Kategorier
Allmänt digitalt Ekonomi och finans Spaningar

Digitala spaningar vecka 18 2019 – del 3

Kvartalsrapporter från Apple, Google och Spotify. We Company har ansökt om börsnotering. Beyond Meats aktie rusar första börsdagen. Amazon integrerar Amazon Pay med Indiens officiella betalplattform.

Övriga delar i sammanställningen

Del 1: Sociala medier, Sök/SEO, Strömmade medier/Prenumerationstjänster

Del 2: IoT – internet of things, AI – artificiell intelligens/Digitala assistenter, Bekvämlighetsekonomin, Digitalisering, Mobilt

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Ekonomi och finans

Apples kvartalsrapport Q2 2019: iPhone-omsättningen minskar kraftigt, men ökar för de flesta andra segment

Så är det Apples tur att kvartalsrapportera Q2 (Apple har brutet räkenskapsår, så alltså januari till mars): bättre än väntat, men sämre än för ett år sedan

  • Omsättningen landade på 58,02 miljarder dollar, över förväntan. Dock 5 % sämre än för ett år sedan, förstås mycket på grund av iPhonen. Kanske viktigaste av allt: Apples prognos för nästa kvartal är också bättre än väntat.
  • Vinsten för kvartalet blev 11,6 miljarder dollar, hela 19 % sämre än för ett år sedan.

Omsättningen för iPhone och Mac minskar, men ökar för övriga segment

Omsättningen fördelat på de olika segmenten:

  • iPhone: 31,05 miljarder dollar, -17 % jämfört med motsvarande kvartal 2018
  • Mac: 5,7 miljarder, -5 %
  • iPad: 4,87 milljarder, +22 % (lite oväntat stort hopp där, de har verkligen fått ny snurr på iPaden)
  • Services (Apple Music, Appstore etc.): 11,45 miljarder dollar, +16 % (procentuellt alltså nästan prick den minskade iPhone-omsättningen – i procent, åtminstone)
  • Wearables, Home and Accessories (övrig hårdvara): 5,13 miljarder, +30 %

Wearables på väg att bli näst största hårdvarusegmentet

De två segment som Apple lägger mycket krut på, de två sistnämnda, ökar alltså rätt ordentligt. För WH&A är det Watch och Airpods som står för det mesta.

Som sagt lite förvånande att iPaden gör det hopp som den gör. Två andra tankar:

  • Services omsätter mer än Mac och iPad tillsammans
  • WH&A är större än iPad och nästan lika stor som Macen – det betyder att det snart är det näst största hårdvarusegmentet för företaget. Förstås jätteviktigt för Apple.

Omsättningen i Kina och övriga Asien rasar, rätt oförändrad i resten av världen

Geografisk fördelning över intäkterna:

  • Amerika: 25,6 miljarder, +3 %
  • Europa: 13,1 miljarder, -6 % (tydligen mycket valutakopplat)
  • Kina: 10,2 miljarder, -22 %
  • Japan: 5,5 miljarder, +1 %
  • Asia-Pacific: 3,6 miljarder, -9 % (tydligen mycket valuta även här)

Kina fortsätter alltså vara ett sorgebarn för Apple. Lite pendelbesked där. Ömsom ljusningar, ömsom mörker.

Företaget stängde kvartalet med 225 miljarder dollar i kassan. Vilket kan köpa… en del. Som 155 miljarder exemplar av den dyraste XS Max-modellen. Eller Netflix, Twitter och Spotify.

Apple-aktien når sina högsta nivåer sedan oktober i efterhandeln.

Apple aktiekurs i samband med kvartalsrapporten Q2 2019

Omsättningensökningen för iPad största på sex år och Wearables omsätter som ett Fortune 200-företag

Omsättningsökningen för iPad var den största på sex år

Wearables (alltså Watch, Airpods etc. ska nu vara ett Fortune 200-företag (har dålig koll vad det säger om värderingen, men budskapet är åtminstone: Wearables-segmentet är stort)

Omsättningsfallet för iPhonen var ”avsevärt lägre” under kvartalets sista veckor. Kan alltså vara på väg att lite plana ut till en ny normalnivå

Antalet aktiva enheter växer fortfarande på alla marknader. Med andra ord: trots att iPhone-försäljningen har sjunkit så finns det allt fler (iOS, kan man anta)enheter. Att Apple-kunderna köper mer och/eller att nya kunder hittar in till Apple via övrig hårdvara.

Antalet Apple Pay-transaktioner mer än fördubblades jämfört med förra året. Kan nå 10 miljarder transaktioner under året.

Det totala antalet prenumerationer, alla typer, ökade med 30 miljoner, så det finns nu 390 miljoner aktiva Apple-prenumerationer

Minskad försäljning berodde delvis på brist på komponenter

Cook konstaterar att den minskade Apple-försäljningen delvis berodde på brist på kompontenter – uttalat från Intel. Intel kastade in handduken vad gällde 5G-modem bara förra veckan, vilket tvingade Apple att förlikas med det enda riktiga alternativet Qualcomm (de två företagen hade fram till dess haft en juridisk fnurra ett längre tag). Eftersom Cook nu nämner Intel vid namn kan man förstås spekulera om det är på väg mot skilsmässa även här.

iPad-tillväxten drevs mycket av iPad Pro-försäljning. Därav det stora omsättningshoppet, alltså. Apple lyckas sälja mer dyra iPads. Nu släpptes de nya, billiga konsumentmodellerna under kvartalet, så de hann nog inte sälja särskilt mycket. Blir intressant att se hur fördelningen blir nästa kvartal.

Cook konstaterar att efterfrågan på den nya generationen Airpods var ”incredible”. Inga siffror på det, men lär alltså ligga bakom mycket av omsättningsökningen för Wearables.

Nästa WWDC-konferens (i juni) kommer att bjuda på ”plenty of new software announcements”. Börjar peppa redan nu.

Antalet aktiva iPhones och iPads i världen nådde nya rekordnivåer

Antalet aktiva iPhones nådde trots försäljningsraset ett nytt rekord. Folk byter alltså inte till Android utan håller fast vid sina iPhones längre (inte nytt i sig). Vid förra kvartalsrapporten var antalet aktiva iPhones runt 900 miljoner. Vi kan tänka oss att nästa gång vi får en siffra är när det finns 1 miljard aktiva iPhones i världen.

Omsättningen ökade procentuellt tvåsiffrigt för Appstore, Apple Music, Apple Pay och App Store search ads. Det hade framförallt varit väldigt intressant att få siffror på den sistnämnda.

Alla Apple-prenumerationer ökar procentuellt ”starkt tvåsiffrigt”. App store-tredjepartsprenumerationer ökade med över 40 % på alla marknader. (In your face Netflix, gissar jag att Apple gärna skulle vilja säga här)

iPad ökade igen i Kina, växte ”starkt tvåsiffrigt” i övriga regioner. Antalet aktiva iPads nådde också ett nytt rekord.

Apple Watch och Wearables växer kraftigt

Apple Watch hade sitt bästa kvartal någonsin under ett ”icke-storhelgskvartal”.

Wearables-försäljningen ökade med 50 %

Apple arbetar på att ”komma ikapp” Airpods-efterfrågan.

Så fick vi någon slags siffra kopplad till sökannonserna i Appstore: segmentet ökade med 70 % jämfört med för ett år sedan. Säger å andra sidan typ ingenting (inte minst som att det har rullats ut till fler marknader). Men… någon slags siffra, antar jag.

Intresset för Apple Card, alltså Apples kreditkort, har varit ”significant”. Vilket är bättre än ”noll”, antar jag. Även här vore det förstås intressant att få det utbrutet som faktiska användartal. Men det lär väl hända ungefär när det är fullt snöbollskrig en trappa ner. (Ja, eller när/om det blir bautastort.)

Apple blir åter ett biljondollarföretag efter kvartalsrapporten

Apples aktie rusar efter gårdagens kvartalsrapport. Så pass mycket att Apple åter är ett biljondollarföretag.

Kurs över Apples aktiekurs som visar att företaget åter värderas till över en biljon dollar

Apples Services-segment skulle kunna vara värt 400-450 miljarder dollar som eget bolag

En intressant uträkning kring Apples tjänstedel, den som kallas Services. Alltså saker som Appstore och olika prenuemrationstjänster (som Apple Music). Visst, är som sagt bedömningar utifrån de siffror som är kända, men ändå en intressant inblick. Inte minst för att sätta Apples storlek i ett sammanhang. 

Om Services hade varit ett eget företag skulle det kunna värderas till 400-450 miljarder dollar. Dubbelt upp från Netflix och ”bara” 100 miljarder under Facebooks nuvarande aktievärde. Är väl en rätt saftig avrundning, men två lite mer relevanta företag skulle vara Alibaba och Tencent – både ligger just nu i spannet 460-480 miljarder dollar. 

En annan jämförelse som görs i sammanhanget är mellan omsättningarna mellan ”företagen” Services och Facebook. Under 2018 landade Facebooks totala omsättning på 55,84 miljarder dollar, medan Apples Services-segment totalt stod för 39,75 miljarder dollar av Apples totala omsättning. 

Vi kan väl konstatera att Apples tjänstedel, som företaget allt mer håller på att ställa om mot, redan är rätt… stor. 

Apple’s Services division could be worth $450 billion as its own company

If Apple spun off its Services division as its own company, the business would be worth between $400 billion and $450 billion, according to a new analyst report.

Googles kvartalsrapport Q1 2019: sämre omsättning och vinst än väntat

Idag var det så dags för Google (okej, Alphabet) att visa upp sina finansiella kvartalssiffror för Q1: omsättning och vinst sämre än väntat

  • Inklusive trafikanskaffningskostanaderna (TAC, mer om det senare) landade omsättningen på 29,48 miljarder dollar, 36,34 miljarder dollar utan dem. En ökning med 17 % jämfört med för ett år sedan. Lågsammare ökning än Q4:s 22 %.
  • Vinsten landade på 6,6 miljarder dollar, eller 8,34 miljarder exklusive den miljardbot som EU konkurrenssmackade till Google med i mars. Men även utan boten så är vinsten lägre än för ett år sedan. Hela 12 % lägre.

Klicken ökar, men blir allt billigare

Gällande klick så gick siffrorna åt olika håll. Betalklick på Googles egna plattformar ökade med 39 %, långsammare än ökningen Q4. Å andra sidan minskade den genomsnittliga kostnaden för klick med 19 %, bättre än fallet på 29 % Q4. Men Google fortsätter alltså pressas av att de kan ta allt mindre betalt. Eller rättare sagt att våra beteenden har förändrats så att vi konsumerar Googles tjänster på sätt som de inte tjänar lika mycket på.

Annonsintäkterna från Googles egna kanaler ökade även de med 17 %, till totalt 25,7 miljarder dollar. Mobilsök och Youtube driver på mycket.

Försäljningen inom annonsnätverket, alltså annonser på andra ställen än Googles tjänster, ökade med 8 % till 5 miljarder

Segmentet Övriga intäkter växte med 25 % till 5,45 miljarder

Trafikanskaffningskostnaderna minskar

Lite goda nyheter för Google: trafikankaffningskostnaderna, TAC, minskar. Det är det som Google betalar andra för att kunna driva sin annonsverksmhet. Den enskilt största posten här lär vara det man betalar Apple för att Google ska vara den förvalda sökmotorn. Det här kvartalet stod TAC för 22 % av annonsomsättningen, bättre än fjolårets 24 %.

Fördelat på olika kanaler så stod TAC för 13 % av annonsintäkterna i Googles egna tjänster (ungefär lika mycket som förra året) medan kostnaden för tredjepartstjänster stod för 69 % av annonsintäkterna. Det är rejält bättre än förra årets 73 %, men faktum kvartstår: det är galet dyrt för Google att driva annonsverksamhet utanför sina egna tjänster.

Det blir förstås inte bättre av att konkurrensen på annonsområdet blir allt tuffare. I Amazons kvartalsrapport ökade den del av verksamheten som innehåller annonseringen med 34 %. Lär vara del av Googles motvind.

Annonseringen står för 85 % av alla intäkter

Fördelat på de tre huvudsaklig intäktsområdena för Google blev facit som följer:

  • Annonsering: 30,7 miljarder (fördelat på ca 25,7 via egna tjänster och 5 miljarder via annonsnätverket)
  • Övrigt (som hårdvara och Google Play): 5,5 miljarder
  • ”Other bets” (mer eller mindre knasiga experimentinitiativ, men även Waymo): 170 milljoner

Procentuellt fördelning blir (med fjolårets fördelning inom parentes):

  • Annonsering; 85 % (86)
  • Övrigt: 15 % (14)
  • ”Other bets”: typ noll (0,4 %) (0,4)

Alltså i stort oförändrat, men en liten men vikig förskjutning bort från annonseringen. Även Google håller, som många andra, på att delvis ställa om sin verksamhet. Men likt Facebook är Google rätt dåliga på att få ordenlig snurr på allt som inte är annonering. Google är å andra sidan sjukt mycket mer diversifierade än Facebook, vars annonsintäkter för senaste kvartalet i praktiken landade på 100 %.

Google omsätter dubbelt så mycket som Facebook

Lite jämförelse med just Facebook, baserat på kvartalets resultat. Båda företagen satte dessutom åt sidan pengar för böter så det blir en rätt rak jämförelse:

  • Google: 36,4 miljarder dollar i omsättning, 6,6 miljarder i vinst
  • Facebook: 15 miljarder dollar i omsättning, 2,9 miljarder dollar i vinst

Det är alltså dubbelt upp för Google i båda disciplinerna.

Marknaden gilllade inte alls rapporten. Aktien är nästan 6 % minus i efterhandeln. Och likt det jag skrev om Amazon så kan vi också passa på att konstatera att en (1) Alphabet-aktie i runda slängar kostar 11 000 svenska kronor. Så…. vi kan väl konstatera att börsen i USA inte är… riktigt lika småspararvänlig som här.

Alphabets aktiekurs i samband med kvartalsrapporten Q1 2019

Spotifys kvartalsrapport Q1 2019: första musikströmningstjänsten med över 100 miljoner betalande användare

Dags för Spotify att kvartalsrapportera de första tre månaderna. Innebär en ny milstolpe för företaget. Man ska nu ha 100 miljoner betalande användare. 

Totalt har Spotify nu 217 miljoner månadsanvändare och nästan hälften betalar alltså alltjämt. Jämför man med de kinesiska motsvarigheter så ligger Spotify skyhögt över (För Apple och Amazon är det ju i praktiken bara betalkonton som finns.) Det totala antalet användare ökade därmed med 26 % jämfört för ett år sedan. 

Det som är ännu trevligare för Spotify är om man bryter ned tillväxten: betalabonnemangen har ökat med 32 % medan motsvarande siffra för annonsabonnemangen är 21 %. Intressant nog är det omvänt jämfört med förra kvartalet: 4 % för betalalternativet och 6 % för annonsabonnemangen. Att se om det är ny trend eller säsongsvariation. 

Kvartalet visade dock åter röda siffror. -47 miljoner euro, ungefär som för ett år sedan (-41). Med tanke på senaste tidens köp av tre podcastföretag är det inte särskilt förvånande att Spotify ser framför sig att podintäkterna kommer ”accelerera” under året. 

Sen har Spotify ett problem som många tampas med: ökad tillväxt, men de tjänar i snitt mindre pengar per användare. En utveckling företaget förstås måste vända på sikt. 

Spotify Passes 217M Active Users, Revenue Per User Slips – Hypebot

UPDATED: Spotify’s monthly active users grew 26% over the last year to 217 million at the end of 2018, the streamer reported on Monday. Now in 79 countries, a February. Continue reading

Amazon har integrerat Amazon Pay med Indiens officiella betalplattform UPI

Det blir ännu lite trängre på betaltjänstmarknaden. Åtminstone i Indien. Där har Amazon nu släppt stöd för UPI, alltså landets officiella betalplattform, som gör det möjligt för privatpersoner att föra över pengar till varandra. 

Amazon Pay för Android får alltså stöd för P2P-betalning i landet. Möjlighet att amazona pengar till vänner och bekanta, utöver att det förstås går att betala med Amazon Pay även till företag. 

Amazon hade intressant nog en P2P-tjänst som de la ner 2014. Under förra året kom uppgifter om att företag tittade på P2P-betalningar via Alexa, men det har ännu inte sett dagens ljus (Väl? Eller?) 

Indien är på många sätt en annan marknad än Amazons huvudländer, men en Swish-tjänst skulle förstås passa in väl i företagets övriga betalekosystem även i vår del av världen. Ett ekosystem som börjar få alltfler tjänster som tangerar bankverksamhet. Och det känns snarast som ett ”när” och inte som ett ”om”. 

https://gadgets.ndtv.com/apps/news/amazon-pay-gets-upi-powered-person-to-person-payments-on-android-2030292

We Company har ansökt om börsnotering

Som sagt: börsnoteringarna står som spön i backen just nu. Nästa börsfriare: We Company, företaget som tidigare hette (och delvis fortfarande heter) WeWork. 

Tydligen ska ansökan redan ha lämnats in i december och den bekräftades av företaget igår. Det handlar forfarande om en konfidentiell ansökan, vilket betyder att den inte bjuder så mycket information. 

Den senaste värderingen från början av året var 47 miljarder dollar. Lite drygt hälften av en annan börskandidat: Uber. Men We lyckas trots det med att matcha Uber på ett mindre smickrande område: förluster. Förra året ska företaget ha omsatt runt 1,8 miljarder dollar, medan förlusten blev snurriga 1,9 miljarder. 

We Company verkar inom ett extremt hett område just nu: delningsdetmesta. Boende och utbildning, men förstås mest arbete. Men det betyder inte att man kommer få en trevlig börsresa. Bara att fråga Lyft, som klev in på börsen för en månad sen och sedan dess i princip konsekvent legat långt under introduktionskursen. 

Med den värderingen kommer We ha väldigt mycket att bevisa. 

WeWork files confidentially for IPO | TechCrunch

WeWork has submitted confidential documents to the SEC, the first step toward another highly anticipated unicorn IPO.

Beyond Meat rusar i börspremiären – första växtbaserade köttföretaget på börsen

Ännu ett företag har gjort börspremiär: Beyond Meat. Och det gick rätt… bra. Aktien rusade 135 % första börsdagen, vilket gav en värdering runt 3,5 miljarder dollar. 

Men det är också en betydligt större milstolpe än bara ännu en startup på börsen. Beyond Meat är det första växtbaserade ”köttföretaget” som noteras. Är kort sagt i allra högsta grad ett tecken i tiden. På sätt och vis nästa kapitel i mänsklighetens mathistoria. 

https://techcrunch.com/2019/05/02/beyond-meat-rockets-in-early-trading-on-nasdaq-reaching-a-valuation-of-over-3-billion/

Övrigt

5G och AR möter en drake

Okej, det här är sjukt coolt. Ska vara ett klipp från ett sportevenemang i Sydkorea, där hemmalagets maskot kommer till liv via 5G och AR. 

[SKTelecom 5G]SK Telecom Uses 5G AR to Bring Fire-Breathing Dragon to Baseball Park

On the Opening Day of the 2019 KBO season on Saturday, March 23, SK Telecom brought a mythical dragon-like animal wyvern to the 5G-equipped SK Happy Dream Park, home to SK Wyverns. The large fire-breathing wyvern flying around the park was streamed live though sports broadcasting channels for baseball fans.

Har du lust att hjälpa till?
Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du gör


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *