Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i sammanställningen
- Del 2: Detaljhandel/e-handel, Strömmade medier/prenumerationstjänster, IoT – internet of things
- Del 3: AI – artificiell intelligens/digitala assistenter, Bekvämlighetsekonomin, Mobilt, Ekonomi och finans, Övrigt
Sociala medier
Facebook, Instagram och WhatsApp
Facebook börjar testa Off-Facebook Activity – fler funktioner för att kontrollera hur din data används för annonsering
Nästa integritetsfunktion från Facebook: det verktyg för att rensa sin surfhistorik som Facebook presenterade förra året. Nu har det alltså landat – och har fått det lite halvmärkliga namnet ”Off-Facebook Activity”.
Det är oavsett precis det som det handlar om: en möjlighet att se och delvis kontrollera data som samlats in av Facebook utanför Facebooks tjänster och appar. Exemplevis data som samlats in via Facebook-pixeln på olika sajter. Det ska gå att blocka den här kopplingen på olika nivåer: antingen per sajt eller app eller helt och hållet.
Det handlar med andra ord inte om att radera ens historik, vilket är anledningen att funktionen inte heter just så sannolikt, utan det handlar alltså om att begränsa tredjepartsföretag från att framöver få tillgång till data. Och framförallt bryta kopplingen mellan datan i tredjepartstjänsten och din personliga Facebook-information.
Funktionen kommer initialt, som vanligt för Facebook, att testas i begränsad skala: Irland, Sydkorea och Spanien kommer vara försökskaniner.
Det här är inte bara ännu ett försök från Facebook att öka transparensen – utan också del i en betydligt större trend för marknadsförare: allt fler begränsningar vad gäller korsspårande på internet.
https://techcrunch.com/2019/08/20/off-facebook-activity/?1
Facebook stänger ner chattfunktionen i grupper
Gillar du chattfunktionen i Facebook-grupper? Trist för dig i så fall. Funktionen kommer nu stängas ned.
Från och med 16 augusti kommer det inte längre bli möjligt att starta nya chattar och från och med 22 augusti kommer funktionen helt att låsas (befintliga chattar låses i läs-läge).
Inget tydligt besked från Facebook om varför, vilket ger upphov till spekulationer. Facebook har kommit med någon slags ”kapacitets”-förklaring – men vi pratar Messengers plattform här, så det borde inte vara något som har slagit i taket sedan oktober då tjänsten lanserades. Artikeln spekulerar att det resulterat i chattspammande, vilket känns om en mer trolig förklaring.
Oavsett. No more chattande i grupper från och med 22 augusti, alltså. Men Facebook skriver att det jobbar på att hitta andra lösningar för att erbjuda ”realtidskommunikation” i Facebooks grupper. Med tanke på hur hårt de pushat sina grupper så är de nog väldigt angelägna med att få något liknande på plats igen.
Min gissning är att det, åtminstone delvis, är kopplat till hela initiativet med en gemensam infrastruktur för Facebooks chattjänster. Och att något kopplat till gruppfunktionen kan stöka till arbetet framåt.
Att se vad som händer, kort sagt.
Facebook is Removing its Group Chats Feature to Limit Spammers
Facebook has announced that it will roll back its group chat option, which will impact communication across a range of Facebook groups.
Twitter släpper nytt sexsekundersannonsformat
6 is the magic number. Nu vill även Twitter leka på kortvideoannonsområdet. Företaget släpper ett nytt sexsekundersannonsformat. Betala bara när minst halva annonsytan visats och spelats i sex sekunder.
Annonsformatet är inte begränsat till sex sekunder utan kan rymma innehåll upp till 15 sekunder, men det är alltså de sex första sekunderna som kostar pengar, så att säga.
Twitter Launches A New 6-Second Video Ad Unit
Twitter is launching a new 6-second video ad unit, and advertisers will only be charged when their ads are viewed entirely, with pixels at 50% in-view.
Twitter stoppar all annonsering från statsbackade organisationer som inte bedöms vara oberoende
Senaste dagarna har det visat sig att såväl Twitter som Facebook har använts av Kina för att köra kampanjer mot demonstranterna i Hong Kong. Nu agerar Twitter för att få stopp på det: företaget kommer inte längre tillåta ”statligt kontrollerade nyhetsentiteter” från att annonsera på plattformen. Det är dessutom något som kommer tillämpas globalt.
Så med andra ord: trist för Sveriges Radio och SVT.
Eller riktigt så illa blir det inte. Det är specifikt nyhetsinnehåll som omfattas, inte underhållnings- eller sportrelaterade kampanjer. Och det är inte alla statsfinansierade nyhetsorganisationer som kommer att omfattas. Det är de som finns med på svarta listor från ett antal organisationer som bevakar journalistikens oberoende i världen, organisationer som Reportrar utan gränser.
Twitter announces complete advertising ban on state-run media outlets
Twitter earlier today announced it’s banned more than 900 accounts purported to be linked to a China-sponsored disinformation campaign against the citizens of Hong Kong, now it’s extending its policies to ban advertising from all state-spon
#hashtaggen fyller 12 år
Avdelningen: att internet som vi använder det idag börjar bli till åren. Idag fyller #hashtaggen 12 år. Hurra! 🎉🎂🥳
Twitter celebrates 12th birthday of the ’hashtag’
Twitter unveiled top hashtags that dominated conversations on the platform in the first half of the year 2019 in India.#Viswasam, #LokSabhaElections2019 and #CWC19 were the Most Tweeted Hashtags for 2019
Samsung lägger till stöd för WeChats miniprogram
HEL-LO! Det här är rätt skitstort. Samsung bygger in stöd för WeChats miniprogram i sina mobiler. Direkt på hemskärmen.
WeChats miniprogram är alltså de ”pluginer” som går att bygga för att lägga till mer funktionalitet i Kinas förmodligen viktigaste app (och överlägset största sociala plattform). Appar eller sajter som bor inuti WeChat-appen, om man så vill.
Och de är populära. Miniprogramsplattformen släpptes 2017 och numer bedöms det att det finns över 2 miljon miniprogram i WeChat. WeChats siffror visar också att de används allt mer – och att miniprogrammen i svansen används allt mer (allt mindre, mer nischade miniprogram).
Varför är det Samsung nu gör så stort? Därför att den nya funktionen gör det möjligt att komma åt de miniprogram man har valt att installera i WeChat – utan att ens behöva öppna WeChat först. WeChat blir alltså på riktigt en Google Play. Och miniprogrammen blir mer eller mindre fullt ut en konkurrent till våra appfokuserade mobiloperativ som vi känner dem. Där det i praktiken är Apple och Google som tillhandahåller apparna.
Samsung har alltså valt att samarbeta med WeChat, till skillnad från de övriga kinesiska mobiltillverkarna som försöker ta fram sina egna varianter av miniprogram – Quick apps (eller vad det nu blir på kinesiska). Men det verkar gå rätt trögt för dessa (tänk Google+).
Nu pratar vi alltså bara Android här. Man kan väl tänka att Apple är betydligt sugna på att göra samma sak (eller att Google skulle tillåta det i sina Pixel-mobiler – om de fanns i Kina).
Nu pratar vi inte direkt om ett av de största mobilmärkena i Kina (Samsung må vara världens största mobiltillverkare men finns i princip inte i Kina). Men det är precis en sån här sak som skulle kunna få ett mobilmärke att sticka ut i landet. Tencent, som äger WeChat, har redan egen mobilhårdvara – men då optimerad för spel. Ett samarbete med Samsung kring en ”vanlig, WeChat-märkt” mobil skulle inte vara helt orimligt. Inte minst eftersom Samsung just är världens största mobiltillverkare. Det skulle kunna ge Tencent potential att göra det som varit lite trögare: exportera WeChat utanför Kinas gränser.
Det är spännande att se hur webben efter sisådär 30 år för första gången på riktigt håller på att bli något eget, snarare än en digital version av 1900-talsteknik. Och kanske än mer spännande att se hur tekniker som bara de senaste 10-20 åren gett internet sin nuvarande form håller på att bli obsoleta. Eller åtminstone drastiskt ändra både form och funktion.
https://www.techinasia.com/wechat-operating-system-samsung
Bara 15 % av användarna födda efter 2000 postar varje dag på WeChat
Ännu en undersökning som pekar på att WeChat har ungefär samma problem som Facebook: de unga användarna. Eller snarare: bristen på dem.
De kinesiska tonåringarna vänder allt mer WeChat ryggen när de ska umgås med sina vänner. Anledningen? De vill inte hänga på samma ställe som sina föräldrar och farföräldrar. Enligt undersökningsföretaget JiGuang postar endast 15 % av användarna födda efter 2000 varje dag på WeChat – att jämföra med 57 % av sextiotalisterna. Istället hänger Gen Z allt mer i Kinas äldsta sociala plattform QQ (som att ICQ skulle få en jätterevival). Och förstås i TikTok (eller Douyin som den heter i Kina).
Att de unga användarna vänder sig allt mer till QQ är inte bara dåliga nyheter för WeChat-ägaren Tencent, eftersom de också äger just QQ. Men tidsmässigt är det alltså TikTok-ägaren Bytedance som äter upp en allt större andel av den viktigaste internetvalutan: tid. Och inte bara genom TikTok. Även via nyhetsaggregeraren Toutiao och, om det går som Bytedance hoppas, övriga nya tjänster som Bytedance släppt i år (saker som chattapp och shoppingmöjligheter).
Alltså samma sak som hos Facebook, där Instagram till största del är företagets mest lysande stjärna. Eller WhatsApp i större delen av världen. Men den plattform där Facebook tjänar överlägset mest pengar, Facebook-appen, har det alltså rätt tufft med återväxten. Ingen slump att det bara i dagarna kommit uppgifter om att Facebook pressar Instagram att bidra allt mer (läs trycka in fler annonser).
På sätt och vis är läget värre för Facebook. Rätt mycket värre – om vi tittar just på tidsaspekten. WeChat har en bredare palett med tjänster, inklusive mycket nyttotjänster. Även om WeChat inte är det coola stället du hänger med dina vänner så använder du den ändå för typ det mesta (lex Google). Tencent sitter också på fler intäktskällor – där spel är den överlägset största. Rätt mycket kommer också via att användare köper saker direkt på plattformen. Annonsering är en förhållandevis liten del.
Men för Facebook står annonseringen i praktiken för 100 % av intäkterna. Och lever man på annonsvisning är tid galet viktigt. Att du faktiskt tillbringar tid i en tjänst så att du hinner konsumera annonser. Ju mer tid, desto fler annonser. Det är ingen slump att Facebook så intensivt försöker skapa fler tjänster som går att använda utan att behöva använda Facebook, så att säga. Satsningarna på shopping och mer intentionsbaserat innehåll är två saker, liksom att de allt mer försöker ta betalt av oss användare – om än i liten skala. Än så länge.
https://www.scmp.com/tech/apps-social/article/3024156/chinese-teens-are-shying-away-posting-about-their-lives-wechat?1
TikTok
TikTok lanserar shoppingbara hashtag challenges
TikTok vidareutvecklar sin koncept Hashtag challenge, med shoppingfunktionalitet.
Konceptet Hashtag challenge är ungefär vad det låter som. En användare laddar upp en video med musik och utmanar sedan andra användare att göra sina egna versioner. För något år gjorde Bytedance, företaget som äger TikTok, det möjligt med sponsrade Hashtag challenges. Samma koncept, fast med företag som avsändare. En form av annonsering på plattformen, alltså.
Nu kommer så nästa steg: Hashtag challenge plus. Funkar i grund och botten på samma sätt, men med en tillhörande landningssida där man kan köpa varorna som dyker upp i en utmaningsvideo.
Att Bytedance satsar på shopping i en social plattform är förstås inte unikt. Tvärtom nästan vad som är norm just nu. Men i TikToks version märks det kinesiska/asiatiska arvet i och med att shoppingen är kopplad till gamification. Något som fortfarande är rätt ovanligt här.
Men med tanke på att TikTok är något så ovanligt som ett kinesiskt internetföretag som har hyfsat stor närvaro utanför Kina – och många unga människor – så kommer det bli intressant att se om TikToks vinkel på socialt shoppande får genomslag här hos oss.
TikTok’s new ’Hashtag Challenge Plus’ lets video viewers shop for products in the app | TechCrunch
TikTok, the short-form video platform favored by young adults and teens, has launched a new feature that allows users to shop for products associated with
Övrigt sociala medier
Youtube lägger ner sin chattfunktion
The future is private? Inte för Youtube Nu meddelar Google att Youtubes chattfunktion kommer att stängas ned 18 september. A.k.a. ännu en gravsten i Googles sociala tjänster-kyrkogård.
Intressant nog så verkar Googles argument vara ungefär exakt samma som Facebooks, fast tvärtom: ”The company says it will now focus more on improving public conversations made through comments, posts, and stories.” Med andra ord: nyhetsflödet FTW hos Google.
Nu misstänker jag att den primära anledningen är Google+. Alltså att användningen av tjänsten har varit… inte så stor. Förmodlingen för att många säkert inte ens känt till att tjänsten finns. Men det är oavsett fascinerande att se hur svårt Google har att få snurr på sina chattjänster när man kanske sitter på en av planetens största kommunikationsplattformar: Gmail. Men bevisligen garanterar storhet inom et områden inte succé inom ett annat.
Att se om Googles planerade iMessage-konkurrent för Android kan få snurr. Med tanke på att den då blir förinställd tjänst i Android så BORDE det väl betyda hyfsad stor användning.
https://fossbytes.com/youtube-messages-shutting-down/?1
Sök/SEO
Undersökning: två av tre googlingar i mobilen slutar inte i ett klick
I förra veckan skrev jag om undersökningen som visade att juni 2019 var första gången som antalet Google-sökningar som inte slutar i ett klick överhuvudtaget stod för över hälften av alla googlingar. Det var totalt sett. På mobilsidan är det långt mycket värre.
Enligt samma undersökning av Jumpshot, baserad på 40 miljoner googlingar i USA, så slutar över 2 av 3 Google-sökningar i mobilen inte i ett tryck. Alltså inget tryck vidare till någon annan sajt eller app. Inte ens till någon av Googles andra tjänster.
Det här är en trend lever förhållandevis mycket under radarn, men som på riktigt håller på att skaka om grundvalarna i det internet som vi vant oss vid att se på det. Visst, det är en i mängden av alla undersökningar, 40 miljoner är en liten mängd av alla googlingar och det handlar om USA, där Googles sökresultat har hunnit få mer funktionalitet än här hos oss.
Och i och med att vi alltså pratar USA här, med försprång i googlifieringen av internet, så kan resultatet i den här undersökningen ge en rätt bra fingervisning om vad vi kan vänta oss här hemma. Rätt snart. Väldigt viktigt att hålla koll på för alla som tar fram digitala tjänster.
Less than Half of Google Searches Now Result in a Click – SparkToro
We’ve passed a milestone in Google’s evolution from search engine to walled-garden. In June of 2019, for the first time, a majority of all browser-based
Google släpper lättviktiga sökappen Google Go
Igår släppte Google sin Go-app globalt (för Android). Kort sagt företagets lättviktiga app tänkt för tillväxtmarknader. En app motsvarande vad i princip allt techjättarna har släppt för Android.
Förutom att den tar lite plats i mobilens minne (7 MB) så ska den också spara upp till 40 % data vid sökningar jämfört med Googles vanliga app. Men trots sin förhållandevis lilla storlek så har den stöd för Lens. Och just det sistnämnda är också en viktig komponent: appen kan läsa upp text för användaren. Även Lens-funktionen som gör att du kan peka på text på en skylt eller annat offlinemedium och få den uppläst. Och översatt.
Anledningen är förstås att läskunnigheten på många tillväxtmarknader på sina håll är låg. Det här är ett stort hjälpmedel på vägen för många människor vad gäller möjligheten att ta del av samhället omkring.
Det visar sig att Go tydligen har installerats 17,5 miljoner gånger totalt under de drygt två år som appen funnits som beta, något som lär öka ordentligt nu när den släpps fullt ut. För den kommer släppas fullt ut: på alla marknader, alltså inte bara på tillväxtmarknader.
Och med tanke på vilka besparingar som bevisligen går att göra kan man hoppas att företag kommer jobba mer med att få ner storleken och databehovet. Även Google.
https://techcrunch.com/2019/08/20/googles-lightweight-search-app-google-go-launches-to-android-users-worldwide/
Google vill skapa standarder inom annonsblockering och integritet – för att skydda sin affärsmodell
Ooooooch 2019 års internetord är
🥁
”private”.
Google går i Facebooks fotspår och sammanfattar sin strategi för webben med onelinern ”building a more private web”. De lanserar dessutom konceptet ”Privacy sandbox”.
Vad betyder allt det här? Att Google vill ta tillbaka utvecklingen av webben åt sitt håll och säkerställa att deras primära affärsmodell kan tuffa på som tidigare.
Det handlar förstås om korsspårningen på internet som numer i praktiken är själva fundamentet i nära nog all digital marknadsföring. Möjligheten att samla på sig en hög data om vad användare gör på internet för att kunna rikta annonser. Det har säkert inte undgått de flesta som arbetar med marknadsföring att manövreringsutrymmet på det här området krymper allt mer. Och en stor del av det här beror på att Apple allt mer begränsar vad appar och spårningsmekanismer får göra. Och Apples initiativ är en följd av såväl alla integritetsdebatter som har passerat senaste åren som annonsblockering blir allt vanligare.
Building a more private web
Chrome is announcing a new initiative to explore how to evolve the web in a way that advances privacy, while supporting publishers, and free and open content.
Google Lens för att identifiera objekt i bilder finns nu i Sverige
Första gången jag har sett den här. Google Lens i bildsöksfunktionen. Tryck på ikonen så söker Lens i bilden och visar upp relaterade saker. Eller zoomar automatiskt in på den del av bilden som Lens gissar att du är mest intresserad av – och sedan visar upp produkter som motsvarar det.
Det är dessutom inte något som finns i Google-appen, utan direkt i själva webbsökfunktionen. Även när jag använder Chrome eller Safari.
Med tanke på att Google nyligen lanserade sin shoppingplattform i USA så kan vi tänka att möjligheten att shoppa direkt inte är långt borta.
Jag har intressant nog inte lyckats få Lens att zooma in på och ge mig förslag på kläder från bilder med män. Om jag lensar manliga kändisar får jag bara fler bilder på samma kändis vid samma tillfälle. Så man kan tänka att Google har fokuserat mer på kvinnokläder för funktioner. Vilket sannolikt beror på, tja, att män inte… lika ofta vill ta reda på var man kan köpa ett plagg.
Google rullar ut Swipe to visit för bildsöken
Ännu en Google-funktion som presenterades tidigare i år och som nu rullas ut: Swipe to visit. Möjlighet att förhandstitta på AMP-sajter när man bildsöker. Sidhuvudet dyker upp i botten av mobilskärmen och kan dras upp för att titta på sidan där bilden ligger.
Det här är förstås också i linje med Googles strävan att behålla trafiken hos sig. Vi har dels att Google tankar ut allt mer innehåll och allt fler funktioner från andra sajter och presenterar dem i allt mer fullständig form direkt i sökresultatet för att användare inte ska klicka sig vidare. Sen har vi dels den andra trenden, som vi ser exempel på här.
AMP i sig är i praktiken att lägga sin sajt hos Google (AMP är Googles snabbladdande mobilformat, som blir som allra snabbast om det får bo direkt på Googles servrar, så att säga), men vad vi också ser allt oftare i Googles tjänster är att de gånger som Google faktiskt länkar vidare så gör de det via overlayer.
Kort sagt: istället för att man som traditionellt hamnar på en annan sajt när man klickar på ett sökresultat och sedan måste backa i webbläsaren för att komma tillbaka så innebär overlay-lösningarna att du hamnar tillbaka i Googles sökresultat vare sig du backar i webbläsaren – eller stänger sajten du besöker.
Google Launches AMP-Powered ’Swipe to Visit’ Feature In Google Images
Google has launched ’Swipe to Visit,’ a new AMP-powered feature in Google Images that helps people explore and do more through their visual searches.
Googles shoppingplattform tar allt mer form
Google lanserade nyligen sin shoppingplattform i USA efter att ha testat den på några andra marknader. Och det blir allt mer tydligt att Google är i full färd med att på riktigt bli stället du går till även för att shoppa. För att handla och få inspiration, alltså. Inte bara söka efter produktsidor på andra sajter.
Det här gäller förstås inte bara Google Shopping. Allt mer av Googles sökfunktioner (inklusive Maps) handlar om tjänster för att hålla kvar oss hos Google och det börjar allt mer också synas i själva gränssnittet.
De sökresultat som visas innehåller nuförtiden betydligt mer än bara text. De börjar också allt mer ta formen av ”sajter”. Hela gränssnittet förvandlas till en sajt, med navigeringselement som hämtade från en ”vanlig” annan sajt. Och varje sökning eller vidaresökning genererar en ny ”sajt”. Ibland med delvis nya element.
Eller så här: Google håller på att göra en WeChat. Bygga upp sitt eget ”internet” inom Google.com. Ett internet där sajterna inte är samlade kring ett varumärke utan en sökfras.
Och, som i fallet Google Shopping, allt mer byggt på att du inte ens behöver söka. Ett ställe att få inspiration. Att hitta det du letar efter innan du ens visste att du letade efter det. Outsourca även vårt sökande till Google.
Google testar automatiska ordförklaringar i featured snippets
En VÄLDIGT intressant ny (?) funktion som testas (?) i Featured snippets, alltså Googles ”plats noll” som erbjuder allt fler svar och funktioner direkt hos Google. I det här fallet: sökning på att köra med indraget körkort i New York. Med ett ”svårt” ord förklarat.
Med andra ord ser det ut som att Google har ”tittat” på den text som används för att populera platsen och sannolikt då konstaterat att textutdraget innehåller ett ord som folk ofta Googlar på. Eller ännu mer troligt: det finns ett ord som många ofta googlar direkt efter att de har sökt på information om körning med indraget körkort.
Jag har flera gånger skrivit om att Google allt mer vill att vi outsourcar beslut till dem (som allt kring Google Ads – utom betalningen av fakturan från Google). Det här draget hamnar i gränslandet mellan ”vi vill direkt hjälpa dig med något du kan ha problem att förstå” och ”det här fattar du inte”.
Och ska vi vara lite krassa så har nog Google även här fog för sitt drag. Och på sikt så kommer Google säkert också veta vilket ord, vilken företeelse eller vilken funktion som just DU behöver hjälp med – baserat på hela dina Google-historik.
Google Featured Snippets That Extract Definitions
Here is a super interesting featured snippet feature in Google search. It shows a featured snippet but right below it, it shows also a word from the featured snippet that Google thinks you might want a definition on.
Bytedance investerar i onlineuppslagsverket Baike.com
förra veckan lanserade TikTok-ägaren Bytedance sin egen sökmotor Toutiao Search. En sökmotor som visserligen (än så länge) bara är för den kinesiska marknaden – men som inte bara söker i Bytedance tjänster (som nyhetsaggregeraren Toutiao), utan som har ambitionen att konkurrera med Kinas största sökmotor Baidu genom att visa resultat även från andra delar av (kinesiska) internet.
Tänk att Facebook släpper en Google-konkurrent.
Nu tar företaget ännu ett steg för att fylla Toutiao Search med innehåll: man har investerat i Baike.com, Kinas näst största onlineuppslagsverk. Varför inte det största? Därför att ettan på den kinesiska Wikipedia-marknaden ägs av… Baidu.
Investeringen innebär att Bytedance numer äger 22,5 % av Baike, och är därmed största ägare. Anledning är förstås för att föda Toutiao Search med mer innehåll. Och att Bytedance överhuvudtaget tar sökmotorsteget lär bero på två saker: dels att ta ännu mer av kinesernas onlinetid från (främst) Tencent och dels att helt enkelt skapa fler ytor för annonsering, vilket i sin tur kan ge mer intäkter.
Baike är alltså på sätt och vis en Wikipedia, men till skillnad från västvarianten så är Baike backat av ett vinstdrivande företag och har annonser för att finansiera tjänsten. Baike-sajten innehåller heller inte bara uppslagsverksartiklar, alltså artiklar tänkta att vara objektiva och långsiktiga – tjänsten har också mer aktuellt och kortlivat nyhetsinnehåll – vilket förstås passar in väl i hela syftet med Toutiao Search.
https://pandaily.com/bytedance-invests-in-online-encyclopedia-baike-to-compete-with-baidu/?2
Och när du ändå är här
Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du gör