Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
Strömmade medier/Prenumerationstjänster
Youtube Music har ”bara” 16 miljoner betalande användare
Hur går det för Googles betalmusiktjänst? Nu har vi fått siffror: över 15 miljoner betalande användare. Vilket är… en del. Men vi pratar en total (potentiell) kundbas på 2 miljarder, bara för Youtube. Det är 0,75 procent av alla dem det.
Visst, nu kan man inte förvänta sig att alla dessa kommer att kasta sig över ett betalmusikabonnemang. Och stora mängder har säkert redan ett – hos någon annan.
Jämför man med de övriga stora spelarna i vår del av världen så har Spotify 100 miljoner betalande användare, Apple 50 miljoner och Amazon 30 miljoner. Så en fjärdeplats, med hälften av treans volymer, alltså. Men vad värre är att tillväxten verkar redan ha planat ut rätt ordentligt, medan övriga tre i listan ovan tuffar på i bra takt.
Google har dessutom backat tillbaka till det de kan bäst. Ja, eller lite som Facebook, det enda sättet de vet hur man tjänar bra med pengar på privatpersoner: annonser. Youtube Music är på gång som annonsfinansierad tjänst till Googles (förlåt, Nests) hemmaprylar och Google meddelade även väldigt nyligen att det också kommer att gå att se företagets originalvideoinnehåll kostnadsfritt i utbyte mot reklamavbrott.
Det är lite märkligt hur svårt både Google och Facebook har att komma ur gratisfällan.
Google Now Has 16 Million Paid Music Subscribers – Here’s Why That Doesn’t Matter
According to a new report, Google now has 16 million paid music subscribers, along with 6 million subscribers on YouTube Music.
Google har redan börjat visa podcasts i sökresultatet (och de går att lyssna på direkt där)
I tisdags var det dags för årets upplaga av Googles utvecklarkonferens 2019, där en av de viktigaste nyheterna var att podcasts kommer att börja dyka upp direkt i sökresultatet – och gå att lyssna på där. Alltså utan att behöva gå till någon av poddtjänsterna. Funktionen har redan hittat ut i sökresultatet här hos oss (både i mobilen och på datorn).
Jag gjorde några snabba sökningar och den enda jag fått upp är The Verges podcast. Den ligger dessutom i ett flöde på deras sajt, vilket säkerligen är varför den dyker upp.
Än så länge ser det rätt sparsmakat ut, men det lär komma mer matig presentation av detta format. Och mer funktionalitet kopplat till lyssnandet.
Är oavsett ett väldigt stort steg för Google. Kan om det tar fart påverka befintliga poddplattformar rätt mycket, men också hur vi lyssnar på poddar. Är förstås lite hönan och ägget här: för att beteendet att lyssna direkt i samband med googlandet ska ta fart så måste det finnas poddar som har har stöd och har optimerats för det. Och för att det ska hända krävs att det finns en efterfrågan efter att lyssna den här vägen.
Blir oavsett spännande att följa framöver.
Spotify släpper radiokanalsappen Stations för iOS
Spotify har släppt en nygammal app: Stations. Har funnits i över ett år för Android, men kommer nu i iOS-version. En… radioapp.
Till skillnad från vanliga Spotify, som i grund och botten kräver aktiv interaktion för dig för att starta musiken när du väl har öppnat appen, så rullar spellistorna i Stations på vare sig du är där eller inte. Vilket gör att du rasar in mitt i en spelande spellista. Som det var på radiotiden, alltså.
Fortfarande ett test, och bara i Australien, men det är oavsett lite intressant. Och tyvärr inte särskilt förvånande. En av de största förändringarna när musikköpande blev digitalt, och ännu mer när det dessutom blev strömningsbaserat, är att värdet på musik har devalverats kraftigt. Från 179 kronor för 10 låtar till 99 kronor i månaden för tiotals miljoner låtar. Det i sig gör att vi också engagerar oss mindre i vårt lyssnande. I musik.
Det sistnämnda är inget nytt för musikströmning, men har drivit på det beteendet ytterligare. För det finns trots allt en anledning att det finns så många dåliga reklamradiostationer: för väldigt många räcker det att låta nån annan fatta alla musikaliska beslut – utom möjligen att välja genre eller musikepok baserat på vilken radiokanal man väljer att ratta in.
Spotify’s leanback instant listening app Stations hits iOS | TechCrunch
Spotify has launched its instant listening app Stations on iOS, but only in Australia for the time being. The release comes nearly a year and a half after
Walmart planerar att ta fram shoppinginnehåll för sin videotjänst Vudu
I förra veckan kom uppgifter att Walmart, via sin strömningstjänst Vudu, siktar på att börja ta fram ”shoppingbart” innehåll till tjänsten. Alltså innehåll som också har som uttalat syfte att mer eller mindre driva försäljning. Nu visar det sig att NBCUniversal hinner före med en liknande produkt.
NBCU:s nya annonsformat ShoppableTV kommer visa QR-koder i tv-shower som, när de scannas, leder tittare direkt till en sajt där produkten kan köpas.
Det verkar som att formatet redan har testkörts och då genererat ”tusentals skanningar” och ”sexsiffrig försäljning på några minuter”.
Nu vet jag inte hur smärtfritt det här kommer bli i relation till tittandet, men vad jag verkligen gillar är att man åtminstone försöker med initiativ som åtmistone delvis gör slut med den premiss som rått på linjär-tv så länge som reklam har funnits där: reklam är något som avbryter upplevelsen. Som stör. Vare sig man är intresserad av det som annonseras eller inte. *host* spelreklam *host*
NBCUniversal’s scannable ShoppableTV takes viewers directly to e-commerce sites | TechCrunch
NBCUniversal is launching a new feature it hopes will increase conversion rates for advertisers. Called ShoppableTV, it displays QR codes during specific
IoT – internet of things
Tesla-bilar börjar kunna diagnosticera sig själva – och beställa reservdelar
Ett lika smart som självklart tillägg från Tesla. Bilarna börjar kunna diagnosticera sig själva – och på egen hand beställa delar till nästa verkstadsbesök om de upptäcker att en del behöver bytas.
Visst. Det här lär bli lite standard på bilar överlag. Och det kan förstås leda till frågor konkurrens och pris (om bilen väljer delarna som ska beställa, med en förkärlek för originaldelar) och även påförsäljning (konfliguratoren behöver klimatkonfigureras, så jag har beställt en ny topplocksindikatoravkännare). Men är i stort ett rätt skitbra initiativ.
Tesla vehicles can now diagnose themselves and even pre-order parts for service
Tesla vehicles can now diagnose themselves with repair and maintenance issues and they can even automatically pre-order parts for repairs….
Mobilanvändning kan ge tidiga indikationer på nedsatt kognitionsförmåga
En väldigt spännande studie från Apple. Och potentiellt väldigt bra: hur användningsmönstret av iPrylar skulle kunna användas för att identifiera nedsatt kognitionsförmåga hos äldre. Ja, eller borde kunna fungera oavsett användare (väldigt tidiga och osäkra resultat, men lovande indikationer för fortsatta studier).
Många, kanske rentav alla sjukdomar, har större chans att kunna hanteras eller botas ju tidigare de hittas. Och även i fall när sjukdomsförloppet inte (än) kommer gå att förhindra eller vända så kan man åtminstone ha chans att bromsa förloppet, vilket ger en längre period av livskvalitet för den drabbade.
Våra egna saker kommer i allt högre utsträckning också bli våra husläkare. Och vi kommer gå på läkarbesök ofta. Varje dag, eller så ofta som de uppkopplade (ja, eller mer och mer behövs inte ens det) enheterna används av oss.
Och ja. Då kommer förstås frågan om säker, lokal och krypterad datahantering bli än viktigare.
Iphone-användning kan förutse svikande kognitionsförmåga hos äldre
En forskningsrapport från Apple visar hur användningsmönster i mobilen kan visa när en persons kognitionsförmåga börjar försämras.
AI – artificiell intelligens/Digitala assistenter
Google Duplex lär människor ett och annat om att visa hänsyn till sina medmänniskor?
En läsvärd artikel om Google Duplex, alltså den AI-smarta telefontjänsten som låter Google Assistant ringa till exempelvis en restaurang och boka bord – och helt och hållet låta som en människa.
Som konstateras har Duplex inte (än) gjort något större avtryck. När den funkar funkar den bra, men intressant att läsa om ett av de största problemen: avsändaren står som ”Google”. Signalerar: spamtelefonsäljarsamtal. Rimligt. De enda okänt nummer-samtal som de flesta får nuförtiden är från säljare.
Men en helt annan sak i artikeln är det som jag verkligen fastnar för. En intervjuad person som arbetar på restaurang och har engelska som andraspråk. Kan vara svårt nog att förstå en uppringare då – och ännu värre om du måste ta samtalet i en stimmig ljudmiljö.
En människa som har problem att förstå vad du säger kan ge upphov till frustration. Ett sämre kundmöte – men framförallt otrevligt bemötande från kunden. När Duplex ringer svarar den tålmodigt på alla frågor. Gång på gång. Utan irritation.
Hela Googles produktpresentation i början av veckan hade ”hjälpsam” som övergripande tema. Att Googles produkter ska vara hjälpsamma.
Men våra maskiner och digitala tjänster kanske också kan lära oss ett och annat om artighet. Och om hänsyn till andra människor.
One year later, restaurants are still confused by Google Duplex
Google has been using its Duplex AI to place human-sounding phone calls to businesses for a year now, but restaurant employees still aren’t sure what to make of it.
Bekvämlighetsekonomin
Voi börjar med efterfrågansanpassad prissättning
Kan Uber kan Voi. Jobba med price surging. Anpassad prissättning baserat på efterfrågan, alltså. Från 1,5 krona i minuten för att rulla omkring på en Voi blir den nya kostnaden 1-3 kronor. Det kommer alltså bli dyrare ju fler som vill åka.
Det här är del av en större trend – och ett tecken på att (digitala) prenumerationstjänster som fenomen håller på att mogna.
I mångt och mycket var det Apple som drog upp riktlinjerna för dagens mikrobetalningstjänster med iTuens. Alla låtar kostade 9 kronor, oavsett vilken artist. Samma när många av dagens tjänster drog igång: ett pris. Enkelt att kommunicera och administrera. Samma för alla och oavsett hur mycket tjänsterna användes. Men bara senaste året har priserna börjat spreta alltmer. Netflix som ett av de mest uppmärksammade exemplen.
Det Voi gör är så exempelvis resebranschen alltid har funkat. Men den större trenden handlar också om att företag blir allt bättre på att förädla sina medlemmar. Att knuffa dem mot allt dyrare abonnemang för att få fler funktioner eller bättre kvalitet. Att det bara senaste två veckorna har florerat uppgifter om att Amazon kan vara på gång med en annonsfinansierad version OCH en premiumversion (med bättre ljudkvalitet) av sin musiktjänst är i allra högsta grad ett tecken på det här fenomenet.
Voi ändrade precis sina priser – så mycket kostar det nu
Voi gör om sin prismodell.
Grab utökar sin scooterdelningstjänst till B2B
Nästa användningsområde för elscootrar: B2B. GrabWheels, mobilitetsdelningsföretaget Grabs scooterverksamhet, har nu lanserat ett prenumerationsabonnemang för sina matbud. GrabFoods-bud (och bud hos partnerföretag) kan få obegränsad tillgång till scootrar för ca 55 dollar i månaden.
Prenumerationer på elscootrar börjar dyka upp även för privatpersoner och är en helt logisk utveckling. Om du ofta använder en viss tjänst är det enklare att betala en fast månadskostnad och sedan inte behöva bekymra dig om (så många) begränsningar.
Men zoomar vi ut lite är Grabs senaste initiativ också del av hela as a service-trenden. Mer specifikt matbudleverans som tjänst. Och då inte själva leveransen till kunderna utan det som behövs för att kunna gigga som matbud. Dra ihop de tjänster du behöver.
Men inte bara det: Grab gör sina egna bud till kunder. Genom att vara företaget som tillhandahåller de tjänster som buden behöver, och som de betalar för egna pengar, så minskar så att säga det som varje bud kostar (i det här fallet) Grab. Vi har sett att Lyft har gjort samma sak, med olika typer av bilservicetjänster för Lyft-förare. Och i och med att kostnaderna för buden så att säga sjunker på detta sätt skulle Grab kunna erbjuda högra ersättningar per körning utan att det i slutändan kostar mer. Men också utan att det blir en reell höjning i slutet av månaden för buden.
Och då är vi förstås inne på hela den hårfina gräns som gigföretag balanserar på, mellan plattformstillhandahållare och arbetsgivare. Inte minst som trenden är att du helst ska köpa de verktyg du behöver för att gigga från företaget som tillhandahåller själva gigplattformen.
http://bit.ly/2VWVCXv
Waymo-bilar börjar dyka upp i Lyft-appen
Huh. Det var oväntat. Waymo gör gemensam sak med Lyft i Phoenix.
Kort recap: Waymos taxitjänst med självkörande bilar, Waymo One, började tidigare i går med kommersiell verksamhet i just Phoenix. Fortfarande väldigt småskaligt – det är bara en liten del av alla Phoenix-bor som än så länge kan använda tjänsten. Och igår meddelade alltså Waymo och Lyft att de inleder samarbete.
Samarbetet innebär mer konkret att Waymo One-bilar kommer börja dyka upp i Lyft-appen. Det kommer kort sagt gå att boka en självkörande Waymo-bil på samma sätt som man bokar en vanlig Lyft. Skillnaden är att det inte kommer sitta någon bakom ratten. Tio bilar kommer det bli (åtminstone initialt). Rullas ut, bokstavligen, ”kommande månaderna”.
Okej. Waymo ägs av Google, som har plöjt ner totalt en miljard dollar i Lyft. Båda företagen har dessutom egenintressen i att marknaden för självkörande bilar ökar på totalen. Dessutom kan Lyft testa hur självkörande bilar fungerar som del i verksamheten och Waymo får chans att marknadsföra sin egen tjänst. Men ändå en lite otippad affär.
Waymo expands Phoenix self-driving service by putting 10 cars on Lyft
Lyft customers in the Phoenix area will be able to choose a self-driving taxi.
Lyft är inte ett transportföretag – enligt Lyft
Woooookay. Ni vet för några år sedan när Facebooks mantra var att de bara var ett teknikbolag som inte hade något ansvar alls för vad användarna gjorde där? Kort sagt att de låtsades vara ungefär som teleoperatörerna, trots att Facebook redan då hade börjat finansiera eget innehåll? Kan Facebook kan Uber-konkurrenten Lyft.
Allt började 2017 när någon lämnade in en stämning mot Lyft baserat på att de bröt mot lagen Americans with disabilites act. Alltså en lag som bland annat anger att transportföretag inte får diskriminera kunder med funktionsnedsättning. Men enligt Lyft gäller lagen inte dem, eftersom Lyft inte är ett transportföretag. De är ett teknikföretag.
”Håller helt med” säger ingen.
Visst. Att företag inte vill vara något för att slippa reglering är inte särskilt nytt. Men det här känns som ett av de… mindre verklighetsförankrade försöken.
Det här kommer förstås bli ett väldigt intressant rättsfall att följa. Inte minst för alla gigföretag i landet. En avdömning kring vilket ansvar den som kopplar ihop köpare och säljare har. (Och med tanke på att alla företag är teknikföretag nuförtiden så borde den här typen av argumentation dö ut typ nu.)
Lyft Says It’s ’Not in the Transportation Business,’ So Disability Law Doesn’t Apply
We’re in the season of multi-billion-dollar rideshare IPOs where the spotlight is on global and unprofitable transportation companies like Lyft and Uber as they try to get into the black. Let’s check in with how the process is unfolding.
Meituan Dianping lanserar Meituan Delivery för att erbjuda tredjepartsleveranser
Tencent-backade leveransföretaget (och mycket annat) Meituan Dianping breddar sitt leveranserbjudande. Så pass att det lägger verksamheten i ett eget, nytt bolag: Meituan Delivery.
De gör på sätt och vis lite det som Alibaba-konkurrenten JD. com har gjort med sin leveransdel: låter företag som inte använder JD:s plattform för försäljning ändå använda leveranstjänsten. Alltså JD som renodlad transportör.
Lär säkert vara ungefär samma logik i båda fallen: om vi ändå har bilar som ska frakta saker (eller i det här fallet exempevis matbud, Meituan ska vara störst i Kina på det området) så kan man lika gärna passa på att fylla upp dem med annat. Kan med andra ord innebära att ett Meituan-bud kan leverera både mat och andra postpaket – för att fylla ut både för Meituan och buden. Likt Uber så går Meituan galet mycket back, så det är välbehövligt.
Meituan-appen är redan lite allt-i-allo-app och vi ser samma utveckling hos oss hos olika (stora) delningsbolag. Just Uber har ju redan rena frakttjänster, men det är förstås inte omöjligt (till och med troligt) att vi kommer se en tjänst där man både kan beställa både taxikörning och budleverans. Svenska Bzzt testar redan just det senare.
Meituan Dianping offers its short delivery service to more customers
Meituan Delivery can be accessed on the Meituan super app where users can order takeout, book hotels and buy film tickets among other services
Har du lust att hjälpa till?
Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du gör