Spaningar från veckan som gått.
Sociala medier
Facebook, Instagram och WhatsApp
Facebook börjar straffa engagemangsfiskande poster (och sidor)
Facebook algoritmskruvar igen. Den här gången för att motverka klickfiskeposter. Ja, eller snarare engagemangsklickfiskeposter. Poster som uppmanar folk att gilla, tagga, kommentera eller dela poster kommer att rankas ned (and yes, maskininlärningsalgoritm in the house). Däremot kommer inte poster som ber om hjälp, råd eller rekommendationer att påverkas.
Dessutom kommer Facebook bli hårdare mot sidor som regelbundet postar den här typen av, som Facebook ser det, ”spammigt” innehåll och smälla dem hårdare på fingrarna med generell nedgradering.
Facebook will soon demote posts that beg for likes, comments, and shares
Move should reduce the spread of ’engagement bait’
Instagram gör det möjligt att livesända via Direct
Instagram gör det möjligt att sända livevideo via Direct. Börja sända och tryck på delningsikonen och bjud in en eller flera vänner. Den som får eller tittar på en livevideo kan sedan skicka vidare.
Ett digitalt kedjebrev, alltså. Det är förstås ett potentiellt smart sätt att sprida innehåll via den väg som blir allt viktigare för oss i kommunikationen med våra vänner: via ”mörka” sociala kanaler som chattappar.
New: Send a Live Video in Direct Messaging | Instagram Blog
You can now send live videos to friends in Direct. With a single tap of the Direct icon, you can send your own live video.
Facebook börjar med ansiktsigenkänningsfunktioner
Lämna över ditt ansikte till Facebook? Klart du vill. Facebook rullar ut nya ansiktsigenkänningsfunktioner:
- Få besked när någon laddar upp en bild på dig, även om du inte är taggad i bilden (med det lite märkliga tillägget att de kommer att respektera uppladdarens inställningar – om du inte kan se bilden får du ingen notifiering. Det är väl kanske framförallt om någon laddar upp en bild utan att inkludera dig i publiken som du vill veta det…)
- Notifiering om någon laddar upp en bild på dig som sin profilbild (a.k.a. spamkonto)
- Bättre stöd för uppläsningsverktyg (”se” vilka som är i en bild)
Värt att notera: går du med på att ditt ansikte används som ”skydd” så godkänner du också att FB använder det till andra tjänster. Och ja, det är väl inte omöjligt att de inte bara kommer använda ditt ansikte även för optimering av flödet. Tja, eller reklam. Du ser glad ut på senaste bilden du la upp – då får mer ”gladinnehåll” eller ”gladreklam” (nej jag har ingen aning om vad det skulle vara). Eller kanske att du på i en viss plats eller är tillsammans med en viss vän.
Funktionen kommer inte (för tillfället) att fungera inom EU på grund av dataskyddsregelverken här.
https://www.recode.net/2017/12/19/16793538/facebook-facial-recognition-pictures-update-identity
Snabbdela innehåll till flera Instagram-konton
Facebook testar funktion som gör det möjligt att snabbdela samma innehåll till flera Instagram-konton.
Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: ”CONFIRMED: Instagram IS testing a quick way to share to multiple accounts in one goh/t @JFBLucas pic.twitter.com/9FFjylGRHj / Twitter”
CONFIRMED: Instagram IS testing a quick way to share to multiple accounts in one goh/t @JFBLucas pic.twitter.com/9FFjylGRHj
Posta statusuppdateringar bara till nyhetsflödet
Facebook testar möjligheten att posta statusuppdateringar bara till nyhetsflödet eller stories (ja, alla två som postar till FB stories). De hamnar alltså inte i profilen, utan blir lite mer flytande utan att ha en definitivt begränsad livslängd. Som konstateras i artikeln: för att hålla din profil lite mer städad och dölja jobbgnäll från chefen.
Men det är förstås också nära till hands att tänka att det här är del av Facebooks LinkedIn-ambitioner. Att inte bara bli hubben för våra privata liv, utan också våra jobbliv – under arbetsdagen (Workplace) och när vi söker jobb. En möjlighet att visa upp olika liv i Facebook-profilen. Precis som i verkligheten, alltså.
Facebook Could Soon Allow Users To Keep News Feed Posts Off Profiles | Digital Trends
Facebook could soon be opening up more options on where to share by allowing users to post to the news feed but not to profiles.
Ny funktion för sidadministratörer: tilldela meddelanden
Facebook fortsätter lägga till verktyg för kundtjänsthantering (ja, även om det också kan användas till annat, förstås): nu börjar det bli möjligt att tilldela meddelanden till sidadministratörer.
Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: ”NEW: Facebook now lets you assign Messages to Page Admins pic.twitter.com/QSfKdrWrTC / Twitter”
NEW: Facebook now lets you assign Messages to Page Admins pic.twitter.com/QSfKdrWrTC
Facebook gör det svårare att trakassera andra användare
Facebook gör det svårare för medlemmar som vill trakassera andra användare. Om någon man blockat skapar nytt konto och försöker nå dig den vägen så ska Facebook kunna känna av att du har blockat något annat konto som kontrolleras av den personen. De kan då varken skicka meddelanden eller vänförfrågningar från nya konton.
Dessutom kommer en ”trakasseri-skräpkorg”. Meddelanden från någon oönskad kan läggas i en skräpkorg utan att blocka. Den som skickar får inte veta att den är blockad, men man slipper se meddelandena och kan läsa dem om man vill. Meddelanden som hamnar här kommer inte heller visa läskvitto.
Facebook Is Making It Harder for People You’ve Blocked to Harass You
People who experience harassment on social media know that it’s often not enough to simply block the person bothering them and move on. Harassers will often set up another account or switch accounts to evade the block, and go right on harassing their target.
Instagrams alpha-program – testa riktigt tidiga versioner
Sugen på att testa RIKTIGT tidiga versioner av kommande (eller kanske aldrig kommande) Instagram-versioner? Gå med i alpha-testprogrammet. Ja, om du har en Android, åtminstone. iOS-programmet verkar redan fulltecknat.
Den främsta perken är förstås att kunna säga det där är SÅÅÅÅÅ ett år sen varje gång när den skarpa appen sedan kommer. Det här kan vara anledningen till att solglasögonemojin skapades.
Instagram launches an alpha testing program on iOS and Android | TechCrunch
Are you an early adopter? Okay, but are you a really early adopter who likes to test new, experimental things even if it means you’ll experience crashes
Snapchat
Snapchat tappar CNN:s dagliga nyhetsprogram
Snap gick ut med några högprofilerade innehållssamarbeten under året. Tunga medieföretag som skulle skapa exklusiva program för Snapchat. Som CNN. Win-win. Snapchat fick innehåll och nyhetskanaler med åldrande demografi fick nya målgrupper.
Så var tanken åtminstone. Och så kanske det delvis blev. Däremot följde inte intäkterna med. Så CNN stänger nu ned, ja eller ”pausar”, sin satsning.
Att se om det här är framtiden för Snapchat (det vill säga inte så ljus), att Snapchat inte är stället för nyheter, att CNN inte klarade av att skapa ett plattformsrelevant format eller om CNN helt enkelt inte var tillräckligt uthålliga.
http://mashable.com/2017/12/22/cnn-cancels-snapchat-show-the-update/
Snapchat populärast bland amerikanska tonåringar
Undersökning om amerikanska tonåringars favoriter bland de sociala medierna (har inte läst hela än). Och vinnaren är, även här, Snapchat.
- 79 % av de tillfrågade tonåringarna har Snapchat, 73 % Instagram, 57 % Facebook
- ”Fast på en öde ö”-valet (bara en): Snapchat 44 %, Instagram 24 %, Facebook 14 %. Jämfört med förra året har Snapchats siffror ökat från 28 till 44.
- Viktigaste Snapchat-funktionen: meddelanden 68 %, stories 28 % och discover 4 %
Artikeln uttrycker förvåning över den sista, men den känns helt i linje med utvecklingen. Och visar att Insta gör rätt som satsar på Direct och att Snapchats utökade discover-satsning samtidigt kan kännas lite tveksam.
https://www.recode.net/2017/12/16/16783570/snapchat-instagram-teenagers-rbc-survey-favorite-app?lipi=urn%3Ali%3Apage%3Ad_flagship3_profile_view_base_recent_activity_details_shares%3B7A%2FPWFJPS6%2B%2B6zuhDSbjZw%3D%3D
Scanna snapcode på menyn – få upp AR-presentation av rätten
Nu när Snap gjort det möjligt för alla att skapa egna AR-lenses kommer det bli intressant att se på vilka sätt kreativiteten kommer att flöda. Som här. Fota en snapcode och få upp en AR-presentation av maten innan du beställer.
A smart use for Snap’s open AR platform is to preview real-sized menu items
Get a peek at what you’re about to eat
Twitters nya enterprise-API – fokus kundtjänsthantering
Nytt enterprise-API från Twitter. Fokus: kundtjänsthantering. Mer specifikt handlar det om möjlighet att kunna bygga appar som kan hantera kundärenden, hantera chattbotar och varumärkesaktivering.
Det här är helt rätt tänkt. Sociala medier som kundtjänstkanal blir allt viktigare och får dessutom en förändrad roll. Från ”lösa kunders problem” till en kanal som är lika delar varumärkesbyggande, sälj och service.
Om det är någon, rätt lågt hängande frukt, som definitivt är en kandidat för testande 2018 är det just att bjuda in till kunddialog i dessa kanaler. Och då tänka 1) kundtjänst är individer, inte en logotyp och 2) ni är på kundernas arena. Förtjäna deras tid.
Twitter launches a new enterprise API to power customer service and chatbots | TechCrunch
Twitter’s big news this week is its announcement that it’s now enforcing its new policies around hateful content and abuse, but today the company is
Twitter på väg mot comeback – eller?
Don’t call it a comeback? Eller? Twitters aktie rusade oavsett över 11 % idag. Ligger just nu på årshögstanivåer. Upp 36 % i år (även om det förstås är en bit kvar till toppnoteringarna).
Twitters kvartalsrapporter har inte direkt glatt aktieägarna, men den senaste hade några ljusglimtar. Vet inte om det är det som JP Morgan tagit fasta på, men det är tydligen JP Morgans uppgradering av aktien som ligger bakom.
- JP Morgan sätter en ny målkurs på aktien på 27 dollar (upp från 20, rätt ordentligt)
- Man tror att Twitter 2018 kommer få fart på omsättningen igen
- Annonsintäkterna bedöms öka med mer än 8 % 2018
- Twitter bedöms gå med vinst 2018 (som även var ljuspunkten i senaste kvartalsrapporten)
- Mest förvånande: Twitter bedöms nå en tillväxt avseende dagliga användare med 10 %
Det är med andra ord väldigt positiva tongångar, även om som sagt aktiekursen har rätt långt kvar till toppnoteringens strax under 70 dollar.
Marknaden prisar alltså in väldigt mycket i att 2018 blir Twitters comebackår. Om kvartalsrapporten Q1 inte kan leva upp till de förväntningarna lär kurskorrigeringen bli brutal.
Den som lever får se.
Har du drabbats av LinkedIn-itis? Det finns botemedel!
Ha. Linkedin-itis. Kommunikationsparalysering på LinkedIn. Symptom: du postar, gillar eller kommenterar aldrig. Anledning? Rädslan att framstå som okunnig eller oprofessionell, inte fattar varför eller förväntar dig att andra ska göra det.
Det här är ju inte bara på LinkedIn. Internet i stort, där de flesta bara lurkar.
Gällande symptomen tror jag att rädslobiten är rätt stor. Framförallt om man är ny i karriären eller om man ser en massa ”det här hör inte hemma här”.
Därför gillar jag den här: ”What’s the point of staying silent when we have so much to learn from each other?”
Så om du har den känslan: bara kör. Du har garanterat något att lära alla andra.
Make the most of your professional life
No Description
Sök/SEO
Googles Search Console börjar visa data (minst) tolv månader bakåt
I år inföll julafton typ 13 december. Åtminstone om man jobbar med SEO. Vilket, mer eller mindre, är de flesta som jobbar med digitala tjänster 2017. Google har, i betaversion av Search Console, äntligen gjort det möjligt att se data 12 månader tillbaka. Ja, eller minst 12 månader.
Har vi tur kommer det som bli som Google Analytics att startpunkten är från och med december 2016, me natt vi om några år kommer kunna titta på sökningar historisk flera år tillbaka.
Google Search Console Adds A Years Worth Of Data On Beta
Google has released a years worth of data in Google Search Console – well the beta version. If you have access to the beta version of Google Search Console and go to…
Apple Maps börjar med inomhusvägbeskrivningar
Nu har Apples tidigare utannonserade utökning av Kartor kommit: få vägbeskrivningar inomhus. Ja, åtminstone om du behöver hjälp i någon av de 34 flygplatser som omfattas (berätta gärna hur den funkar om någon testar).
Det finns förstås andra appar som har testat att göra samma sak, men poängen här är att det blir precis så sömlöst som vi har förväntat oss. Varför ska jag behöva byta app när jag kommer fram till flygplatsen? Samma karttjänst, från start till mål (när det fullt ut funkar dårå).
Karttjänster lär bli än mer hubbar för våra liv i dag kommande åren. Och Apple Maps börjar på riktigt bli något man måste ha med i local-strategin.
http://mashable.com/2017/12/15/apple-maps-indoor-airport-hands-on/#5r4gWuP4Fqqa
Ännu en snygg Gmail-integration i Google-sökresultatet
Det här att Google (och Facebook) vet mer om oss än oss själva. Eller åtminstone håller koll på det åt oss. Som här. Googling på Lego, Google känner av att du har ett medlemsnummer i Gmail och visar det för dig direkt i sökresultatet. Jag har sett samma sak en gång när jag googlade efter ett hotell där jag hade en bokning (för att dubbelkolla adress).
Google kände av att jag hade en bokning hos det hotellet och berättade det för mig direkt i sökresultatet. Vilket i mitt (lätt glömska fall) inte är en så onödig påminnelse, trots allt.
Per Nilsson on LinkedIn: Jag är medveten om integriteten och tar det för vad det är. Det borde du…
Jag är medveten om integriteten och tar det för vad det är. Det borde du också göra. Så fort du loggar in någonstans händer det. Alltid. Men jag älskar…
Google börjar blocka skräpiga annonser
Nu finns det ett datum för när Google kommer börjar förbjuda alla former av ”annoying ads” i Chrome: från och med 15 februari nästa år. Saker som pop-up-annonser, autospelande videor med ljud, blaffoannonser och annat som förstör användarupplevelsen. En Google-adblocker, alltså.
Det som är lite intressant är att om en sajt har en enda annons som bryter mot regelverket under 30 dagar så kommer Google, i Chrome, ta bort alla annonser på den sajten.
Och ja, det är förstås för att stoppa användningen av adblockers. Andra adblockers. Annonser är i princip allt Google lever på här är tanken att vi ska sluta med adblockers om vi slipper de mest störiga annonserna.
Chrome will start auto-blocking the web’s most annoying ads in February
Google is going to make your web browsing experience a lot less annoying soon. The company today revealed it will stop showing ads in Chrome that don’t meet certain standards for quality starting February 15. Google had announced its inten
Detaljhandel/e-handel
H&M släpper nytt varumärke för millennials: /Nyden
HM släpper nytt varumärke specifikt riktat mot millennials: /Nyden (det är klart att något som riktar sig mot den målgruppen måste skrivas på konstigt sätt, annars vet inte millennials att det är något riktat till dem).
Märket kommer inte säljas i HM:s vanliga butiker, utan bara online eller i popup-butiker.
Dessutom märker man att HM har influerats av influencer-trenden (hoho). Kollektionerna kommer inte följa trender eller säsonger, utan skapas av en influencer (plus inhouse-designers kan tänka) i kortare sprintar. Ja, eller av en ”stamledare” tillsammans med sin ”stam”. Och Alexander Bard är märkets ”inhouse-filosof”.
Och ja, de sista grejerna känns mer än lovligt krystade.
H&M startar nytt varumärke
Klädjätten H&M har ett nytt varumärke på gång inriktat mot så kallade millennials. I en intervju med amerikanska tidningen The Cut beskriver chefen Oscar Olsson tankarna bakom konceptet.
Stadskärnan – det nya detaljhandelssvarta?
Fler ett par år sedan hade jag nog skrivit under på rubriken, men nu är jag inte alls lika säker. Att butiker kommer finnas kvar har jag alltid trott, men just i döden-spekulationen. Som i att antalet butiker kommer minska.
Som konstateras kan stadskärnan vara det nya detaljhandelssvarta. Mindre butiker, närmare oss, mer personliga – men med ett stort utbud. Vissa kommer förstås vara helt automatiska, men även premiumbutiker med människor.
Jag håller däremot med om att de externa galleriorna ligger pyrt till. De kom till för att man ville ha allt på samma ställe och kunna erbjuda ett stort utbud. Med andra ord stora butiksytor.
Vi vill fortfarande ha det här. Men inget köpcentra kan konkurrera med jättegallerian internet. När vi väl lärt oss vad fysisk handel är i ett post-digitalt samhälle så kommer vi kunna bygga helt nya fysiska butiksupplevelser. Och helt nya stadskärnor.
Butiksdöden är redan här – e-handeln tar över | SvD
En växande e-handel innebär färre fysiska butiker. Förändringen syns redan i svenska stadskärnor. Handelns andel av stadens omsättning har minskat från 60 till 50 procent, under de senaste fem åren, visar en ny rapport.
Marknadsandelar för kinesiska e-handlare
En rätt tänkvärd bild: marknadsandelar för e-handlare i Kina förra året. Domineras rätt hårt av jättarna Alibaba och JD (JD köpte dessutom, tillsammans med Tencent, delar av VIP för bara nån vecka sedan). Och marknadsandelen för Amazon? En procent.
Med andra ord har de kinesiska e-handlarna en betydligt större andel av handlandet i väst än omvänt – och då menar jag inte allt köpande av billiga grejer från Kina (som lär strypas), utan att de börjar skapa sig en egen närvaro här.
JD.com planerar öppna hundratals obemannade butiker
Kinas näst största onlinehandlare JD går i storebror Alibabas fotspår och öppnar obemannade butiker. ”Hundratals”.
Som det beskrivs låter det som ett mellanting mellan Amazon Go och just Alibabas butiker. Det som kan vara intressant, och som kan bli en rejäl fördel för JD, är att man verkar ha knäckt problemet med många varor och många människor samtidigt.
Man använder både ansikts- och bildigenkänning. Detta kan användas både för inventering och, när butiken lär känna dig, ge personaliserade erbjudanden inne i butiken.
Man här även lärt sig av de stora: tekniken kommer att licensieras ut till andra detaljhandlare.
Blir spännande att följa.
The future of grocery shopping has arrived in China
JD.com is beating Amazon to the punch
Amazons nya pantent: få receptförslag utifrån bilder på ditt trädgårdsland
Ha. Coolt. Amazon har fått ett nytt bildigenkänningspatent: fota ditt grönsaksland och få förslag på vilken mat du ska laga utifrån vilka ingredienser du har i jorden. Som exemplet i artikeln: få förslag på att köpa oliver och fetaost eftersom du har resten av grejerna för att göra grekisk sallad.
Nu bygger det här, tja, på att du faktiskt har ett grönsaksland. Kanske inte något för trångbodda storstadsbor (undantaget balkongodlingsfetischister). Det kanske aldrig är en tjänst som kommer se dagens ljus, men det är spännande oavsett. Fota kylskåpsinnehållet lär ju fullt ut komma.
Foodtech. Lär bli ett sjukt spännande techområde.
New Patent Shows Amazon Wants to Know What’s In Your Garden
While everyone knows Amazon wants in our front door, now it looks like now the tech giant may also want to know what’s going on in the backyard. That’s because the company was recently …
NA-KD börjar samarbeta med Zalando
Okej, nu är den här några veckor gammal NA-KD och Zalando inleder samarbete. Zalando börjar alltså sälja NA-KD:s grejer.
Men jag skrev inte om den då och den kom att återaktualiseras när H&M gick ut med sin nyhet om att de kommer att börja sälja sina egna märken och Home via Alibaba. Med andra ord att man går utanför sitt eget ekosystem och använder tredje part för försäljning och distribution på nätet. Samma sak som Ikea nu funderar på (eventuellt/sannolikt via Amazon).
Mönstret är rätt tydligt. Det blir allt viktigare att vara där kunderna är, inte att förvänta sig att kunderna ska komma till dig. Så att kunderna ser dig i rätt skyltfönster, vid rätt tillfälle.
22 miljoner kunder i NA-KD:s nya satsning – Ehandel.se
Med ett nyinvigt Norden-lager och ett växande antal svenska och nordiska märken som Weekday och Cheap Monday i sortimentet, kommer det knappast som någon
Amazon kommer öppna butiker i Tyskland
Nu verkar det som att Amazon tänker öppna fysiska butiker i Tyskland. ”När”, inte ”om” enligt Tysklandschefen Ralf Kleber. Frågan är förstås hur man i så fall gör sitt fysiska avtryck. Om det blir helt egna butiker, kanske ett mindre antal, eller om man gör en Whole Foods.
Det som talar för det senare är att det vore enklare. Integrationen med Whole Foods verkar ha gått förvånansvärt smärtfritt (utåt åtminstone) och det har spekulerats i att Amazon är på gång att köpa en fransk detaljhandelskedja.
Även om Kleber talar om att man kommer öppna butiker ”för att kunder gillar butiker” så lär det även här snarast vara som hubbar för e-handeln.
Amazon ska satsa på butiker i Tyskland
Kommer att öppna butiker.
Strömmade medier
Netflix personaliserar omslagsbilder efter din tittarhistorik
Netflix fortsätter koppla ihop data och personalisering. Nu börjar de anpassa omslagsbilderna efter vad du har gillat och tittat på tidigare. Som exemplet i artikeln: om du söker upp Guardians of the Galaxy och gillar actionfilmer så kommer du få en actionomslagsbild. Tittar du på mycket komedi kommer du istället att få en film som andas humor.
Allt material kommer inte ha det här, men man kan tänka sig att allt nytt kommer få det. Ja, och sen kommer de säkert trycka ut en bildigenkänningsalgoritm som får tröska sig igenom bakkatalogen och automatiskt tagga upp och skapa bilder för att det materialet.
https://www.psfk.com/2017/12/netflix-is-personalizing-graphic-design-to-individual-viewers.html
Amazon Music blir förval i bilar från Audi och Porsche
Distribution blir allt viktigare inom digitaliseringen, inom alla områden. Att finnas där kunderna är, när kunderna vill det och har behov. Som musiktjänsterna. Spotify har slutit avtal med biltillverkare för att få in tjänsten som förval i bilarnas underhållningssystem och nu går Amazon samma väg.
Amazon Music kommer dyka upp i bilar från Audi och Porsche och kommer förstås vara en ännu bättre deal om du är Prime-medlem (Amazons lojalitetsprogram).
Som artikeln konstaterar: strömningstjänsterna skiljer sig så pass lite idag att bekvämlighet, som att det följer med på köpet, vara det som avgör vad man väljer. Och smidigheten att allt sitter ihop – hemma och i bilen.
http://mashable.com/2017/12/20/amazon-music-integrates-with-audi/
Amazon börjar strömma hos håghastighetstågoperatör
Amazon fortsätter trycka ut sitt videoinnehåll i andras kanaler. Som hos tågoperatören Eurostar. Nu kan resenärer där ser Prime Video-innehåll via Eurostar-appen.
Det här är något vi ser mer och mer av – trots att det bara har börjat. Att techjättarna får in sina mediapaket, som förval, när kunder köper andra produkter. För när utbudet är så likartat kanske inte ens exklusivt innehåll räcker. Bekvämligheten kanske trumfar allt annat.
Amazon TV shows are hopping aboard Eurostar trains
Thanks to our need for constant amusement, whether you’re on a plane, train or automobile, these days you never have to look at a rubbish book again. The Eurostar high-speed train network has had a bring-your-own-device entertainment service of its own for a while now, but a new partnership with Amazon means Prime Video-exclusive TV shows are joining that catalog.
Gör Amazon sig redo att börja konkurrera med Youtube?
De är så gulliga. Amazon och Google har ett ”it’s complicated”-förhållande kring Amazon Echo och Youtube just nu. Nu verkar det dessutom som att ytterligare en anledning till att Google just nu blockar Youtube i Amazons Echo Show är för att Amazon kanske är på gång med en Youtube-konkurrent. Och med tanke på att Amazon gör allt nuförtiden är det garanterat det här som Google har misstänkt.
Amazon har nu inkommit med ansökan att registrera två varumärken: Amazontube och Opentube. Syftet: non-downloadable pre-recorded audio, visual and audiovisual works via wireless networks. Och man har dessutom registrerat domänerna Alexaopentube, Amazonalexatube och Amazonopentube.
Amazon may be planning a YouTube rival
In the midst of Google’s YouTube blockade on the Echo Show, Amazon could be mulling its own video platform. Google announced it was removing its app from the e-retail giant’s touchscreen-packing Echo earlier this month, with plans to extend the ban to the Fire TV on January 1st.
Youtube skriver nya avtal med Universal och Sony
Youtube har enats om nya avtal med Universal och Sony, efter avtalet med Warner tidigare. Det betyder alltså att Youtube kommer bli bättre på att dela pengar med rättighetsinnehavare vid spelningar. Det här gäller förstås främst musiken som användare laddar upp. Antingen bara som musik eller kanske som del i en video.
Men det betyder säkerligen också att Googles senaste försök till reboot av en prenumerationsbaserad musiktjänst, att konkurrera med Spotify, Apple och Amazon, rycker allt närmare. Det finns även uppgifter att det kan bli en komboprenumeration: både musik och originalvideoinnehåll. Att se vad det landar i.
Bloomberg
No Description
Facebook skriver avtal med Universal – närmare musiktjänst?
Spotify, Youtube och nu Facebook. Universal skriver musikrättighetsavtal i ett rasande tempo. Avtalet med Facebook verkar dessutom vara ett nära nog carte blanche-avtal som ger Universal rätt att få betalt för musik som användare laddar upp, delar eller på andra sätt använder i material de skapar för Facebook, Instagram, Messenger och Oculus.
Två saker att lägga lite extra märke till. 1) WhatsApp är inte inkluderat vad det verkar 2) skrivningar av typen ”Functionality will expand in future to ‘enable access to a vast library of music across a series of social features’.” Svårt att inte läsa det som ett väldigt stort steg mot en musikströmningstjänst från Facebook.
Facebook signs global licensing deal with Universal Music Group – Music Business Worldwide
Recorded music and publishing both included in agreement…
Ännu en serie till Apples videoinnehållssatsning
Ännu en serie i Apples kommande tv-satsning: ett ”space drama” signerat mannen bakom bland annat rebooten av ”Battlestar Galactica”.
Det här att Google (och Facebook) vet mer om oss än oss själva. Eller åtminstone håller koll på det åt oss. Som här. Googling på Lego, Google känner av att du har ett medlemsnummer i Gmail och visar det för dig direkt i sökresultatet. Jag har sett samma sak en gång när jag googlade efter ett hotell där jag hade en bokning (för att dubbelkolla adress).
Google kände av att jag hade en bokning hos det hotellet och berättade det för mig direkt i sökresultatet. Vilket i mitt (lätt glömska fall) inte är en så onödig påminnelse, trots allt.
Apple picks up a new space drama from the creator of ’Battlestar Galactica’ | TechCrunch
What the frak is this? According to a report from Deadline, Apple may have actually gotten its hand on a good show – a new space drama from ”Battlestar
Alexa börjar kunna spela lokala spellistor
Amazon ger Alexa mer musikskills. Använder man Amazon Music kommer man kunna be Alexa att spela liknande musik som det man lyssnar på (”Play more like this”). Man kan be om den populäraste musiken lokalt runt om i världen. ”Spela musik som är populär i Katrineholm” (ja, kanske inte just det exemplet då).
Ännu ett tecken på att det lokala blir allt viktigare i vår alltmer globalt uppkopplade värld. Man kan dessutom tänka sig att Amazon, när de väl får koll på hur man kan tjäna pengar på användningen av röstprylar, kan använda det här för att rikta reklam. Om du sitter i Katrineholm och ber om populäraste musiken i Florida kanske du får erbjudanden om resor dit.
Alexa is making it easier for you to play songs you recently heard
Amazon Music debuted ”Local Popularity” and ”Play More Like This” for its users late last year. Now, it’s showing off ”recently heard.”
Feature.fm – nativeannonsering för Spotify
Det känns som en lite tråkig utveckling att Google och Facebook, som visade att det går att annonsera på sätt som är betydligt mindre störande än vanliga blaffannonser, allt mer börjar falla in i i gamla hjulspår när kampen om reklampengarna hårdnar. Saker som ”pre-rolls” och ”mid-rolls”. Saker som stör användarupplevelsen.
Enter Feature.fm. Ett native-annonseringsnätverk för Spotify. Istället för vanlig radioreklam (som kan vara en av mänsklighetens värsta uppfinningar) så kan artister betala för att få sin musik spelad i samband med att någon lyssnar på likartad musik.
Med tanke på hur bra Spotifys algoritmer blivit så lär det sälja bättre än stoppande reklam.
Sponsored Songs and Spotify Pre-Saves with Feature.FM – Hypebot
Daniel Sander, Head of Business Development & Marketing at Feature.FM, joins Michael Brandvold Jay Gilbert on Hypebot’s Music Biz Weekly Podcast. They discuss two of Feature.FMs most useful features: sponsored. Continue reading
Twitch tar fram egen dokusåpa
Amazon-ägda e-sportströmningstjänsten Twitch vill också hoppa på originalinnehållståget med dokusåpan Stream On. Ett Idol för wannabe-twitchare. De tävlande får olika utmaningar och publiken röstar på vem som lyckas bäst och sämst. Vinnaren får ett stipendium om 5000 dollar i månaden under ett år.
Nu är det inte första egna satsningen från Twitch – och det är ännu ett steg mot att bredda utbudet och därmed användarbasen. Det är milt sagt en bit kvar till giganter som Facebook och Youtube, men likt Amazon Music så finns trots allt just Amazons massiva maskineri bakom. Både infrastruktur och ekosystem. Och även Amazon i sig har förstås stora originalvideoambitioner.
https://www.theverge.com/2017/12/19/16792998/twitch-stream-on-reality-game-show
AI – artificiell intelligens
AIpodden.com – en svensk podcast om AI
Helt i tiden.
AI-podden
One of Sweden’s most popular technology podcasts that sheds light on current AI developments with guests from all sides of society.
IoT – Internet of things
Halebop erbjuder förseningssurf via integration med Banverkets API
Briljant. Halebop har byggt en integration med Banverkets trafikinformation och bjuder på förseningssurf.
Om du som är Halebopkund åker med ett tåg som är mer än 15 minuter försenat eller inställt får du 1 GB extra surf om du smsar in tågnumret. De anpassar dessutom sin digitala utomhusreklam efter förseningar.
Jag ser framför mig hur det här kommer bli än mer sömlöst framöver. Redan idag kan Google känna av när du har en bokning i Gmail, så det kan nog bli så att företag som vill bygga kundrelationer gör den här typen av automatiska överraskningar. Ja, sen har vi förstås utmaningar kring integritet, men hej, det kan vi nog sälja ut om vi känner att vi får något i ersättning.
Johanna Sahlman on LinkedIn: Hur kul kan man ha med öppna API:er som marknadsförare? Jo tillexempel kan… | 17 comments
Hur kul kan man ha med öppna API:er som marknadsförare? Jo tillexempel kan man integrera med banverkets data och bjuda alla kunder på extrasurf om deras tåg… | 17 comments on LinkedIn
Amazon köper tillverkare av smarta lampor och ringklockor
Amazon köper Blink, tillverkare av smarta kameror och ringklockor. Förstås som del i Amazons satsning med utökad hemleverans och möjlighet för bud att lämna saker i ditt hem via uppkopplade och smarta saker.
Nu tror jag inte att det kommer ta slut här. Dels lär Amazon även här vilja bli infrastruktur (skapa sitt sömlösa logistikerbjudande och låta andra använda det) och dels finns det ett intressant by the way-konstaterande här: att Blink jobbar med ett hemsäkerhetserbjudande.
Jag ser reklamspoten framför mig. Who you gonna call? A-MA-ZON!
Amazon buys smart camera and doorbell startup Blink
The Verge is about technology and how it makes us feel. Founded in 2011, we offer our audience everything from breaking news to reviews to award-winning features and investigations, on our site, in video, and in podcasts.
Teslas jättebatteri räddar ett kolkraftverk i kris
Det kan vara så här en mic drop ser ut i energivärlden.
Världens största litium-batteri står i Australien, byggt på 100 dagar(ish) av Tesla som svar på en Twitter-vadslagning Elon Musk gick med på. Batteriparken blev klar för några veckor sedan och har sedan dess varit inkopplat i det stora elnätet.
För någon vecka sedan fick ett kolkraftverk driftstörningar. Tesla-batteriet gick in och täckte upp – trots att det var 1000 km bort. Inte bara det. Ett annat kolkraftverk som ska gå in som backup inom sex sekunder från en driftstörning av den när typen hann inte reagera innan Tesla-batteriet rett ut situationen.
http://mashable.com/2017/12/20/tesla-battery-help-coal-power-station/
De första europeiska bokningarna av Teslas lastbil börjar trilla in
I början av veckan öppnade Tesla lite oannonserat förbokningsmöjligheter av nya långtradaren i Europa. I den intressanta treklövern av länder Storbranden, Nederländerna och Norge. Och den första Norge-bokningen har redan trillat in.
Frågan är när det är dags för Sverige. Och vem som då bokar först.
Tesla Semi orders start coming from Europe, Norway’s Asko reserves 10 electric trucks
Now that Tesla opened pre-orders in a few European markets for its new electric truck earlier this week, the first…
Apple kanske kommer förvandla Watch till en EKG-mätare
Ännu ett exempel på hur Apple (sannolikt) håller på att förvandla Watch till ett lifelogging-verktyg fullt ut. Spekulationer om att Watch kan fungera som dygnet-runt-EKG och sända en elpuls genom bröstet och varna för oregelbunden hjärtrytm som kan vara tecken på något.
Det som är lite fantasieggande i artikeln är frasen ”establish the health of a user’s heart”. Vem vet, i framtiden kanske vi kan se procentuellt hur mycket som är ”kvar” av våra organ (hjärtat: 80 %) och när det är dags att byta.
För oss som använder iOS kommer Apple att sakta ner organen när de blir äldre för att på så vis få dem att räcka längre.
Bloomberg
No Description
Alibaba och BMW samarbetar kring smarta högtalare
BMW och Alibaba i samarbete. Fast inte e-handels-delen, utan IoT-delen av deras molntjänstverksamhet. Alibaba kommer leverera ett system med smarta högtalare som ska fungera med alla BMW-bilar som säljs i Kina från och med första halvan av 2018.
Nu verkar det inte som att Alibabas system ska hamna i själva bilarna, utan kopplas ihop med bilens infotainmentsystem så att man ska kunna få olika slags information om bilen på distans (låste jag? hissade jag upp rutan?)
Nu gissar jag att det kommer komma ännu fler integrationer, även i själva bilen, vad det lider. Som att just Alibabas e-handelsbitar fullt ut kommer kunna nås via bilens eget system.
BMW, Alibaba Team Up for Connected-Car Services
German automaker BMW and Alibaba said Thursday they’ve teamed up to develop a range of ”digitalized experiences for the car and home” for all new BMW
Tesla populäraste bilmärket i Norge under november
Där ser man. Vilket var det populäraste bilmärket i Norge senaste månaden? Tesla. Åtminstone sett till antalet nyregistreringar. Och man tar dessutom både plats ett och två med modell X respektive S, med Golf på tredje plats.
Dessutom hade jag ingen aning om att Norge är det enda landet (enligt den här artikeln åtminstone) där elfordon stått för mer än hälften av nyförsäljningen under en månad.
Tesla breaks new records in Norway, becomes most popular automaker in the country this month
Tesla’s end of the year delivery push is being felt hard in Norway where the company just broke its quarterly…
Uniti samarbetar med Nvidia
För nån vecka sen meddelades att MediaMarkt börjar (för)sälja den svenska elbilen Uniti One, tänkt för stora städers transportbehov. Jag ska inte säga att jag har plåtkoll på allt kring bilen, men det här är högintressant. Ett av företagen som levererar delar till Uniti One är Nvidia. Delen ifrån är Nvidia Drive PX, ”the AI car computer for autonomous driving” enligt Nvidia själva.
Det som gör det intressant är att Nvidia är den chiptillverkare som håller på att bli den tyngsta spelaren för chip till just självkörande fordon. Det är förstås fortfarande långt kvar till succé för Uniti (har ju inte ens börjat säljas än), men de verkar inte sakna seriös backning.
https://blogs.nvidia.com/blog/2017/12/18/uniti-one-autonomous-car-debut/
Tencent investerar i ännu ett elbilsföretag
Det där med vilka som finansierar bilbranschen. Baidu, Kinas Google, bekräftades vara en av investerarna i elbilsstartupen VM Motor. Och nu bekräftas även att Tencent, bakom bland annat WeChat, är ett annat. Det (minst) andra elbilsbolaget som Tencent investerar i.
Det här säger en hel del om hur företag utanför bilbranschen börjar se på bilar. Och även nya spelare som Tesla, vars lastbil till stora delar ändrade hur man kan se på just en lastbil.
Med andra ord: en bil är numer långt mycket mer än bara ett fordon för att transportera människor från A till B.
Tencent, Sequoia China Invest In Chinese EV Firm WM Motor After Duo Backed Rival NIO
Chinese tech giant Tencent Holdings Ltd. and Sequoia Capital China have invested in Chinese electric vehicle developer WM Motor, backing the second EV …
Digitalisering
Borde vi betala skatt utifrån klimatpåverkan?
Galet spännande koncept. Ett område som det inte pratas särskilt mycket om i alla digitaliseringsdiskussioner är att vi kommer att behöva disrupta vår nuvarande ekonomiska modell och hur vi mäter välstånd. Basinkomst är ett steg/försök att börja med detta – men incitamentet att på allvar omvärdera kapitalismen som den globalt dominerande ekonomiska modellen är låg. Tankar om ett mer gemensamt ansvar.
Därför kan jag gilla det här: betala skatt utifrån hur mycket du sliter på det viktigaste vi har: vår planet. Ju mer du förbrukar, slösar och flyger omkring – desto högre skatt. Ett globalt, klimatavtrycksbaserat skattesystem snarare än nationellt, inkomstskattsbaserade.
Everyone in the world should be taxed on their energy footprint | Aeon Ideas
We need a radical new global tax based on our individual energy footprints to reshape our relationship with the environment
Kina testar solmotorvägar
Ännu en sci-fi-fras som jag har lite svårt att visualisera: genomskinlig betong.
Det är oavsett precis vad kineserna just nu testar. Vägar som ska ladda elbilar medan de körs. Liknande koncept, ”elvägar”, har testats även här i Sverige, men de här vägarna ska dessutom kunna ”digitally assist autonomous vehicles”, alltså kunna kommunicera med fordonen som kör på dem, och strömmen kommer från solpaneler som är ett av lagren i vägarna.
Självladdande, smarta vägar baserade på förnyelsebar energi, alltså. Way cool.
China is building solar roadways – ’transparent concrete’ atop solar cells that charge driving cars
China is building roadways with solar panels underneath that may soon have the ability to charge cars wirelessly and digitally…
Inte ens Taylor Swift lyckas få kunderna att komma till sig
Taylor Swift säljer skiten ur de flesta andra artister 2017 när det handlar om musik. Hennes app? Not so much.
The Swift Life som släpptes tidigare i höstas visar att det inte bara är build it and they will come ens om du är Taylor Swift. Det som skulle ha varit hubben för alla Swift-fans verkar rätt snabbt ha tappat smaken och rasar i listorna.
Artikeln listar några möjliga anledningar till floppen. Men jag tror att det främsta skälet var att man förväntade sig att människor skulle komma springande, snarare än att vara där fansen hänger.
Om Taylor Swift inte lyckas med det kan det vara läge för alla företag att fundera över hur man ser på sin digitala närvaro.
http://mashable.com/2017/12/22/taylor-swift-swift-life-app-failing-glu/
Hur viktigt är VD:ns personliga varumärke för ett företag?
Inte en ny idé, men ändå värd att reflektera lite kring. En VD i strålkastarljuset kan ge positiv (eller negativ…) spinn åt företaget. Men kan en VD som saknar ett starkt personligt varumärke till och med skada företagets business?
Det här är generellt ett av de absolut svåraste stegen för startupföretag. När grundaren, den passionerade visionären, kliver åt sidan. Då går företaget från att vara ”någons” till att bli… ett företag. Nu betyder inte att man ska rekrytera en VD baserat på Google-ranking, men det kan vara värt att beakta VD-varumärket som del. Ja, eller att ”uppgradera” varumärket hos en befintlig. I alla relevanta kanaler.
Does Your CEO Have A Personal Brand? If Not, It Could Be Affecting Your Bottom Line.
If your company’s CEO lacks a strong personal brand, it’s probably affecting your business’ finances.
Ekonomi och finans
LRF Media köper Ehandel.se
Där ser man: LRF Media köper Ehandel .se. Motiveringen är att e-handel is the shit för landsbygden, vilket man kan tänka fortfarande utgör LRF-huvudmålgruppen. Men man kan nog tänka sig att det snarast handlar om att LRF Media tänker satsa på att bli stället man går till för att få all sin information kring e-handelns utveckling oavsett var man bor.
Med andra ord ett sätt att skaffa sig en starkare närvaro och ett bredare målgruppsupptagningsområde i (större) städer, där majoriteten av människor trots allt bor.
LRF Media köper Ehandel.se | LRF Media
LRF Media växlar upp takten i sin tillväxtstrategi och köper medieplattformen och branschforumet Ehandel.se med 15 000 e-handlare som medlemmar. Förvärvet innebär att bolaget tar en stark position i en bransch som växer i det närmaste explosionsartat.
Dagens ord: Altcoins
Är man riskobenägen ska man inte ge sig i kast med att plöja ner pensionspengarna i Bitcoin. Det borde vara rätt uppenbart för alla nu, åtminstone.
Efter den galna rusningen under november och december har det senaste veckan varit dags för korrigering. En rätt brutal sådan. Från 19 000 dollar till 11 000 och sen upp till 14 000. På några dagar.
Det drabbade även övriga kryptovalutor. Och just de är främsta anledningen att jag delar den här. Jag hade inte hört talas om begreppet altcoins. Det vill säga övriga kryptovalutor vid sidan av Bitcoin.
Så dagens ord: altcoins. Kom inte och säg att jag aldrig lär er nåt.
Bitcoin Crashed and Took the Whole Market Down With It
The price of bitcoin plunged on Friday, continuing a steady downward spiral that’s lasted all week. True believers are shrugging it off, but with its newfound notoriety, a lot of latecomers are feeling some pain. All but two of the top 100 cryptocurrencies were significantly down this morning.
Tencent och JD.com investerar i VIPShop
Även i Kina positionerar sig techjättarna mot varandra. För att stoppa Alibabas rusande shoppingframfart i Kina så har Tencent (WeChat) och JD (Kinas näst största e-handlare) gått ihop i en investering i lika kinesiska onlinehandlaren Vipshop, som verkar vara en outlet för märkeskläder.
Totalt investerar de båda företagen 863 miljoner dollar i Vipshop. JD breddar sitt e-handelserbjudande, Tencent får in ännu mer av kinesernas vardag i WeChat och Vipshop å sin sida kan nå publik via JD och WeChat.
Förstås smart av främst JD att knyta band med Tencent i det som, passande nog, kallats appen som är operativsystemet för livet i Kina.
Tencent and JD.com invest $863M into e-commerce firm Vipshop to battle Alibaba | TechCrunch
Tencent, the internet giant that recently became Asia’s first $500 billion company, is continuing its investment spree after it agreed to buy $604 million
Övrigt
Apple satsar på operativunisexappar?
Det har ett tag spekulerats i att macOS och iOS ska smälta ihop – bli ett enda operativ både på dator och mobila enheter. Apple själva har inte varit jättepigga på det här och konstaterat att det är olika upplevelser. Olika inmatningsverktyg och ofta med olika syften. Bättre att bygga dedikerade och skräddarsydda miljöer.
Nu kommer uppgifter som säger att det här kan vara på väg att ändras, åtminstone för appar. Att samma app ska fungera både i macOS och iOS och vara ”responsiva”, typ att de anpassar sig efter enheten (t ex mus/touch).
Lite samma som Microsoft försökte i Windows 8. Och det gick ju… sådär. Att se om det stämmer och om Apple i så fall lyckas bättre.
Apple may let the same app work across iOS and Macs
The app situation between iPhones and Macs is a bit of a mess. While mobile apps are updated regularly, the Mac App Store can often leave something to be desired. Now, Apple is finally tackling this chaos.
Alibaba, Tencent och Baidu dominerar den kinesiska digitalannonseringen
Väldigt intressanta siffror. Alibaba, Baidu och Tencent står tillsammans för 64 % av de totala annonsintäkterna i Kina 2017. En rätt saftig koncentration – även om den bleknar jämfört med de sammantagna siffrorna för Google och Facebook här hos oss.
Det som däremot är tydligt, oavsett världsdel, är mönstret:
- Alibaba – Amazon
- Baidu – Google
- Tencent – Facebook
SSS. Shopping, sök och socialt.
Det som skiljer är ordningen. Hos oss dominerar Google ordentligt, med Facebook som den stora snabbväxaren. Men det spekuleras i att Amazons annonseringsnätverk kommer ta en rätt ordentlig del av kakan. Amazon är dessutom den av de tre med mest diversifierad intäktsmodell.
Make the most of your professional life
By clicking Continue, you agree to LinkedIn’s User Agreement, Privacy Policy, and Cookie Policy.
Chrome börjar stoppa autospelande videor
Ha-le-lu-jah, pr-AISE the Lord!
http://mashable.com/2017/12/15/google-chrome-lets-you-mute-autoplay-videos/
Youtube testar dubbelreklam
Å herre min… Det här är imponerande dumt. Och bakåtsträvande.
Youtubes nya experiment: Testar dubbla annonser på användare
Kan det här bli en jackpot för influencers?
Uber klassas som transportföretag av EU
Uber har drabbats av ännu ett bakslag: EU-domstolen har beslutat att Uber är ett transportföretag och ingenting annat. Med andra ord, inte en digital tjänst. Eller en app.
Det här ge följdverkningar, åtminstone inom EU, även för företag inom andra branscher. Med andra ord: företag kommer klassas som det de ger förutsättningar för.
Europe’s highest court just ruled Uber is a transport service – and it’s a massive blow
Uber is fighting a long list of legal battles around the world.
Kampen för att rädda USA:s nätneutralitet är inte riktigt över
Det verkar inte som att demokraterna i USA har gett upp kampen om nätneutraliteten. Och överhuvudtaget fortsätter cirkusen.
Efter FCC:s besluta att upphäva nätneutraliteten så har demokraterna börjat mobilisera styrkorna för att stoppa beslutet i kongressen och senaten. Kan man enas här så stoppas FCC:s beslut. Nu är det inte direkt ljusa odds för demokraterna eftersom republikanerna har båda husen. Och även om de skulle lyckas så kan Trump lägga veto mot beslutet att stoppa beslutet </meta>.
Och som inte det vore nog håller även republikanerna på att lägga ett eget förslag som verkar hamna mitt emellan nätneutralitet och ”inte nätneutralitet”. Äventyret fortsätter.
”There will be a [Senate] vote” to reinstate net neutrality, Schumer says
Congress could block net neutrality repeal, but Democrats face tough odds.
Chattbotar är inget att ha. Förstås.
Aaaaand right on schedule. Sluta prata chattbotar. Överskattad hype. De är korkade och ger inget vettigt värde. Botarna så här långt klarar inte av nånting. Bygg en ny webbplats istället.
Med andra ord har chattboten börjar sin resan ned från hypekurvans peak. Den har säkert hunnit en bit. Dåliga upplevelser och botar med otydliga syften som inte gör livet lättare leder till att förespråkare kommer sluta tjata om dem varpå luften sakta går ur bubblan och ännu färre satsar. Följt av det riktigt djupa besvikelseslukhålet. När någon kommer att proklamera att chattboten är död.
Och, tja, då är chattboten redo för sitt breda genomslag.
Let’s agree to stop it with the AI chatbot bullshit in 2018, k?
For well over a year now, chatbots have been sold to us as the ultimate revolution in digital marketing. The wholesale replacement of mobile apps is en route! The holy grail of marketing 2.0 is turning the corner! Really? I’ve got to call