Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i sammanställningen
Strömmade medier/prenumerationstjänster
Spotify släpper egen stories-funktion: Storyline
Klart att även Spotify börjar med Stories. Eller ”Storyline”, som stories heter på spotiysiska. Funktionen testas just nu funktionen i liten skala.
Likt stories i stort handlar det om att kunna pussla ihop sitt eget innehåll via olika typer av element. I Spotifys fall handlar det om låttexter, annan text eller bilder. Ja, och musik, förstås.
Spotify lär se ett antal möjligheter här:
- Exklusivt innehåll: artister och etiketter kan skapa unikt innehåll som (kanske) bara bli tillgängligt för följare
- Ökat artistengagemang: Ökat incitament för artister att lägga mer tid på plattformen för att därmed bygga relationer med sina fans
- Ökat lyssnarengagemang: Mer aktiv användning av appen. Spotify är en bakgrundsapp. Du lyssnar medan du gör annat, även i mobilen. Egna stories blir portionsförpackat innehåll som gör att folk kommer att titta mer på appen.
- Ökade annonsmöjligheter: Ovanstående skulle kunna innebära andra typer av annonser. Annonser som mer bygger på att du tittar och interagerar med appen
Och tja, Spotify är ännu ett snäpp närmare MySpace.
Spotify is testing its own version of Stories called ’Storyline’ | TechCrunch
Spotify is testing its own version of Stories — the sharing format popularized by social apps like Snapchat and Instagram that has since made its way to
Spotify släpper Soundtrap for storytellers – verktyg för att förenkla podcastskapande
Spotify fortsätter sin podcastoffensiv. Den här gången via Soundtrap, företaget som Spotify köpte i början av förra året.
Soundtraps produkt var ett verktyg för att göra det enklare att spela in musik. Mer plug & play än att stoppa in sladdar i virtuella rackar. Nu gör företaget samma sak för poddar: Soundtrap for storytellers. Det handlar närmare bestämt om ett ”produktionsverktyg med inbyggda funktioner för att kunna göra intervjuer via webben och mobilen, transkribering av ljud till redigerbar text, mixning och publicering till plattformar som Spotify”.
Inte nog med det. Soundtrap kommer även dra igång en poddskola med kända poddare bakom katedern. Och vi pratar i princip bokstavlig kateder: det kommer (åtminstone initialt) handla om utbildning i Spotifys lokaler.
Två kommentarer kring det här:
Båda dessa nyheter handlar om samma saker: få fler att välja Spotify som poddplattform och att driva på hela podcastsegmentet för att öka den totala marknadsandelskakan. Skapa behovet, helt enkelt.
Vi noterar skrivningen ”publicering till plattformar som Spotify”. Som Spotify. Inte nödvändigtvis just Spotify. Det här är också i linje med vad Soundcloud och Spotify har gjort bara senaste halvåret eller så: satsat ännu mer på verktyg som är förberedda för distribution även utanför de egna plattformarna. Logiken är: även om varken poddaren eller lyssnarna väljer oss som plats att lyssna så vill vi få poddarna att välja våra verktyg för att på så sätt direkt och indirekt göra reklam för Spotify hos konkurrenter. Och kunna tjäna pengar oavsett var poddaren väljer att publicera sina alster.
Även ett företag som Snap satsar hårt på samma sak: se till att dina produkter finns där kunderna är, om kunderna inte vill komma till din plattform. Alltså precis samma lärdom som blir allt viktigare för exempelvis e-handlare.
Det här blir förstås inte minst ännu viktigare i och med att Spotify bara i veckan har börjat göra det möjligt att söka upp och lyssna på poddar direkt i sökresultatet. Det blir allt viktigare att din podd finns på alla relevanta ställen – men bara administrationsmässigt (som för statistik) ligger på ett enda ställe.
Alex Schulman leder Spotify-bolagets nya poddskola
Musikverktyget Soundtrap köptes upp av Spotify för en halv miljard för två år sedan. Som ett led i Spotifys poddoffensiv lanserar de ett nytt podcast-verktyg och startar samtidigt en skola med Alex Schulman som lärare.
Spotify släpper lite-app i Indien
Mer lite-appnyheter. Nu har Spotify rullat ut sin lättviktiga app i Indien. Åtminstone i betaversion för Android (vilket är det operativ som är relevant i sammanhanget).
För en tjänst som Spotify är förstås datatrafiksoptimering extra viktigt, eftersom hela tjänsten som princip bygger på ständig och stabil tillgång till internet. I länder som Indien är detta inte en självklarhet, när datatrafik för de flesta är dyr och dessutom kanske väldigt sporadisk.
Spotify Lite Beta App Now Live in India, Aimed at Low-End Android Phones
The 10MB app that has similar look and feel to the main app is now available in beta for users in India.
Apples TV-app lanseras i 100 länder – och ger strömningstjänster ett par unika Apple-funktioner
Igår släppte Apple version 12.3 av iOS. En punktuppdatering som i sig kanske inte känns jättespännande, men den bjöd på några rejäla nyheter. För mig var det främst att uppdateringen snabbade upp min mobil märkbart (tack!) men i ett större perspektiv var den största nyheten att den uppdaterade TV-appen släpptes.
Det betyder att appen nu finns i över 100 länder och gör det möjligt att prenumerera på innehåll från strömningstjänster som HBO. Så långt inget vi inte fått reda på tidigare.
Det jag däremot hade missat är att en prenumeration via TV-appen ger andra fördelar, i vissa fall utöver det som den tjänst man prenumererar på. Som stöd för offlinetittande och att strömning sker från Apples servrar, inte från innehållsföretaget.
Med andra ord: en prenumeration via TV-appen kan bli dyrare än om man prenumererar direkt från strömningstjänsten, och de senare väljer att föra Apples avgift vidare till slutkunden. Men det kan i sin tur innebära att man får mer för pengarna, inte bara samma sak. Och om Apple dessutom kan erbjuda riktigt biffig strömningskapacitet – och offlinelagring – så att strömningsföretaget själva inte behöver plöja ner en massa infrastrukturpengar det kan det i sin tur göra dem mer sugna på att ingå i TV-appen.
The New Apple TV Is a Stuttering Step in the Right Direction
One of the more exciting things about iOS 12.3, ostensibly, is that it allows you to get offline access to movies and shows that had no legal offline access before this. Only you’ll have to pay Apple for that privilege.
Twitch lanserar ljuddekaler
Spel blir allt viktigare för musikindustrin. Och då menar jag inte att ha med musik i spel utan att musik konsumeras i spelet, av dem som spelar. Som när Marshmello drog en publik på över 10 miljoner för en livekonsert inuti Fortnite. Musikdekaler är ännu ett sånt område.
Nu gör Twitch det möjligt att skapa musikdekaler. Eller rättare sagt en mashupfunktion som gör det möjligt att blanda en befintlig gif eller en bild med musik. Ja, eller ”ljud” om vi ska vara riktigt petiga. Liknande finns förstås redan i Facebook och Instagram.
I Twitch-fallet handlar det inte om att att fritt välja vilken musik man vill. Samma som hos Facebook, alltså. På Twitch verkar det dock ännu mer baseras på alster från TuneMoji-gemenskapen än att välja bland ett antal tusen ”vanliga” låter, som det funkar på Facebook.
Men oavsett kommer den här typen av musikkonsumtion, kompletterat med länk till en musiktjänst där man kan lyssna på en låt i sin helhet, bli allt vanligare. Det gör att musikdekaler kommer bli allt viktigare för artister. Kanske rentav att vi alltmer kommer att lyssna på fullständiga låtar den här vägen. Vi lär också se dekaler som ett sätt att skapa exklusivitet och buzz kring musik. Som en ny låt med inbyggd fan-growthhackande via musikdekaler.
Istället för singlar, musikdekaler. Typ ringsignaler – the next generation.
Twitch gets musical GIFs with TuneMoji extension
Twitch streamers can now celebrate their victories with musical GIFs. The Amazon-owned platform is getting a new extension that will add support for TuneMoji, a service where users can create and upload short audio and visual mash-ups. Streamers will be able to incorporate TuneMoji content into their live broadcasts and give viewers the ability to share GIFs in the chat.
IoT – Internet of Things
Android 10 kan få inbyggd bilkraschdetektor
På många sätt är det mest intressanta i techgiganternas produktlanseringsbonanzor det som kommer efteråt. Ofta mindre saker som företagen själva kanske bara berättar via en mening i en lång lista med funktioner. Som den här: Android 10 kan få inbyggd kraschdetektor.
I det här fallet handlar det dessutom bara om ett test som kanske inte ens kommer ut, men bara att Google överväger att släppa den är intressant. Och rätt givet, med tanke på att allt mer nödinformation packas in i våra mobiler. Automatisk sådan.
Kraschdetektorn skulle vara del av en ny Android-app: Safety Hub. Verkar dessutom vara en app som är exklusiv för Googles egna Pixel-mobiler (a.k.a. how to försöka få kunder att köpa din mobil and make enemies med andra Android-mobiltillverkare). Är tänkt att använda mobilens sensorer för att identifiera när en bilkrasch har inträffat.
Säkert mycket med rörelsensorer, men även andra delar av mobilens teknik skulle förstås kunna användas. Som mikrofonen – för att identifiera kraschljud och därmed komplettera informationen från en accelerometer.
Liknande teknik finns ju redan i andra sammanhang. Senaste generationen av Apple Watch ska ha fallsensor. I just det här fallet handlar det förstås om säkerhet – det är ju inte omöjligt att mobilen också automatiskt ringer 112 och lämnar positionen samt vad som har hänt – men teknik som identifierar olika slags aktiviteter automatiskt kommer väl till pass även i olika former av träningsappar.
Att mobilen exempelvis automatiskt känner av när jag cyklar och då automatiskt börjar registera i min förvalda träningsapp. Även här finns det redan exempel, som att Apple Watch automatiskt kan upptäcka en promenad och föreslå att rundan ska registreras, även retroaktivt.
Google Spotted Testing Automatic Car Crash Detection in Android Q
Google has been spotted testing automatic car crash detection for Pixel phones on Android Q.
AR/VR
Nike tar fram AR-verktyg för väldigt exakt mätning av skostorlek
Nike tänker göra det ännu enklare att hitta rätt skostorlek utan att behöva besöka en fysisk butik. Nu har man tagit fram ett nytt verktyg som ska göra det möjligt att mäta skostorlek ner till 2 millimeters exakthet: Nike Fit.
Nike planerar att lägga till tekniken i sin app i juli och kommer även erbjuda den i butiker (det senare läget kanske känns lite mindre relevant, men hej).
Vi börjar komma närmare och närmare möjligheten att köpa kläder och skor fullt ut på samma sätt som i en fysisk butik. Vi väntar ivrigt på dagen när vi kan känna på grejerna på distans också.
https://venturebeat.com/2019/05/09/nikes-iphone-app-will-use-ar-to-fit-shoes-with-sub-2mm-accuracy/
Bekvämlighetsekonomin
Betala för Bird-scootrar direkt via Apple Pay-appen
Det här är stort: Apple och scooterföretaget Bird i samarbete. Om du har Apple Pay kan du blippa mobilen och hyra en scooter utan att behöva gå via Bird-appen. Istället är det Apple Pay-appen som är hubben.
Apple verkar dessutom vara på gång med ett parkeringsbolag. Blipp and park. Och det är förstås inte svårt att tänka att Apple gärna får in mer. Som alla scooterföretag.
Det skulle förstås vara helt i linje med utvecklingen – och hur vi vill ha det. Varför ha en massa olika appar för samma tjänst? Som Spotify. Eller WeChat.
Ja, eller Apple själva. Ett Appstore för betalappar. Nästa generation iMessage-appar. Och för att kunna betala för scootern så måste måste man först hitta den. Då kanske det krävs en karttjänst som kan hjälpa till på traven. En karttjänst som… Apples egen.
Apple Pay will let you rent a Bird scooter without downloading the app
Apple and Bird are working together to make the process of renting a dockless electric scooter even easier. Soon, anyone with an iPhone can use Apple Pay’s NFC tag to unlock and rent a Bird scooter, completely bypassing the e-scooter company’s app.
NCC lägger ner sina byggdelningstjänster Loop Rocks och Hauly
Huh. Det var lite oväntat. NCC lägger ner sina Uber-/delningstjänster Loop Rocks och Hauly. Byt byggspillprodukter med varandra respektive appbeställ transporter (inte minst det sista är ju en ren Uber-konkurrent). 14 juni är sista dagen att använda tjänsterna.
Det kommer samtidigt som Uber, som sprillans nytt börsbolag, får storpisk på börsen direkt. Börsen har även konkurrenten Lyft som slagpåse just nu.
Okej att NCC har det allmänt motigt, och säkert behöver skära i kostnaderna, men fortfarande lite otippat att de gör valet att helt lägga ner tjänsterna. Man kan tänka att det beror på att de helt enkelt inte användes särskilt mycket.
Så med andra ord: öppet för någon annan att fylla hålet. Rätt bokstavligt.
Byggjätten skulle gräva guld i startupvärlden – lägger ner efter ett år
NCC ville utveckla nästa generations digitala lösningar för hela byggsektorn. Men nu avvecklar byggjätten sin startuplåda Loop Industries – efter uteblivna investeringar från konkurrenterna.
Uber delar med sig av ännu mer trafikinformation
Uber delar med sig av mer data till stadsplanerare: detaljerad information om hastigheter. Ned på gatunivå. Ska ge bättre möjlighet att få finkornig information om trafikströmmar, men kan också användas för att bättre kunna beräkna restider.
Fler och fler företag, inte minst inom transportsektorn, delar med sig av allt mer information till de städer de verkar i. Dels för att hålla sig väl med städerna, för att få en enklare tillvaro för sin verksamhet, och dels för sin egen skull. Om städer kan optimera infrastrukturen utifrån datan så blir det också bättre för företagen som har delat med sig av informationen.
Vilket förstås också gör att jag börjar tänka lite bredare. Att öppen data som det offentliga delar med sig i allt högre utsträckning kommer komma från privata och kommersiella aktörer. Privat data som delas med offentliga aktörer som gör aggregerad data från konkurrerande företag tillgänglig för dessa företag. Privat-offentlig samverkan i informationsekosystemversion.
Uber launches a new tool to help cities track average vehicle speeds by street
Uber is notoriously stingy with its data, often refusing requests from cities for reasons around privacy and the desire to preserve its competitive advantage. That’s changed a little over the last few years with the launch of Uber Movement, an online tool expressly for cities to map travel times, powered by the company’s vast store of trip data.
Uber får ett eget stories-format – nästan
Huh. Inte bara Spotify som testar stories. Nu har även Uber släppt ett eget storiesformat. Ja, eller egentligen en video à la Facebooks ”ditt år”. Uberförare får en video som sammanfattar de år som har kört för företaget.
Nu är det, likt Facebooks motsvarighet, en intern grej. Den visas bara för den aktuella föraren. Men den går att dela för dem som vill. Och har man gjort ett bra jobb kan det vara något man vill göra, så att andra kan se vilken femstjärnig förare man är.
En sån här funktion skulle också kunna bli ett sätt för Ubers förare att skaffa sig ännu mer personliga profiler. Och för kunder att få en bättre bild av förarna. Alltså ett sätt för både förare och kunder att få en mer personlig relation till Uber.
Uber offers shareable video of drivers’ ’journey’ | TechCrunch
A new feature rolling out to Uber drivers offers a semi-customized look at their ”journey” with the company. On the face of it, the video is similar to
Uber släpper tyst-funktion – för dem som inte vill prata med föraren
Ett sjukt givet tillägg i Uber-appen. Ja, åtminstone för dem som använder premiumtjänsten Uber Black: quiet mode. Nej, jag vill inte att föraren ska prata med mig.
Går också att ställa in det omvända ”happy to chat”. Kort sagt ytterligare ett steg att skaffa sig total kontroll över sin reseupplevelse.
Hilton har redan möjlighet att få hotellrummet i mobilen och Tesla är på väg att göra detsamma för sina bilar. Alltså göra alla inställningar en gång och sedan är allt inställt och klart när du låser upp ditt hotellrum eller din Tesla. Lär komma mer och mer för det även när det kommer till vårt resande.
Bekvämlighet FTW ännu en gång. Och förstås affärsmässiga vinster: ju lägre tröskeln är för kunden att välja tjänsten, desto bättre. Och i takt med att konkurrensen ökar så kommer just den här typen av relationsbyggande och smarta småförbättringar bli väldigt viktiga för att stå ut.
Uber Offers a Quiet Mode so You Can Take Your Trip in Peace | Digital Trends
Whether you need to get some work done or you simply want some peace and quiet, it’s not always easy to tell your Uber driver you’d rather not talk. Well, there’s good news for those using Uber’s premium service, as the app now lets you inform the driver ahead of arrival that you’d prefer not to chat.
Voi släpper ny scootermodell och en cykel
Voi uppdaterar sin scooterpark med nya, mer hållbara scootrar. Scootrar som är enklare att reparera, byta batteri på och som har bättre stöd. Men också bättre inbyggda navigeringshjälpmedel för kunderna.
Men inte bara det. Voi lanserar också sina första cyklar: Voi Bike och Voi Cargo. Den sistnämnda är en trehjuling med fraktlåda fram. Exempelanvändningsområden som ges för Cargo-cykeln: storhandling eller att man har sitt barn där. Och även här har Voi tänkt till: lådan har ett trepunktssäkerhetsbälte.
Fem av scooterföretagen som nu är verksamma i Stockholm gick också igår ut med att man har enats om typ code of conduct för scooterföretag. Saker som att man ska uppmana kunder att ställa sina scootrar i de scooterzoner som staden på försök kommer erbjuda, begränsa hastigheten och också införa ”parkeringsförbud inom vissa områden”. Däremot lite oklart hur efterlevnaden av det senare är tänkt att hanteras.
Voi unveils ’longer-lasting’ e-scooters designed to withstand rentals, and launches its first e-bikes | TechCrunch
Voi Technology, the ”micromobility” startup that operates an e-scooter service on the streets of a growing number of European cities, has unveiled a range
Lyft siktar på att bli biluthyrare?
Bildelningstjänsten Lyft ägnar, likt bildelningsföretag i stort, en stor del av tiden åt att hitta på olika sätt att bredda verksamheten och bli mindre beroende av just bildelandet. Senaste testet: att bli biluthyrare. En traditionell biluthyrare, alltså, där du kan hyra bil längre perioder.
Och i det här läget är frågan förstås vilka Lyft egentligen konkurrerar med: biluthyrare eller biltillverkare. För vad vi förstås egentligen är på väg mot är att allt handlar om är ett transportbehov. Att kunna komma från A till B exakt när man behöver göra det, men inget behov av att sitta på själva transportfordonet vid andra tillfällen.
Lyft Is Eyeing Car Rentals for Longer Trips and Weekends Away | Digital Trends
Although best known for ridesharing, Lyft has recently turned its attention to bike and scootersharing, too. And now it’s testing a car rental service in its home city of San Francisco. Customers can use the cars for between one day and two weeks, and reserve extras such as bicycle racks for free.
Gillar du det jag gör?
Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du gör