Kategorier
AI - Artificiell intelligens Allmänt digitalt Bekvämlighetsekonomin Detaljhandel/e-handel Ekonomi och finans IoT - internet of things Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 9 2020 – del 2

Amazon lanserar nytt kassalöst butikskoncept: Amazon Go Grocery. Apple kommer öppna sin första indiska onlinebutik 2020. Bird lanserar egen betaltjänst. Youtube kan låta innehållsskapare sälja annonser direkt till företag. Amazon släpper dokusåpan Making the Cut med Heidi Klum. Facebook köper spelstudion Sanzuru Games. WeWorks fall blir serie på Apple TV+. Tagomi är ny backare av Libra. EU kan ta fram en egen ansiktsigenkänningsdatabas. Amazon integrerar Eero-routrar med Apples HomeKit.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon lanserar nytt kassalöst butikskoncept: Amazon Go Grocery

Så har Amazon slagit upp portarna för det nya butikskoncept som det rapporterades om i början av året: Amazon Go möter Whole Foods. Kort sagt en fullständig livsmedelsbutik med Amazons teknik för kassalösa och personallösa shoppingupplevelser: Go Grocery.

Det nya butiksformatet ligger mellan Go och Whole Foods på fler sätt än storleken. Utöver att Go Grocery är större så har Go Grocery ett sortiment som mer motsvarar en ”vanlig” livsmedelsbutik. Det finns Whole Foods-varor, men Go Grocery är inte en lika utpräglad premiumbutik. En butik tänkt för verklighetens folk, typ.

Amazon hade en hel del inkörningsproblem med sitt Go-koncept. Tekniken hade problem med två saker: många människor och att varor flyttade sig i butiken. Kort sagt två saker som är… rätt centrala i en butik. Men företaget är vid det här laget uppe i 20 Go-butiker och nu skalar man alltså upp bokstavligen. Med andra ord är Amazon rätt säker på att tekniken håller måttet. Och bara det självförtroendet är viktigt för den fortsatta utvecklingen av den här typen av koncept.

Amazon är i och med Go Grocery uppe i minst fem permanenta butikskoncept där den gemensamma nämnaren förstås primärt handlar om tre saker: ge Amazon en fysisk närvaro överhuvudtaget, ge Amazon fler ställen där kunder kan hämta och lämna varor och ge Amazon fler möjligheter att sudda ut gränsen mellan online och offline, både för att driva trafik till sina olika delar och för att skaffa sig mer kunddata.

Amazon är vid det här laget USA:s tredje största annonsplattform. Och även om Amazon har börjat bygga upp ett eget externt annonsnätverk så har de lyckats med det bara via annonsering i på sin sajt och i sin app. Förutom att Amazon kommer kunna tillhandahålla sina kunder, inte minst AWS-kunderna, med ännu mer insikter om hela kundresan så är det inte heller orimligt att tro att Amazons butiker i sig har stor potential att bli ny, viktig annonseringsplattform för företaget. Direkt eller indirekt.

Amazon is expanding its cashierless Go model into a full-blown grocery store

Amazon’s cashier-less Go stores are getting a much larger companion in the form of Amazon Go Grocery, a new grocery store format that lets customers leave without checking out. It opens today in Seattle’s Capitol Hill district.

Apple kommer öppna sin första indiska onlinebutik 2020

Ännu ett tecken på att Indien håller på att segla upp som det överlägset viktigaste tillväxtlandet: Apple kommer öppna sin första onlinebutik i landet senare i år. Dessutom kommer man slå upp portarna för sin första fysiska butik i Indien 2021.

De stora bolagen har i några år börjat rampa upp sin indiska närvaro. Namn som Facebook, Google, Walmart och Amazon. Det som är extra intressant i Apple-fallet är att vi här pratar om ett premiummärke. Lågprismobiltillverkarna har länge jagat de indiska användarna. Ett typiskt Android-land, alltså.

Det är därför ingen slump att Apple satsar mycket på sin egen andrahandsförsäljning av iPhones. Men den ”iPhone 9”-modell som uppges vara på gång sägs potentiellt kunna bli en rejäl lågprismodell. Ja, för att vara Apple. Det har ryktats om prislapp som skulle kunna innebära 5000-6000 i Sverige. Oavsett en bra bit söder om 10 000. En potentiellt viktig pusselbit även för Indien.

Men att Apple kliver in mer aktivt i Indien tyder också på något annat: fler har helt enkelt råd med en iPhone. Nu har det alltid funnits människor i Indien som har haft det, förstås, men medelklassen börjar alltså etablera sig på allvar.

Om 2010-talet var Kinas så lär det här årtiondet tillhöra Indien.

Apple is opening an online store in India this year, and a physical store in 2021

At its annual shareholder meeting, Apple’s CEO, Tim Cook, said the company is planning to sell iPhones in India through its own online store this year. He also added that the first Apple store in the country will open in 2021. According to

Burberry börjar AR-visa produkter i Googles sökresultat

Rätt stor grej: Burberry börjar med AR i Googles sökresultat.

Under förra året lanserade Google möjligheten att lägga in AR och VR direkt i sökresultatet. Alltså göra det möjligt att ”ta tag” i något i sökresultatet, lyfta ut det från mobilen och placera det i verkliga världen. Som att kunna ta tag i den stora vita hajen och slänga ut den i rummet framför sig för att få en uppfattning om hur stor en stor vit haj egentligen är.

Däremot har inte företag sprungit omkull den nya möjligheten. Burberry är nu ett varumärke som alltså provar på funktionen. Om du söker upp en av Burberrys ”AR-produkter” så kan du ta en närmare titt på den. Är väskan eller skorna så snygga i verkligheten?

Så ja. En interaktiv produktkatalog. Direkt hos Google.

Burberry Has 3D Images With AR In The Google Search Results

Burberry is one of the few, as far as I know, that currently show 3D images in the Google search results. Remember last May, Google announced 3D image support, with AR features? It showed a demo of it in the live results. Well, now Burberry is live with them for some of its products.

 

Strömmade medier/prenumerationstjänster

Youtube kan låta innehållsskapare sälja annonser direkt till företag

Youtube kan vara på gång att lansera en ny annonsförsäljningsplattform: innehållsskaparna själva. Med andra ord att de som skapar Youtube-videos kan sälja annonser för sitt innehåll direkt mot företagen.

Det verkar dock finnas en väldigt stor hake. Innehållsskaparna får bara sälja annonser till företag som ”de redan har en relation med”. Lite oklart, men sannolikt att den här vägen helt rundar Youtubes egna annonsverktyg för köpandet.

Nu handlar det om ett ”väldigt litet test”, så det är inget som kommer dyka upp hos gemene innehållsskapare närmaste tiden. Men tanken är oavsett intressant. Det skulle vara en lösning helt i linje med hela nanofluencer-trenden.

Idag är ribban för att få annonsera satt rätt högt. Men tänk de företag som vill nå nischade målgrupper där innehållsskaparna inte har möjlighet att nå upp till de vanliga annonskraven. Där några hundra följare kan innehålla precis de kunder ett företag är ute efter.

Visst. Vi pratar inte om jättepengar. Men kan vara tillräckligt intressant för de halvstora youtubarna.

YouTube is experimenting with letting creators sell ads directly to brands

YouTube is looking to give creators more control over monetization strategies, and that includes selling ads directly to brands. Partners have had the ability to do this since 2010, but it’s a new pilot program for creators.

Amazon släpper dokusåpan Making the Cut med Heidi Klum

Amazon tar ett stort steg mot livevideoshopping. Typ. Dessutom med ett rejält premiuminnehåll: ”Making the Cut”, en ny videoserie med Heidi Klum i huvudrollen.

Serien görs tillsammans med Tim Gunn, Klums vapendragare i alla säsonger av ”Project Runway”. Det är förstås svårt att inte göra parallellen mellan de båda titlarna, inte minst som att båda serierna bygger på att ett gäng designers tävlar mot varandra på sedvanligt dokusåpamanér. Men den främsta skillnaden är att ”Making the Cut” alltså är ett partnerskap med Amazon. Det betyder alltså att de som tittar på serien direkt ska kunna köpa de vinnande plaggen i serien – efter varje avsnitt.

Tanken är dessutom att plaggen ska vara förhållandevis överkomliga i pris: 100 dollar eller mindre.

Så visst. Det handlar inte om direktdirektsändning. Men övriga elementen som gjort livevideoshoppingen så populärt: en person man följer, huvudsyftet är fortfarande lite krasst talat att sälja och sändningen blir både marknadsföring och shopping som underhållning. Plus att Amazon får fler ”egna” kollektioner och mer värde till sitt Prime-paket.

Amazon is primed to change the fashion industry with ’Making the Cut’

Next month, Amazon is launching its first global series that combines unscripted programming with its retail store. Contestants on the new reality show, ”Making the Cut,” compete each episode to win a fashion competition by designing a winning dress and shortly after each episode airs, Amazon Prime customers will get to immediately order those dresses on Amazon.com.

Facebook köper ännu en spelstudio: Sanzuru Games

Mot slutet av 2019 steppade Facebook upp sina spelambitioner rejält. Förutom att man har köpt över flera stora Twitch-profiler till sin Gaming-tjänst så la man även händerna på sin första egna spelstudio, Beat Games. Nu är det dags igen – Facebook har köpt Sanzuru Games.

Precis som förra gången så står VR-spel på menyn även för det senaste uppköpet. Men det finns en rätt stor och viktig skillnad. Där Beat Games huvudprodukt är Beat Saber, Guitar Hero med virtuella lasersvärd, så är Sanzurus Asgard’s Wrath rollspelsbaserat. Alltså mer av ett spel med en story och karaktärbyggande.

Både uppköpen har alltså båda fötterna rätt stadigt i VR-världen, så det är tydligt att Facebook försöker skaffa sig kontroll över mer innehåll för att driva på VR-spelbranschen i allmänhet och Oculus-försäljningen i synnerhet. Men Sanzuru-köpet visar att Facebook har ambitioner bortom såväl det rena VR-segmentet som enkla ”mobilspel”.

Facebook buys the VR game maker behind ’Asgard’s Wrath’

Sanzaru Games, the studio behind the virtual reality action-adventure RPG Asgard’s Wrath, now belongs to Facebook. The social network has acquired the Bay Area company just a few months after it also purchased Beat Saber creator Beat Games. Mike Verdu, Facebook’s director of AR/VR content, has announced the acquisition in a blog post on Oculus’ website.

Apple gör det möjligt för Android-användare att koppla Shazam till Apple Music

Inte jätteoväntat, men ändå lite oväntat. Apple verkar göra det möjligt att koppla Android-appen av Shazam till Apple Music.

Med tanke på att Apple äger Shazam så är det snarast lite konstigt att de inte har kopplat Shazam hårdare till Apple Music tidigare. Visst, man kan tänka sig att bara en lite del av alla Apple Music-användare idag sitter med en Android. Idag. Sannolikt också i morgon, men Apple vill förstås göra allt de kan för att ändra på det.

Det här är med andra ord ännu ett sätt för Apple att sära på sina tjänster och sin hårdvara. Eller om man så vill: sina tjänster och sitt ekosystem. Visst vill Apple allra helst att vi ska gå all Apple-in, men om Apple inte kan få alla våra pengar så vill de åtminstone ha så mycket av dem som möjligt.

Android Users Can Now Link Apple Music With Shazam

Android users with active Apple Music subscriptions now appear to have the option to link the app with Shazam, delivering an integration that’s previously been available for Spotify.

WeWorks fall blir serie på Apple TV+

Ha. 2019 allra största affärsdokusåpa blir TV-serie hos Apple. WeWorks uppgång och, kan man tänka, framförallt fall kommer dyka upp i tablån för Apple TV+. En serie som dessutom bygger på en annan serie: podcasten WeCrashed.

Det innebär att WeWork kommer att dyka upp i två serier och en film närmaste tiden. Minst. Lär kunna bli fler.

Så med andra ord: tre 2019-trender på en och samma gång. We:s eskalerande haveri, att videotjänster blev ett av 2019 års mesta slagfält med helt nya aktörer och totalt omritad spelplan och poddar.

https://www.theverge.com/2020/2/27/21156967/wework-apple-tv-plus-second-series-wecrashed-little-america

 

IoT – internet of things

Google på väg att presentera samarbete kring smarta kläder med EA Games och Adidas

Det här kan bli riktigt intressant. Google, speltillverkaren EA Sports och Adidas kommer presentera ett gemensamt samarbete 10 mars.

Formellt består Googles närvaro av Jacquard, det varumärke/initiativ som Google har småstartat inom smartwear. Så här långt har Jacquard kommit med väldigt lite. Ett jeansjackesamarbete med Levi’s och ett ryggsäcksdito med Yves Saint Laurent. Men båda har byggt på en i grunden väldigt spännande lösning: kontroller för mobilen inbyggda i tyget.

Även här har det egentligen handlat om demos på vad tekniken SKULLE kunna göra. Svepgester på kläder för att exempelvis styra spelandet av musik i en mobil. Fortfarande en rätt klunkig lösning med en mindre batterikloss – men helt rätt tänkt.

Vi upplever just nu förmodligen peak mobile. Om vi med ”mobil” menar prylen i våra fickor. Vi kommer ha helt andra sätt att interagera med internet vad det lider. Via våra kroppar. Och förstås via kläderna vi har på oss.

Att Google nu inleder ännu ett högprofilsamarbete betyder sannolikt att man har knuffat tekniken ytterligare en bit framåt. Men det absolut mest intressanta med nyheten är att ”play connected” dyker upp.

Eftersom det specifikt är EA Sports fotbollsdel Fifa Mobile som ingår i samarbetet så känns kopplingen rätt given. Något som kopplar ihop dem som spelar (och då sannolikt deras kläder eller skor). Hur får vi se 10 mars. Men ”play” är förstås också Googles appbutik.

Det skulle alltså rentav kunna handla om en ny del av Play som specifikt kommer att tillägnas just smartwear och sport. Appar och tjänster inom sportsegmentet i gränslandet mellan online och offline.

Okej. Nu tror jag inte att det kommer gå riktigt så långt. Men det skulle inte var helt orimligt. Inte minst med tanke på Googles uppköp av Fitbit.

Mobilt. På riktigt.

Google is teaming up with Adidas and EA for a new Jacquard product

Google, EA Sports’ FIFA Mobile brand, and Adidas’ soccer arm are teasing some kind of collaboration involving Google’s touch-sensitive Jacquard fabric, with more information to be announced on March 10th.

 

Amazon integrerar Eero-routrar med Apples HomeKit

Wooookay. Det här är lite oväntat. Eeros routrar får stöd för Apples HomeKit. Det hade inte varit särskilt uppseendeväckande om det inte vore för att Eero ägs av… Amazon.

Okej, stödet som läggs till är hyfsat begränsat. Det handlar om att användare får stöd för HomeKits mer finkorniga inställningar för prylars åtkomst till hemmanätverket och internet. Men bara det faktum att den här typen av integrationer blir aktuella öppnar dörrar för potentiellt mer.

Integrationen är förstås ett win-win-scenario för båda företagen. Apple får in sin hemmahubbsplattform i prylarna från företaget som är störst på smarta hemmenheter. Och Amazon kan göra sina Eero-routrar mer attraktiva för Apple OS-användare.

Men det är fortfarande rätt ögonbrynshöjande att Amazon väljer att lägga sig i HomeKit på det här sättet. Visst. Trots att Amazon har så många uppkopplade prylar i så många (amerikanska) hem så har man ingen enhetlig plattform i våra övriga uppkopplade liv. Alltså livet utanför hemmet.

Med andra ord: Amazon gör att Apple kommer ännu ett steg närmare att bli Spotify för våra hem.

Amazon’s Eero routers get updated with Apple’s HomeKit support

Amazon is updating its Eero routers with support for Apple’s HomeKit, allowing customers to manage their HomeKit devices’ internet access through the Home app on an iPhone. It’s a useful update, assuming you’re an Apple customer.

Apple kan släppa Airpods som blir Bose-konkurrenter

Det här är ett rätt spännande Apple-rykte: ett par nya hörlurar. Ett par nya Airpods.

Vad som gör ryktet spännande är att det är ett möte mellan hörlursföretaget Beats, Apples så här långt dyraste uppköp, och Airpods.

Tidigare har det handlat om en rätt tydlig uppdelning. Airpods, och Apple-märkta hörlurarna överlag, har alltid handlat om små lurar avsedda att stoppa in i öronen. Beats å sin sida har handlat om mer traditionella hörlurar som omsluter örat, eller möjligtvis i-örat-hörlurar som har haft mer sportprofil.

Men spekulationerna kring nya Airpods-modellen talar om att det alltså blir ett par Apple-hörlurar, men med egenskaperna från en Beats-lur. Alltså ett par rediga lurar för oss som inte gillar att stoppa in grejer i öronen. Dessutom med den rätt saftiga prislappen 399 dollar. 50 dollar mer än nuvarande trådlösa flaggskeppsmodellen Studio 3 och i nivå med studiotoppmodellen Pro. Dessutom i nivå med Bose trådlösa toppmodell.

Apple har alltså i praktiken redan den här typen av lur under Beats-varumärket, men om Apple skulle släppa en sån lur under Airpods-paraplyet så är det nog just Bose-publiken man kommer optimera de här lurarna för. Alltså pendlare och affärsresenärer.

Apple-branded headphones for $399 might be around the corner

A series of placeholder Target listings indicate Apple will launch new headphones, a new iPad and a new iPhone soon.

EU kan ta fram en egen ansiktsigenkänningsdatabas

För två veckor sedan dumpade EU sina planer att införa ett tillfälligt förbud mot alla former av ansiktsigenkänningsteknik, till dess att de har fått kläm på hur tekniken ska regleras. Nu kanske vi har fått förklaringen till varför EU har backat i frågan: man tänker bygga upp sin egen ansiktsigenkänningsdatabas – som del av polisväsendet.

Enligt dokument som The Intercept verkar åtminstone det vara hyfsat långt gånget. Det handlar om justering av Prüm-konventionen, som tydligen reglerar att medlemsländer får dela DNA, fingeravtryck och bilinformation med varandra. Dessutom kanske det också kommer handla om ett informationsutbyte med amerikanska rättsväsendet även på ansiktsområdet.

Så ja. Potentiellt väldigt mycket 1984.

Häromdagen skrev jag om att EU-kommissionen rekommenderar sin personal att använda Signal som chattapp för kommunikation med omvärlden. En app som alltid propagerat för krypterad kommunikation. Men kryptering betyder också att avlyssning blir betydligt svårare, vilket har gjort att det ställs allt mer krav på att techjättarna ska bygga in bakdörrar i sina krypterade kommunikationslösningar. Så att med andra ord polis och andra övervakningsmyndigheter ska kunna jaga misstänkta även denna väg.

I EU har det inte varit lika mycket politiska påtryckningar kring detta, men man kan tänka att EU trots allt tycker att det är en bra idé. Fast inte för den egna kommunikationen. Med andra ord att polis ska kunna få tillgång till kommunikation, men inte att någon annan ska få tillgång. Alltså att avlyssningen ska vara väldigt hårt låst till just rättsväsendet.

Man skulle kunna tänka sig att det kan bli lite samma här. Olika krav på och möjligheter för rättsväsende och privata aktörer som vill använda tekniken för andra ändamål. Ändamål som förstås kan vara allt annat än trevlig. Men också saker som kan underlätta våra liv som medborgare och konsumenter. Göra saker bekvämare men också säkrare. Säkrare genom att biometri kan säkerställa att en person verkligen är den hen utger sig för att vara – som i sin tur också kan göra att ännu fler tjänster kan bli digitala.

Det handlar alltså om den sedvanliga balansgången mellan integritet och säkerhet (i övervakningsbetydelsen). Men också om integritet versus bekvämlighet.

Och i slutändan förtroende. För företagen vi gör affärer med. Och för våra folkvalda. Vilka vi väljer och vilka krav vi ställer på dem.

Att se vad som stämmer kring EU-förslaget och vad det i så fall kan leda till.

Leak shows EU police aim to create an international facial recognition database

EU police forces plan to build a network of national police facial recognition database that spans across every member state and could extend to the US

Företag i Kina arbetar på teknik som kan identifiera ansiktet på människor som bär ansiktsmask

Hur håller man på vem som är vem när folk börjar ha masker eller andra sätt att dölja sitt ansikte? Ett sätt är att förbjuda masker och slöjor. Ett annat är att helt enkelt ta fram teknik som kan identifiera en person trots att hen bär mask. Kina resonerar på det sistnämnda sättet (ja, eller de resonerar väl att båda lösningarna är bra, men när smog och virus håller städer i järngrepp så kan det finnas poänger med att låta folk delvis dölja sina ansikten).

Men som jag skrev om igår så kan en sån här teknik hyfsat snabbt bli obsolet. Våra kroppar har så många unika datapunkter att det inte spelar någon roll om det inte går att identifiera en människa på de sätt vi har vant oss vid.

Visst. Kameror lär på sikt kunna se igenom saker som skymmer ansiktet, men redan idag går det att identifiera människor med rätt hög träffsäkerhet baserat på hur någon går, vilken kroppstemperatur någon har eller hjärtrytmen. Börjar man pussla ihop alla de här sakerna så lär vi få identifiering med väldigt hög träffsäkerhet. Och hög säkerhet, i och med att våra kroppar består av så många individunika datapunkter att det blir svårt att hacka och fejka dem alla.

Men ja. Så finns förstås den andra sidan av teknikmyntet. Som alltid. Att den teknik som kan ge bekvämlighet och säkerhet också kan användas för betydligt mindre trevliga ändamål. Det har ju aldrig varit så enkelt att punktmarkera en befolkning. Fråga just Kina.

Men då är grundproblemet som vanligt något helt annat. Och något som teknik i sig inte kan lösa.

Because människor.

Chinese firm’s facial recognition could ID you under a mask | Digital Trends

The Chinese government may now grant startup Megvii millions of yuan to develop facial-recognition technology that could be used on mask-wearers in a crowd.

Forskare har tagit fram teknik som kan identifiera en person på håll via hjärtslag

Jag tror jag har skrivit om det här tidigare. Eller något liknande. Men är oavsett värt att lyfta igen: den amerikanska militären har tagit fram teknik för att sniperidentifiera människor via hjärtslagen. ”Vibrometri” heter tydligen tekniken. Alltså ett sätt att ”mäta yta på distans”.

Lösenord är nästan i praktiken överspelade som sätt att identifiera sig. Istället börjar biometri bli allt viktigare. Alltså saker som Face ID och Touch ID. Att identifiera sig via ansiktet eller fingeravtrycket.

Så fort det kommer en sådan ny teknik så lyckas någon lura systemet. Någon kan fejka ett ansikte eller ett fingeravtryck. Och så kan det förstås vara. Men våra kroppar består inte bara av en enda unik datapunkt. Tvärtom upptäcker jag varje dag någon ny del av våra kroppar som är helt eller nästan helt unika. Lägger man på ytterligare en sådan datapunkt ökar säkerheten ytterligare. Om vi sedan lägger till alla de umpton olika unika eller nästan unika datapunkter som vi går runt med så blir vår ”kroppsavtryck” inte bara helt individunikt – det blir också rejält mycket svårare att lura.

Visst finns det som vanligt risker. Insidan av våra öron eller hur vi går är också i princip helt unikt för varje människa. Eller att Amazon patenterat identifiering via blodkärlen i handflatan. Det finns alltså drösvis med möjligheter att spåra oss av allehanda otrevliga anledningar. Det gör förstås att en sund nivå av paranoia är bra. Ifrågasätta varför någon behöver en viss typ av data. Hur biometri ska regleras och lagras. Instifta nya polisinstanser som ska hantera biohackare och biometrikidnappningar.

Men omvänt kan den här biometrimashupen skapa en ID-säkerhet långt bortom det vi har kunnat få till så här långt.

Och ja. i min värld trumfar fortfarande de potentiella fördelarna by far de potentiella riskerna.

Militära lasern känner igen dig på dina hjärtslag

Det amerikanska försvaret kan avslöja din identitet på 200 meters håll – utan att de ser ditt ansikte. Deras laser läser av dina unika hjärtslag.

 

AI – artificiell intelligens

AI för att bekämpa resistenta bakterier

Ännu en sak som gör mig alldeles snurrig. På ett bra sätt. AI för att bekämpa resistenta bakterier.

Egentligen är det så självklart. Mycket av det vi använder AI och maskininlärningstekniker till idag handlar om att teknik snabbare ska kunna agera och reagera. Precis det som medicinforskning alltid har hamnat om. Katt- och råttaleken mellan oss som art och naturens vilja att ta kål på oss. Åtminstone hyfsat många av oss. Ena sidan (oftast vi) hittar på en lösning som vi blir lite väl bekväma med. En affärsmodell som funkar fint. Tills dess att vi disruptas och helt plötsligt måste dra in dyra digitaliseringskonsulter för att styra upp.

Problemet är bara att testandet tar tid. Tid som vi i dessa Coronatider kanske inte har. Men tänk om våra mediciner själva kunde uppgradera sig när de inte längre fungerar? Att de själva initierar forskningen och A/B-testerna. Kanske rentav nano-AI-botar som permanent bor i våra kroppar så att de kan agera långt innan vi ens vet att vi behöver dem.

Visst. Naturen kommer också anlita AI-konsulter när de inser att konkurrensen har uppat sitt game. Göra en plattare och mer hierarkisk organisation med färre beslutspunkter. Agilt as fuck.

Det är då vi ökar budgeten ytterligare och skaffar kvantkonsulter. Mic drop. Etc. etc.

This algorithm is fighting antibiotic resistance – and winning

The algorithm identified a new drug that, in lab tests, was able to kill bacteria strains that had previously shown resistance to all known antibiotics.

 

Bekvämlighetsekonomin

Uber börjar testa annonsering på taket på sina bilar

Uber gör något som är förvånansvärt mycket på övertid: de börjar med annonser. Det handlar alltså om att Uber kommer börja placera reklamskyltar på taken på bilarna i några amerikanska städer.

För några veckor sedan började ett företag som tidigare hade erbjudit Uber-förare chans att få en liten minibutik för kunderna i baksätet att istället erbjuda just annonsmöjligheter. Men nu handlar det alltså om att Uber drar igång det här i egen regi. Både för Uber och Uber Eats.

Uber har allt mer satsat på ungefär allt annat än själva bildelningstjänsten. En tjänst som visat sig vara lätt att kopiera och som är allt annat än en pengamaskin. Nu tänker man sig alltså att annonser ska fylla på kassan på ett bra sätt.

Och vad Uber får är en potentiellt väldigt stor annonsplattform. En som dessutom bokstavligen talat kommer att rulla omkring. Men det blir spännande att se om det blir en ”vanlig” uteannonstjänst – eller om Uber kommer använda sin data från alla bilkörningar och kännedom om alla områden för att skapa en mer intressant online/offline-lösning.

Uber Will Put Ads on Top of Vehicles Just Like Old-School Taxis

Uber is launching a new business unit that will place thousands of digital advertisements on top of its ride-hailing vehicles, according to a new report from AdWeek. The unit, called ”Uber OOH Powered by Adomni,” will place ads on vehicles in Atlanta, Dallas, and Phoenix by April 1.

Elscooterföretaget Bird lanserar egen betaltjänst

Så är det dags för elscooterföretaget Bird att lansera sin egen betaltjänst därför att det är klart att de gör. Bird Pay. QR-kodsbetala i lokala butiker med ditt Bird-konto.

Som artikeln konstaterar: butiker är sura på att folk ställer sina Bird-scootrar utanför butiksdörrarna. Så Bird vill bli lite mer kompis med butikerna genom att Bird-resenärer slinker in och handlar i butiken där de ställer scootern.

Och visst. Men jag tror att ambitionerna är betydligt större än så.

Bird Pay bygger alltså på QR-kodsskanning – ett fenomen som fortfarande inte slagit här oss. Åtminstone inte för att handla. Däremot för att blippa scootrar. Bird tänker alltså att kunderna ska ha vanan inne och att Bird Pay kan bli det kanske första exemplet på framgångsrik QR-kodsshopping i fysiska butiker.

Mja, tänker jag. Men Bird skulle kunna skala upp det här i gränslandet mellan resan och shoppandet. Man skulle kunna tänka sig kafferabatt. Men också att Bird blir en annonsplattform för lokala butiker. Samtidigt som Bird får en ny intäktsström och får kunderna att använda appen mer.

Potentialen finns, men Bird lär nog få en rejäl uppförsbacke. Både bokstavligen och bildligt.

Bird Pay tries to appease local businesses plagued by scooters

Bird scooter is launching Bird Pay to entice riders to spend more money in shops, often plagued by dumped scooters. The app scans a QR code at the local business.

 

Ekonomi och finans

Facebooks kryptovaluta Libra får en ny backare: kryptoplattformen Tagomi

Det vore väl fel att säga att det här året och årtiondet har fått en lysande start. Inte minst för techjättarna som rätt unisont hålls som gisslan av Corona-viruset. Men Facebook har senaste veckan lite oväntat sett små ljusningar i den rätt kompaktmörka Libra-tunneln. Nu har man fått ännu en backare av sin kommande (?) kryptovaluta Libra.

Rätt snabbt efter det att valutan presenterades tappade Facebook åtta av de företag som ursprungligen skrivit upp sig för Libra Association, den organisation som är tänkt att styra, reglera, finansiera och ge ut Libra. Men så hoppade (e-)handelsplattformen Shopify på Libra-tåget förra veckan och nu har även Tagomi bestämt sig för att hosta upp de (minst) 10 miljoner dollar som krävs för att släppas in i Libra Association som företag.

Tagomi har en verksamhet som ligger nära Libras. Tagomi ska sitta på en plattform som ska förenkla för stora handlare och institutionella investerare att handla med kryptovalutor. Men sannolikt ännu viktigare för Libra är att Tagomi har know how i att navigera det juridiska kryptolandskapet. Vilket är precis det som står emellan Facebook och en 2020-lansering av Libra-valutan.

Facebook’s Libra Association adds crypto prime broker Tagomi | TechCrunch

TechCrunch has learned that $28 million-funded crypto startup Tagomi will be the newest member of the Libra Association that governs the Facebook-backed

Dålig kvartalsrapport från Fitbit, vilket är dåliga nyheter för Google

 slutet av förra året meddelade Google att man hade kommit överens med Fitbit om ett uppköp. Att smartarmbandstillverkaren alltså skulle hitta nytt hem hos sökjätten. Köpet är ännu inte slutfört och jag kan inte låta bli att fundera på om Fitbits kvartalsrapport häromdagen börjar få Google att komma på andra tankar.

Decenniets sista kvartalsrapport för Fitbit bjöd mest på röda siffror. Omsättningen backade med 12 % och landade på den lägsta nivån sedan 2014, i Asien nästan halverades omsättningen och kanske värst av allt: Fitbit vände en vinst sista kvartalet 2018 till en förlust motsvarande kvartal 2019.

Visst. Fitbit har alltid varit mest kända som tillverkare av just smarta armband och inte klockor. Men att Apple Watch hade sitt bästa försäljningskvartal någonsin samtidigt som Fitbit rasade in i förlustterritorium är förstås ingen slump. Apples ompositionering av Watch som ett rätt utpräglat hälsoverktyg har varit dåliga nyheter för Fitbit hela tiden och nu verkar det alltså som att den stora hammaren drämde till.

Vad har det här med Google att göra? Tja, att ta över en förlustverksamhet är inte kul i sig, men det har Google inget större problem. Det är nästan norm när techjättar köper upp bolag. Man ser ett stort framtida värde. Och jag tror inte att Google var jätteintresserad av Fitbits hårdvara i sig. Google har visserligen aldrig fått till ett smartarmband eller en smartklocka som fått försäljningssnurr, men det är ett problem som Google kan hantera. De är ju ingenjörer i grund och botten, trots allt.

Nej, det Google var intresserade av var varumärket. Eller mer specifikt: communityt. Och om vi bortser från att en del Fitbit-ägare proklamerade smartarmbandsbål när de fick höra att Google skulle köpa företaget – ett så kallat hissy fitbit – så är det extremt dåliga nyheter att just användarskarorna minskar.

Det ser med andra ord just nu ut som att Fitbit-uppköpet är för lite, för sent, för att Google ska få den utväxling de hade önskat.

Fitbit (NYSE: FIT) Q4 2019 Earnings Review | AlphaStreet

Fitbit (NYSE: FIT) slipped to a loss in the fourth quarter of 2019 from a profit last year. The results missed analysts’ expectations.

 

Övrigt

Apple kommer att börja underkänna alla sajtsäkerhetscertifikat äldre än 13 månader

Ännu ett område där en liten förändring hos Apple kan få stor påverkan inte bara bland de närmast drabbade utan för internet i stort. Senare i år kommer Apples webbläsare att sluta acceptera https-certifikat som har en giltighetstid som är längre än 13 månader. Sajter som har ett sådant kommer att flaggas som osäkra.

Med andra ord kan även en sajt med ett giltigt säkerhetscertifikat flaggas som osäker om certifikatet har en giltighetstid på exempelvis två år. Är alltså ett sätt för Apple att trycka på tätare förnyanden av https-certifikat och därmed, som det är tänkt, ett säkrare internet för alla.

Om historien upprepar sig så kommer det inte dröja länge innan Google gör samma sak i Chrome (för Google har väl inte redan infört en sådan här tidsbegränsning? Eller? Nån som har koll? Hittar inget om det.). Och när dessa två företag har bestämt sig för en rutin så blir den mer eller mindre i praktiken obligatorisk att ta till sig för alla som till stor del är beroende av online för sin verksamhet. Ni vet. Typ alla.

Safari will soon reject any HTTPS certificate valid for more than 13 months

Last week, at the 49th CA/Browser Forum, Apple announced that it’ll stop allowing HTTPS certificates with more than 13 months of validity later this year.

Karta: Världens äldsta företag per land

Way cool. Världens äldsta företag per land. Alltså vilket företag i respektive land som har flest år i ryggsäcken.

Så många av de företag som idag totalt dominerar våra liv har bara funnits i en handfull år. Företag som Amazon och Tencent är nästan ”gamla”. För att inte tala om medelålderskrisande namn som Apple och Microsoft. Det skadar med andra ord inte att titta på de företag som har lyckats hålla liv i sin verksamhet under flera hundra år. Där kan vi prata digitaliseringsskills på riktigt.

Så därför ger vi nu en ordentlig big up till Skyllebergs Bruk, est 1346!

(Infografikens källa finns här)

Karta som listar de äldsta företagen i varje land i världen

Tweeta #candyman fem gånger och…

Ha. Roligt. </åttiotalsnostalgi>

A ’Candyman’ sneak peek appears if you tweet #Candyman five times

Jordan Peele’s ’Candyman’ sequel is ramping up to its trailer release with a spooky Twitter treat.

Apple vill inte att skurkar ska ha Apple-prylar

Ha. Hur vet man vem som är skurken i en storfilm? Hen har inte en iPhone.

Director Rian Johnson: Apple Doesn’t Let Bad Guys Use iPhones on Camera in Movies

In an interview with Vanity Fair today, Rian Johnson, who directed the popular movie ”Knives Out,” shared an interesting tidbit about iPhone…

 

Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

Drabbas du ofta av FOMOOODS (Fear of missing out on Olas digitala spaningar)? Prenumera på mitt nyhetsbrev för att varje vecka få de viktigaste digitala händelserna direkt till din mejllåda!

Prenumerera här

 

Och eftersom du är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant?

Tryck här för att se hur du gör


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *