Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i sammanställningen
- Del 2: Strömmade medier/prenumerationstjänster, IoT – internet of things, AR/VR, Bekvämlighetsekonomin
- Del 3: Mobilt, Ekonomi och finans, Övrigt
Sociala medier
Facebook, Instagram och WhatsApp
Facebook ändrar i algoritmen: mer fokus på de människor och det innehåll vi mest vill se
Facebook skruvar i nyhetsflödesalgoritmen igen. Den här gången handlar det om förändringar inom två huvudområden:
Facebook tänker bli bättre på att identifiera vilka som är våra vänner: Facebook har via användarundersökningar landat i fler signaler som kan tyda på att en användare är vän med en annan användare. Men inte bara det, algoritmen ska också bli bättre på att ”förutsäga vilka vänner som folk vill se innehåll från mest”.
Algoritmen ska bli bättre på att visa innehåll ”som du bryr dig om”: Även här, fler och nya signaler ska göra det enklare för Facebook att få oss att hänga mer på plattformen genom att ge oss mer innehåll som vi tycker är ”worthwhile”.
Ska inte påverka förhållandet mellan personliga konton och sidor i vilket innehåll som visas, utan det är alltså en omfördelning av visning av väninnehåll.
https://newsroom.fb.com/news/2019/05/more-personalized-experiences/
Instagrams Explore-flöde börjar visa rekommenderade stories och lyfter fram IGTV och shopping
Du vet nyhetsflödet, det vi en gång använde på Facebook innan vi upptäckte stories? Det som Facebook har testat att blanda med just stories? Nu gör man lite samma sak i Instagram. Explore-avdelningen får sig ett litet lyft, som samtidigt är stort.
Explore börjar visa rekommenderade stories utan att man först måste leta upp ett konto. Men inte bara det, Explore får också en revampad navigering. IGTV och Butik får de mest framträdande rollerna, vilket är rätt mycket i linje med såväl Facebooks utveckling som de digitala trenderna i stort.
I IGTV-fallet handlar det rekommenderade flödet förstås om att få fler att överhuvudtaget använda funktionen, men det känns också som ett första steg mot att skrota IGTV som fristående app (förmodligen just för att tröskeln med en separat app punkterade användandet rätt hårt). Vad gäller shoppingen så handlar det förstås om ett område som Facebook tänker satsa rätt hårt på framöver, inte minst tack vare den sprillans nya checkout-funktionen.
Men jag tror att Facebook också tänker större här på lite längre sikt: att föra samman video och shopping. Mer specifikt livesändningar. Med andra ord testa det som är så stort i Kina just nu och som också börjar dyka upp hos oss (som hos Amazon): liveströmningsshopping.
Instagram pushes shopping, IGTV in redesigned Explore page
Instagram wants you to buy, buy, buy.
Facebook lanserar biljettjänst
Igår var det dags för ännu en rätt stor produktnyhet från Facebook: Ticketing on Facebook. Facebook börjar alltså med biljettförsäljning till evenemang, i samarbete med biljettföretaget Eventbrite.
Vi får också en siffra: evenemang-delen av Facebook används av ungefär 700 miljoner användare varje månad. Finns alltså en rätt ordentlig potential här – även om väldigt många evenemang inte har någon form av biljettförsäljning. Tanken är att Eventbrite och Facebook båda ska få del av försäljningskakan via någon form av transaktionsavgift.
Nu lär inte det här dra in drösvis med pengar till Facebook (definitivt inte initialt), men det är ännu ett steg för Facebook att vässa sig i den gren som man är extremt svag inom: att tjäna pengar på något annat än annonser.
Facebook’s Ticketing Platform Is Officially Live – With 700 Million Potential Users
Powering the backend on ’Ticketing for Facebook’ is Eventbrite, which helped to democratize the ticketing process for smaller events.
Facebook berättar mer om sin Clear history-funktion
Mer information om Facebooks ”rensa historik”-funktion som presenterades under F8-konferensen häromveckan. Inget exakt datum, men den kommer att dyka upp inom ”de kommande månaderna”.
Facebook inser dock att det kan stöka till det för annonsörerna, så det börjar redan förbereda berörda om att det är på gång. Det kommer alltså bli möjligt användare att rensa sin surfhistorik i och utanför appen.
För dem som förlitat sig på den här typen av spårning kan livet förstås bli lite jobbigare, men det är trots allt bara introt till de betydligt större förändringar som kommer – och som Facebook själva underströk under F8: det mesta om vad vi har lärt oss hantera digital marknadsföring kommer att ställas på ända när de öppna spårningsmöjligheterna blir bli färre och färre. Och det gäller förstås inte bara Facebook. Google och Apple driver också på i samma riktning (ett av företagen säkerligen lite mer frivilligt än det andra).
https://wersm.com/facebooks-clear-history-feature-is-getting-business-ready/
Facebook lägger tillbaka stöd för att redigera sin publika Facebook-profil
Nygammal funktion från Facebook: det blir åter möjligt att se hur ens profil ser ut för användare som man inte är vän med. Dessutom kompletteras den med en ny funktion: stöd för att redigera den publika profilen.
Facebook brings back a very useful feature that was exploited in a massive hack
Hackers exploited a vulnerability in the ”View As” feature that gave them access to the personal information of 30 million users.
Facebook lägger ner Instagram Direct (som fristående app)
Facebook lägger ner Instagram Direct. Ja, inte meddelandetjänsten i Instagram, men däremot den fristående Direct-appen som testades i några länder.
Nu var det här ett test, så i stort är det egentligen en icke-nyhet. Men som del i Facebooks större strategi är det rätt talande: Facebook håller på att sluta cirkeln. Facebook delades upp i separata appar (och det kom en mindre hög med fristående appar), men nu håller företaget på att suga in dem i moderappen igen.
Det som också hände igår, att IGTV får en framträdande roll i Instagrams Explore-flöde, visar att den appen sannolikt också kommer försvinna för att bli del av vanliga Instagram-appen. Messenger är på väg att flytta in i Facebook-appen igen och Facebook håller överhuvudtaget på att slå ihop sina chattjänster.
Frågan känns mer och mer som att frågan inte är OM Instagram och WhatsApp kommer att försvinna som egna varumärken, utan när.
Ett Facebook – med ett antal olika Facebook-funktioner som alla sitter ihop med varandra och ekosystemet.
Instagram ends experiment with standalone Direct messaging app
Facebook is shutting down Direct, a standalone messaging app that could be used to send Instagram direct messages. ”In the coming month, we’ll no longer be supporting the Direct app,” read a message in the app.
Facebook, Youtube, Twitter och fler ger med i initiativ för att göra mer för att stoppa hat- och terrorinnehåll
Det första större uttaget som följd efter massakern i Christchurch: Christchurch Call to Action. En överenskommelse mellan Frankrikes president, Nya Zeelands premiärminister och Facebook, Twitter, Google, Microsoft och Amazons att alla inblandade ska göra mer för att förebygga och förhindra hatbrott i stort. Men för techföretagen handlar det förstås också om de åtgärder de mer specifikt kan göra.
Överenskommelsen innehåller nio punkter som techbolagen har gått med på – var för sig och gemensamt.
Bland de individuella åtgärderna ingår att företagen ska erbjuda bättre möjligheter för användare att rapportera den här typen av innehåll, bättre möjligheter att identifiera och stoppa terrorinnehåll (så, ni vet, techbolagen kommer vässa sina uppladdningsfilter ytterligare) och begränsningar kring livesändningar.
Gemensamt är det bland annat tänkt att bolagen, stater och frivilligorganisationer ska dela med sig av sina tekniska framsteg, inklusive dataset och sätta upp krisrutiner så att man snabbt kan agera.
Facebook Joins Other Tech Companies to Support the Christchurch Call to Action | Meta
Facebook, Microsoft, Twitter, Google and Amazon signed on to the Christchurch Call to Action to curb terrorism and extremist content online.
Facebook kommer vara hårdare mot alla liveströmmare som bryter mot användarvillkoren
Igår skakade ett antal stora techbolag hand med Frankrikes president och Nya Zeelands premiärminister att steppa upp sina ansträngningar för att stoppa spridning av terrorinnehåll. I initiativet, Christchurch Call to Action, ingick bland annat att bolagen ska skärpa reglerna kring livesändningar.
Facebook gick separat ut med vad de tänker göra i frågan. Mer specifikt handlar det om att Facebook kommer att straffa alla som bryter mot villkoren för tjänsten gällande livsändningar redan efter första förseelsen (åtminstone om de bryter grovt mot villkoren, som att sprida en terrorvideo). Det kommer innebära avstängning och/eller att användare förlorar möjligheten att livesända under ”en fastställd period” (typ X dagar).
Facebook kommer också plöja ner ännu mer pengar på att identifiera och stoppa manipulerat innehåll, exempelvis redigerade versioner av en livesändning (som stod för den absoluta majoriteten av alla klipp från Christchurch-massakern som figurerade på plattformen).
Protecting Facebook Live From Abuse and Investing in Manipulated Media Research | Meta
People who have broken certain rules on Facebook will now be restricted from using Facebook Live.
Facebook kan vara på väg tillbaka till Kina – bakvägen
Är Facebook på väg tillbaka till Kina? Tja, kanske. Uppgifter som gör gällande att företaget är redo att göra ett nytt försök, men till en början mer småskaligt. Och bakvägen.
Det spekuleras i att Facebook kan vara på gång att göra det som de kinesiska företagen gör här hos oss: köpa sig in i landet. Köpa lokala företag, alltså. Med andra ord att Facebook kan börja växa i landet utan att användarna ens använder företagets tjänster direkt.
Är förstås inte en självklar väg till framgång för Facebook. Uber och Amazon är två jätteföretag som tvingades kasta in Kina-handduken hyfsat nyligen. Inte minst som att man i så fall på riktigt skulle ta upp konkurrensen med landets sociala dominant WeChat. Ja, och även Bytedances olika tjänster – som TikTok och Jinri Toutiao.
Men som konstateras: i takt med att användartillväxten har börjat ta rejält med stryk (eftersom, tja, typ alla har Facebook-konton) så finns det inte särskilt många marknader kvar att växa i.
Det som är lite intressant i sammanhanget är att WeChat i Kina lite har hamnat i samma läge som Facebook här hos oss: det är en plattform för äldre användare. Därför att barnen inte vill hänga med sina kompisar på samma ställe som föräldrarna är. Det som hade blivit en rätt rolig ironi är om Facebook, direkt eller indirekt, skulle ta rollen som ”inte dina föräldrars plattform”. Alltså att man i Kina skulle bli det man kämpar så förtvivlat med att lyckas med i väst: att nå tonåringarna.
I dagens techlandskap med oväntade och märkliga allianser mellan konkurrerande företag så, tja, skulle jag inte ens utesluta ett samarbete mellan Facebook och Bytedance. Extremt osannolikt, men inte orimligt. Åtminstone lokalt. I resten av världen är de hårda konkurrenter, men i Kina har de en gemensam fiende. Och det finns bara en järntron.
https://www.reuters.com/article/us-china-facebook-breakingviews/breakingviews-facebook-eyes-new-path-around-chinas-great-wall-idUSKCN1SL22E
Finns det någon poäng med att låta användare flytta med sig sin Facebook-information?
I förra veckan kom ännu ännu en uppmaning att stycka upp Facebook. Den här gången lite närmare kärnan än vanligt: från Facebooks medgrundare Chris Hughes. I grund och botten handlade Hughes kritik om att Facebooks inte borde få ha Instagram och WhatsApp under samma tak som resten av tjänsterna.
Bland andra presidentkanddianten Elizabeth Warren uttryckte efter Hughes debattartikel åter stöd för tanken. Facebook å sin sida svarade att det inte kommer att hjälpa ökad säkerhet för användares integritet och säkerhet (kombinerat med hur mycket pengar Facebook plöjer ner just på dessa områden). Istället efterlyste företaget åter mer reglering från det offentliga. Förstås för att man till varje pris vill undvika just en uppstyckning och tvärtom håller på att smälta samman de olika huvudtjänsterna. (För övrigt intressant att företag efterfrågar reglering för sådant de skulle kunna agera på själva – som när bankerna började ställa krav på lagstiftning om amorteringskrav och bolånetak.)
Här är en artikel med en lösningsvinkel på problemet: tvinga Facebook (ja, och även andra liknande nu och framöver) att enkelt kunna portera sin information. Lite som när det blev enklare att flytta sitt mobilnummer eller hela PSD2-bankdirektivet. En förlängning av GDPR, om man så vill. Inte bara kunna ladda ner sin information utan även dra ur sladden från en tjänst och stoppa in den i en ny (eller förstås behålla sladden i den första).
Finns förstås ett väldigt stort grundläggande problem med det här förslaget: att få alla andra att följa med. Den största utmaningen för nya sociala plattformar är… bristen på människor. Visst. Blir det enklare att flytta så skulle fler kanske ta steget, men det bygger på att alla andra i bekantskapskretsen också gör det.
Det som däremot skulle vara intressant, framförallt för kommande generationer som inte grävt ner sig på ett ställe, är att det finns ett mindre beroende mellan oss och gränssnitten vi använder. En blockkedjelösning, i brist på bättre konkret förslag. Att allt vi sparar om oss själva ligger lagrat på ett enda ställe, oavsett vilket gränssnitt som vi använde för att lägga ut informationen, och vi kan ”öppna” och ”stänga” dörren till de gränssnitt vi vill tillgängliggöra den informationen (och för vilka).
Däremot är incitamentet att bygga den här typen av tjänster förstås begränsad, om vi bortser från hela standardiseringsproblematiken och att tekniken för att få till det här inte finns i dagsläget.
Det har också framträtt två huvudsakliga spår i argumentationen för uppstyckning eller mer reglering av (främst) Facebook: demokratiseringsproblematiken och den rent krasst affärsmässiga. Sker en uppstyckning lär det formellt se bli på grund av det sistnämnda, eftersom det just nu inte riktigt finns lagstöd för en ”demokratiuppstyckning”. Sedan är jag rätt övertygad om att det kommer att ske någon form av uppstyckning av Facebook, trots företagets motstånd. Tittar vi på övriga västerländska techgiganter så har Microsoft och Google redan tvingats till ett första uppstyckningssteg och Apple har börjat granskas kring Appstore (och Google även på appbutiksområdet). Facebook och Amazon har däremot klarat sig tämligen opåverkade.
Frågan är inte så mycket OM Facebook kommer att styckas upp utan på vilket sätt. Hur djupgående det blir. Som vindarna blåser just nu handlar det om en horisontell separation snarare än en vertikal (åtminstone för Facebook). Att separera plattformar från tjänster (alltså den som tillhandahåller förutsättningarna för och den som bygger ovanpå) snarare än bryta loss exempelvis Instagram och WhatsApp
https://techcrunch.com/2019/05/12/friends-wherever/
LinkedIn uppdaterar sina olika funktioner inom jobbsökande och rekrytering
LinkedIn konsoliderar, uppdaterar och kompletterar sina jobbsökar- och rekryteringstjänster med nya funktioner.
- För jobbsökare: ”Instant job alerts”, en ny jobb-sida, mer lönestatistik och ”kompetensutvärdering” (lite längre fram)
- För rekryterare: LinkedIn Jobs, Recruiter och Pipeline Builder integreras tätare för att ge en mer sömlös och enhetlig hantering av att lägga upp annonser, leta efter kandidater och hantera kommunikationen med kandidater.
Dessutom får vi lite siffror: LinkedIn ska numer ha skrapat ihop 20 miljoner jobbannonser (upp från 300 000 för fem år sedan) och de 600 miljoner användarna söker jobb 25 miljoner gånger. Varje vecka. Det är en rätt… stor siffra.
LinkedIn integrates and updates jobs and hiring platforms, hits 20M job postings | TechCrunch
LinkedIn, the social networking platform for the working world that’s now owned by Microsoft, has leveraged its role as a repository for people’s work
Övrigt sociala medier
Tinder lanserar lite-app
Tinder är på väg att ansluta sig till lite-klubben. Alltså släppa en lättviktig version av sin app, som tar mindre lagringsutrymme och drar mindre data, avsedd för tillväxtmarknader.
Anledningen är förstås för att nå nästa miljard internetanvändare, i en miljö där ”Nokia-mobiler” och 2G fortfarande står för en stor del av den uppkopplade tillvaron. En sak att påminna sig om när vi droppar ”5G” i varannan mening. Även om vi kan tänka oss att många av de nya internetanvändarna kommer kliva direkt från 2G till 5G.
Tinder Lite is Coming Soon to Emerging Markets with Limited Data Access | Digital Trends
Tinder Lite, a lightweight version of the dating app, will soon launch in emerging markets where access to data may be limited. The app will look to bring more people into the dating game, as Tinder looks to maintain its growth amid increasing competition from rival apps and Facebook.
Sök/SEO
Googles Discover-flöde börjar visa annonser – innan du har sökt
Ni vet det där att man måste göra en sökning innan man börjar se annonser på Google? Såååå början av 2019. Nu kommer Google börja visa annonser, anpassade för dig, direkt. Med tanke på Googles utveckling senaste åren inte så oväntat, men ändå ett stort steg för Google att fullt ut börja bygga ett nyhetsflöde à la Facebook (ironiskt nog när Facebook är på väg bort från just nyhetsflödet). Komplett med insprängd reklam inuti innehållet som visas. Inte bara överst eller underst.
Google kommer börja rulla ut galleriannonser, som gör det möjligt för annonsörer att ha annonser med flera bilder i, med det stora är alltså att Discover-avdelning kommer få stöd för annonser. Åtminstone i mobilen. Det är kort sagt första gången som företaget släpper något tänkt för företaget att tjäna pengar på just Discover-avdelningen. Vilket sannolikt också innebär att det kommer till fler ställen längre fram. Som i Google News.
Discover-annonser kommer kunna finnas i Discover, på Youtube och i Gmail. Google tar alltså en gång för alla steget att inte bara vara en intentionsbaserad tjänst. Google ska också kunna trigga till köp, även när det inte är anledningen att man besöker tjänsten (som för att läsa nyheter). Dessutom en siffra: Discover har nu 800 miljoner månadsanvändare.
Google Confirms it Will Show Ads on its Mobile Home Page
Google has introduced a new ad unit that will be displayed on the search engine’s home page in mobile browsers.
Google lanserar Gallery ads, Showcase shopping ads och personaliserad shoppingstartsida
Jag skrev tidigare idag om att Google introducerar Discovery Ads – alltså annonser för Discover-flödet som kommer att visas även när användaren inte har gjort en sökning. Med andra ord det definitiva steget för Google att bredda sig långt bortom intentionsanvändarscenarion. Men Google lanserade igår även några nya shoppingfunktioner.
- Gallery ads: Möjlighet att ha annonser med flera bilder i, avsett för sökresultatet.
- Showcase Shopping ads: ”A highly visual ad format that incorporates rich lifestyle imagery into your Shopping ads”. Är tänkt för Discover-flödet, Youtube och Googles bildsök. ”Ställen där människor söker inspiration”. Så typ Pinterest.
- Personaliserad shoppingstartsida: ”Filtrera baserat på vad användare bryr sig om och märken de älskar”. Möjlighet att läsa recensioner och se videos om produkterna. Sakerna som visas går att köpa direkt. Som Google konstaterar ”för samman det bästa från Google Express och Google shoopping”.
Shoppingfunktionen blir dessutom en del av i princip hela Google. Google shopping, google. com, Google Assistant, Google bildsök och Youtube. Särskilt det sistnämnda har förstås potential att bli väldigt stort.
Google Marketing Live: Building for the new consumer journey
Today, mobile phones allow people to engage more often, in more ways, and from more places than ever. This means the once linear path from discovery to consideration to purchase has not only evolved, but is always evolving.Consider a woman from a recent study, who spent 73 days and interacted with more than 250 touchpoints (searches, video views, and page views) before purchasing a single pair of jeans.
Fler Google-nyheter: Youtube bumber machine, Audience expansion tool och Custom audience
Jag la tidigare idag ut om nyheterna kring annonsering som Google presenterade igår. Här kommer några till:
- Youtube bumper machine: Verktyg för att automatisera skapandet av bumper ads, alltså sexsekundare för Youtube. Ska kunna förvandla alla videos under 90 sekunder till ett antal kortvideoannonser och har några enkla redigeringsverktyg för den som vill ta till ettans sandpapper på slutresultatet.
- Lokala kampanjer åt folket: Enklare att skapa kampanjer för offlineverksamheter. Lägg in plats, bilder, text och budget så fixar Google Ads placering och budgivning åt dig. För sökannonser, displayannonser, Maps och Youtube. Tillgängligt för alla annonsörer.
- Audience expansion tool: Google får sin egen lookalike audience-funktion. Alltså möjlighet att hitta liknande målgrupper och rikta annonser mot dessa.
- Custom audiences: custom affinity och custom intent i ett. Intressen möter intentioner.
- Förbättringar avseende smart budgivning
9 Massive Changes Coming to Google Ads #GoogleMarketingLive 2019
Google Marketing Live 2019 was jam-packed with massive announcements. Check out our wrap-up blog post to learn everything you need to know about new ad types, campaign settings and other changes on the way!
Google slår ihop resetjänster under nya avdelningen Trips
Google slår ihop alla sina resetjänster under en ny rubrik: Trips. Det betyder alltså att saker som verktygen för att söka efter flyg och hotell numer alltså kommer att sorteras in här, på en dedikerad startsida.
Det är förstås ett rätt väntat drag. Google har lagt till fler och fler tjänster för att resenärer ska kunna hantera alla delar av sin resa på ett enda ställe. Vi kan misstänkta att konsolideringen inte bara kommer att bli en samlingssida. Tjänsterna i sig lär integreras betydligt mer med varandra. Och förstås med övriga verktyg, funktioner och tjänster i Googles arsenal. Vilket bland annat kommer betyda ännu mer slutna loopar – komplett med stöd för att köpa och betala för alla delar i en resa.
Och, tja, vi kan nog tänka oss att ett Google Charter fullt ut inte är ett särskilt orimligt scenario vad det lider.
Google’s combining all its travel planning features under a site called Trips
Google Flights, Hotels, and Google Maps Explore tools are all being rolled into one landing page called Trips to put all your travel planning under one roof.
Google Maps kan vara på gång att skapa världens största realtidsdatabas över luftkvalitet
Ett spännande scenario: plotta ut din löparrunda i Google Maps baserat på luftkvalitet.
Googles kartbilar har under flera år samlat in inte bara bilder för Street view, utan även mätt luftkvaliteten i städer. Ner på kvarter och gata. Det tänkta resultatet: ett Google Maps som också kan visa läget på luften. En mer utförlig rapport än traditionell avläsning.
Men det som det mer eller mindre spekuleras om i artikeln är ännu mer kittlande: tänk om prylarna vi har hemma och ännu mer dem vi bär med oss (eller har på oss) när vi rör oss utomhus skulle kunna realtidsuppdatering inte bara kring vår egen hälsa, utan också hälsan på världen runt omkring oss.
Google wants to map the world’s air quality. Here’s how.
For the past several years, a growing number of Google’s Street View cars have been doing more than just taking photos. They’ve also been measuring air quality. Here’s how they’ve been doing it — and what this could mean for solving the global problem of air pollution.
Detaljhandel/e-handel
Amazon lanserar flygbokningstjänst i Indien
Bland Amazon-nyheterna idag finns inte bara en miljoninvestering i matleveransföretaget Deliveroo. Nu har man även lanserat möjlighet att hitta och köpa flygresor. Det är milt sagt rätt stort.
Är kopplat till Amazons betaltjänst Pay, som i sin tur är knuten till Indiens officiella betalplattform UPI. Det går alltså att söka och köpa flygbiljetter ungefär som när man köper annat hos Amazon. Köp via Amazon Pay ger dessutom cashback – för Prime-medlemmar.
Kort sagt rullar nu Amazon ut ungefär det som Google också erbjuder. Och det som är gemensamt är att båda företagen bygger in tjänsten i det befintliga gränssnittet. I den vanliga sökfunktionen, typ. Och stökar samtidigt till det ännu mer för alla de befintliga aggregeringstjänsterna som tappar allt mer av sina värden i takt med att de två största shopping- och sökplattformarna eliminerar mellanlagren.
För Amazon handlar det dessutom om att driva trafik och kunder till de egentliga huvudtjänsterna mot konsument: Prime och Pay.
https://skift.com/2019/05/16/amazon-launches-flight-bookings-in-india-in-a-superapp-strategy/
Walmart börjar med kostnadsfria endagsleveranser
Så är det Walmarts tur att kapa leveranstiden. Från och med idag kommer man kunna köpa saker online och få dem kostnadsfritt levererade nästa dag.
Likt Amazons motsvarighet finns det förstås några begränsningar. Om vi bortser från att det initialt bara omfattar några få ställen så kan du inte välja från hela sortimentet (”bara” 220 000 artiklar) och du måste beställa för minst 35 dollar. Däremot krävs inget medlemsskap utöver minimiköpgränsen. Alltså inget ”Prime”. Målet är att erbjuda den här tjänsten till 75 procent av alla amerikaner före årets slut.
Walmart fortsätter i och med detta sin satsning att försöka styra hur och vad kunderna köper för att på så sätt optimera sin logistik. Kunder har sedan tidigare möjlighet att välja en dag i veckan när man får sina leveranser, och då få ner priset lite, snarare än att få leveranser flera gånger i veckan. Vi pratar alltså delvis om en bekvämlighetsförsämring, men med sannolikt upplevd höjd nytta.
Och, ja, dessutom lär det vara bättre för miljön. För våra förväntningar på supersnabbt e-handlande har förstås också en miljömässig prislapp.
Walmart takes on Amazon Prime with free, next-day deliveries
Walmart has introduced its answer to Amazon’s one-day shipping for Prime subscribers. The retail giant’s NextDay delivery offering is rolling out in Phoenix and Las Vegas today, May 14th, and will be available for online customers in Southern California over the next few days.
Amazon vill att de anställda ska starta egna leveransfirmor
Nyligen gick Amazon ut med att de siktar på att korta leveranstiden för Prime-medlemmar till en dag istället för dagens två. Hur lyckas man med det? Ett sätt är… att låta alla anställda ta ett paket under armen. Ja, typ. Nu har Amazon lanserat ett program som är tänkt att uppmuntra de anställda att starta sina egna leveransfirmor.
För anställda som hoppar på tåget ingår Amazons ”leveransteknik”, utbildning och rabatter på andra tjänster som leasing av bil, bränsle försäkring och ”branded uniforms”. Ja, och om du slår till nu får du dessutom en startplatta på 10 000 dollar, plus tre månadslöner som den anställde skulle ha fått från Amazon. Ja, för tanken är inte att du gör det vid sidan om ditt Amazon jobb, utan istället för.
Det fina i kråksången är samma sak som exempelvis Lyft och Grab har: genom att ge leverantörer det som de behöver kan du minska kostnaderna till dem – och därmed fraktkostnaderna, Amazons jobbigaste utgiftspost. Amazon betalar sina nya mikroleverantörer, men de får tillbaka delar av de pengarna genom de Amazon-tjänster som buden köper.
Amazon offers employees $10K and 3 months’ pay to start their own delivery businesses | TechCrunch
Following news of Amazon’s plans to reduce Prime shipping down to one day, the company this morning announced an expansion of its Delivery Service Partner
Gillar du det jag gör?
Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du gör