Kategorier
Artikel Ekonomi och finans Sociala medier

Gladast över Microsofts köp av LinkedIn – Twitter?

Lite som en blixt från klar himmel kom beskedet att Microsoft köpt upp LinkedIn. Anledningen är att bredda sitt erbjudande som det självklara valet för allt som har med våra arbetsliv att göra, men frågan är om inte Twitter är den riktiga vinnaren på affären.

Nyheten om att Microsoft idag köpte LinkedIn kom förmodligen som en stor överraskning för de flesta. Nu krävs det förstås några steg till innan köpet kan gå igenom, men man kan tro att bolaget fått med sig storägarna på tåget redan. Om inte konkurrensmyndigheterna har någon avvikande åsikt så kan vi nog utgå ifrån att LinkedIn får en ny ägare.

Aktiemarknaden jublade. Efter att det inledande handelsstoppet släpptes hoppade börskursen upp 46 % (i skrivande stund). Det betyder en budpremie på snurriga 50 %, vilket innebär en börskurs på i runda slängar 196 dollar per aktie. Det är nästan på pricken de 43 % som LinkedIn tappade på en handelsdag efter en sur rapport i början av året. I LinkedIns värld betyder det att företaget minskade respektive ökade med sisådär 11 miljarder dollar på en dag.

Som av en händelse motsvarar det här mer eller mindre hela Twitters börsvärde, som beroende på kurs ligger i regionen 10-11 miljarder dollar.

Och uppköpet av LinkedIn kan vara det bästa som kunde hända Twitter just nu.

Det har knappt gått en dag senaste året (till och med mer) utan att det någonstans spekulerats i ett uppköp av Twitter. Vem som kommer köpa. Ju mer börskursen pekat söderut, desto billigare blev företaget och desto mer intensiva har ryktena blivit. Blankarna har haft julafton varje dag och har har inte haft problem att elda på resan ned. Och ju mer börsvärdet har rasat och uppköpsryktena har florerat – desto mer har annonsörerna dragit öronen åt sig.

Jämför man LinkedIn och Twitter så finns det mycket som förenar. Båda dras med problem med användartillväxten, och som vi alla vet är användartillväxt det enskilt viktigaste mätetalet för sociala medier (med andra ord den vanliga börslogiken: oro för vad som kan hända i morgon, trots att företag tjänar pengar som gräs idag och ser ut att göra det rätt länge framöver).

Båda är ungefär lika gamla (13 år för LinkedIn10 år för Twitter). Det skiljer inte jättemycket i användarantal (ca 430 miljoner för LinkedInca 300 för Twitter). Båda är nischtjänster som alltid jämförs med den betydligt bredare Facebook (och då förstås alltid åker på däng). De drar in ungefär lika mycket pengar (ca 3 miljarder dollar för LinkedIn 20152,2 miljarder för Twitter – vilket ger ett snitt på ca 7,5 dollar per användare och år för båda tjänsterna). Både har haft en intäktsökning som skjutit i höjden trots att användarantalen planat ut. För LinkedIn var ökningen ca 35 % jämfört med föregående år, för Twitter ca 57 %.

Båda har också haft problem. Men det är Twitter som har drabbats hårdare, delvis också självförvållat därför att man gav investerarna sken om att man skulle kunna bli en allvarlig konkurrent till Facebook – och sedan dess alltid har jämförts med just de sociala mediernas gigant varje steg på vägen. LinkedIn har (för det mesta) blivit vid sin läst.

Så hade någon (Google) idag meddelat att de hade köpt Twitter så hade nog egentligen ingen blivit överraskade. Men LinkedIn?

Varför är nu Microsofts köp av Twitter något som får Twitterledningen inte att jubla, men väl förmodligen andas ut? Tja, om vi bortser från det uppenbara att stora delar av bevakningen av Twitters eventuella uppköp nu hamnat i ett lätt chocktillstånd och kommer lägga tid och fokus på att få rätsida på logiken där så räcker det att titta på Twitters börskurs, i skuggan av LinkedIns jättehopp.

+7 %, på en i stort fallande börs. Utan några nyheter från Twitter själva.

Det i sig ökade Twitters börsvärde med ett antal miljarder kronor och gjorde därmed företaget dyrare. Med andra ord kan det få delar av marknaden och tänka ”fuck it, de drar in pengar – och det verkar ju kunna finnas folk som är beredda att betala”. Lägger vi då på att fler då säkert börjar göra matten och konstaterar att ”var man beredd att betala 26 miljarder dollar för LinkedIn så borde det betyda att någon är beredd att betala lika mycket överkurs Twitter”, typ, och att man därför börjar köpa sig in i aktien eftersom man tror att ett uppköp rycker allt närmare. Man vill inte hoppa på försent om Twitter för för sig att göra ett femtioprocentigt hopp.

Inte för att problemen är över för Twitter (långt ifrån) och det är fortfarande en fråga om ”när” och inte ”om” uppköpet kommer (ja, och vem – vi kan väl anta att det inte blir Microsoft just nu). Men i bästa fall kan Twitter köpa sig precis tillräckligt mycket andrum för att hinna få ordning på torpet och stå kvar på egna ben. I värsta fall får de åtminstone ett betydligt bättre förhandlingsläge och kan sälja sig själv dyrare.

För även om Microsoft fick öppna plånboken rejält så är uppköpskursen rejält under LinkedIns toppnotering (över 250 dollar). Det är alltså ett rätt rejält stukat företag som köps upp. Och här hittar vi väl det enda som marknaden inte verkar gilla.

Att Microsoft köpte LinkedIn för 26 miljarder dollar.

För medan LinkedIns kurs rusar med 46 % så backar Microsofts med 2,5 %.

Mer om det i ett annat inlägg.


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *