Kategorier
Allmänt digitalt Ekonomi och finans Spaningar

Digitala spaningar vecka 24 2019 – del 3

Amazon släpper kreditkort för låginkomsttagare. Salesforce köper datavisualiseringsföretaget Tableu. Amazon är för första gången världens mest värdefulla varumärke. Spanska fotbollsligan bötfällda av EU för att ha spionerat på användare via sin app. Amazon släpper rekommendationsplattformen Personalize för AWS. Dropboxs desktopapp får en massa samarbetsfunktioner. Uber Eats sponsrar högsta franska fotbollsligan.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i sammanställningen

 

Ekonomi och finans

Amazon släpper bankkort för låginkomsttagare med bristande banktäckning

I dessa mobilbetalningstider är det dags för ännu ett kreditkort – den här gången från Amazon. Men inte ett i mängden. Det är, om man så vill, ett övningskreditkort för dem som inte har kreditvärdighet att kunna få ett vanligt.

Amazons Credit builder-program vänder sig till USA:s ”unbanked” eller ”underbanked” kunder. Kunder som helt eller delvis saknar basala banktjänster. Det ger som övriga Amazon-kort cashback och andra förmåner. Dessutom får kunderna tillgång till ekonomiska ”kurser” och tips kring hur man ska hantera sin privatekonomi. Credit builder-kunder kan levla upp och få tillgång till ett kort med kredit (initialt får man då låna lika mycket som man sätter in, så, ni vet, typ casinosajt).

Nu ger Amazon ut kortet tillsammans med finansinstitutet Synchrony Financial, men det är oavsett ännu ett steg mot en fullständig Amazon-bank. Det är heller inte första initiativet för de obankiga kunderna. Amazons Pay-tjänst har redan fått stöd för att sätta in kontanter via ombud, som matbutiker, som sedan kan användas för att handla via Amazons nättjänster.

Det handlar förstås i förlängningen om att Amazon vill säkra fler samtida och framtida kunder för sin egen verksamhet, men indirekt så blir Amazon en del av USA:s sociala skyddsnät.

No Title

No Description

Salesforce köper datavisualiseringsföretaget Tableu för nästan 16 miljarder dollar

Häromdagen köpte Google dataanalysföretaget Looker för 2,6 miljarder dollar och nu är det Salesforces tur. Man har lagt beslag på datavisualiseringsbolaget Tableau. Och det är ett rätt massivt uppköp: nöjet kostar Salesforce 15,7 miljarder dollar. Okej, helt och hållet i form av aktier, men ändå.

Som konstateras är det här ett drag bland annat mot just Googles Looker-uppköp. Ja, inte uppköpet i sig (nog rätt oberoende av varandra), men däremot att olika typer av molntjänstföretag satsar allt mer på analys och visualisering. Förstås logiskt: en massa kunddata eller högvis med interaktioner är inte värda särskilt mycket utan bra insikter i vad man kan göra med dem framåt.

Salesforce is buying data visualization company Tableau for $15.7B in all-stock deal | TechCrunch

On the heels of Google buying analytics startup Looker last week for $2.6 billion, Salesforce today announced a huge piece of news in a bid to step up its

Amazon är för första gången världens mest värdefulla varumärke

Vilket är världens mest värdefulla varumärke? Inte Apple eller Google. För första gången på 12 år är det inte något av dessa två företag som toppar WPP:s och Kantars årliga sammanställning BrandZ. Istället är det Amazon som sitter på tronen. (Förra årets vinnare Google trillar dessutom ner till tredje plats eftersom Apple ligger kvar på andra plats.)

Enligt sammanställningen ökade Amazons varumärkesvärde med 52 % jämfört med förra året. Anledningen är ”smarta uppköp som har lett till nya intäktsströmmar” plus smart ekosystembyggande byggt på produkter och tjänster.

Fortfarande är det mest amerikanskt i listan, men topp tio återfinns fortfarande Alibaba och Tencent. Och för första gången går Alibaba om Tencent (bland annat för att Tencent stod för det största raset topp tio med tre tappade placeringar – säkerligen en följd av förra årets spelproblem för företaget.)

https://us.kantar.com/business/brands/2019/worlds-most-valuable-brands-2019/?1

Apples aktie har haft sin mest stabila uppgångsvecka sedan internetbubblan

Gårdagens börsdag var, om man så vill, precis en vecka efter WWDC 2019, Apples årliga utvecklarkonferens. Den dagen drabbades techaktierna i USA av rätt massiva ras, när uppgifter om att USA:s myndigheter gör sig redo att konkurrensgranska techjättarna började florera. För Apple blev minussiffran dock bara en procent.

Sedan dess har handelskrigsvelandet fått börskurserna att wobbla fram och tillbaka, men sedan WWDC har Apple tangerat ett eget börsrekord: fem börsdagar på raken med uppgångar på minst en procent om dagen. Det har inte hänt sedan augusti 2000. Med andra ord ungefär när IT-bubblan sprack.

Visst har Apples kurs senaste året eller så inte varit en jättekul upplevelse för aktieägarna. Kursen ligger långt ifrån den toppkurs som fick Apple att bli ett biljondollarföretag (som av en händelse gick Microsoft igår och blev just det igen). Men man kan tro att det inte är en slump att en så stadig uppgång kommer efter WWDC. Alltså: marknaden gillar vad den hörde.

https://www.marketwatch.com/story/apples-stock-just-did-something-it-hasnt-done-since-the-dot-com-bubble-burst-2019-06-11

 

Övrigt

Mary Meter släpper 2019 års Internet Trends-rapport

Är du internetnörd som har alldeles för mycket fritid? Grattis! Igår presenterade Mary Meeker årets Internet Trends-rapport. 333 sidor med internetanvändardata. Ooooch… det är ungefär det jag kommer säga nu. In och läs. Det tänker jag göra. Jag återkommer förmodligen med lite tankar om årets siffror.

Länk till Internet Trends report 2019

Spanska fotbollsligan bötfällda av EU för att ha spionerat på användare via sin app

Ni vet det där om att techjättarna lyssnar på allt vi gör? Via smarta högtalare, mobiler och appar? Det har ju vid ett antal tillfällen visat sig stämma, men ännu vanligare har trots allt varit att tredjepartsappar har utnyttjat möjligheten att spionera på sina användare. Här kommer ett exempel till.

La Liga, spanska fotbollsligan, har fått böta 250 000 euro därför att det visat sig att förbundet har lyssnat via mobilens mikrofon när användarna har haft den officiella appen (som laddats ner över 10 miljoner gånger) igång. Vad har man lyssnat på undrar du? Matcher. Piratsända matcher.

Via GPS har appen kollat upp om den befinner sig på en bar eller likande offentligt ställe och om så varit fallet börjat lyssna på ljud via mikrofonen. Om appen hör ljud från en upphovsrättsskyddad matchsändning och stället i fråga inte har licens att sända matchen så har förbudet krävt betalning.

EU:s integritetsmyndighet, som har översyn i frågan, dömde alltså La Liga att betala då aktiviteten sågs bryta mot integritetsregelverket. La Liga har förstås överklagat och hävdat att allt varit helt i sin ordning, då appen bara letat efter ”ljudfingeravtryck” och alltså inte spelat in röster eller samtal som kan identifiera individer (och att inget sparades). Dessutom argumenterar La Liga att användarna informerats om att appen kan användas för detta och då fått möjlighet att välja att inte aktivera funktionen. Vi kan väl tänka att den informationen var ungefär lika tydlig som den brukar vara i de här lägena.

Så kort sagt: sista ordet är inte sagt. Det kanske i slutändan visar sig att La Liga inte har gjort något fel. Juridiskt sett (även om jag har svårt att tro det). Men oavsett så handlar det förstås om förtroende (fråga bara Facebook eller Google). Och på det området har La Liga förstås fejlat rätt ordentligt.

Spanish soccer league’s app caught eavesdropping on users in anti-piracy push

Shazam-like feature aimed to catch bars showing pirated soccer streams.

Den avskaffade nätneutraliteten i USA ledde varken till förbättringar eller katastrof för internet

Ett år efter det att FCC för ganska precis ett år sedan skrotade nätneutraliteten i USA för konsumenternas bästa så visade det sig att… det inte blev så.

Oväntat nog ledde inte avregleringen till bättre villkor för konsumenterna. Tänka sig.

Argumentet för avregleringen var att internetoperatörerna skulle kunna tjäna mer pengar när de tilläts styra trafiken. Ge gräddfiler åt företag och användare som betalar mer, strypa hastighet och tillgång för andra. Pengar som skulle gå till sänkta priser och/eller utbyggnad eller kvalitetshöjning av internetinfrastrukturen i USA. Det hände inte. Tvärtom har några av de största operatörerna skurit ned i investeringarna och skruvat ned utrullningstakten (läs: satsat mindre på icke lönsamma områden). Argumentet att små operatörer bättre skulle kunna konkurrera med jättarna verkar inte heller ha infriats.

Men, som artikeln konstaterar – det värsta scenariot infriades inte heller. Alltså motståndarnas oro att ett fritt internet skulle dö när nätneutraliteten skrotades.

Visst. Nu har det bara gått ett år. För kort för att säga vad det här kommer att leda till på lång sikt. Men som vanligt verkar det som att det varken blev jubelfest eller ökenvandring. Sanningen ligger förmodligen, som vanligt, nånstans mittemellan.

The FCC said repealing net-neutrality rules would help consumers: It hasn’t

The end of net neutrality was supposed to bring consumers better internet speeds and more broadband companies to choose from. It hasn’t.

Amazon släpper rekommendationsplattformen Personalize för AWS

Ny produkt från Amazon: Personalize. En tjänst på AWS-plattformen som ska underlätta utvecklingen och framtagandet av rekommendationstjänster. Det kan handla om sajter, appar eller mejlmarknadsföringssystem där Personalize kan ge verktyg för att ta fram produktrekommendationer eller anpassade sökresultat.

Personalize kopplas alltså till externa tjänster via ett API och kan därmed erbjuda anpassade produktrekommendationer utan att det krävs separat maskininlärningsfunktionalitet.

Det intressanta här är att Amazon alltså ger stöd för produktrekommendationer i konkurrerande tjänster. Åtminstone konkurrenter till Amazons e-handel (AWS framstår ju mer och mer som ett separat bolag och Amazon förbereder säkert för avknoppning – frivillig eller påtvingad). En konkurrent till den egna marknadsplatsen och andra som Shopify. Sannolikt med resonemanget att det på totalen driver e-handelsmarknaden och, som så ofta bland techbolag numer, att man kan tjäna pengar även på e-handel som väljer att gå vid sidan om Amazons egen.

Kort sagt ännu ett steg mot att utgöra den totala infrastrukturen för handel. Online och offline.

https://venturebeat.com/2019/06/10/amazon-launches-personalize-a-fully-managed-ai-powered-recommendation-service/

Dropboxs desktopapp får en massa samarbetsfunktioner

Om nån vecka är det sannolikt dags för Slack att kliva in på börsen. Och precis innan den tilldragelsen har Dropbox släppt en rejäl uppdatering av sin desktopapp. En uppgradering som lägger till en hel hög integrationer och samarbetsmöjligheter direkt i appen. Saker som att kunna redigera G Suite- och Office-dokument, hantera projektverktyg som Jira och Trello, starta videokonferenssamtal och, extra ironiskt, starta Slack-konversationer. Fildelandet är fortfarande rätt mycket i centrum, vilket gör det enkelt att dela filer via alla dessa olika integrationer.

Det intressanta är att även om nya Dropbox nu verkligen tänker bli ett samarbetsverktyg à la Slack så kommer de två företagen från olika utgångspunkter. Slacks kärna är chatten, konversationen, medan Dropboxs alltså är filerna.

Ompositioneringen är förstås inte särskilt förvånande. I takt med att allt fler företag börjar erbjuda Dropboxs ursprungliga funktionalitet (inte sällan med mer utrymme och/eller billigare) så har företaget allt mer mot samarbetsverktygsområdet. Återstår att se hur Dropboxs tänkta nya roll passar in i användarnas verktygslåda.

Dropbox is getting a massive overhaul, wants to be the center of your workflow

Dropbox used to be a simple concept – a folder on your computer that seamlessly syncs with the cloud. But the company’s ambitions are much bigger: it wants to be one of your collaborative tools alongside heavy hitters like Google Docs, Microsoft Office, Slack, Salesforce, Trello, and Zoom.

Vad har kineserna lagt tid på online senaste året?

Vad gör kineserna när de är online? Inte oväntat står Kinas techgiganter för största delen av tiden. Runt 70 % av allt tid läggs i tjänster från Tencent (grön), Alibaba (röd), Baidu (blå) och Bytedance (gul). Jag har sett samma utveckling även på andra håll.

Den totala tidsandelen för de fyra bolagen är rätt oförändrad jämfört med för ett år sedan. Även tiden som kineser lägger hos Alibaba och sökföretaget Baidu. Den största förändringen har däremot skett mellan Tencent och Bytedance. Mer specifikt har tiden som läggs hos Bytedance nästan fördubblats – och Tencent har tappat ganska precis samma andel.

Vad vi i praktiken pratar om är tjänster som Tencents WeChat och Bytedances kortvideoapp TikTok och nyhetsaggregeraren Toutiao. Några av de nya tjänster som Bytedance har släppt bara senaste månaderna lär öka på det här.

Bytedance har blivit en riktig raket i hemlandet och även om Tencents försprång fortfarande är rätt galet stort så knaprar Bytedance in allt mer – och bygger allt mer ekosystem med allt fler funktioner. Men inte bara det. Bytedance är dessutom något så ovanligt som ett kinesiskt techföretag som gjort ett rätt rejält avtryck utanför Kina – inte minst i väst.

Diagram över hur mycket tid kineser har lagt i tjänster från Tencent, Alibaba, Bytedance och Baidu senaste året

Google släpper dynamiska mejl-funktionen 2 juli

En av Googles mest intressanta nya produkter har nu fått lanseringsdatum. 2 juli släpps dynamiska (G)mejl för alla.

Dynamiska mejl är Gmail plus Googles snabbladdande mobilformat AMP. Det handlar om dynamiska mejl, där innehållet alltså kan förändras efter att ett mejl har skickats.

Men det allra mest spännande potentiella användningsområdet för dynamiska mejl är att det mer eller mindre skulle kunna göra det möjligt att inte bara skicka några produkter i ett mejl – utan skicka den faktiska produktkatalogen till mottagaren. Komplett med möjlighet att handla. En fullständig, dynamisk e-handelswebbplats direkt i Gmail, alltså.

https://venturebeat.com/2019/06/10/dynamic-email-in-gmail-will-become-generally-available-on-july-2/

Google var det företag som la mest på lobbying i USA 2018

Vilket företag plöjde ner mest pengar på att lobba politikerna i Washington under 2018? Google (ja, eller Alphabet om vi ska vara formella). Totalt la företaget över 21 miljoner dollar på att försöka påverka politiska beslut. 38 % mer än under 2017.

I topp 20-listan återfinns också Amazon (14,4 miljoner, +27 %) och Facebook (12,6 miljoner). Bland techföretagen längre ned i listan hittar vi också Microsoft på 9,6 miljoner (upp från 8,7 miljoner) och Apple på 6,68 miljoner (något ned jämfört med 2017).

Totalt la dem fem företagen ned över 64 miljoner dollar på lobbying i USA under 2018. (Google själv la ganska exakt lika mycket pengar på lobbying som Amazon och Apple tillsammans.) Nu är det här i det stora hela små pengar i lobbysammanhang. Google återfinns först på plats åtta bland alla lobbyister och bland de organisationer som återfinns före spenderade ettan US Chamber of Commerce 92 miljoner, alltså mer än alla techjättarna.

En anledning till det ökande lobbandet är förstås de allt vanligare kraven att reglera techjättarna mer rent konkurrensmässigt. Kanske till och med stycka upp dem för att minimera deras dominerande ställningar.

No Title

No Description

Apple släpper iCloud-app för Windows

Det är också ännu ett exempel på hur Apple frikopplar sina tjänster allt mer från sin hårdvara – och därmed sitt slutna ekosystem. Förstås ingen slump att det här kommer nu när hårdvaruförsäljningen (läs: iPhone) börjar plana ut och Apple är i full färd med att ställa om till tjänsteföretag. Erbjuda sina tjänster även för de kunder som inte vill eller kan köpa Apples hårdvara (vi ser att andra, som Spotify, gör samma sak).

Men jag blir också mer och mer övertygad om att det finns en annan stor drivkraft i spel här: Apple håller på att rigga sig för uppstyckning av företaget. Sannolikt en icke-frivillig sådan. Med perforering mellan de olika verksamheterna kan Apple landa springande om (ja, eller förmodligen när) det sker.

Apple släpper ny version av Icloud för Windows

Version 13 erbjuder bland annat stöd för Prores-video och Proraw-bilder.

Nya Mac Pro kanske kommer i september

Har du alldeles för mycket pengar på att spendera på en dator och en skärm (plus förstås stativ till skärmen) och sitter otåligt och väntar på nya Mac Pro? Nu har Apple förtydligat vad som menas med ”hösten”. Mac Pro ska släppas i september.

Ja, eller i USA, åtminstone. I svenska Apple-butiken finns fortfarande inget spår efter den nya modellen. Det skulle alltså kunna betyda att vi får vänta (betydligt) längre innan vi kan köpa den i Sverige. Det som talar emot det är att Apple numer blivit ganska bra på att släppa det mesta av sin hårdvara ungefär samtidigt i hela världen.

I september vet vi. (Efter att det här skrevs så blev texten på Apple Store luddigare igen. ”Hösten” är nu det officiella som gäller.)

Apple Says New Mac Pro and Pro Display XDR Are Coming in September [Updated]

Apple at WWDC 2019 last week unveiled its long-awaited redesigned Mac Pro along with a new Pro Display XDR. At the time, Apple said both products…

Google Chrome 76 ska göra det enklare att undvika betalväggar (och driver mot Googles egen betalväggslösning)

Nästa version av Chrome kommer ha Flash avstängt som default (och ja ba: först nu?). Men en annan funktion är på sätt och vis mer intressant: Chrome kommer göra det enklare att runda betalväggar.

Mer specifikt kommer webbplatser inte längre veta om du besöker dem i inkognito-läge när du chromear. Det gör att sajter som erbjuder X artiklar per X period innan betalväggen slår till kommer alltså inte längre kunna veta om du försöker runda den begränsningen genom att som sagt gå in i privatläget. (Ja, eller åtminstone på de sätt som är vanliga idag, lär säkert kunna stoppas på annat sätt – som att ta bort gratisartiklarna helt).

Kort sagt: en bra grej som inte lär förbättra Googles relation med publicister. Men det finns säkerligen delvis också en annan baktanke från Googles sida. Genom att sabba till den här funktionen för sajtägare så kan Googles egen betalväggslösning via AMP säkert framstå som mer attraktiv.

Med andra ord: en funktion som ser ut att vara till användarnas fördel kan istället sikta mot att driva mer intäkter till Google genom att än mer innehåll låses in.

Google Chrome 76 will make it easier to bypass paywalls

Google disables Flash by default, and makes it easy to bypass pawalls in the beta version of Chrome 76 browser that was released yesterday.

EU kräver att elbilar ger ifrån sig ljud vid låga hastigheter

Ibland behövs mer ljud, inte mindre. Som i fallet elbilar. Från och med 1 juli kommer EU kräva att alla ”elektriska fordon med fyra eller fler hjul” måste ge ifrån sig ljud om minst 56 decibel vid hastigheter under 20 km/h. Anledningen? Säkerhet.

Hur mycket är 56 decibel undrar du? Ljudet från ett normalt kylskåp, tydligen.

Nu är ”motorljud” för elbilar inte nytt i sign, men nu blir det alltså krav. Ja, inte krav på just motorljud, men alla fordon som berörs ska ha ett ”acoustic vehicle alerting system”. Mer specifikt ljud som ska återspegla om ett fordon gasar eller bromsar, alltså håller på att öka eller sänka hastigheten.

Mycket är det här förstås av tillgänglighetsskäl, så att även trafikanter som inte ser ska kunna navigera exemeplvis övergångsställen, men som cyklist använder man även hörsel väldigt mycket för att hålla koll på trafiken även bakåt (ja, eller alla cyklister borde åtminstone göra det. Liksom att titta bakåt, ge tecken och annat som har med trafikregler, sunt förnuft och överlevnadsinstinkt att göra).

Det intressanta är förstås hur pass standardiserat ljudet ska vara. Eller om det blir möjligt att ladda ner sina egna bildljud (vilket förstås inte alls kan bli kaosigt). Ringsignaler, the next generation.

EU will force electric cars to emit a noise below 20 km/h on July 1

Starting July 1, all electric vehicles with four or more wheels in the EU will be required to emit noise of at least 56 decibels if the car is going 20 km/h or slower, the New Atlas reports. This makes a ton of sense as electric cars don’t

Uber Eats sponsrar högsta franska fotbollsligan

Ha. Jag tänker att fransmännen älskar det här. Uber, eller snarare Uber Eats, blir huvudsponsor för högsta franska fotbollsligan mellan 2020 och 2022. Kalset kommer kosta Uber totalt 320 miljoner kronor (eller mer exakt 15 miljoner euro per år).

Som del i sponsringsavtalet byter ligan också namn. Till… Ligue 1 Uber Eats.

https://digital.di.se/artikel/efter-mangmiljardforlusten-uber-branner-pengar-pa-fotboll

Hyr VR-headset och film via automat

Ha. Underbart. Kiosker med VR-headsets, utplacerade på universitetscampus och kontorsmiljöer. Välj film, betala med Alipay eller WeChat Pay, ta headsetet ur automaten när den valda filmen har laddats in och – voilà! – instant VR-filmsbio.

Movie Box – the next generation.

Alexis RICHEZ on LinkedIn: China New Retail : VR cinema headset rental locker/dispenser. These…

China New Retail : VR cinema headset rental locker/dispenser. These automatic dispensers are available on offices or university campus for workers / student…

McDonalds och Spotify lanserar pommes-spellista

Ha. Skönt initiativ. McDonald’s i Latinamerika har gjort gemensam sak med Spotify i en reklamkampanj. En som går ut på att man ska scanna sina pommes.

På brickan får man en mönster att placera sina pommes i. Om en pommes inte är tillräckligt kort för att passa får man äta lite av en av de längre för att få den att rymmas. När man väl har placerat pommes hela vägen kan man fota ”pommeskoden” för att komma till en speciell pommesspellista i Spotify.

McDonald’s Teams Up With Spotify to Offer Playlists – Based on Uneaten French Fries

Ever thought about making music with your French fries? In Latin America, just shape your fries into a specific shape to access a unique playlist.

 

Har du lust att hjälpa till?

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du gör


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *