillbaka till kontoret-sekten.

Men om man går med så här dags, när det har varit trendigt att säga att det enda sätt som fungerar för företag är om anställda fysiskt är på ett kontor i över ett år, så kan man inte bara komma med något fjolligt och mjäkigt utspel om att folk ska vara på kontoret fem dagar i veckan. Det krävs lite splash!

Så nu har Brin gått ut internt och uppmanat alla som arbetar på Googles AI-grejer att vara på kontoret ”åtminstone alla vardagar”.

FLERDAGARÄNDUKANSÄGASTJÄRNSTOPP!

In leaked memo to Google’s AI workers, Sergey Brin says 60 hours a week is the ’sweet spot’ and doing the bare minimum can demoralize peers

”I think we have all the ingredients to win this race, but we are going to have to turbocharge our efforts.”

Google arbetar på nytt chip för att överföra data via luften med hjälp av ljus

They had me at ”bygger ett nytt fotoniskt chip som använder ljus för att överföra höghastighetsdata via luften”.

Google’s Taara Hopes to Usher in a New Era of Internet Powered by Light

The Alphabet ”moonshot” project is launching a new chip to deliver high-speed internet with light instead of radio waves.

Open AI-VD:n backar SpaceX-utmanare som vill skjuta upp grejer i rymden med en enorm kanon

They had me att skjuta upp grejer i rymden med en enorm kanon.

Sam Altman Is Backing a SpaceX Competitor That Wants to Shoot Stuff Into Space With an Enormous Gun

Meet Longshot Space, a company that wants to make putting things into orbit loud and stupid.

Kategorier
Detaljhandel/e-handel Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 5 2020

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i sammanställningen

 

Gästspaning: ”Systembolagets guru om de nya digitala spelreglerna”

Blev ett gästspel för mig i veckan. Och dessutom första gången någonsin jag har kallats för ”guru”. Nu hoppas vi innerligt att det inte kommer alltför många initierade försök att se om jag kan leva upp till hypen…

https://dagensopinion.se/artikel/systembolagets-guru-om-de-nya-digitala-spelreglerna/

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

WhatsApp Pay börjar rullas ut kommande månaderna

En rätt stor nyhet som kom i samband med gårdagens kvartalsrapport från Facebook: WhatsApp Pay kommer att lanseras i ”flera länder” inom sex månader.

Det handlar alltså om det som gör det möjligt med P2P-betalningar via WhatsApp, men det som är extra intressant är paymentsdelen ”via UPI”.

WhatsApp Pay har testats i liten skala i Indien sedan 2018 och har jackats in i just UPI, alltså den statliga plattform för mobilbetalningar som har tagits fram i landet och som i praktiken är ett krav för att kunna bedriva den här typen av verksamhet i Indien.

Nu verkar man alltså vara redo för en större lansering i Indien, men alltså även i andra länder. Jag antar då att det inte kommer vara UPI, utan andra integrationer som blir aktuella för att skyffla runt transaktionerna.

Men oavsett är det här ett viktigt steg för Facebook. När vi pratar betalningar är det mesta av ljuset på Libra och Calibra, Facebooks kommande (?) kryptovaluta och tillhörande digitalplånbok. Men betydligt viktigare för företaget, även på lång sikt, är just att få snurr på betalningarna via sitt ekosystem – oavsett valuta. Alltså att människor väljer att betala via Facebook.

Facebook lanserade i slutet av 2019 Facebook Pay, som är tänkt att användas för detta i Facebook, Instagram, Oculus och Messenger (finns dock inte i alla dessa än). Men inte WhatsApp (än) – Facebooks lånsiktigt förmodligen viktigaste tjänst. Här verkar det alltså bli aktuellt med en separat funktion. Förmodligen en som då alltså är ännu mer anpassad för infrastrukturen (eller snarare bristen på infrastruktur) i de tillväxtländer där WhatsApp är som starkast.

WhatsApp Payments to start rolling out in several countries including India soon: Facebook CEO – XiteTech

After facing a delay in rolling out WhatsApp Payments feature owing to the data compliance issues, Facebook CEO Mark Zuckerberg has said that the feature will be rolled out in several countries including India in the next six months.

Facebook släpper verktyg för att styra vilka sajter som får skicka annonsinformation till Facebook

Nu rullar Facebook ut sitt senaste integritetsverktyg till alla användare. Efter att ha funnits/testats i ett fåtal länder får alltså nu alla tillgång till ”Off-Facebook Activity” eller ”Aktivitet utanför Facebook” som funktionen heter på svenska.

Den gör ungefär exakt vad den heter. Ger dig möjlighet att se vilka andra företag som delar information med Facebook. Via funktionen kan du förutom att se vilka företag det handlar om också se hur Facebook har fått information och kunna se hur många interaktioner som skickats till Facebook. Sist men inte minst kan du förstås också klippa banden mellan enskilda appar eller sajter och Facebook. (Facebook kommer fortfarande få informationen, men kopplingen till ett användarkonto fungerar inte längre.)

Kort sagt en utvidning av funktionalitet som mer eller mindre funnits på Facebook tidigare i en uppställning som påminner väldigt mycket om exempelvis möjligheten att styra notiser eller bakgrundsanvändning för iOS-appar.

Och det är en… väldigt texttung funktion. I sin ambition att vara transparenta så blir det lätt snömos av alltihop. Lite så att känslan varit att Facebook (förstås) vill att det ska vara lite bökigt. En betydligt snyggare och tydligare uppställning hade varit att ha ”Vill du bryta koppling?” samt ja/nej-knapp – med allting om varför och hur har infon hade kunnat prioriteras ned. Men hej. De som orkar gräva sig ner dit och göra de här inställningarna kommer säkert att hugga sig genom den snåriga undervegetationen.

All users can now access Facebook’s tool for controlling which apps and sites can share data for ad-targeting | TechCrunch

Facebook is making available to all users worldwide its ”Off-Facebook Activity” tool, which allows users to manage and delete the data that third-party

Facebook översynsråd för innehåll kommer inte hantera innehåll för Oculus eller meddelandetjänsterna

Facebook har släppt me info om sin tänkta innehållsöverrock och det ser ut som att de guttar instansens befogenheter hyfsat mycket.

Recap: Facebook har sagt att de ska instifta en form av översynsråd som instans dit missnöjda användare (och andra) kan vända sig när de tycker att innehåll felaktigt har plockats ned. Eller inte plockats ned, antar jag. Likt Libra Assocation, den instans som ska kontrollera Facebooks kommande (?) kryptovaluta ska översynsrådet vara friståendeish från Facebook.

Nu har vi fått mer info om rådet. Och det är som sagt var… en rätt mycket mer vingklippt instans än det Facebook ursprungligen målade upp.

I ett dokument med en hela massa artiklar kring instansens befogenheter konstateras att den inte ska hantera ”innehåll som postas via Marketplace, donationsposter, Facebook dating, meddelanden och spam”. Spam är spam, så inga konstigheter. Meddelanden är förstås svårare att ha koll på överhuvudtaget, men att ”meddelanden” specifikt nämns är lite märkligt eftersom dokumentet även talar om att översynsinstansen inte alls ska hantera WhatsApp, Messenger, Instagram Direct eller Oculus.

Nu står det att det här beslutet kan omvärderas, men begränsningarna ger ändå upphov till vissa frågetecken. Förutom ”meddelanden” vs de namngivna tjänsterna (framtidssäkring? Vet Facebook något på meddelandefronten som de inte berättar? Att de är på gång att ersätta de namngivna med något annat?) så är det också lite märkligt att en publik yta som Marketplace inte omfattas. Primärt kommer översynsinstansen alltså hantera de publika flödena på Facebook och i Instagram. Och dessutom stories på båda plattformarna (men alltså då inte stories i Messenger och WhatsApp). Sist men inte minst är Oculus-avgränsningen också lite udda.

Oavsett är planen att överrocken ska lanseras till sommaren och få sitt namn ”i sommar”.

No Title

No Description

Facebook släpper nya modereringsverktyg för Facebook Gaming-strömmare

Nya verktyg för strömmare via Facebook Gaming, alltså Facebooks Twitch-konkurrent. Möjlighet för strömmare att stänga av störiga användare och ta bort kommentarer under direktsändning.

Ännu ett initiativ från Facebook att bidra till en mer trevlig och inkluderande miljö online. Vilket i sig är värd en applåd. Men långspelet här handlar förstås om att Facebook håller på att rampa upp sina spelambitioner rejält och därmed vill skapa en plattform som folk vill använda.

Facebook köpte i slutet av förra året sin första spelstudio och köpte mot slutet av 2019 över flera stora Twitch-profiler till sin plattform. Youtube har gjort samma sak. Överlag så var 2019 väldigt mycket ett år i spelets tecken. I princip alla stora techjättar har nu egna speltjänster med mer eller mindre exklusivt innehåll (Apples Arcade har gått längst här med att bara erbjuda titlar exklusiva för Arcade – med undantaget för konsoller).

Spel har konsekvent varit det segment som dragit in mest pengar åt appbutikerna och dataspel börjar dessutom suga åt sig allt mer av tiden vi lägger online. Och de börjar dessutom förändra karaktär. De börjar allt mer ta formen av en ny typ av sociala medier och blir allt viktigare som kanaler för marknadsföring och till och med shopping. Inte så konstigt att det satsas så hårt här. Lite samma utveckling som för video: distributionsplattformar börjar ta fram exklusivt innehåll och innehållsföretag skapar egna distributionsplattformar.

Dragkampen om segmentets influencers och främsta marknadsförare, spelströmmarna, lär med andra ord intensifieras ännu mer kommande år.

https://venturebeat.com/2020/01/30/facebook-gaming-launches-tools-for-streamers-to-deal-with-trolls/

Facebook kan dra ner på ambitionerna för Watch

Hur går det för Facebooks originalinnehållssatsning Watch? Bra fråga. Likt flera av Facebooks nyare tjänster har vi bara fått rätt svepande rapporter kring hur det går. ”Inte så bra”, är svaret om man ska tro The Information. De rapporterar att Facebook håller på att skala tillbaka sitt pengaströsslande för att ta fram eget innehåll. Istället kommer man satsa mer på att licensiera innehåll från andra. Inte minst sportinnehåll.

Facebooks budget för eget Watch-innehåll uppges landa på 1,4 miljarder dollar, jämfört med premiäråret 2017:s 1 miljard. De pengarna rymmer dock inte ”Sorry For Your Loss”, kanalens första stora, tänkta flaggskeppsserie, eller ”Limetown” – eftersom de kommer att läggas ned. (”Limetown” är den enda Watch-serie jag har sett, men de var riktigt bra. Både bra och dåligt att det inte blir fortsättning.)

Nu är det inte bara Facebook som halvkastar in handduken på videoområdet. Google gav redan upp onlinetjänsternas kärnvapenrace under förra året när de skruvade ner sina ambitioner för Youtube Originals. Och vad de båda har gemensamt är sannolikt att ingen av tjänsterna har gått särskilt bra. Definitivt inte så bra att det lönar sig att kasta de hysteriska summor som några av konkurrenterna lägger.

Men det visar också att vi ännu inte är beredda att göra allt hos Google och Facebook. Ja, eller att de inte skapat tjänster som motsvarar det vi önskar när vi ska bingea serier. Jag menar: Netflix och Ben & Jerry’s släppte en bingeglass ihop bara för några veckor sedan.

Där kan vi prata engagemang.

Facebook may be cutting its budget for original Watch content

Facebook is reportedly reducing its budget for original programming on Watch. The company plans to spend less on originals and more on talk shows and licensing clips from TV networks and sports leagues, The Information reports. Facebook’s investment in Watch overall will reach approximately $1.4 billion in 2020, up from the company’s initial billion-dollar budget in 2017.

Studie: fler använder Facebook och Instagram än… internet?

Man måste älska ett sånt här diagram. Såväl millennials som boomers lägger varje dag mycket mer tid på Facebook och Instagram än på att använda internet… (Mer om undersökningen här.)

Diagram från undersökning som visar att både millennials och boomers lägger mer tid i Facebook och Instagram än på internet

Snapchat

Snapchat lanserar Bitmoji TV – videoserier med dig själv i huvudrollen

Ny originalvideosatsning från Snapchat: Bitmoji TV. Med… dig själv i huvudrollen.

Initiativet presenterades i höstas och lanseras nu på lördag. Korta, tecknade humorserier i en kanal som är vad den heter. Du använder din egen bitmoji – och dina vänners – som del i serien och blir därmed huvudrollsinnehavare i din egen serie. Som Snap själva sammanfattar det ”vi tror verkligen att vi har uppfunnit en ny tp av underhållning. Det är manusbaserat men personaliserat”.

Det senare är ilte nyckeln – och blir allt mer del av strömmat videoinnehåll överlag. Inte bara genom att du kan få specialkomponerade förslag på vad du ska titta utifrån dina tittarvanor utan också genom att du direkt kan påverka innehåll och handling. Netflixs ”Bandersnatch” var först ut av de stora och vi lär få se mer av det här. Finns förstås två potentiella fördelar med det här för strömnignsbolagen: dels, det Snap är inne på här, att du får egoknarka lite, dels att du tittar mer aktivt, och dels att serier med olika slut (och olika handlingar) beroende på val som görs kan uppmuntra till att titta flera gånger och därmed lägga mer tid på en plattform.

Snapchat launches Bitmoji TV: zany 4-min cartoons of your avatar | TechCrunch

If you were the star of every show, would you watch more mobile television? Snapchat is betting that narcissism drives resonance for its new weekly videos

Pinterest

Pinterest släpper AR-funktion för att testa makeup

Pinterest fortsätter lägga till shoppingfokuserade funktioner i sin tjänst. Senast ut: AR-läppstifttestande. Du kan alltså hitta en pin med ett snyggt lättstift och sedan använda Pinterests Lens-kamera för att testa färgen på dig själv. Eller omvänt: se exempel på liknande utifrån dig själv.

Det här är Pinterest långtifrån först med, förstås. Det finns numer även för andra saker man kan köpa – som hårgfärg eller kläder. Men då har det ofta handlat om nischade tjänster som krävt en separat app. Att Pinterest nu bygger in det i sin tjänst, att det alltså går att göra i den app som kunderna redan använder, gör att steget mellan inspiration och köp blir rejält mycket kortare.

Blir intressant att se vilka segment som Pinterest kommer att aktivera den här funktionen för härnäst.

https://techcrunch.com/2020/01/28/pinterest-launches-virtual-makeup-try-on-feature-starting-with-lipstick/

Övrigt sociala medier

Google släpper kortvideoappen Tangi

Who likes kortvideo? EVERYBODY likes kortvideo! Tänker Google. Och vill också vara med och leka med de andra kortvideobarnen. Nu släpper Google ännu en tjänst via sin testavdelning Area 120: Tangi. En kortvideoapp, alltså. Med klipp upp till en minut långa. Ännu ett socialtish försök från Google.

Men det är en kortvideoapp med en tänkt nisch: instruktionskortvideos. Delar av Youtube förpackade i en egen app, fast kortare, om man så vill. Material som ska vara populärt i Douyin, kinesiska versionen av TikTok.

Hur säkerställer man att det faktiskt bara blir instruktionsvideos och inte vad-som-helst-videos? Man måste ansöka om att bli medlem på plattformen för att få lägga ut innehåll. Åtminstone just nu.

Två lite märkliga saker med Tangi. Den ena är att Tangi kan nås via en iOS-app eller via webben, men ingen Android-app. Den andra är att Tangi finns tillgängligt överallt – utom i EU. Jag har ärligt talat väldigt svårt att se varför just EU skulle vara exkluderat (annat än att Google i stort är lite småsura på unionen, men utöver det?)

Google’s Area 120 launches Tangi, a short-form video app focused on creativity and DIY | TechCrunch

The latest project to emerge from Google’s in-house incubator, Area 120, takes the newfound interest in short-form video and focuses it on the DIY space.

 

Sök/SEO

Google släpper Dataset Search – sökmotor specifikt för forskare

Ännu en bra tjänst från Google: företaget har släppt sin Dataset Search i skarp version. Det är alltså en sökfunktion som är specialiserad för (främst) forskarvärlden. Google har samlat 25 miljoner offentliga dataset som nu ska vara möjliga att göra detaljerade sökningar i.

Dessutom kan alla som sitter på ett publikt dataset som kan vara av allmänt intresse tagga upp innehållet med schema-markup.

Google’s Dataset Search comes out of beta | TechCrunch

Google today announced that Dataset Search, a service that lets you search for close to 25 million different publicly available data sets, is now out of

DuckDuckGo lägger till snabbsvarsfunktion i sökresultatet

Sökmotorn DuckDuckGo gör en Google. Mer Google än Google själva. Man börjar visa ”snabbsvar”. Det som på Google-språk kallas ”featured snippets”. Alltså ge svaret på en sökfråga direkt i sökresultatet.

Google har senaste åren sugit in allt mer information och allt fler funktioner till sökresultatet. Kort sagt ge svar på sökfrågan direkt i sökresultatet, utan att behöva skicka trafik vidare till den sajt som gett svaret. Google visar dessutom upp allt mer utförlig och fullständig information. Men DuckDuckGo utgooglar Google på det här området – genom att redan visa fullständiga svar på ”hur”-frågor direkt i snabbsvarsrutan.

Visst, även om DuckDuckGo så sakteliga börjar hitta en allt större användarskara så har de… en bit kvar till Google. Men det här börjar kännas lite som Flash. Eller, nu nyligen, tredjepartskakor. När Apple och Google bestämmer sig för att sluta stödja en teknik är det lite kört för den tekniken.

Nu börjar Google alltså få sällskap av en sökmotor till som gör ungefär samma sak på det här området. Bing: your move. (Ja, eller Baidu, Yandex etc. etc.)

Oavsett: dålig trend för sajtägare.

No Title

No Description

 

Detaljhandel/e-handel

Prime har nu 150 miljoner medlemmar

En sak från gårdagens Amazon-kvartalsrapport som jag missade: vi fick en konkret siffra gällande antalet Prime-medlemmar. Fler än 150 miljoner människor är nu med i Amazons extraalltlojalitetsprogram.

(Däremot har artikeln fel i att Amazon för första gången gick över biljondollargränsen igår. Det skedde redan i september 2018, när Amazon en kort stund dessutom var världens högst värderade börsbolag. Däremot kommer bolaget, om inget oförutsett händer under dagen, stänga börsdagen som ett biljondollarföretag för första gången på ganska länge. I princip sedan just september 2018.)

Rekord för Amazon Prime: 150 miljoner betalande kunder

Amazon går bättre än marknaden väntat sig, visar den amerikanska näthandelsjättens kvartalsrapport. Nyheten får aktien att gå upp över 12 procent i efterhandeln på New York-börsen. Därmed överstiger Amazons börsvärde för första gången 1 000 miljarder dollar.

 

Strömmade medier/prenumerationstjänster

Youtube får exklusiva strömningsrättigheter till tre e-sportligor

Techjättarnas dragkamp om e-sporten blir allt mer intensiv. Efter att Amazon, via Twitch, suttit rätt säkra på spelvideoströmningsfronten så flyttar Microsoft, Google och till och med Facebook fram positionerna allt mer. Och nu har Youtube Gaming plockat ytterligare en skalp. Eller rättare sagt tre. Tre ligskalper.

Youtube och Activision Blizzard har inlett ett samarbete som innebär att ligorna Call of Duty, Overwatch och Hearthstone kommer flytta från Twitch och strömma exklusivt via Youtube Gaming. Inte bara det, det fleråriga samarbetet innebär dessutom att alla Activisions titlar (eller åtminstone ”alla stora titlar”) kommer att sändas via Youtube.

Det är egentligen lite märkligt att Youtube inte byggt upp mer stöd för e-sport – sannolikt beroende dels på att man lite nöjt sig med ”sekundärsändningar” men förmodligen dels också för att Google inte riktigt har tagit segmentet på riktigt allvar.

Men att Google börjar kasta allt mer pengar efter e-sport (och spel överlag) betyder förstås inte automatiskt att de kommer att lyckas kopiera Twitchs succcé. Twitch är i grund och botten en social plattform och sociala tjänster är något som Google… inte är så bra på.

https://www.theverge.com/2020/1/27/21082612/youtube-blizzard-activision-esports-leagues-twitch-live-streaming

Har Apple TV+ fler prenumeranter än Disney+?

Hur går det för Apples ny strömningstjänst TV+? Det vet vi inte. Vi lär inte veta det efter Apples kvartalsrapport nästa vecka heller, men förhoppningsvis får vi hyfsat konkreta ledtrådar. Det hindrar förstås inte andra från att spekulera. Enligt Wall Street Journal kan det gå riktigt bra. Till och med bättre än för Disneys motsvarighet, som släpptes ett par veckor senare.

Om uppgifterna från WSJ stämmer så har Apples tjänst 33,6 miljoner prenumeranter i USA, vilket skulle placera den på en tredjeplats i landet (Netflix etta med 61,3 miljoner och Amazon tvåa med 42,2 miljoner – övriga topp fem är Hulu med 31,8 miljoner och Disney med 23,2 miljoner).

Disney-siffran stämmer med övriga uppskattningar jag sett – efter en rivstart har tillväxttakten landat på mer normala nivåer.

Sen är det förstås rätt svårt att veta hur exakt hur Apple kommer räkna ”prenumeranter”. För Apple Music så exkluderar man provperiodare men frågan är hur gratisåret som följer med många Apple-prylar räknas. Den stora utmaningen för Apple lär oavsett komma när den första stora massan gratisanvändare måste börja betala.

Ja, eller köpa en ny pryl.

Apple TV Plus could have more subscribers than Disney Plus

An analyst estimate has found that Apple TV Plus garnered an astounding 33.6 million subscribers in the U.S. in Q4 2019.

Apple kan vilja köpa filmstudion MGM för att skaffa mer innehåll till TV+

När Apples TV+ lanserades i höstas var det med en väldigt aggressiv prissättning. Men om man börjar titta på vad man faktiskt får för pengarna så är TV+ den överlägset dyraste strömningstjänsten (ja, om man inte är en av dem som fått ett ettårsabonnemang med en ny Apple-pryl). Antalet titlar i TV+ var (och är fortfarande) rätt… få.

Som någon konstaterade: att gratisprovperioden för TV+ bara var en vecka berodde förmodligen på att alla annars hade hunnit se alla Apple-serierna under testperioden…

Att det nu kommer uppgifter om att Apple har förhandlat om att köpa, eller åtminstone köpa rättigheterna till, alla MGM:s titlar (ett av de sista filmbolagen som inte är hårt kopplade till en strömningstjänst som det känns) känns därför inte särskilt förvånande.

Men uppgifterna säger att även Netflix kan vara, eller ha varit, intresserade av MGM:s material. Inte heller särskilt förvånande. Trots alla pengar som Netflix kastar på eget innehåll så är det gammal skåpmat som alltid toppar tittarlistorna på plattoformen. The Office och Vänner. Star Wars- och Marvel-titlarna. Och ja, Netflix har förlorat rättigheterna till samtliga dessa (eller kommer förlora dem i år).

Men det här gäller även andra. Det är ingen slump att de riktiga storaffärerna på videoområdet har handlat om serier som är nedlagda. I vissa fall sedan länge. För att fylla upp bakåt så tvingades Netflix exempelvis punga upp en hel hög pengar (uppgifter säger 500 miljoner dollar) för att få sända Seinfeld från och med nästa år. Rättigheterna till Big Bang Theory bytte händer förra året och de ska ha kostat HBO Max 1 miljard dollar.

Man kan förstå att Facebook nu uppges vara på gång att rampa ned ambitionen för eget innehåll till Watch och istället köpa in mer material från andra.

Apple and Netflix Both Need a Back Catalog and Have Reportedly Eyed MGM to Get It

As more and more major players wade into the streaming wars, companies are likely looking for ways to diversify their offerings either through bundles or acquisitions. According to two reports, both Apple and Netflix may be looking to tap MGM’s catalog to beef up their respective streaming services.

Pokemon Go lanserar Go Battle League

Minns ni Pokemon Go? Ja, det är klart ni gör. Men när den initiala hypen hade lagt sig efter lanseringen, när typ ALLA spelade, så har spelet försvunnit ut lite i periferin. Åtminstone i allmänhetens ögon. Men även om användartalen inte är i närheten av peaken så tjänar Niantic mer pengar än någonsin på spelet. Totalt har Niantic dragit in över 3 miljarder dollar på Pokemon Go och 2019 blev bästa året så här långt, med intäkter nära 900 miljoner dollar.

Niantic valde alltså att fokusera på att fokusera på de befintliga användarna, mer specifikt de befintliga användare de kunde tjäna pengar på, snarare än att tillväxtnojigt fortsätta jaga nya användare. Förbättra plattformen för dem som faktiskt är där.

Kundvård, y’all.

Nu kommer nästa stora funktion till spelet: Go Battle League. Fortnite, Pokemon stylee. Möjlighet att slåss mot andra tränare över hela världen. Funktionen håller på att rullas ut och finns inte tillgänglig för alla än – men lär sannolikt knuffa Pokemon Gos intäktssiffror över miljarddollarstrecket 2020.

https://venturebeat.com/2020/01/28/pokemon-go-battle-league/

Spotify gör det möjligt att dela till Instagram Stories

Mer stories för Spotify. Fast den här gången Instagram Stories. Efter att strömningstjänsten förra veckan släppte sitt eget storiesformat lanserar de nu en direktintegration mellan Spotify och Instagram Stories. Och ja, det handlar, typ, om kortvideo.

Det är mer specifikt Spotifys Canvas-funktion, där artister kan lägga in en kort loopvideo som illustration istället för vanlig ”omslagsbild” och sedan alltså dela alltihop till sin Instastory.

Det handlar alltså om ännu ett sätt för Spotify att marknadsföra sig på andra plattformar – via användarna. Den här gången innehållsskaparna – plattformens influencers, om man så vill (eller ”artister” som vi sa förr i tiden).

I betaversion för iOS nu, men Android-version av Canvas ska vara på gång.

Get ready to see Spotify’s looping videos on Instagram | TechCrunch

Following Spotify’s confirmation of a new Stories feature, initially being tested by social media influencers, the company this morning announced it will

Kortvideoappen Kuaishous användare gjorde över 63 miljarder interaktioner under 4 timmar

Ännu en sån där… stor siffra. Kortvideoappen Kuaishou, eller Kwai som den heter utanför Kina, slog nytt rekord under det kinesiska nyåret. Företaget var ”exklusiv interaktiv partner” till 2020 års Spring Festival Gala (typ uppesittarkväll gissar jag. Fast… större) och under årets gala gjordes 63,9 miljarder användarinteraktioner via Kuaishou-appen.

Sextiotrekommanio. Miljarder. Interaktioner.

Okej, galan ska tydligen finnas med i Guinness rekordbok som det tv-program i världen som har flest tittare. Och Kuaishou är landets näst största kortvideotjänst efter Douyin/TikTok. Men ändå.

63,9 miljarder interaktioner. Fyra timmar lång gala. Det innebär nästa 16 miljarder interaktioner i timmen. Kring ett tv-program.

DAAAAYM girl.

Kuaishou Breaks Record with 63.9 Billion User Engagements During 2020 Spring Festival Gala

The short-video company handed out five rounds of virtual ”red envelopes” during the live broadcast, totaling a record-breaking 1 billion yuan ($144 million)

 

Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

Drabbas du ofta av FOMOOODS (Fear of missing out on Olas digitala spaningar)? Prenumera på mitt nyhetsbrev för att varje vecka få de viktigaste digitala händelserna direkt till din mejllåda!

Prenumerera här

Och när du ändå är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant?

Tryck här för att se hur du gör