Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i sammanställningen
Artikel: Allt du skulle vilja veta om Facebooks kryptovaluta Libra (men inte hunnit fråga)
För dem som mot förmodan missat det så presenterade Facebook igår som väntat sin kryptovaluta: Libra. Kompletterat av Calibra, ett ny underverksamhet till Facebook som ska bygga tjänster på Libra (först ut en digital plånbok). Här går jag igenom allt (eller det mesta) som är värt att veta Libra. Och som vanligt också egna tankar och reflektioner längs med vägen.
Allt du skulle vilja veta om Facebooks kryptovaluta Libra (men inte hunnit fråga än)
Sociala medier
Facebook, Instagram och WhatsApp
Instagram vill göra det enklare att återta kontrollen över kapade konton
Nu ska det bli lättare att ta tillbaka kontrollen över hackade Instagram-konton. Målet är att det helt och hållet ska kunna gå att göra via appen, snarare än att förlita sig på supporthjälp.
Lösningen känns väldigt mycket som en tvåstegsverifieringslösning. Vilket förstås gör det här till ett ypperligt tillfälle att åter lyfta en väldigt aktuell fråga: att inte aktivera och använda tvåstegsverifiering på alla ställen som går is bad, mmkay? (Förstås inte ofelbart, men åtminstone ett säkerhetslager till.)
Bill använder inte tvåstegsverifiering. Var inte som Bill.
Instagram tests easier ways to recover hacked accounts
Instagram might offer a little more reassurance if your account is ever hijacked. The social network is testing a new in-app account recovery process that should make it easier to recover an account -- and make it harder for thieves to get away with the act in the first place.
Övrigt sociala medier
Sociala medier-ansvariga och sociala medier-investerare har kommit till samma insikt
Twitter och Snapchat har hamnat lite i periferin i skuggan av såväl Facebooks tjänster som TikTok. Och även om det är för tidigt att säga att det är klang- och jubelfest så tuffar de på allt starkare.
Båda företagens aktiekurser ligger just på nivåer där de inte varit på länge. För Snapchat de bästa nivåerna på över ett år och för Twitter pratar vi nivåer som företaget inte har legat på stadigt (och knappt alls) sedan 2015. Och marknaden ser allt ljusare på de båda företagen.
Och det finns fog. Båda tjänar allt bättre med pengar. Twitter har visat upp stadiga plussiffror ett antal kvartal och Snapchatsförlust minskar hela tiden. Och det trots att användartalen inte har förflyttat sig markant.
Istället så har båda företagen blivit allt bättre att tjäna pengar på sina befintliga kunder. Samma utveckling som vi också sett hos Facebook - och för den delen andra, som Apple.
Även om man inte bryr sig det minsta om aktier eller tycker att det är ointressant vad "marknaden" tycker om plattformarna så finns det anledning att lyssna. Mer positiva marknadssignaler betyder helt enkelt mer lugn och ro för företagen. Både Twitter och Snap höll på att kvartalsrapporteras sönder när de klev in på börsen, förstås mycket för att de i allt ställdes mot Facebook. En rätt omöjlig jämförelse att vinna.
Men så finns det också två andra saker som har förändrats parallellt hos dem som arbetar med sociala medier och som investerar. Synen på framgång.
Fram till för inte så länge sedan var räckvidd, gillningar och följare de viktigaste parametrarna för sociala medier. Nu är det istället engagemang. Möjligheten att aktivera - och därmed vårda - sina befintliga kunder snarare än att hela tiden jaga nya.
Vi ser alltså exakt samma sak på marknadssidan. Ständigt ökande användarsiffror är en inte alls lika viktig investerarparameter. Det som istället får allt mer fokus är istället det som det borde vara: företagens möjlighet att ge avkastning och värde till sina aktieägare. Alltså att tjäna pengar på sina befintliga kunder. Även här åter alltså: vårda sina befintliga kunder.
Eller om man så vill: både dem som arbetar med sociala medier och som investerar i dem har börjat lära sig vad som faktiskt är viktigt. Framförallt: vad som faktiskt är viktigt för att bygga långsiktigt värde.
Oavsett om det handlar om relationer eller aktier..
Snap Breaks Out to Fresh Highs as Recovery Story Takes Hold
Snap shares moved sharply higher during Tuesday's session after BTIG became the second firm to issue bullish commentary this week.
Sök/SEO
Google gör det möjligt att inkludera 3D-objekt i annonser
Igår skrev jag om ett nytt annonsformat från Google: möjlighet att lägga in livesändningar på Youtube i display-annonser. Men Google lanserade visst ytterligare ett format: 3D-annonser.
Känns som den nysläppta 3D-funktionen för sökresultatet, fast här som annonser. Möjlighet att lägga in objekt som man kan interagera med direkt i annonsen. Snurra på en sneaker, exempelvis.
Google Announces New 3D And Live Streaming Ad Units For Display And Video 360
Google has announced two new ad formats that help brands deliver more interactive and engaging ad experiences
Google lägger till tidsstämplar för Youtube-videos i sökresultatet
Ännu ett intressant tillägg i Googles sökresultat: specifika tidsangivelser för Youtube-videos. Specifika tidsintervall inuti en video alltså. Exemplet som ges är ”hur gör jag”-videos med olika kapitel. Om du är intresserad av en specifik del av en instruktionsvideo så får du veta exakt var i videon du ska börja titta.
Verkar som Google hämtar det här baserat på den metadata som innehållsskaparna själva har lagt ut tillsammans med videon, så det handlar egentligen bara om att visa upp Youtube-beskrivningen ett steg tidigare i sökprocessen (ja, för alla som fortfarande börjar med att googla och inte youtuba när de vill ha svar på en fråga).
Däremot lär det bara vara en tidsfråga innan det inte kommer krävas manuell handpåläggning längre. Google börjar redan kunna identifiera bilder, är på gång att börja indexera innehåll i podcasts och kan hantera textning av video automatiskt. Den här typen av kontextuell förståelse lär inte vara jättelångt bort.
Under tiden kan det förstås kan man som youtubare förstås fundera på om det manuella fixandet är en metadatatjänst man vill göra för sina tittare. Om om vi ska vara krassa: på sikt så lär Google säkerligen premiera dem som taggar upp sitt innehåll med den här datan.
Google is Reportedly Adding Timestamps to YouTube Videos in Search Results
Google has been spotted testing the addition of timestamps for certain types of YouTube videos in search results.
Google lägger till möjlighet att dela ett sökresultat
Ännu en given förändring/givet test av Google: man börjar lyfta fram poster ännu mer i sökresultatet. Den här gången under rubriken "relaterat till din sökning". En karusell (med stories-utseende, likt mycket nuförtiden, inte bara i Googles sökresultat) som visar upp de senast publicerade posterna.
Poster, som från början levde en Snapchat-tillvaro med begränsad livslängd, får allt mer utrymme. Att de sedan ett tag tillbaka har börjat sparas i ett "arkiv" får sin förklaring här: det är för att Google skulle kunna lyfta fram dem som innehåll på det här sättet.
Förutom att Google skapar allt fler incitament för My business-kontoägare att jobba aktivt med sin Google-närvaro (och då inte bara via traditionellt SEO:ande utan också genom Facebook-hackande) så förstärker det här ytterligare en rätt tydlig satsning från Google: sökresultatet presenterar inte bara allt mer innehåll och allt fler funktioner direkt på söksidan utan hela träfflistans upplägg får allt mer formen av en fullständig webbplats. Fast byggd runt sökningar och teman snarare än varumärken och domäner.
Google Posts In Search Tests "Related To Your Search" Section
Claire Carlile posted a screen shot on Twitter of Google showing a new section to display Google Posts in a Google local panel. The new section is named "related to your search" and seems to show Google Posts that are more relevant to your search query.
Detaljhandel/e-handel
Wish lanserar Wish Local - lokala lager av kinesiska varor
Nytt intressant koncept från Wish: Wish Local. Som det låter: en lokal variant av Wish. Fast med kinesiska varor.
Tanken är helt enkelt lite som, tja, Facebooks eller Amazons butikskoncept: de varor som är mest populär finns på plats hos de lokala kunderna. I det här fallet får svenska handlare möjlighet att lagerföra runt 300 av de mest populära varorna som svenska kunder köper via Wish. Kunderna köper som vanligt via Wish, men istället för att varorna ska fraktas från Långtbortistan så finns de redan i Sverige (som i pilotfallet: mer specifikt i en V75-butik i Eslöv).
För butikerna består den tänkta förtjänsten i 4-5 kronor per utlämnat paket, med den sedvanliga moroten/sedvanliga löftet att kunder som kommer till butiken för att hämta ut paket också handlar.
Det mest intressanta med hela konceptet är att Wish i praktiken alltså hyr in i sig i outnyttjad lageryta och rider på befintlig ombudsverksamhet. I dag går det redan att dra ihop allt man behöver för att drifta e-handel (till och med vanlig handel) i och med att allt finns som tjänster i mer eller mindre utvecklad form. Lagerhantering är ett sådant område. Men det bygger oftast på utrymme i ”proffslager”, typ logistikhubbar. Det Wish använder är alltså, tja, delningslager. Lokala handlare kan upplåta lageryta som de inte använder.
Popup-lager, alltså. Eller lager som delningstjänst.
Wish har lanserat sin nya satsning i Sverige - han är först ut
Ali Ali testar Wish nya koncept.
Pinterest lägger till AI-smarta funktionen Complete the look
Många satsar just nu på bildigenkänning som shoppingmedel, men frågan är om Pinterest inte (fortfarande) ligger steget före övriga med sin funktion. Tekniskt såväl som kreativt. Senaste funktionen: Complete the look.
I botten ligger den funktion som kan identifiera objekt och hitta liknande saker att köpa. Med Complete the look ska lägga till ett kontextuellt lager på bilden. Ja, eller snarare i bakgrunden. Pinterest-kameran kan nu förstå omgivningen som del i rekommendationen. Med andra ord kan kamerans hjärna förstå inte bara komma med tips på vad som passar till en viss klänning, utan också förstå exempelvis att det handlar om en sommarbild. Rekommendationerna blir därför mer somriga än om omgivningen är ett vinterlandskap.
Bland de saker som kameran kommer att väga in i sitt rekommenderande finns ”outfit, kroppstyp, årstid, inne- eller utemiljö, olika möbler och den övergripande estetiken i ett rum”. Framförallt de sistnämnda parametrarna känns förstås extra intressanta i sammanhanget.
Pinterest Introduces 'Complete The Look', Bringing Scene Context To Recommendations
Pinterest is working on a new scene-based complementary recommendation system that identifies the context in a scene, to make better recommendations.
Walmart lanserar Delivery Unlimited - slipp frakten vid matbeställningar
En av de styrkor som Walmart har lyft fram i sitt e-handelserbjudande är att det inte krävs att du är "Prime-medlem". Du behöver alltså inte betala en prenumerationsavgift för att få del av saker som fri frakt, det räcker att komma upp i minimibeställningsnivån.
Och nu släpper Walmart... ett Prime-medlemsskap. Delivery Unlimited (i delar av USA för tillfället).
Betala 12,95 dollar i månaden eller 98 dollar per helår för att slippa minimibeställningströskeln. I praktiken så förbetalar du frakten.
Som konstateras så är Walmarts 98 dollar en hyfsad bit under Amazons 119 dollar för Prime Now. Men i Prime-medlemsskapet så ingår som bekant... en del annat, utöver fri frakt. Delivery Unlimited är bara just delivery unlimited. Toppen för dem som ofta småbeställer från Walmart, men känns oavsett lite tunt. Att se hur väl det kommer att flyga.
Walmart Grocery is now offering a $98 per year 'Delivery Unlimited' subscription | TechCrunch
Walmart is taking aim at Instacart, Target's Shipt and Amazon Prime Now/Whole Foods with a new grocery delivery subscription service called simply,
Shopify lanserar logistiknätverk i USA
E-handelsplattformen Shopify uppdaterar sina produkter och tjänster, men en nyhet är rätt mycket större än övriga: Shopify startar sitt eget logistiknätverk i USA (och ja, logistikhubbarna har förstås inbyggd AI-smartness för att lära sig optimera flöden).
https://venturebeat.com/2019/06/19/shopify-announces-new-partner-and-developer-tools-plus-an-ai-powered-fulfillment-network/
Och när du ändå är här
Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du kan stötta det jag gör.