Kategorier
AI - Artificiell intelligens Allmänt digitalt Artikel Digitala assistenter IoT - internet of things Mobilt Sök/SEO Webbutveckling

De 6 största nyheterna och 9 andra insikter från Googles I/O-konferens 2019

7 maj var det dags för 2019-upplagan av sin utvecklarkonferens I/O. En presentation som på många sätt var en kopia av Facebooks motsvarighet F8 förra veckan: i sig inte särskilt många helt nya funktioner eller produkter.

Årets I/O handlade inte särskilt mycket om nya funktioner eller produkter. Istället var temat förädling och förfining av befintliga produkter och tjänster, bland annat sådant som presenterades under förra årets I/O. Detta är dock inte samma sak som att vi inte fick se saker som är imponerande – och som har potentiell reell praktiskt nytta. Små saker som kan ge stor hjälp i vardagen. Och funktioner som, när de kommer och blir standard, kommer förändra hur vi interagerar med världen omkring oss – i gränslandet mellan online och offline där skillnaden i praktiken snart inte längre finns.

Men det var nästan lika mycket en sammanfattning av Apples motsvarande presentationer senaste åren. Och likt Facebooks F8-dragningar förra så var det handlade ett övergripande tema inte så mycket om de produkter och funktioner som presenterades på scenen som en följd av en företagsidentitetskris.

Jag gick igenom alla nyheter som presenterades här. Här tänkte jag djupa lite i de största nyheterna som presenterades och några tankar kring vad de betyder för Google och våra uppkopplade liv framåt.

Jag gjorde dessutom en sammanfattning över alla nyheterna som presenterades. Du hittar den på min LinkedIn.

De 6 viktigaste nyheterna som presenterades under Google I/O 2019

1. Moving away from a company that helps you find answers

Hela konferensen inleddes och avslutades med ett rätt stort ställningstagande från Google. Nästan direkt konstaterade Googles VD Sundar Pichai:

We are moving from a company that helps you find answers to a company that helps you get things done.

Översatt: Google rör sig bort från identiteten som sökföretag. Nu är det förstås inte riktigt så drastiskt som att Google ska sluta erbjuda söktjänster, men däremot tänker Google ta ett betydligt större grepp om våra liv – alltid. Även när vi själva inte söker information. Och när vi söker så är det också Googles tjänster vi ska använda för att utföra de handgrepp som blir resultatet efter en sökning.

Likt det Facebook presenterade kring sin framtid så är det här förstås inget nytt i sig. Google har lagt det här pusslet i flera år vid det här laget. Offline har de börjat erbjuda allt mer hårdvara som ska se till att Googles tjänster finns tillgängliga alltid och överallt och online har Google sedan länge släppt illusionen att de har något större intresse av att släppa ifrån sig trafik från sina egna plattformar och ekosystem. Allt ska finnas på och kunna göras via Google.com eller via Googles olika tjänster och appar.

När Jeff Dean, Googles AI-chef, avslutade den första dagens huvudpresentationer så upprepade han samma fras – med lite extra information:

We are moving from a company that helps you find answers to a company that also helps you get things done. And all the products we’ve shown you today share a single goal: to be helpful.

At the same time we wanna ensure that the benefits of technology are felt everywhere, continue to uphold our foundation of user trust and build a more helpful Google for everyone.

Vi noterar ordet “also” när det handlar om ompositioneringen, vilket förstås är mer i linje med vad det egentligen handlar om. Men framförallt noterar vi också ordet ”helpful”. Två gånger.

Just ”hjälpsam” var ett av de vanligast förekommande orden under presentationerna. Är lika mycket ett sätt försöka mjuka till bilden mot konkurrensmyndigheter i olika delar av världen som ett sätt samla sina tjänster under en enkel rubrik. Google lanserade till och med frasen ”the helpful home” för att särskilja sig från andra företag som börjar inreda våra hem med smarta prylar. Med Google blir hemmet inte bara uppkopplat, det blir också hjälpsamt. Ett sätt stå ut alltså.

Nu gissar jag att även övriga företag som verkar inom samma område tycker och tänker ungefär samma sak, men Google har nu alltså satt en tacksam etikett på sig själv, en som dessutom gör sig väldigt bra i alla former av marknadsföringsmaterial. (Bygger förstås mycket på att du går lite all in på Google, men så är det ju med ekosystemen även från andra.)

Googles VD Sundar Pichai

2. Google blir ett Google för ljudsök

Även denna I/O presenterade Google nyttiga (ja, eller hjälpsamma) verktyg för människor med funktionsnedsättningar. Live transcribe, möjligheten att realtidstexta, finns nu på 70 språk och fick sällskap av två nya funktioner.

Live relay ska erbjuda ett sömlöst möte mellan röstsamtal och textchatt: en hörande människa kan prata, ljudet förvandlas till text hos en döv mottagare som kan skriva sitt svar som text, som sedan läses upp för den hörande. Allt i samma gränssnitt.

Live caption, å sin sida, är samma sak som Transcribe, fast inte för livevideo. Den ska kunna texta all video på Android – i appar, på webbsidor och sådan man har filmat själv. Alltså utan krav på att den som har spelat in eller lagt ut videon har lagt in textning.

Dessutom gick Google igenom delar av sitt Project Euphonia, som är tänkt att göra digitala (röst)gränssnitt bättre på att förstås människor som har svårt att prata som följd av stroke eller sjukdom.

De här tre funktionerna är väldigt bra verktyg för människor som har dessa funktionsnedsättningar och erbjuder betydligt bättre möjlighet att dessa kan känns sig inkluderade i samhället. Men funktionerna kan förstås också användas till mycket mer. Som att söka i podcasts och videos för att även göra dessa sökbara. Via ljud, röst, text, bild, video, emojis etc. etc. Ett första steg är att skanna igenom allt innehåll med ljud som indexeras och texttranskribera det.

Android Q’s Live Caption feature adds real-time subtitles to any audio or video playing on your phone

Live Caption, a new feature coming in Android Q, can transcribe videos playing on your phone in real time with impressively accurate results. It even works for video chats.

3. Podcasts i sökresultatet

Att poddar kommer att börja dyka upp i sökresultatet bygger vidare på detta. Google kommer att kunna visa relevanta poddar som svar på sökningar. Och då inte baserat bara på titel eller metabeskrivning utan också innehåll (att se hur smart det blir i början – om det blir som jag går igenom under förra punkten eller om det blir mer baserat på beskrivningstexter).

Men det stannar inte bara där. Det kommer även gå att bokmärka och spara poddar för lyssning senare. Eller lyssna direkt i sökresultatet – hos Google alltså. Den här kommer förstås bli väldigt intressant att se hur den kommer att hanteras. Lär väl bygga på vilka plattformar som väljer att delta (också intressant hur det framväxande fenomenet med betalpoddar kommer hanteras här).

Även här kommer det som poddplattform handla om balansgången mellan att få trafiken till sig och få spridning och innehåll. Om det börjar visa sig att poddsökandet hos Google blir bra kommer garanterat poddare vilja synas här och kan då välja bort plattformar som inte erbjuder denna sökbarhet. Djup Assistant-integration lär inte vara särskilt långt borta (kommer ju finnas eftersom det ingår i själva söken, men kan säkert integreras ytterligare – kanske också på poddplattformarnas sida).

Detta bygger förstås också vidare på ambitionen att Google vill att allt ska göras hos dem, direkt i sökresultatet. Eller för att använda gårdagens språk: att Google är hjälpsamma och besparar oss ett tryck för att lyssna.

Google Search will offer better news coverage, and soon, support for podcast search | TechCrunch

Google Search is getting an upgrade with better news coverage and now, podcast indexing. At the company’s developer conference, Google I/O, this morning,

4. AR i sökresultatet

Ännu ett tillägg som är på väg till sökresultatet är att 3D-objekt kommer kunna visas direkt hos Google. Om man vill kan man dessutom dra ut objekten från webben till den fysiska världen och AR-titta på dem. Och interagera med dem.

Exemplet som gavs på scen var möjligheten att dra ut en vit haj framför sig och se hur stor den är. Eller att kunna dra ut en illustration med kroppsorgan och titta på den mänskliga kroppen på det här sättet.

Båda dessa är förstås helt i linje med bilden av Google som företaget som vill sprida kunskap, men det största med den här funktionen är förstås den kommersiella tillämpningen (som också visades på skärmarna under presentationen): möjlighet för handlare att lägga ut ännu mer produktinformation i sökresultatet. Att 3D-vrida på en sko på mobilskärmen och sedan ”prova” samma sko på sin egen fot för att se hur den ser ut.

En funktion som gör att Google än mer kan ta upp konkurrensen med (främst) Amazon som shoppingplattform. Och även här: gör allt direkt hos Google. Inklusive att lägga din produktkatalog där. Lägg lite AMP på det så kommer du få en produktsideupplevelse som kommer sopa banan med de flesta e-handelssajter vad gäller hastighet. Och kanske också snart funktionalitet.

En utmaning gällande båda dessa blir förstås ökade krav på att tagga upp innehåll för allt fler interaktionsformat. Tittar vi exempelvis på röstsökning så kommer Google göra det tekniska tunglyftandet. Budskapet från Google: bygg inget eget, sökoptimera ditt innehåll för Assistant och vår hårdvara istället.

Google is adding augmented reality to search

Google announced at the I/O conference that it’s adding augmented reality 3D models to its search options, expanding a line of AR tools previously introduced by the company.

5. Google Go får Lens-funktionalitet

Det som visades kring Lens, alltså Googles AI-smarta kamera, var som vanligt snyggt och smart. Däremot i stort mer nice än need (inte minst som det, åter, bara kommer till Pixel-mobiler – åtminstone initialt). Det som däremot visades upp kring Google Go har potential att få ett betydligt större genomslag. Inte minst för att få ombord nästa miljard internetanvändare på Google-tåget. Alltså de människor som idag helt saknar eller har väldigt begränsad tillgång till mobiler och (internet)uppkoppling.

Go är Googles sökapp för ”entry-level phones”. Alltså den typ av enkla mobiler som finns i händerna hos de människor vi pratar om här. Det innebär att Google Go-användare kommer att kunna peka kameran mot text och få den uppläst på sitt språk.

Översättning av texter i sig är förstås både bra och imponerande (hand upp alla som minns nittiotalets OCR-funktionalitet…). Men uppläsningen är den riktiga nyckeln här, av samma anledning som Facebook satsar mycket på röstmeddelanden i WhatsApp: vi pratar många gånger om människor som inte alls kan läsa.

En annan viktig faktor här är att Google lyckats få ned Lens-funktionalitet till 100 kb i filstorlek. Det gör att den ryms i mobiler där just utrymmet också kan vara väldigt begränsat. Sist men inte minst kommer även Go att hantera översättandet lokalt i enheten, vilket gör att behovet av uppkoppling, och därmed dyrbar datatrafik, minskar ännu mer.

Google Go picks up Google Lens integration, ability to read text out loud

Google is making it easier for users in emerging markets to access information around them via Google Lens. The feature leverages Lens within Google Search to read text out loud.

6. Android 10 får mörkerläge

Det här är egentligen en icke-nyhet. Det är snudd på hygienfaktor och en bagatell jämfört med de coola funktioner som visades upp. Men det är en av dem som kommer påverka alla som har en sajt eller en app mycket framöver. I det korta perspektivet sannolikt mer än alla andra saker som presenterades.

MacOS Mojave och Windows 10 har redan operativövergripande mörkerlägen. Android får det alltså i och med nästa version och jag skulle bli extremt förvånad om det inte är en av nyheterna som presenteras för iOS 13 nästa månad (som då alltså lär komma ut i höst i samband med nästa generation iPhone-modeller).

Det innebär alltså att användare kan välja att växla hela enhet, inklusive navigering och andra interaktionselement, till mörkerläge. Kort sagt invertera gränssnittet. De flesta webbplatser och appar idag är vita. De är väldigt vita. Så har de varit sedan nittiotalet (ännu en sak som går tillbaka till rötterna – det var betydligt vanligare med svart bakgrund på sajter under nittiotalet. Ja, eller mycket mer färg överhuvudtaget. Gärna alla färger. Samtidigt).

Det här betyder också att ännu mer av makten över upplevelsen av varumärket flyttas över till användaren. Om jag växlar över till mörkerläge så kommer operativet också invertera alla sajter och appar. Och det kommer rätt ofta se ut som skräp.

Valet för sajt- och appägare blir då alltså att acceptera att ens tjänster kommer att se ut så här – eller ta fram två versioner av sina gränssnitt. En för ”normalläge” och en för mörkerläge (vad ska vi kalla ”normalläget”? Många föredrar ju mörkerläge jämt. Ljusläget? Vitläget?) Det innebär också att logotyper ska kunna fungera på mörk bakgrund. Alla profilfärger. Alla produktbilder. Loggor och annat i mejl. Det ska också fungera rent tillgänglighetsmässigt.

Än så länge tror jag inte att något av operativen, annat än via tredjepartshackande, har stöd för att automatiskt växla mellan olika lägen beroende på exempelvis ljuset runtomkring eller tid på dygnet. Det lär också komma, vilket gör att ännu fler säkert kommer använda mörkerläge. Växla emellan de båda lägena och förvänta sig samma högkvalitativa upplevelse i dem.

Så med andra ord: Håller du på eller ska bygga om din sajt eller app närmaste tiden? I så fall borde den här frågan ligga högt upp i priolistan över saker att diskutera. Ja, eller det borde den oavsett om du tänker bygga om eller inte.

Android Q scores a system-wide ’Dark Theme’ | TechCrunch

Google is bringing a system-wide dark mode to Android Q. It’s called Dark Theme and it’s exactly what you would expect, changing white page elements to

9 andra insikter utifrån det vi fick höra under Google I/O 2019

Google har aldrig låtit lika mycket som Apple

En stor del av det som presenterades handlade om integritet och ökad säkerhet för användarna var som en komprimerad sammanfattning av Apples motsvarande produktpresentationer från de senaste åren.

Det handlade om att Chrome kommer begränsa möjligheterna att spåra oss kors och tvärs på nätet, att appar kommer be om mer tillstånd när mobilspecifika funktioner som platsangivelser används, att de ska gå att använda Maps anonymt, att face match-funktionen lagras krypterad i Nest Hub-enheten, att AI-baserade funktioner överlag ska hanteras lokalt i enheterna istället för i molnet och att det ska bli möjligt att ställa in att appar bara ska få spåra dig när du använder dem (alltså inte i bakgrunden). Kort sagt saker som har funnits i iOS och som del av Apples hela integritetspolicy ett tag. I vissa fall länge.

När det gäller saker som sök och smartness hos den digitala assistenten ligger Google som bekant rätt långt före. Men när det handlar om integritet så är situationen den omvända. Google är ju dessutom mer beroende just av att samla in användarinformation för hela sin affär så det blir intressant att se hur långt Google är beredda att gå här. Har ju redan kommit uppgifter om att Chrome kommer få en funktion som stoppar tredjepartskakor – men inte Googles egna.

Oavsett kan jag riktigt hör Tim Cook: ”Told you so”.

Google Pixel 3A – sannolikt inte Googles mobilräddare

Den förmodligen mest emotsedda, och mest läckta, nyheten var sannolikt nya Pixel-mobilerna. 3A och 3A XL. Budgetversioner av Googles premiumserie – utan att kompromissa på hårdvaran, som Google själva konstaterade. Däremot är den förstås snäppet under just Pixel 3, konstigt vore annars. Ingen trådlös laddning, inte vattentät, det ”obegränsade utrymmet” är tydligen inte för högupplösta bilder som för Pixel 3 och den kommer dessutom bara i en konfiguration: 4 GB minne och 64 GB lagringsutrymme.

Visst, det senare är förstås just tänkt att täckas upp av molnlagringen istället för mer utrymme i mobilen. Dessutom strömmar vi mer och mer. Det känns däremot fortfarande lite lite.

Priset, från 399 dollar, är förstås rejält under många premiummodeller – men kommer det räcka för att få fart på Googles mobilförsäljning? Jag misstänker att så inte blir fallet. Visst, nu finns inte Pixel lika brett som de flesta andra stora märken (alla?) men Pixel kommer fortfarande behöva tampas med samma problem som tidigare: varför ska någon som vill köra Android välja en Pixel?

Kameramjukvaran är grym och du får en ren Android – men det är inte livsnödvändigt för de flesta. Övriga märkens modeller är good enough. Inte minst när Google nu ger sig i kast med mediumprissegmentet där konkurrensen är ännu hårdare, inte minst i och från Kina. Min gissning? Pixel 3A kommer inte hjälpa Googles mobilmarknadsandelar särskilt mycket.

Google Assistant – ett smartare fartmonster

Google ägnade hyfsat mycket tid åt att peka på hur mycket snabbare Assistant nu har blivit, förutom att den klarar av att styra betydligt fler saker, även över olika appar. Och det går helt klart undan.

På samma sätt har Assistant också blivit smartare genom att den inte behöver få triggerfrasen Hey Google lika ofta. Det såg ut som att när den väl har aktiverats så är den igång ett tag, till dess att den ”timar ut” när ingen längre pratar med den. (Med de diskussioner som förstås kan uppstå kring hur mycket Assistant faktiskt lyssnar utan att berätta det – även om Google lagt till stöd för att visa just när Assistant lyssnar, åtminstone i Nest-hub).

Det här är två saker som kommer bli viktiga för att de digitala (röst)assistenterna ska ta fart på riktigt. Trösklarna måste sänkas ytterligare så att det känns mindre som att man startar ett program innan man kan använda den.

Googles hemmahårdvara hamnar märkligt nog under Nest-varumärket

Google verkar ha bestämt sig att hemmahårdvaran ska gå under Nest-varumärket. Att Google har haft två varumärken utan tydlig uppdelning har förstås inte varit helt optimalt ur ett positioneringsperspektiv, så att man nu väljer att göra detta är inte så konstigt.

Det som däremot är konstigt är att Google väljer Nest som varumärket. De senaste två åren eller så har Google gjort en Apple och börjat skapa ett mer enhetligt Google-ekosystem. ”Google” som namnstandard. Nu vänder man tvärt och väljer ett helt separat namn på hemmaserien.

Om man vill är det classic Google. En massa mer eller mindre överlappande tjänster som heter lite olika utan att någon egentligen har koll på varför. Och vad de ska användas till (säg hej till Googles alla chattappar). Men det är märkligt oavsett. Ja, om det inte är så att Google helt enkelt gör det för att hamna lite mindre i konkurrensmyndigheternas sikte. Eller rentav börja förbereda för att knoppa loss olika delar hyfsat snabbt om (ja, eller, well, när) uppstyckningskraven kommer från USA eller EU.

AI och Google till mänsklighetens nytta

Efter presentationen av nya mellanprisklass-Pixeln så rundade Google av hela första dagens produktnyhetspresentationer med en galet teknisk genomgång av företagets AI-satsning. Det blev också den punkt som fick avsluta hela tillställningen (det i sig var rätt coolt och ett rätt skönt ingenjörsstatement). Google pratade om hur de använder sin AI-teknik för att bättre identifiera cancer och bli bättre på att förvarna om översvämningar – innan de har hänt.

Det innebar också att det var Googles AI-chef Jeff Dean som fick avsluta hela konferensen och åter upprepa att Google rör sig från ett företag som hjälper dig att hitta information till ett företag som (också) hjälper dig få saker och ting gjorda, att Googles alla produkter har som gemensamt mål att vara hjälpsamma och vara till för alla. Det var förstås ingen slump att Google avslutade och sydde ihop säcken så här.

Smart reply ska fungera i alla meddelandeappar

Den här fick vi inte heller veta så mycket om, framförallt inte att den ska fungera i alla meddelandeappar i Android 10. Det borde alltså betyda att smart reply exempelvis också fungerar i Messenger, WhatsApp, Instagram, Snapchat och Twitter. Funktionen bygger ju på att funktionen vet vad som är ett lämpligt svar utifrån vad du har fått för meddelande. Blir väldigt intressant att se mer av den här funktionen – samt vilken nivå på ”integrationsdjup” vi faktiskt pratar om.

What VR?

Facebooks dragning handlade mycket om VR. Inte ett ord om det under Googles dragning. Knappt ens något om AR. Rätt förvånande trots allt.

What iOS-gester i Android?

En sak som nämndes nästan i en bisats var att Android 10 kommer att få stöd för bättre gestnavigering à la iOS. Däremot fick vi inte vet mer än så. Också rätt förvånande att man valde att lägga den typen av ny funktion i appendix. Frågan är varför. Om det är så att gesterna blev lite för iOS-lika för att det skulle vara bekvämt att lägga i en stor webbsändning eller om funktionen i sig inte blivit så bra som Google hade hoppats på.

Android ska kunna uppdateras i bakgrunden – utan omstart av enheten

Det här är väldigt välkommet. Att jag ibland måste vänta 45 minuter medan mina Macar, iPad eller iPhone uppdaterar känns väldigt gammalt. Detsamma gäller egentligen enskilda appar, även om vi pratar betydligt mindre tid.

Det här kommer att sätta press på inte minst Apple. Absolut ingen funktion som man står och faller med, men i en värld där vi förväntar oss kunna vara ständigt uppkopplade kommer ett sånt här stöd – eller avsaknaden av det – kunna spela en allt större roll i vårt val av hårdvaruplattform.


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *