Kategorier
Sociala medier Sök/SEO Spaningar

Digitala spaningar vecka 1+2 2020

Facebook förbjuder deepfakes, börjar kräva Facebook-konto för att skapa Messenger-konto och Facebook Gaming kan vara USA:s näst största tjänst för spelvideoströmning. WeChat har nu 1,15 miljarder månadsanvändare och Tencent lanserar WeChat Mini Program Framework. TikToks intäkter kan ha ökat med över 300 procent fjärde kvartalet 2019. Twitter testar inställning för att styra vem som kan svara på tweets. Google lanserar ny hubb för Google News-publicister.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i sammanställningen

 

Ur arkivet

Uppskattningar i veckan om hur mycket Apples Airpods kan omsätta gjorde den här artikeln aktuell igen.

Kommer Apples tjänster omsätta mer än iPhone om bara några år?

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook förbjuder deepfakes

Ny policyförändring från Facebook: företaget förbjuder deepfakes i Facebook och i Instagram. Ja, så länge som de är AI-skapade. Med andra ord rätt avancerade sådana. Paintfakes kommer fortfarande vara okej, liksom dem som är uppenbart gjorda som satir (vilket förstås som vanligt är en delikat balansgång).

Däremot kommer det senaste förbudet tydligen att omfattas av samma ”yttrandefrihets”-klausul som faktacheckandet. Med andra ord är politiskt innehåll undantaget. Vad skulle kunna gå fel med det?

Dessutom ett intressant sidospår: Facebook har nyligen inlett ett samarbete med nyhetsbyrån Reuters. Onlinekurser i deepfakespottande. Kort sagt göra journalister och andra nyhetsrelaterade verksamheter bättre på att identifiera just den här typen av fejkinnehåll.

Enforcing Against Manipulated Media | Meta

We're strengthening our policy toward misleading manipulated videos that have been identified as deepfakes.

Facebook börjar kräva Facebook-konto för att skapa Messenger-konto

Facebook fortsätter knyta sina tjänster allt hårdare till kärnan (och huvudvarumärket): Facebook håller nu på att skrota möjligheten att skapa ett Messenger-konto med bara ett telefonnummer. Nu krävs ett Facebook-konto.

Det berör bara nya användare och är säkert inte ett jättestort steg för de flesta. Men det visar som sagt att Facebook blir allt mer öppna med att Facebook - och dess huvudtjänster - är en och samma sak. Men inte bara det: i takt med att Facebook börjar få problem med att attrahera framförallt unga användare till företagets riktiga kassako, Facebook-appens nyhetsflöde, så börjar Facebook också se till att tjänsterna knyts samman allt mer.

Vill man vara lite raljerande så skulle man kunna säga att det är ett sätt för Facebook att boosta siffrorna för huvudappen. Och i takt med ekosystemet integreras allt mer finns det fler möjligheter att sälja in fler tjänster och funktioner till användare som egentligen inte är intresserade av Facebook-appen. Om man redan har ett konto så sänks tröskeln rätt rejält för att se till att fler halkar in på, säg, Watch.

https://venturebeat.com/2019/12/26/facebook-messenger-account-sign-up/

Instagrams tillväxt i USA kan vara på väg att gå i stå

Även Instagram börjar känna av tillväxttaket. Åtminstone i USA. Åtminstone om man ska tro eMarketers bedömningar. När 2019 sammanfattas bedöms tjänsten för första gången ha ensiffrig tillväxt jämfört med föregående år. 6,7 procent jämfört med 2018 års 10,1 procent.

Dessutom kommer tillväxten fortsätta avta kommande åren. 4,5 procent 2020, 3,2 2010, 2,2 2022 och 1,8 procent 2023. Anledningen? Snapchat och TikTok.

Däremot kommer Instagram fortfarande nå högre penetrationer jämfört med den totala antalet internetanvändare, som alltså har slagit i taket ännu hårdare i landet. Som i Sverige: de flesta har tillgång till internet vid det här laget.

Facit för hur Instagrams 2019 blev får vi först om några veckor när Facebook kvartalsrapporterar det fjärde kvartalet och därmed också ger oss årssiffrorna. Men i stort är det här i linje med hur tillväxten har sett ut senaste åren för Facebook och Instagram i Europa och i Nordamerika. En rätt rejäl utplaning eftersom det trots allt finns en begränsad mängd människor. På samma sätt som de flesta stora sociala medierna börjar drabbas av samma sak.

Det är förstås också därför som inte minst Facebook satsar så hårt på tillväxtländerna. Eftersom Kina inte är i spel betyder det Indien och övriga Asien först och främst. En nog så utmanande region eftersom det finns starka lokala motsvarigheter.

Men det är inte säkert att Instagram kommer få jättesnurr på växandet. I Indien ska TikTok redan vara större än Instagram (något till och med Mark Zuckerberg ska ha medgett i höstas). Och i länderna bortom Amerika och Europa är det WhatsApp som är Facebooks absolut viktigaste app. Det skulle, för Indien exempelvis, alltså kunna innebära att internetanvändarna där väljer WhatsApp för kommunikation, men håller kvar vid TikTok för delning och underhållning. Då blir det än viktigare att Facebook får snurr på WhatsApps intäkter, som idag lär stå för en väldigt liten del av totalomsättningen.

Nu är det förstås inte röd tofs-katastrof eftersom det är just Nordamerika och Europa som drar in mest pengar åt Instagram. Att fortsätta fokusera på att få de befintliga Instagram-användarna att spendera mer pengar på plattformen kommer räcka ett hyfsat bra tag. Men även Instagram börjar få demografin emot sig.

eMarketer Instagram User Forecast Estimates Q4 2019

In 2019, Instagram's US user growth rate will have dropped to single digits for the first time to 6.7%, down from 10.1% in 2018. Starting in 2020, and through the end of our forecast period in 2023, we estimate that the social media platform will grow slower than previously expected.

Vi skickade 100 miljarder meddelanden via WhatsApp på nyårsafton 2019

Känns passande att det förra årtiondet avslutades med ännu ett galet rekord från en av tiotalets allra största och viktigaste appar. Dessutom den app som allt mer framstår som Facebooks allra viktigaste tjänst för tillväxten när vi kliver in i ett årtionde. WhatsApp-användare skickade över 100 miljarder meddelanden 31 december. Mer än någon dag under appens tioåriga historia.

Det i sig är förstås milt sagt anmärkningsvärt, trots att vi numer är vana vid vansinnigt stora siffror när det handlar om Facebook. Men på sätt och vis ett ännu större utropstecken, och väldigt viktigt för Facebook, är att en femtedel, 20 miljarder alltså, skickades av indiska användare.

Slutet av tiotalet kom mycket att kännetecknas av tillväxttak. När det handlade om saker som mobilförsäljning och användare av sociala medier planade kurvorna ut rätt mycket på det här området mot slutet av decenniet. Tiotalets hetaste tillväxtmarknad Kina drabbades på sätt och vis hårdare än de flesta eftersom tillväxten slog i taket på många områden. Det finns trots allt en begränsad mängd kineser.

Det här innebar att allt mer av strålkastarljuset senaste två-tre åren har riktats mot Indien (och Afrika, för de riktigt långsiktiga företagen). Här är WhatsApp Facebooks överlägset viktigaste nyckel till vidare expansion.

WhatsApp Clocked A Record 100 Billion+ Messages on New Year's Eve

WhatsApp says that it recorded over 100 billion messages in the 24-hours leading to the New Year’s eve on December 31.

Facebook Gaming kan vara USA:s näst största tjänst för spelvideoströmning

I slutet av förra året lyckades Facebook locka minst tre stora twitchare till sin motsvarighet Gaming. Ännu ett steg i Facebooks rätt stora satsning på spel överlag förra året. Däremot har Facebook själva inte sagt så mycket om hur det faktiskt går för tjänsten. Det brukar oftast betyda ”inte så bra”, men tredjepartsuppskattningar pekar på att det kanske inte går så pjåkigt.

Av de fyra tjänster som har jämförts, Twitch, Facebook Gaming, Youtube Gaming och Microsofts Mixer, så är Twitch visserligen fortfarande överlägset störst här hos oss med en marknadsandel om 61 % jämfört med tvåan Youtube Gamings 27,9. Rätt långt efter hittar vi Mixer på 2,6 %. Däremellan hittar vi sedan Facebook Gaming med 8,5 % marknadsandel.

Men inte bara det. Marknadsandelarna för Youtube Gaming och Mixer är i princip oförändrade jämfört med för ett år sedan medan Twitch tappat 6,1 %. Tappet snappades nästan hel upp av Facebook, vars tjänst därmed ökade med 210 %.

Dessutom var spel för fösta gången inte den mest tittade avdelningen på Twitch utan Just Chatting. Funktionen när strömmare kan hänga med sina följare, typ. Viktigt för Twitch som vill bredda sig, men är ännu ett tecken på att spel, spelströmning och ”traditionella” sociala medier allt mer börjar smälta samman.

Facebook Gaming viewership skyrocketed in 2019

Twitch has a bit less of a stranglehold over game streaming than it did a few years ago, and Facebook Gaming in particular seems to be on the rise. In December 2019, it had an 8.5 percent market share (i.e.

WeChat

WeChat lanserar WeChat Mini Program Framework - miniprogram utanför WeChat-appen

9 januari droppde Tencent en hyfsat stor bomb: WeChat Mini Program framework. Och jag har svårt att hitta någon vettig information annat än omnämnandet. Finns säkerligen mer på kinesiska, men ni får googla (baidua?) efter mer information själva. Men det är oavsett potentiellt en VÄLDIGT stor nyhet.

Vad är miniprogram? Miniprogram är WeChats (Kinas dominerande sociala plattform) teknik för att skapa "sajter" inuti WeChat-appen. Företag kan skapa egna "sidor" som de till hyfsat stor del kan designa själva, snarare än som Facebook att alla sidor ser mer eller mindre identiska ut. Komplett med stöd för funktioner som e-handel och livevideo. Lite som de tillägg som kan bo inuti Apples iMessage, fast betydligt mer avancerade.

Så vad är då WeChat Mini Program framework?

"On January 9th, we officially launched the WeChat Mini Program framework, which allows the Mini Program to run on smart devices other than mobile phones without the WeChat client, allowing more offline devices to link with the WeChat ecosystem, extending more for the Mini Program.Usage scenarios.In terms of operational services, in order to improve the basic experience of business transactions, we have provided a richer set of operational tools-expedited review, operation center, and operation points."

Det handlar alltså om teknik som gör att WeChats miniprogram kan bo i andra enheter än mobiler och, störst av allt, utanför själva WeChat-appen. Utanför WeChats appekosystem, alltså. Även om WeChat är typ snudd på helt dominerande i Kina inom sin disciplin så har även den tjänsten börjat känna av tillväxttaket. Och samma boomerproblem som inte minst Facebook också börjar drabbas av - de unga användarna lägger hellre sin tid på andra ställen än i WeChat.

Varför är det här då så stort? Två saker. Dels att WeChat tar ännu ett steg mot att på riktigt utmana Apples och Googles dominerande appduopol. Och med tanke på att andra enheter kan användas så kan WeChat än mer knyta ihop hela kedjan från online till offline. Men det är också ännu en utmaning mot webbsidan som centralt fenomen på internet, den datorföreteelse som allt mer börjar spela ut sin roll i takt med att internet på riktigt börjar hitta sin egen form och inte bara vara 1900-talet upplagt på servrar. Ännu ett format i gränslandet mellan sajter och appar, alltså.

Tar man det här ett steg till så skulle miniprogrammens nya ramverk också kunna bidra till att WeChat än mer sprids här hos oss i väst. Eftersom tekniken också fungerar utanför WeChat så skulle miniprogram kunna flytta in i hårdvara som kan användas av företag som har många kinesiska turister bland kunderna.

Det kommer bli väldigt spännande att följa hur den här nya satsningen kommer att falla ut.

WeChat har nu 1,15 miljarder månadsanvändare och miniprogrammen används 300 miljoner gånger varje dag

En genomgång av WeChats 2019. Alltså statistik kring senaste årets användning av Kinas största sociala plattform (ja, eller allt-i-allo-plattform). Några saker ur sammanställningen:

WeChat har nu 1,15 miljarder månadsanvändare, 6 % fler än för ett år sedan. Likt hur det ser ut för de stora sociala medierna hos oss så har tillväxten alltså mattats av rejält. Det finns trots allt en begränsad mängd kineser (plus att WeChat börjar drabbas av samma boomer-problem som Facebook).

Miniprogrammen (alltså funktionen som låter företag bygga "sajter" inuti Wechat) har nu 300 miljoner dagliga användare.

Transaktionerna via miniprogram landade på 115 miljarder dollar under 2019, hela 160 % bättre än för ett år sedan.

Antalet miniprogram som WeChat-användare nyttjade i snitt ökade med 98 % och användningen i stort ökade med 45 %.

Antalet e-handelstransaktioner via miniprogram ökade 27 gånger om under första halvan av 2019. Lär vara ännu mer för helåret.

WeChat Pay finns nu på 60 marknader och det dagliga användandet av WeChat Pay utanför Kina ökade med 76 %.

WeChat Work, WeChats motsvarighet till Facebooks Workplace, används av över 2,5 miljoner företag och har 60 miljoner aktiva månadsanvändare. (I oktober meddelade Facebook att Workplace hade 3 miljoner betalande användare. Oklart vad som gäller för WeChat Work så inte helt jämförbart, men ändå lite intressant att titta på.)

WeChat Users & Platform Statistics 2023

In 2022, the total views of the original content on WeChat Channel (video account) increased by 350% year on year, and the scale of live broadcast increased by 300%, according to WeChat's data released on 10 January 2023.

Tencent lägger till produktlistningar i livevideosändningar

Men livvideoshopping från Tencent: Tencent Live får stöd för att lägga till produktlistningar i sändningar. Det gör att livesändare kan visa produkter från en egen produktkatalog eller från utbudet hos Weidian eller JD .com.

Det här är förstås ännu ett försök från Tencent och JD att tillsammans bygga shoppingvallgravar mot Alibabas framfart. Dessutom sannolikt ännu en glimt av vad som väntar e-handeln även här hos oss.

Tencent Live adds Product Window to WeChat live broadcasting

Tencent Live launched a new feature Product Window that merchants can use to display added products to the live broadcasting sessions. Merchants can also associate live broadcasting with products from Weidian or JD. The Product Window also supports merchants with live broadcasting data including transaction and traffic data so that they can optimize their live broadcasting.

TikTok

TikToks intäkter kan ha ökat med över 300 procent fjärde kvartalet 2019

Hur går det för TikTok? Jo tack bra. Enligt Apptopia ökade intäkterna från köp inuti appen med 310 procent över 50 miljoner dollar för det fjärde kvartalet. Sensor Tower kontrar med att intäkterna för appen snarare var nästan 90 miljoner dollar, eller över 520 procent bättre än motsvarande kvartal förra året.

Nu handlar det om obekräftade tredjepartsuppgifter baserade på uppskattningar, och eftersom Bytedance inte är publikt noterat så kommer vi sannolikt inte få några siffror från källan (ja, om de inte vill visa upp siffrorna inför den förmodade börsnoteringen nästa år). Men oavsett så kan vi anta att intäktskurvorna pekar rätt ordentligt uppåt.

Det mest anmärkningsvärda är att det alltså handlar om just köp via appen. Precis det som de västerländska sociala medierna (ja, och även andra som Google) har haft så förtvivlat svårt att få ordentlig snurr på. Och att TikTok-användarna verkar vara rätt benägna att betala för sig är förstås viktigt för appens (och Bytedances) framtid. Inte minst som shoppingplattform.

Sen har vi förstås annonseringen och de övriga Bytedance-apparna. Om (ja, eller när) Bytedance börsnoteras blir det intressant att se vad siffrorna säger.

TikTok's revenue said to skyrocket over 300% in Q4 | TechCrunch

According to newly released third-party data, TikTok has reason to dance. The famous short-video application saw its in-app purchase revenue rise 310% on

Douyin har nu över 400 miljoner dagliga användare

Mer TikTok-nyheter. Ja, eller rättare sagt Douyin-nyheter. Bytedance delade igår med sig av en officiell användarsiffra för den kinesiska versionen av kortvideoappen. Douyin ska nu ha över 400 miljoner dagliga användare. Bortsett från att det är en imponerande siffra i sig, så är det en ökning med 150 miljoner senaste året.

Det intressanta är att Bytedance själva påstår att Douyin är den största ”kunskaps-, kultur- och konstplattformen i Kina”. Det som sticker ut här är förstås kunskapsdelen. Tydligen är just det segmentet stort i Kina (tänk Youtubes how to-motsvarighet). Det intressanta blir att se om TikTok kan få samma roll här i vår del av världen.

https://techcrunch.com/2020/01/06/douyin-tiktok-app-in-china-hits-400-million-daily-active-users/

Twitter

Twitter testar inställning för att styra vem som kan svara på tweets

Nytt test från Twitter vad gäller hantering av svar på tweets: möjlighet att styra vem som kan svara på en tweet.

Det handlar om att en twittrare kan välja bland fyra olika inställningar för sina tweets:

  • Alla kan svara
  • Bara de som en användare följer kan svara
  • Bara de som har taggats kan svara
  • Ingen kan svara (det här alternativet har dessutom fått etiketten ”statement” av Twitter)

Nu är det alltså ett test och syftet är förstås ännu ett försök att komma till rätta med den inte helt… trevliga stämning som ibland kan infinna sig på Twitter. Däremot kanske det inte är till fördel för diskussioner mellan olika åsikter. Kan bli att bara likasinnade kan svara, vilket förstås inte minst kan bli problematiskt i samband med offentliga personer (*host* Trump *host*).

Att se hur testet faller ut.

Farewell, don't @ me. Twitter will test a way to let you limit replies to your tweets | TechCrunch

Twitter has been on a long-term mission to overhaul how people have conversations on its platform, both to make them easier to follow and more engaging

Twitter stänger ner sitt Audience Insights-verktyg

Mer Twitter. Företaget verkar vara på gång att stänga ner sitt Audience Insights-verktyg. Dessutom så snart som inom två veckor. Vi kan väl gissa att en ersättare är på gång.

Twitter Is Removing Audience Insights From Twitter Analytics

In a surprise move, Twitter is removing its Audience Insights page from Twitter Analytics at the end of this month.

LinkedIn

LinkedIn kan öka snabbare än väntat i USA

LinkedIn kan öka snabbare än tidigare bedömt, både vad gäller användare och omsättning. Åtminstone i USA. Åtminstone om man ska tro eMarketer.

eMarketer bedömer nu att LinkedIn kommer ha över 62 miljoner amerikanska användare mot årets slut, en siffra som sedan kommer öka till 66,8 miljoner mot slutet av 2022. På omsättningssidan siar eMarketer om att annonsintäkterna kommer landa på 1,59 miljarder dollar i år och 1,77 miljarder nästa år.

Visst. Även i eMarketers uppskattningar kommer användartillväxten sjunka rätt kraftigt. Redan förra året bedömer eMarketer att tillväxten slutade på en ensiffrig nivå och 2022 kommer tillväxten vara nere på 3,3 procent. Kort sagt precis som de flesta stora sociala medier (även i länder som Kina): det börjar bli slut på människor att växa med.

Diagram från eMarketer på prognos över LinkedIns tillväxt till 2022.

eMarketer LinkedIn User Forecasts 2018-2023

LinkedIn will grow faster than previously expected, according to eMarketer's latest estimates. This year, we estimate that there will be 58.5 million adult LinkedIn users in the US, which will grow 6.2% to 62.1 million in 2020. By the end of the forecasting period in 2023, we expect there to be 68.8 million users.

Ny namn på LinkedIns delningsfunktion

"Lägg upp igen"? Den har jag inte sett innan. Och det namnet känns väl lite... sådär... A.k.a. LinkedIn fortsätter hitta på egna namn på vedertagna begrepp. Är väl inte sämre än "omdela" antar jag.

Nya namnet kanske också betyder att LinkedIn är på väg att ge delningsfunktionen mer kärlek?

Exempel på nya knappen "Lägg upp igen" i LinkedIn-appen

 

Sök/SEO

Google lanserar ny hubb för Google News-publicister

Google har uppdaterat sina adminverktyg för publicister för Google News. Mer specifikt har de slagit ihop de två tidigare verktygen till en ny hubb.

Det handlar om att det är enklare att hantera flera publikationer och samarbeta med andra publicister. Men det finns en intressant mening i Googles text. Innehåll i Google News "kommer nu att komma direkt från webben, precis som det fungerar för sök".

Med andra ord kommer publicister inte behöva hantera News som något separat. På gott och ont. Det betyder alltså att Google än mer kommer att pusha sitt eget sökresultat - komplett med att visa upp mer och mer information direkt i sina egna tjänster utan behov att trycka sig vidare. Men inte bara det: det finns en upphovsdirektivsvinkel på det här också. Google håller redan på att ställa om så att sökresultat inom EU kan strippas från rätt mycket av sin information OM publicisterna inte ger Google okej att använda innehållet utan att behöva betala licensavgift (genom att SEO-tagga sitt material med "okej att använda gratis", typ).

Google har, till skillnad från exempelvis Facebook, valt ett rätt konfrontativt spår mot EU i upphovsrättsdirektivsfrågan. Ett chicken race om man så vill. Utan en, på pappret, given vinnare.

Google Launches A New Publisher Center

Google recently announced the launch of a new Publisher Center to help publishers manage their content across its news products.

Google testar möjlighet att bevaka tv-serier och filmer

Nytt år, nya digitala spaningar Och ännu ett tillägg i Googles sök som lägger till mer personalisering i sökresultatet: möjlighet att lägga till tv-serier och filmer i bevakningslistor eller tittat-listor. Alltså bokmärka serier du är sugen på att titta på. Men mer intressant alltså också möjlighet att spara titlar du redan har sett. Kort sagt att du ska spara ditt ”arkiv” hos Google.

Träffar på dina bevakningar och sparade titlar får också olika knappar beroende på var en titel finns tillgänglig. Kan vara ”titta på Youtube” eller ”köp biobiljett”.

Handlar med andra ord om att Google fortsätter lägga till alternativ som gör det möjligt för användare att manuellt anpassa sökresultaten genom, tja, inställningar om man så vill. Och båda funktionerna har förstås dubbla syften: det ena är att vi ska använda Google sök till allt mer, som här för att man ska gå till Google när man funderar på vad man ska binga härnäst, och det andra är för att få in fler köpfunktioner i sökresultatet.

Google Search adds built-in 'Watchlist' to bookmark movies and TV shows

Keeping track of what you're watching is harder than ever in the golden age of television and various streaming services. A Google Search movie watchlist...

Google testar kommentarer i anslutning till live-TV-sändningar

Avsnitt åttatusentrehundrafyrtiosju i "Google lägger till mer funktionalitet för att hålla oss kvar i sökresultatet": test med användarkommentarer i anslutning till tv-program.

Som artikeln konstaterar är själva funktionen i sig inte ny, den har bara utökats till att också omfatta den här typen av innehåll. Men det finns två saker som trots allt sticker ut lite.

Den ena är att det handlar om generella kommentarer om en serie, utan om avsnittsspecifika kommentarer. Men mest intressant: det gäller livesändningar. Användare kan alltså skriva kommentarer om ett avsnitt medan det sänds. För att vi ska hänga mer hos Google.

Det senare är extra intressant eftersom det också är del av en annan satsning från Google: försök åttahundrasextiofem att få snurr på något socialt. Och den här gången, likt motsvarande intiativ från Google senaste året, handlar om att Google har valt ett annat angreppssätt. Istället för att kopiera Facebook rakt av så tar man avstamp i det som Google verkligen kan: sök. Resultat bli om man så vill Facebooks Watch Party-funktion i Google-kostym.

Däremot kan man hoppas att Google, eftersom kommentarerna sannolikt kommer ligga kvar efter sändningens slut, tänker till kring... spoilers...

Google Live User Comments In Search Tests Expanding To TV Shows

Technically user comments in search is a feature from 2018 specifically for live sporting events and games. But now, as I reported at Search Engine Land, Google is testing it for live TV shows as well. Niki Mosier spotted it and posted this screen shot on Twitter.

Google testar karusell för restauranglistningar

Google fortsätter bygga ihop sina tjänster. Ja, eller snarare packa in allt mer i själva sökresultatet för att göra Googles sök till the mother of alla digitala tjänster man behöver. Senast ut: en karusell med Google Maps-/My business-listningar (för restauranger just här, men lär komma att funka bredare). Med andra ord en karusell med kort som vart och ett leder till en lista med platser som matchar en sökning - exempelvis burgarställen i New York.

Lists On Google Maps Search Carousel

Google is testing a new search user interface treatment for map results called "Lists on Google Maps." This shows you a carousel of results from Google Maps, Google My Business listings, that you can scroll through and learn more about.

 

Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

Drabbas du ofta av FOMOOODS (Fear of missing out on Olas digitala spaningar)? Prenumera på mitt nyhetsbrev för att varje vecka få de viktigaste digitala händelserna direkt till din mejllåda!

Prenumerera här

Och när du ändå är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant?

Tryck här för att se hur du gör


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *