Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
Detaljhandel/e-handel
Chipotle lanserar e-handelsplattform för att bönder ska kunna sälja direkt till konsument
I Kina har livevideoshoppingtrenden varit stark ett tag nu och den börjar ta sig till vår del av världen. En bransch som lite oväntat har haft framgångar här, och individer har gått och blivit kändisar, är lantbruket. Bönder som alltså säljer sina produkter direkt till konsumenter. Nu lanserar Chipotle något liknande i USA: en e-handelsplattform så att bönder ska kunna sälja direkt till slutkund: Chipotle Virtual Farmers’ Market.
Nu handlar det, vad det verkar, inte om att vilken lantbrukare som helst kan öppna ett eget virtuellt stånd. Tjänsten är till för Chipotles egna leverantörer. Ett sätt för dem att tjäna pengar vid sidan av det de säljer till Chipotle, typ.
Det som dessutom är intressant med tjänsten är företaget bakom: Chipotle. En snabbmatskedja. Visst, en som haft ett mer hälso- och hållbarhetsfokus från start (och som precis repat sig efter ett par års bakterieutbrottökenvandring), men en restaurangkedja som erbjuder sina kunder chans att handla direkt från sina leverantörer. Förstås en tänkt win-win, men ändå.
Chipotle kommer dessutom att stå för driftskostnader och utveckling i två år. Plattformen hanteras dessutom tekniskt av kanadensiska Shopify, som allt mer håller på att bli en riktig e-handelsplattformsgigant.
Chipotle Launches a Direct-to-Consumer Virtual Farmers’ Market for Its Suppliers
As if helping reinvent the restaurant weren’t enough, Chipotle is now trying to digitize the farmers’ market concept. Today, the fast casual chain announced the Chipotle Virtual Farmers’ Market, wh…
Strömmade medier
Amazon Prime Video får Watch party-funktion för upp til 100 deltagare
Som sagt. Flest ansikten på skärmen vinner. Typ. Nu är det dags för Amazons videotjänst Prime Video att steppa upp det sociala. Rejält. Tjänsten får en egen watch party-funktion. Med andra ord så att flera kan titta på samma film eller serie, fast på distans. Och det är riktigt många som kan bjudas in till partyt. Upp till 100 personer kan hänga och chatta med varandra medan man tittar.
Som de flesta andra tjänster som drar till med stora deltagarantal i sina tjänster så lär få maxa antalet samtidiga tittare. Men i det här fallet börjar det kännas som något annat, med så många samtida tittare. Som.. bio. 2.0.
Amazon Prime Video launches watch parties with up to 100 participants
Prime Video is joining Hulu and HBO with a watch party feature allowing up to 100 participants to synchronize their viewing from anywhere in the US.
Amazon gör serie av spelet Fallout med skaparna av Westworld
Oooooo… Det HÄR gillar vi. Amazon har säkrat rättigheterna till en ny originalserie: Fallout. (Ni som vet vet.) Dessutom gjord av skaparna till Westworld.
We LIKE.
https://techcrunch.com/2020/07/02/westworld-fallout-amazon/
Twitch slår tittarrekord – över 5 miljarder timmar Q2
Twitch gillar coronakrisen. Ja, den har, likt många onlinetjänster, åtminstone inte gjort ont för verksamheten. Twitch slog tittarrekord Q1 med över 3 miljarder tittade timmar. Q2 innebar ett nytt kvartalsrekord: över 5 miljarder tittade timmar.
Det betydde en ökning med runt 63 % jämfört med Q1 och 83 % jämfört med för ett år sedan. Dessutom slogs rekord vad gäller unika kanaler och samtidigt antal tittare. Allt som allt gav det Twitch en marknadsandel på 67,6 % inom spelvideoströmmande.
Nu handlar det om en tredjepartsrapport, så vi vet inte de exakta siffrorna. men oavsett så kan vi nog lugnt konstatera att Amazon haft ett riktigt bra videohalvår. Tittarsiffrorna har hockeyklubbat något alldeles galet för Twitch och det intressanta framöver blir att se hur mycket av det som överlever covid-19. Visst lär tittandet gå ner, men att se om Twitch lägger sig på en permanent högre nivå.
Med tanke på att konkurrensen inom det här segmentet hårdnar allt mer (inte minst efter att Microsoft och Facebook nu gör gemensam sak) så kommer Twitchs tillvaro sannolikt att bli allt tuffare.
https://techcrunch.com/2020/07/01/twitch-breaks-records-again-in-q2-topping-5b-total-hours-watched/
Youtube testar TikTok-kortvideofunktion
Nästa företag att göra en TikTok: Youtube. Nu testar Youtube en funktion som gör det möjligt att spela in och klippa ihop kortvideoklipp. Klipp upp till 15 sekunder kan klippas ihop till en längre video, så det handlar inte nödvändigtvis om strikt kortkortvideoinnehåll. Nu ska det bli lättare att göra det här direkt från Youtubeappen.
Youtube har tagit mindre steg mot att börja skapa en del av sin tjänst dedikerad åt att hitta och konsumera just kortvideoinnehåll, så det är en logisk utveckling.
Youtube är ju världens största videoplattform, men det är fortfarande en plattform för längre videoklipp. Och rent krasst, längre liggande videoklipp. När det handlar om kortvideo, både tjänstemåssigt och inställningsmässigt, så är Youtube precis som Facebook David.
YouTube Blatantly Copies TikTok With New 15-Second Video Feature
TikTok’s growth in the social media space highlights the importance of short-form video. YouTube copies TikTok 15-second video format in new test feature.
Spotify lanserar Premium Duo – abonnemang för par
Ny abonnemangstyp från Spotify: Premium Duo. Ett abonnemang för par. Ja, så länge som de bor på samma adress. 139 kronor istället för 169 kronor för familjeabonnemanget.
Det skönaste är förstås att Duo-prenumerationen också ger en Duo Mix-spellista. En spellista som mashar ihop båda prenumeranternas musiksmaker i en gemensam, minsta nämnare-variant.
Så, tja, Spotify som äktenskapsrådgivare. Eller nåt.
Spotify launches special subscription plan for people who live together
Like Spotify Premium, but a little cheaper and for two people.
New York Times drar sig ur Apple News-appen
Apple News blir en titel kortare: New York Times har valt att dra sig ur. NYT:s artiklar kommer med andra ord inte längre att dyka upp i Apples nyhetsaggregerare. Vi pratar alltså inte om News+, tjänsten tänkt att kunna ge en hög publikationer mot en avgift, utan själva nyhetsappen.
Anledningen? Kort sammanfattat: man vill äga kunden. Läsaren. Och upplevelsen.
Så ja, det är ungefär samma resonemang som är så vanligt bland e-handlare och varumärken med egna webbshoppar. E-handel handlar om att få in kunden i butiken så att man kan slussa hen genom sin konverteringstunnel. Så som man alltid har gjort.
Visst har nyheter online problem med lönsamheten. De har fastnat i den gratisfälla som kom med internets tillkomst. Ingen har heller knäckt koden fullt ut hur man kan få snurr på verksamheten. Men likt exempelvis skivbranschen kanske det handlar om att inse att intäkterna kanske inte kommer nu upp till samma nivåer som innan – och att enda sättet att komma framåt är att släppa sin affärsmodellsryggsäck.
NYT:s drag känns lite som att ta ett skygglappssteg tillbaka.
The New York Times Ends Apple News Partnership and Pulls All Articles
The New York Times today announced that it is pulling out of Apple News, as the service does not ”align with its strategy of building direct…
IoT – internet of things
BMW lägger till stöd för Apple CarKey
Ibland går det fort. En av nyheter som sades komma i iOS 14 var CarKey – Apples digitalnyckellösning för bilar. Sedan bekräftade Apple under WWDC i slutet av förra månaden att stödet skulle komma i 13.6-uppdateringen. Och nu har BMW, som väntat första billtillverkare ut, lagt till stöd för CarKey. Innan iOS 13.6 ens har släppts.
Det är med andra oklart om lösningen fungerar än eller om den snällt får vänta på 13.6. Känns oavsett som en onödig spekulation: CarKey-stödet gäller för BMW-modeller tillverkade efter 1 juli 2020. Såååå… det lär inte finnas så många kompatibla bilar på vägarna än.
Det blir väldigt spännande att se hur CarKey kommer att landa. Vi fick dessutom bekräftat en sak som inte har sagts, men som jag utgick ifrån: CarKey kommer även fungera med en Apple Watch. CarKey ska till och med kunna starta en kompatibel bil om man lägger sin iPhone i bilens dedikerade smartmobilfack. Eftersom stödet finns i Watch så borde det rimligtvis gå att göra allt med klockan – utan en iPhone. Hålla sin Watch nära ”tändningen”? Att se även hur den delen kommer fungera, alltså.
BMW Updates Connected App With Car Keys Support
Apple at WWDC announced Car Keys, a new feature designed to allow digital car keys to be added to the Wallet app on the iPhone, allowing iPhones and…
Tesla börjar med elbolagsverksamhet
Jag har ett par gånger skrivit om att Tesla varit på gång att påbörja elbolagsverksamhet i Storbritannien. Nu tar Tesla det steget. Igår blev Tesla del av European Power Exchange, med verksamhet i ett antal europeiska länder. Mer specifikt är det Teslas Autobidder-plattform som nu integreras med EPEX.
Vad är syftet med det här steget? Att enklare kunna ”tjäna pengar på energilagringstillgångar, som Teslas Powerpacks, Powerwalls och Megapacks”. Med andra ord: aktörer som sitter på Teslas batterilösningar kan nu sälja sin el via EPEX.
Vi pratar alltså inte direkt om en konsumentprodukt, men indirekt gör vi precis det. Den här lösningen skulle potentiellt kunna användas av exempelvis privatpersoner som har Tesla-solpaneler – eller för den delen ett kvarter som går samman. En lösning som alltså skulle kunna göra det möjligt för slutkunder att sälja överskottsenergi. Till elmäklare eller hyperlokalt.
Med andra ord lite som Teslas planer att bygga in stöd för sin robottaxitjänst i alla sina bilar. Att låta bilen man äger köra runt och tjäna pengar på att köra andra när man själv inte behöver den. Med andra ord: produkten man köper har ett inbyggt sätt att dra in pengar när den inte behövs.
Tesla enters Europe energy market with its Autobidder platform
Tesla is entering the European energy market with its Autobidder platform to monetize energy storage products. Earlier this year, we…
Facebook, AMD och Nvidia går med i organisation för att standardisera datakryptering
Sammanslutningen Confidential Computing Consortium har fått 10 nya medlemmar. Bland de största namnen: chip- och processortillverkarna AMD och Nvida – och Facebook.
Vad gör då CCC? Jag… TROR att jag har koll. I grunden handlar det om att hitta ett standardiserat sätt att ange hur information ska krypteras. Men det handlar inte om lagringskryptering eller trafikkryptering, utan om kryptering medan information används. Alltså när data skyfflas runt inne i en enskild enhet, som när vi använder vår mobil. (Återigen, jag är på tunn is här – bullshitta mig gärna.)
Sedan tidigare finns några av världens riktiga techtungviktare med i gruppen: grundaren Microsoft, Alibaba, Baidu, Google, IBM, Intel och Tencent. Företag som alla jobbar mycket med hårdvara. Här känns Facebook, och även TikTok-ägaren Bytedance, som en lite udda fågel (väldigt liten hårdvarudel jämfört med övriga). Säger sannolikt en hel del om Facebooks och Bytedances framtidsplaner.
Bland dem som saknas finns förstås Amazon och Apple. Intressant nog är ARM med, företaget som tillverkar de processorer som Apples nya, egna processorer baseras på (och förstås befintliga processorer i exempelvis iPhones). Så det känns som att Apple nog formellt kan dyka upp i den här samlingen vad det lider.
Accenture, AMD, Facebook and Nvidia sign up to advance ’Confidential Computing’ – SiliconANGLE
Accenture, AMD, Facebook and Nvidia sign up to advance ’Confidential Computing’ – SiliconANGLE
Waze gör det möjligt att ställa in sinnesstämning
Ha. Ny funktion i Waze. Möjlighet att ställa in sin sinnesstämning. Ja, åtminstone välja en bilsymbol.
Artikeln konstaterar att det är oklart om andra förare kan se ens egen sinnesstämning – och att det kanske inte vore så bra. Jag tänker tvärtom. Att det vore lysande om andra bilförare fick se andra förares sinnestämningar.
Eller rättare sagt: det vore rätt lysande om Waze, eller bilens operativ eller hur det nu skulle göras, automatiskt skulle känna av och visa en förares humör. Just så att andra förare kan få koll på det. Och kanske rentav få lite extra varning när roadrage-Roger är i närheten.
Waze lets drivers display their moods in the app
Waze is rolling out a brand refresh and app update that lets users share their mood.
Nytt Apple-patent: gestkontroller genom att skanna blodkärl
Förra året presenterade Amazon en lösning som skulle kunna identifiera människor genom att skanna blodkärlen i handflatan. Nu har Apple funderat lite kring något liknande. En funktion som kan skanna handens blodkärl för att kunna tolka gester. Ett lite mer sci-fi-igt sätt att tolka fingerrörelser, om man så vill.
Och även om det här patentet är två år gammalt, men just nu väldigt mycket rätt i tiden. Ett kontaktlöst sätt att styra våra enheter, alltså.
Coronakrisen kommer absolut driva på kontaktlöstvadsomhelst, men det här hade kommit ändå. Helt enkelt eftersom våra framtida enheter kommer ha betydligt fler gränssnitt. Och vara betydligt mindre skärmfokuserade.
Future Apple Watches Could Scan Your Veins to Detect Gestures
While accelerometers and gyroscopes are generally how smartwatches detect hand movements, a newly-released patent hints that Apple may be considering scanning veins in your wrist via the Apple Watch to detect non-touch gestures in the future.
AR/VR
Google lägger till AR-dinosaurier i sökresultatet
JAAAAAAA! Av alla funktioner som Google någonsin har lagt till i sitt sökresultat är det här den överlägset viktigaste. Dinosaurier! I full storlek! I AR! På gatan i kvarteret! T Rex! Velociraptor! Stegosaurus! Triceratops!
Jäv-lar vad coolt. Mitt åttaåriga jag hade sprungit arton glädjevarv runt huset och inte sovit på en vecka.
(Och ja. Det funkar även i Sverige.)
https://www.theverge.com/2020/6/30/21308071/google-search-augmented-reality-animals-dinosaurs-tyrannosaurus-rex-velociraptor-triceratops
Google bekräftar att de har köpt smartglasögontillverkaren North
Förra veckan uppgifter visade sig stämma: Google har köpt North. Ett företag som har tagit fram ett par smartglasögon som ser ut som just ett par rätt vanliga glasögon.
North kommer skrota sin egen produkt och därmed alltså helt gå upp i Google. Vi kan anta: upp i Google Glass-avdelningen. Och det känns som att Google är i behov av ett företag som North. Ett företag som kan konsumentförpacka produkter. Det är en av Googles riktigt svaga grenar: att konsumentförpacka sina übersmarta lösningar på Apple-manér.
Blir med andra ord intressant att se hur nästa Google-försök att ta fram ett par smarta glasögon för privatpersoner kommer att se ut.
Google buys AR glasses company North
Google bought North, a company focused on augmented reality smart glasses. The company launched its Focals glasses in 2019, and after being acquired, will wind down their functionality.
Facebook presenterar ny, tunn VR-linsteknik
Facebook har som bekant valt VR-spåret snarare än AR-spåret. Åtminstone om vi pratar tillämpning bortom skojsiga ansiktseffekter. Även om Facebook har börjat ta steg åt AR-hållet så är det fortfarande mest VR som gäller. Och nu presenterar VR ny teknik tänkt att lösa ett av VR:s största problem: den klumpiga hårdvara som till största del fortfarande behövs.
Det Facebook nu presenterade är en tunn, platt lins som ska kunne göra ungefär samma sak som ett vanligt VR-set. Kunna ge en VR-upplevelse med, nära nog, vanliga glasögon. Ja och vi kan nog anta att just ”vanliga” glasögon är målet, precis som för Googles och Apples satsningar på AR-motsvarigheter: teknik som glasögonbärare kan ha på sig mest jämt. Så att den tekniken alltid är typ en skalmtryckning bort.
Inte direkt så att vi kommer att se det här i ett par Facebook-VR-glasögon kommande år eller så, men oavsett intressant.
https://venturebeat.com/2020/06/29/facebook-reveals-holographic-optics-for-thin-and-light-vr-headsets/
Bekvämlighetsekonomin
Uber kan vilja köpa Postmates
För bara några veckor sedan blev Uber snuvade på Uber Eats-konkurrenten Grubhub. Istället blev det ett europeiskt företag som köpte Grubhub: Just Eat Takeaway. Men ska den som ger sig. Nu kommer uppgifter om att Uber ska ha närmat sig ännu en leveranskonkunkurrent med ett nytt bud. Den här gången Postmates.
Det känns som rätt troliga uppgifter och skulle innebära att den amerikanska (mat)leveransmarknaden konsolideras ytterligare. Om Uber Eats och Postmates skulle göra gemensam sak innebär det jämnare marknadsandelfördelning mellan de stora. Doordash leder rätt överlägset med en marknadsandel på färdigmatsidan med nära 50 %, medan Uber Eats och Postmates skulle landa på drygt en tredjedel och Just Eat/Grubhub runt 25 %.
För Uber är det ännu ett steg att diversifiera portföljen. Ja, eller ytterligare minska beroendet av det som en gång var kärntjänsten: bildelning. Numer börjar leveranstjänsterna allt mer ta över som Ubers viktigaste segment.
Uber is reportedly trying to buy Postmates
Uber has reportedly made an offer to buy Postmates, creating a food delivery giant.