Digitala spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
- Del 2: Strömmade medier, IoT – internet of things, AI – artificiell intelligens/Digitala assistenter, Bekvämlighetsekonomin/Prenumerationstjänster
- Del 3: Ekonomi och finans, Övrigt
Artikel: De 6 viktigaste nyheterna och 9 andra insikter från Googles I/O-konferens 2019
De 6 största nyheterna och 9 andra insikter från Googles I/O-konferens 2019
Artikel: Här är det riktiga hotet mot svenska e-handlare
Sociala medier
Facebook, Instagram och WhatsApp
Facebook börjar ranka längre videos högre i nyhetsflödet
Facebook skruvar på sin algoritm igen. Den här gången handlar det om hanteringen av videoinnehåll. Och än mer specifikt att lyfta fram originalinnehåll (och förstås också att lyfta fram de videos som folk faktiskt engagerar sig i - för att vi ska hänga mer på plattformen). Förändringen omfattar tre huvudområden:
Lojalitet och intention: Som sagt, videos som folk tittar på - gärna upprepade gånger. Eller som Facebok konstaterar "videos that people seek out and return to week after week".
Visningslängd: Mer engagemang, den här gången hur länge man tittar. Videos som är minst tre minuter långa kommer särskilt att gynnas av förändringen och därmed synas mer (läs: bland annat saker som Watch).
Originalitet: Inte bara dela andras innehåll utan skapa eget. Inget nytt i sig, men förutom att sidor som sprider mycket återpublicerade videos kommer att rankas ner ytterligare så kommer företaget "strongly limit distribution and monetization for this kind of content". Facebook kommer alltså även mer direkt sikta in sig på plånboken.
Updates to Video Ranking | Meta
We're introducing come ranking updates that will prioritize original videos that people seek out.
Facebook rullar ut Automated ads, Appointments och bättre videoredigeringsverktyg
Facebook rullar ut tre nya funktioner:
- Automated ads: Det som vi ser fler och fler exempel på - outsourca hela ditt annonseringjobb till annonseringsplattformen. I det här fallet handlar det om att svara på några initiala frågor och sedan låta verktyget sköta resten. Täcker annonser på Facebook, Instagram, i Whatsapp och i det externa annonseringsnätverket.
- Appointments: En av funktionerna som presenterades under F8-konferensen förra veckan: boka och hantera tidsbokningar på Facebook och i Instagram. Gratis för företag, inklusive påminnelser till kunder via sms och Messenger. Ska också gå att synka med den personliga kalenderna eller annat mötesbokningssystem.
- Nya videoredigeringsverktyg: automatisk beskärning, trimning och overlayer för text och bild.
Facebook Announces Automated Ads, Appointments, New Video Editing Tools
Facebook this week announced several new tools to help small business owners manage and promote their businesses on its platform.
Facebook lägger ner gruppvideochattappen Bonfire
Ännu en av Facebooks tonåringssatsningar kommer tugga damm. Gruppvideochattappen Bonfire kommer att stängas ned under maj. Sannolikt mest på grund av att tjänsten inte användes särskilt mycket (vilket generellt har varit facit när Facebook har gjort saker mer eller mindre uttalat avsedda för tonåringar), men samtidigt har funktioner från Bonfire flyttat in i andra Facebook-tjänster.
Men grundproblemet kvarstår fortfarande för Facebook: företaget har svårare att hitta nya användare i de yngre målgrupperna. Ja, åtminstone användare som frivilligt lägger mycket tid på kommunikation den vägen - inte bara för att man måste eftersom föräldrar och de äldre släktingarna föredrar det så.
Facebook is shutting down Bonfire, its Houseparty clone for group video chat
Facebook cloned group video chat app Houseparty with an app called Bonfire. But after a global test, it's shutting down.
Facebook börjar faktakolla även inlägg på Instagram
Facebook breddar sitt faktakollsprogram: den här gången till Instagram. Eller, i linje med Facebooks konsolidering av sina tjänster, Instagram-inlägg kommer köras via Facebooks faktakollsverktyg.
Poster som klassas som falska kommer inte plockas ned, men däremot kommer de inte dyka upp under Explore-fliken eller vid hashtagsökningar. Företaget överväger dessutom att informera användare redan när de söker om innehåll som i sig är fejkigt. Som anti-vaccinnehåll.
Facebook fact checkers will soon review Instagram posts
Fake news, conspiracy theories and misinformation aren't just problems for Facebook, YouTube and Twitter. They're also rampant on Instagram. While Instagram has been working to reduce the reach of false posts, starting this week, it will go a step further. Soon, the platform will run potentially false posts past Facebook's fact-checking partners.
Facebook påkomna med att manuellt klassificera användares inlägg som del i sin AI-träning
Ibland känns det som att Facebook VILL dra på sig mer kritik kring hur de hanterar sina användares data. Som nu, när det visar sig att Facebook har anlitat en indisk underleverantör för att manuellt gå igenom och kategorisera inlägg publicerade på plattformen sedan 2014. Syftet är för att manuellt hjälpa företagets AI-algoritmet att bli bättre på att identifiera innehåll.
Varje post som gås igenom klassificeras enligt fem dimensioner, saker som vad handlar inlägget om (selfie, sök katt), vad är tillfället (födelsedag, tråkig tisdag) och vad är användarens intention med att lägga ut just det inlägget).
Här hos oss kan det rentav gå stick i stäv med GDPR, inte minst utlejandet till tredje part. Facebook säger att användarvillkoren täcker in det som nu görs och att allt är i sin ordning. Och om vi bortser från att Facebook har kommits på med att medvetet bryta mot regelverk så kan det säkert stämma. Men likt riksdagsledamöter som bor hemma hos mamma så har vi också upplevelsen av det som görs.
Ännu en sak som hade kunnat hanteras betydligt snyggare och mer transparent och som ännu en gång gör att Facebook måste lägga mer tid på reaktivt (kris)agerande snarare än att utveckla verksamheten.
Facebook 'labels' posts by hand, posing privacy questions
Over the past year, a team of as many as 260 contract workers in Hyderabad, India has ploughed through millions of Facebook Inc photos, status updates and other content posted since 2014.
Twitter gör det möjligt att retweeta med gif!
Ha! Ny Twitter-funktion: retweeta med gif! (Okej, eller med video eller bild, Men nu fokuserar vi på det viktiga här: retweeta med gif!)
Twitter will now let you add photos, videos, or GIFs to retweets
Twitter users can add images, videos, and GIFs to their retweets / quoted tweets. The company is rolling out this new feature across Android, iOS, and Twitter's mobile website.
Övrigt sociala medier
PornHub är ”extremt intresserade” av att köpa Tumblr
Som alla vet är det nästan varje dag svårt att veta om det man läser på internet är ett datumagnostiskt aprilskämt eller inte. Här är ett till. Because 2019.
Recap: teleoperatören Verizon köpte det mesta av Yahoo 2017. Men fick Tumbler på köpet. Som (nästan) alla stora företag som vill locka annonsörer brett är porr inte jättebra Sagt och gjort: Verizon förbjöd porr på Tumblr i december förra året. Ett drag som gick lite sådär. Uppgifter från mars i år säger att plattformen tappat en tredjedel av sina användare sedan porrförbudet infördes (även om det säkert också berott på annat).
Senaste veckorna har Verizon aktivt försökt sälja Tumblr. Och ett av företagen som sagt att de är ”extremt intresserade” av att köpa Tumblr är… Pornhub. Anledningen? ”Att återställa [Tumblr] till sina forna glansdagar."
Det mest bisarra är att det skulle kunna funka. Med Pornhub som (ännu mer) förespråkare för yttrandefrihet online (även om det förstås baseras på rent affärsmässig logik). Jag misstänker att Pornhub skulle kunna hosta upp mer pengar än de flesta företag som Verizon skulle vilja sälja till. För att visa att de kan.
Det största frågetecknet är väl om Verizon skulle klara av att försvara en försäljning till Pornhub. Ja, eller motstå pengarna.
https://wersm.com/pornhub-is-extremely-interested-in-buying-tumblr/?1
Sök/SEO
Google testar shoppinglänkar under Youtube-videos
Mer shopping från Google. Nu verkar företaget testa shoppinglänkar i samband med Youtube-klipp - länkar som leder till Googles shoppingfunktion Express där man kan köpa det som länkas.
Bara häromdagen kom information att Youtube numer har nått den rätt snurriga gränsen två miljarder inloggade månadsanvändare. Man kan med andra ord förstå att Google satsar ännu mer på att konvertera en trafiken till pengar. I det här fallet: ännu en annonsyta.
Tittar man på Kina så ser vi dessutom att liveströmningsshopping är skitstort, ett tåg som även Amazon har hoppat på med sin tv-shopvideokanal. Om vi sedan vänder blicken mot de nyheter som Facebook presenterade förra veckan så finns nyheten att innehållsskapare på Instagram ska kunna göra ungefär det Google lanserar i och med ovanstående så ser man att det börjar hetta till på det här området även hos oss.
Google gör förstås det här mycket för att konkurrera med Amazon. Blir intressant hur det här kan komma att påverka Amazons influerarprogram som redan gör det möjligt för stora youtubare att kunna sälja via sitt innehåll - men då förstås med länk till den egna ”Amazon-shoppen”. Oavsett så kommer influerarhandel sannolikt bli en stor shoppingplattform kommande tiden.
Google is testing shopping links under YouTube videos
Google is looking at more options to boost its bottom line, and one of them seems to be shopping links tucked under YouTube videos. The company is running a test where it displays recommended products along with prices on its video-sharing platform, according to The Information.
Google Search Console får nya sajthastighetsverktyg
Googles Search console får en ny sajthastighetsrapport. Kort sagt ännu ett sätt att få en temperaturmätare på hur snabb ens sajt är (åtminstone om man frågar Google). Rapporten ska inte bara ge ett allmänt betyg för hela sajtens skick utan också kunna lista alla (?) sajtens sidor enligt skalan: långsam-genomsnittlig-snabb. Dessutom med förslag på förbättringsåtgärder, eller åtminstone saker som Google hittar som kan vara värda att titta på som sajtägare.
Google Shows Off the New Speed Report Coming to Search Console
Google previewed the new page speed performance report making its way to Search Console.
Chrome kommer börja blocka tredjepartscookies - så länge som de inte är Googles egna
Förändringar på gång i Chrome. Åtminstone enligt uppgifter från Wall Street Journal. Kommmande versioner av Chrome kan ha inbyggd blockeringsfunktion för tredjepartscookies. Ja, alla tredjepartscookies - utom Googles egna, som enligt uppgifterna inte verkar kunna gå att stänga av.
Hel-lo, säger alla konkurrensmyndigheter.
Det här kan förstås få rätt stor påverkan. Ja, eller extremt stor påverkan. För förutom att Google förstås är den överlägset största annonsspelaren så sitter de också på den globalt sett mest använda webbläsaren. En webbläsare som på sätt och vis är ännu närmare ett steg världsdominans när nu även Windows i praktiken kommer att bygga Edge på Chrome.
Det sistnämnda betyder förstås inte att även Edge kommer ha motsvarande funktion inbyggd, men oavsett så känns det som att Google balanserar på en allt mer slak lina i sin relation till olika konkurrenslagstiftningar. Inte minst som en uppstyckning av techjättarna verkar bli en rätt stor valfråga åtminstone bland Demokraterna i nästa amerikanska presidentval.
https://fossbytes.com/chrome-will-soon-block-tracking-cookies-by-third-parties-except-google/
Chrome kommer begränsa möjligheten att ”fingeravtrycksspåra” användare
Under utvecklarkonferensen I/O igår gick Apple igenom en hel hög nya funktioner som ska skydda användarnas integritet. Apple gick igenom förbättringar gällande spårningen i sin webbläsare, bättre möjligheter för användare att styra vilken data som används och sparas och att Apples olika AI-drivna tjänster mer kommer att hantera sitt datacrunchande i användarnas enheter istället för att skyffla runt datan på internet.
Nej. Jag har inte skrivit fel. Det var så stora delar av gårdagens Google-konferens kändes: nästan ordagrant hämtat från Apples presentationer av motsvarande funktioner. Ännu ett område där Google alltså försöker jaga ikapp Google än omvänt (som på flera andra områden).
En av sakerna är att Chrome, nån gång längre fram, ska hantera cookies och annan datainsamling bättre. Bland annat genom att försvåra "fingeravtrycksspårande". Alltså när sajter och tjänster lyckas triangulera individuella användare via unika egenskaper i exempelvis webbläsaren.
https://venturebeat.com/2019/05/07/google-promises-to-block-cross-site-cookies-and-fingerprinting-in-chrome-announces-ads-transparency-extension/
Detaljhandel/e-handel
Ebay öppnar ny fysisk popup-marknadsplats
Ebay öppnar en ny marknadsplats. En fysisk sådan. Under en dryg månad kommer The Ebay high street concept store vara öppet för kunder som befinner sig i Wolverhampton.
Det kommer handla en en popupgalleria, där 40 olika mindre handlare kommer att samsas om utrymmet. Tanken är att butikerna ska kunna visa upp delar av sitt sortiment på plats och att man kan handla resten på nätet. Och ja, det kommer finnas QR-koder. Butikerna i gallerian kommer att bytas ut en gång i veckan. Ebay kommer dessutom erbjuda kostnadsfria seminarier kring offline/online som del av konceptet.
Det är inte första gången som en e-handlare eller onlinemarknadsplats satsar på offline. Men det som är intressant att se, nästan än mer i exempelvis Kina, är att det är de rena onlinehandlarna, de som började sina dagar bara på nätet, som är mest drivande i arbetet med att revitalisera offlinehandeln. Och då inte minst den småskaliga, lokala handeln.
Syftet för Ebay är förstås, precis som exempelvis Alibabas satsning på fysiska småbutiker, att driva på sin egen affär på totalen. Använda offline för att driva trafik till online. Och att e-handlarna dessutom blir allt mer marknadsplatser även i den fysiska världen. Med vad det kan innebära för fastighetsbranschen.
https://tamebay.com/2019/05/first-uk-ebay-high-street-concept-store.html
Har du lust att hjälpa till?
Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du gör