Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i sammanställningen
- Del 1: Sociala medier, Sök/SEO
- Del 3: Bekvämlighetseknomin, AR/VR, AI – artificiell intelligens/Digitala assistenter Mobilt, Ekonomi och finans, Övrigt
Detaljhandel/e-handel
Shoppingapparna växte med 240 % under Black Friday
Årets Black Friday och Cyber Monday visade upp samma mönster som motsvarigheterna i Kina: nya försäljningsrekord över nästan hela banan. Men också en sämre tillväxt, i takt med att man (främst) börjar slå i befolkningstak. Men enligt en rapport från POQ så skedde en kraftig tillväxt på ett särskilt område: shoppingappar.
POQ tillhandahåller just mobilshoppingplattformar, så rapporten ska förstås ses i det ljuset. Men företaget har tittat på 45 shoppingappar i samband med de stora västshoppingdagarna och konstaterat att trafiken i shoppingappar ökade med 240 % under årets Black Friday. Totalt la kunderna 387 336 timmar i de undersökta apparna, vilket är en fördubbling jämfört med 2018.
Mobilwebben är däremot dominerande sett till total trafik, 64 % jämfört med 21 % för shoppingapparna. Däremot återkom appanvändarna 3,4 gånger mer till apparna jämfört med mobilwebbsbesökarna och 3,5 gånger mer än datorbesökarna. Men inte bara det, dessutom la användarna 2,1 gånger mer tid i apparna än datorwebben och 3,7 gånger mer tid än mobilwebben. Med andra var shoppingapparna betydligt ”klistrigare” och ett betydligt bättre sätt att hålla sina kunder engagerade.
En anledning verkar ha varit att appanvändarna var betydligt mer planerande och la saker i inköps- och önskelistor.
Dessutom visar POQ:s resultat att innehåll fortsätter vara allt viktigare för att stå ut som handlare. ”Stories” i själva apparna. Appanvändarna tittade på en halv miljon sådana stories och i snitt 2,2 minuter per appshoppare.
Sist men inte minst var funktioner som känns igen från sociala medier, som att svajpa höger och vänster på produkter, populära.
Med andra ord: planeringsfunktioner och olika typer av ”spelifieringsfunktioner” var framgångsrika för att få kunder att tillbringa mer tid med varumärket.
https://poqcommerce.com/black-friday-2019/
Mobilen stod för över hälften av omsättningen online för modeföretag under Black Friday
Hur får man fler att shoppa kläder i mobilen? Satsa mer på personalisering av mobilupplevelsen säger en studie av det objektiva mobilpersonaliseringsföretaget Nosto.
Skämt åsido, även om Nosto är part i målet så är det här ändå rätt intressant läsning. Nosto har tittat på ”miljontals” shoppingbesök på modesajter under Black Friday och Cyber Monday och konstaterat att 67 % av trafiken kommit från mobiler och 51,8 % av omsättningen. Det genomsnittliga värdet per order börjar närma sig datorn och surfplattan, trots att användarna tillbringar betydligt mindre tid. Och trots att konverteringsgraden är drygt hälften så hög som för datorn.
Men även konverteringarna går åt rätt håll. Konverteringsgraden för mobiler ökade med 53 % jämfört med motsvarande studie för ett år sedan. Vi blir allt mer vana att shoppa via mobilen – och företag blir förstås allt bättre på att utnyttja inte bara mobilskärmen utan också mobilen som enhet i stort.
Däremot misstänker jag att alldeles för många fortfarande mest tittar på skisser och testar lösningar i datorer. Den tid som läggs på alla aspekter av mobilen, återigen: inte bara prylen utan främst beeendet, borde vara minst i nivå med andelen mobilbesök.
https://internetretailing.net/mobile-theme/mobile-theme/mobile-drives-52-of-online-fashion-sales-and-67-of-traffic-this-christmas-shopping-season-20692
Google inleder samarbete med matleveransföretaget Hungr
Och ännu ett steg från Google att få oss att göra allt i sökresultatet. Och få oss att utföra allt fler uppgifter direkt här. Som att shoppa.
Senaste tillägget till Google-utbudet är att matbeställnings- och leveransföretaget Hungr nu integreras med Google sök, Google Maps och Assistant. Det innebär att det det nu kommer be Assistant att betälla mat och leverans från Hungr direkt via sin Home. Eller alltså direkt från sökresultatet eller en kartsökning. Orka besöka en annan sajt eller ladda ner en app som jag bara kommer använda till en sak.
Men inte bara det: Hungr är inte den första leveranstjänsten som integreras direkt i Googles söktjänster. Det är den sjätte. Visst, vi pratar sannolikt USA-exklusivt här, men det är nog mest en tidsfråga innan det dyker upp på fler håll.
Det pratas ofta om Kinas superappar, som WeChat och Meituan. Men Google kommer allt närmare att få till samma sak. Fantastiskt för oss som kunder, sämre för företag med sajter och appar.
Vi börjar se tendenser till en plattformsbacklash, som när Nike för ett par veckor sedan sedan slutade sälja via Amazon för att istället fokusera på försäljning via egna kanalerna. De vill ha en närmare relation till sina kunder.
Vi kunder? Bryr oss nog mindre om den förhoppningen.
Google Adds Hungr to its Roster of Third-party Delivery Partners
Google continues to connect your search for food with the ability to get it quickly, as the company has now integrated third-party restaurant ordering and delivery service Hungr to Google Search, M…
Walmart börjar testa matleveranser med självkörande fordon
Walmart tar ännu ett steg fram på mat-e-handelsområdet. Och området för självkörande leveranser. Walmart har nu inlett ett samarbete med Nuro, som tar fram just fordon tänkte att hantera typ sista-kilometern-leveranser. Det handlar inledningsvis om ett försök i Houston, utan någon specificering kring vidare utrullning. Man kan gissa att det kommer bero på hur det går.
Walmart fortsätter alltså dra nytta av sin främst konkurrensfördel gentemot Amazon: sin massiva fysiska närvaro. Vilket förstås blir ännu vitktigare om vi pratar om leverans av livsmedel.
Walmart Will Begin to Use Electric, Autonomous Cars to Deliver Groceries | Digital Trends
Your Walmart groceries might soon be delivered via an autonomous vehicle thanks to the retail giant’s new partnership with Nuro. The partnership kicks off in the coming weeks as a pilot program in Houston and will deliver groceries using Nuro’s self-driving technology and fleet of electric vehicles.
Strömmade medier/prenumerationstjänster
Apples tjänst att prenumera på en iPhone har lanserats
10 december bjuder på en halvhistorisk händelse i skuggan av Nobelfesten: idag börjar Apple så rulla ut sin avbetalningsplan för iPhone. Eller om man så vill: iPhone som tjänst.
Nu har det förstås gått att avbetalningsköpa Apple-prylar länge. Och tjänsten gäller bara för kunder som har ett Apple Card. Men det finns några rätt viktiga skillnader gentemot ett vanligt avbetalningsköp: månadsavgifterna för de 24 månaderna är inte belagda med någon ränta och inte heller någon förseningsavgift (så länge som man betalar klart allt inom de 24 månaderna). Man får dessutom, som övriga Apple-köp via Apple Card, en treprocentig cashback på respektive månadsinbetalning. Ja, dessutom sex procent om man slår till fram till nyår.
Helt i linje med att Apple tjänstifierar alla sina produkter alltså.
Rent spontant känns det här förstås som ett försök att få oss att byta iPhone oftare, men frågan är om Apple inte redan mentalt har kommmit betydligt längre än så. Jag tror att hela initiativet egentligen inte handlar om iPhonen alls egentligen. Jag tror snarare att det handlar om Apple Card.
Att det huvudsakliga, långsiktiga syftet inte är att få folk att prenumerera på sin iPhone – utan få fler att skaffa Apple Card.
Apple Card’s 24-Month Interest-Free iPhone Installment Plan Available Starting Today
Apple Card’s interest-free monthly installment plan for the iPhone is launching in the United States today, as noted by TechCrunch. The plan…
Apple News står som värd för en presidentkandidatdebatt i början av 2020
Det här är lite lätt oväntat. Apple kommer stå som värd, tillsammans med ABC och WMUR-T, för en av Demokraternas presidentkandidatdebatter. Ja, eller det är formellt inte Apple som kommer vara medarrangör, det är Apple News. Apples nyhetsapp på egna äventyr alltså.
Att det är just News-varumärket som Apple väljer att fronta är förstås inte särskilt konstigt. Det som däremot är lite oväntat att Apple överhuvudtaget väljer att ställa upp på en sån här grej. Okej, det handlar om en av Demokraternas interna drabbningar, men det är ändå lite oväntat med tanke på att Tim Cook gör sitt bästa för att hålla Trump på gott humör i allehanda tullfrågor.
Det visar också hur mycket Apple satsar på sina tjänster. På kort tid har Apple för första gången hållit någon form av tillställning i samband med att årets bästa appar presenterades, man har anordnat en första musikgala för att högtidlighålla årets mest strömmade artister och nu alltså plats under en presidentkandidatsdebatt.
Med andra ord: tre av Apple-tjänster har fått betydligt mer strålkastarljus än brukligt: Appstore, Apple Music och nu Apple News. Vi kan utgå från att vi kommer få en Arcade-gala av något slag 2020. Eller rentav anordnar någon form av egen (mini)turnering.
Apple News And Twitter Are Co-Hosting Democratic Debates | Digital Trends
Tech giants Apple and Twitter will be partners in separate Democratic debates scheduled for the first two months of 2020. Apple News will partner with ABC and WMUR-TV for the January 14 debate in Des Moines, Iowa, and Twitter will be a partner for the February 25 debate in Charleston, South Carolina.
Amazon Echo får stöd för Apples podcastutbud
En rätt stor nyhet: Amazons Alexa-enheter får stöd för Apples podcasts. Det betyder att Echo-ägare nu kan be Alexa spela podcasts från Apples tjänst – och det blir första gången som det här blir möjligt för tredjepartsprodukter utan att gå omvägen via Apples AirPlay-teknik. Inbyggt stöd, alltså.
Apple och Amazon har genom åren haft sina fnurror. Så pass att relationen var rätt bottenfrusen några år. Men senaste året eller så har de börjat närma sig varandra igen. Det beror förstås på tänkta win-win-scenarier som har rätt mycket har tvingats fram mycket på grund av att världens jätteföretag börjar få slut på nya användare. Det finns trots allt en begränsad mängd människor på planeten.
Amazon dominerar marknaden för smarta hemmaprylar med inbyggd assistent, men för att de ska fortsätta användas så måste det finnas relevant innehåll. Omvänt så har Apple senaste åren om inte helt vänt ryggen till så åtminstone backat rejält från Steve Jobs syn på en inramat Apple-ekosystem. iPhone-försäljningen, liksom mobilförsäljningen i stort, fortsätter minska. Andra hårdvarusegement börjar växa allt mer och allt snabbare för Apple, men hårdvaran ses mer och mer som en förutsättning för Apples tjänster snarare än som att ha ett självändamål.
Det har också betytt att Apple har satsat allt mer på att få ut sina tjänster i hårdvara utanför det egna ekosystemet. Att försöka hitta nya hårdvaruanvändare genom att marknadsföra tjänsterna via andra tillverkares produkter. Och om inte det lyckas: åtminstone få så många som möjligt att välja Apples tjänster, även om man inte hoppar på hårdvaran.
Apple and Spotify’s podcasts come to Echo devices in the US | TechCrunch
Amazon Alexa can now play podcasts from Apple, making Amazon’s line of Echo devices the first third-party clients to support the Apple Podcasts service
Youtube har nu dragit in över 1 miljard dollar via köp inuti appen
Youtube har nått ännu en milstolpe. Åtminstone om man ska tro Sensor Tower. Appen ska nu ha dragit in över 1 miljard dollar sammantaget i Appstore och Google Play under sin livstid. Den ska därmed vara en av bara sju icke-spelappar som lyckats med det sedan 2012. Och eftersom vi pratar app så är det alltså bara mobilanvändarna som har bidragit.
Totalt har Youtubeanvändarna så här långt i år lagt över 563 miljoner dollar, vilket är dubbelt så mycket som hela 2018. Dessutom konstaterar undersökningen att Youtubes marknadsandel har ökat bland de 10 största videotjänsterna, men det lär mycket bero på att Netflix har stängt av möjligheten för nya användare att prenumerera via appen.
Det vi pratar här är alltså köp, inte reklam. Vilket gör den här milstolpen ännu viktigare för Google. Minska annonsberoendet. Det betyder dels prenumerationer, som Youtube Premium, men också köp som följare gör för att stötta sina favorit-Youtubare. Kort sagt det fenomen som är stort främst i Asien.
Att prenumerationer nog inte står för största delen tyder Youtube Music på. Ökade med respektabla 160 procent, men ”bara” till 41 miljoner. Det är typ ingenting på ungefär alla Google-sätt.
YouTube app joins the billion-dollar club thanks to in-app purchases
YouTube’s app joins a small list of non-gaming apps to cross $1 billion in lifetime revenue thanks to in-app purchases.
Youtube växer snabbare än Spotify i Indien
Intressanta uppgifter om de stämmer: Youtube Music ska växa snabbare än såväl Spotify som lokala musikströmningsaktörer i Indien.
Googles försök att få konsumenter att betala för tjänster har gått… sådär. Eller inte särskilt bra alls – definitivt inte med Google-mått mätt. Men med 800 000 prenumeranter sedan lanseringen i mars så skulle Indien kunna bli ett välkommet undantag till regeln. Och ett väldigt viktigt undantag i och med att Indien 2019 defintivt tog över rollen som den viktigaste tillväxtmarknaden från Kina.
Fortfarande inte alls i närheten lika stor, men eftersom även Kina har dunkat i tillväxttaket så har ljuset allt mer riktats om mot just Indien. Ett land som förutom att det bedöms gå om Kina befolkningsmässigt kommande årtionde också till skillnad från Kina har en ung population. Tillväxtmarknad på flera sätt, alltså.
YouTube Music Said to Outpace Spotify and Local Rivals in India
YouTube has signed up more than 800,000 subscribers for its paid services in India since debuting in March, according to people familiar with the matter, vaulting it past competitors in one of the world’s fastest-growing media markets.
Spotifys Wrapped-funktion får stöd för podcasts
Spotifys retrospektionsfunktion Wrapped utökas tidsenligt nog till att titta tillbaka på det egna musiklyssnandet för det senaste decenniet och inte bara det senaste året. Dessutom får nu poddare också stöd för funktionen. Statistiken för poddlyssnandet byggs ut och det kommer nu bli möjligt att titta tillbaka på hela årets utveckling. Sist men inte minst kommer betalkunder av Spotify också få mer statistik – om det egna lyssnandet.
Två tankar om det här:
2019 har Spotify verkligen gått från typ noll till 180 i sin poddsatsning. Än så länge finns det inga jättetydliga siffror kring poddlyssnandet, men Spotify har hintat att det går rätt bra (och Spotify har enligt uppgifter gått om Apple som poddplattform i Sverige). Det i sig är viktigt för Spotify och hela initiativet att bredda intäktskällorna bortom musiken. Poddar har betydligt mindre rättighetsmeck och kan dessutom vara ytterligare sätt att få in annonsytor – som kan riktas på hela andra sätt än musiklyssnandet.
Att Spotify dessutom utökar statistiken är också ett sätt att visa att man tar formatet på allvar. Ju bättre insikter man kan ge dem som är verksamma på plattformen, desto mer kommer de att satsa på Spotify som kanal.
Wrapped är på sätt och vis Spotifys lifeloggingfunktion. Och vi tycker att sånt är kul. Jag misstänker att vi kommer se än mer funktioner som bygger på den egna historiken. Som årsdagar när man började lyssna på en artist som är vanligt förekommande i lyssnandet.
Sist men inte minst är det också intressant att betalanvändare får ytterligare förmåner, i form av bättre insikter – om sig själva. Både det och Wrapped är förstås funktioner som syftar till att användare ska komma tillbaka till tjänsten oftare.
Spotify Wrapped expands to include your favorite music from the decade, plus podcaster metrics | TechCrunch
Spotify’s annual ”Wrapped” feature, which allows listeners to look back on their favorite music from the year, is expanding in 2019 to include a whole
Appen för Disney+ har laddats ner 22 miljoner gånger första månaden
Disneys strömningstjänst verkar fortsätta gå rätt mycket som tåget. Nån dryg månad efter lanseringen uppskattar appundersökningsföretaget Apptopia att appen har laddats ner 22 miljoner gånger. Som konstateras är det fortfarande en rätt bra bit upp till Netflixs siffror (61 miljoner i USA), men Netflix har å andra sidan skrapat ihop de prenumerationssiffrorna på rätt mycket längre tid.
På en månad har alltså Disneys app laddats ner en tredjedel lika många gånger som Netflix har abonnenter i USA. Nu betyder förstås inte nedladdningar automatiskt prenumerationer. Det återstår att se hur många av dem som laddar ner som går från provperiod till abonnamang. Vi lär ju åtminstone få ledtrådar vid nästa Disney-kvartalsrapport, men jag tror inte vi kommer få några exakta siffror. Redan nu tror jag dock att Disney är ”extremt nöjda”, har haft en ”enastående användartillväxt” och är ”excited” över det stora intresset. Insert valfria andra liknande fraser.
Enligt Apptopia så är övriga strömningstjänster, som Amazons Prime Video och just Netflix, ”largely unaffected”. Det intressanta kommer bli att se om några månader när rätt många abonnemang måste förnyas. Blir också intressant att se var gränsen går för hur många tjänster man är beredd att betala för samtidigt.
https://www.reuters.com/article/us-walt-disney-streaming/disney-mobile-app-records-22-million-downloads-since-launch-apptopia-idUSKBN1YF25I
Afrikanska musikströmningstjänsten Boomplay har nu 62 miljoner användare
Ännu en glimt in i hur det går på andra platser i världen än de vanliga. Som i Afrika, där kontinentens största musikströmningstjänst varken heter Spotify eller Apple Music – utan Boomplay.
Boomplay, grundat 2015 och tillgänglig i ett förhållandevis litet antal afrikanska länder, meddelar nu att man har nått 62 miljoner användare. Det är förstås en bra bit bakom Spotifys 250 miljoner och även rätt mycket färre än antalet betalande Spotify-användare. Men Spotifys användarbas är inte jämnt fördelad. Av de 250 miljonerna är det bara runt 15 procent som inte återfinns i Europa, Nordamerika eller Latinamerika. Det betyder att antalet användare i resten av världen, inklusive Afrika där Spotify rätt nyligen har gått in, är nånstans runt 40 miljoner.
Boomplay arbetar dessutom aktivt med att nå ut på fler marknader. Fler länder på kontinenten.
Och det är en rätt stor ”hemmamarknad” vi pratar om. Afrikas totala befolkning är i nivå med Kinas och är framförallt betydligt yngre. Den är förstås däremot betydligt mer fragmenterad än Kina, det är trots ett antal änder med olika spelregler vi pratar om, men det är alltså långtifrån självklart att det är någon av dagens stora musiktjänster som kommer dominera även i Afrika.
Merlin inks licensing deal in Africa with Boomplay, which now has 62m users – Music Business Worldwide
Partnership follows licensing deals with Sony…
IoT – internet of things
New Orleans utlyser krisläge efter cyberattack
Borgmästaren i New Orleans utlyste i fredags nödläge, state of emergency, för staden. Och anledningen var… en cyberattack.
Det verkar handla om en ransomwareattack som inleddes kl 5 på morgonen amerikansk tid och som klockan 11 alltså hade upphöjts till krisläge. New Stadens IT-avdelning gick då ut med instruktioner till samtliga anställda i staden att stänga ner sina datorer, stänga alla wi-fi-anslutningar och stänga alla andra slags uppkopllade enheter. Dessutom drog man ur sladden för samtliga servrar.
En rätt total utslagning av New Orleans digitala infrastruktur, alltså.
Nu drog inte attacken med sig alla samhällskritiska funktioner. Polis och räddningstjänst, inklusive möjligheten att ringa 911, påverkades inte (så mycket, kanske man ska tillägga). Även stadens säkerhetskameror ska ha fortsatt göra sina jobb.
Det här är förstås varken förvånande eller något helt nytt. Men det visar också hur allt mer sårbara vi blir när allting sitter ihop via nätverk som går att förhållandevis enkelt ta sig in i eller påverka online.
New Orleans Declares State Of Emergency Following Cyber Attack
The City of New Orleans has suffered a cybersecurity attack. Mayor LaToya Cantrell has declared a state of emergency.
Prenumerera på mitt nyhetsbrev!
Drabbas du ofta av FOMOOODS (Fear of missing out on Olas digitala spaningar)? Prenumera på mitt nyhetsbrev för att varje vecka få de viktigaste digitala händelserna direkt till din mejllåda!
Och när du ändå är här
Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant?
Tryck här för att se hur du gör