Kategorier
AI - Artificiell intelligens AR/VR Bekvämlighetsekonomin Detaljhandel/e-handel Digitalisering Ekonomi och finans IoT - internet of things Mobilt Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 17 2018

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Instagram Shopping släpps i Sverige

Instagram Shopping släpps kl 17 idag i ett 30-tal nya länder, däribland alla nordiska. Och då alltså även i Sverige. (Nyheten kan ha stått för det enskilt kraftigaste hurraropet från marknadsförare i veckan.)

Market avslöjar – i dag lanseras Instagram shopping i Sverige: ”Gynnar alla”

Facebook spänner musklerna. Market kan som första tidning avslöja att Instagram shopping i dag lanseras i Sverige. ”Tjänsten har varit väldigt efterlängtad”, säger Johnas Liljegren, industry manager inom retail för Facebook.

Ladda upp flera bilder och videos samtidigt till Instagram Stories

Instagram öppnar möjlighet att bulkuppladda till Stories. Upp till tio bilder eller videos går att ladda upp i stöten och varje bild eller klipp går att redigera separat. Dessutom kan man få platstaggningsförslag nära platsen där bilden togs, även om man inte längre är där.

Rullar ut för Android nu, för iOS ”the coming weeks”.

Instagram Stories now allows multiple photo and video uploads at once

Instagram will now let users upload multiple pictures and videos to their Stories at once. When uploading media, you’ll now see an icon at the top right corner of your screen and tapping it will allow you to select up to ten photos or videos at a time.

Ladda ner all din data från Instagram

Mer Facebook-GDPR. Nu får Insta-användare verktyg för att ladda ner all sin data så att man kan flytta över den till en annan liknande tjänst. Som, du vet, en av de andra…. stora…

Det går att ladda ner i princip allt utom försvinnande saker, vilket, tja, säger sig lite självt (även om Facebook har kommits på med att spara saker även efter att användarna har raderat dem – så vem vet, Facebook kanske fortfarande sitter även på dem?)

Finns i webbversionen nu och håller på att rullas ut för apparna.

Instagram launches ”Data Download” tool to let you leave | TechCrunch

Two weeks ago TechCrunch called on Instagram to build an equivalent to Facebook’s ”Download Your Information feature so if you wanted to leave for another

Instagram kan vara på gång att få ett gäng nya funktioner

Kodgrävande i Instagramappen har avslöjat några nya funktioner som kanske är på väg:

  • Stories-reaktioner
  • Slow motion-inspelningsläge
  • Mute-funktion, sluta se en medlems uppdateringar utan att avfölja
  • Kalenderläge för enklare överblick

Instagram might be testing a mute button and a bunch of other new features

Instagram might be testing a mute button, a slow-mo recording mode, emoji reactions, and a new calendar view for Instagram Story archives.

Facebook testar mer prerolls

Facebook testar mer prerolls (#förviälskarprerolls) Tydligen inte bara i Watch, utan även på andra ställen ”där folk söker efter videos”. Inte i nyhetsflödet, men som exempel ges sökrsesultatsidan och sidors tidlinjer. Man kommer även att testa ett trailerformat för Watch-innehåll, så att man kan se prerolls innan man klickar sig vidare till Watch-innehållet för se prerolls.

#yay

Okej, verkar inte bli dubbelprerolls i det läget. Men ändå. Och med tanke på att trailerformatet är tänkt att visas i nyhetsflödet, så kan man väl säga att prerolls kommer till nyhetsflödet trots allt. Dessutom några andra nyheter kopplat till innehållsintäkter på Facebooks plattformar.

http://www.adweek.com/digital/facebook-is-expanding-its-testing-of-pre-roll-video-ads/

Facebook skrotar fler API:er

Facebook tajtar till kontrollen ytterligare vad gäller appar och tredjepartsåtkomst. Mer specifikt är det 13 API:er för Facebook och Instagram som kommer skrotas från och med 1 augusti.

Facebook shuts down custom feed-sharing prompts and 12 other APIs | TechCrunch

Facebook is making good on Mark Zuckerberg’s promise to prioritize user safety and data privacy over its developer platform. Today Facebook and Instagram

Facebook höjer EU-åldersgränsen för WhatsApp till 16 år

Ännu en GDPR-konsekvens, vad det verkar: Facebook höjer ålder för WhatsApp från 13 till 16 år. Användare kommer att behöva bekräfta sin ålder när de godkänner de uppdaterade villkoren. Lite oklart dock hur ålderskontrollen ska ske. Om det blir ”är du över 13, ja/nej?” eller något mer avancerat. Antar att man ska kunna använda tjänsten med föräldrars samtycke (på något sätt…)

I resten av världen kommer dock åldersgränsen fortfarande vara 13 år. Men det som är lite intressant är att övriga Facebook-plattformar inte nämns. Man kan tänka sig att dessa kommer ha kvar 13-årsgränsen. Frågan är varför just WhatsApp får höjd åldersgräns. Koppling till telefonnummer/sms?

WhatsApp says users must be 16 or older to access the app in Europe

WhatsApp is banning anyone under 16 years old from using its app in Europe. It’s raising the age limit by three years just as the European data privacy rules start kicking in.

Facebook stryper möjligheten att automatposta till profiler

Hm. Bland tjänsterna som Facebook är på gång att strypa är möjligheten för appar att automatposta till användarprofiler. Appar kommer inte få automatposta till profiler. Alls. Från 1 augusti.

Gällande Live så kommer bara ”approved partners” få autoposta/starta livesändning.

Det intressanta blir förstås om det här alltså då även (antar jag) omfattar tredjepartsschemaläggare? I så fall incitament för användare som använder detta att skaffa sig sidor.

(Att se om det här skulle sprida sig till fler. Skulle ju i värsta fall kunna innebära att mänskligheten inte längre skulle få ta del av mina spamstorms på LinkedIn. You heard me. Börja förbereda namninsamlingar.)

Facebook will no longer let apps automatically post to your profile

Apps have been able to post to your Facebook timeline automatically for many years. Thanks to new Facebook platform changes, that’s no longer the case.

Snapchat

Snappables – AR-spelformat från Snapchat

Intressant initiativ från Snapchat. Senaste funktionen: AR-spel.

Snappables gör det möjligt att göra saker som att AR-spela Guitar Hero (typ), utmana vänner till en ”emoji dance-off” (vilket är årets överlägset bästa uttryck) eller spela basket. Man spelar genom att röra skärmen, röra kroppen och röra ansiktet. Vad sägs om att lyfta viker med ögonbrynen?

Spel satsas det väldigt mycket på just nu – och framförallt spel inom ramen för sociala medier. Som i Messenger eller iMessage. Tittar man på Kina så är spel redan en jättebusiness för WeChat så det är inte så konstigt att fler vill hoppa på tåget. Mobilspel har dessutom gått om ”vanliga” datorspel vad gäller intäkter och det är också spel som, inte oväntat, drar in mest pengar både i Appstore och Google Play.

Den stora nyheten i mycket spel som kommer nu är förstås AR-dimensionen. Att man dels kan placera sig själv i spelet och dels att man kan spela med verkligheten som bana. Blir intressant att följa.

The Future of Snapchat Looks a Lot Like Magic Leap

Snapchat isn’t just introducing games. It’s building the next computing platform, one piece at a time.

Snapchat på gång med nytt sexsekunders videoannonsformat – som inte går att hoppa över

Näst på tur att få videoannonser man inte kan hoppa över: Snapchat.

(Paus för att jublet ska hinna lägga sig. </ellerhur>)

Självklart ännu en del för att försöka få snurr på Snapchats intäkter. Ett test som kommer påbörjas runt mitten av maj och drabba vissa av de Snapchat-exklusiva showerna. Alltså inte discover eller stories (än).

Respekt för namnet på det nya formatet dock: Commercials. Finns ingen anledning att krångla till det.

Unskippable six-second video ads are coming to Snapchat

Once reluctant to force ads on its users, the messaging app will start testing nonskippable ads in the shows that run in its media section.

Snap släpper nya Spectacles

Så landade till sist nästa generation av Snap(chat)s Spectacles. Och de är… ganska exakt som version ett. Fast ett snäpp bättre.

Något slimmat utseende, kan filma i HD, är vattentåliga och kan även ta foton, inte bara video. Lite oväntat: 20 dollar dyrare.

Och faktiskt ännu mer oväntat: inget AR.

Att se hur det går den här gången. Och hur brett de kommer att säljas.

No Title

No Description

Snapchat höjer åldersgränsen för insamling av positionsdata

Mer GDPR. Snap går nu i Facebooks fotspår och höjer åldersgränsen. Ja, eller till skillnad från WhatsApp så kommer åldersgränsen för Snapchat inte att höjas, men däremot kommer åldersgränsen för vilken data som samlas in höjas.

Snap kommer sluta spåra platsdata för användare under 16 år. Ja, inom EU. I resten av världen verkar 13-årsgränsen ligga kvar, även vad gäller spårningen. Än så länge.

Både Facebook och Twitter har gått ut med att de kommer att rulla ut GDPR-förändringarna till samtliga sina användare, oavsett var i världen de befinner sig. Återstår att se om även Snap (som visserligen har ett betydligt mindre globalt avtryck) kommer gå samma väg.

Snap to change how Snap Map operates in Europe ahead of GDPR | TechCrunch

Snapchat is making changes to the information it collects about under-16s in Europe as it works to comply with an update to the EU’s data protection

Twitter

Twitter uppdaterar användarinfon inför GDPR

Även Twitter uppdaterar förstås tjänsten inför GDPR. Och likt Facebook (ja, och de flesta som på något sätt hanterar data) så kommer också mer information om hur de kommer bearbeta användares data.

Läs artikeln för mer info. Den del jag kommer fokusera på här är att Twitter kommer göra en FB. Även om GDPR bara gäller för EU så kommer de rulla ut det för alla användare. Sannolikt för att är enklast, men det är ändå intressant. EU håller på att sätta den globala standarden för datahanteringen och techjättarna står för exporten.

För i allt hyllande av hur transparenta t ex FB är med användardata så är det trots allt EU vi mest har att tacka för det som nu händer.

Twitter’s Updated Privacy Policy Sheds Light on Data Usage | Digital Trends

Twitter is aiming to be more transparent about how the platform uses your data, starting with clearer language inside an updated privacy policy. The change was sparked by the the upcoming General Data Protection Regulation laws in Europe, but the new policy applies worldwide, as do the available privacy tools.

 

Sök/SEO

Googles senaste sökinitiativ: Talk to books

Insåg att jag inte lagt ut den här. Googles senaste experiment: Talk to Books. En ny sökfunktion (förstås). Sök på ett nytt sätt. Eller rättare sagt demo som visar ett nytt sök att semantiksöka.

Som Google själva beskriver det är det en sök som utgår från meningen, alltså den grammatiska konstruktionen, för att ge svar på en fråga. Och då inte bara ge träffar på meningar som innehåller orden – utan som innehåller ”svar” på det som det du söker.

Förutom att det här vore ett fantastiskt hjälpmedel vid exempelvis uppsats- eller artikelskrivande så är det ytterligare ett steg mot att Google oss svar utefter vad vi menar, fullt ut, snarare än det vi säger eller skriver.

Use Google to ’Talk’ to Books

If you’ve ever wanted to have a deeper conversation with the printed page-or scan a library of literature for answers to your many questions-Google’s

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon börjar leverera till backluckan tillsammans med Volvo och Assa Abloy

Ännu en Prime-förmån från Amazon. Ja, eller ännu ett leveranssätt: få varorna levererade till backluckan i din bil. En utökning av Amazons Amazon Key-tjänst, som är tänkt att kunna ge budföretag temporär tillgång till en bostad via app. Budfirman blippar upp luckan, ställer in grejerna, stänger luckan och har inte längre tillgång.

Dubbelt svenskt. Dels att Volvo är ett av bilföretagen man samarbetar med och dels eftersom Assa Abloy äger en av låstillverkarna som ingår.

Rent spontant kan det förstås känns lite halvolustigt att ge den här tillgången, men, tja, vi gör det åt hantverkare. Vi lär vänja oss även vid det här. Och bilar kommer designas för detta.

https://techcrunch.com/2018/04/24/you-can-now-give-amazon-the-keys-to-your-car/

Junkyard sneglar på fysiska butiker och utlandsexpansion

E-handlaren Junkyard sneglar mot fysiska butiker och fler sajter. Två trender på samma gång:

Trenden med att onlinehandeln ligger bakom en stor del av tillväxten offline fortsätter. Mer specifikt tillväxten vad gäller antalet butiker (ja, eller åtminstone motvikt till butiksnedläggningar hos rena offlinekedjor och -butiker).

Ju mer global världens handel blir, desto viktigare blir det med lokal närvaro. Digital sådan, åtminstone. Som en språkanpassad sajt – men förstås också (och kanske ännu viktigare) med lokalanpassat sortiment.

Junkyard överväger fysiska butiker – Fler lokala sajter

E-handlaren ökade försäljningen i fjol och presenterar vinst för andra året i rad. Nu väntar nya satsningar.

Gekås dissar e-handel

Gekås har för första gången någonsin inte kunnat visa upp tillväxtsiffror på helårsbasis. Man planar ut. Lär på sikt förstås bli oundvikligt för de flesta företag. Men det som är lite spännande är VD:ns analys:

”Gekås-chefen menar att det hände för lite i varuhuset under förra året och att det gjorde att tillväxten stannade av. /…/ ’Jag säger att Gekås är som Liseberg, vi måste ha nya åkattraktioner varje år’.”

Eller, tja, e-handel? (VD:n konstaterar dock just konkurrensen från e-handeln, men Gekås har tidigare sagt att e-handel inte är något för dem. Blir intressant att se hur länge den inställningen håller. Turistmål eller inte.)

Har vuxit i över 50 år – men nu pressar e-handeln jättevaruhuset

Gekås bromsar in.

Ica Maxi i Katrineholm testar onlinehandel med parkeringspickup

Första gången jag ser det här i verkligheten. Några tankar:
Instruktionerna. Först ska man stanna, sen ska man trycka på kod sen ska man ställa sig på avsedd plats (som är rakt under instruktionerna). Får man sin plats i ett svars-sms? Annars känns det som att man kan gå direkt på steg tre…

Max 15 min. Är det så lång tid det kan ta? Hoppas inte.

Ser fram emot när mobilens position kan pinga butiken automatiskt och också berätta på vilken plats man ställt sig. Ja, eller då borde man knappt ens behöva stanna.

Med tanke på att lösplock är det som växer mest för mat-e-handel så bör den här typen av bekvämlighetsförbättringar vara rätt högt upp i mat-e-handelsagendan.

(Det här inlägget skapade lite diskussion. Bland annat det korrekta konstaterandet att inlägget lät väldigt negativt, utan att jag riktigt menade det. Go Ica, som vågar testa. Med förbättringspotential. Läs diskussionen här.)

Instruktioner på vägg hur man hämtar ut sina onlineköp hos Ica Maxi i Katrineholm

 

Strömmade medier

Spotifys gratisvariant får ett funktionslyft

Uppgifterna visade sig stämma. Spotifys app får sig ett ansiktslyft. Men även ett ganska stort funktionslyft för gratislyssnarna. Istället för att som tidigare bara kunna lyssna på random spellistor (typ) så kommer man nu, som i desktopvarianten, kunna bygga spellistor.

Begränsningen jämfört med betalversionen, förutom reklamen, är att det max går att ha 15 spellistor.

Spotifys gratiskonto har visat sig (förstås) vara en väg in till betalversionen. Nu får gratislyssnarna en bättre upplevelse som kan generera mer annonsintäkter och som sannolikt därmed kan få ännu fler att ta steget till betalversion. (Och vi kan anta att även skivbolagen insett det här.)

https://mashable.com/2018/04/24/spotify-mobile-app-redesign-free-tier-on-demand-playlists/

Spotify lägger till datasparläge

I går presenterade Spotify sin uppdaterade app som, förutom gränssnittslyft, också gett gratisanvändare en mer fullständig tjänst. Två saker som jag däremot missade:

Finns ytterligare en begränsning utöver antalet spellistor. Gratisanvändare får bara hoppa över sex låtar i timmen.

Spotify har också introducerat ett datasparläge som cachar musik på enheten så att du kan lyssna även när du inte längre har uppkoppling (ja, eller okej, sämre uppkoppling.

Det senare är förstås intressant och lär vara Spotifys lite-variant. Alltså en datasnålare version tänkt främst för tillväxtmarknaderna. En större global push kan alltså vänta inte allt för långt runt hörnet.

 

Spotify is making two key upgrades to its free service

Spotify is improving its free offering and making some much-needed changes to its iOS and Android apps.

Google lägger till handoff-stöd vid podcast-lyssning

En sån där självklar grej: Google släpper stöd för möjlighet att fortsätta lyssna på en podcast i en annan enhet. Alltså fortsätta lyssna på stället där man slutade lyssna i den föregående enheten.

Som sagt: självklar basfunktion. Och när det handlar om exempelvis konsumtion av strömmade medier, som poddar, böcker och filmer så finns ofta den här funktionen.

Men om vi zoomar ut lite: det här är ett intressant och relevant sätt att tänka för alla. Oavsett verksamhet. Gör du det enkelt för dina kunder att fortsätta där de var eller måste de börja om vid varje nytt kundmöte? Måste man söka upp de svarta tröjorna på nytt när man går från webben till appen?

You can now start and resume podcasts between your phone and the Google Home

Google’s updating how it manages podcasts, starting with the ability to hand off podcast listens between your Google Assistant devices.

Google vill öka podcastlyssnandet

Häromdagen släppte Google förbättrat stöd för podcastlyssnade. Närmare bestämt samma slags funktion som Apple har: möjlighet att hoppa mellan olika enheter och fortsätta lyssna där man slutade.

Och Google har större podambitioner än att bara göra det lite bekvämare för dem som redan har upptäckt formatet. Man vill göra Android till en betydligt större podplattform.

På beskrivningen i artikeln känns det som att mishmashen mellan app och webb ändå blir lite yxig. Man kan tänka att Google ser framför sig att folk ska använda Assistant för att spela upp poddar. Och, tja, låta Google styra upp vilka poddar som man vill lyssna på.

Google is Coming Out With a Standalone Podcast App | Digital Trends

Google is quietly making changes across its products to change the way listeners discover and listen to podcasts. The changes are part of the tech giant’s lofty aspirations to double the number of podcast listeners worldwide within the next few years. Here’s how the podcast landscape could change in the near future.

Musikförsäljningen fortsätter öka

Hur går det för musikbranschen? Jotack bra. Den gjorde 2017 sitt bästa omsättningsår sedan 2008. Upp 8,5 %. 43 % kom, säkert inte oväntat, från strömningstjänster som Spotify och Apple Music. Växer med 39 % jämfört med 2016 (och omsätter 7,4 miljarder dollar).

Det intressanta i den här rapporten är att den största ökningen kommer från artister som inte backas av något skivbolag (åtminstone inte något av de stora). Upp 27 % till en omsättning på 472 miljoner.

Lite jämfört med 7,4 miljarder, men strömningsbolagen jagar ”skivbolagslösa” artister för att bättra på marginalerna. Tillsammans kan de här två på riktigt skaka om musikbranschen.

Rekordår för musikbranschen – men borde Spotify oroa sig?

Nya trenden växer snabbast i musikbranschen.

 

AI – Artificiell intelligens

Håller Amazon på att ta fram en Alexa-robot?

Bara ett rykte, men, tja, med tanke på att det är Amazon, så – varför inte? Uppgifter om att Amazon håller på att ta fram en rörlig Alexa. En Alexa-robot.

Varför? Because Amazon. Det är ungefär så mycket vi vet. Artikeln spekulerar i en Alexa som följer efter användaren så att man alltid har en Alexa med sig. Mja. Men däremot skulle jag kunna tänka mig typ en robotdammsugare med inbyggd Alexa. Eller kanske en robotgräsklippare. Så att man kan impulsshoppa även när man ligger i solstolen på baksidan. (Amazon har ju även börjat med städtjänster. En städrobot kanske blir budgetnivån?)

Blir spännande att se vad (om) som kommer ur det här.

Bloomberg

No Description

Amazon har tagit fram en barnvänlig Alexa

Varför vänta tills kunder är myndiga – eller åtminstone gamla nog att kunna handla på egen hand? Lika gott att suga in dem så tidigt som det går. Säger Amazon.

Nu släpper man nämligen en särskild barnversion av Echo: Echo Dot Kids Edition. Som dessutom har en barnvänlig version av Alexa i sig. Kan göra saker som att läsa böcker, spela ”ålderslämplig” musik och svara på frågor.

Alexa kommer dessutom svara på frågor annorlunda när barnen frågar sin egen Alexa. Finns förstås också föräldrakontroller. Och förstås kunna använda betalbarntjänster.

Ni vet hela diskussionen om hur Facebook hanterar (för det mesta) vuxna människors data? Well…

Amazon made a kid-friendly Alexa with an Echo Dot to match

Amazon has unveiled the Echo Dot Kids Edition with a custom version of Alexa that will read to kids, play music, answer questions and do other chores. It uses a new flavor of its FreeTime app called FreeTime for Alexa that includes parent controls and family-friendly features that run on the Echo, Echo Dot or Echo Plus.

Jämförelse mellan olika assistenter: Googles bäst, Apples sämst

Hur går det för de smarta assistenterna? Jodå, framåt. Google alltjämt i täten och Siri alltjämt sist i kön. Några kommentarer/tankar:
Varför skiljer sig Assistant i en Home-pryl och i en telefon? Sämre koll på din surfhistorik? Borde rimligtvis vara samma assistent som går mot samma hemmabas.

Som vanligt är Apple typ sist på bollen. Men det är inte hårdvaran och smartnessen som vinner i slutänden – det är enkelheten och användarupplevelsen. Kort sagt: när Apple väl rullar igång så är tekniken mogen och den stora massan har kommit till behovsstadiet. Sen lägger Apple på lite wow/måste ha-känsla.

Att se om Apple kan upprepa framgångsreceptet även denna gång.

AI Assistants Ranked: Google’s Smartest, Alexa’s Catching Up, Cortana Surprises, Siri Falls Behind

The clear result: Microsoft’s Cortana is much, much smarter than most have assumed.

 

AR/VR

Mer apsnygg AR-implementation

Okej, ännu ett apsnyggt exempel med AR (antar att det är Apples ARKit även här). Och dessutom snyggt snygg ”integration” med produkterna på webbplatsen på skärmen.

Och det absolut bästa? Vi har bara börjat skrapa på AR-ytan. Jag tänker att det här är typ Boo 20 år senare (de bra grejerna, inte de dåliga grejerna). Vi kommer se så många coola AR-användningar som helt kommer ställa allt vi vet på ände. Om hur vi interagerar med världen omkring oss och, som i det här fallet, vad ”handel” kommer att vara.

The future’s so bright att jag måste köpa nya solglasögon.

* gif med tecknad figur fånlyckigt fnittrande *

[Video] Martin Persson on LinkedIn: So much happening in the AR space right now relating to the Retail and… | 23 comments

So much happening in the AR space right now relating to the Retail and Grocery sector. Its rapidly moving away from being a tech for marketing stunts (please… | 23 comments on LinkedIn

När tar AR som arbetsredskap fart?

Fler exempel på AR. I sig inget nytt, utan bara en sammanställning över några områden där enskilda initiativ fått stor uppmärksamhet.

Men det kanske mest intressanta området i den här sammanställningen är som internt verktyg. På en flygplats i Kina har lastpersonalen utrustats med AR-glasögonen som ger ungefär samma slags upplevelse och information. Här spelar förstås utseendet mindre roll, vilket gör att Borg-looken funkar till skillnad från på konsumentmarknaden.

Mycket AR-tänkande sker nu kring spel och konsumentprodukter. Men tips till alla som arbetar med olika former av intereffektivisering – vad skulle den här typen av hjälpmedel kunna förbättra?

5 Examples of Apple’s ARKit Already Changing E-commerce

With the release of iOS 11 this fall, Apple unleashed AR on anyone running an iPhone 6 and above. And e-commerce brands are racing to offer those iPhone owners new ways to interact, discover, and buy their products with AR technology. Here are five examples of how ARKit is already transforming the e-commerce retail experience.

 

IoT – Internet of things

Daimler, Audi och Volvo får stöd för Alibabas röstassistent

Nu har Daimler, Audi och Volvo lagt till stöd för Tmall Genie, Alibabas smarta högtalare, för att prata med sin bil. Man kan alltså få veta saker som hur mycket bensin man har kvar eller kontrollera bilens dörrar och temperatur från bostaden.

Det här känns som rätt basala grejer och får nog ses som första steget. Vi lär se Genie inuti bilarna också vad det lider. Dessutom arbetar även Alibaba på andra intressanta IoT-funktioner för bilar. Som geofencing – att vissa saker händer med bilen på vissa platser. Typ IFTTT för bilar. Lär vi också få se mer av. Skicka en signal till butiken att du är på väg så att de kan förbereda din beställning.

https://bit.ly/2jhFCue

Amazon släpper hemmaprylspaket med fokus på säkerhet och bekvämlighet

Amazon har släppt ett antal hemmasäkerhetssystem. Ja, eller uppkopplade prylar i ett lite bredare hänseende. Inkluderar oika prylar som lås, ringklockor, sensorer, trådlös och vattentät högtalare.

Finns några olika paket i olika prisklasser och samtliga inkluderar dels en Echo Dot och dels två besök från Amazon-personal: ett för att kolla vilka behov du har (a.k.a. säljare) och en för att installera och konfigurera det du har köpt (a.k.a. geek squad).

Förstås för att fler ska hoppas på Amazon Key och släppa in Amazon-leveranser genom dörren även när man inte är hemma, men också för att Amazon vill fylla våra hem med sitt ekosystem.

Amazon is now offering smart security packages with installation

Amazon has rolled out a new portal offering home security services. The portal offers an array of smart security packages that include items like entryway sensors, sirens, and a video doorbell, all installed by Amazon employees and offered with no monthly contract.

Amazons AWS får stöd för blockkedjeteknik

Hand upp alla som är förvånade. Nu har även Amazon hoppat på blockkedjetåget. Likt Google är den kopplad till företagets molntjänstdel. Blockchain Templates ska erbjuda AWS-kunder ”a fast and easy way to create and deploy secure blockchain networks using open source frameworks”. Blockkedja som tjänst, alltså.

Amazon’s new blockchain service competes with similar products from Oracle and IBM | TechCrunch

Amazon Web Services announced Blockchain Templates late last week, a ”blockchain-as-a-service” offering that competes with similar products from Oracle

Internetuppkoppling i obygden via radio-mesh-nätverk

Spännande grej: portabel uppkoppling. Använder lågfrekvens-radiovågor som gör det möjligt att skicka textmeddelanden och använda positioneringstjänster även där det inte finns wi-fi eller mobiltäckning. Mobilen kopplar upp sig till nätverksprylen via bluetooth.

goTenna Mesh har en räckvidd om ungefär 6 km i vildmarken, så vi pratar inte direkt om en portabel satellit här. Men den har även stöd för mesh-nätverk, vilket gör att den kan använda andra liknande prylar för att förlänga räckvidden.

Och det sistnämna i sig tror jag kommer bli norm generellt. Idag bygger nätverksåtkomst på några få punkter. Framtidens uppkoppling lär bli betydligt mer decentraliserad.

[Video] Anthony J James on LinkedIn: Amazing little #innovation Who would use this? #digital #innovation… | 54 comments

Amazing little #innovation Who would use this? #digital #innovation #tech Credit: Now This | 54 comments on LinkedIn

 

Bekvämlighetsekonomin

Västtrafik testar köp av kollektivtrafikbiljetter via andra plattformar

Det här gillar jag. Västtrafik et al testar möjlighet att köpa kollektivtrafikbiljetter via andra appar (under testet en parkeringsapp). Snarare än att behöva göra det i Västtrafikappen. Lite som det Uber nu testar: möjlighet att köpa kollektivtrafikbiljett direkt i Uber-appen.

Två trender som jag skrivit om tidigare: bekvämlighet och distribution. Göra det så enkelt som möjligt för kunderna att utföra det de ska göra och låta dem göra det där det är smidigast för dem snarare än att förvänta sig att kunderna ska komma till dig. Bland annat genom att man ingår samarbete med andra och delar på kunden, så att säga.

Blir intressant att se hur försöket faller ut.

http://www.mynewsdesk.com/se/vasttrafik/pressreleases/test-av-ny-mobilitetstjaenst-i-goeteborg-2484981

 

Digitalisering

LRF media startar AGFO Growth – matchmakingtjänst för AgTech och FoodTech

LRF kör digitalisering så det ryker om det. Det gillar jag. Senaste initiativet: AGFO Growth. Tinder för FoodTech och AgTech (eventuellt utan svepandet).

Som de själva säger: de matchar utmanare med utmanade. I sig en briljant formulering. Tanken är alltså en matchmakingtjänst där startups och etablerade företag inom livsmedelssektorn (hela spektrat) ska kunna mötas och utbyta idéer och kapital.

Dessutom del i en trend som fler företag borde fundera på: starta egna inkubatorer eller riskkapitaldelar för att på så sätt få tillgång till nya idéer, tjänster och produkter tidigt och förhållandevis billigt. Outsourcade inhousestartups.

LRF Medias varumärke AGFO växer – lanserar AGFO growth | LRF Media

AGFO growth är tjänsten som matchar ihop nya innovativa agtech- och foodtechidéer med företag som har kompetens, resurser och kapital. Den nya tjänsten presenteras för första gången på Food Venture och Partnering days i Göteborg idag, ett tvådagarsevent för startups, industri och investerare i matbranschen.

 

Mobilt

Google på gång att släppa iMessage-liknande meddelandetjänst

Google är på gång att göra en Apple på meddelandefronten. Med andra ord jazza upp sin sms-app. Likt iMessage så kommer meddelanden som skickas mellan två Android-telefoner (och inblandade operatörer stöder rätt teknik) att skickas som datatrafik istället för mobiltrafik. Med andra ord kostar ett meddelande den mängd data den väger, snarare än att kosta som ett sms.

Dessutom innebär det också stöd för annat som i dagsläget är rätt mycket standard i rena chattappar.

Google is fixing SMS on Android with an iMessage-like experience

As a tech-savvy TNW reader, you may have already ditched SMS for more sophisticated messaging apps years ago, but people still send some 8 trillion texts a year – and that means that it’s worth improving the experience for those folks, and for the rest of the planet that’s yet to send their first message.

 

Ekonomi och finans

Facebooks kvartalsrapport: uppåt både ekonomiskt och användarantalsmässigt

Facebooks aktiekurs vid kvartalsrapporten Q1 2018

Efter att Twitter kvartalsrapporterat före börsens öppning idag var det så Facebooks tur efter stängning.

Facebook har nu 2,2 miljarder månadsanvändare, 1,45 miljarder dagliga användare. Motsvarande siffror Q4 var 2,13 respektive 1,4. Båda upp 13 % jämfört med för ett år sen (motsvarande för Q4 var 14 %, så i princip oförändrad tillväxttakt)

Omsättningen landade på 11,97 miljarder dollar (över förväntan).

Annonsomsättningen 11,88 miljarder dollar (med andra ord så kommer i princip hela Facebooks omsättning från annonser fortfarande). Upp 50 % på årsbasis, att jämföra med 48 % Q4.

Mobilannonseringen stod för 91 % av hela annonsomsättningen. Med andra ord är Facebook inte bara helt beroende av annonseringen, utan till och med mobilannonseringen (förstås därför att det är där användningen sker). Upp från 89 % Q4.

Vinsten för kvartalet landade på 5 miljarder dollar. Upp 63 %. (4,3 miljarder Q4)

Aktien just nu upp nästan 5 % i efterhandeln

Månadsanvändarna växte både i USA och Europa, så vi kan väl säga att Cambridge Analytica inte syns märkbart. Men återigen går det förstås inte att säga något om hur det hade varit annars. Men användartillväxten i stort verkar ju vara i linje med tidigare. +2 miljoner MAU i USA och + 7 i Europa. Stora tillväxten förstås bland tillväxtmarknaderna.

De dagliga användarna i USA ökade med 1 miljon efter att ha minskat med lika mycket Q4. Viktigt, eftersom USA står för halva omsättningen.

Intäkter per användare Facebook Q1 2018

Intäkterna per användare är ner över hela banan jämfört med Q4. Ökade användarantal lär ha gjort att omsättning + vinst ändå ökade. Allt annat lika har vi nog nått det peak annonser som FB varnat för. Plus att algoritmförändringen i slutet av förra året gjorde att vi tillbringar sjukt mycket mindre tid på plattformen lär förstås också ha påverkat. Vore intressant att se hur fördelningen är mellan tjänsterna. Framförallt Instagram.

USA står som sagt var för väldigt mycket större ARPU än övriga. Och jämfört med förra året lär det fortfarande vara ökningar även i intäkter per användare. Stora utropstecknet är Europa som ökat med 50 % Y/Y.

Facebook intäkter per geografisk marknad Q1 2018

Intäkterna fördelat per marknad. USA står som sagt var för hälften.

Facebook Payments Q1 2018

Payments/Other bets (som spel) minskade med 2 % efter att ha gått upp 7 % Q4. Betyder att Facebooks enda intäktskälla vid sidan av annonseringen nu står för mindre än 2 % av den totala omsättningen. Det är lite förvånande att Facebook inte gör större och mer aggressiva pushar för att göra sig mindre sårbart. Som att få igång hela spelsegmentet igen. De har gjort försök, men som synes utan att det lett någonstans.

  • Zuckerberg om Watch-satsningen: We want to use Watch to ”create new ways for people to connect.” Alltså inte tänkt för passiv konsumtion, utan ska även det ge ”meaningful interactions”, antar jag. Känns lite lätt krystat, men är oavsett en blinkning mot Youtube. Instagram viktigt både vad gäller annonsvisningstillväxten och de ökade intäkterna i Nordamerika (dock utan separatsiffror).
  • ”There’s also a lot of room to leverage Messenger/WhatsApp to drive ad growth.” Okej. Är inte helt förtjust i den här.
  • Över 100 miljoner människor följer hashtags i Instagram.

Har Cambridge Analytica-härvan drabbat Facebooks affär eller användartillväxt? Förstås svårt att säga. Analytiker spekulerar i att algoritmförändringen i slutet av förra året kan ha lett till att företag har tvingats lägga mer pengar på annonser, vilket kan ha gjort att omsättning och vinst fortsatte öka. Användarantalet skulle förstås hypotetiskt ha kunna vara ännu högre om inte CA hade hänt. Men i korta drag kan man säga att varken användartillväxt eller intäkter fått sig någon större törn. Även om det förstås kanske är lite för tidigt att säga.

Googles/Alphabets kvartalsrapport: omsättningen +26 %, men trafikanskaffningskostnaderna tynger

  • Omsättningen för kvartalet landade på 24,86 miljarder dollar exklusive TAC (kostnader för att dra trafik till de egna plattformarna och Googles jobbigaste kostnad). Inklusive TAC 31,15 miljarder (fun fact: mer än hela Spotifys börsvärde). +26 % jämfört med 2017.
  • Betalda klick i Googles egna sajter och appar ökade med 59 % jämfört med 2017. Ännu större ökning än Q4:s 48 %.
  • Annonsvisningar på tredjepartssajter och -appar oförändrade. (Google redovisar bara visningar, inte klick, för andra tjänster än de egna.)
  • Cost per click i de egna sajterna och apparna föll med 19 % (mer än Q4:s 16 %). Klicken ökar alltså, men priserna pressas ner. Cost per impression ökade å andra sidan med 18 %. En andel är ett skifte från displayannonser till videoannonser.

Google börskurs vid kvartalsrapporten Q1 2018

  • TAC utgjorde 24 % av annonsomsättningen, något upp från fjolårets 22 %. Oförändrat jämfört med Q4. För de egna tjänsterna var TAC 13 % av annonsomsättningen (upp från 10 % 2017). För externa tjänster ökade den från 70 % till 73 % (ifall någon undrar varför Google helst vill att vi bara hänger på deras plattformar).
  • Segmentet Övrigt (Google Play, molntjänster, hårdvaror) såg omsättningen öka med 36 % till 4,35 miljarder dollar. 
  • Intressant post: ”Köp av egendom och utrustning” hoppade upp från 2,5 till 7,3 miljarder dollar. Spekuleras i att det handlar om att de har plöjt ner drösvis med pengar på datacenter.
  • Tunga TAC-poster är exempelvis att få vara förvald sökmotor i Safari och i iOS. Bara under 2017 ska Google ha betalt 3 miljarder dollar för det senare. Varför? För att iOS står för 50 % av den mobila sökomsättningen för Google.
  • Oron för att TAC fortsätter öka la sordin på stämningen. I efterhandeln är kursen i princip oförändrad efter att ha poppat upp 4,5 % vid rapportens inledning.

Amazons kvartalsrapport: rejäl prognoskross

Ikväll var det dags att sätta strålkastarljuset på Amazons kvartalsrapport.

  • Omsättning 51,04 miljarder dollar. Omsättningen i Nordamerika 30,73 miljarder dollar, upp 46 % på årsbasis (delvis dopat av Whole Foods-köpet, förstås). Resten av världen 14,88 miljarder, upp 34 %.
  • Mer än dubblar vinsten jämfört med Q1 2017, från 724 miljoner dollar till 1,629 miljarder. Molntjänstdelen AWS står för största delen.
  • Förlusterna för de internationella e-handelsdelarna ökar från 481 miljoner dollar till 622 miljoner.
  • Molntjänstdelen AWS landade på en omsättning om 5,44 miljarder, upp 49 % jämfört med 2017 (växer snabbare än Q4 2017:s 45 %).
  • Omsättningen för prenumerationsdelen (Prime, Music Unlimited) ökade med 60 % till 3,1 miljarder dollar. Viktigt för Amazon, förstås.
  • Segmentet ”Övrigt” ökade med 139 % till 2,03 miljarder dollar. Den här delen innehåller främst annonsförsäljning. Även om det är rätt långt till Googles och Facebooks nivåer så visar det vilken stor annonsspelare Amazon håller på att bli.

Amazons aktiekurs vid kvartalsrapporten Q1 2018

Amazon spenderar pengar så det sjunger om det. Marknadsföring ökade 41 % till 2,7 miljarder dollar, ”tech/content” (förstås mycket videoinnehållet) ökade 40 % till 6,8 miljarder och ”fulfillment” ökade med 66 %. Den sistnämnda, fraktkostnad, är Amazons jobbigaste kostnadspost. Fortsätter alltså öka. Amazon springer på tillväxt, men förr eller senare kommer de behöva knäcka den kurvan. Aktien sticker i skrivande stund upp med 6 % i efterhandeln.

Mer info från konferenssamtalet efter rapporten:

  • Årsavgiften för Prime kommer höjas med 20 dollar till 119 dollar. Med tanke på alla nya förmåner som Amazon lagt till i programmet bara senaste året är det inte så konstigt. Man lär ha kalibrerat det här med var medlemmarna är beredda att betala. Lär kunna boosta prenumerationssegmentet ytterligare framöver (när det nu börjar gälla från).
  • Amazon ser ”stor potential” i videoannonsering, men har inga planer på att köra reklam i Prime Video (bra där). Intressant dock att se om de tänker videoreklam på andra ställen (ja, utöver det uppenbara i den egna shoppingplattformen).
  • På fråga kring de ökade logistikkostnaderna konstaterar Amazon att de ser värde i att ”investing heavily” i egen logistik. Och i vissa länder, som i Storbritannien, är Amazons logistikkapacitet ”well over 50%”.

Visualisering över hur Amazon tjänar pengar:

Amazons intäkter per segment Q1 2018

Fun facts: Amazons kvartalsomsättning är nästan på pricken dubbelt Googles kvartalsomsättning eller nästan fem gånger Facebooks.

Amazons aktie upp över 7 % i efterhandeln – till ny all-time high. Lär bli en rolig dag för aktieägarna i morgon.

Twitters kvartalsrapport: andra raka kvartalet med vinst

Twitter chockar marknaden igen – med ännu en positiv rapport.

Antalet månadsanvändare är nu 336 miljoner, upp från 330 miljoner förra kvartalet. 5 miljoner nya användare internationellt och 1 miljon i USA.

Twitter har nu 69 miljoner användare i USA och 267 miljoner internationellt.

Omsättningen 655 miljoner dollar, upp 21 %.

Omsättningen internationellt stod för 48 % och ökningen här var 53 %, att jämföra med 2 % ökning i USA. Spekuleras i att Twitters videosatsning fallit ut bra i exempelvis Asien.

Video stod för mer än halva annnonsomsättningen och var snabbast växande växande annonsformatet.

Andra kvartalet med vinst. Vinsten blev 61 miljoner dollar, upp från en förlust om 61,6 miljoner förra året.

Twitters aktiekurs runt kvartalsrapporten Q1 2018

Paypals kvartalsrapport: första Venmo-siffrorna

I skuggan av Facebooks kvartalsrapport kom även PayPal med rapport. Omsättningen landade på 3,69 miljarder dollar, upp 24 % jämfört med 2017. 132 miljarder dollar i betalningar hanterades, 49 via mobiler.

Det mest intressanta dock var att PayPal bröt ut siffror för sin P2P-app Venmo (typ Swish). Den plattformen hanterade 40 miljarder dollar i betalningar under hela 2017. Alltså en förhållandevis liten del av de totala volymerna på helåret, men det är ändå en intressant siffra (även utan jämförelser bakåt).

Just området P2P-betalningar lär konkurrenshårdna rejält bara under 2018 och mycket kommer att komma från plattformar utan direkt kopplingar till vanliga banker.

PayPal shares tick up after surpassing expectations for the quarter | TechCrunch

PayPal reported its first-quarter results after the bell on Wednesday, sending shares up about 3 percent in after-hours trading, due to

Mer uppgifter om Tencent Musics börsnotering

Fler rykten kring Tencent Musics börsnotering. TME (ägt av WeChats moderbolag) kan vara på gång till någon av de amerikanska börserna under andra halvan. Det skulle då kunna handla om en notering som landar TME en värdering runt 25 miljarder dollar (som jämförelse stängde Spotify fredagen med en värdering strax över 28 miljarder).

Just Spotify är också delägare i TME efter en deal för inte så länge sedan när respektive företag köpte andelar i varandras företag.

Konkurrensen kring strömmad musik blir allt hårdare och det blir allt viktigare att särskilja sig. Och då kanske inte främst genom utbudet.

China’s Tencent Music Edges Towards IPO (Report)

Encouraged by buoyant ratings for Spotify, Tencent Music makes preparations for share sale later this year.

Uber-konkurrenten Didi Chuxing kan vara på väg mot börsnotering

Ännu en kanskebörsnotering: kinesiska Uber-konkurrenten Didi Chuxing. Företaget som köpte Ubers kinesiska verksamhet, som har investerat i den amerikanska Uber-konkurrenten Lyft och som även har Apple som en av investerarna. Och för att göra saker ännu mer härligt 2018 så äger förstås även Uber en rätt stor del av Didi (närmare bestämt 20 %).

Konkurrenter och partners. Same-same 2018.

Uppgifterna talar om en börsnotering senare i år och företaget bedöms då kunna landa på en börsvärdering om 70-80 miljarder dollar. Den värderingen skulle kunna betyda att det blir en av de största börsnoteringarna någonsin.

Apple-Backed Didi Chuxing in Talks to Launch IPO: Report

Didi, one of the world’s largest ride-hailing companies, needs cash to cope with growing competition.

EU:s nya beskattningsregler kanske bara kommer omfatta annonsintäkter, inte prenumerationsintäkter

Okej, det här är väldigt märkligt. EU har flaggat för att de globala (tech)jättarna ska beskattas utifrån var de bedriver verksamhet (och därmed drar in pengar) och inte utefter var man väljer att förlägga sitt ”huvudkontor” (som rätt ofta är Irland med sin låga bolagsskatt).

Det är fine, kan jag tycka. Men som förslaget ligger verkar det som att beskattningen kommer drabba annonsintäkter men INTE mot andra former av intäkter. Som prenumerationsavgifter. Intäkter som intäkter, kan jag tycka.

Som förslaget är nu kan man ju lika gärna kalla initiativet för Facebook/Google-skatten.

EU-källa: Spotify slipper en stor del av nya techskatten

Daniel Ek har vädjat till Stefan Löfven att Sverige ska rösta nej till den skatt mot techbolag som EU föreslår. Men själva skulle Spotify slippa undan den värsta smällen, kan Di Digital avslöja. Förlorarna blir i stället bolag som Google och Facebook.

Flickr har köpts upp

Fototjänsten Flickr har köpts upp. Efter att ha köpts av Yahoo som sedan köptes av Verizon blir Flickrs nya hem en annan bildtjänst: SmugMug. Flickr kommer (åtminstone för tillfället) leva kvar som egen, fristående fototjänst.

Flickr just got acquired by SmugMug – so where should your photos go?

Over the weekend, photo hosting platform SmugMug acquired Flickr from Yahoo – sorry, Verizon; merging two companies that have offered similar services for nearly 15 years. So what’s changing, and in which cloud should you stash your photographs?

Crowdfunding-initiativ för att rädda Toys R Us

Ha. Briljant. Initiativ för att crowdfunda ihop medlen för att rädda konkurshotade Toys R Us. Hur mycket pengar behövs frågar du? Tja, kampanjen har satt 1 miljard som mål. Dollar.

Kampanjen verkar ha varit igång i nån månad och hur har det gått? Över 200 000 dollar har lagts in. Galet imponerande kan man säga. Ja, fram till dess man läser att de 200 000 är den bottenplatta som (de aprika) initiativtagarna gick in med. Sedan dess har ungefär 2000 personer gått med i uppropet och lagt in totalt… 62 000 dollar.

Sååååå…. uppförsbacke.

Billionaire CEO on a mission to save Toys ’R’ Us

Isaac Larian, founder of Bratz and Little Tikes toymaker MGA, says his wants to buy 400 US stores and keep Toys ’R’ Us in business.

 

Övrigt

Testa nya desktop-Gmail redan idag

Ny har Google börjar rulla ut den revampade desktopversionen av Gmail som jag skrev om förra veckan. Och en skillnad är att Gmail blir mer likt Outlook – del i ett större paket programvaror som får tydligare ingångar från Gmail.

Finns alltså inte hos alla användare. Men är du sugen på att testa nya Gmail redan nu? There’s an inställning for that.

(Färggladare, röriigare = fler saker som händer och tyvärr, som det känns, segare på min gamla burk. Ytterligare ett argument att köpa ny.)

How to get the new Gmail right now

Gmail is undergoing a massive redesign and gaining plenty of new features. Here’s how to get it right now!

Google släpper Google Tasks – ännu en att-göra-app

Google rullade inte bara ut uppdaterade Gmail igår, man släppte också en egen, helt ny, fristående att göra-app: Google Tasks. Som artikeln beskriver det en rätt standardmässig version utan några särskilda funktioner som sticker ut. Än, ska väl sägas.

Styrkan nu är förstås, precis som att man lyfter fram det tydligare i Gmail, kopplingen till resten av produktsviten som Google sitter på. Och förstås, och kanske inte minst, en hel massa AI-smartness som vi säkerligen lär se i den här appen framöver. Ännu bättre stöd för att saker automatiskt blir uppgifter, exempelvis från ett mejl.

https://techcrunch.com/2018/04/25/google-debuts-a-standalone-to-do-app-google-tasks/

Nytt Slack-tillägg – automatiskt chattande

Haha! Briljant! Slack-tillägg som bara gör en sak. Varje gång någon börjar skriva till dig så börjar du också skriva. Ja, eller det ser ut så. Och när din kollega slutar skriva så slutar även ”du” skriva.

Slacks svar på en telekonferens. Hours of fun.

https://mashable.com/2018/04/26/slack-add-on-prank/#XSjSQR0kDaqE

Elon Musk bygger cyberdrake

Men det är klart han gör.

Tweet från Elon Musk där ha berättar att han bygger en cyberdrake

Tesla X i gymkrasch

Tror vi att det här är potentiellt meme-material?

https://electrek.co/2018/04/24/tesla-model-x-crashes-walls-gym-driver-claims-sudden-acceleration/

Tesla-gym-kraschen även som video

Ni kanske såg bilden jag la ut häromdagen på den Tesla X som fick tokspel och skenade in i ett gym? Där jag spekulerade att den hade potential att bli en väldigt populär meme? Det blir bättre.

Det här kan vara min nya favorit-gif.

Gym plowing. It’s a thing.

(Framförallt gillar jag hur cool mannen i gymet är. Hade det varit jag hade jag gjort ett eget Disney-hål i väggen på andra sidan gymet om det hade brakat in en bil genom väggen en centimeter från mig.)

https://thenextweb.com/artificial-intelligence/2018/04/26/watch-tesla-model-x-rudely-interrupts-mans-workout-plowing-gym/

Telefonkiosken – ett exotiskt fotomotiv

Dagens syn: två unga tjejer som tillbringade rätt lång tid med att fotografera varandra (och tillsammans) – i en telefonkiosk. Exotiskt!

(För nytillkomna tittare: en telefonkiosk är var ett slags bås man kan gå in i när man behöver ringa någon. Telefonen (eller ”luren”) sitter fast i båset med en sladd för att säkerställa att ingen går iväg med telefonen. Man använder telefonen under den tid man behöver den och betalar bara för den tid man faktiskt utnyttjar telefonen med kreditkort eller så kallade ”mynt” (en slags pollett man numer bara kan hämta ut på ett fåtal ställen). När man är klar med sitt telefonsamtal – dvs. när man utfört sitt ärende – lägger man tillbaka telefonen på det avsedda stället och kan gå därifrån utan att behöva bära med sig telefonen. Eller som vi hade sagt idag ”telefon as a service”.)

Tjej som fotograferar en telefonkiosk

Veckans mästertwittrare: Excel?

Ha. Gårdagens bästa tweet kom från… Excel.

Två saker:

  1. In och läs hela tråden. Underhållande är bara förnamnet.
  2. ”msexcel” är ett briljant Twitter-namn. På flera sätt. Självklart droppar något Janet Jackson i tråden. Sassy!

Excel twittrarHur man för gif-lös gif-dialog på LinkedIn

Inte ge mig gif-åtkomst va? Som om det skulle stoppa mig. Ain’t no stoppin’ us gifutmanade. In your face, LinkedIn!

(Kort efter att jag la upp den här fick jag till sist gif-stödet. Slump? I think not!)

Gif-lös dialog på LinkedIn

Kategorier
AI - Artificiell intelligens Detaljhandel/e-handel Digitalisering Ekonomi och finans IoT - internet of things Kryptovalutor Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 51 2017

Spaningar från veckan som gått.

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook börjar straffa engagemangsfiskande poster (och sidor)

Facebook algoritmskruvar igen. Den här gången för att motverka klickfiskeposter. Ja, eller snarare engagemangsklickfiskeposter. Poster som uppmanar folk att gilla, tagga, kommentera eller dela poster kommer att rankas ned (and yes, maskininlärningsalgoritm in the house). Däremot kommer inte poster som ber om hjälp, råd eller rekommendationer att påverkas.

Dessutom kommer Facebook bli hårdare mot sidor som regelbundet postar den här typen av, som Facebook ser det, ”spammigt” innehåll och smälla dem hårdare på fingrarna med generell nedgradering.

Facebook will soon demote posts that beg for likes, comments, and shares

Move should reduce the spread of ’engagement bait’

Instagram gör det möjligt att livesända via Direct

Instagram gör det möjligt att sända livevideo via Direct. Börja sända och tryck på delningsikonen och bjud in en eller flera vänner. Den som får eller tittar på en livevideo kan sedan skicka vidare.

Ett digitalt kedjebrev, alltså. Det är förstås ett potentiellt smart sätt att sprida innehåll via den väg som blir allt viktigare för oss i kommunikationen med våra vänner: via ”mörka” sociala kanaler som chattappar.

New: Send a Live Video in Direct Messaging | Instagram Blog

You can now send live videos to friends in Direct. With a single tap of the Direct icon, you can send your own live video.

Facebook börjar med ansiktsigenkänningsfunktioner

Lämna över ditt ansikte till Facebook? Klart du vill. Facebook rullar ut nya ansiktsigenkänningsfunktioner:

  • Få besked när någon laddar upp en bild på dig, även om du inte är taggad i bilden (med det lite märkliga tillägget att de kommer att respektera uppladdarens inställningar – om du inte kan se bilden får du ingen notifiering. Det är väl kanske framförallt om någon laddar upp en bild utan att inkludera dig i publiken som du vill veta det…)
  • Notifiering om någon laddar upp en bild på dig som sin profilbild (a.k.a. spamkonto)
  • Bättre stöd för uppläsningsverktyg (”se” vilka som är i en bild)

Värt att notera: går du med på att ditt ansikte används som ”skydd” så godkänner du också att FB använder det till andra tjänster. Och ja, det är väl inte omöjligt att de inte bara kommer använda ditt ansikte även för optimering av flödet. Tja, eller reklam. Du ser glad ut på senaste bilden du la upp – då får mer ”gladinnehåll” eller ”gladreklam” (nej jag har ingen aning om vad det skulle vara). Eller kanske att du  på i en viss plats eller är tillsammans med en viss vän.

Funktionen kommer inte (för tillfället) att fungera inom EU på grund av dataskyddsregelverken här.

https://www.recode.net/2017/12/19/16793538/facebook-facial-recognition-pictures-update-identity

Snabbdela innehåll till flera Instagram-konton

Facebook testar funktion som gör det möjligt att snabbdela samma innehåll till flera Instagram-konton.

Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: ”CONFIRMED: Instagram IS testing a quick way to share to multiple accounts in one goh/t @JFBLucas pic.twitter.com/9FFjylGRHj / Twitter”

CONFIRMED: Instagram IS testing a quick way to share to multiple accounts in one goh/t @JFBLucas pic.twitter.com/9FFjylGRHj

Posta statusuppdateringar bara till nyhetsflödet

Facebook testar möjligheten att posta statusuppdateringar bara till nyhetsflödet eller stories (ja, alla två som postar till FB stories). De hamnar alltså inte i profilen, utan blir lite mer flytande utan att ha en definitivt begränsad livslängd. Som konstateras i artikeln: för att hålla din profil lite mer städad och dölja jobbgnäll från chefen.

Men det är förstås också nära till hands att tänka att det här är del av Facebooks LinkedIn-ambitioner. Att inte bara bli hubben för våra privata liv, utan också våra jobbliv – under arbetsdagen (Workplace) och när vi söker jobb. En möjlighet att visa upp olika liv i Facebook-profilen. Precis som i verkligheten, alltså.

Facebook Could Soon Allow Users To Keep News Feed Posts Off Profiles | Digital Trends

Facebook could soon be opening up more options on where to share by allowing users to post to the news feed but not to profiles.

Ny funktion för sidadministratörer: tilldela meddelanden

Facebook fortsätter lägga till verktyg för kundtjänsthantering (ja, även om det också kan användas till annat, förstås): nu börjar det bli möjligt att tilldela meddelanden till sidadministratörer.

Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: ”NEW: Facebook now lets you assign Messages to Page Admins pic.twitter.com/QSfKdrWrTC / Twitter”

NEW: Facebook now lets you assign Messages to Page Admins pic.twitter.com/QSfKdrWrTC

Facebook gör det svårare att trakassera andra användare

Facebook gör det svårare för medlemmar som vill trakassera andra användare. Om någon man blockat skapar nytt konto och försöker nå dig den vägen så ska Facebook kunna känna av att du har blockat något annat konto som kontrolleras av den personen. De kan då varken skicka meddelanden eller vänförfrågningar från nya konton.

Dessutom kommer en ”trakasseri-skräpkorg”. Meddelanden från någon oönskad kan läggas i en skräpkorg utan att blocka. Den som skickar får inte veta att den är blockad, men man slipper se meddelandena och kan läsa dem om man vill. Meddelanden som hamnar här kommer inte heller visa läskvitto.

Facebook Is Making It Harder for People You’ve Blocked to Harass You

People who experience harassment on social media know that it’s often not enough to simply block the person bothering them and move on. Harassers will often set up another account or switch accounts to evade the block, and go right on harassing their target.

Instagrams alpha-program – testa riktigt tidiga versioner

Sugen på att testa RIKTIGT tidiga versioner av kommande (eller kanske aldrig kommande) Instagram-versioner? Gå med i alpha-testprogrammet. Ja, om du har en Android, åtminstone. iOS-programmet verkar redan fulltecknat.

Den främsta perken är förstås att kunna säga det där är SÅÅÅÅÅ ett år sen varje gång när den skarpa appen sedan kommer. Det här kan vara anledningen till att solglasögonemojin skapades.

Instagram launches an alpha testing program on iOS and Android | TechCrunch

Are you an early adopter? Okay, but are you a really early adopter who likes to test new, experimental things even if it means you’ll experience crashes

Snapchat

Snapchat tappar CNN:s dagliga nyhetsprogram

Snap gick ut med några högprofilerade innehållssamarbeten under året. Tunga medieföretag som skulle skapa exklusiva program för Snapchat. Som CNN. Win-win. Snapchat fick innehåll och nyhetskanaler med åldrande demografi fick nya målgrupper.

Så var tanken åtminstone. Och så kanske det delvis blev. Däremot följde inte intäkterna med. Så CNN stänger nu ned, ja eller ”pausar”, sin satsning.

Att se om det här är framtiden för Snapchat (det vill säga inte så ljus), att Snapchat inte är stället för nyheter, att CNN inte klarade av att skapa ett plattformsrelevant format eller om CNN helt enkelt inte var tillräckligt uthålliga.

http://mashable.com/2017/12/22/cnn-cancels-snapchat-show-the-update/

Snapchat populärast bland amerikanska tonåringar

Undersökning om amerikanska tonåringars favoriter bland de sociala medierna (har inte läst hela än). Och vinnaren är, även här, Snapchat.

  • 79 % av de tillfrågade tonåringarna har Snapchat, 73 % Instagram, 57 % Facebook
  • ”Fast på en öde ö”-valet (bara en): Snapchat 44 %, Instagram 24 %, Facebook 14 %. Jämfört med förra året har Snapchats siffror ökat från 28 till 44.
  • Viktigaste Snapchat-funktionen: meddelanden 68 %, stories 28 % och discover 4 %

Artikeln uttrycker förvåning över den sista, men den känns helt i linje med utvecklingen. Och visar att Insta gör rätt som satsar på Direct och att Snapchats utökade discover-satsning samtidigt kan kännas lite tveksam.

https://www.recode.net/2017/12/16/16783570/snapchat-instagram-teenagers-rbc-survey-favorite-app?lipi=urn%3Ali%3Apage%3Ad_flagship3_profile_view_base_recent_activity_details_shares%3B7A%2FPWFJPS6%2B%2B6zuhDSbjZw%3D%3D

Scanna snapcode på menyn – få upp AR-presentation av rätten

Nu när Snap gjort det möjligt för alla att skapa egna AR-lenses kommer det bli intressant att se på vilka sätt kreativiteten kommer att flöda. Som här. Fota en snapcode och få upp en AR-presentation av maten innan du beställer.

A smart use for Snap’s open AR platform is to preview real-sized menu items

Get a peek at what you’re about to eat

Twitter

Twitters nya enterprise-API – fokus kundtjänsthantering

Nytt enterprise-API från Twitter. Fokus: kundtjänsthantering. Mer specifikt handlar det om möjlighet att kunna bygga appar som kan hantera kundärenden, hantera chattbotar och varumärkesaktivering.

Det här är helt rätt tänkt. Sociala medier som kundtjänstkanal blir allt viktigare och får dessutom en förändrad roll. Från ”lösa kunders problem” till en kanal som är lika delar varumärkesbyggande, sälj och service.

Om det är någon, rätt lågt hängande frukt, som definitivt är en kandidat för testande 2018 är det just att bjuda in till kunddialog i dessa kanaler. Och då tänka 1) kundtjänst är individer, inte en logotyp och 2) ni är på kundernas arena. Förtjäna deras tid.

Twitter launches a new enterprise API to power customer service and chatbots | TechCrunch

Twitter’s big news this week is its announcement that it’s now enforcing its new policies around hateful content and abuse, but today the company is

Twitter på väg mot comeback – eller?

Don’t call it a comeback? Eller? Twitters aktie rusade oavsett över 11 % idag. Ligger just nu på årshögstanivåer. Upp 36 % i år (även om det förstås är en bit kvar till toppnoteringarna).

Twitters kvartalsrapporter har inte direkt glatt aktieägarna, men den senaste hade några ljusglimtar. Vet inte om det är det som JP Morgan tagit fasta på, men det är tydligen JP Morgans uppgradering av aktien som ligger bakom.

  • JP Morgan sätter en ny målkurs på aktien på 27 dollar (upp från 20, rätt ordentligt)
  • Man tror att Twitter 2018 kommer få fart på omsättningen igen
  • Annonsintäkterna bedöms öka med mer än 8 % 2018
  • Twitter bedöms gå med vinst 2018 (som även var ljuspunkten i senaste kvartalsrapporten)
  • Mest förvånande: Twitter bedöms nå en tillväxt avseende dagliga användare med 10 %

Det är med andra ord väldigt positiva tongångar, även om som sagt aktiekursen har rätt långt kvar till toppnoteringens strax under 70 dollar.

Marknaden prisar alltså in väldigt mycket i att 2018 blir Twitters comebackår. Om kvartalsrapporten Q1 inte kan leva upp till de förväntningarna lär kurskorrigeringen bli brutal.

Den som lever får se.

Graf över Twitters aktieutveckling 2017

LinkedIn

Har du drabbats av LinkedIn-itis? Det finns botemedel!

Ha. Linkedin-itis. Kommunikationsparalysering på LinkedIn. Symptom: du postar, gillar eller kommenterar aldrig. Anledning? Rädslan att framstå som okunnig eller oprofessionell, inte fattar varför eller förväntar dig att andra ska göra det.

Det här är ju inte bara på LinkedIn. Internet i stort, där de flesta bara lurkar.

Gällande symptomen tror jag att rädslobiten är rätt stor. Framförallt om man är ny i karriären eller om man ser en massa ”det här hör inte hemma här”.

Därför gillar jag den här: ”What’s the point of staying silent when we have so much to learn from each other?”

Så om du har den känslan: bara kör. Du har garanterat något att lära alla andra.

Make the most of your professional life

No Description

 

Sök/SEO

Googles Search Console börjar visa data (minst) tolv månader bakåt

I år inföll julafton typ 13 december. Åtminstone om man jobbar med SEO. Vilket, mer eller mindre, är de flesta som jobbar med digitala tjänster 2017. Google har, i betaversion av Search Console, äntligen gjort det möjligt att se data 12 månader tillbaka. Ja, eller minst 12 månader.

Har vi tur kommer det som bli som Google Analytics att startpunkten är från och med december 2016, me natt vi om några år kommer kunna titta på sökningar historisk flera år tillbaka.

Google Search Console Adds A Years Worth Of Data On Beta

Google has released a years worth of data in Google Search Console – well the beta version. If you have access to the beta version of Google Search Console and go to…

Apple Maps börjar med inomhusvägbeskrivningar

Nu har Apples tidigare utannonserade utökning av Kartor kommit: få vägbeskrivningar inomhus. Ja, åtminstone om du behöver hjälp i någon av de 34 flygplatser som omfattas (berätta gärna hur den funkar om någon testar).

Det finns förstås andra appar som har testat att göra samma sak, men poängen här är att det blir precis så sömlöst som vi har förväntat oss. Varför ska jag behöva byta app när jag kommer fram till flygplatsen? Samma karttjänst, från start till mål (när det fullt ut funkar dårå).

Karttjänster lär bli än mer hubbar för våra liv i dag kommande åren. Och Apple Maps börjar på riktigt bli något man måste ha med i local-strategin.

http://mashable.com/2017/12/15/apple-maps-indoor-airport-hands-on/#5r4gWuP4Fqqa

Ännu en snygg Gmail-integration i Google-sökresultatet

Det här att Google (och Facebook) vet mer om oss än oss själva. Eller åtminstone håller koll på det åt oss. Som här. Googling på Lego, Google känner av att du har ett medlemsnummer i Gmail och visar det för dig direkt i sökresultatet. Jag har sett samma sak en gång när jag googlade efter ett hotell där jag hade en bokning (för att dubbelkolla adress).

Google kände av att jag hade en bokning hos det hotellet och berättade det för mig direkt i sökresultatet. Vilket i mitt (lätt glömska fall) inte är en så onödig påminnelse, trots allt.

Per Nilsson on LinkedIn: Jag är medveten om integriteten och tar det för vad det är. Det borde du…

Jag är medveten om integriteten och tar det för vad det är. Det borde du också göra. Så fort du loggar in någonstans händer det. Alltid. Men jag älskar…

Google börjar blocka skräpiga annonser

Nu finns det ett datum för när Google kommer börjar förbjuda alla former av ”annoying ads” i Chrome: från och med 15 februari nästa år. Saker som pop-up-annonser, autospelande videor med ljud, blaffoannonser och annat som förstör användarupplevelsen. En Google-adblocker, alltså.

Det som är lite intressant är att om en sajt har en enda annons som bryter mot regelverket under 30 dagar så kommer Google, i Chrome, ta bort alla annonser på den sajten.

Och ja, det är förstås för att stoppa användningen av adblockers. Andra adblockers. Annonser är i princip allt Google lever på här är tanken att vi ska sluta med adblockers om vi slipper de mest störiga annonserna.

Chrome will start auto-blocking the web’s most annoying ads in February

Google is going to make your web browsing experience a lot less annoying soon. The company today revealed it will stop showing ads in Chrome that don’t meet certain standards for quality starting February 15. Google had announced its inten

 

Detaljhandel/e-handel

H&M släpper nytt varumärke för millennials: /Nyden

HM släpper nytt varumärke specifikt riktat mot millennials: /Nyden (det är klart att något som riktar sig mot den målgruppen måste skrivas på konstigt sätt, annars vet inte millennials att det är något riktat till dem).

Märket kommer inte säljas i HM:s vanliga butiker, utan bara online eller i popup-butiker. 

Dessutom märker man att HM har influerats av influencer-trenden (hoho). Kollektionerna kommer inte följa trender eller säsonger, utan skapas av en influencer (plus inhouse-designers kan tänka) i kortare sprintar. Ja, eller av en ”stamledare” tillsammans med sin ”stam”. Och Alexander Bard är märkets ”inhouse-filosof”.

Och ja, de sista grejerna känns mer än lovligt krystade.

H&M startar nytt varumärke

Klädjätten H&M har ett nytt varumärke på gång inriktat mot så kallade millennials. I en intervju med amerikanska tidningen The Cut beskriver chefen Oscar Olsson tankarna bakom konceptet.

Stadskärnan – det nya detaljhandelssvarta?

Fler ett par år sedan hade jag nog skrivit under på rubriken, men nu är jag inte alls lika säker. Att butiker kommer finnas kvar har jag alltid trott, men just i döden-spekulationen. Som i att antalet butiker kommer minska. 

Som konstateras kan stadskärnan vara det nya detaljhandelssvarta. Mindre butiker, närmare oss, mer personliga – men med ett stort utbud. Vissa kommer förstås vara helt automatiska, men även premiumbutiker med människor. 

Jag håller däremot med om att de externa galleriorna ligger pyrt till. De kom till för att man ville ha allt på samma ställe och kunna erbjuda ett stort utbud. Med andra ord stora butiksytor. 

Vi vill fortfarande ha det här. Men inget köpcentra kan konkurrera med jättegallerian internet. När vi väl lärt oss vad fysisk handel är i ett post-digitalt samhälle så kommer vi kunna bygga helt nya fysiska butiksupplevelser. Och helt nya stadskärnor. 

Butiksdöden är redan här – e-handeln tar över | SvD

En växande e-handel innebär färre fysiska butiker. Förändringen syns redan i svenska stadskärnor. Handelns andel av stadens omsättning har minskat från 60 till 50 procent, under de senaste fem åren, visar en ny rapport.

Marknadsandelar för kinesiska e-handlare

En rätt tänkvärd bild: marknadsandelar för e-handlare i Kina förra året. Domineras rätt hårt av jättarna Alibaba och JD (JD köpte dessutom, tillsammans med Tencent, delar av VIP för bara nån vecka sedan). Och marknadsandelen för Amazon? En procent.

Med andra ord har de kinesiska e-handlarna en betydligt större andel av handlandet i väst än omvänt – och då menar jag inte allt köpande av billiga grejer från Kina (som lär strypas), utan att de börjar skapa sig en egen närvaro här.

Marknadsandelar för kinesiska onlinehandlare 2016

JD.com planerar öppna hundratals obemannade butiker

Kinas näst största onlinehandlare JD går i storebror Alibabas fotspår och öppnar obemannade butiker. ”Hundratals”.

Som det beskrivs låter det som ett mellanting mellan Amazon Go och just Alibabas butiker. Det som kan vara intressant, och som kan bli en rejäl fördel för JD, är att man verkar ha knäckt problemet med många varor och många människor samtidigt.

Man använder både ansikts- och bildigenkänning. Detta kan användas både för inventering och, när butiken lär känna dig, ge personaliserade erbjudanden inne i butiken.

Man här även lärt sig av de stora: tekniken kommer att licensieras ut till andra detaljhandlare.

Blir spännande att följa.

The future of grocery shopping has arrived in China

JD.com is beating Amazon to the punch

Amazons nya pantent: få receptförslag utifrån bilder på ditt trädgårdsland

Ha. Coolt. Amazon har fått ett nytt bildigenkänningspatent: fota ditt grönsaksland och få förslag på vilken mat du ska laga utifrån vilka ingredienser du har i jorden. Som exemplet i artikeln: få förslag på att köpa oliver och fetaost eftersom du har resten av grejerna för att göra grekisk sallad.

Nu bygger det här, tja, på att du faktiskt har ett grönsaksland. Kanske inte något för trångbodda storstadsbor (undantaget balkongodlingsfetischister). Det kanske aldrig är en tjänst som kommer se dagens ljus, men det är spännande oavsett. Fota kylskåpsinnehållet lär ju fullt ut komma.

Foodtech. Lär bli ett sjukt spännande techområde.

New Patent Shows Amazon Wants to Know What’s In Your Garden

While everyone knows Amazon wants in our front door, now it looks like now the tech giant may also want to know what’s going on in the backyard. That’s because the company was recently …

NA-KD börjar samarbeta med Zalando

Okej, nu är den här några veckor gammal NA-KD och Zalando inleder samarbete. Zalando börjar alltså sälja NA-KD:s grejer.

Men jag skrev inte om den då och den kom att återaktualiseras när H&M gick ut med sin nyhet om att de kommer att börja sälja sina egna märken och Home via Alibaba. Med andra ord att man går utanför sitt eget ekosystem och använder tredje part för försäljning och distribution på nätet. Samma sak som Ikea nu funderar på (eventuellt/sannolikt via Amazon).

Mönstret är rätt tydligt. Det blir allt viktigare att vara där kunderna är, inte att förvänta sig att kunderna ska komma till dig. Så att kunderna ser dig i rätt skyltfönster, vid rätt tillfälle.

22 miljoner kunder i NA-KD:s nya satsning – Ehandel.se

Med ett nyinvigt Norden-lager och ett växande antal svenska och nordiska märken som Weekday och Cheap Monday i sortimentet, kommer det knappast som någon

Amazon kommer öppna butiker i Tyskland

Nu verkar det som att Amazon tänker öppna fysiska butiker i Tyskland. ”När”, inte ”om” enligt Tysklandschefen Ralf Kleber. Frågan är förstås hur man i så fall gör sitt fysiska avtryck. Om det blir helt egna butiker, kanske ett mindre antal, eller om man gör en Whole Foods.

Det som talar för det senare är att det vore enklare. Integrationen med Whole Foods verkar ha gått förvånansvärt smärtfritt (utåt åtminstone) och det har spekulerats i att Amazon är på gång att köpa en fransk detaljhandelskedja.

Även om Kleber talar om att man kommer öppna butiker ”för att kunder gillar butiker” så lär det även här snarast vara som hubbar för e-handeln.

Amazon ska satsa på butiker i Tyskland

Kommer att öppna butiker.

 

Strömmade medier

Netflix personaliserar omslagsbilder efter din tittarhistorik

Netflix fortsätter koppla ihop data och personalisering. Nu börjar de anpassa omslagsbilderna efter vad du har gillat och tittat på tidigare. Som exemplet i artikeln: om du söker upp Guardians of the Galaxy och gillar actionfilmer så kommer du få en actionomslagsbild. Tittar du på mycket komedi kommer du istället att få en film som andas humor.

Allt material kommer inte ha det här, men man kan tänka sig att allt nytt kommer få det. Ja, och sen kommer de säkert trycka ut en bildigenkänningsalgoritm som får tröska sig igenom bakkatalogen och automatiskt tagga upp och skapa bilder för att det materialet.

https://www.psfk.com/2017/12/netflix-is-personalizing-graphic-design-to-individual-viewers.html

Amazon Music blir förval i bilar från Audi och Porsche

Distribution blir allt viktigare inom digitaliseringen, inom alla områden. Att finnas där kunderna är, när kunderna vill det och har behov. Som musiktjänsterna. Spotify har slutit avtal med biltillverkare för att få in tjänsten som förval i bilarnas underhållningssystem och nu går Amazon samma väg.

Amazon Music kommer dyka upp i bilar från Audi och Porsche och kommer förstås vara en ännu bättre deal om du är Prime-medlem (Amazons lojalitetsprogram).

Som artikeln konstaterar: strömningstjänsterna skiljer sig så pass lite idag att bekvämlighet, som att det följer med på köpet, vara det som avgör vad man väljer. Och smidigheten att allt sitter ihop – hemma och i bilen.

http://mashable.com/2017/12/20/amazon-music-integrates-with-audi/

Amazon börjar strömma hos håghastighetstågoperatör

Amazon fortsätter trycka ut sitt videoinnehåll i andras kanaler. Som hos tågoperatören Eurostar. Nu kan resenärer där ser Prime Video-innehåll via Eurostar-appen.

Det här är något vi ser mer och mer av – trots att det bara har börjat. Att techjättarna får in sina mediapaket, som förval, när kunder köper andra produkter. För när utbudet är så likartat kanske inte ens exklusivt innehåll räcker. Bekvämligheten kanske trumfar allt annat.

Amazon TV shows are hopping aboard Eurostar trains

Thanks to our need for constant amusement, whether you’re on a plane, train or automobile, these days you never have to look at a rubbish book again. The Eurostar high-speed train network has had a bring-your-own-device entertainment service of its own for a while now, but a new partnership with Amazon means Prime Video-exclusive TV shows are joining that catalog.

Gör Amazon sig redo att börja konkurrera med Youtube?

De är så gulliga. Amazon och Google har ett ”it’s complicated”-förhållande kring Amazon Echo och Youtube just nu. Nu verkar det dessutom som att ytterligare en anledning till att Google just nu blockar Youtube i Amazons Echo Show är för att Amazon kanske är på gång med en Youtube-konkurrent. Och med tanke på att Amazon gör allt nuförtiden är det garanterat det här som Google har misstänkt.

Amazon har nu inkommit med ansökan att registrera två varumärken: Amazontube och Opentube. Syftet: non-downloadable pre-recorded audio, visual and audiovisual works via wireless networks. Och man har dessutom registrerat domänerna Alexaopentube, Amazonalexatube och Amazonopentube.

Amazon may be planning a YouTube rival

In the midst of Google’s YouTube blockade on the Echo Show, Amazon could be mulling its own video platform. Google announced it was removing its app from the e-retail giant’s touchscreen-packing Echo earlier this month, with plans to extend the ban to the Fire TV on January 1st.

Youtube skriver nya avtal med Universal och Sony

Youtube har enats om nya avtal med Universal och Sony, efter avtalet med Warner tidigare. Det betyder alltså att Youtube kommer bli bättre på att dela pengar med rättighetsinnehavare vid spelningar. Det här gäller förstås främst musiken som användare laddar upp. Antingen bara som musik eller kanske som del i en video.

Men det betyder säkerligen också att Googles senaste försök till reboot av en prenumerationsbaserad musiktjänst, att konkurrera med Spotify, Apple och Amazon, rycker allt närmare. Det finns även uppgifter att det kan bli en komboprenumeration: både musik och originalvideoinnehåll. Att se vad det landar i.

Bloomberg

No Description

Facebook skriver avtal med Universal – närmare musiktjänst?

Spotify, Youtube och nu Facebook. Universal skriver musikrättighetsavtal i ett rasande tempo. Avtalet med Facebook verkar dessutom vara ett nära nog carte blanche-avtal som ger Universal rätt att få betalt för musik som användare laddar upp, delar eller på andra sätt använder i material de skapar för Facebook, Instagram, Messenger och Oculus.

Två saker att lägga lite extra märke till. 1) WhatsApp är inte inkluderat vad det verkar 2) skrivningar av typen ”Functionality will expand in future to ‘enable access to a vast library of music across a series of social features’.” Svårt att inte läsa det som ett väldigt stort steg mot en musikströmningstjänst från Facebook.

Facebook signs global licensing deal with Universal Music Group – Music Business Worldwide

Recorded music and publishing both included in agreement…

Ännu en serie till Apples videoinnehållssatsning

Ännu en serie i Apples kommande tv-satsning: ett ”space drama” signerat mannen bakom bland annat rebooten av ”Battlestar Galactica”.

Det här att Google (och Facebook) vet mer om oss än oss själva. Eller åtminstone håller koll på det åt oss. Som här. Googling på Lego, Google känner av att du har ett medlemsnummer i Gmail och visar det för dig direkt i sökresultatet. Jag har sett samma sak en gång när jag googlade efter ett hotell där jag hade en bokning (för att dubbelkolla adress).

Google kände av att jag hade en bokning hos det hotellet och berättade det för mig direkt i sökresultatet. Vilket i mitt (lätt glömska fall) inte är en så onödig påminnelse, trots allt.

Apple picks up a new space drama from the creator of ’Battlestar Galactica’ | TechCrunch

What the frak is this? According to a report from Deadline, Apple may have actually gotten its hand on a good show – a new space drama from ”Battlestar

Alexa börjar kunna spela lokala spellistor

Amazon ger Alexa mer musikskills. Använder man Amazon Music kommer man kunna be Alexa att spela liknande musik som det man lyssnar på (”Play more like this”). Man kan be om den populäraste musiken lokalt runt om i världen. ”Spela musik som är populär i Katrineholm” (ja, kanske inte just det exemplet då).

Ännu ett tecken på att det lokala blir allt viktigare i vår alltmer globalt uppkopplade värld. Man kan dessutom tänka sig att Amazon, när de väl får koll på hur man kan tjäna pengar på användningen av röstprylar, kan använda det här för att rikta reklam. Om du sitter i Katrineholm och ber om populäraste musiken i Florida kanske du får erbjudanden om resor dit.

Alexa is making it easier for you to play songs you recently heard

Amazon Music debuted ”Local Popularity” and ”Play More Like This” for its users late last year. Now, it’s showing off ”recently heard.”

Feature.fm – nativeannonsering för Spotify

Det känns som en lite tråkig utveckling att Google och Facebook, som visade att det går att annonsera på sätt som är betydligt mindre störande än vanliga blaffannonser, allt mer börjar falla in i i gamla hjulspår när kampen om reklampengarna hårdnar. Saker som ”pre-rolls” och ”mid-rolls”. Saker som stör användarupplevelsen.

Enter Feature.fm. Ett native-annonseringsnätverk för Spotify. Istället för vanlig radioreklam (som kan vara en av mänsklighetens värsta uppfinningar) så kan artister betala för att få sin musik spelad i samband med att någon lyssnar på likartad musik.

Med tanke på hur bra Spotifys algoritmer blivit så lär det sälja bättre än stoppande reklam.

Sponsored Songs and Spotify Pre-Saves with Feature.FM – Hypebot

Daniel Sander, Head of Business Development & Marketing at Feature.FM, joins Michael Brandvold Jay Gilbert on Hypebot’s Music Biz Weekly Podcast. They discuss two of Feature.FMs most useful features: sponsored. Continue reading

Twitch tar fram egen dokusåpa

Amazon-ägda e-sportströmningstjänsten Twitch vill också hoppa på originalinnehållståget med dokusåpan Stream On. Ett Idol för wannabe-twitchare. De tävlande får olika utmaningar och publiken röstar på vem som lyckas bäst och sämst. Vinnaren får ett stipendium om 5000 dollar i månaden under ett år.

Nu är det inte första egna satsningen från Twitch – och det är ännu ett steg mot att bredda utbudet och därmed användarbasen. Det är milt sagt en bit kvar till giganter som Facebook och Youtube, men likt Amazon Music så finns trots allt just Amazons massiva maskineri bakom. Både infrastruktur och ekosystem. Och även Amazon i sig har förstås stora originalvideoambitioner.

https://www.theverge.com/2017/12/19/16792998/twitch-stream-on-reality-game-show

 

AI – artificiell intelligens

AIpodden.com – en svensk podcast om AI

Helt i tiden.

AI-podden

One of Sweden’s most popular technology podcasts that sheds light on current AI developments with guests from all sides of society.

 

 

IoT – Internet of things

Halebop erbjuder förseningssurf via integration med Banverkets API

Briljant. Halebop har byggt en integration med Banverkets trafikinformation och bjuder på förseningssurf.

Om du som är Halebopkund åker med ett tåg som är mer än 15 minuter försenat eller inställt får du 1 GB extra surf om du smsar in tågnumret. De anpassar dessutom sin digitala utomhusreklam efter förseningar.

Jag ser framför mig hur det här kommer bli än mer sömlöst framöver. Redan idag kan Google känna av när du har en bokning i Gmail, så det kan nog bli så att företag som vill bygga kundrelationer gör den här typen av automatiska överraskningar. Ja, sen har vi förstås utmaningar kring integritet, men hej, det kan vi nog sälja ut om vi känner att vi får något i ersättning. 

Johanna Sahlman on LinkedIn: Hur kul kan man ha med öppna API:er som marknadsförare? Jo tillexempel kan… | 17 comments

Hur kul kan man ha med öppna API:er som marknadsförare? Jo tillexempel kan man integrera med banverkets data och bjuda alla kunder på extrasurf om deras tåg… | 17 comments on LinkedIn

Amazon köper tillverkare av smarta lampor och ringklockor

Amazon köper Blink, tillverkare av smarta kameror och ringklockor. Förstås som del i Amazons satsning med utökad hemleverans och möjlighet för bud att lämna saker i ditt hem via uppkopplade och smarta saker.

Nu tror jag inte att det kommer ta slut här. Dels lär Amazon även här vilja bli infrastruktur (skapa sitt sömlösa logistikerbjudande och låta andra använda det) och dels finns det ett intressant by the way-konstaterande här: att Blink jobbar med ett hemsäkerhetserbjudande.

Jag ser reklamspoten framför mig. Who you gonna call? A-MA-ZON!

Amazon buys smart camera and doorbell startup Blink

The Verge is about technology and how it makes us feel. Founded in 2011, we offer our audience everything from breaking news to reviews to award-winning features and investigations, on our site, in video, and in podcasts.

Teslas jättebatteri räddar ett kolkraftverk i kris

Det kan vara så här en mic drop ser ut i energivärlden.

Världens största litium-batteri står i Australien, byggt på 100 dagar(ish) av Tesla som svar på en Twitter-vadslagning Elon Musk gick med på. Batteriparken blev klar för några veckor sedan och har sedan dess varit inkopplat i det stora elnätet.

För någon vecka sedan fick ett kolkraftverk driftstörningar. Tesla-batteriet gick in och täckte upp – trots att det var 1000 km bort. Inte bara det. Ett annat kolkraftverk som ska gå in som backup inom sex sekunder från en driftstörning av den när typen hann inte reagera innan Tesla-batteriet rett ut situationen.

http://mashable.com/2017/12/20/tesla-battery-help-coal-power-station/

De första europeiska bokningarna av Teslas lastbil börjar trilla in

I början av veckan öppnade Tesla lite oannonserat förbokningsmöjligheter av nya långtradaren i Europa. I den intressanta treklövern av länder Storbranden, Nederländerna och Norge. Och den första Norge-bokningen har redan trillat in.

Frågan är när det är dags för Sverige. Och vem som då bokar först.

Tesla Semi orders start coming from Europe, Norway’s Asko reserves 10 electric trucks

Now that Tesla opened pre-orders in a few European markets for its new electric truck earlier this week, the first…

Apple kanske kommer förvandla Watch till en EKG-mätare

Ännu ett exempel på hur Apple (sannolikt) håller på att förvandla Watch till ett lifelogging-verktyg fullt ut. Spekulationer om att Watch kan fungera som dygnet-runt-EKG och sända en elpuls genom bröstet och varna för oregelbunden hjärtrytm som kan vara tecken på något.

Det som är lite fantasieggande i artikeln är frasen ”establish the health of a user’s heart”. Vem vet, i framtiden kanske vi kan se procentuellt hur mycket som är ”kvar” av våra organ (hjärtat: 80 %) och när det är dags att byta.

För oss som använder iOS kommer Apple att sakta ner organen när de blir äldre för att på så vis få dem att räcka längre.

Bloomberg

No Description

Alibaba och BMW samarbetar kring smarta högtalare

BMW och Alibaba i samarbete. Fast inte e-handels-delen, utan IoT-delen av deras molntjänstverksamhet. Alibaba kommer leverera ett system med smarta högtalare som ska fungera med alla BMW-bilar som säljs i Kina från och med första halvan av 2018.

Nu verkar det inte som att Alibabas system ska hamna i själva bilarna, utan kopplas ihop med bilens infotainmentsystem så att man ska kunna få olika slags information om bilen på distans (låste jag? hissade jag upp rutan?)

Nu gissar jag att det kommer komma ännu fler integrationer, även i själva bilen, vad det lider. Som att just Alibabas e-handelsbitar fullt ut kommer kunna nås via bilens eget system.

BMW, Alibaba Team Up for Connected-Car Services

German automaker BMW and Alibaba said Thursday they’ve teamed up to develop a range of ”digitalized experiences for the car and home” for all new BMW

Tesla populäraste bilmärket i Norge under november

Där ser man. Vilket var det populäraste bilmärket i Norge senaste månaden? Tesla. Åtminstone sett till antalet nyregistreringar. Och man tar dessutom både plats ett och två med modell X respektive S, med Golf på tredje plats.

Dessutom hade jag ingen aning om att Norge är det enda landet (enligt den här artikeln åtminstone) där elfordon stått för mer än hälften av nyförsäljningen under en månad.

Tesla breaks new records in Norway, becomes most popular automaker in the country this month

Tesla’s end of the year delivery push is being felt hard in Norway where the company just broke its quarterly…

Uniti samarbetar med Nvidia

För nån vecka sen meddelades att MediaMarkt börjar (för)sälja den svenska elbilen Uniti One, tänkt för stora städers transportbehov. Jag ska inte säga att jag har plåtkoll på allt kring bilen, men det här är högintressant. Ett av företagen som levererar delar till Uniti One är Nvidia. Delen ifrån är Nvidia Drive PX, ”the AI car computer for autonomous driving” enligt Nvidia själva.

Det som gör det intressant är att Nvidia är den chiptillverkare som håller på att bli den tyngsta spelaren för chip till just självkörande fordon. Det är förstås fortfarande långt kvar till succé för Uniti (har ju inte ens börjat säljas än), men de verkar inte sakna seriös backning.

https://blogs.nvidia.com/blog/2017/12/18/uniti-one-autonomous-car-debut/

Tencent investerar i ännu ett elbilsföretag

Det där med vilka som finansierar bilbranschen. Baidu, Kinas Google, bekräftades vara en av investerarna i elbilsstartupen VM Motor. Och nu bekräftas även att Tencent, bakom bland annat WeChat, är ett annat. Det (minst) andra elbilsbolaget som Tencent investerar i.

Det här säger en hel del om hur företag utanför bilbranschen börjar se på bilar. Och även nya spelare som Tesla, vars lastbil till stora delar ändrade hur man kan se på just en lastbil.

Med andra ord: en bil är numer långt mycket mer än bara ett fordon för att transportera människor från A till B.

Tencent, Sequoia China Invest In Chinese EV Firm WM Motor After Duo Backed Rival NIO

Chinese tech giant Tencent Holdings Ltd. and Sequoia Capital China have invested in Chinese electric vehicle developer WM Motor, backing the second EV …

 

Digitalisering

Borde vi betala skatt utifrån klimatpåverkan?

Galet spännande koncept. Ett område som det inte pratas särskilt mycket om i alla digitaliseringsdiskussioner är att vi kommer att behöva disrupta vår nuvarande ekonomiska modell och hur vi mäter välstånd. Basinkomst är ett steg/försök att börja med detta – men incitamentet att på allvar omvärdera kapitalismen som den globalt dominerande ekonomiska modellen är låg. Tankar om ett mer gemensamt ansvar.

Därför kan jag gilla det här: betala skatt utifrån hur mycket du sliter på det viktigaste vi har: vår planet. Ju mer du förbrukar, slösar och flyger omkring – desto högre skatt. Ett globalt, klimatavtrycksbaserat skattesystem snarare än nationellt, inkomstskattsbaserade.

Everyone in the world should be taxed on their energy footprint | Aeon Ideas

We need a radical new global tax based on our individual energy footprints to reshape our relationship with the environment

Kina testar solmotorvägar

Ännu en sci-fi-fras som jag har lite svårt att visualisera: genomskinlig betong.

Det är oavsett precis vad kineserna just nu testar. Vägar som ska ladda elbilar medan de körs. Liknande koncept, ”elvägar”, har testats även här i Sverige, men de här vägarna ska dessutom kunna ”digitally assist autonomous vehicles”, alltså kunna kommunicera med fordonen som kör på dem, och strömmen kommer från solpaneler som är ett av lagren i vägarna.

Självladdande, smarta vägar baserade på förnyelsebar energi, alltså. Way cool.

China is building solar roadways – ’transparent concrete’ atop solar cells that charge driving cars

China is building roadways with solar panels underneath that may soon have the ability to charge cars wirelessly and digitally…

Inte ens Taylor Swift lyckas få kunderna att komma till sig

Taylor Swift säljer skiten ur de flesta andra artister 2017 när det handlar om musik. Hennes app? Not so much.

The Swift Life som släpptes tidigare i höstas visar att det inte bara är build it and they will come ens om du är Taylor Swift. Det som skulle ha varit hubben för alla Swift-fans verkar rätt snabbt ha tappat smaken och rasar i listorna.

Artikeln listar några möjliga anledningar till floppen. Men jag tror att det främsta skälet var att man förväntade sig att människor skulle komma springande, snarare än att vara där fansen hänger.

Om Taylor Swift inte lyckas med det kan det vara läge för alla företag att fundera över hur man ser på sin digitala närvaro.

http://mashable.com/2017/12/22/taylor-swift-swift-life-app-failing-glu/

Hur viktigt är VD:ns personliga varumärke för ett företag?

Inte en ny idé, men ändå värd att reflektera lite kring. En VD i strålkastarljuset kan ge positiv (eller negativ…) spinn åt företaget. Men kan en VD som saknar ett starkt personligt varumärke till och med skada företagets business?

Det här är generellt ett av de absolut svåraste stegen för startupföretag. När grundaren, den passionerade visionären, kliver åt sidan. Då går företaget från att vara ”någons” till att bli… ett företag. Nu betyder inte att man ska rekrytera en VD baserat på Google-ranking, men det kan vara värt att beakta VD-varumärket som del. Ja, eller att ”uppgradera” varumärket hos en befintlig. I alla relevanta kanaler.

Does Your CEO Have A Personal Brand? If Not, It Could Be Affecting Your Bottom Line.

If your company’s CEO lacks a strong personal brand, it’s probably affecting your business’ finances.

 

Ekonomi och finans

LRF Media köper Ehandel.se

Där ser man: LRF Media köper Ehandel .se. Motiveringen är att e-handel is the shit för landsbygden, vilket man kan tänka fortfarande utgör LRF-huvudmålgruppen. Men man kan nog tänka sig att det snarast handlar om att LRF Media tänker satsa på att bli stället man går till för att få all sin information kring e-handelns utveckling oavsett var man bor.

Med andra ord ett sätt att skaffa sig en starkare närvaro och ett bredare målgruppsupptagningsområde i (större) städer, där majoriteten av människor trots allt bor.

LRF Media köper Ehandel.se | LRF Media

LRF Media växlar upp takten i sin tillväxtstrategi och köper medieplattformen och branschforumet Ehandel.se med 15 000 e-handlare som medlemmar. Förvärvet innebär att bolaget tar en stark position i en bransch som växer i det närmaste explosionsartat.

Dagens ord: Altcoins

Är man riskobenägen ska man inte ge sig i kast med att plöja ner pensionspengarna i Bitcoin. Det borde vara rätt uppenbart för alla nu, åtminstone.

Efter den galna rusningen under november och december har det senaste veckan varit dags för korrigering. En rätt brutal sådan. Från 19 000 dollar till 11 000 och sen upp till 14 000. På några dagar.

Det drabbade även övriga kryptovalutor. Och just de är främsta anledningen att jag delar den här. Jag hade inte hört talas om begreppet altcoins. Det vill säga övriga kryptovalutor vid sidan av Bitcoin.

Så dagens ord: altcoins. Kom inte och säg att jag aldrig lär er nåt.

Bitcoin Crashed and Took the Whole Market Down With It

The price of bitcoin plunged on Friday, continuing a steady downward spiral that’s lasted all week. True believers are shrugging it off, but with its newfound notoriety, a lot of latecomers are feeling some pain. All but two of the top 100 cryptocurrencies were significantly down this morning.

Tencent och JD.com investerar i VIPShop

Även i Kina positionerar sig techjättarna mot varandra. För att stoppa Alibabas rusande shoppingframfart i Kina så har Tencent (WeChat) och JD (Kinas näst största e-handlare) gått ihop i en investering i lika kinesiska onlinehandlaren Vipshop, som verkar vara en outlet för märkeskläder.

Totalt investerar de båda företagen 863 miljoner dollar i Vipshop. JD breddar sitt e-handelserbjudande, Tencent får in ännu mer av kinesernas vardag i WeChat och Vipshop å sin sida kan nå publik via JD och WeChat.

Förstås smart av främst JD att knyta band med Tencent i det som, passande nog, kallats appen som är operativsystemet för livet i Kina.

Tencent and JD.com invest $863M into e-commerce firm Vipshop to battle Alibaba | TechCrunch

Tencent, the internet giant that recently became Asia’s first $500 billion company, is continuing its investment spree after it agreed to buy $604 million

 

Övrigt

Apple satsar på operativunisexappar?

Det har ett tag spekulerats i att macOS och iOS ska smälta ihop – bli ett enda operativ både på dator och mobila enheter. Apple själva har inte varit jättepigga på det här och konstaterat att det är olika upplevelser. Olika inmatningsverktyg och ofta med olika syften. Bättre att bygga dedikerade och skräddarsydda miljöer.

Nu kommer uppgifter som säger att det här kan vara på väg att ändras, åtminstone för appar. Att samma app ska fungera både i macOS och iOS och vara ”responsiva”, typ att de anpassar sig efter enheten (t ex mus/touch).

Lite samma som Microsoft försökte i Windows 8. Och det gick ju… sådär. Att se om det stämmer och om Apple i så fall lyckas bättre.

Apple may let the same app work across iOS and Macs

The app situation between iPhones and Macs is a bit of a mess. While mobile apps are updated regularly, the Mac App Store can often leave something to be desired. Now, Apple is finally tackling this chaos.

Alibaba, Tencent och Baidu dominerar den kinesiska digitalannonseringen

Väldigt intressanta siffror. Alibaba, Baidu och Tencent står tillsammans för 64 % av de totala annonsintäkterna i Kina 2017. En rätt saftig koncentration – även om den bleknar jämfört med de sammantagna siffrorna för Google och Facebook här hos oss.

Det som däremot är tydligt, oavsett världsdel, är mönstret:

  • Alibaba – Amazon
  • Baidu – Google
  • Tencent – Facebook

SSS. Shopping, sök och socialt.

Det som skiljer är ordningen. Hos oss dominerar Google ordentligt, med Facebook som den stora snabbväxaren. Men det spekuleras i att Amazons annonseringsnätverk kommer ta en rätt ordentlig del av kakan. Amazon är dessutom den av de tre med mest diversifierad intäktsmodell.

Make the most of your professional life

By clicking Continue, you agree to LinkedIn’s User Agreement, Privacy Policy, and Cookie Policy.

Chrome börjar stoppa autospelande videor

Ha-le-lu-jah, pr-AISE the Lord!

http://mashable.com/2017/12/15/google-chrome-lets-you-mute-autoplay-videos/

Youtube testar dubbelreklam

Å herre min… Det här är imponerande dumt. Och bakåtsträvande.

Youtubes nya experiment: Testar dubbla annonser på användare

Kan det här bli en jackpot för influencers?

Uber klassas som transportföretag av EU

Uber har drabbats av ännu ett bakslag: EU-domstolen har beslutat att Uber är ett transportföretag och ingenting annat. Med andra ord, inte en digital tjänst. Eller en app.

Det här ge följdverkningar, åtminstone inom EU, även för företag inom andra branscher. Med andra ord: företag kommer klassas som det de ger förutsättningar för.

Europe’s highest court just ruled Uber is a transport service – and it’s a massive blow

Uber is fighting a long list of legal battles around the world.

Kampen för att rädda USA:s nätneutralitet är inte riktigt över

Det verkar inte som att demokraterna i USA har gett upp kampen om nätneutraliteten. Och överhuvudtaget fortsätter cirkusen.

Efter FCC:s besluta att upphäva nätneutraliteten så har demokraterna börjat mobilisera styrkorna för att stoppa beslutet i kongressen och senaten. Kan man enas här så stoppas FCC:s beslut. Nu är det inte direkt ljusa odds för demokraterna eftersom republikanerna har båda husen. Och även om de skulle lyckas så kan Trump lägga veto mot beslutet att stoppa beslutet </meta>.

Och som inte det vore nog håller även republikanerna på att lägga ett eget förslag som verkar hamna mitt emellan nätneutralitet och ”inte nätneutralitet”. Äventyret fortsätter.

”There will be a [Senate] vote” to reinstate net neutrality, Schumer says

Congress could block net neutrality repeal, but Democrats face tough odds.

Chattbotar är inget att ha. Förstås.

Aaaaand right on schedule. Sluta prata chattbotar. Överskattad hype. De är korkade och ger inget vettigt värde. Botarna så här långt klarar inte av nånting. Bygg en ny webbplats istället.

Med andra ord har chattboten börjar sin resan ned från hypekurvans peak. Den har säkert hunnit en bit. Dåliga upplevelser och botar med otydliga syften som inte gör livet lättare leder till att förespråkare kommer sluta tjata om dem varpå luften sakta går ur bubblan och ännu färre satsar. Följt av det riktigt djupa besvikelseslukhålet. När någon kommer att proklamera att chattboten är död.

Och, tja, då är chattboten redo för sitt breda genomslag.

Let’s agree to stop it with the AI chatbot bullshit in 2018, k?

For well over a year now, chatbots have been sold to us as the ultimate revolution in digital marketing. The wholesale replacement of mobile apps is en route! The holy grail of marketing 2.0 is turning the corner! Really? I’ve got to call