Kategorier
Detaljhandel/e-handel IoT - internet of things Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 50 2019 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i sammanställningen

 

Detaljhandel/e-handel

Shoppingapparna växte med 240 % under Black Friday

Årets Black Friday och Cyber Monday visade upp samma mönster som motsvarigheterna i Kina: nya försäljningsrekord över nästan hela banan. Men också en sämre tillväxt, i takt med att man (främst) börjar slå i befolkningstak. Men enligt en rapport från POQ så skedde en kraftig tillväxt på ett särskilt område: shoppingappar.

POQ tillhandahåller just mobilshoppingplattformar, så rapporten ska förstås ses i det ljuset. Men företaget har tittat på 45 shoppingappar i samband med de stora västshoppingdagarna och konstaterat att trafiken i shoppingappar ökade med 240 % under årets Black Friday. Totalt la kunderna 387 336 timmar i de undersökta apparna, vilket är en fördubbling jämfört med 2018.

Mobilwebben är däremot dominerande sett till total trafik, 64 % jämfört med 21 % för shoppingapparna. Däremot återkom appanvändarna 3,4 gånger mer till apparna jämfört med mobilwebbsbesökarna och 3,5 gånger mer än datorbesökarna. Men inte bara det, dessutom la användarna 2,1 gånger mer tid i apparna än datorwebben och 3,7 gånger mer tid än mobilwebben. Med andra var shoppingapparna betydligt ”klistrigare” och ett betydligt bättre sätt att hålla sina kunder engagerade.

En anledning verkar ha varit att appanvändarna var betydligt mer planerande och la saker i inköps- och önskelistor.

Dessutom visar POQ:s resultat att innehåll fortsätter vara allt viktigare för att stå ut som handlare. ”Stories” i själva apparna. Appanvändarna tittade på en halv miljon sådana stories och i snitt 2,2 minuter per appshoppare.

Sist men inte minst var funktioner som känns igen från sociala medier, som att svajpa höger och vänster på produkter, populära.

Med andra ord: planeringsfunktioner och olika typer av ”spelifieringsfunktioner” var framgångsrika för att få kunder att tillbringa mer tid med varumärket.

https://poqcommerce.com/black-friday-2019/

Mobilen stod för över hälften av omsättningen online för modeföretag under Black Friday

Hur får man fler att shoppa kläder i mobilen? Satsa mer på personalisering av mobilupplevelsen säger en studie av det objektiva mobilpersonaliseringsföretaget Nosto.

Skämt åsido, även om Nosto är part i målet så är det här ändå rätt intressant läsning. Nosto har tittat på ”miljontals” shoppingbesök på modesajter under Black Friday och Cyber Monday och konstaterat att 67 % av trafiken kommit från mobiler och 51,8 % av omsättningen. Det genomsnittliga värdet per order börjar närma sig datorn och surfplattan, trots att användarna tillbringar betydligt mindre tid. Och trots att konverteringsgraden är drygt hälften så hög som för datorn.

Men även konverteringarna går åt rätt håll. Konverteringsgraden för mobiler ökade med 53 % jämfört med motsvarande studie för ett år sedan. Vi blir allt mer vana att shoppa via mobilen – och företag blir förstås allt bättre på att utnyttja inte bara mobilskärmen utan också mobilen som enhet i stort.

Däremot misstänker jag att alldeles för många fortfarande mest tittar på skisser och testar lösningar i datorer. Den tid som läggs på alla aspekter av mobilen, återigen: inte bara prylen utan främst beeendet, borde vara minst i nivå med andelen mobilbesök.

https://internetretailing.net/mobile-theme/mobile-theme/mobile-drives-52-of-online-fashion-sales-and-67-of-traffic-this-christmas-shopping-season-20692

Google inleder samarbete med matleveransföretaget Hungr

Och ännu ett steg från Google att få oss att göra allt i sökresultatet. Och få oss att utföra allt fler uppgifter direkt här. Som att shoppa.

Senaste tillägget till Google-utbudet är att matbeställnings- och leveransföretaget Hungr nu integreras med Google sök, Google Maps och Assistant. Det innebär att det det nu kommer be Assistant att betälla mat och leverans från Hungr direkt via sin Home. Eller alltså direkt från sökresultatet eller en kartsökning. Orka besöka en annan sajt eller ladda ner en app som jag bara kommer använda till en sak.

Men inte bara det: Hungr är inte den första leveranstjänsten som integreras direkt i Googles söktjänster. Det är den sjätte. Visst, vi pratar sannolikt USA-exklusivt här, men det är nog mest en tidsfråga innan det dyker upp på fler håll.

Det pratas ofta om Kinas superappar, som WeChat och Meituan. Men Google kommer allt närmare att få till samma sak. Fantastiskt för oss som kunder, sämre för företag med sajter och appar.

Vi börjar se tendenser till en plattformsbacklash, som när Nike för ett par veckor sedan sedan slutade sälja via Amazon för att istället fokusera på försäljning via egna kanalerna. De vill ha en närmare relation till sina kunder.

Vi kunder? Bryr oss nog mindre om den förhoppningen.

Google Adds Hungr to its Roster of Third-party Delivery Partners

Google continues to connect your search for food with the ability to get it quickly, as the company has now integrated third-party restaurant ordering and delivery service Hungr to Google Search, M…

Walmart börjar testa matleveranser med självkörande fordon

Walmart tar ännu ett steg fram på mat-e-handelsområdet. Och området för självkörande leveranser. Walmart har nu inlett ett samarbete med Nuro, som tar fram just fordon tänkte att hantera typ sista-kilometern-leveranser. Det handlar inledningsvis om ett försök i Houston, utan någon specificering kring vidare utrullning. Man kan gissa att det kommer bero på hur det går.

Walmart fortsätter alltså dra nytta av sin främst konkurrensfördel gentemot Amazon: sin massiva fysiska närvaro. Vilket förstås blir ännu vitktigare om vi pratar om leverans av livsmedel.

Walmart Will Begin to Use Electric, Autonomous Cars to Deliver Groceries | Digital Trends

Your Walmart groceries might soon be delivered via an autonomous vehicle thanks to the retail giant’s new partnership with Nuro. The partnership kicks off in the coming weeks as a pilot program in Houston and will deliver groceries using Nuro’s self-driving technology and fleet of electric vehicles.

 

Strömmade medier/prenumerationstjänster

Apples tjänst att prenumera på en iPhone har lanserats

10 december bjuder på en halvhistorisk händelse i skuggan av Nobelfesten: idag börjar Apple så rulla ut sin avbetalningsplan för iPhone. Eller om man så vill: iPhone som tjänst.

Nu har det förstås gått att avbetalningsköpa Apple-prylar länge. Och tjänsten gäller bara för kunder som har ett Apple Card. Men det finns några rätt viktiga skillnader gentemot ett vanligt avbetalningsköp: månadsavgifterna för de 24 månaderna är inte belagda med någon ränta och inte heller någon förseningsavgift (så länge som man betalar klart allt inom de 24 månaderna). Man får dessutom, som övriga Apple-köp via Apple Card, en treprocentig cashback på respektive månadsinbetalning. Ja, dessutom sex procent om man slår till fram till nyår.

Helt i linje med att Apple tjänstifierar alla sina produkter alltså.

Rent spontant känns det här förstås som ett försök att få oss att byta iPhone oftare, men frågan är om Apple inte redan mentalt har kommmit betydligt längre än så. Jag tror att hela initiativet egentligen inte handlar om iPhonen alls egentligen. Jag tror snarare att det handlar om Apple Card.

Att det huvudsakliga, långsiktiga syftet inte är att få folk att prenumerera på sin iPhone – utan få fler att skaffa Apple Card.

Apple Card’s 24-Month Interest-Free iPhone Installment Plan Available Starting Today

Apple Card’s interest-free monthly installment plan for the iPhone is launching in the United States today, as noted by TechCrunch. The plan…

Apple News står som värd för en presidentkandidatdebatt i början av 2020

Det här är lite lätt oväntat. Apple kommer stå som värd, tillsammans med ABC och WMUR-T, för en av Demokraternas presidentkandidatdebatter. Ja, eller det är formellt inte Apple som kommer vara medarrangör, det är Apple News. Apples nyhetsapp på egna äventyr alltså.

Att det är just News-varumärket som Apple väljer att fronta är förstås inte särskilt konstigt. Det som däremot är lite oväntat att Apple överhuvudtaget väljer att ställa upp på en sån här grej. Okej, det handlar om en av Demokraternas interna drabbningar, men det är ändå lite oväntat med tanke på att Tim Cook gör sitt bästa för att hålla Trump på gott humör i allehanda tullfrågor.

Det visar också hur mycket Apple satsar på sina tjänster. På kort tid har Apple för första gången hållit någon form av tillställning i samband med att årets bästa appar presenterades, man har anordnat en första musikgala för att högtidlighålla årets mest strömmade artister och nu alltså plats under en presidentkandidatsdebatt.

Med andra ord: tre av Apple-tjänster har fått betydligt mer strålkastarljus än brukligt: Appstore, Apple Music och nu Apple News. Vi kan utgå från att vi kommer få en Arcade-gala av något slag 2020. Eller rentav anordnar någon form av egen (mini)turnering.

Apple News And Twitter Are Co-Hosting Democratic Debates | Digital Trends

Tech giants Apple and Twitter will be partners in separate Democratic debates scheduled for the first two months of 2020. Apple News will partner with ABC and WMUR-TV for the January 14 debate in Des Moines, Iowa, and Twitter will be a partner for the February 25 debate in Charleston, South Carolina.

Amazon Echo får stöd för Apples podcastutbud

En rätt stor nyhet: Amazons Alexa-enheter får stöd för Apples podcasts. Det betyder att Echo-ägare nu kan be Alexa spela podcasts från Apples tjänst – och det blir första gången som det här blir möjligt för tredjepartsprodukter utan att gå omvägen via Apples AirPlay-teknik. Inbyggt stöd, alltså.

Apple och Amazon har genom åren haft sina fnurror. Så pass att relationen var rätt bottenfrusen några år. Men senaste året eller så har de börjat närma sig varandra igen. Det beror förstås på tänkta win-win-scenarier som har rätt mycket har tvingats fram mycket på grund av att världens jätteföretag börjar få slut på nya användare. Det finns trots allt en begränsad mängd människor på planeten.

Amazon dominerar marknaden för smarta hemmaprylar med inbyggd assistent, men för att de ska fortsätta användas så måste det finnas relevant innehåll. Omvänt så har Apple senaste åren om inte helt vänt ryggen till så åtminstone backat rejält från Steve Jobs syn på en inramat Apple-ekosystem. iPhone-försäljningen, liksom mobilförsäljningen i stort, fortsätter minska. Andra hårdvarusegement börjar växa allt mer och allt snabbare för Apple, men hårdvaran ses mer och mer som en förutsättning för Apples tjänster snarare än som att ha ett självändamål.

Det har också betytt att Apple har satsat allt mer på att få ut sina tjänster i hårdvara utanför det egna ekosystemet. Att försöka hitta nya hårdvaruanvändare genom att marknadsföra tjänsterna via andra tillverkares produkter. Och om inte det lyckas: åtminstone få så många som möjligt att välja Apples tjänster, även om man inte hoppar på hårdvaran.

Apple and Spotify’s podcasts come to Echo devices in the US | TechCrunch

Amazon Alexa can now play podcasts from Apple, making Amazon’s line of Echo devices the first third-party clients to support the Apple Podcasts service

Youtube har nu dragit in över 1 miljard dollar via köp inuti appen

Youtube har nått ännu en milstolpe. Åtminstone om man ska tro Sensor Tower. Appen ska nu ha dragit in över 1 miljard dollar sammantaget i Appstore och Google Play under sin livstid. Den ska därmed vara en av bara sju icke-spelappar som lyckats med det sedan 2012. Och eftersom vi pratar app så är det alltså bara mobilanvändarna som har bidragit.

Totalt har Youtubeanvändarna så här långt i år lagt över 563 miljoner dollar, vilket är dubbelt så mycket som hela 2018. Dessutom konstaterar undersökningen att Youtubes marknadsandel har ökat bland de 10 största videotjänsterna, men det lär mycket bero på att Netflix har stängt av möjligheten för nya användare att prenumerera via appen.

Det vi pratar här är alltså köp, inte reklam. Vilket gör den här milstolpen ännu viktigare för Google. Minska annonsberoendet. Det betyder dels prenumerationer, som Youtube Premium, men också köp som följare gör för att stötta sina favorit-Youtubare. Kort sagt det fenomen som är stort främst i Asien.

Att prenumerationer nog inte står för största delen tyder Youtube Music på. Ökade med respektabla 160 procent, men ”bara” till 41 miljoner. Det är typ ingenting på ungefär alla Google-sätt.

YouTube app joins the billion-dollar club thanks to in-app purchases

YouTube’s app joins a small list of non-gaming apps to cross $1 billion in lifetime revenue thanks to in-app purchases.

Youtube växer snabbare än Spotify i Indien

Intressanta uppgifter om de stämmer: Youtube Music ska växa snabbare än såväl Spotify som lokala musikströmningsaktörer i Indien.

Googles försök att få konsumenter att betala för tjänster har gått… sådär. Eller inte särskilt bra alls – definitivt inte med Google-mått mätt. Men med 800 000 prenumeranter sedan lanseringen i mars så skulle Indien kunna bli ett välkommet undantag till regeln. Och ett väldigt viktigt undantag i och med att Indien 2019 defintivt tog över rollen som den viktigaste tillväxtmarknaden från Kina.

Fortfarande inte alls i närheten lika stor, men eftersom även Kina har dunkat i tillväxttaket så har ljuset allt mer riktats om mot just Indien. Ett land som förutom att det bedöms gå om Kina befolkningsmässigt kommande årtionde också till skillnad från Kina har en ung population. Tillväxtmarknad på flera sätt, alltså.

YouTube Music Said to Outpace Spotify and Local Rivals in India

YouTube has signed up more than 800,000 subscribers for its paid services in India since debuting in March, according to people familiar with the matter, vaulting it past competitors in one of the world’s fastest-growing media markets.

Spotifys Wrapped-funktion får stöd för podcasts

Spotifys retrospektionsfunktion Wrapped utökas tidsenligt nog till att titta tillbaka på det egna musiklyssnandet för det senaste decenniet och inte bara det senaste året. Dessutom får nu poddare också stöd för funktionen. Statistiken för poddlyssnandet byggs ut och det kommer nu bli möjligt att titta tillbaka på hela årets utveckling. Sist men inte minst kommer betalkunder av Spotify också få mer statistik – om det egna lyssnandet. 

Två tankar om det här:

2019 har Spotify verkligen gått från typ noll till 180 i sin poddsatsning. Än så länge finns det inga jättetydliga siffror kring poddlyssnandet, men Spotify har hintat att det går rätt bra (och Spotify har enligt uppgifter gått om Apple som poddplattform i Sverige). Det i sig är viktigt för Spotify och hela initiativet att bredda intäktskällorna bortom musiken. Poddar har betydligt mindre rättighetsmeck och kan dessutom vara ytterligare sätt att få in annonsytor – som kan riktas på hela andra sätt än musiklyssnandet.

Att Spotify dessutom utökar statistiken är också ett sätt att visa att man tar formatet på allvar. Ju bättre insikter man kan ge dem som är verksamma på plattformen, desto mer kommer de att satsa på Spotify som kanal. 

Wrapped är på sätt och vis Spotifys lifeloggingfunktion. Och vi tycker att sånt är kul. Jag misstänker att vi kommer se än mer funktioner som bygger på den egna historiken. Som årsdagar när man började lyssna på en artist som är vanligt förekommande i lyssnandet.

Sist men inte minst är det också intressant att betalanvändare får ytterligare förmåner, i form av bättre insikter – om sig själva. Både det och Wrapped är förstås funktioner som syftar till att användare ska komma tillbaka till tjänsten oftare.

Spotify Wrapped expands to include your favorite music from the decade, plus podcaster metrics | TechCrunch

Spotify’s annual ”Wrapped” feature, which allows listeners to look back on their favorite music from the year, is expanding in 2019 to include a whole

Appen för Disney+ har laddats ner 22 miljoner gånger första månaden

Disneys strömningstjänst verkar fortsätta gå rätt mycket som tåget. Nån dryg månad efter lanseringen uppskattar appundersökningsföretaget Apptopia att appen har laddats ner 22 miljoner gånger. Som konstateras är det fortfarande en rätt bra bit upp till Netflixs siffror (61 miljoner i USA), men Netflix har å andra sidan skrapat ihop de prenumerationssiffrorna på rätt mycket längre tid.

På en månad har alltså Disneys app laddats ner en tredjedel lika många gånger som Netflix har abonnenter i USA. Nu betyder förstås inte nedladdningar automatiskt prenumerationer. Det återstår att se hur många av dem som laddar ner som går från provperiod till abonnamang. Vi lär ju åtminstone få ledtrådar vid nästa Disney-kvartalsrapport, men jag tror inte vi kommer få några exakta siffror. Redan nu tror jag dock att Disney är ”extremt nöjda”, har haft en ”enastående användartillväxt” och är ”excited” över det stora intresset. Insert valfria andra liknande fraser.

Enligt Apptopia så är övriga strömningstjänster, som Amazons Prime Video och just Netflix, ”largely unaffected”. Det intressanta kommer bli att se om några månader när rätt många abonnemang måste förnyas. Blir också intressant att se var gränsen går för hur många tjänster man är beredd att betala för samtidigt.

https://www.reuters.com/article/us-walt-disney-streaming/disney-mobile-app-records-22-million-downloads-since-launch-apptopia-idUSKBN1YF25I

Afrikanska musikströmningstjänsten Boomplay har nu 62 miljoner användare

Ännu en glimt in i hur det går på andra platser i världen än de vanliga. Som i Afrika, där kontinentens största musikströmningstjänst varken heter Spotify eller Apple Music – utan Boomplay.

Boomplay, grundat 2015 och tillgänglig i ett förhållandevis litet antal afrikanska länder, meddelar nu att man har nått 62 miljoner användare. Det är förstås en bra bit bakom Spotifys 250 miljoner och även rätt mycket färre än antalet betalande Spotify-användare. Men Spotifys användarbas är inte jämnt fördelad. Av de 250 miljonerna är det bara runt 15 procent som inte återfinns i Europa, Nordamerika eller Latinamerika. Det betyder att antalet användare i resten av världen, inklusive Afrika där Spotify rätt nyligen har gått in, är nånstans runt 40 miljoner.

Boomplay arbetar dessutom aktivt med att nå ut på fler marknader. Fler länder på kontinenten.

Och det är en rätt stor ”hemmamarknad” vi pratar om. Afrikas totala befolkning är i nivå med Kinas och är framförallt betydligt yngre. Den är förstås däremot betydligt mer fragmenterad än Kina, det är trots ett antal änder med olika spelregler vi pratar om, men det är alltså långtifrån självklart att det är någon av dagens stora musiktjänster som kommer dominera även i Afrika.

Merlin inks licensing deal in Africa with Boomplay, which now has 62m users – Music Business Worldwide

Partnership follows licensing deals with Sony…

 

IoT – internet of things

New Orleans utlyser krisläge efter cyberattack

Borgmästaren i New Orleans utlyste i fredags nödläge, state of emergency, för staden. Och anledningen var… en cyberattack.

Det verkar handla om en ransomwareattack som inleddes kl 5 på morgonen amerikansk tid och som klockan 11 alltså hade upphöjts till krisläge. New Stadens IT-avdelning gick då ut med instruktioner till samtliga anställda i staden att stänga ner sina datorer, stänga alla wi-fi-anslutningar och stänga alla andra slags uppkopllade enheter. Dessutom drog man ur sladden för samtliga servrar.

En rätt total utslagning av New Orleans digitala infrastruktur, alltså.

Nu drog inte attacken med sig alla samhällskritiska funktioner. Polis och räddningstjänst, inklusive möjligheten att ringa 911, påverkades inte (så mycket, kanske man ska tillägga). Även stadens säkerhetskameror ska ha fortsatt göra sina jobb.

Det här är förstås varken förvånande eller något helt nytt. Men det visar också hur allt mer sårbara vi blir när allting sitter ihop via nätverk som går att förhållandevis enkelt ta sig in i eller påverka online.

New Orleans Declares State Of Emergency Following Cyber Attack

The City of New Orleans has suffered a cybersecurity attack. Mayor LaToya Cantrell has declared a state of emergency.

 

Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

Drabbas du ofta av FOMOOODS (Fear of missing out on Olas digitala spaningar)? Prenumera på mitt nyhetsbrev för att varje vecka få de viktigaste digitala händelserna direkt till din mejllåda!

Prenumerera här

Och när du ändå är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant?

Tryck här för att se hur du gör

Kategorier
Allmänt digitalt Bekvämlighetsekonomin Ekonomi och finans IoT - internet of things Mobilt Spaningar

Digitala spaningar vecka 25 2019 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i sammanställningen

 

IoT – internet of things

Google siktar på att bygga 15 000 lägenheter i San Francisco

Ännu ett… halvstort initiativ från Google. Företaget siktar på att plöja ner 1 miljard dollar på att bygga, eller åtminstone skaka fram, minst 15 000 nya hem i San Francisco. Anledningen är förstås den rätt akuta bostadsbristen i staden som gör det svårt för Google (och typ alla techföretag) att få tag i den kompetens de behöver.

Inget som kommer hända i en handvändning – ett av de fösta initaitiven är att börja köpa tillbaka Google-mark för minst 750 miljoner dollar. Mark som idag har använts för kommersiella fastigheter, som kommer att konverteras till bostäder istället (eller byggas nytt). Ett tioårsinitiativ. Dessutom kommer Google donera pengar till hemlöshetsorganisationer och låta minst 250 miljoner utgöra plattan i en investeringsfond som ska skapa incitament för andra att bygga ”affordable housing”.

Och det sistnämnda är extra intressant och något som är ledord även för det som Google själva kommer att bygga. Bostäder för alla inkomstnivåer.

Frågar man bostadsföretagen i exempelvis Stockholm så är de stora problemen regleringar, som att man inte får sätta vilka hyror som helst. Men det största problemet är sannolikt att intresset att bygga billiga – men bra – bostäder är rätt svagt. Byggföretagen och bostadsföretagen vill tjäna pengar.

Det Google gör nu är (på pappret åtminstone) det som var grunden för många bostadsområden idag (som Lilla Essingen där jag bor): företag som byggde hus till arbetarna. Då var det viktigaste just att kunna ge folk plats att bo, helst nära fabriken, för att kunna få personal.

Det Google satsar på, om de lever upp till det de säger, är ett massivt subventioneringsinitiativ. Vi ser även att andra techjättar gör samma sak, av samma anledning.

Och en väldigt viktig faktor då är inte bara att det finns hus och lägenheter att bo i. Det måste också vara hus och lägenheter som folk överhuvudtaget har råd att bo i.

(Det man hoppas är att Google i så fall gör det som de satsar på i den stadsdel i Toronto som företaget håller på att bygga: bygga en stadsdel ”from the internet up”. Alltså inte bara bygga bostäder och stadsdelar – utan bygga bostäder och stadsdelar med de tekniska fördelar och förväntningar man kan ha på bostäder, trafik, butiker och infrastruktur i Nådens uppkopplade år 2019.)

$1 billion for 20,000 Bay Area homes

As Google grows throughout the Bay Area, we’re making our biggest investment yet to help with the housing crisis.

Volvo och Nvidia samarbetar kring självkörande fordon

Ett av de företag som kommit att bli en av nyckelspelarna inom självkörande teknik är Nvidia, chiptillverkaren som mest varit känd för att göra grafikkort. Nu är det däremot betydligt bredare tekniker på horisonten. Som dedikerade kryptochip (Facebook kommer ringa) och just AI-chip och -teknik i mjukvara för självkörande fordon.

Nu har Nvidia ingått samarbete med en annan högintressant spelare på området: Volvo. Mer specifikt kommer Volvo få tillgång till Nvidias AI-plattform som är tänkt att kunna träna teknik som ska hamna i självkörande fordon. Tillsammans ska de två företagen nu alltså vidareutveckla den här plattformen, inte minst optimera den specifikt för Volvos behov.

Men jag misstänker att det här är en plattform som kan komma att säljas som kommersiell produkt i sig på sikt. Alltså att andra företag får möjlighet att köpa in eller hyra in sig på plattformen.

Den självkörande motsvarigheten till intensivkörkortskurs i Östersund.

Volvo-avtal om självkörande lastbilar: ”Omfattande ai-plattform”

Volvokoncernen har skrivit på ett partneravtal med Nvidia för att utveckla en plattform för självkörande lastbilar och maskiner, enligt den svenska buss- och lastbilstillverkaren.

Infarm satsar på stadsjordbruk

Spännande initiativ: jordbruksstartupen Infarm tar in 100 friska dollarmiljoner till sin satsning: en plattform för urbant jordbrukande. Odla mat i städer, alltså närmare där kunderna är.

Infarms produkt handlar om vertikalt jordbrukande som ska kunna placeras ungefär var som helst. Som inuti matbutiker, gallerior och restauranger.

Det här i sig är inget unikt för Infarm. Svenska Plantagon satsade på något liknande fram till konkursen förra kvartalet. Och visst kommer det vara lite uppförsbacke innan ett sånt här koncept slår igenom fullt ut, även om Infarm själva (förstås) konstaterar att konceptet är ”oändligt skalbart”. Det är lika förstås kopplat till en hel IoT-plattform med AI, analys och allt som jazzar. Jordbruk som tjänst.

Men det får mig att zooma ut lite mer. Och tänka delning.

I Kina finns jordbruk som tjänst redan. ”Bönder” som inte äger något själva. De hyr allt de behöver. De shoppar ihop alla delar som behövs, inklusive personal, redskap och mark. Liknande finns säkert i vår del av världen.

Jag börjar tänka att ovanstående, i kombination med initiativet att placera ut bikupor hos företag för att bidra till att öka pollineringen inuti städer, skulle kunna vara nästa steg i ett Infarm-koncept. Alltså att företag och fastighetsägare, eller vem som helst, skulle kunna hyra ut eller upplåta utrymme för jordbruksodling. Utrymmen från källare till tak.

Tillgängliga utrymmen kan sedan hyras av stadsbönder. Antingen direkt eller via uppkopplade delningsplattformar. Inklusive möjlighet att hyra eller hyra ut arbetskraft, redskap, transport och försäljning.

Stadsjordbruk som tjänst.

Infarm closes $100M Series B to scale its ’urban farming platform’ | TechCrunch

Infarm, the Berlin-based startup that has developed vertical farming tech for grocery stores and restaurants, is disclosing $100 million in in Series B

Domino’s satsar ännu en gång på pizzaleveranser med självkörande bilar

Kommer Domino’s börja leverera pizzor via självkörande minibilar? Klart Domino’s kommer börja leverera pizzor via självkörande minibilar.

Testet sker den här gången i samarbete med Nuro och till skillnaden från förra testet, med Ford, så kommer det inte handla om vanliga bilar som har plats för mänskliga kontrollförare. Den här gången handlar det snarare om ett rullande leveransskåp, ungefär den typ av appstyrda boxar som börjar bli vanliga vid paketutlämning.

Och på Nuro-vis ser bilen som vanligt ut som en förvuxen leksaksbil. Pluspoäng för det.

Domino’s serves up self-driving pizza delivery pilot in Houston | TechCrunch

Domino’s really emphasizes its commitment to ”innovation,” but even if it’s a marketing tactic, the global pizza brand does indeed walk the walk. Case in

 

Bekvämlinghetsekonomin

Didi Chuxing släpper in konkurrenter i sin app

Ännu ett exempel på två väldigt tydliga megatrender. Plattformar suger upp allt fler onlinetjänster och megaplattformar öppnas för konkurrenter. Den här gången mer specifikt: taxidelningstjänsten Didi Chuxing öppnar sin app för konkurrenter.

Bara för nån vecka sedan gjorde allt-i-allo-leveranstjänsten Meituan Dianping ett försök till större inbrytning inom just taxidelningsområdet i Kina. Ett område som domineras rätt hårt av Didi. Vad Meituan gjorde var en Amazon. I sin app öppnade man en marknadsplats för mindre taxidelningstjänster för att gemensamt ta upp konkurrensen mot Didi. Och nu börjar Didi alltså göra samma sak. 

För båda apparna handlar det förstås om att, i förlängningen, ta upp kampen mot WeChat i rollen som Kinas måsteapp.

Och vi ser samma sak här hos oss.

På taxiområdet har Lyft börjat inkludera bilar från konkurrerande Waymo i sin app. Men hela trenden blir förstås än mer tydlig om man breddar horisonten. Allt fler ”Spotifys”. Inom allt fler områden. Som artonåringen som knackade ihop en appa som visade var scootrar från alla scooterföretag i Stockholm fanns placerade. Och det är förstås precis det här vi vill: allt på ett ställe, på en faktura.

Vilket också leder fram till ännu en tydlig utveckling: när varumärke och lojalitet ställs mot bekvämlighet så vinner den sistnämnda allt oftare. Och det är något som vi som företag väldigt mycket måste förhålla oss till när vi arbetar med både varumärke och tjänster. Mindre ägande av kunder och förväntningar om att kunderna tycker det är jättekul att komma till oss mer ödmjuka initiativ att faktiskt på riktigt möta kunden på kundens arenor och kundens villkor. 

https://www.techinasia.com/didi-opens-platform-rival-firms-super-app-battle-heats

 

Mobilt

TrueCaller lanserar internettelefoni i Indien

Ett jättesteg för TrueCaller: företaget börjar erbjuda telefonsamtal över internet. Två TrueCaller-användare kommer alltså kunna ringa varandra via appen och kostnaden utgörs av datatrafik istället för kostnaderna för mobilsamtal via vanliga mobilnätet (kort sagt alltså rejält mycket billigare – inte minst om du kan hitta gratis wi-fi).

Som artikeln konstaterar så gör det här att TrueCaller mer direkt hamnar på kollisionskurs med andra appar som WhatsApp och WeChat. Kinesiska WeChat är väldit sugna på att ge sig in i Indien, TrueCallers viktigaste marknad, med sin allt-i-allo-app. WhatsApp erbjuder redan VoIP-samtal.

Det TrueCaller dock har som sin fördel gentemot WeChat är sin indiska närvaro (WeChat är ännu inte jättestort i landet) och gentemot WhatsApp att man erbjuder möjlighet att göra fler vardagssysslor via appen. Som att kunna betala räkningar. Det är ingen slump att den kryptovaluta som Facebook presenterade igår främst vänder sig till tillväxtmarknader. Det är inte minst TrueCaller-användarna som är målgruppen.

Anti-spam service Truecaller adds free voice calling feature | TechCrunch

Truecaller, an app best known for helping users screen calls from strangers and spammers, is adding yet another feature to its service as it bolsters its

iOS 13 gör det möjligt att lagra tyska ID-kort i mobilen

I förra veckan skrev jag om att Japan i och med kommande iOS 13 kommer göra det möjligt att lagra det nationella ID-kortet i sin iPhone och ”blippa” det via NFC för att identifiera sig. Nu verkar även Tyskland vara riggade för ungefär samma sak.

Tyska medborgare kommer från och med i höst (när iOS 13 släpps) kunna lagra nationella ID-kort, uppehållstillstånd och biometriska i sin iPhone och därmed koppla dem till NFC-chipet. Även britterna verkar vara på gång med något likartat, fast då för landets ”Brexit-app” (tydligen en app tänkt för EU-medborgare att hantera sina brittiska liv när/om Storbritannien lämnar unionen).

Med tanke på att det fortfarande bara är en av storbankerna som stöder Apple Pay så kanske jag inte riktigt har jättehöga förvåntningar på att något liknande kommer hända i Sverige i höst, men iOS 13 ser ut att kunna bli ett jättesteg mot heltigenom digitala ID-handlingar.

Germany Says iPhones Running iOS 13 Will Be Able to Read NFC Tags in National ID Cards and Passports

When iOS 13 arrives, iPhones will be able to read a wider range of Near Field Communication (NFC) tags, including the NFC tags often used in official…

 

Ekonomi och finans

Facebooks kryptovaluta Libra lanseras inte i Indien

Oväntat och inte alls oväntat: Facebooks kryptovaluta Libra och digitala plånbok Calibra kommer inte släppas i en av de viktigaste marknaderna för såväl valutan som Facebook: Indien (dessutom Facebooks största marknad totalt sett). Anledningen? Länder med förbud mot kryptovalutor (eller som är drabbade av internationella sanktioner) kommer inte få ta del av Facebooks senaste initiativ.

Nu betyder det här i det korta perspektivet inte särskilt mycket. Facebook har redan en digital plånbok i landet: i WhatsApp Pay. En plånbok som gör det möjligt att både skicka pengar till andra WhatsApp-användare – inklusive företag (med andra ord så går tjänsten att betala med). Kort sagt så är det exakt som Calibra är tänkt att fungera. Calibra skulle i Indien på sätt och vis alltså bli en konkurrent till WhatsApp Pay.

Det här sätter dessutom strålkastarljuset på hur valutan Libra och Calibra sannolikt kommer ha en vallgrav mellan sig (ja, eller en av vallgravarna): Calibra skulle kunna fungera helt utan Libra, som en vanlig digital plånbok. Ja, som WhatsApp Pay. Jag misstänker att Calibra kommer få stöd för andra valutor för att få upp användningen (andra som tar fram liknande tjänster baserat på Libra lär nog satsa på fler, oavsett).

Det sistnämnda är också en av de största utmaningarna för valutan: att få någon att uppleva att de specifikt behöver ha sina tillgångar i en helt virtuell valuta (som dessutom sannolikt kommer kräva någon form av växlingsavgift åt båda håll). I presentationen av Libra pratar Facebook mycket om att demokratisera betalandet, men den främsta möjliggöraren här är själva funktionen för att betala (i mobilen) – inte valutan i sig.

Även om det skulle gå är det inte helt klart vilken fördel det skulle vara att använda Libra via Calibra jämfört med att betala via WhatsApp Pay (eller för den delen TrueCaller, som tar en allt större del av den indiska betalningsmarknaden). Särskilt som WhatsApp Pay redan är integrerat med Indiens nationella mobilbetalningsplattform UPI.

Och den utmaningen kommer att bli densamma över hela världen: varför välja Facebooks valuta och/eller digitala plånbok över någon av de befintliga?

Calibra wallet won’t launch in Facebook’s biggest market | TechCrunch

Facebook unveiled its audacious Libra cryptocurrency and Calibra digital wallet on Tuesday, through which it plans to transform financial services across

Slack värderas till 26 miljader dollar vid börsintroduktionnen

Idag är det så till sist dags för samarbetsverktyget Slack att kliva in på börsen. Aktien kommer börja handlas senare idag när USA-börserna öppnar. Värderingsmässigt hamnar bolaget på 26 miljarder dollar, alltså ganska prick det Spotify värderades till när det företaget började handlas för något år sedan.

Finns en Spotify-parallell till: även Slack har valt att göra en direktnotering. Alltså bara sälja befintliga aktier och inte släppa några nya till fast pris. Vad marknaden anser att bolaget och aktien är värda vet vi därmed först när handeln börjar. Vid börsintroduktioner brukar aktiekursen drabbas av ofta rätt våldsamma kursrörelser, men vid en direktnotering vet man ännu mindre om intresset för aktien än vid en vanlig börsnotering.

Så här långt i år har högprofilnoteringarna gått lite olika. Beyond Meats aktie har varit upp 700 % på bara några veckor, medan jättar som Lyft och Uber har guppat runt under noteringskursen i princip sedan dag ett. Att se var Slack hamnar i den här skalan. Både på kort och lång sikt, förstås.

(Första börsdagen gick väldigt bra för Slack – upp 50 procent jämfört med riktkursen.)

Börsen värderar Slack till 217 miljarder | SvD

Värdet på amerikanska Slack Technologies aktie steg kraftigt när bolaget börsnoterades på onsdagen i New York. Aktien i det San Francisco-baserade företaget, som står bakom en meddelandeplattform för företag, såldes för 38:50 dollar när Wall Street öppnade – betydligt över det så kallade referenspris på 26 dollar som tidigare satts av börsen.

 

Övrigt

Simone Giertz har byggt en Tesla-pickup

Har The Queen of shitty robots gjort en hillbilly-Tesla? Det är klart att The Queen of shitty robots har gjort en hillbilly-Tesla.

https://www.theverge.com/2019/6/18/18682633/simone-giertz-tesla-model-3-pickup-truck-youtube-diy

Boston Dynamics robotar slår tillbaka – bokstavligen

Ännu ett klipp från Boston Dynamics. Fler tester med roboten Atlas, som börjar bli imponerande bra på allt fler uppgifter. Men som jag bara har väntat på så finns det en gräns för hur mycket misshandel robotarna accepterar innan de plockar upp vapen och gör revolt. Precis det har nu hänt. Atlas börjar hota sina mänskliga hanterare med vapen.

The robot uprising. Det är så här det börjar.

New Robot Can Now Fight Back! (Corridor Digital)

Consider Our Merchandise! ► http://bit.ly/Corridor_Store WATCH HOW WE MADE THIS (Amazing) ► https://www.youtube.com/watch?v=gCuG-KJacp8 The new robots at Boston Dynamics keep getting more and more sophisticated…

Pakistan satsar på kattfilter för att göra regeringsmöten mer intressanta

Briljant på så många plan. Ett regeringsmöte i Pakistan livesändes över Facebook. Med den detaljen att den som höll i sändningen hade kattfiltret på…

Det är kanske precis sånt här som behövs för att få fler att titta på kommunalfullmäktigemöten. Ja, eller partiledardebatter, för den delen.

Pakistan’s Khyber Pakhtunkhwa govt live streams press conference with cat filter on. Twitter dies laughing

The provincial government of Pakistan’s Khyber Pakhtunkhwa recently live streamed a press conference with the cat filter enabled. The result has Twitter in splits.

Amazon, Apple och Google lanserar snart egna kryptovalutor

Var väl egentligen bara en tidsfråga, men jag trodde nog att kryptovalutorna från framförallt Google och Amazon skulle ligga lite längre fram i tiden. Men de fick väl bråttom nu när Facebook har presenterat Libra.

Fejkad tidslinje som säger att Amazon, Apple och Google kommer att släppa egna kryptovalutor rätt snart

 

Och när du ändå är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du kan stötta det jag gör.

Kategorier
Allmänt digitalt Ekonomi och finans Spaningar

Digitala spaningar vecka 7 2019 – del 3

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i sammanställningen

Del 1: Sociala medier, Sök/SEO, Detaljhandel/e-handel

Del 2: Strömmade medier/Prenumerationstjänster, AI – artificiell intelligens/Digitala assistenter, IoT – internet of things, Bekvämlighetsekonomin, Mobilt

Ekonomi och finans

Facebook köper bildigenkänningsföretaget GrokStyle

Trots att 2019 knappt har börjat så har techjättarna redan hunnit med några uppköp. Som Facebook, vars senaste köp är AI-bildigenkänningsstartupen GrokStyle. Fota möbler och få veta var du kan köpa dem – eller åtminstone något som utseendemässigt liknar det fotade. 

Med andra kan Facebook potentiellt ta ett rejält steg in på den domän som Pinterest karvat ut åt sig själv, som en e-handelshubb med utgångspunkt i bildsökningar. Kan förstås vara så att Facebook är ute efter tekniken för helt andra ändamål, men man kan anta att man ser en mer eller mindre ren Pinterest-kopia framför sig. Finns ju redan rätt långt gångna likheter i det som går att göra i Instagram. 

Och det blir självklart ännu ett steg mot Facebooks plattformar som one stop shop-platsen för, tja, allt. I det här fallet möjligheten att koppla ihop marknadsföring och köpsteget. Visst, du behöver inte ha din produktkatalog bildsökbar och shoppingbar direkt utan att lämna Instagram, men om du inte finns där (med andra ord att du vill äga kunden på din egen webbplats istället) så, tja, kan dina konkurrenter finnas där. Vilket ironiskt nog kan bli ett uppsving för mindre aktörer, som inte dras med ett webbplatsbagage. 

Facebook picks up retail computer vision outfit GrokStyle | TechCrunch

If you’ve ever seen a lamp or chair that you liked and wished you could just take a picture and find it online, well, GrokStyle let you do that – and now the company has been snatched up by Facebook to augment its own growing computer vision department.

Ant Financial köper brittiska betalföretaget WorldFirst

Kinesiska Ant Financial (betaljätten bakom Alipay och även världens högst värderade onoterade techbolag) har Europashoppat. Man köper den brittiska branschkollegan WorldFirst.

Syftet är att ”bättre kunna serva mindre företag i hela världen, inklusive i USA”. Ett uttalat globalt steg, alltså. Ant har tidigare försökt bryta sig in på den amerikanska marknaden via ett liknande uppköp, men det försöket föll sönder. Nu tänker man sig alltså, lite bakvägen, göra ett nytt USA-försök.

Den globala strategin för såväl Alibaba (som äger stora delar av Ant) och Tencent har de senaste åren mycket handlat om att satsa på sina landsmän. Alltså låta kineser, fast boende eller turister, ta med sig sina betalningsvanor till andra länder och på det sättet få lokala näringsidkare att börja erbjuda Alipay och WeChat Pay. (Vi ser samma utveckling här hos oss.) Det senaste draget är dock ett mer uttalat försök att slå sig in som ett reellt betalalternativ (ja, och på sikt bankalternativ) även för icke-kineser.

https://techcrunch.com/2019/02/14/alibabas-ant-financial-buys-worldfirst/

Amazon köper routerföretaget Eero

Ännu ett företagsuppköp: Amazon köper Eero, tillverkare av mesh-routrar. Alltså själva grundförutsättningen för att våra smarta, uppkopplade prylar ska kunna kommunicera trådlöst med internet. 

Gör förstås att Amazon kommer ännu närmare ett hård- och mjukvaruechosystem för uppkopplade hem. Från hemleveranser till övervakning och automatisering. 

Kan förstås användas på två sätt: det ena är att Amazon på det här sättet potentiellt kan samla in data även om konkurrerande företags prylar och det andra att kasta med som ännu en Prime-förmån. Och i och med att Eero kan optimeras att fungera just med Primes alla delar och med Amazons övriga hårdvaror (som blir allt mer heltäckande) så kan incitamentet öka att gå all in på ett Amazon-hem. 

Amazon is buying mesh router company Eero

Eero kicked off a wave of ”smart” router systems, and Amazon wants in.

Tencent investerar i Reddit

Jag skrev om att Reddit var på gång att nå tremiljarderdollarvärdering i och med ny finansieringsrunda. Det som däremot inte var känt då var att rundan, som nu är stängd och gav Reddit 300 miljoner nya dollar, leddes av Tencent. 

Den kinesiska social-jätten (ja, eller bara ”jätten”) Tencent har gjort alltfler inbrytningar i västerländska företag, men den här investeringen är en av de största högprofilinvesteringar som företaget har gjort. 

Och med tanke på att Tencent är kinesiskt, och därmed i praktiken har en direktlina från sina tjänster direkt till partiet och därmed övervakningsapparaten i Kina, så har reaktionerna bland Reddit-användarna varit… sådär positiv. 

Och sist men inte minst, förresten. Bland investerarna i rundan finns även… Snooop (Smooth) Dogg. Därför att förstås. 

Reddit raises $300M on a valuation of $3B in a round led by Tencent – SiliconANGLE

Reddit raises $300M on a valuation of $3B in a round led by Tencent – SiliconANGLE

Alibaba investerar i strömningstjänsten Bilibili

Alibaba fortsätter investera i strömmade medier. Man har närmare bestämt köpt 8 procent av spel- och strömningssajten Bilibili. Samarbetet betyder att Alibaba får in en fot i unga målgrupper (82 procent av Bilibili-användarna är födda 1990 till 2009) och Bilibili kan erbjuda sina innehållskapare möjligheten att sälja via Alibaba. Sedan tidigare har Bilibili också kopplats ihop med Alibabas matleverans(etc.)företag Ele.me.

Så långt inte så konstigt. Sen blir digitaliseringsknasnorm så det sjunger om det. En av de andra stora backarna av Bilibili är… Tencent. Alibabas jättekonkurrent på hemmaplan. De två har också gemensamma intressen exempelvis bildelningsföretaget Didi Chuxing.

Techjättarnas investeringskarta är numer ett enda stort Game of Thrones-härk. Det är svårt att veta vem som ligger med vem, vem som är släkt med vem, vem som vill hugga vem i ryggen och vem som faktiskt har huggit vem i ryggen. Framförallt är det svårt att veta vad som gäller i varje given stund. Särskilt som det inte alls är ovanligt att företag kan vara bittra konkurrenter inom ett gemensamt segment, men samarbeta eller ha ett kund/leverantör-förhållande inom ett annat.

Confuse and conquer. Verkar funka även här.

https://techcrunch.com/2019/02/14/alibaba-invests-8-in-bilibili/

WeWork köper analysföretaget Euclid

2019 har knappt börjat, men redan har flera av tungviktsbolagen hunnit med några uppköp. Nu är det WeWorks tur. Man har köpt ”utrymmesanalysföretaget” Euclid. Euclids verksamhet handlar om att analysera hur arbetsytor på företag utnyttjas – förstås för att kunna optimera och yteffektivisera mer. 

Är med andra ord ett rätt givet handen-i-handsken-scenario relaterat till WeWorks befintliga huvudverksamhet. Ju bättre kunskap de har om hur de egna arbetsytorna utnyttjas, desto bättre kan de optimera inredning och funktionalitet för att därmed locka fler och öka intäkterna. 

Med WeWork gör här något som är lite norm bland techbolagens produktutveckling: förvandla en intern kostnad till en extern intäktsström. I det här fallet: WeWork får en inhouseverktyg för att produktoptimera sina lokaler, men får också ett analysverktyg som kan säljas som tjänst till tredje part. Både för att bekosta de kostnader som WeWork själva har för verktyget och kostnaderna för att utveckla tjänsten till att bli ett ännu bättre internt verktyg. 

https://www.architectmagazine.com/practice/wework-acquires-spatial-analytics-platform-euclid_o

Kinnevik blir största ägare i Mathem

Matleveransmarknaden konsolideras ytterligare. Kinnevik köper in sig i Mathem med en investering om nära nog 1 miljard kronor (900 miljoner). 

En intressant detalj i avtalet är att Kinnevik satte som krav för sin investering att de skulle bli största ägare, vilket de nu blir. Det säger en del om hur mycket Kinnevik vill ha att säga till om i tjänsten – och hur mycket de sannolikt tänker satsa (och därmed hur stor potential Kinnevik ser att det här segmentet har – sedan tidigare finns även norska motsvarigheteten Kolonial.no under Kinnevik-paraplyet). 

Kinnevik går in i Mathem – blir största ägare

Investerar 900 miljoner i nätmatjätten.

Blocket köper uthyrningstjänsten Qasa

Blocket satsar ännu mer på bostäder i allmänhet och andrahandsuthyrning i synnerhet. Man köper startupen Qasa, som sysslar med just andrahandsförmedling. De två företagen har sedan tidigare, då Qasa har använt Blockets plattform för att nå ut, men nu konstaterar alltså Blocket: äh. Vi kapar mellansteget. 

Visar kort sagt både hur viktigt bostäder blivit för Blocket, när marknadsplatsmarknaden för alla slags prylar blivit allt tuffare. Men är också i linje med hela hyrförmedlandet som koncept blir ett allt större och allt mer kapitalintensivt segment. 

Blocket köper uthyrningstjänsten Qasa

Blocket köper bostadssajten Qasa. Nu satsar startup-bolaget på att expandera i internationellt.

Softbank investerar i robotleveransföretaget Nuro

Japanska internetjätten (och investeringsjätten) Softbank fortsätter investera i transportlösningar. Senast ut: nästan 1 miljard dollar till sista-metern-robot-leverans-företaget Nuro. 

Softbank Invests $1B in Robo-Delivery Startup Nuro

So get ready to see a lot more of the company’s toaster-inspired, human-free robots roaming the street, delivering groceries.

Amazon och General Motors kan investera i elbilsföretaget Rivian Automotive

Är Amazon sugna på att börja sälja egna elbilar? Det är klart att Amazon är sugna på att börja sälja egna elbilar. 

Uppgifter om att Amazon och General Motors är på gång att investera i Rivian Automotive, som tillverkar pickuper och SUV:ar i elformat. 

Det känns som att det inte är så mycket en fråga om utan när någon av techjättarna sätter sin logotyp på en bil. Eller åtminstone en mobilitetslösning. Det är också helt i linje med det jag skrev om igår: Amazons acceleratorprogram, en satsning på att få företag att ta fram exklusiva Amazon-kollektioner. Ett av argumenten: stora möjligheter att testa och produktutveckla på plattformen. 

Allt det här sammanfaller väl med Rivian-uppgifterna. Bilknowhow och fabrikskapacitet från GM, sjukt mycket kunddata och molntjänstlösningar från Amazon. Möjlighet att realtidsutveckla fram bilgenerationer på betydligt kortare tid än idag. Lägg dessutom till att bilen inte bara optimeras utifrån och för Amazons kunder (säljs förstås via Amazon så att även sökdata kan användas) – utan kan bli del av Prime. Gräddfilssäljkanal för GM och Rivian – och skulle ge Amazon det de framförallt saknar – en mobil plattform för att även kunna ha ett grepp om kunderna när de förflyttar sig mellan sitt Amazon-hem och sin Amazon-arbetsplats. 

Amazon, GM in talks to invest in electric pickup truck maker Rivian: sources

Amazon.com Inc and General Motors Co are in talks to invest in Rivian Automotive LLC in a deal that would value the U.S. electric pickup truck manufacturer at between $1 billion and $2 billion, people familiar with the matter told Reuters on Tuesday.

Bynk tar en en halv miljard för att bygga en europeisk mobilbank

Det rör på sig bland svenska fintechstartups just nu. I förra veckan tog Tink in över en halv miljard kronor i en finansieringsrunda och ligger i och med det på en värdering över 2 miljarder kronor som ska användas för att expandera till 11 länder. Kort därefter slöt Tink också ett avtal med betalförmedlaren Paynova. 

Nu är det dags för Bynk att ta in ungefär lika mycket som Tink i nytt kapital. Bland dem som skjuter till pengar finns bland andra befintliga ägaren Schibsted. Även här är tanken utländsk expansion – att bli en europeisk mobilbank. Förstås är det den befintliga utlåningsverksamheten som står för stor del av utrullningen, men man siktar även på ”nya kortprodukter”. En Klarna, alltså. 

500 miljoner till bankutmanare

Bynk laddar för att bli en ”europeisk mobilbank” – med 500 nya miljoner

Övrigt

Tänker Walmart satsa på annonsnätverk?

Intressant spekulation från Bloomberg: att detaljhandelsjätten Walmart skulle göra en Amazon och ge sig in på annonseringsområdet. 

Som konstateras i artikeln har Walmart 300 miljoner kunder i sina butiker plus högvis mer i de digitala kanalerna (Walmarts sajt, men även uppköpta företag som Jet. com och Bonobos). Det är en hel massa data, det. Data som företaget i dagsläget, enligt egen utsago, bara aktiverar till liten del. 

Artikeln jämför Walmarts siffror med några andra och konstaterar att Walmarts butiker och egen sajt har långt många fler månadsbesök än Google, Facebook och Amazon. Det stämmer säkert – om man tittar på just besök till sajterna. Men majoriteten av alla besök för Facebook (säkert även övriga) sker ju via appar. Men oavsett så är det en hel massa användarsiffror som borde kunna användas. 

Annonsering i de egna kanalerna, som är större delen av annonseringen för Google, Facebook och Amazon, är i sig intressant, men datan skulle också kunna aktiveras via externa nätverk (också likt hur nämnda tre ovan gör). Eller kunna säljas i sig (försiktigt, med tanke på integritetsklimatet). 

Men Walmart har alltså stora möjligheter att bli en tung annonsspelare. Om man vill. Och tänker smart.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-02-11/amazon-has-a-big-advertising-business-walmart-wants-one-too

Upphovsrättsorganisationer skriver öppet brev mot upphovsrättsdirektivet – tycker inte att det går tillräckligt långt

När arbetet med att slutföra (?) EU:s föreslagna nya upphovsrättsdirektiv nu går in i en ny fas så gör ett antal upphovsrättsorganisationer samma sak som ett antal medieorganisationer gjort tidigare: skriver ett öppet brev till EU där man uttrycker sin besvikelse över direktivet i sin nuvarande form. Så långt att man konstaterar att man hellre ser att direktivet inte blir av alls än att det blir ett, för rättighetsindustrin, dåligt direktiv.

Likt de flesta argument (på båda sidor) i den här frågan så handlar det mest om lätt floskelstaplande – med lätta domedagsvibbar, som är det föredragna tonläget för ungefär alla som har åsikter i frågan – snarare än att konkret peka på vad som inte är tillfredsställande (givet: det är ett öppet brev för att väcka opinion och då finns det varken utrymme eller genuint intresse att grotta ned sig i lagtexter). Direktivet går alltså inte tillräckligt långt tycker upphovsrättssidan.

Ju längre hela upphovsrättsdirektivfrågan pågått har det blivit allt tydligare att det handlar om två enormt starka kommersiella intressen: på ena sidan upphovsrättsindustrin som vill ha större del av onlinekakan och Google som inte vill dela med sig av sina pengar och därmed se intäkterna sjunka. Båda sidorna hävdar förstås att de kämpar för the little people och/eller ett ”öppet internet”.

Men om man så vill: vad vi nu ser att ingen sida är riktigt nöjd. Vilket på sätt och vis är ett tecken på att EU har hittat en lagmässigt korrekt balansgång. Vilket förhoppningsvis skulle kunna få båda sidor att på riktigt börja tänka nytt.

Google öppnar sin rekryteringstjänst i första länderna utanför USA

LinkedIn kommer ge hela sin rekryteringsplattform en uppgradering senare i år, men det börjar förstås finnas fler andra tunga spelare som gärna vill ha en bit av kakan. Som Facebook. Och Google. 

De senare påbörjar nu den globala (två länder åtminstone) utrullningen av sin Hire-tjänst. Första marknaderna utanför USA som får ta del Googles erbjudande på området. 

https://techcrunch.com/2019/02/12/google-takes-hire-its-g-suite-recruitment-platform-to-its-first-global-markets-uk-and-canada/

Ryssland testar en digital järnridå för att stoppa cyberattacker

Vad gör man som nation om man blir utsatt för en utländska cyberattack? Drar upp en virtuell järnrid, that’s what you do. Åtminstone om du är Ryssland. 

Landet uppges vara på gång att testa vad som skulle hända om man klippte alla band till övriga världen och resten av internet. Med andra ord: alla som inte hanteras av ryska servrar. Ett test som kommer påverka sisådär 100 miljoner internetanvändare. 

Unplugged. På en helt ny nivå. Eller en internetversion av kärnvapenalternativet. 

Man kan tänka sig att det här redan är i spel i Kina. Och, well, Nordkorea. 

Tyvärr, med tanke på landet, kan man nog utgå från att det inte bara handlar om att skydda rysk infrastruktur. Man lär ha inspirerats av Kina också här. Men som principfråga är det förstås intressant. Med tanke på hur sårbart våra uppkopplade liv är – hur bra är vår säkerhet och vår möjlighet att rycka ur sladden om vi det kommer stora cyberattacker – oavsett vem som ligger bakom? 

Russia Is Preparing to Disconnect The Entire Country From The Internet

In a sensational test of technological independence, Russia is making plans to cut off its internet from the rest of the world, with a giant ’unplugging’ experiment that will affect over 100 million Russian internet users.

Netflix är det varumärke som millennials litar mest på

Vilket varumärke litar millennials mest på 2019? (Åtminstone enligt den här rankingen.) Youtube. That’s who. Går om Netflix och Apple. 

Det finns så otroligt mycket meta och ironi med det här. I dessa tider av Facebacklash, integritetsoro och dataläcksupprördhet så litar de tillfrågade mest av allt på det företag som sannolikt är det som läcker mest. Jag kan riktigt se framför mig hur Tim Cook Roadrunnerspringer på väggarna i Cupertino. 

Ännu ett exempel på hur otroligt bra Google har lyckats teflonskydda sig mot alla former av nedfall från det Facebook har drabbats av. Och kanske hur effektivt Google har lyckats hålla Youtube på varumärkesmässigt armslängds avstånd. 

Men förmodligen mest av allt det som kan sammanfattas av en kommentar kring Facebook när det Cambridge Analytica-begav sig. Typ ”jag har inga problem att avinstallera Facebook, men ni kan bända loss Instagram från mina kalla, döda händer”. 

Roliga kattfilmer (och typ allt man behöver veta om allt) trumfar personlig integritet. Alltid. 

Efter 40 år – första gången en hiphoplåt vinner Grammy för bästa låt

Det händer mycket nu. Vissa paradigmskiften är tydligare än andra. 2017 gick hiphop om rock som den största musikgenren i USA enligt Nielsens siffror. Igår blev Grandmaster Flash den förste inom hiphopfacket att få Polarpriset (att han lär ha satt ”The Adventures of Grandmaster Flash on the Wheels of Steel” på bara fjärde försöket räcker ungefär för mig). 

Häromdagen blev dessutom Childish Gambinos ”This Is America” såväl årets låt som årets skiva (blir ännu sämre på svenska, men i det här fallet är det första ett låtskrivarpris och det andra ett artistpris) under årets Grammys-gala. Det var första gången en raplåt vann något av dessa två priser. Och då alltså båda två på samma gång. Det tog bara 40 år. 

Som om inte det vore nog tog Cardi B hem Grammyn för bästa rapalbum – som första kvinnliga soloartist. 

Dessutom förenades de tre pristagarna temamässigt. Titeln på Cardis album är ”Invasion of Privacy” och namnet Danny Glovers låt alltså ”This Is America” – två ämnen som var väldigt mycket på allas läppar 2018. Och, om man så vill, Grandmaster Flash & The Furious Fives ”The Message” var ”This Is America” – 36 år tidigare. 

Childish Gambino makes Grammy history | CNN

Childish Gambino’s ”This Is America” won Grammys for song and record of the year on Sunday, becoming the first rap song to win the prestigious awards.

Internetmuseum öppnar emojiutställning

Ett tecken i tiden ⌚️: Internetmuseum öppnar en ny utställning om… emojins historia 👶🧔👴😀🤩🥰. 

Givet tema 😍(ja, nu när någon har tagit fram det 🤪). En av de riktiga hörnstenarna i, tja, alla former av kommunikation online 🤖🌍🌎🌏 numer. Åtminstone sannolikt för de flesta👉😎👈. Om jag skulle fundera🤔: hur många dagar går utan att jag använder emoji alls🤷‍♂️? Förmodligen… noll. 😮🤭😬 

https://www.internetmuseum.se/tema/emoji/

Gmail får ny högerklicksmeny – och det borde alla företag ta efter

Ny funktion på väg till Gmail. Vad är det för super-AI-Assistant-Duplex-predikativtechgizamojäng den här gången undrar du? 

Fler alternativ i högerklicksmenyn. 

Förstås lätt att raljera över en sån här grej, men är reell praktiskt nytta för säkerligen väldigt många användare. Vilket, i dessa jätte-AI-parksprojekttider, är ett ypperligt tillfälle att återigen påminna om att det är i den här typen av insatser som den verkliga kundnyttan faktiskt finns. Småskruvandet med örat mot kundrälsen. 

Tråkigare företagsledningspowerpoints. Högre kundnytta. Alla företag har (minst) en högermeny som skulle må bra av några fler alternativ. Lägg mer tid på att hitta dem i din organisation och mindre tid på att pixelpusha herobilder. 

Right-clicking in Gmail is about to get a whole lot more useful

Google is finally addressing one of the more annoying quirks of Gmail’s web interface by overhauling the right-click menu, adding a lot more options in the pop-up list that should make it way more useful.

Google har självinsikt

Veckan efter det att Google avslöjades med att under flera år ha brutit mot Apples regler för enterpriseutvecklarkonton.

Artikelrubrik som säger att Google uppmanar alla som håller på med SEO att inte bryta mot Google regler även om konkurrenter gör det

Ford släpper filassistansverktyg – för sängar

Ahahahaha! Det här är fantastiskt. Ford har pimpat sin filkorrigeringsfunktion. Alltså den funktionen som automatiskt ser till att en bil inte glider ur sin fil. Fast här omgjord… för sängar. 

Kort sagt: funktionen ser till att sänghoggare håller sig på sin kant. Om den, via tryck mot madrassen, känner av att den ena personen håller på att vältra sig över på den andra personens planhalva så kommer funktionen vänligt och försiktigt knuffa tillbaka den invaderande personen till sin del av sängen. Ja, eller försiktigt och försiktigt. Det är ett löpande band under madrassen som i princip dumpar över personen där den hör hemma. 

Okej. Nu är det här kanske inte en produkt vi kan gå och köpa i morgon. Eller någonsin. Det handlar mest om marknadsföring just för Fords bildprodukt. Men som koncept finns det förstås… potential. Och det är förstås inte alls omöjligt att något sånt här, i någon form, skulle kunna bli verklighet. 

Och, i sann branschdödsanda, det är klart att det är ett bilföretag som kommer på en sån här sängidé till att börja med. 

Ford uses driver-assist tech to keep bed hogs on their side

Ford is in the automobile business, but the company keep discovering new ways to apply its technology outside of its vehicles. The latest innovation from the car maker is made for the bedroom. Ford repurporsed its driver-assist systems to design a bed that will keep partners on their side of the mattress through the night.

Tudder – Tinder för kor

Japp. Klart det finns ett Tinder för kossor: Tudder (hohoho). Och precis som Tinder handlar det om att korna kan svepa åt höger på de tjurar som de har lust att… vara intima med. 

Okej, nu kanske det snarare är kornas ägarna som står för svepandet. Men i grund och botten handlar det om Tinder. Me specifikt är Tudder kopplat till SellMyLivestock. Och precis som i Tinder väljer man först kön man är intresserat av och kan sedan svepa på. När man hittar en match (en tjur eller ko man är intresserad av att köpa) kan man läsa på om Rosa eller vad hen nu kan heta. 

https://www.reuters.com/article/us-valentines-day-cows/tinder-for-cows-matches-livestockin-the-mood-for-love-idUSKCN1Q226F

Bästa. Kampanj. Sajten. Ever. 

https://www.marvel.com/captainmarvel/

Har du lust att hjälpa till?
Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du gör