Kategorier
AI - Artificiell intelligens AR/VR Detaljhandel/e-handel Digitala assistenter Digitalisering Ekonomi och finans IoT - internet of things Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 50 2018

Instagrams publicerings-API får stöd för video och testar VIP-konto för innehållsskapare. Google Maps börjar visa positioner för Lime-scootrar Google Translate blir mer könsneutral. Amazon testar mindre Go-format. Bytedance kan släppa en egen chattapp. Spotify i influencersamarbete med Ellen DeGeneres. JD.com börjar odla sina egna råvaror. Uber satsar på annonser. Waymo satsar på självkörande lastbilar.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Instagrams publicerings-API får stöd för videos

Mer Instagram-nyheter: Instagrams API får stöd för att publicera videos. Med andra ord betyder det att tredjepartsverktyg som Hootsuite och Buffer kommer kunna användas för att publicera även videos. (Än så länge som beta, men ändå.)

Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: ”Good news! Instagram’s API now allows 3rd party tools to publish or schedule video posts!Previously it was only for photos pic.twitter.com/wanMnn7kYU / Twitter”

Good news! Instagram’s API now allows 3rd party tools to publish or schedule video posts!Previously it was only for photos pic.twitter.com/wanMnn7kYU

Instagram får interaktiv nedräkningsdekal

Ännu en Instagram-nyhet: en ny, interaktiv nedräkningsdekal. Sätt ett datum och andra som tittar på storyn får realtidsläget i nedräkningen till exempelvis ett event (som man kan tänka sig kan bli ett väldigt vanligt användarscenario, inte minst för företag och organisationer).

Instagram Has A New Countdown Sticker (And It’s Awesome)

Instagram has a new Sticker available for Stories and it might be one of the best ever for marketers: introducing the ”countdown” sticker.

Instagram får röstmeddelanden

Senaste Instagram-nyheten: möjlighet att skicka röstmeddelanden via Direct. Upp till en minut långa och både i privata chattar och i gruppchattar.

Instagram is bringing voice messaging to your DMs

Instagram has added a voice messaging feature to its Direct messages. The feature allows users to send each other audio messages up to 1 minute long.

Messenger får stöd för för att använda valfri emoji som reaktion

Messenger får stöd för fler reaktioner. Vilket gör att antalet möjliga reaktioner som går att använda höjs till… antalet emojis som finns. Man börjar kort sagt snart kunna välja valfri emoji för att reagera på ett meddelande.

Because emojis.

Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: ”Facebook’s Messenger now lets you use ANY emoji to react to messagesh/t @Lemberg pic.twitter.com/ppoi0IgmAi / Twitter”

Facebook’s Messenger now lets you use ANY emoji to react to messagesh/t @Lemberg pic.twitter.com/ppoi0IgmAi

Instagram testar VIP-konto för innehållsskapare

Instagram testar en ny kontoform: Creator accounts. Alltså konton speciellt anpassade och utformade för högprofilinnehållsskapare på plattformen.

Användare med den här kontotypen kan filtrera bland direktmeddelanden (ställa in vilka som kan kontakta dem) och få fördjupad statistik kring följare. Kanske kan vara relevant, men känns spontant som lite funktionstunt. Nu testas det och vi kan tro att det säkerligen lär komma fler funktioner längre fram.

Tros rullas ut bredare under nästa år.

Instagram is testing Creator Accounts for high-profile influencers

Instagram is launching Creator Accounts to give high-profile influencers and celebrities more control over their accounts. Direct messaging capabilities and growth analytics are some of the incoming changes.

Facebook rebootar sin sökordsannonsering

Facebook tar ett omtag kring en potentiellt ny intäktsström: sökannonser.

I dagsläget begränsat till Marketplace (iOS och Android) och Facebook-sökrutan (Android). Ganska grovkornigt och styrt mot några få ämnen. Annonsörer kan välja ”sök” som nytt annonsformat, men inte köpa sökord. Facebook avgör vid vilka slags relaterade sökningar som annonserna visas.

Utmaningen blir förstås att vi inte söker särskilt mycket i Facebook. Mer passiv konsumtion. Facebook tar allt fler kliv in på Googles område (och förstås omvänt) inte minst gällande lokal information, men för att få till det här måste de både få oss att ändra beteende och vässa sin sökfunktion. Rejält.

Facebook relaunches search ads to offset slowing revenue | TechCrunch

It’s an ad duopoly battle. Facebook is starting to test search ads in its search results and Marketplace, directly competing with Google’s AdWords.

Facebook-pantent räknar ut vart du ska innan du begett dig dit

Nytt patent från Facebook: teknik för att räkna ut vart du ska bege dig härnäst. Alltså förutspå vart du kommer åka i den fysiska världen.

Är förstås delvis hyfsat lätt att förutsäga eftersom vi trots allt mycket är vanedjur. Vi gör ungefär samma saker vid samma tider samma dag i veckan. Det kan de flesta företag som har din platsdata räkna ut.

Det som är lite intressantare är hur datan kommer att användas. Exempel som ges är att om Facebook tror/vet att du efter att ha varit på ett ställe kommer bege dig till ett annat ställe med krattig uppkoppling så kan nyhetsflödet (ja, eller stories) förladdas åt dig innan du kommer fram.

Ett annat exempel på tänkta användningsområden är en IRL-version av lookalike-målgrupp. Typ om människor som liknar dig (ålder, beteende etc.) oftast går till ett närliggande Starbucks efter att ha varit på en viss biograf så kommer Facebook anta att även du kommer göra det. De kan då preppa din telefon med typ Starbucks-erbjudanden – eller erbjudanden från butiker i närheten av Starbucks.

Så kort sagt: ännu ett steg från Facebook att ge sig in på Googles domän i att Minority Report-följa oss även när vi rör oss i den fysiska världen.

Facebook patents tech that can guess where you’re going next

Facebook might not only know where you are in the future, but also where you’re going next. Buzzfeed News has discovered that the social network has filed a patent application entitled ”Offline Trajectories” for a technology can predict where you’re going ”based at least in part on previously logged location data.”

Frilansande utvecklare kan bli verifierade för Facebooks API:er

Nu börjar Facebook göra det möjligt för enskilda utvecklare att bli verifierade hos Facebook. Med andra ord det som krävs för att utvecklare som inte är kopplade till något särskilt företag ska kunna få tillgång till Facebooks API:er.

Enskilda utvecklare som blir verifierade får tillgång till de flesta api-funktionerna, men det finns vissa begränsningar gällande loginfunktionen och sidfunktioner.

https://bit.ly/2QxmHia

Instagram presenterar vad som instagrammades mest 2018

Nyfiken på vad som instagrammades mest? Ja, åtminstone vilka filter, dekaler och andra funktioner som användes mest? There’s en årssammanställning for that.

Infografik som presenterar vad som användes mest på Instagram 2018

Minst 400 miljoner användare ser minst en minut Facebook Watch i månaden

Nya Facebook Watch-siffror (och framtidsplaner) tre månader efter globala utrullningen:

  • 400 miljoner människor ser minst en minut i månaden. 75 miljoner ser minst 1 minut om dagen (snitt på 20 minuter). 20 minuter är bra förstås, men det är sannolikt en liten del av dessa som drar upp snittet rejält. Inga jättesiffror (med FB-mått…), men för fyra månader sen var månadstittarsiffran 50 miljoner. Rätt stark tillväxt trots allt.
  • Watch finns nu globalt för desktop och lite.
  • Annonsavbrott är nu tillgängliga i 40 länder.
  • Flera sociala funktioner från andra FB-tjänster kommer att flytta in i Watch. Även fler riktningsmöjligheter.

Facebook Watch is finally growing as payouts get spread thin | TechCrunch

Both Facebook Watch and Instagram’s IGTV have yet to become superstar video platforms, leaving Facebook at risk as more people seek streaming

13 Instagram-experter spår de viktigaste Instagram-trenderna 2019

Mer Instagram. Vad kommer trenda 2019 för Instagram självt? 13 Insta-experter lobbar spåkulan mellan sig och kommer fram till sex trender som kommer att sammanfatta Instas 2019.

  1. Instagram kommer plöja ner högvis med pengar i IGTV
  2. Bättre analysmöjligheter
  3. Instagram Stories blir ännu mer interaktiva
  4. Autenticitet rockar ännu mer
  5. Influencer-marknadsföring kommer bli mer personaliserad
  6. Nya verktyg för att förbättra P2P-kommunikation

13 Experts Share Their Instagram Predictions for 2019

Wondering what Instagram is going to look like next? Get a glimpse of what’s to come with these 2019 Instagram predictions from influencers, experts, and the strategists behind some of your favorite brands. And if you want to take a look back, check out our 2018 Instagram Year in Review!

Snapchat

Snapchat kan vara på gång att få porträttläge

Snapchat kopierar Instagram, för ovanlighets skull. Det verkar som att tjänsten är på väg att få ett eget porträttläge. Alltså smartness som gör att det går att arbeta med skärpedjup med bara en lins. Dessutom verkar det som att Snapchat också får stöd för något som liknar Apples Live Photo. Alltså stöd för att ta flera bilder för att fånga den perfekta selfien.

https://www.digitaltrends.com/social-media/snapchat-portrait-mode-may-be-coming/

LinkedIn

En genomgång av hur LinkedIns algoritm fungerar

Hur funkar LinkedIn-algoritmen och hur skapar du bra innehåll? Inga jättenyheter för dem som är pålästa, men kan vara värd att kolla in för alla andra som vill ha tips (ja, kanske även för alla som känner att de har koll).

Och att utlänkning är dåligt vet väl de flesta vid det här laget. Vilket nästan är ännu märkligare på LinkedIn än på andra plattformar. Inte minst som att ”utlänkning” numer mest betyder ”öppna i appens inbyggda webbläsare”.

Men hej. Algoritmgissande är en kul folksport.

The LinkedIn Algorithm: How it Works

Confused by the LinkedIn algorithm? This post will explain everything with examples and helpful diagrams. Start improving your posts today.

Övrigt sociala medier

Bytedance kan släppa egen chattapp

Potentiellt väldigt spännande nyheter. Bytedance kan vara på gång med en egen chattapp.

Ska tydligen landa före det kinesiska nyåret, vilket borde alltså borde betyda under januari. Google Translate föreslår namnet eller konceptet ”flying chat”.

Nya chattappar släpps i parti och minut, men att få dem att flyga (omedveten ordvits) är allt annat än lätt. Fråga bara ett jätteföretag som Google. Gör man det dessutom i ett land som Kina, helt dominerat av chattappen (och typ allt annat) WeChat är det lite att be om att misslyckas.

Men är det någon spelare just nu som har en chans så är det Bytedance. Företaget som hos oss är mest känt för TikTok och för (att ha köpt) Musical.ly, båda kortvideoappar, har seglat upp som en riktig tidstjuv i landet. Och den tid som läggs i Bytedances appar har nästan uteslutande tagit från just WeChat.

Bytedance sitter även på Kinas största nyhetsaggregeringsapp Toutiao. Lägger man till en chattapp med djupa integrationer till TikTok och Toutiao tänker sig Bytedance säkerligen att man även ska använda företagets app för att prata om det man har sett och läst. Och ens chattvänner finns sannolikt redan på plattformen, så den enskilt största utmaningen för alla nya plattformar är så att säga redan löst.

Make the most of your professional life

No Description

Google Plus stängs ner ännu tidigare på grund av stor dataläcka

Ooops. Google meddelar att man kommer att stänga ner Google Plus fyra månader tidigare än planerat. Anledningen? En mjukvaruuppdatering i november, dvs. typ igår, exponerade information för över 50 miljoner användare. Under en vecka hade apputvecklare som fått tillåtelse att använda publik kontoinformation också tillgång till uppgifter som inte delades publikt.

Så det nya slutdatumet för konsumentversionen av Google Plus är nu i april nästa år.

Google to kill Google+ early after exposing personal data of more than 50 million

Google will end the consumer version of Google+ in April, four months earlier than expected, after finding a security issue impacting more than 50 million.

 

Sök/SEO

Google Maps testar visning av Lime-elscootrar

Intressant tillägg i Google Maps: tjänsten börjar visa var elscootrar från Lime står. 

Utmaningen med elscooterföretagens lösning, till skillnad från exemeplvis citycyklarna som inte längre finns kvar i Stockholm, är att de inte har en fast plats. Det bygger ju lite på att man får hitta en scooter själv och sen ställer man den där man är när man inte längre behöver den. Nu kommer man alltså kunna se scootrar i närheten. Ja, åtminstone i 13 städer initialt.

Man behöver dock fortfarande Lime-appen för att hyra, men det är förstås inte omöjligt att vi kommer att se djupare integration i Maps med tanke på att Google är ett av företagen som backar Lime. Vilket förstås också kan ge upphov till spekulationer om fler scooterföretag också kommer inkluderas. Rent krasst kan man tänka att Google kommer att tvingas göra det, för att inte hamna under ännu intensivare monopol-lupp.

Google Maps will now help you find Lime scooters

Google is bringing Lime scooters to its Maps app.

Google Maps For You kommer till iOS och 130 länder för Android

Google fortsätter att gå från sitt traditionella upplägg med att svara på dina sökfrågor till att proaktivt visa upp det du vill ha, innan du ens söker efter det.

Google Maps For You-sektion, alltså ett flöde med personaliserade rekommendationer, rullas nu ut till iOS-appen i 40 länder medan Android-appens motsvarande funktion nu kommer bli tillgänglig i 130 länder.

The For You tab comes to iOS and over 130 countries on Android

Today, the For You tab is making its way over to Google Maps in over 40 countries on iOS and 100+ new countries on Android-helping you stay up to date on fun, new places so you’ll know exactly where to take the fam this winter.

Google testar bildvisning i relaterade sökningar

Google testar att göra sökresultatet ännu lite mer bildintensivt. Nu rullar man ut/testar att ha tumnaglar även i anslutning till listan över relaterade sökningar.

Google Rolls Out Image Icons In Related Searches

In August we caught Google testing showing thumbnails or icons in the related searches options in the mobile search results. Well now it seems to be fully live for all searchers on mobile. Not for all queries and related searches but for many.

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon släpper mindre Go-format för kontorsbyggnader

Amazon har släppt ännu ett (delvis) nytt, fysiskt butiksformat: Amazon Go för kontorsbyggnader. Med andra ord en mindre version av Amazons obemannade och kassalösa livsmedelsbutik.

Syftet med det mindre formatet är alltså att kunna rymmas inuti kontorsbyggnader eller andra liknande (som sjukhus och kanske flygplatser).

Förstås helt i linje med trenden att det blir allt vanligare att öppna mindre butiker i centrala lägen.

Amazon Aims at Office Workers With Compact Cashier-Less Food Store

US News is a recognized leader in college, grad school, hospital, mutual fund, and car rankings. Track elected officials, research health conditions, and find news you can use in politics, business, health, and education.

Amazon börjar med leksaker under eget varumärke

Nytt segment för Amazons egna märken: leksaker. Detta har åtminstone skymtats innan Amazon drog ner dem igen, så de kom förmodligen ute lite för tidigt.

Inte ett särskilt konstigt drag – Amazon satsar allt mer på sina egna varumärken inom allt fler segment – men just här verkar produkterna varit avsedda för B2B-kunder. Alltså snarare saker för dagis än privatpersoner.

Amazons B2B-del blir allt viktigare för företaget och även här breddas utbudet allt mer för varje dag som går.

Amazon adds toys to its growing list of private labels | TechCrunch

Batteries. Clothing. Household goods. Supplements. Diapers. Furniture. Toys? Yes, toys. It seems Amazon’s private label business is preparing to enter the

 

Strömmade medier

Youtube får nya call-to-action-funktioner

Youtube uppdaterar sina call-to-action-funktioner. De nya kommer att ersätta de befintliga, som pensioneras från och med januari.

YouTube Brings New Call-To-Action Extensions To Video Ads

In its effort to simplify its interactivity features across different video ad formats, YouTube is introducing new call-to-action extensions and sunsetting its existing CTA overlays.

Spotify i Myspace-samarbete med Ellen DeGeneres

Nytt intressant koncept från Spotify. Ett första innehållsamarbete med en extern part. Och det är inte vilken part som helst, utan Ellen DeGeneres.

DeGeneres får sin egen ”hub”, en Myspace/Pinterest-tavla där hon kommer dela med sig av favoritlåtar, poddar och även klipp från sin show.

Kort sagt: ett samarbete som är tänkt att marknadsföra båda parter mot sina respektive användare. De har alltså släppt en inhouse-influencer-plattform som garanterat är tänkt att användas av artister – men kanske också en plattform för ”vanliga” influencers inom ramen för tjänsten.

Sist men inte minst har de också öppnat en ny marknadsföringskanal och en ny möjlig ny intäktsström.

Spotify, ’Ellen DeGeneres Show’ Launch Cross-Promotional Content Pact

Spotify and ”The Ellen DeGeneres Show” will promote each other under a new one-year content partnership.

 

IoT – Internet of things

Waymo satsar på självkörande lastbilar

Googleägda Waymo har precis slagit upp portarna för det som ska vara världens första självkörande taxitjänst (om än i liten skala), men Waymos planer slutar förstås inte vid bilar som kan frakta människor. Nu gör de en Tesla (bland annat) och siktar på att ge sig in på lastbilsområdet.

Men det som är mest intressant med artikeln är följande konstaterande från Waymos VD John Krafcik: ”We’re really not a car company”. Hyfsat lätt att skriva under på, men det gäller i princip alla traditionella bilföretag också. Det finns få rena bilföretag kvar. Det som håller på att hända är att vi istället ser en mobilitetsbransch växa fram. Där kärnan är att frakta människor och varor och där hårdvara tjänstefieras.

Ingen slump att i princip alla ”bilföretag” idag har såväl bildelning som cykel- och elscooterverksamhet under sina paraplyer. Precis som online handlar det om mikrostunder: att bokstavligen talat följa med kunden i alla steg under resan – från dörr till dörr, genom alla olika färdsätt.

Alphabet’s Waymo Is Moving Toward Self-Driving Semi Trucks

Alphabet’s Waymo isn’t stopping at ride-hailing for its autonomous driving technology. It’s also focusing on self-driving semi trucks.

Teslor kommer inom kort kunna hantera rödljus, stoppsignaler och rondeller

Tesla är ännu ett steg närmare fullt självkörande bilar. ”Inom kort” kommer Teslas nästan-helt-självkörande-Autopilot-funktion att kunna hantera rödljus, stoppsignaler och rondeller. I dagsläget är Autopilot mest en smartare farthållare, men med ett sådant uttalande från Musk kan man anta att försöken med tekniken är väldigt lovande.

Sen ska bara lagstiftningen förstås också komma ikapp (för att inte tala om hela försäkringsbiten), men med tanke på det som händer både i USA och härhemma så känns det som att lagstiftningen är rätt bra i fas med tekniken.

Tesla Autopilot is ’soon’ going to support traffic lights, roundabouts, and full self-driving, says Elon Musk

Tesla CEO Elon Musk is teasing important new developments for its Autopilot system to ’soon’ support traffic lights, stops and…

Googles och Levi’s smartjeansjacka håller koll på mobilen

Avdelningen: smarta saker i all sin enkelhet. Levi’s och Googles gemensamma smartjeansjacka varnar om du håller på att glömma mobilen. Eller omvänt: om du håller på att glömma din jacka.

Google and Levi’s smart jacket can now warn you if you’re about to leave your phone behind

The feature, called Always Together, is an automatic alert that will go off if the jacket moves too far away from your phone. Your phone will get a notification, and the jacket’s signature sleeve tag will also blink and vibrate.

Digitala skärmar som följer användaren

Ännu närmare Minority Report: digitala skärmar som följer med användarna. Typ mikrostorytelling på utomhusskärmar.

David W. Sime on LinkedIn: #advertising #signage #ooh #transport #glasgow #digitalmarketing | 12 comments

At last! Someone using digital screens like they SHOULD be used! Following the viewer so they have time to notice the advert as they move. Notice the lady who… | 12 comments on LinkedIn

 

AI – artificiell intelligens/Digitala assistenter

Google Translate blir mer könsneutral i sina översättningar

Bra grej från Google: Translate blir mer könsneutral i sina översättningar. Tidigare har Googles översättningssnurra lärt sig utifrån språkliga normer. För språk där ord kan ha både maskulint och feminint pronomen har Translate haft en tendens att översätta ord som ”doktor” och ”stark” som manliga och ord som ”sjuksköterska” och ”vacker” som feminina.

Nu har Google ändrat algoritmen från att bara visa en översättning till att ge två. Så om det inte är helt tydligt om det är ett maskulint eller feminint pronomen som avses så ges båda som översättning. Exempelvis både ”hon är läkare” och ”han är läkare”.

Google Translate Updated to Reduce Gender Bias in Its Translations | Digital Trends

Google has taken a step towards reducing gender bias by changing the way that Google Translate offers translations. Previously when you entered a word like doctor, Translate would tend towards a masculine interpretation of the word. Now, Translate will offer you both masculine and feminine versions.

Alexa får stöd för påminnelser baserat på tid eller plats

Alexa får nya funktioner. Amazons assistent kan nu utföra rutiner och skicka påminnelser baserat på tid eller plats. Det senare är extra intressant.

Amazons största svaghet på assistentområdet jämfört med Apple och Google är att de inte har en naturlig mobilplattform. Alltså kunna följa användarna överallt de rör sig. Amazon satsar hårt på att ändra på det, bland annat genom att öppna sina API:er för allt fler tredjepartsutvecklare.

Platspåminnelser ger alltså bättre stöd för de mobila Alexa-enheter som redan finns, men är förstås också tänkt som ett incitament för att driva på ännu fler utvecklare att ta fram mobila tjänster och bygga in Alexa i mobil hårdvara.

Amazon adds location-specific reminders and routines to Alexa

Alexa isn’t just for at home anymore. Thanks to an update from Amazon, Alexa devices can perform time- and location-based routines and reminders, triggered at a given time or when you enter for leave a specific area.

Alexa lär sig att ringa butiker åt dig

Mer Alexa-nyheter. Ni vet Google Duplex, AI:n som kan ringa och boka bord själv utan mänsklig inblandning (Alibaba ska sitta på något motsvarande)? Nu tar Amazon sitt första steg i samma riktning. Alexa kan nu ringa näringsidkare åt dig. Okej, du måste fortfarande prata själv – men vi kan väl anta att Amazon inte tänker låta alla andra springa ifrån dem på det här området. Vi lär kort sagt se fler Amazon-intiativ här.

https://www.theverge.com/2018/12/10/18134511/amazon-alexa-cal-local-business-routines-announcements-notifications-edit-timers-audio

 

AR/VR

Adidas låter dig AR-testa ny sneakersmodell via Snapchat

Sugen på Adidas kommande sneakers Ultraboost 19 som släpps 15 december? Varför vänta till dess för att se hur de ser ut på dig? I samarbete med Snapchat gör Adidas det möjligt att i förväg AR-prova skorna på dina egna fötter.

Som artikeln konstaterar är det inte första gången det här görs och i det stora hela är det förstås marknadsföringsgimmick snarare än reell nytta. Men hej vad jag gillar sånt här.

You can try on the latest Adidas sneaker drop on Snapchat

Adidas is dropping its all new Ultraboost 19 running shoes later this week, but you won’t have to wait in line to get a look at them. The company is partnering with Snapchat to offer an augmented reality-powered preview.

 

Digitalisering

JD.com börjar odla sina egna råvaror

Hur säkerställer man en stadig försörjning av livsmedel till sina butiker? Man odlar själv. Nu slår kinesiska e-handlaren JD .com upp portarna till en rätt massiv odlingshubb (11 000 kvadratmeter) där man i samarbete med Mitsubishi Chemical kommer odla livsmedel som säljs online och via JD:s livsmedelskedja 7Fresh.

Visst finns det kvalitetstänk här (kunna erbjuda högkvalitativa råvaror till sina kunder), men framförallt är det ett makroekosystemstänk på hela verksamheten. JD:s odlinghubb är integrerad med JD:s logistiknätverk som sitter ihop med konsumentkanalerna, fysiskt och online.

JD tar alltså kontroll över the first, the last och alla the miles däremellan.

https://tamebay.com/2018/12/jd-com-introduce-fresh-food-production-chain.html?1

Matleveransappen Deliveroo öppnar egen restaurang

Hong Kong-matleveransappen öppnar sin första restaurang. Helt i linje med den allmänna utvecklingen just nu.

Distributionsstjänsterna (Spotify, Netflix) skapar allt mer innehåll och innehållsföretagen bygger egna distributionsplattformar (Disney). Detaljhandlarna satsar allt mer på e-handel och distributionstjänster medan e-handlare skaffar fysisk närvaro. Alibaba, JD och Amazon slår upp portar till fysiska butiker och framför de två förstnämnda ser till att bygga ekosystem som får alla kundinteraktioner att driva affärer till varandra.

Handlar förstås om samma sak för Deliveroo: kapa mellanled och skapa ”innehåll” till sin distributionsverksamhet.

Food delivery app Deliveroo opens its first brick-and-mortar restaurant in Hong Kong

Online food delivery app Deliveroo has opened its first brick-and-mortar location in Hong Kong. The hybrid concept has a kitchen for fulfilling online orders along with a customer-facing restaurant for people to order food from five restaurants offering 15 different types of food concepts.

Uber satsar på annonser

Ett rätt självklart drag från Uber: man satsar nu på att bli ett annonsföretag (också).

Mer specifikt handlar det initialt om Uber Eats. För att få mer snurr på leveranserna vill man få fler kunder som bor nära varandra att sambeställa. Detta görs genom att restauranger ska uppmuntras att erbjuda rabatter i de lägena. Användare kan se vilka restauranger som omfattas av erbjudandet, komplett med nedräknare för att stressa på.

Men det intressanta är förstås att Uber hintar om större planer framåt för Eats. Möjligheter för restauranger att marknadsföra sig mot sina kunder. En marknadsföringsplattform där restauranger som betalar får ökad synlighet, kan man tänka sig.

https://techcrunch.com/2018/12/10/uber-ads/

Apple kan ha uppemot 50 läkare anställda som del av sin healthtech-satsning

Ännu ett bevis på Apples stora satsning på healthtech: man ska ha ”dussintals” läkare anställda numer (kanske 40-50) som ska hjälpa företaget optimera sina lösningar och tjänster på området.

Lär nog inte bara handla om B2C utan också, eller kanske framförallt, B2B. Apple har samarbetat med sjukhus redan, där man försett personal med ”journal-iPads”. Man har även planer/tankar på att låta iPhonen bli journalen, alltså att låta din sjukhushistorik lagras i din egen enhet/i ditt (Apple)konto som du sedan kan dela med dig av till den vårdpersonal som behöver den. Alltså ett decentraliserat journalssystem byggt på Apples infrastruktur.

No Title

No Description

Sydkorea planerar att bygga 30 000 smarta fabriker till 2022

Sydkorea planerar att bygga ”30 000 smarta fabriker och 10 smarta industrizoner” fram till 2022 för att få fart på den inhemska industrin. Man planerar att satsa 1,7 miljarder dollar och dessutom öppna en fond om 267 miljoner dollar avsedd för att få företag att bygga smarta fabriker.

Likt Kina handlar det alltså om statligt finansierad dopining för att få fart på företagens omställning. Men också på sätt och vis exempel på priva-offentlig samverkan där staten ansvarar för själva infrastrukturen som företag sedan kan använda för att bygga verksamhet på.

https://bit.ly/2ChJ2I1

 

Ekonomi och finans

Tencent Musics börsdebut visade på halvsvagt intresse

Så har Tencent Music tagit klivet in på börsen. WeChat-ägarens Spotify-konkurrent, alltså.

Hur gick det? Så där kan man nog säga. Priset i introduktionen sattes till 13 dollar. Det hamnade alltså i botten av de utannonserade spannet 13-15 dollar. Kan förstås tyda på någon av två saker: antingen är intresset för företaget och dess tjänster i sig aningen svalt (med tanke på att även vid 15 dollar hade introduktionspriset hamnat rätt mycket lägre än det TME ursprungligen siktade på) eller så är intresset fortfarande hyfsat stort, men inte till något högre pris (just nu).

Oavsett landar TME:s värdering därmed på 21,3 miljarder dollar, vilket ändå är rätt imponerande.

Techbolag i stort har haft en milt sagt motig höst och kinesiska företag har också överlag haft ett knackigt 2018. Kina håller på att förvandlas till en mer mogen ekonomi med lägre tillväxthastigheter, men förväntningarna på Kinas ekonomi är fortfarande att de ska leverera samma tillväxttal som tidigare.

Återstå att se hur det går för TME på börsen. De har ju redan, senaste tre åren, gått med vinst. Bara där något som Spotify ännu inte lyckats uppnå – fast bolaget själv bedömer att man är nära. Även Spotify handlas just nu till sina lägsta nivåer sedan introduktionen i det allmänt börssura klimatet.

China’s Tencent Music raises $1.1 billion in downsized US IPO | TechCrunch

Tencent Music, China’s largest streaming company, has raised $1.1 billion in a U.S. IPO after it priced its shares at $13 apiece ahead of a listing on the

Tencent del av konsortium som har lagt bud på Peak Performance

Nytt uppköp på gång för Tencent (företaget bakom kinesiska chattappen WeChat): Peak Performance.

Ett grupp bestående av Tencent och tre andra företag har lagt bud på finska Amer Sports som äger varumärket Peak Performance (och Arc’teryx, Atomic, Mavic, Suunto, Wilson och Precor). 

Investerargruppen planerar att Amer (åtminstone ett tag, det brukar ju börja så) kommer att drivas vidare som eget fristående företag.

Det kanske mest intressanta med affären är de övriga medlemmarna i investerarkonsortiet. Anta är ett kinesiskt sportklädesföretag medan FountainVest är ett kinesiskt investmentbolag. Så långt känns det som allt är lite väntat. Kinesiska företag som köper in sig i väst (och även på hemmaplan, där västvarumärken är heta).

Den siste deltagaren är dock lite mer Brasse. Investmentbolaget Anamered Investments, ägt av Chip Wilson, kanadensare och grundare till yogaklädesfenomenet Lululemon. Att han är med i sällskapet kan förstås tolkas på några uppenbara sätt.

Det mest uppenbara är förstås att Wilson ser värde i Amer och i Kina och vill hänga på. Det som är lite mindre klart är hur Wilson överhuvudtaget kommit med i sällskapet. Än mer intressant att han uppges få andel på 20 % medan exempelvis Tencents del hamnar på 5-10 %. Anta verkar vara huvudparten i hela uppköpet.

Känns alltså som att de kinesiska bolagen har bjudit in Wilson till bordet för att få knowhow och fot i dörren på marknader utanför Kina.

För Tencent handlar det säkerligen om att bredda sin portfölj och kanske, likt Amazon, snart också börja släppa egna kollektioner inom ramen för sina retailsatsningar (om inte annat i samarbete med exempelvis JD.com).

Anta-led Chinese consortium acquiring Amer Sports for 5.2 billion dollars

Amer Sports Corporation has confirmed a public cash tender to acquire the entire stake in the company’s business by a Chinese investor consortium led by Ant

Google köper indiska tågappen Where is my train

Google har shoppat i Indien igen. Mer specifikt har man köpt tågappen Where is my train som, tja, svarar på just den frågan. Plus att det går att köpa biljetter.

Tydligen rullar 14 000 tåg om dagen i landet så det lär vara en… inte helt lätt app att få till. Det verkar Google också ha insett och konstaterat att det är lättare att köpa ett företag som redan har gjort det här jobbet än att börja från scratch själv.

Dessutom gjord för offlineläge och allmänt risiga uppkopplingsförhållanden och har stöd för åtta språk. Totalt 10 miljoner användare, vilket med indiska mått mätt ger rätt stor potential för tillväxt. Som del av Google Maps och Googles övriga söktjänster.

Google has acquired one of India’s most popular train-tracking apps | TechCrunch

Google is increasing its efforts in India after it snapped up the team behind popular transportation app ”Where is my Train.” The app claims 10 million

Softbank investerar i parkeringstjänsten ParkJockey

Ännu en Softbank-investering. Den japanska investmentjätten har plöjt ner pengar i ParkJockey – en startup som tjänstefierar kommersiella parkeringsplatser. Förutom att företagets tjänster underlättar för parkeringsplatsoperatörer att tjäna pengar på ytan hjälper den också bilister att hitta parkeringsplats.

Med andra ord har appen ett inbyggt ekosystem som driver affärer till sig själv, vilket vi kan anta är en stor anledning till Softbanks intresse. Ett intresse som dessutom knuffar in ParkJockey i enhörningsterritorium. I och med Softbanks pengainjektion ska ParkJockey nu ha en värdering över en miljard dollar.

SoftBank invests in parking startup ParkJockey pushing valuation to $1 billion | TechCrunch

SoftBank continues to invest in the future of transportation – this time in ParkJockey, a startup that has built a technology platform aimed at monetizing

Softbanks investeringsfond nästan värd 100 miljarder dollar

Softbanks massiva investeringsfond Vision Fund blir ännu mer massiv. Enligt de senaste siffrorna har fonden samlat in över 98 miljarder dollar från 14 olika infesterare sedan starten i maj 2017. Softbank själva har bidragit med strax över 20 miljarder av den summan.

Den största backaren i Vision Fund med sina 45 miljarder dollar är däremot rätt kontroversiell: Saudiarabiens statliga investeringsfond. Saudiarabien är förstås per default en människorättsligt tveksam partner, men efter mordet på den amerikanske journalisten Jamal Khashoggi är det nu upphöjt i minst två.

En utmaning för alla startups när mer och mer investeringskapital har hemadress i diktaturer.

SoftBank’s Vision Fund inches closer to $100B | TechCrunch

Much has been said about the SoftBank Vision Fund, mostly in awe of the size of the investment vehicle. Today, however, the Vision Fund inched yet closer to that twelve-figure goal.

 

Övrigt

EU:s nya upphovsrättsdirektiv: fler delar av upphovsrättsindustrin varnar för att förslaget inte går tillräckligt långt

Börjar bli riktigt mycket popcornläge gällande EU:s föreslagna uppdaterade upphovsrättsdirektiv. Här (igen) mer specifikt kring Artikel 13, den som populärt brukar sammanfattas med (trots att det inte står så i direktivet) att den kommer tvinga tjänster som låter användare ladda upp och dela information att införa ett uppladdningsfilter för att stoppa uppladdning av material som bryter mot upphovsrätten.

Google, framförallt via Youtube, är mitt i en lobbningskampanj mot förslaget och i förra veckan gick ett antal sportsändningsorganisationer ut med ett öppet brev där de önskade att bli exkluderade från att omfattas av just Artikel 13. Nu är det dags för en lång radda andra upphovsrättsorganisationer att göra ungefär samma sak. Och vad är deras problem? Att förslaget, som det nu håller på att omförhandlas och omformuleras inte går tillräckligt långt. Kort sagt inte faller deras intressen i smaken tillräckligt bra.

Mer specifikt verkar de som att de uttalat riktar in sig på just Youtube. Tydligen. Det öppna brevet får direktivtexten att framstå som ett under av lättläshet, men i grund och botten handlar det om att det börjar komma lite för många förmildrande omständigheter till delningstjänsternas fördel.

Blir intressant att läsa den slutgiltiga versionen av direktivförslaget.

Latest version of Article 13 will fail to fix YouTube ’Value Gap’, warns Vivendi and the record industry – Music Business Worldwide

Vivendi, IFPI and IMPALA all sign exasperated open letter regarding European Copyright Directive…

Firefox får pluginrekommendationer och batchhantering av flikar

Sedan Mozilla rebootade Firefox fullständigt sprutar den ur sig nytänkande funktioner på webbläsarområdet. Långt vassare än både Chrome och Safari. Senaste nyheterna:

  • Batchhantering av flikar
  • Se hur mycket ström individuella flikar drar
  • Förslag på rekommenderade funktioner och tjänster baserat på ditt surfande. T ex förslag på pluginer som kan underlätta ett handgrepp du utför ofta.

Utan att ha en aning om hur träffsäker den sista är (och om de bara kommer promota eget) så är den så sjukt självklar. Varför ska jag behöva leta efter pluginer bland en gaziljon pluginer som jag absolut inte behöver? Berätta för mig vad jag behöver. Bekvämlighet, y’all.

https://www.theverge.com/2018/12/11/18136370/mozilla-firefox-64-version-tab-management-feature-recommendation

Chrome för macOS får inbyggt stöd för mörkerläge

Mer mörkerläge. Nu är Chrome för macOS på gång att få inbyggt stöd för operativfunktionen och kommer alltså kunna invertera webbplatser vid mörkersurfning.

Det blir allt mer hög tid för alla webbplatsägare som ännu inte har med ”mörkerläge” som en to do i förbättringslistan att ta tag i det. Användare kommer kunna styra över hela datorupplevelsen (och mobilupplevelsen) ännu mer.

Ett tips: installera någon mörkerlägeplugin till Chrome och kolla hur din sajt ser ut i inverterat läge. Chansen är rätt god att det inte kommer handla om om sajten ser bra ut eller inte. Det kommer förmodligen handla om var på skräpighetsskalan den hamnar.

macOS Mojave’s dark mode is coming to Google Chrome

Work has already been done on the feature in Chromium.

Amazon trollade Sveriges samlade medier

Amazon har kallat till presskonferens i Stockholm i morgon onsdag. Vad tror vi att den kommer handla om?

Mest fokus handlade efteråt om vad den INTE handlade om. Inget om att e-handels-Amazon kommer till Sverige. Däremot berättade AWS om sina serverhallar och att de initierar välgörenhetshackande. Irriterande tongångar från flera håll – men de levererade trots allt precis det de i inbjudan sa att de skulle göra: berätta två nyheter som hade AWS som avsändare.

Så Amazon fick alltså jätteuppmärksamhet för typ ingenting. Jätteroligt trollande.

Är det nu det händer? Amazon bjuder in till presskonferens i Stockholm

Tar bladet från munnen?


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *