Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i sammanställningen
Detaljhandel/e-handel
Alibaba lanserar Taoxiaopu, möjlighet för kunder att starta virtuell e-handel
Ännu en intressant funktion från Alibaba: Taoxiaopu. E-handel som tjänst med företagets kunder som målgrupp.
Taoxiaopu bor i Taobao-appen och är ett sätt för privatpersoner att starta sina egna Taobao-shoppar. Utan att egentligen behöva göra särskilt mycket. Annat än att bli affiliates, om man så vill.
Funktionen bygger på att kunder sätter upp sina egna shoppar och sedan marknadsför dem mot sina följare i sociala medier utanför Alibabas (ja, eller de får väl marknadsföra dem även i Alibabas plattformar, men Alibaba är ju inte jättestora på det området). De som startar en shop får välja bland ett antal Alibaba-utvalda produkter. Försäljning ger sedan ersättning. Och eftersom Taoxiaopu (i dagsläget) är en kostnadsfri tjänst så blir det lite gratispengar. Typ.
Dessutom finns det spelelement inbyggt i funktionen. Ju mer man säljer, desto mer kan man levla upp. Nya nivåer låser upp fler produkter som kan inkluderas i den egna shopen.
Ytterligare ett försök från Alibaba att ta sig an konkurrensen från den nya tidens onlinehandel, alltså.
https://www.techinasia.com/alibaba-693-million-users-dropshippers
Walmart lanserar programmatisk annonseringsplattform
Amazon ska vid det här laget vara USA:s tredje största annonseringsplattform efter Google och Facebook. Om inte annat så är de med raska steg på väg att ta bronsplatsen. Och nu verkar det som att ännu ett handelsföretag är sugna på att bli en storspelare på området: Walmart.
Walmart har precis i dagarna officiellt lanserat sin egen programmatiska självserviceannonseringsplattform och tillhörande API:er. Upplägget verkar vara väldigt mycket Amazons: det handlar om att köpa sökannonser och sponsrade produktplaceringar hos Walmart.
Även om plattformen nu alltså steppar upp från beta till skarp version så ser det ut som att det saknas rätt mycket verktyg vad gäller att rikta annonser och följa upp insatserna. Inte minst vad gäller en av företagets största konkurrensfördelar gentemot Amazon: kopplingen till offlineköp och offlinebeteenden.
Walmart Launches Self-Serve Ad Platform, But Retail And Audience Data Isn’t Available – Yet | AdExchanger
Walmart claims its programmatic advertising platform and ads API are ready for primetime. On Friday, Walmart Media Group (WMG), the retail giant’s advertising arm, released a self-serve portal so advertisers can directly buy on-site search and sponsored product ads on walmart.com. It also launched an API to make that inventory available through Teikametrics, Flywheel Digital, […]
Strömmade medier/prenumerationstjänster
Spotify lanserar podcastannonsformatet Streaming Ad Insertion
Nytt podcastannonsformat från Spotify. Streaming Ad Insertion, en helt ny teknik som Spotify själva ska ha tagit fram, Streaming Ad Insertion, ska göra det möjligt att realtidsrikta annonser i poddar baserat på lyssnaren.Saker som intresse, ålder, kön, plats och annat. Dessutom ska formatet erbjuda annonsörer rejält mycket mer insikter om vilka som har lyssnat på annonserna.
Men det riktigt intressanta är förstås det som artikeln också lyfter fram: att det handlar om en teknik för annonsering i podcasts. Inget som är knutet bara till Spotifys egen plattform. Det skulle alltså kunna innebära att Spotifys teknik kan användas av andra. Att Spotify alltså blir ett poddannonseringsnätverk.
Det skulle i så fall vara helt i linje med det Spotify satsar rätt hårt på (även andra, som jättar som Apple): försöka trycka ut sitt innehåll och sina tjänster på så många ställen som möjligt. Även utanför de egna plattformarna och ekosystemen för att därigenom göra sig mindre sårbara.
Förstås extra viktigt för ett företag som Spotify. Visst, världens största musikströmningstjänst (åtminstone på betalsidan), men det behöver inte betyda särskilt mycket i långa loppet när David-Spotify allt mer kläms mellan Goliatar som Apple, Amazon och Google.
Spotify will use everything it knows about you to target podcast ads
Spotify announced its new podcast ad insertion technology Streaming Ad Insertion, which will put ads into podcasts in real time based on listeners’ demographics and interests.
Quibi – Netflix för kortvideogenerationen
Ännu en spelare på väg in på videoströmningsarenan: Quibi. Har varit på gång sedan förra året och kommer nu slutligen att lanseras i april. En hel del originalinnehåll till en kostnad om 5 dollar för tittande med annonser och 8 dollar utan. Så långt ungefär som vanligt. Men för att sticka ut har Quibii valt ett annat spår än de flesta av konkurrenterna: avsnitten i tjänsten är 4 till 7 minuter långa. Netflix för kortvideogenerationen alltså.
Quibi har alltså valt samma inriktning för sitt innehåll som Snapchat. Ja, med den skillnaden att där innehållet i Snapchat är ett mervärdesinnehåll så bygger alltså hela Quibi bara på den här typen av material.
En annan rätt intressant är att Quibis tjänst, förstås byggd primärt för tittande i mobilen, kan anpassa innehållet efter skärmen. Inte bara i storlek utan också format. Håller man telefonen som vanligt blir det stående version och om man håller mobilen horisontell så optimeras samma material för den typen av vy.
Redan flera tunga namn som kommer skapa innehåll för tjänsten (som Chrissy Teigen, Tyra Banks och Steven Spielberg – som ska ta fram en skräckserie för tjänsten som bara ska gå att se när solen har gått ner).
Att se om vi är sugna på en strömningstjänst till. Ja, eller kanske vissa generationer.
Quibi Wants To Be The Streaming Service For People Short On Time | Digital Trends
Quibi announced more features and information at CES on what to expect from the streaming service. During its keynote presentation at CES, Quibi announced that it would launch on April 6 with 175 new original shows and 8,500 quick bites of content that are 4 to 7 minutes in length.
IoT – internet of things
Amazon patenterar identifiering via blodkärlen i handflatan
Nytt patent från Amazon: identifiering via handflatan. Inte första gången jag hört talas om det, men Amazon tar det ett steg längre genom att identifiera kunder både via handflatans mönster – och blodkärlen under huden. Kort sagt en tvåstegsautentisering, om man så vill. Och ja, självklart kan en handflata kopplas till en betallösning.
I patenten talas om att hålla upp en hand för att låta den läsas av – utan att behöva lägga handen på en skärm alltså. Men tänker man ett steg längre så skulle det här förstås kunna användas på ställen där man lägger handen. Säg… handtaget på en varukorg eller eller en kundkorg.
Med andra ord: att ta hela Amazon Go-konceptet till nästa nivå. En lösning som skulle kunna göra kort- och kassalösa butiker ännu mindre beroende av extra hårdvara. En lösning som gör att det enda man behöver ha med sig för att betala i en obemannad butik är… sin egen kropp.
Amazon is looking into tech that can identify you using the veins in your hand
An Amazon patent application suggests the e-commerce giant is working on a hand-scanning identification system for its Amazon Go stores.
Apple patenterar virtuella högtalare
Nytt patent från Apple: virtuella högtalare. Mer specifikt tänkta att förstärka ljudupplevelsen från Apple-datorers inbyggda högtalare. Möjlighet till flerpunktsljud utan högtalare, alltså.
Det intressanta med det här är att det är ett patent som målar upp en värld bortom hårdvaran.
Bekvämlighetsekonomin bygger till väldigt stor del på vår önskan att slippa prylar när vi inte behöver dem. När vi väl behöver en tjänst är den bara en apptryckning bort. Men den bygger fortfarande väldigt mycket på mobilen – att vi har en extra pryl i fickan.
När vi stänger dörren på det mest mobila årtiondet så här långt, på flera sätt, börjar vi närma oss en post-mobil tillvaro. När till och med hårdvaran blir virtuell.
New Apple patent imagines virtual speakers that can simulate sound from anywhere in the room
Apple has just been granted a patent – concerning virtual positioning of audio – that could eventually lay the groundwork for new, more immersive audio applications. It builds on a previous patent Apple filed last month that enabled users to hear where people are physically located in a room through special headphone tech.
Sony lanserar konceptelbil
Men det är klart även även Sony har en elbil nu. Sony Vision S. Ja, eller en konceptbil åtminstone. En som presenterades under CES igår.
Bilen ska vara byggd på en ”nyligen framtagen elbottenplatta”, som kan komma från Magna, och ska därmed alltså kunna bli en bil som finns på riktigt. Men just nu är det alltså bara ett koncept – för att visa upp allt Sony kan erbjuda bilar i teknikväg.
Sony har alltså tagit fram en enda stor, rullande marknadsföringsplattform för sina egna produkter. Det betyder med andra ord att Sony troligast hoppas bli del av upplevelsen hos andra tillverkare snarare än att bli ännu en spelare i det allt mer trångbodda mobilitetssegmentet.
Men, tja, bilmärken har fötts med betydligt mindre på fötterna än så. Lite bilmotsvarigheten till innehållsföretagen på videosidan. Varför nöja sig med att låta andra få kundkontakten när man kan göra det själv?
https://www.theverge.com/2020/1/6/21054270/sony-vision-s-electric-concept-car-ev-announcement-ces-2020
Sennheiser och Continental arbetar på bilhögtalarsystem utan högtalare
Igår skrev jag om ett nytt Apple-patent som skissar på en lösning att utrusta bärbara Macar med bättre ljudupplevelser tack vare virtuella högtalare. Placera ut ljudet på fler ställen i rummet utan behov av extra hårdvara. Under årets CES-konferens visade hörlurartillverkaren Sennheiser och däcktillverkaren Continental upp en liknande lösning – för bilar.
Det handlar mer specifikt om en teknik som gör hela kupén till högtalare. Åtminstone olika delar av utrymmet. Det ska ge en högtalarfri ljudanläggning. Ljud skapas istället genom att element kupén styrs att vibrera vid olika frekvens beroende på vilka ljud som ska skapas.
Nej. Jag ska inte säga att jag förstår exakt hur det fungerar. Men det känns lite som de hörlösa hörlurar som använder skallbenet för att ”vibrera fram” ljudet.
Oavsett. Way cool.
Införsäljningsargumentet är att det sparar både utrymme och vikt, men sett i ett lite större perspektiv så är det här ännu ett steg bortom behov av hårdvara för att konsumera innehåll. Åtminstone extra hårdvara, dedikerad för ändamålet. Vi ser samma sak med våra mobiler – vi håller sannolikt på att passera någon slags peak mobil där andra uppkopplade prylar kommer ta över mobilens roll.
Sennheiser and Continental Turn A Car’s Interior Into A Giant Speaker | Digital Trends
You can take your preconceived notions of in-car audio and throw them out of a moving vehicle thanks to Sennheiser and Continental. The two companies are showing off a new speakerless audio system at CES 2020 that converts a car’s interior materials into an immersive sound system, saving weight and space.
LinkSys arbetar på teknik som gör att routrar kan spåra andning
Routrar är rätt skitviktiga grejer i de flesta (åtminstone väldigt många hem). Utan internetuppkoppling är det svårt att göra… mycket idag. Och vi vill vara mobila även hemma. Men routrar är i stort väldigt osexiga grejer. Men likt så många andra saker i våra uppkopplade liv så börjar de få allt mer funktionalitet instoppade i sig. Som Linksys Wellness Pods som ska kunna spåra… andning.
Sedan tidigare har Linksys-routrar kunna spåra rörelse (lite på samma sätt som Apples U1-chip-patent från slutet av förra året). Hålla koll på hur vi rör oss i våra hem. Nu lägger man alltså även till stöd för att kunna spåra ”andningsmönster och sömnkvalitet” via sin nya hårdvara. De ska också kunna användas för att spår fall, som när en äldre människa rasar ihop hemma.
Med andra ord är det lite samma sak som Amazons Alexa kan göra (som att höra och känna igen när någon bryter sig in) eller att Google börjar lägga in Assistant i sina routerprylar.
Det gör alltså att uppkopplingar allt mer inte bara flyttar in i, snudd på, väggarna i våra hem – det gör också att en sak som en router också kan övervaka ett hem och människorna som bor där. Men inte bara hur någon rör sig, utan också hälsoövervakning. Att våra hem alltså allt mer aktivt kan värna om de boende.
https://www.theverge.com/2020/1/8/21056418/linksys-wellness-pods-aware-health-date
Lidar-teknik för självkörande bilar på väg till vanliga bilar
Säkrare bilkörning med Lidar-teknik? Ja, kanske. Tekniken som är en stor del av utvecklingen av självkörande fordon, som radartekniken som gör att bilen kan ”se” och kommunicera med sin omgivning, börjar så sakteliga gå ner i såväl pris som storlek. Det börjar alltså finnas möjlighet att integrera tekniken i betydligt fler bilmodeller än bara de självkörande.
Det här får mig att tänka ytterligare ett steg. Som andra typer av fordon. Och andra typer av föremål i samhället.
Lidar-tekniken är inte den enda som används för självkörande fordon (Tesla använder sig exempelvis inte av den), men oavsett vilken teknik vi pratar om så skulle det här kunna bli något för fler. Som att även exempelvis cyklar eller elscootrar skulle kunna få liknande typ av stöd för att kunna höja säkerheten. Via exempelvis röståterkoppling kunna informera cyklister om vad som händer bakåt eller runt hörnet.
Vilket dessutom för oss över till det möjligheten för fordon at prata med varandra. Så att cyklar och bilar inte bara skulle kunna ”se” varandra, även vid dold sikt, utan också att de skulle kunna informera varandra om vad som håller på att hända. Enskilda biltillverkare arbetar på teknik som gör det möjligt för bilar inom ett märke att informera andra bilar från samma tillverkare om saker – som att en bil som upptäcker halka eller hinder kan meddela andra bilar det innan de har hunnit dit. Men med standarder skulle det här kunna gälla mellan olika tillverkare – och även olika slags fordonsslag.
Och tar vi det ännu längre så skulle det också kunna gälla annat än bara fordon. Som byggnader. Eller våra egna kroppar. Så att även gångtrafikater skulle kunna informeras om potentiella faror. Kanske via haptisk återkoppling, likt burret mot huden från en smart klocka. Eller att byggnader kan berätta för bilar om vad som väntar runt hörnet.
LIDAR sensors aren’t just for self-driving cars anymore
LIDAR sensors for self-driving cars are getting cheaper. So cheap, in fact, that the companies leading the pack now predict LIDAR will become as commonplace in mass-market vehicles as cameras, radar, and other low-cost safety technology.
AI – artificiell intelligens/digitala assistenter
Google Assistant används nu 500 miljoner gånger varje dag
Ny avancerad funktion för Google Assistant 2020: post-its! Nu blir det möjligt att sätta upp virtuella post-it-lappar på skärmutrustade Assistant-prylar. Påminnelser till sig själv eller andra i hushållet. (Dessutom får Assistant nu stöd för tidsstyrda, framtida actions. Alltså möjlighet att be Assistant göra något vid en tidpunkt i framtiden.)
Men det kanske mest intressanta i sammanhanget är informationen att Google Assistant nu har klivit över en ny milstolpe: över 500 miljoner människor använder Assistant varje dag.
Det som skulle vara intressant att se i sammanhanget är hur motsvarande siffra är för det som ska vara den mest spridda digitalassistenten: Siri. Siri ska vid det här laget finnas i över 1 miljard aktiva enheter (typ alla prylar som har stöd för den typen av funktioner så länge som Siri har funnits). Hur många använder Siri däremot? Bra fråga. I mitten av 2018 meddelade Apple att Siri hade 1 miljard månadsanvändare, men sedan dess har det inte (vad jag vet) kommit någon uppdatering.
Men det skulle kunna betyda att Siri ligger för Assistant även vad gäller dagligt användande. Och att Apple är störst globalt även vad gäller detta område.
Och ännu ett område när det hade varit VÄLDIGT intressant att få mer information från Apple själva.
Google Assistant is Now Used by More Than 500 Million People | Digital Trends
At CES 2020, Google Assistant celebrated a huge milestone: The smart assistant is used by more than 500 million people around the world. Google also announced several new features to make the system even better, including better security features and more natural speech patterns.
Alexa får stöd för att betala för bensin på 11 500 mackar i USA
Amazons Alexa ger sig ut på vägarna. Rätt bokstavligen talat. Nya funktionen: betala för bensin med Alexa. När man anländer till pumpen ska det bara vara att säga ”Alexa pay for gas” för att hela betalningshtanteringen ska klaras av, inklusive att hålla koll på pumpnummer. Åtminstone om man senare i år besöker någon av de 11 500 bensinstationer som ingår i samarbetet.
Kopplingen är förstås Amazons bilintegrationer för Alexa. Som också sätter fingret på Amazons största svaghet gentemot Siri och Google Assistant: avsaknaden av mobil plattform. Amazon dominerar området med smarta hemmaprylar men med tanke på att kärnan i våra uppkopplade liv numer är mobilen så spelar det på sikt mindre roll. Vi vill kunna använda samma tjänster oavsett var vi är. Inte behöva byta läge när vi kommer hem.
Att Amazon satsar på den mobila plattform där det inte finns samma självklara operativduopol är förstås därför inte så konstigt. Inte minst som gränsen mellan fordon och fastigheter börjar sudda ut allt mer.
’Alexa, pay for gas’ command to work at over 11,500 Exxon and Mobil stations this year | TechCrunch
Pumping gas is not that difficult, but Amazon thinks the process could be even easier by way of a voice command, spoken aloud when you arrive at the pump:
Bekvämlighetsekonomin
Airbnb kan arbeta på egen teknik för att profilera sina användare
Ni vet Kinas sociala poängsystem? Nu visar det sig att Airbnb inte vara sämre. Företaget sitter på programvara som spårar användares onlineförehavanden och bygger upp en profil baserat på saker som ”gott”, ”ont” och ”anti-sociala tendenser”.
Okej, nu handlar det om ett patent som följde med Airbnbs köp av Trooly. Det finns alltså (sannolikt?) inte än, men Airbnb har förstås köpt Trooly av en anledning. Det skulle förstås passa in väldigt bra i företagets strävan att ta större ansvar för sina uthyrare.
Sen finns förstås den vanliga utmaningen med den här typen av profileringar. Vad avgör vad som är en acceptabel profil på uthyrningsfronten? Det som kan ses som avskyvärt av en person kanske är norm hos någon annan.
Airbnb’s Software Patent Rates Your Psychopathy Based On Your Social Media Activity
It is true that we can reasonably expect to bargain away our data in exchange for using a free social platform. That is the deal. But naively, one would hope that platforms just uses us as grist for the ad mil, rather than putting our blogs on trial for thoughtcrimes.
Prenumerera på mitt nyhetsbrev!
Drabbas du ofta av FOMOOODS (Fear of missing out on Olas digitala spaningar)? Prenumera på mitt nyhetsbrev för att varje vecka få de viktigaste digitala händelserna direkt till din mejllåda!
Och när du ändå är här
Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant?
Tryck här för att se hur du gör