Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i sammanställningen
- Del 2: Detaljhandel/e-handel, Strömmade medier/prenumerationstjänster, IoT – internet of things
- Del 3: Bekvämlighetseknomin, AR/VR, AI – artificiell intelligens/Digitala assistenter Mobilt, Ekonomi och finans, Övrigt
Ur arkivet
Apples marknadsandelar globalt inom wearables fortsätter att öka. Det gjorde den här artikeln aktuell igen.
Kommer Apples tjänster omsätta mer än iPhone om bara några år?
Sociala medier
Facebook, Instagram och WhatsApp
Publicister testar att använda Instagrams shoppingfunktion
Instagram tar ännu ett shoppingsteg: efter att ett antal varumärken fått testa på Instagrams hyfsat nya (och användarmässigt fortfarande rätt begränsade) shoppingfunktion så har nu turen kommit till… publicister. Några utvalda publicister, inte oväntat några som ligger i livsstilsfacket och har någon form av produktförsäljning, håller nu på att testköra funktionen.
Två reflektioner utifrån det här:
Det här belyser förstås ytterligare hur digitaliseringen mer eller mindre helt har suddat ut gränserna mellan typ alla branscher. I det här fallet: publicister satsar allt mer på att sälja produkter när det blir allt svårare att få kunderna att betala för innehållet, medan e-handlare satsar allt mer på innehåll för att få snurr på sin försäljning och stå ut när den gränslösa handeln gjort konkurrensen rejält hårdare.
Som några av publicisterna som ingår konstaterar: de vill också ha möjlighet att sälja biljetter eller prenumerationer via Insta. Facebooks satsning (egentligen alla som har försökt) att sälja prenumeraitoner via moderappens Instant Articles-format har gått lite sådär, men det handlar sannolikt delvis om att publicister inte fått kläm på formatet. Blir intressant att se om de tar ett omtag via Insta. Jag skulle tro det.
Publishers see opportunity in Instagram Shopping
Instagram wants to offer consumers more than just access to DTC brands or established retailers; it's now allowing publishers to sell their wares.
Facebook Portal får stöd för Workplace, WhatsApp-konton, AR-karaoke och Watch Together
Facebooks Portal-prylar har väl inte direkt vält internet. Alls. Men Facebook har inte kastat in handduken än. Dags för några nya funktioner.
Den tidigare annonserade integrationen med Workplace kommer nu, vilket alltså ger Portal företagsstöd. Dessutom töd för att logga in med WhatsApp-konton, ännu en funktion tänkt att fånga kidsen: mimsynk-AR-appen Mic Drop (ja, ett megacringenamn), samtittarfunktionen Watch Together och möjlighet att livesända från en Portal till sin Facebook-profil.
Den funktion som trots allt känns som den som har störst chans att flyga är Workplace-kopplingen. Portal som videokonferensenhet för företag som gått lite all in på Facebook (även om jag har svårt att se en killer app som gör att man väljer Portal framför något annat).
WhatsApp-stödet, alltså att man kan logga in utan att ens ha ett Facebook-Facebook-konto, känns rätt givet med tanke på att WhatsApp är Facebooks viktigaste plattform utanför Europa och Nordamerika. Problemet med det är väl bara att, om man ska generalisera lite, människor som bor där WhatsApp dominerar är förmodligen inte en Portal-målgrupp. Dels för att de inte har råd och dels för att de är ännu mer mobila än här.
Kort sagt: väldigt lite här som kan kickstarta Portal som plattform att räkna med.
Facebook's video calling Portal devices add WhatsApp login, new features and content | TechCrunch
Facebook is making its line of Portal-branded smart video calling devices more relevant to consumers, including those who don't even have a Facebook
Facebook lanserar funktionen Discuss with friends för att driva mer engagemang via Messenger
Ännu ett försök från Facebook att både driva engagemang och rida på hela privat-trenden: Discuss with friends. Funktion för att skapa on the fly-diskussiongrupper i Messenger där den som skapar gruppen väljer vilka som ska ingå. Om man vill är det en funktion där det är ämnet, det man vill diskutera, som står i centrum - inte människorna.
Moshe Isaacian on Twitter: "🚨New Facebook feature: "Discuss With Friends"It creates a post with a button that creates a group chat in Messenger to discuss a topic of your choosing. Smart move by FB - increases use/downloads of the app (Messenger is currently #7 on App Store, Snap is #8) pic.twitter.com/9gnzlToimJ / Twitter"
🚨New Facebook feature: "Discuss With Friends"It creates a post with a button that creates a group chat in Messenger to discuss a topic of your choosing. Smart move by FB - increases use/downloads of the app (Messenger is currently #7 on App Store, Snap is #8) pic.twitter.com/9gnzlToimJ
Facebooks intiativ att bygga ihop sina chattappar utreds av myndigheter i USA
Mer potentiella motgångar för USA. Facebook är i full gång med ett initiativ att bygga ihop sina olika chatttjänster i en, gemensam teknisk infrastruktur. Tanken är att göra en Apple-Meddelande-lösning inom Facebook-ekosystemet (till att börja med…): användare ska kunna skicka meddelanden mellan olika meddelandetjänster utan att behöva ha samma app. Nu kan USA:s konkurrensmyndighet FTC däremot vara på gång att sätta käppar i hjulet. Wall Street Journal skriver att FTC undersöker om en sådan ihoptråckling skulle vara konkurrenshämmande.
Spontant känns förstås ett sånt FTC-initiativ lite kontraproduktivt eftersom Facebook initatiativ egentligen är precis vad FTC vill ha: användare blir inte inlåsta i en enda tjänst, utan kan välja vilken av Facebooks appar man vill använda.
Men det är egentligen helt i linje med att båda parter säger en sak och menar en annan. Facebook säger att man gör det för att man just vill erbjuda användarna ökad valfrihet, men egentligen gör man mycket, kanske främst, för att företaget ska bli svårare att stycka upp. Och när FTC säger sig vara oroliga att en gemensam chattplattform hämmar konkurrensen så oroar de sig egentligen för just det: att Facebook ska bli svårare att stycka upp längre fram.
Att se hur det här fortlöper. Och vad det i praktiken skulle kunna innebära för Facebooks planer.
FTC may block Facebook from integrating messaging apps, per WSJ report
Officials have grown fearful in recent months that any moves to further tie Facebook's products together could make it more difficult for agencies like the Federal Trade Commission or law enforcement to break the company up in any future antitrust case.
Facebook släpper trendrapport för 2020
Så har Facebook IQ - Facebooks marknadsundersökningsdel om man så vill - ställt samman vad som kommer att gälla 2020. I Sverige kommer vi tydligen bara vara intresserade av hållbart mode.
Skämt åsido, rapporten blir förstås en rätt penselbred överflygning av vad som kommer gälla nästa år (dessutom baserat på vad folk pratade om från mitten av 2018 till mitten av 2019 - så att se hur bra Facebook blir att förutsäga framtiden baserat på det).
Det kanske mest intressanta är det som CNN kallar "pod people". Podcastfenomenet. Att 2020 blir året när formatet får sitt stora genombrott. Ja, bortom det egna formatet, så att säga. Att podden i sig kommer att påverka andra medier, både i upplägg och innehåll. Som att vi kommer se Hollywood-blockbusters som börjar sina liv som poddar. En ny form av manuskriptkällor, alltså. (Har ju redan börjat.)
Om man så vill är det ju tecknet på att ett medium har fått sitt rejäla genombrott - när det blir så mainstream att det kliver utanför sig självt och refereras självklart av annan populärkultur. Vilket i förlängningen också lär leda till delvis nytändning av podformatet. När människor vana att arbeta med andra medier tittar på podcastformatet från sin horisont så kan podcasten i sig utvecklas. Såväl vad gäller upplägg och format som innehåll.
Facebook taps data to predict likely 2020 trends kimchi, milk baths and 'plant parents' | CNN Business
Do you bathe in milk, gobble up kimchi or dress in getups straight out of the '80s? If you don't, you might soon - Facebook predicts those trends could go global in 2020.
https://www.facebook.com/business/news/insights/2020-topics-and-trends-report
Facebooks egen översynsinstans för innehåll försenas
2020 ser ut att bli ett förseningens år för Facebook, innan året ens har börjat. Kryptovalutan Libra var tänkt att lanseras under 2020 men just nu lutar det åt att intiativet missar hela 2020. Och nu ser även Facebooks tänkta innehållsöverrock, den semifristående överklagansinstans som var tänkt att lanseras i början av nästa år, ut att komma längre fram.
Facebook's Long-Promised Supreme Court For Content Won't Be Here For A Long Time | Digital Trends
Facebook's Oversight Board that can overrule CEO Mark Zuckerberg is taking longer than expected to come into existence. The board was supposed to deliberate its first cases early next year. However, Facebook is still working to source and review candidates as part of the selection process.
Facebook släpper Star Wars-effekter för Messenger
JAAAAAAA! 💫⚔️
Facebook Messenger gets Star Wars theme, complete with stickers and AR effects
Facebook has launched a limited-edition Star Wars theme for its Messenger app.
Snapchat
Snapchat gör det möjligt att skapa selfie-gifar
Nytt test från Snapchat: gif-selfie-verktyg. Fejka in ditt ansikte i en gif. Typ gif-bitmoji.
Handlar om en funktion som är hyfsat vanlig på nätet: möjlighet att välja en bild på sitt ansikte och sedan se hur ens ansikte dyker upp i en bild eller film. Ja, eller gif, som här. Nu handlar det förstås inte om valfri gif, utan ett urval.
Det här kan kännas som ännu en kul, men bagatellartad funktion. Och det är det ju - också. Men det är också del av en betydligt större trend: möjligheten att göra icke-selfie-selfies.
Bitmoji var på sätt och vis först ut med det här, åtminstone som någon slags integrerad funktion. Sedan dess har exempelvis både Google och Apple lagt till stöd för att göra egna bitmojivarianter. Att det här också flyttar in i gifar, en annan viktig del i vårt onlinekänslospråk, känns därför som en rätt given utveckling.
Snapchat Cameos edit your face into videos | TechCrunch
Snapchat is preparing to launch a big new feature that uses your selfies to replace the faces of people in videos you can then share. It's essentially a
Bytedance
Bytedance testar musikströmningsappen Resso
Senaste veckorna har det florerat rykten om att TikTok-ägaren Bytedance kan släppa en Spotify-konkurrent. En musikströmningstjänst alltså. Och... nu visar det sig att de redan har en. Som har testats i sex månader, dessutom.
Appen i fråga heter Resso och är ute på försök i Indien. Reklamkonton eller betalkonton - och då samma pris som för Spotify i Indien (runt 16 kronor i månaden).
Resso har dessutom redan det som Apple Music hyfsat nyligen har lagt till och som Spotify nu testar: realtidstexter. Dessutom har Resso tydliga TikTok-inslag - alltså musik som del för att skapa eget innehåll (Resso kan även masha ihop gifar och videos för en nära nog fullständig TikTok-upplevelse). Visst, tjänsten saknar avtal med de stora skivbolagen, men det är något som Bytedance driver i stort.
Två tankar om det här:
Bytedance bygger alltså vidare på sitt framgångsrecept och gör därmed samma sak som även Facebook gör med sina musikrättigheter: bygger funktioner som omvandlar kostnader till intäkter. Alltså funktioner som gör att användare mer aktivt utnyttjar tjänsten - oftare och till mer.
Just "mer aktivt" är en nyckelfras här. Musiklyssning är generellt något som ligger och rullar i bakgrunden medan man gör annat. Man tillbringar rätt lite tid i själva musikappen. Facebook och Resso uppmuntrar alltså sina användare till eget skapande med musiken som grund. Realtidslåttexter är en annan sån funktion för att ge appen mer skärmtid, bokstavligen. Tillbringa mer aktiv tid med varumärket.
Att både Apple Music och Spotify har eller är på gång med realtidstexter är ännu ett sådant initiativ. Spotify satsar även just nu rätt mycket på, tja, lifeloggingfunktioner - som i retrospektivfunktionen Wrapped. Återbesök vad du har lyssnat på senaste året eller årtiondet. Och andra visualiseringar av lyssnandet. För om användare tittar på själva appen så finns fler ytor att annonsera på. Även visuella format. Och för betalanvändare möjlighet att synliggöra och marknadsföra fler tjänster.
https://www.techinasia.com/bytedance-pilots-music-app-india-indonesia
Pinterest lanserar insiktsplattformen Pinterest Insights
Nu hakar Pinterest på insightstrendtåget. Man släpper med andra ord sin egen variant av Google Trender: Pinterest Trends. Ett verktyg som gör det möjligt att se de vanligaste söktermerna på plattformen ett år tillbaka. Ja, åtminstone de amerikanska sökningarna. Åtminstone om man sitter vid en dator.
Vi kan anta att det här nog kommer till fler platser vad det lider. Likt Google Trender är det ett verktyg vars huvudsakliga uppgift är att driva trafik till den egna plattformen. Alltså få fler att komma dit för att få insikter om vad som är hett och vad som är snöbollskrig för att sedan använda detta som underlag för att optimera annonseringen. Ja, eller att lockas att överhuvudtaget annonsera eller skapa egen företagsnärvaro hos Pinterest.
Vi kan också gissa att det här verktyget inte bara kommer att komma till fler marknader utan även bli betydligt mer finkorning. Och kunna skäras på betydligt fler sätt. Att erbjuda attraktiv data är som bekant en stor konkurrensfördel i sig.
Pinterest Trends: A New Tool That Gives You Insight Into Top Search Trends
Pinterest has started to roll out Pinterest Trends, a new tool that allows you to see the top US search terms on the platform within the last 12 months.
Sök/SEO
Googles BERT-algoritm omfattar nu alla slags sökningar på över 70 språk
Mer BERT. Tydligen är en av Googles stora 2019-algoritmförändringar nu aktiv för över 70 språk. En utrullning som tydligen gått så fort att inte ens folk på Google hann med.
BERT rullades i början av oktober, men då bara för engelska sett till hanteringen av hela Google-söken. För ett antal andra språk, bland annat svenska, användes algoritmen bara för visningen av featured snippet-resultatet. Alltså "plats noll", den första träff som ger allt mer utförligt svar på sökfrågan. Nu visar det sig alltså att Google har tryckt på den större utrullningsknappen så att BERT har aktiverats för alla sökningar. Ja, eller om samma som tidigare gäller så handlar det kanske inte om alla sökningar initialt, men att alla sökningar har chans att bli BERTade.
Med tanke på att BERT användes för svenska featured snippets så kan vi nog utgå från att svenska är med bland de 70 språken som nu blir BERTiserade.
BERT är, enligt Google själva, en algoritm som man inte kan optimera för. Det handlar om en algoritm som ska vara bättre på att förstå vilka ord i en sökning som är relevanta för vilka ord som ska visas. Inte minst relationen mellan ord i en längre sökfras. Att Google ska bli ännu bättre på att serva oss det mest lämpliga svaret på vår fråga.
Men lägger man på den algoritmförändring som Google släppte i början av november, för lokala sökningar, så börjar det bli än mer intressant. Den algoritmjusteringen handlade om att Google ska bli bättre att förstå vad vi är ute efter - även om de orden inte finns någonstans i exempelvis en beskrivningstext om ett företag. Med andra ord: Google kommer mer titta på vilket företag som erbjuder bäst och mest relevanta tjänster utifrån en sökning. Inte vilket företag som har sökoptimerat sin onlinenärvaro bäst. En förändrad hållning som förstås på sikt lär få stor påverkan på SEO i stort.
Google BERT Now International Working With Over 70 Languages
Well that was quicker than most expected, Google has taken BERT, which launched in late October for English language queries in the US in core search and expanded it to 70 languages internationally. In fact, it surprised Danny Sullivan and John Mueller of Google in how fast it launched globally.
Google börjar använda BERT-algoritmen för Google News
går skrev jag om Google nu utökar BERT-algoritmen, som ska vara bra på att förstå sammanhang och kontext, till nyheter. BERT kommer alltså, i USA inledningsvis, användas till klustring av nyheter kring samma händelse. Dessutom ska BERT kunna förstå (eller åtminstone lära sig på sikt) identifiera olika delar av ett händelseförlopp i takt med att en story utvecklas.
En del i det här, förutom att nyheter allt mer kommer få mer synlig plats vid nyhetssökningar och säkerligen också i hela Explore-avdelningen, är att publikationer nu inte måste "ansöka" om att inkluderas i Googles News. Nyheter ska "hämtas från webben som övriga sökresultat". Läs: Google kommer själv identifiera vilka källor som har nyheter relevanta att visa upp som nyhet.
Om man så vill så gör det här att Google även här full ut inför en opt out snarare än en opt in. Publikationer måste aktivt säkerställa att material inte ska visas. Något som till stora delar också kommer betyda att man då inte längre syns som vanlig sökträff.
Det här lär vara ett mindre problem för de flesta publikationer. Men Googles målsättning är förstås inte bara att ha en karusell med minsta möjliga information för att användare sedan ska trycka sig vidare. Google vill förstås i förlängningen visa upp innehållet i sin helhet direkt i sökresultatet. Och om man tar det här ännu ett steg längre: vad hela BERT-nyhetsinitiativet på sätt och vis är är ett test för att se hur bra BERT är på att identifiera skeenden och delar av skeenden.
Om BERT blir tillräckligt bra på det så kan BERT (ja, eller någon annan algoritm) sedan i förlängningen själv börja skriva egna nyhetssammanfattningar - sammanvägda från ett antal olika källor. Lite TT om man så vill. Och det i sig skulle förstås också innebär att Google inte behöver bry sig om licens och upphovsrätt: det är ju Google som har upphovsrätten för det omskrivna materialet.
En lite mer kortsiktig del i det här lär också vara kopplad till hela EU:s upphovsrättsdirektiv, där en av delarna är att få företag som Google att betala licenser för att få återpublicera nyhetsartiklar. Genom att visa upp nyhetsinnehåll ännu mer utförligt och kontextuellt som här så kommer de som inte vill spela boll (inte godkänner att Google får återpublicera utan att betala) att bokstavligen talat få än mindre synlighet. Även amerikanska publicister delar ju rätt mycket de europeiska kollegornas inställning till Google i den här frågan.
Google News No Longer Requires Submission, Adds BERT & New Top Stories Features
Google announced some new features around Google News and Top Stories. First, now Google is using BERT and other machine learning techniques to examine the related articles and determine where one story ends and another begins. Second, Google no longer requires you to submit your site for inclusion into Google News to be shown in News or Top Stories.
Google testar paketspårning direkt i sökresultatet
Japp. Förstås. Google gör det möjligt att spåra sitt paket - direkt i Googles sökresultat. Det är alltså samma slags spårningsfunktion som finns hos budfirmor, men utan att man behöver lämna Google.
Nu är det frivilligt att välja om man som budföretag vill ha med sin information här, men jag misstänker att det snudd på kommer bli obligatoriskt för företag på sikt. Visst, du måste typ koda via sökningen genom att ange en söksträng enligt Googles modell ("företagsnamn package tracking"). Men många går säkerligen via Google till budföretagets sajt, där man sedan måste leta upp spårningsfunktionen. Med Googles hjälp kan man kapa de sista stegen.
Visst, du behöver fortfarande spårningsnumret som du sannolikt har fått via ett mejl. Det innebär att du lika gärna kan trycka på länken till budföretaget. Men jag misstänker att Google har en lite långsiktig plan här: om du använder Gmail så kan Google hitta paketmejlen automatiskt åt dig. Du slipper alltså öppna Gmail, leta upp mejlet för att sedan trycka på länken. Bara skriva "spåra paket" och Google kommer automatiskt kunna hitta aktiva leveranser och ge dig svaret, typ.
Vilket förstås blir ännu mer relevant för sökningar via digitala assistenter, som via en smarthögtalare.
Google is Working on Adding Package Tracking to Search Results
Google is working on integrating package tracking into search results, allowing users to get information without visiting the carrier's site.
Hur Googles nya algoritm BERT påverkar köpt sök
En bra påminnelse: tänk på Googles BERT när du arbetar med din sökannonseringsstrategi.
BERT är en av Googles största algoritmuppdateringar på länge. En algoritm som inte handlar om ranking utan om förståelse. Och småord.
Och just det sistnämnda är en väldigt viktig förändring. Generellt har sökoptimering i alla sina former handlat om att optimera för huvudorden, men i takt med att vi söker allt mer som vi pratar så blir exempelvis prepositioner allt viktigare (byt ut "till" till "från" så blir det helt plötsligt en helt annan sökfras och intention.)
Det här kommer betyda än mer relevanta träffar från Google - samtidigt som Google visar upp allt mer information om resultaten direkt i sökresultatet. Det här innebär att även SEM måste bli än mer precist. Och eftersom Google allt mer vet vår, tja, framtida intention så betyder det också att Google i sig kommer knuffa kunderna framåt i köpresan innan kunderna knappt har förstått vad nästa steg är.
Visst. Rätt självklart för dem som arbetar inom det här området. Men det skadar inte att påminna sig även om självklarheter.
Understanding BERT's Implications on Paid Search
Don't forget to also think about what BERT means for your paid search approach. Here's how Google's new algorithm can impact your PPC ads.
Google lyfter fram recensioner ytterligare i sökresultatet
Ytterligare en anledning för företag som inte bryr sig om recensionerna på Google att ge den funktionen lite mer kärlek. Ja, även för dem som faktiskt arbetar med recensionerna som kunddialogkanal. Google testar nu (rullar ut?) en recensionskarusell i kunskapspanelen.
Med andra ord lyfter Google fram recensionerna ännu mer vad gäller synlighet. Och då alltså enskilda recensioner, komplett med textutdrag.
Kommer bli intressant att se hur Google kommer välja recensionerna som visas. Inte minst som de återfinns under rubriken "Related to your search". Det tyder alltså på att det kan handla just om recensioner relaterade till sökningen. Med andra ord: har man sökt på någon fras som innehåller negativa ord - eller rent ut har sökt på en fråga om en plats är dålig, typ - så kan den typen av recensioner visas. Om inte annat så skulle Google förstås kunna driva på städningen och hanteringen av just recensionerna om de började visa enstjärniga recensioner...
Google Testing Review Carousel In Local Knowledge Panel
Mike Blumenthal posted on Twitter a screen shot of a new look for reviews listed in the local knowledge panel. It shows a carousel of reviews, and Mike said are "query related phrases."
Waze gör det möjligt att rapportera oplogade vägar
Ännu en bra grej i Waze: möjlighet att rapportera in oplogade vägar så att andra Waze-användare kan informeras. Lite som uppgifterna förra veckan om att Google Maps kan vara på gång att få funktion som kan visa vilka gator i en rutt som är ordentligt upplysta. Funktioner för ökad säkerhet, alltså.
Det verkar dessutom vara ett exempel på bra privat-offentlig samverkan. Förslaget till den här funktionen verkar ha kommit via transportmyndigheten i Virginia i USA via samarbetet Waze for cities data-intiativet. Ett datadelningsprogram mellan Waze och offentliga verksamheter.
Waze adds unplowed road reporting feature for better awareness of winter driving hazards | TechCrunch
Crowdsourced navigation app and Google subsidiary Waze is adding new features that allow you to report within the app unplowed roads made more dangerous
Google har fotograferat 98 % av alla ställen där människor bor på Jorden
Svaret på frågan du länge har funderat på: hur mycket av världens har Google egentligen kartlagt och fotograferat? Svaret är: väldigt mycket.
När Google nu för första gången går ut med siffror på det här säger de att de har Google Earth numer täcker 98 procent av alla områden ”där människor bor”. Totalt 93 miljoner kvadratkilometer (en snabbgoogling ger svaret att Jorden totalt består av 510 miljoner kvadratkilometer, men då är ju väldigt mycket vatten). Dessutom har Google fotograferat 16 miljoner kilometer gator och vägar till sin Street View-funktion.
Kort sagt: en del.
Google reveals just how much of the world it's mapped with Street View and Earth
Google has revealed how much of the world it has photographed: 10 million miles of Street View imagery and 36 million square miles of Google Earth imagery, revealing the massive scope of its mapping efforts.
Prenumerera på mitt nyhetsbrev!
Drabbas du ofta av FOMOOODS (Fear of missing out on Olas digitala spaningar)? Prenumera på mitt nyhetsbrev för att varje vecka få de viktigaste digitala händelserna direkt till din mejllåda!
Och när du ändå är här
Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant?
Tryck här för att se hur du gör