Kategorier
Detaljhandel/e-handel Sociala medier Spaningar

Digitala spaningar vecka 12 2020

Instagram testar försvinnande meddelanden. Facebook öronmärker 100 miljoner dollar för att hjälpa småföretag under coronakrisen. Facebook rullar ut omdesignat desktopgränssnitt. LinkedIn introducerar annonsformatet Conversation ads. TikTok får gruppshoppingfunktion i Kina. Facebook, Youtube, Twitter, Reddit och LinkedIn samarbetar för att stoppa infodemin kring covid-19. Google lanserar informationssajt om covid-19-viruset.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Artikel: Kan vi prata om det här med samhällsansvar 2020?

Kan vi prata om det här med samhällsansvar 2020?

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Instagram testar försvinnande meddelanden

Förmodligen snart dags för försvinnande meddelanden även i Instagram. Kodgrävande har visat att Facebook nu testar ett spökläge. Om man sveper upp från vanliga Direct så kommer man till ett ”inkognitoläge” som bara lever så länge som alla som är med i chatten är kvar. När alla har sett meddelandena och lämnat chatten så försvinner alla meddelanden automatiskt.

https://techcrunch.com/2020/03/19/instagram-disappearing-messages/

Facebook öronmärker 100 miljoner dollar för att hjälpa småföretag under coronakrisen

Häromdagen skrev jag om att Facebook kommer ge alla sina anställda en omställningsbonus på 1000 dollar - alltså pengar som ska användas för att skaffa nödvändig utrustning som behövs för att arbeta hemifrån, men förstås även annat om man hellre vill eller behöver. Nu gör Facebook samma sak - för småföretag.

Facebook har lanserat Small Business Grants Program som är precis vad det låter som: ett program om 100 miljoner dollar där upp till 30 000 företag i de 30 länder som Facebook har kontor i kan ansöka om finansiellt stöd. Som exempel på vad pengarna kan användas till räknar Facebook upp att betala sin personal, betala hyra, ”bygga relationer med fler kunder” och täcka allmänna utgifter. Programmet kommer börja ta emot ansökningar kommande veckor.

Är förstås ett smart sätt för Facebook att göra precis det de föreslår i programmet: bygga relationer med fler kunder. En marknadsföringsinsats i covid-19-tider. Och lämpliga sätt för företag att just bygga relationer med sina kunder är att annonsera på Facebook och Instagram eller använda de funktioner som finns för kunddialog. Men långsiktigt få fler att välja Facebook som partner för sitt småföretagande.

Oavsett: ett väldigt bra initiativ av Facebook.

Facebook Announces $100 Million Grant Program To Help SMBs Impacted By COVID-19

Facebook announced it's investing $100 million in cash grants and ad credits to help 30,000 small businesses in over 30 countries where it operates.

Röstsamtalen via WhatsApp och Messenger exploderar i Italien under coronakrisen

Det onlinekommuniceras... en del mer än vanligt i Italien just nu. Helt otippat. Väldigt mycket mer till och med. Mark Zuckerberg meddelade i går vid en pressträff att volymerna för WhatsApp och Messenger landet är långt över den normala årspeaken under nyår. Och det ligger konstant på den nivån. Det har gett Facebook lite utmaningar med kapacitet och infrastruktur.

För det intressanta är att det handlar om volymen röstsamtal som går via de här plattformarna.

På sätt och vis rätt självklart, även om jag inte har tänkt på det på det sättet: världens kanske två största teleoperatörer kan vara Apple och just Facebook.

Zuckerberg tries to prevent Facebook server 'melt down' as WhatsApp call volume spikes

In countries deeply affected by coronavirus, Mark Zuckerberg says people are turning to WhatsApp for calls more than usual. That's a challenge for Facebook.

Facebook rullar ut omdesignat desktopgränssnitt - med mörkerläge

Så har Facebook börjat sin stora utrullning av den omdesignade webbversionen. Har droppats ut lite här och där tidigare, men ska nu alltså nå alla.

(Sen kan vi förstås reflektera över det ironiska över att webb-Facebook får mörkerläge precis just nu.)

Facebook now lets most users opt-in to dark mode & desktop redesign | TechCrunch

Facebook today officially rolled out its sweeping desktop redesign that offers dark mode, tabbed home screen and a cleaner profile. Facebook tells

LinkedIn

LinkedIn introducerar annonsformatet Conversation ads

Lite intressant nytt annonsformat från LinkedIn: Conversation Ads. Sponsrade InMail-funktionen kompletteras med lite chattbotsmartness (typ) och call to action-knappar som gör att man kan bygga upp flöden som kan leda mottagaren genom en tänkt snitslad bana. Kan leda fram till registreringsformulär, nedladdning av dokument eller länk till en extern sajt.

Det som är lite märkligt i sammanhanget är att det nya mejlannonsformatet bara kan skickas när mottagaren är ”active on LinkedIn and in the right mindset”. Lite oklart exakt vad det sistnämnda kan betyda i praktiken (utifrån vad användaren gör för tillfället på LinkedIn?), men det förstnämnda är lite konstigt som sagt. Tanken verkar vara att ett mejl ska leda fram till en konversation precis när mottagaren alltså är på plats, så, typ… mejlannonseringsmotsvarigheten till en livesändning?

Oavsett. Intressant att se vart det här kan leda. Ska ha hög engagemangsgrad enligt testerna så här långt, om man frågar LinkedIn. Lite efter många andra, men det är ju lite LinkedIns signum.

Kommer bli tillgänglig i betaversion för alla annonsörer i alla länder och på alla tillgängliga språk kommande veckor.

LinkedIn Introduces Conversation Ads for B2B Marketers

LinkedIn introduces Conversation Ads, a new messaging ad format that helps B2B marketers engage prospects in more personal ways.

TikTok

TikTok får gruppshoppingfunktion i Kina

Bytedance tar ännu ett rätt rejält kliv fram på shoppingområdet. Doyuin, den kinesiska versionen av TikTok, får nu stöd för gruppshopping.

Vad det handlar om är alltså typ man mashar ihop Shopify och Kinas näst största e-handlare Pinduoduo i en kombotjänst. Alltså en möjlighet för handlare att öppna en butik inuti Douyin, som dessutom ska ha en rejält mycket lägre avgift än andra motsvarande tjänster (tydligen, citera mig inte på den - har för dålig koll på avgiftsnivåer). Men skillnaden mot de flesta andra liknande lösningar är alltså främst gruppshoppingfunktionaliteten.

Pinduoduo har rusat upp som Kinas e-handelstvå mycket av två stora anledningar: man har riktat in sig mer på landsbygden och lägre inkomstsegment än Alibaba och JD. com och man har byggt på just gruppshopping, spelifiering och sociala element. Att Douyin gör ungefär samma sak är rätt givet. Mycket finns ju redan i plattformens DNA.

TikTok's Chinese Version Launches Group Buying Feature to Support Merchants Affected by COVID-19 Outbreak

This group purchase function will allow merchants who have completed the Douyin enterprise certification tolist and sell products through the short-video platform.

Twitter

Alibabagrundaren Jack Ma börjar twittra

Så har Twitter fått ännu en högprofilmedlem: Alibabagrundaren Jack Ma har nu blivit med Twitter.

Bild som visar att Jack Ma finns på Twitter

Övrigt sociala medier

Facebook, Youtube, Twitter, Reddit och LinkedIn samarbetar för att stoppa infodemin kring covid-19

Milt sagt stort: Facebook, Google/Youtube, Twitter, Reddit och Microsoft/LinkedIn har gått ut i ett gemensamt uttalande där de meddelar att de samarbetar för att dra sina strån till stacken i dessa corvina-tider.

Exakt vad det innebär är inte helt klart, men det handlar om att underlätta och försvåra. Underlätta för myndigheter och andra inblandade organisationer att kunna komma ut med relevant kriskommunikation och försvåra för fejknyheter och annat som driver den infodemi som är ett stort problem vid sidan av själva sjukdomen och samhällsomställningarna.

Facebook, Reddit, Google, LinkedIn, Microsoft, Twitter and YouTube issue joint statement on misinformation | TechCrunch

In an unprecedented move to reassure customers and flag the potential for misinformation about COVID-19 on their platforms, all of the major social media

 

Sök/SEO

Google lanserar informationssajt om covid-19-viruset

Så har Google släppt en covid-19-infosajt. Det är alltså inte den sajt som Trump pratade om som skulle göra det möjligt att hjälpa användare få hjälp och vägledning med covid-19-tester (den släpptes redan förra veckan via Googles systerföretag Verily). Det är snarare en utbyggd version av den specialanpassade version av sökresultatet som visas vid sökningar på ”coronavirus”eller något relaterat.

Släpps i USA nu och kommer rullas ut till fler länder kommande dagar.

covid-19 - Google Search

COVID-19 vaccines are safe, effective, and free. Everyone 6 months and older can get an updated COVID-19 vaccine. Learn more.

Google tänker inte dölja artiklar bakom betalvägg från sökresultatet

Ännu ett bevis på att Googles vapenskramlande i samband med EU:s upphovsrättsdirektiv var mest just vapenskramlande. På fråga varför Google inte döljer eller ger användare inställning som gör det möjligt att dölja artiklar bakom betalvägg så svarar företaget att man inte vill göra det eftersom ”man vill visa den bästa informationen”.

Med andra ord: eftersom så många av de stora och viktiga publikationerna (typ nästan alla) numer har betalväggar för en väldigt stor del av sina artiklar så hade Googles sökresultat blivit rätt mycket fattigare. Det i sin tur hade betytt att färre går till Google för att hitta information om inte minst aktuella ämnen vilket förstås leder till färre annonsvisningar för Google.

Inför direktivets klubbande gick Google ut med exempel på hur tom sökresultatet kommer bli när Google slutar visa upp bilder och textutdrag från artiklar för att visa hur dåligt det skulle bli för publikationerna. När Frankrike som första land gick ut med nationell lag baserad på direktivet lanserade Google ny markup för just publikationer, där de i praktiken ger upp sin rätt att få licensersättning för sitt material (om man inte gör det får man den strippade visningen av sitt innehåll).

När Tyskland och Spanien införde liknande lagstiftning före upphovsrättsdirektivet så drog Google bland annat tillbaka sin nyhetsapp.

Det är inte så konstigt att Google kör med de här hoten. De skyddar sin egen affärsmodell. Och det funkar att straffa enskilda länder. Men EU som helhet är alldeles för viktigt för Google för att hålla på sina ”principer” hela vägen in i kaklet. Bland annat därför som det uppges att Google håller på att försöka sluta avtal med publikationer och betala de licenspengar de alltså helst inte vill betala.

Och andra börjar vittra blod, som Apple, och flytta fram sina nyhetsaggregeringsfunktioner allt längre. Facebook och Snap har redan också gått EU och publicister till mötes betydligt längre - och gjort det på sätt som kreativt förvandlar utgifterna till sätt att få sina användare att lägga mer tid i plattformen.

Men det är som sagt bra att Google nu är mer eller mindre öppna med sin position.

Google Won't Be Hiding News Behind Paywalls

Many are now frustrated that when they are searching for news around the coronavirus and COVID-19, often after they click on the result, a paywall comes up on the news site asking to pay to see the story. Danny Sullivan from Google said Google wouldn't give searchers a way to hide such sites in the search results.

Google stoppar annonsering för myndighetstjänster och myndighetsfunktioner

Google skärper riktlinjerna för Google Ads vad gäller ”myndighetsdokument och offentliga tjänster”. Från och med 26 maj i år (med en utrullning över fem veckor) kommer det inte längre bli möjligt att köpa annonser via Ads för att marknadsföra tjänster som går att få via offentliga källor och tjänster.

Mer specifikt talas det om att myndigheter eller ”delegerade organisationer”, alltså som utför uppdrag på uppdrag av en myndighet eller annan offentlig verksamhet, inte längre får informera/marknadsföra dessa via Ads. Tjänster som tas upp som exempel är pass och ID-handlingar, körkort, visa och äktenskapslicenser. (Finns också undantag, som hjälp med deklarationen.)

De nya riktlinjerna innebär också att det inte blir tillåtet att köpa annonser för att tjänster som ”erbjuder hjälp med att ansöka om eller betala för” något av ovanstående.

Att se vad det här kan innebära i praktiken, men jag tänker att Google primärt är ute efter tjänster som de som tar betalt för att hjälpa människor gå ur Svenska kyrkan, något som är gratis om man kontaktar Skatteverket direkt. Men det känns som att det här åtminstone initialt kan slå rätt brett. Inte minst som mer och mer offentliga tjänster lever i gränslandet mellan det offentliga och privata.

Google Ads Introduces New Policies for Government Documents & Services

Google Ads has new policies, going into effect in May, on advertising government documents and official services.

 

Detaljhandel/e-handel

Starbucks stänger alla sina caféer i Nordamerika - går över till utlämning och leverans

Nästa företag att ställa om sin nordamerikanska verksamhet som en följd av coronaviruset: Starbucks. Som en del i att minska andelen platser där människor kan mötas och potentiellt smitta varandra kommer man stänga alla sina caféer i ”samlingsintensiva platser” som skolor och köpcentra.

Men inte bara det: Starbucks kommer även ta bort möjligheten att dricka sitt kaffe på plats i företagets lokaler. Alla Starbucks i USA och Kanada kommer att ställas om till ”to go”. Man gör alltså om alla sina platser till beställnings- och utlämningsställen. Allra helt bara det senaste, alltså att man beställer via Starbucks-appen. Allt ovanstående kommer, liksom det som de flesta amerikanska företag gör just nu på samma tema, att gälla i minst två veckor. Beroende på hur läget utvecklas.

Två veckor är förstås i det stora hela en rätt obetydlig tidsrymd som inte kommer vända helt upp och ned på amerikaners kaffevanor. Men likt det som håller på att hända i världen, inte minst att mycket flyttar in i den digitala sfären av nödvändighet, kan så frön. Om inte annat så blir det massiva användartester för de företag som är inblandade. Med andra ord att det här kan kickstarta initiativ som ska minska sårbarheten vid liknande lägen i framtiden. Men som också kan kickstarta företags omställning.

Nu pratar vi fortfarande mestadels om vanlig utlämning här, men Starbucks har ju även i väldigt liten skala börjat testa det som numer är rätt stort i Kina: leverans och utkörning av färdigt kaffe. Jag misstänker att även det är något som nu kan få mer prio när krisen har lagt sig.

As social distancing measure, Starbucks temporarily shifts to 'to go' model in US and Canada | TechCrunch

Beginning today, Starbucks is instituting a temporary move to a "to go" model for all of its locations in the U.S. and Canada. One of the more sweeping

New York stänger alla sina restauranger, kaféer och barer - måste gå över till utlämning och leverans

Jag skrev tidigare idag om att Starbucks helt kommer stänga flera av sina caféer i USA och Kanada - och ta bort sittmöjligheten i övriga. Det kommer alltså bara bli möjligt att köpa hämtkaffe från Starbucks i åtminstone två veckor. Oklart om Starbucks hade koll på att det här skulle komma, men nu har borgmästaren i New York gått ut med en total nedstängning av alla restauranger, caféer och barer i staden. Dessutom alla teatrar och biosalonger. Borgmästaren i Los Angeles har dessutom beordrat att alla gym i den staden ska stänga.

Gällande mat- och drycketablissemang får de dock fortsätta med sina verksamheter som vanligt - om de kan erbjuda leverans eller hämttjänster. Det enda som kommer bli tillåtet i företagens lokaler, utöver att göra själva maten och drycken, är alltså utlämningsverksamhet av sånt som kunder beställt online eller på plats. Ingen möjlighet att sitta i lokalen och förtära det man har köpt.

I Starbucks-inlägget spekulerade jag i att Starbucks initiativ skulle kunna så ett frö vad gäller att inspirera mer satsningar på utkörning och utlämning. Frön som skulle kunna växa till nya tjänster och affärsmöjligheter i takt med att konsumenterna beteendemässigt insett att det finns andra sätt att göra saker på.

USA ligger fortfarande efter Kina på just utkörning av mat och ännu mer på leverans av färdigkaffe. Men vad som händer i New York är dessutom att i princip samtliga restauranger tvingas bli ”ghost kitchens” enligt den modell som är stor i Kina. Kök som byggs upp enbart för att försörja leveranser av färdigmat. Även på det här området tror jag att det här kan snabba på den utvecklingen i USA.

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-nyc/new-york-city-mayor-orders-restaurants-bars-theaters-closed-for-coronavirus-idUSKBN21308Q

Amazon behöver anställda 100 000 fler på grund av det ökade e-handlandet under coronakrisen

Coronakrisen har gjort att varsel och permitteringar börjar stå som spön i backen. Men ett företag går just nu väldigt mycket emot strömmen. Amazon planerar att anställa 100 000 personer för att möta e-handelsefterfrågan. Lagerarbetare och leveranspersonal, alltså. Och inte bara det, man gör en Pinduoduo och höjer timlönen för de här yrkeskategorierna med ungefär två dollar/pund/euro i timmen april ut.

Amazon tänker bevisligen inte missa den här chansen att behålla alla som väljer att e-handla. Som kanske rentav inte gjort det tidigare.

Ännu ett område där det kommer att bli intressant att se vad som kommer att hända när krisen är över. Hur pass mycket av det förändrade beteendet och de förändrade vanorna som kommer att leva kvar - på kort och lång sikt.

Amazon wants to hire 100,000 new workers to meet coronavirus demand

Amazon is looking to hire thousands of new employees to meet the shipment demands of people stuck in their houses due to the coronavirus pandemic. The company will increase their hourly wage, too.

Walmart planerar anställda 150 000 fler för att möta efterfrågan under coronakrisen

Mitt bland alla krisvarsel som duggat tätt senaste veckan så finns det undantag. Amazon har gått ut med att de behöver (åtminstone korttidsanställa) 100 000 personer för lager- och logistikverksamheten - och har dessutom höjt timlönerna för dessa yrkeskategorier just nu.

Även världens största detaljhandelsföretag Walmart går mot strömmen. Man behöver anställa 150 000 extra just nu. ”Många” kommer dessutom bli fastanställda enligt Walmart. Walmart gör även som Facebook och Shopify och ger sina anställda en bonus - 300 dollar (eller 150 för deltidsanställda)

Anledningen är förstås den stora bulktrenden just nu. Folk köper på sig basgrejer som galningar. Konsumenter blir också mer prismedvetna just nu, vilket också gynnar Walmart. Men det handlar också om att flera andra kedjor har stängt sina butiker och Walmarts starka position inom matkassar, där Walmart redan är överlägset marknadsledande i USA.

Det här innebär alltså att Walmart kan ta ett ännu starkare grepp om detaljhandeln i USA - och därmed stärka sina kort ytterligare mot Amazon. Men det kan också bli en boost för Walmarts e-handel, främst då just matkassarna. Det kan alltså tala för att det ligger en del i att den personal som nu anställs kommer att få behålla jobben efter krisen, eftersom Walmart kan bli ett av de företag som kommer gå hyfsat rejält stärkta ur krisen. Marknaden verkar åtminstone tro det. När världens börser och därmed aktier har kollapsat rätt unisont så nådde Walmarts aktie i onsdags en ny all-time high.

Walmart har senaste året hyfsat framgångsrikt börjat ställa om sin verksamhet till att koppla ihop sin styrka i den fysiska världen (butiksnätet) med sin onlinenärvaro. Och den sistnämnda har också använts delvis för att driva trafik till de fysiska butikerna. Walmart har dessutom varit bra på att hitta på fler sätt att uppnå detta. Covid-19-tider är inget undantag.

Walmart kommer nämligen börja erbjuda covid-19-testmöjligheter på parkeringsplatserna intill sina butiker i samarbete med myndigheter och apotekskedjan Walgreens Boots.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-03-20/walmart-hiring-150-000-starting-parking-lot-virus-testing-soon

Hemköp erbjuder särskilda öppettider för coronariskgrupper

Ett omvänt och snyggt initiativ från Hemköp. Runt 20 butiker ställs delvis om för riskgrupper.

Med andra ord: under en timme på morgonen är äldre kunder särskilt välkomna. Ett snyggt sätt att samhällsinkludera de kunder som mer eller mindre beordrats att hålla sig hemma (för sitt eget bästa, visserligen, men ändå). Alltså möjliggöra för dessa att så långt som möjligt kunna leva så vanliga liv som möjligt - på sina villkor.

Inte så att det här är hundra procent säkert, förstås. Du kan fortfarande stöta på någon som faktiskt är smittad. Eller vara smittad själv och smitta andra. Men även i länder som mer eller mindre har stängt ned så fortsätter smittan att spridas. Sunt förnuft är trots allt även fortsättningsvis det bästa sättet att begränsa smittan. Som att andra kunder kanske håller sig borta just då.

Ja, plus omtanke om andra. Så jag gillar Hemköps initiativ riktigt ordentligt. Och då inte bara för att det på sätt och vis handlar om personalisering av den fysiska detaljhandelsmiljön (i det lilla) utan för att det ändå är ett väldigt omtänksamt initiativ. ♥️♥️♥️

Hemköp on LinkedIn: Vi öppnar upp utvalda butiker på morgonen för coronavirusets riskgrupper... | 259 comments

Vi öppnar upp utvalda butiker på morgonen för coronavirusets riskgrupper. Under en timme kan seniorer över 65 år och andra i virusets riskgrupper handla i en... | 259 comments on LinkedIn

Walmart, Target och Whole Foods inför särskilda öppettider för coronariskgrupper

Igår skrev jag om att Hemköp i några butiker kommer dedikera första timmen efter öppning åt riskgrupper. Med andra ord att exempelvis äldre i lugn och ro ska kunna handla i en nystädad butik. Efter det såg jag att Ica gjort samma sak. Och det verkar vara en trend överlag just nu.

I USA har Walmart, Target och Whole Foods dragit igång motsvarande initiativ. Samma sak även i länder som Storbritannien och Australien. Jag misstänker att det här vid det här laget finns i rätt många drabbade länder.

Överlag ett väldigt bra initiativ. Att anpassa samhälle och lösningar så att även riskgrupper så långt som möjligt kan leva som vanligt och inte bara säga "sitt hemma, gå inte ut".

Walmart, Target, and other retailers impose dedicated hours to help at-risk shoppers

Supermarkets across the UK, US, and Australia have started offering dedicated shopping hours for elderly or vulnerable customers during the coronavirus pandemic, It's an attempt to encourage people to practice social distancing.

Walmart och Kroger begränsar öppettiderna i sina butiker med anledning av covid-19

Så ifall någon undrar så inleds stora coronaveckan i USA nu. Nike, Under Armour och Lululemon gick i helgen ut med att de stänger alla sina amerikanska butiker (och även i andra länder där det gäller) i två veckor. (Ja, till att börja med, kan man tänka.) Världens största detaljhandlare Walmart kommer begränsa öppettiderna i samtliga sina amerikanska butiker, liksom USA:s största livsmedelskedja Kroger. Dessutom gick exempelvis Apple ut redan förra veckan med att de kommer stänga alla sina butiker i hela världen - utom i Kina, ironiskt nog.

Blir intressant att se hur det här kan komma att påverka e-handeln i USA. Om vi kommer se samma uppsving där som i Kina. Å ena sidan borde det inte vara så svårt, eftersom de ligger förhållandevis långt efter USA på det området. Å andra sidan kanske inte eftersom… de ligger så långt efter USA på det området. Med andra ord att som om de amerikaner som mentalt inte flyttat in på den digitala arenan för sitt handlande kan knuffas in dit nu.

https://www.marketwatch.com/story/walmart-cuts-store-hours-until-further-notice-in-response-to-coronavirus-pandemic-2020-03-15

 

Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

Drabbas du ofta av FOMOOODS (Fear of missing out on Olas digitala spaningar)? Prenumera på mitt nyhetsbrev för att varje vecka få de viktigaste digitala händelserna direkt till din mejllåda!

Prenumerera här

Och eftersom du är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant?

Tryck här för att se hur du gör


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *